Välillä haistaa selvästi edellä ajavasta autosta mädän kanamunan hajun, mutta aika harvoin, ensimmäisissä katalysaattoreissa taisi haista enemmän, polttoaineissa ei luulisi kovin isoja eroja olevan. Omassa Nissanissa en ole koskaan huomannut, viimeksi taisi haista Opelissa.
Rikin haju pakokaasussa
19
9026
Vastaukset
- kissan_viikset
Itsekin haistoin, kun ajeli Suzuki Vitaran perässä tuon hajun ja mietin, että onko jotain pielessä autossa, kun ei juuri koskaan enää haista tuota! Se erohan näissä nykyisissä autossa on, että on käytännössä nelipisteruiskuja nykyään ja palamatonta bensaa ei enää juuri katille pääse, kun taas ennen ne oli niitä yksipisteruiskuja "käytännössä kaasutin, jossa sähköinen katkaisu polttoaineelle" ja niissä pääsi sitä bensaa katille
- voiollaperää
Ennen haisi paljon useammin, mutta nykyäänkin silloin tällöin ja voi olla ihan uudennäköisiä kalliimpia autoja. Täytyy yrittää katsoa mitä merkkejä. Onneksi ei usein haise, ei mikään mukava haju. Haiseekohan urea dieseleissä, en ole ainakaan kuullut.
- mätämuna
Haju tulee rikkiyhdisteistä (rikkidioksidi) eikä nykybensassa rikkiä ole käytännössä lainkaan. Paitsi ehkä kehitysmaa-Venäjällä. Syy lie jo mainittu eli katalysaattori ei hirveästi tykkää.
Sähköisesti ohjattu kaasutinkin säätelee seokset ihan OK eli ei haise. Vaan tuossa takavuosina, ennen kuin päästörajat tulivat voimaan, oli myynnissä sellainenkin ihme kuin normi kaasutinmoottorinen auto (ilman mitään lambda-antureita = tarkkaa seossuhteen säätöä). Ainakin ladaa myytiin tällaisella "ekovarustuksella".
Luonnollisesti noita Ladoja käytettiin puolustusvoimissa. Niihin tankattiin rikkipitoista bensaa, varmaankin halpaa tuontikuraa tuolta idästä (bensallahan ne venäläisvalmisteiset maastokuorma-autotkin toimii ja sitä bensaa kuluu PALJON).
Runsaasti rikkiä sisältävä bensa kaasutinmoottori, jossa seokset on sitä sun tätä ja roimasti rikkaalla käynnistyksen yhteydessä = jokseenkin tyrmäävä mädän kananmunan haju!
Nykyään haisevat dieselit nokiloukun puhtaaksipolton aikana! Haju ei ole yhtä kuvottava, ennemmin palaneen käryä, mutta esim. Helsingin keskustassa kun kävelee, niin ihan koko ajan on tätä ilmassa. Aina on jossain lähistön nokilekassa poltto päällä.
Ehkä joku vielä muistaa ne petrolikäyttöiset Talbotit..? Tai ylipäätään kaikki väljiksi kuluneet koneet, jotka sylkivät sinistä öljynkatkuista savua pakoputkestaan? Ei kauhean kiva ajella tuollaisenkaan perässä. Päästötestit ovat karsineet nämä lähes tyystin. Eli nykyään käryää vain nokilekat, kuten aina ennenkin. - haisee_edelleen
Kyllä sitä rikkiä on edelleen bensiinissä ja alkuaikoina haisi järjestään kaikki kattiautot varsinkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä..
https://www.neste.com/sites/default/files/attachments/bensiiniopas_2015.pdf - sdlflskjfdljfkdlds
mätämuna kirjoitti:
Haju tulee rikkiyhdisteistä (rikkidioksidi) eikä nykybensassa rikkiä ole käytännössä lainkaan. Paitsi ehkä kehitysmaa-Venäjällä. Syy lie jo mainittu eli katalysaattori ei hirveästi tykkää.
Sähköisesti ohjattu kaasutinkin säätelee seokset ihan OK eli ei haise. Vaan tuossa takavuosina, ennen kuin päästörajat tulivat voimaan, oli myynnissä sellainenkin ihme kuin normi kaasutinmoottorinen auto (ilman mitään lambda-antureita = tarkkaa seossuhteen säätöä). Ainakin ladaa myytiin tällaisella "ekovarustuksella".
Luonnollisesti noita Ladoja käytettiin puolustusvoimissa. Niihin tankattiin rikkipitoista bensaa, varmaankin halpaa tuontikuraa tuolta idästä (bensallahan ne venäläisvalmisteiset maastokuorma-autotkin toimii ja sitä bensaa kuluu PALJON).
Runsaasti rikkiä sisältävä bensa kaasutinmoottori, jossa seokset on sitä sun tätä ja roimasti rikkaalla käynnistyksen yhteydessä = jokseenkin tyrmäävä mädän kananmunan haju!
Nykyään haisevat dieselit nokiloukun puhtaaksipolton aikana! Haju ei ole yhtä kuvottava, ennemmin palaneen käryä, mutta esim. Helsingin keskustassa kun kävelee, niin ihan koko ajan on tätä ilmassa. Aina on jossain lähistön nokilekassa poltto päällä.
Ehkä joku vielä muistaa ne petrolikäyttöiset Talbotit..? Tai ylipäätään kaikki väljiksi kuluneet koneet, jotka sylkivät sinistä öljynkatkuista savua pakoputkestaan? Ei kauhean kiva ajella tuollaisenkaan perässä. Päästötestit ovat karsineet nämä lähes tyystin. Eli nykyään käryää vain nokilekat, kuten aina ennenkin.Muistan myös 2-tahti Wartburgit haisevine pakokaasuineen, pthyi helv... onneksi nekin on jo kadonneet liikenteestä, samoin kuin ne vähintään yhtä pahalle haisevat Petro-Saabit ja Talbotit. Vielä kun saisivat 2-tahtimopotkin pois.
Korjaan kyllä sen verran että kaasutinmoottoriset autot ilman katalysaattoria eivät haisseet mädälle munalle mutta pakokaasut kyllä muutoin tuoksuivat selvästi. Mädän munan haju johtui jotenkin siitä että bensiinin rikki reagoi jotenkin katalysaattorissa. Ne ensimmäiset katalysaattoriautot haisivat mädälle munalle kun bensiinissä rikkipitoisuus oli vielä silloin hieman liian korkea.
Katalysaattorikaudella eli 90-luvulla kun rikki saatiin bensasta pois, pakokaasut eivät haise enää millekään ja olisiko ehkä pari kertaa kun olen nähnyt katillisen auton työntävän sinistä savua jolloin auton moottorin on pitänyt olla jo pahasti ja pitkään öljyä kuluttava että katalysaattorikin on tuhoutunut.
Katalysaattorien, happitunnistimien, elektronisen polttoaineen suihkutuksen ja sytytysjärjestelmän mukaantulo on tietysti tarkoittanut että vian sattuessa autoa ei vanhoilla konsteilla saadakaan korjattua mutta nykyäänhän on jo jokamiehen kukkarolle sopivia OBD vikakoodinlukijoita olemassa, ehkä vaan pitää opetella vähän uusia vikadiagnoositaitoja kyetäkseen korjaamaan autonsa itse kuten ennenkin. Toki osia on tietysti enemmän kuin ennen ja mahdollisesti vähän kalliimpiakin, esim. katalysaattori maksaa melko paljon.
Joskus vika voi tosin näissä uusissakin systeemeissä olla vanhanaikaisen yksinkertainen, sulake palanut tai kontaktipinnat hapettuneet, joku johto poikki, hapettunut liitin, maadoitusvika, tms. Kannattaa aina ensimmäiseksi yrittää itse katsoa ettei vika johdu näistä vanhanaikaisista syistä ennenkuin vie auton korjaamolle. - eirakettitedettä
Edelleen sitä rikkiä on bensassa ja joskus se tuoksahtaa ja lienee syynä palamattoman bensan pääsy katille! Yksipisteruiskuissa tuota bensaa pääsi herkemmin katille moottorijarrutuksessa ja sen jälkeen kiihdytyksessä tuoksahti..
Mitä moottoriin tuleen niin ei niisä mitään muutoksia ole tapahtunut muitaa, kuin koneet on suoraruiskutustekniikalla ja eculla ohjattuja! koneen kupeissa on yksi ainoa anturi tullut lisää ja se on kampiakselin asentoanturi, mutta toki ilmamassamittari ja ilman lämpömittari on tullut jakamaan tietoa eculle ja lambdat 2kpl myös, mutta nämä ei ole kiinni moottorissa
- ksdjksdljfklsd
jospa ne ajaa venäjän bensalla minkä laatu ei ole niin nuukaa, siinäpähän myrkyttävät katalysaattorinsa ja ihmettelevät sitten huuli pyöreänä kun auto ei mene katsastuksesta läpi...
- Suomenlitkueitoimi
Olen 20 vuotta ajanut venäjän bensalla, yksikään autoni ei ole hajonnut venäjän bensasta. Venäjän bensalla autoni toimii moitteetta, suomesta ostetulla bio etanoli litkulla ei toimi hyvin. Ei selvästikkään pala niin hyvin, teho häviötä.
- siitävarmaan
Voi tietysti olla autossa vikaakin, mutta uudessa autossa melko varmasti johtuu venäläisestä bensasta. Mitenkähän Virossa, ostavat varmaan bensan venäjältä huoltoasemille, e- ja l-Suomessa todennäköisemmin siellä tankattu.
Jos vaihtaa riittävän aikaisin auton niin ei kai se katalysaattori ehdi hajota, mutta on sitten jonkun toisen ongelma. Saattaa viruryssät varastaa niitä Suomesta ihan omaan käyttöön tai myytäväksi, eikä pelkästään arvometallin vuoksi. - tankkityhjäkotona
en oikein usko Keski-Suomessa kenenkään ajelevan venäjän bensalla
- rikki_poistunut
Suomessa myytävä bensa on ollut rikitöntä ainakin vuodesta 2005 lähtien:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaikki-bensa-rikitonta-suomessa/1981252
Eli kyllä se haju johtui -90 luvulla, ja 2000 luvun alussa siitä että bensassa oli rikkiä.- hupiuutiset
Luehan bensiinin tuotetiedot! Rikkiä on edelleen bensiinissä
- eirikitöntä
10mg kilossa, niin mainostetaan rikkittömänänä, mutta rikkiä on edelleen
- rikki_poistunut
eirikitöntä kirjoitti:
10mg kilossa, niin mainostetaan rikkittömänänä, mutta rikkiä on edelleen
Niin onhan sitä n. 0,001%,. mutta se on niin vähän, ettei se enää haise.
- eirikitöntä
Joku siellä haisee aivan samalle ja nyt useasti haistanut tuon hajun bensa-auton perässä ajellessa kaupungissa sekä uudemman, että vanhemman auton!
Mitä tuohon määrään tulee niin millilitroissa se on varmasti yli 10ml ja se on loppujen lopuksi aika isomäärän reilussa litrassa bensaa
- outo.haju
Pierun haju suolikaasussa, mikähän on vikana?
- Anonyymi
Eli tässä ketjussa ei tietoa mistä haju tulee.
- Anonyymi
Toimivasta katylysaattorista tulee tuttu haju, kemiallinen prosessi käynnissä!
- Anonyymi
En ole ainakaan itse haistanut 90-luvun alkupuolen jälkeen vastaavaa mädän munan hajua mistään autosta. Lienee koko tämä aloitus silkkaa paskapuhetta, varmaan joku viherpiipertäjä yrittää mustamaalata taas autoja valheellisilla väittämillä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463232Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1372975- 492641
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271870- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871535Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391381- 391340