Ei palvelua tinkaajille!

Arvon kollegat!
Monenko "tiukka hinta" tai "viimeinen hinta" kerjäläisen kanssa olette päässeet kauppoihin? Aloitin jo vuosia sitten siirtämään näitten uikuttajien viestit suoraan roskakoriin. Vaikka näille lupais maksaa satasen et tuleevat hakee auton, vastauksena on itku: eikö sais parisataa...
Ilmianna
Jaa

40 Vastausta



Onko pojalla myyntitaidot hakusessa?
Ilmianna
Jaa
Minä kun vaihdan autoa niin liike maksaa autostani aina lähes sen millä myyvät myös sitä ulos. Tämä onnistuu hyvissä autoliikkeissä kun ostaa uuden auton. Katetta on uudessa autossa niin paljon että siitä tehdään katesiirto käytetyn hyvitykseen. Näin autoliike ottaa lähinä pesukulut välistä siinä vaihtoautoni kohdalla. En todella vaihda semmosessa joka alkaa tekemään vielä vaihtoautollanikin bisnestä. Siihen lankeaa vain typerys.
Ilmianna
Jaa
Näiden "mikä ois tiukkahinta" -kyselijöitten kanssa en joudu kauppoihin koskaan.
Aina on autot myyty normaaliälyn omaavalle, jolle hintaneuvottelun ehdottelunkaan paikka on vasta silloin, kun tuote on tutkittu, koeajettu ja mahdollisen vaihtoautonsakin ovat hyväksytyttänyt osaksi kauppaa.

Myyntihintahan on ilmoituksessa ilmoitettu ja sen on pitänyt olla jo lähtökohtaisesti oikean suuntainen tai jopa halpa, koskapa asiakas on sen muiden vastaavien seasta "bongannut". Usein oikein hinnoiteltu pyyntihinta on tasan sama kuin toteutunut myyntihinta. Siinä nämä "millä myisit" kyselijät jäävät auttamatta jalkoihin, kun normaaliälyn omaava jo on autoa koeajamassa ja ostamassa.
Lopullinen "viimeinen hinta" ja "tiukka hinta" on se, jonka ostaja paikanpäällä tarjoaa ja autokauppias kätellen hyväksyy, jollei se tosiaan jostain kumman syystä ole yllä mainittu pyyntihinta=myyntihinta.
Ilmianna
Jaa
Jos myyntihinta on liian korkea niin fiksummat kysyy alennusta, jos ei saa niin ostavat muualta. Yhdessä autoketjussa en käy enää koskaan ylimielisen myyjän takia ja samaa kertoneet muutkin. Viimeksi ostamani auto oli sopivan hintainen valmiiksi, joten vanhasta autosta en tarvinnut mitään hyvitystä, olisin saanut samalla hintaa jättämättä vanhaa, mutta en viitsinyt alkaa itsekään myymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Onko se siis nimeltään "Yhdessä autoketju" vai etkö uskalla kertoa mikä se on? Ei taida olla sinulla ihan puhtaat jauhot pussissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikenlaisia kirjoitti:
Onko se siis nimeltään "Yhdessä autoketju" vai etkö uskalla kertoa mikä se on? Ei taida olla sinulla ihan puhtaat jauhot pussissa.
Turha yhden kerran takia haukkua nimeltä ketjua kun samanlaista toimintaa varmasti muissakin ketjuissa ja yksittäisissä liikkeissä, mutta jos hinnat valmiiksi korkeat niin turha mennä tinkaamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mitäsuotta kirjoitti:
Turha yhden kerran takia haukkua nimeltä ketjua kun samanlaista toimintaa varmasti muissakin ketjuissa ja yksittäisissä liikkeissä, mutta jos hinnat valmiiksi korkeat niin turha mennä tinkaamaan.
Mieti mitä tuttavas sanos jos sen kanssa juttelisit ja se sitten kysys; Niin oliko se mikä autoliike? -Valitettavasti en voi kertoa.

Tuosta sais melkein jo blondivitsin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikenlaisia kirjoitti:
Mieti mitä tuttavas sanos jos sen kanssa juttelisit ja se sitten kysys; Niin oliko se mikä autoliike? -Valitettavasti en voi kertoa.

Tuosta sais melkein jo blondivitsin.
Tutuille voi kertoa suoraan, ei keskustelupalstojen kautta. Siitä on jo pitkä aika kun itse kävin kyseisessä liikkeessä, mutta muilla näköjään edelleen huonoja kokemuksia ja hinnat korkeat ilmoituksissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taidat olla joku sen liikkeen tympääntyny elämään kyllästyny työntekijä? Haukut sen ensin, sitten kun kysytään mikä liike, sanot että et voi kertoa sitä. Vähän kaksnaamasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikenlaisia kirjoitti:
Taidat olla joku sen liikkeen tympääntyny elämään kyllästyny työntekijä? Haukut sen ensin, sitten kun kysytään mikä liike, sanot että et voi kertoa sitä. Vähän kaksnaamasta.
Eikö silloin juuri pitäisi kertoa mikä liike, nythän tämä on vain yleistä keskustelua, on Suomessa sentään aika monta ketjua. Oletko itse töissä jossain liikkeessä ja arvostelu sopii samaan ketjuun?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En ole töissä missään liikkeessä ja sitä paitsi poikkesit jo alkuperäisestä kysymyksestäni; "Onko se siis nimeltään "Yhdessä autoketju" vai etkö uskalla kertoa mikä se on?"

Se viestii jo siitä ettei ole sinulla puhtaat jauhot pussissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikenlaisia kirjoitti:
En ole töissä missään liikkeessä ja sitä paitsi poikkesit jo alkuperäisestä kysymyksestäni; "Onko se siis nimeltään "Yhdessä autoketju" vai etkö uskalla kertoa mikä se on?"

Se viestii jo siitä ettei ole sinulla puhtaat jauhot pussissa.
Mene kielikurssille niin ehkä tajuat paremmin.

Mitä se ketjun nimen kertominen muuttaisi, eihän se mitään todistaisi? Kävin itse vain yhdessä ketjun liikkeessä, mutta hinnat korkeita kaikissa ja tyytymättömiä asiakkaita kommenttien perusteella muissakin.

Jos haluat vaivata päätäsi ketjun nimellä niin ihan vapaasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei todistaisi eli puhut puuta heinää. Siksi et siis uskalla sitä sanoa (firman nimeä).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikenlaisia kirjoitti:
Ei todistaisi eli puhut puuta heinää. Siksi et siis uskalla sitä sanoa (firman nimeä).
Millä vitulla luulet että vuosien takaisen keskustelun voisi todistaa vai tallennatko itse kaikki keskustelut ))
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tinkaajat on vähä-älyisiä, joita kauppiaat ei riesakseen halua.
Ilmianna
Jaa
Jos automyyjät osaisivat ottaa katetta sopivasti niin ei tarvis tinkiä. Eikö 5-7t kate ole tarpeeksi? Sitten mietitään miksi autot seisovat homehtumassa...
Ilmianna
Jaa
Kaupantekoon kuuluu aina tinkiminen, mutta autokaupassa merkitsee maksettava väliraha ei se hyvitys vaihtoautosta ja tämä on helpoin tapa tehdä kauppaa! Yli 20 000€ autoa ostaessa helposti 3000€ pienemmällä välirahalla saa auton vaihdettua, kun tekee kauppaa useampaan samanlaiseen autoon
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Asiallinen aloitus. Juuri näin on. " mikä olis tiukkahinta" ihmiset eivät ole asiakkaita.
Roskikseen vaan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kuin myös sellaiset, joilla on lankkaamattomat kengät. Ulos vaan sellaiset kerjäläiset ja sassiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Autot päätyy roskiin kun ei kauppa käy. Jos yritys ei maksa kohtuullista välirahaa vana tinkaa niin asiakkaat katoaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä, tuo on niin naurettava tapa tingata, että pois vaan. Asiakkaita tulee muutenkin ihan riittävästi.
Tämä on minusta tärkeää, että oppivat ilmaisua. "mikä on viimeinen hinta tai mikä on tiukkahinta" -> roskikseen.
Minä tarjoaisin asiakkaat ; vastaus että tule katsomaan tai emme tällä kertaa.
Olisin kiinnostunut asiakkaat; tule koeajamaan ja katsotaan jos on vaihdokki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi voi.

Jos automyyjä ei kestä hintaneuvotteluja, niin onkohan tullut valittua oikea ala ylipäänsäkään. Aika outo myyjän asenne, jos olettaa vain myyjällä olevan oikeus sanella kaupan ehtoja ja esim antaa vaihtoautolle se 'tiukka hinta'.

Kyllä jokainen tietää, että autoissakin on tinkimisen varaa ja erityisesti käytettyjen autojen hinnoissa. Uusien autojen hinnoissa niinikään, mutta silloin useinmiten keskustellaan välirahasta, kun osamaksuna tulee vaihtoauto.

Jos minulle osuu sellainen myyjä, joka suhtautuu aloittajan tapaan, niin kauppoja ei varmasti synny. Onneksi ei ole vastaan tullut, vaikka kilpailutan aina vähintäänkin viittä eri liikettä jos sopivia merkkejä on useampia. Samaa merkkiäkin aina vähintään kahdessa liikkeessä. Myyjältähän se useinmiten tulee se muka viimeinen 'tiukka hinta' lisukkeena vielä kaupat nyt heti tai seuraavana päivänä eli tarjous voimassa niin lyhyen ajan, ettei ehtisi pyytää tarjousta kilpailijalta. Näille viittaan kintaalla ja usein sanonkin pyytäväni tarjouksia muualtakin.
Netti on hyvä väline etsiä sopivaa alustavaa tarjousta ja jos mitään vastausta ei sieltä saa, niin sen liikkeen unohdankin. Jos asia ei myyjää kiinnosta, niin en viitsi tuhlata aikaani siihen.

Onkohan nyt aloittaja unohtanut kuka on asiakas ja päättää ostosta.

Asun pk-seudulla, jossa valinnan varaa on enemmän kuin tarpeeksi, myös samoja merkkejä myydään useissa liikkeissä. Ja tätä hyödynnän niin paljon kuin mahdollista
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
TOKI hintaneuvottelut kuuluu toki autokauppaan olennaisena osana, apteekissa kun ei olla, mutta hinnanmuodostamiselle pyyntihinnasta poikkeavaksi on yksi ainoa oikea aika ja paikka: Viimeisenä puheenaiheena ennen kaupan kättelyä.

VASTA kun on himoitsemansa auton nähnyt, koeajanut, tutkinut ja tarkastanut ja jos vaihtoautokin on tyrkyllä niin senkin kauppiaalla tutkituttanut ja hyväksyttänyt, vasta nyt on hintaneuvottelun aika, ei aiemmin.
Moni autonvaihtaja/-ostattelija menettääkin mahdollisuuden havittelemaansa autoon, aloittamalla kaupan "perse edellä puuhun"-tyyppisesti hölmöillen viimeistä hintaa ensimmäiseksi tinkaamalla ja näin menettäen mahdollisuutensa tuohon autoon.

SILTI, kun näitä "viimeinen hinta" -edellä kauppaan ryhtyviä kuitenkin on, joutuu kauppias/automyyjä heillekin erilaisin sanakääntein (se on sitä myymistä ja ammattitaitoa) luoda riittävän turvallinen olo vaivautua paikanpäälle (hintaneuvottelut tässä vaiheessa vielä sivuuttaen), koeajolle ja ostoksille.

Siellä netissä ei myydä eikä osteta yhtäkään autoa, ei kätellä kauppoja eikä suoranaisesti liikutella rahaakaan. Aina se ostettava auto pitää kauppiaan/automyyjän livenä myydä ja ostajan sen livenä ostettuaan kotiin ajella. Ihan kasvotusten, ihminen ihmiselle.
Näissä tilanteissa erottuu ne oikeat ostajat renkaanpotkijoista ja yhtälailla ammattinsa osaavat automyyjät/autokauppiaat esinahkansa kanssa leikittelijöistä.

AINA on hyvä kauppapäivä! Moikka!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
TOKI hintaneuvottelut kuuluu toki autokauppaan olennaisena osana, apteekissa kun ei olla, mutta hinnanmuodostamiselle pyyntihinnasta poikkeavaksi on yksi ainoa oikea aika ja paikka: Viimeisenä puheenaiheena ennen kaupan kättelyä.

VASTA kun on himoitsemansa auton nähnyt, koeajanut, tutkinut ja tarkastanut ja jos vaihtoautokin on tyrkyllä niin senkin kauppiaalla tutkituttanut ja hyväksyttänyt, vasta nyt on hintaneuvottelun aika, ei aiemmin.
Moni autonvaihtaja/-ostattelija menettääkin mahdollisuuden havittelemaansa autoon, aloittamalla kaupan "perse edellä puuhun"-tyyppisesti hölmöillen viimeistä hintaa ensimmäiseksi tinkaamalla ja näin menettäen mahdollisuutensa tuohon autoon.

SILTI, kun näitä "viimeinen hinta" -edellä kauppaan ryhtyviä kuitenkin on, joutuu kauppias/automyyjä heillekin erilaisin sanakääntein (se on sitä myymistä ja ammattitaitoa) luoda riittävän turvallinen olo vaivautua paikanpäälle (hintaneuvottelut tässä vaiheessa vielä sivuuttaen), koeajolle ja ostoksille.

Siellä netissä ei myydä eikä osteta yhtäkään autoa, ei kätellä kauppoja eikä suoranaisesti liikutella rahaakaan. Aina se ostettava auto pitää kauppiaan/automyyjän livenä myydä ja ostajan sen livenä ostettuaan kotiin ajella. Ihan kasvotusten, ihminen ihmiselle.
Näissä tilanteissa erottuu ne oikeat ostajat renkaanpotkijoista ja yhtälailla ammattinsa osaavat automyyjät/autokauppiaat esinahkansa kanssa leikittelijöistä.

AINA on hyvä kauppapäivä! Moikka!
Tuostahan syntyy vain kuluja yritykselle jos asiakas käy koeajolla eikä kauppaa synnykään, eikö pitäisi riittää että myyjä käy koeajolla että pystyy kertomaan paljon antaa välirahaa, sitten asiakas voi harkita kannattaako käydä itse koeajolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
TOKI hintaneuvottelut kuuluu toki autokauppaan olennaisena osana, apteekissa kun ei olla, mutta hinnanmuodostamiselle pyyntihinnasta poikkeavaksi on yksi ainoa oikea aika ja paikka: Viimeisenä puheenaiheena ennen kaupan kättelyä.

VASTA kun on himoitsemansa auton nähnyt, koeajanut, tutkinut ja tarkastanut ja jos vaihtoautokin on tyrkyllä niin senkin kauppiaalla tutkituttanut ja hyväksyttänyt, vasta nyt on hintaneuvottelun aika, ei aiemmin.
Moni autonvaihtaja/-ostattelija menettääkin mahdollisuuden havittelemaansa autoon, aloittamalla kaupan "perse edellä puuhun"-tyyppisesti hölmöillen viimeistä hintaa ensimmäiseksi tinkaamalla ja näin menettäen mahdollisuutensa tuohon autoon.

SILTI, kun näitä "viimeinen hinta" -edellä kauppaan ryhtyviä kuitenkin on, joutuu kauppias/automyyjä heillekin erilaisin sanakääntein (se on sitä myymistä ja ammattitaitoa) luoda riittävän turvallinen olo vaivautua paikanpäälle (hintaneuvottelut tässä vaiheessa vielä sivuuttaen), koeajolle ja ostoksille.

Siellä netissä ei myydä eikä osteta yhtäkään autoa, ei kätellä kauppoja eikä suoranaisesti liikutella rahaakaan. Aina se ostettava auto pitää kauppiaan/automyyjän livenä myydä ja ostajan sen livenä ostettuaan kotiin ajella. Ihan kasvotusten, ihminen ihmiselle.
Näissä tilanteissa erottuu ne oikeat ostajat renkaanpotkijoista ja yhtälailla ammattinsa osaavat automyyjät/autokauppiaat esinahkansa kanssa leikittelijöistä.

AINA on hyvä kauppapäivä! Moikka!
Höpsis. Noin on varmasti ihannetila autokauppiaan kannalta.

Ostajana en kuitenkaan mene autokauppiaan ehdoilla hölmöillen, kun autoa olen ostamassa. Jos autokauppiaan ehdot, hinta tms ovat sellaisia, jotka minulle ei kertakaikkiaan laisinkaan sovi tai jos autokauppias ei vaivaudu huomioimaan nettitiedustelujani tai alustavaa nettitarjouspyyntöäni mitenkään, niin en tuhlaa aikaani ko autokauppaan. Siirryn vaivattomasti seuraavan kauppiaan kanssa asioimaan. Asiakas päättää syntyykö kauppa vai ei ja tämän oikeuden pidän itselläni epäröimättä.
Lopullinen ja se 'viimeinen hinta' hinta toki neuvotellaan vasta sitten, kun muut asiat on sovittu.
Hommahan on tältä osin täysin riskitöntä ostajalle, autot ei Suomessa lopu eikä tietääkseni kukaan ole jäänyt ilman autoa sen takia ettei suostu myyjän ehdoilla toimimaan kaupanhieronnassa.

Netissä ei autoa osteta, mutta siellä myyjä menettään todella helposti kaupan. Asiakas valitsee fiksumman seuraavan myyjän, siihen ei kulu kuin hetki . Niin helppoa se on. Tietysti voi jonossa olla seuraava asiakas, joka suostuu myyjän pompoteltavaksi. Silloinhan kaikki muut voittaa eli fiksu ostaja, kauppias, paitsi tuo onneton pompoteltava.

Aina on hyvä ostopäivä ja ostajan markkinatkin. Autoja on runsaasti saatavilla ja autokauppoja pilvin pimein valittavaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ohhohmikäasenne kirjoitti:
Höpsis. Noin on varmasti ihannetila autokauppiaan kannalta.

Ostajana en kuitenkaan mene autokauppiaan ehdoilla hölmöillen, kun autoa olen ostamassa. Jos autokauppiaan ehdot, hinta tms ovat sellaisia, jotka minulle ei kertakaikkiaan laisinkaan sovi tai jos autokauppias ei vaivaudu huomioimaan nettitiedustelujani tai alustavaa nettitarjouspyyntöäni mitenkään, niin en tuhlaa aikaani ko autokauppaan. Siirryn vaivattomasti seuraavan kauppiaan kanssa asioimaan. Asiakas päättää syntyykö kauppa vai ei ja tämän oikeuden pidän itselläni epäröimättä.
Lopullinen ja se 'viimeinen hinta' hinta toki neuvotellaan vasta sitten, kun muut asiat on sovittu.
Hommahan on tältä osin täysin riskitöntä ostajalle, autot ei Suomessa lopu eikä tietääkseni kukaan ole jäänyt ilman autoa sen takia ettei suostu myyjän ehdoilla toimimaan kaupanhieronnassa.

Netissä ei autoa osteta, mutta siellä myyjä menettään todella helposti kaupan. Asiakas valitsee fiksumman seuraavan myyjän, siihen ei kulu kuin hetki . Niin helppoa se on. Tietysti voi jonossa olla seuraava asiakas, joka suostuu myyjän pompoteltavaksi. Silloinhan kaikki muut voittaa eli fiksu ostaja, kauppias, paitsi tuo onneton pompoteltava.

Aina on hyvä ostopäivä ja ostajan markkinatkin. Autoja on runsaasti saatavilla ja autokauppoja pilvin pimein valittavaksi.
Niin?
"Noin on varmasti ihannetila autokauppiaan kannalta."

Eikös ole täysin luonnollista, että kun autokauppatapahtumasta ja sen kulusta keskustellaan, kauppias kertoo miten se toimii hänen kannaltaan katsottuna parhaiten ja näin tulevia/tätä lukevia asiakkaaksi aikovia opastaen?
Kyse ei ole, kuten yllä kirjoittamastanikin voi lukea, että ketään "vedätettäisiin" tai mitenkään huijattaisiin. Kyse ja puhe tässä on vain ja ainoastaan siitä, missä kohdin on hintaneuvottelun paikka. Ja se on kaupanteon loppupäässä jos kauppaa haluaa asiakas ylipäätään tehdä, ei koskaan ensimmäisenä.

Sinäkin kun kerroit oman kauppatapasi olevan juuri sitä, miten kaupanteko on vaikeinta sekä itsellesi, että kauppiaalle:

"alustavaa nettitarjouspyyntöäni... Lopullinen ja se 'viimeinen hinta' hinta toki neuvotellaan vasta sitten, kun muut asiat on sovittu."

Jos nyt oikein ymmärsin, tapanasi on netissä tingata hintaa autoa edes kokeilematta/tutkimatta ja vielä paikanpäällä jo tingitystä hinnasta tinkailla lisää?
Niin se ei mene ja voin uskoa, että saat vaihtaa kohdetta useinkin kun nettitinkaamiseesi ei tule vastausta.

"Hommahan on tältä osin täysin riskitöntä ostajalle, autot ei Suomessa lopu..."

Se on täysin totta.
Asiakkaallehan on täysin ilmaista ja riskitöntä tarjoilla netissä höpöhöpö tarjouksia ja jos ei huvitakaan tarjouksensa takana seistä, siirtyä vaan samoja höpöjä seuraavaan tarjoamaan.
Huomasitko?
Juuri tästä onkin kyse. "Mikä viimene hinta" tarjouksiin kyllästyneet/kouliintuneet autokauppiaat jättävät hyvin usein tuollaiset lähestymiset omaan arvoonsa, kun tarjouksen tehnyt menee 99%:sti puihin vaikka tarjous hyväksyttäisiinkin. Ja toisekseen, kuten sinä kerroit toimivasi, tinkaa kuitenkin vielä paikanpäällä lisää vaikka "tiukkahinta" on jo valmiiksi naulattu kiinni.
Autot ei Suomesta lopu, liikkeitäkin on parisen tuhatta kappaletta.
Asiakkaita on miljoonia, jokaiselle myyntiautolle samanaikaisesti kauppiaalle valittavaksi asti 2-5kpl asiakasta keskimäärin.
Onhan siis täysin luonnollista, että kauppias silloin valikoi edukkaimman kaupan ja jättää "mikä viimene hinta" kysymyksiin jopa vastaamatta ja todentotta; liikkeelle se ihanteellisin kauppa valikoiden tekee kaupat. Moikka!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
Niin?
"Noin on varmasti ihannetila autokauppiaan kannalta."

Eikös ole täysin luonnollista, että kun autokauppatapahtumasta ja sen kulusta keskustellaan, kauppias kertoo miten se toimii hänen kannaltaan katsottuna parhaiten ja näin tulevia/tätä lukevia asiakkaaksi aikovia opastaen?
Kyse ei ole, kuten yllä kirjoittamastanikin voi lukea, että ketään "vedätettäisiin" tai mitenkään huijattaisiin. Kyse ja puhe tässä on vain ja ainoastaan siitä, missä kohdin on hintaneuvottelun paikka. Ja se on kaupanteon loppupäässä jos kauppaa haluaa asiakas ylipäätään tehdä, ei koskaan ensimmäisenä.

Sinäkin kun kerroit oman kauppatapasi olevan juuri sitä, miten kaupanteko on vaikeinta sekä itsellesi, että kauppiaalle:

"alustavaa nettitarjouspyyntöäni... Lopullinen ja se 'viimeinen hinta' hinta toki neuvotellaan vasta sitten, kun muut asiat on sovittu."

Jos nyt oikein ymmärsin, tapanasi on netissä tingata hintaa autoa edes kokeilematta/tutkimatta ja vielä paikanpäällä jo tingitystä hinnasta tinkailla lisää?
Niin se ei mene ja voin uskoa, että saat vaihtaa kohdetta useinkin kun nettitinkaamiseesi ei tule vastausta.

"Hommahan on tältä osin täysin riskitöntä ostajalle, autot ei Suomessa lopu..."

Se on täysin totta.
Asiakkaallehan on täysin ilmaista ja riskitöntä tarjoilla netissä höpöhöpö tarjouksia ja jos ei huvitakaan tarjouksensa takana seistä, siirtyä vaan samoja höpöjä seuraavaan tarjoamaan.
Huomasitko?
Juuri tästä onkin kyse. "Mikä viimene hinta" tarjouksiin kyllästyneet/kouliintuneet autokauppiaat jättävät hyvin usein tuollaiset lähestymiset omaan arvoonsa, kun tarjouksen tehnyt menee 99%:sti puihin vaikka tarjous hyväksyttäisiinkin. Ja toisekseen, kuten sinä kerroit toimivasi, tinkaa kuitenkin vielä paikanpäällä lisää vaikka "tiukkahinta" on jo valmiiksi naulattu kiinni.
Autot ei Suomesta lopu, liikkeitäkin on parisen tuhatta kappaletta.
Asiakkaita on miljoonia, jokaiselle myyntiautolle samanaikaisesti kauppiaalle valittavaksi asti 2-5kpl asiakasta keskimäärin.
Onhan siis täysin luonnollista, että kauppias silloin valikoi edukkaimman kaupan ja jättää "mikä viimene hinta" kysymyksiin jopa vastaamatta ja todentotta; liikkeelle se ihanteellisin kauppa valikoiden tekee kaupat. Moikka!
Tottakai kauppias kertoo mikä olisi hänen mielestään paras toimintatapa. Opastaen asiakasta.
Miksi asiakas ei saisi tehdä samaa? Myös opastaen kauppiasta. Ei siinäkään ole mitään kauppiaan 'vedätystä' .
Eihän ostajat hetikään aina ole mitään sen kummemmin opastusta tarvitsevia. Tietysti kauppiaan kannalta sellainen tilanne varmasti on loistava. Ostajissa on myös osaavia ostajia, jopa ammattilaisia.

Tapani on lähettää netin kautta tarpeeni auton suhteen, tiedot vaihdossa tulevasta autosta jne. Myös alustavaa arviota hinnasta. Siis ihan normaalia ensikontaktin ottoa. Tämä on toiminut oikein hyvin useinpien kanssa. Joskus itse asiassa todella harvoin on käynyt niin, että vastaus on ollut hälläväliä tyylisen ylimielinen tai muuten ikävän sävyinen tai vastausta ei ole tullut lainkaan. Näiden kanssa en tietysti ole jatkanut millään tavalla. Aivan hyvi voisi kauppias näissäkin tapauksissa ilmoittaa kohteliaasti, ettei asia tällä kertaa kiinnosta.
Tämän ensikontaktin tarkoitushan onkin vain selvittää kannattaako minun tuhlata aikaani ko kauppiaan kanssa. Ei autokaupoissa juokseminen nyt mitään mukavaa hommaa ole, aikaakin vievää, joten nettikontaktit mahdollistaa keskittyä vain kiinnostaviin kohteisiin.

Tottakai kauppias voi valita asiakkaansa, ilman muuta. Alustava nettikontaktihan antaa siihen erinomaisen työkalunkin.
Myös asiakkaalla on oikeus valita kauppiaansa ja näinhän tietysti tehdäänkin. Tähänkin nettikontaktit antaa hyvän työkalun.

Kauppiaalla ja asiakkaalla on aina mahdollisuus vetäytyä neuvotelussa olevasta kaupasta ennenkuin mitään sitovaa on sovittu. Tottakai viime hetken kaupan peruuntuminen on kurja juttu siihen uhratun ajankin vuoksi, mutta siihen on varmasti hyvä syy. Asiakkaan syynä on todennäköisesti aina jostain muualta saatu vielä parempi tarjous. Kauppiaan perustelut tällaiseen sinä varmaan tiedät paremmin ja tuossa edellähän jo mainitsitkin eli kauppiaskin valitsee sen 'edukkaimman' kaupan. Eli ihan sama perustelu kuin asiakkaallakin.

Jos sinä mielestäsi pärjäät tuolla asenteella, niin asiahan on kunnossa. Sinä et tarvitse minuntyyppisiä asiakkaita ja minulla on valittavana runsaasti toisenlaisia kauppiaita.
Kaikki on siis hyvin. Miksi sitten oikeastaan aloitit tämän keskustelun?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ohhohmikäasenne kirjoitti:
Tottakai kauppias kertoo mikä olisi hänen mielestään paras toimintatapa. Opastaen asiakasta.
Miksi asiakas ei saisi tehdä samaa? Myös opastaen kauppiasta. Ei siinäkään ole mitään kauppiaan 'vedätystä' .
Eihän ostajat hetikään aina ole mitään sen kummemmin opastusta tarvitsevia. Tietysti kauppiaan kannalta sellainen tilanne varmasti on loistava. Ostajissa on myös osaavia ostajia, jopa ammattilaisia.

Tapani on lähettää netin kautta tarpeeni auton suhteen, tiedot vaihdossa tulevasta autosta jne. Myös alustavaa arviota hinnasta. Siis ihan normaalia ensikontaktin ottoa. Tämä on toiminut oikein hyvin useinpien kanssa. Joskus itse asiassa todella harvoin on käynyt niin, että vastaus on ollut hälläväliä tyylisen ylimielinen tai muuten ikävän sävyinen tai vastausta ei ole tullut lainkaan. Näiden kanssa en tietysti ole jatkanut millään tavalla. Aivan hyvi voisi kauppias näissäkin tapauksissa ilmoittaa kohteliaasti, ettei asia tällä kertaa kiinnosta.
Tämän ensikontaktin tarkoitushan onkin vain selvittää kannattaako minun tuhlata aikaani ko kauppiaan kanssa. Ei autokaupoissa juokseminen nyt mitään mukavaa hommaa ole, aikaakin vievää, joten nettikontaktit mahdollistaa keskittyä vain kiinnostaviin kohteisiin.

Tottakai kauppias voi valita asiakkaansa, ilman muuta. Alustava nettikontaktihan antaa siihen erinomaisen työkalunkin.
Myös asiakkaalla on oikeus valita kauppiaansa ja näinhän tietysti tehdäänkin. Tähänkin nettikontaktit antaa hyvän työkalun.

Kauppiaalla ja asiakkaalla on aina mahdollisuus vetäytyä neuvotelussa olevasta kaupasta ennenkuin mitään sitovaa on sovittu. Tottakai viime hetken kaupan peruuntuminen on kurja juttu siihen uhratun ajankin vuoksi, mutta siihen on varmasti hyvä syy. Asiakkaan syynä on todennäköisesti aina jostain muualta saatu vielä parempi tarjous. Kauppiaan perustelut tällaiseen sinä varmaan tiedät paremmin ja tuossa edellähän jo mainitsitkin eli kauppiaskin valitsee sen 'edukkaimman' kaupan. Eli ihan sama perustelu kuin asiakkaallakin.

Jos sinä mielestäsi pärjäät tuolla asenteella, niin asiahan on kunnossa. Sinä et tarvitse minuntyyppisiä asiakkaita ja minulla on valittavana runsaasti toisenlaisia kauppiaita.
Kaikki on siis hyvin. Miksi sitten oikeastaan aloitit tämän keskustelun?
Et ymmärrä, niin et ymmärrä.
"Tapani on lähettää netin kautta tarpeeni auton suhteen, tiedot vaihdossa tulevasta autosta jne. Myös alustavaa arviota hinnasta."

Toki kaikenlainen ennakkokysely on suotavaa, mutta hinta on ilmoituksessa, eikö olekin? Jos se on lähtökohtaisesti niinkin oikeansuuntainen, että innostaa enemmänkin autosta kyselemään, miksi ottaa jo näkyvää/ilmoitettua hintaa puheenaiheeksi "ensikontaksteissa"? KUN se kerran on ainakin pikkuisen "punainen vaate" oikein ja edullisesti autonsa hinnoitteleville autoliikkeille/-kauppiaille. Pilaat pahimmassa tapauksessa vain mahdollisuutesi tuon muuten niin sinulle sopivan auton ostamisen mahdollisuuden.

"Aivan hyvi voisi kauppias näissäkin tapauksissa ilmoittaa kohteliaasti, ettei asia tällä kertaa kiinnosta."

Niin tai kuten itse tapaan tehdä:
Hinta on ilmoituksessa, auto on ilmoituksen mukainen ja tarkemmat neuvottelut hinnasta paikanpäällä kun ensin olet auton koeajanut ja toiminnoiltaan itsellesi hyväksi ostokseksi todennut. Ei ennen sitä ja mahdollinen vaihtoautokin arvioidaan vasta, kun olemme sen koeajaneet ja tutkineet. Emme omaa kristallipalloa, josta pelkän vuosimallin mukaan arpoisimme vaihtoautoille sitovia hintoja.

Joskus näinkin sanarikkaasti, toisinaan hieman lyhyemmin:
Tervetuloa auto koeajamaan ja neuvotellaan hinnasta jos neuvoteltavaa koet siinä olevan vasta kun auton olet tutkinut, tervetuloa.

"Kaikki on siis hyvin. Miksi sitten oikeastaan aloitit tämän keskustelun? "

Kaikki hyvin, kiitos ja samoin.
Ja ei, en ole tätäkään keskustelua aloittanut. Tämän ketjun avaaja on palstan trolli, tuskin on autokauppias alkuunkaan. Moikka!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei kaupantekoon mitään sääntöä ole, jotkut myyjätkin haluaa tietää ensimmäisenä paljonko asiakas korkeintaan voi maksaa ja sitten vasta käydään koeajoilla, jotkut ei edes koeaja asiakkaan autoa. Myyjällähän sitä eniten on hävittävää jos ei osaa huomioida asiakkaita oikealla tavalla, ylimielisyydellä menettää varmasti asiakkaita. Moni raatanut rahojen eteen, myyjä tavoittelee vain helppoja voittoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kukamitenkin kirjoitti:
Ei kaupantekoon mitään sääntöä ole, jotkut myyjätkin haluaa tietää ensimmäisenä paljonko asiakas korkeintaan voi maksaa ja sitten vasta käydään koeajoilla, jotkut ei edes koeaja asiakkaan autoa. Myyjällähän sitä eniten on hävittävää jos ei osaa huomioida asiakkaita oikealla tavalla, ylimielisyydellä menettää varmasti asiakkaita. Moni raatanut rahojen eteen, myyjä tavoittelee vain helppoja voittoja.
Kukin tosiaan tavallaan. Ihmettelen kuitenkin, jos myyjä (anelee?) asiakkaalta hintaa.
Miksi? Sehän on hintalappuun merkitty ja jos siihen ei (lähtökohtaisesti) ole varaa, ei kannata sellaista autoa lähteä koeajelemaan saati edes kyselemäänkään; pelkkää omaa ja kauppiaan ajanhukkaamista moinen haaveilu!

"Moni raatanut rahojen eteen, myyjä tavoittelee vain helppoja voittoja. "

Heh... hyvin tyypillinen autokauppias-yrittäjän ja hänen työssään olevan myyjän työn vähättely. Mielestäsi siis ainoaa "oikeaa työtä" on rystyset verillä ja niska limassa tehdastyö tai ojankaivuu pakkasella pelkillä kynsillä maata raapien? Sittenkö vasta on "ansainnut" palkkansa ja yrittäminen työnä ei ole työtä ollenkaan?
Moi vaan ja heipähei...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
Et ymmärrä, niin et ymmärrä.
"Tapani on lähettää netin kautta tarpeeni auton suhteen, tiedot vaihdossa tulevasta autosta jne. Myös alustavaa arviota hinnasta."

Toki kaikenlainen ennakkokysely on suotavaa, mutta hinta on ilmoituksessa, eikö olekin? Jos se on lähtökohtaisesti niinkin oikeansuuntainen, että innostaa enemmänkin autosta kyselemään, miksi ottaa jo näkyvää/ilmoitettua hintaa puheenaiheeksi "ensikontaksteissa"? KUN se kerran on ainakin pikkuisen "punainen vaate" oikein ja edullisesti autonsa hinnoitteleville autoliikkeille/-kauppiaille. Pilaat pahimmassa tapauksessa vain mahdollisuutesi tuon muuten niin sinulle sopivan auton ostamisen mahdollisuuden.

"Aivan hyvi voisi kauppias näissäkin tapauksissa ilmoittaa kohteliaasti, ettei asia tällä kertaa kiinnosta."

Niin tai kuten itse tapaan tehdä:
Hinta on ilmoituksessa, auto on ilmoituksen mukainen ja tarkemmat neuvottelut hinnasta paikanpäällä kun ensin olet auton koeajanut ja toiminnoiltaan itsellesi hyväksi ostokseksi todennut. Ei ennen sitä ja mahdollinen vaihtoautokin arvioidaan vasta, kun olemme sen koeajaneet ja tutkineet. Emme omaa kristallipalloa, josta pelkän vuosimallin mukaan arpoisimme vaihtoautoille sitovia hintoja.

Joskus näinkin sanarikkaasti, toisinaan hieman lyhyemmin:
Tervetuloa auto koeajamaan ja neuvotellaan hinnasta jos neuvoteltavaa koet siinä olevan vasta kun auton olet tutkinut, tervetuloa.

"Kaikki on siis hyvin. Miksi sitten oikeastaan aloitit tämän keskustelun? "

Kaikki hyvin, kiitos ja samoin.
Ja ei, en ole tätäkään keskustelua aloittanut. Tämän ketjun avaaja on palstan trolli, tuskin on autokauppias alkuunkaan. Moikka!
Ymmärryksen puute vaivaa näköjään myös sinua. Jos minulla on tiedossa jokin auto, niin toki siinä on hinta näkyvissä. Minulla on kuitenkin vaihtoauto ja luonnollisesti kiinnostaa nimenomaan välirahan suuruus. Tätä tietoahan ei ilmoituksessasi ole, eikö niin?
Auton hintahan on käytännössä minulle tuo väliraha eikä ilmoittamasi myyntihinta.

Minä vastaavasti ilmoitan autoni perustiedot ja kerron sen kunnon, ajokilometrit jne. Rekisteritiedon perusteella näet myös tietoja. Kyllä niiden perusteella saat jonkinlaisen käsityksen alustavasta hintahaarukasta, jonka odotan saavani ja erityisesti kiinnostaako sinua laisinkaan vaihtoautoni. Toki ymmärrän, että se ei sido ja varsinkaan silloin kun autoa varustellaan lisää.
Minulla ei varmasti ole mitään intressiä salata tai harhauttaa, koska nehän paljastuvat aivan varmasti, jos jatkoon mennään. Sinulla autojen ammattilaisena olisikin varmasti vaikeampi huijata kuin sinun minua ei-autoammattilaista. Eikö niin?

Myös minulla on vastaava tarve tarkistaa koeajolla ja muilla keinoin tarjoamasi auton kunto-hintavastaavuus, jos varsinkin olen hankkimassa käytettyä autoa. Mutta, jotta tähän asti päästään, niin ensin pitää päästä jatkoon eli ennakkokyselyt/ensikontakti pitää olla onnistunut.
Turhia koeajoja tai muita kaupankäyntiin liittyviä asioita ei minulla ole haluja tehdä eikä tuhlata aikaa sellaiseen. Siksi tuo alustava nettitiedustelu on erinomainen tapa ja sehän on toiminutkin oikein hyvin. Olisiko sitten ollut niin, että en ole asioinut liikkeesi kanssa tai sitten liikkeesi on joku niistä harvoista edellä mainituista ylimielisistä tai vastaamatta jättäneistä. Säästäähän nettiensikontakti sinunkin työaikaasi, kun ei tarvitse uhrata resurssejasi turhaan.
Jos sinulle on tällainen asiakkaan terve asennoituminen 'punainen vaate', niin ihmetyttää todella.
Yksikään auto ei ole minulle niin 'sopiva', etteikö minulla olisi halua/tarvetta kunnolliseen harkintaan ja normaaliin kaupankäyntiin.

Mihin tarkoitukseen oikeastaan nuo nettiyhteydet ostaville asiakkaille on liikkeessäsi tarkoitettuja? Vain vastaamaan, että tervetuloa, niinkö?

Olen viime vuosina ostanut kaksi uutta autoa ja kaksi käytettyä. Tai oikeastaan nuo käytetyt on lapseni ostaneet, mutta olen eläkeläisenä ollut 'konsulttina' ruuhkavuosia eläville lapsilleni. Kuten sanoin, nettikontakteilla aloitus on toiminut oikein hyvin.

Syksyllä vaihtuu nuo kaksi tuolloin muutama vuosi sitten uutena ostettua yhteen uuteen, kun vaimonikin eläköityy eikä kahta autoa enää tarvita. Saas nähdä, kohtaammeko ensikontaktien osalta. Auton ostan kyllä, mutta merkki on jokseenkin toisarvoinen siinä autoluokassa, josta valitsen. Asun pk-seudulla ja autokaupat noin 50km:n säteellä kiinnostavat, kuten myös mökkipaikkakunnallakin.

Uuden auton osto onkin asiakkaalle helpompaa, kun sen kuntoon ei asiakkaan tarvitse kiinnittää huomiota. Kauppias on toisessa asemassa, mutta yleensä asiakkaaseen nähden ylivertainen auton kunnontarkastuksen ammattitaitohan on kauppiaalla.
Toisaalta pitkä odotusaika tietysti vaikuttaa sekin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
Kukin tosiaan tavallaan. Ihmettelen kuitenkin, jos myyjä (anelee?) asiakkaalta hintaa.
Miksi? Sehän on hintalappuun merkitty ja jos siihen ei (lähtökohtaisesti) ole varaa, ei kannata sellaista autoa lähteä koeajelemaan saati edes kyselemäänkään; pelkkää omaa ja kauppiaan ajanhukkaamista moinen haaveilu!

"Moni raatanut rahojen eteen, myyjä tavoittelee vain helppoja voittoja. "

Heh... hyvin tyypillinen autokauppias-yrittäjän ja hänen työssään olevan myyjän työn vähättely. Mielestäsi siis ainoaa "oikeaa työtä" on rystyset verillä ja niska limassa tehdastyö tai ojankaivuu pakkasella pelkillä kynsillä maata raapien? Sittenkö vasta on "ansainnut" palkkansa ja yrittäminen työnä ei ole työtä ollenkaan?
Moi vaan ja heipähei...
Kuten edellinen vastasi, hintahan määräytyy siitä mitä vaihtoautosta hyvitetään, useimmissa liikkeissä myös laskevat hintaa ilman vaihtoautoakin.

Jotkut tosiaan raataa tekemällä esim autoja, sinusta ei varmasti olisikaan ruumiilliseen työhön, mutta aika heikosti noihin helppoihin hommiinkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ohhohmikäasenne kirjoitti:
Ymmärryksen puute vaivaa näköjään myös sinua. Jos minulla on tiedossa jokin auto, niin toki siinä on hinta näkyvissä. Minulla on kuitenkin vaihtoauto ja luonnollisesti kiinnostaa nimenomaan välirahan suuruus. Tätä tietoahan ei ilmoituksessasi ole, eikö niin?
Auton hintahan on käytännössä minulle tuo väliraha eikä ilmoittamasi myyntihinta.

Minä vastaavasti ilmoitan autoni perustiedot ja kerron sen kunnon, ajokilometrit jne. Rekisteritiedon perusteella näet myös tietoja. Kyllä niiden perusteella saat jonkinlaisen käsityksen alustavasta hintahaarukasta, jonka odotan saavani ja erityisesti kiinnostaako sinua laisinkaan vaihtoautoni. Toki ymmärrän, että se ei sido ja varsinkaan silloin kun autoa varustellaan lisää.
Minulla ei varmasti ole mitään intressiä salata tai harhauttaa, koska nehän paljastuvat aivan varmasti, jos jatkoon mennään. Sinulla autojen ammattilaisena olisikin varmasti vaikeampi huijata kuin sinun minua ei-autoammattilaista. Eikö niin?

Myös minulla on vastaava tarve tarkistaa koeajolla ja muilla keinoin tarjoamasi auton kunto-hintavastaavuus, jos varsinkin olen hankkimassa käytettyä autoa. Mutta, jotta tähän asti päästään, niin ensin pitää päästä jatkoon eli ennakkokyselyt/ensikontakti pitää olla onnistunut.
Turhia koeajoja tai muita kaupankäyntiin liittyviä asioita ei minulla ole haluja tehdä eikä tuhlata aikaa sellaiseen. Siksi tuo alustava nettitiedustelu on erinomainen tapa ja sehän on toiminutkin oikein hyvin. Olisiko sitten ollut niin, että en ole asioinut liikkeesi kanssa tai sitten liikkeesi on joku niistä harvoista edellä mainituista ylimielisistä tai vastaamatta jättäneistä. Säästäähän nettiensikontakti sinunkin työaikaasi, kun ei tarvitse uhrata resurssejasi turhaan.
Jos sinulle on tällainen asiakkaan terve asennoituminen 'punainen vaate', niin ihmetyttää todella.
Yksikään auto ei ole minulle niin 'sopiva', etteikö minulla olisi halua/tarvetta kunnolliseen harkintaan ja normaaliin kaupankäyntiin.

Mihin tarkoitukseen oikeastaan nuo nettiyhteydet ostaville asiakkaille on liikkeessäsi tarkoitettuja? Vain vastaamaan, että tervetuloa, niinkö?

Olen viime vuosina ostanut kaksi uutta autoa ja kaksi käytettyä. Tai oikeastaan nuo käytetyt on lapseni ostaneet, mutta olen eläkeläisenä ollut 'konsulttina' ruuhkavuosia eläville lapsilleni. Kuten sanoin, nettikontakteilla aloitus on toiminut oikein hyvin.

Syksyllä vaihtuu nuo kaksi tuolloin muutama vuosi sitten uutena ostettua yhteen uuteen, kun vaimonikin eläköityy eikä kahta autoa enää tarvita. Saas nähdä, kohtaammeko ensikontaktien osalta. Auton ostan kyllä, mutta merkki on jokseenkin toisarvoinen siinä autoluokassa, josta valitsen. Asun pk-seudulla ja autokaupat noin 50km:n säteellä kiinnostavat, kuten myös mökkipaikkakunnallakin.

Uuden auton osto onkin asiakkaalle helpompaa, kun sen kuntoon ei asiakkaan tarvitse kiinnittää huomiota. Kauppias on toisessa asemassa, mutta yleensä asiakkaaseen nähden ylivertainen auton kunnontarkastuksen ammattitaitohan on kauppiaalla.
Toisaalta pitkä odotusaika tietysti vaikuttaa sekin.
Niin... noh.
"Ymmärryksen puute vaivaa näköjään myös sinua. Jos minulla on tiedossa jokin auto, niin toki siinä on hinta näkyvissä. Minulla on kuitenkin vaihtoauto ja luonnollisesti kiinnostaa nimenomaan välirahan suuruus."

Tottakai. Olkoon sitten puolin tai toisin ymmärryksen puutetta, minun ymmärryksen mukaan tässä ei ollut välirahasta kyse vaan nimenomaan myytävän auton hinnan tunkimisestä jo ennen kuin on autoa edes kokeillut tai nähnyt aloittaen puhelun/sähköpostin "millä myytte/mikä on tiukka hinta" eikä vaihtoautosta puhuta sanallakaan. Useinhan se kuitenkin on olemassa, tällä "tiukka hinta" arvuuttelulla pyritään ensin alentamaan auton myyntihinta ja sitten "mustapekka" vaihtoauton muodossa hinnoittelemaan ylös. Se ei vaan mene niin.

Tottakai autonvaihtajaa kiinnostaa (alustava) hyvitys/välirahan suuruus ja tottakai sellainen pyritään antamaan, ehjäksi vaihtoautokin olettamalla hinnoitellen. Mutta kuten siitäkin totesin, hyvin usein "arvuutellaan" hyvinkin puutteellisilla tiedoilla hyvitystä omasta autosta. Kristallipalloa ei ole kenelläkään ja silloin myös vaihtoauto pitää liikkeen edustajan nähdä ja koeajaa ennen toteutuvan hyvityksen arviointia. Toki jotkut liikkeet käyttävät erinäisiäkin laskureita ja valmiita ohjelmistoja hinnanmuodostamiseksi, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta sitten hyvinkin alakanttiin annettuja arvioita eivätkä johda asiakkaan paikalle vaivautumiseen. Toisekseen, valitettavan usein autonvaihtaja on joko aidosti tietämättömyyttään tai ihan petosmielessä piilottelemassa/salaamassa oman autonsa vikoja toivoen, että liike haksahtaisi ylihintaisen hyvityksen laukaisemaan... noh, kuuluu alaan.

"Minulla ei varmasti ole mitään intressiä salata tai harhauttaa, koska nehän paljastuvat aivan varmasti, jos jatkoon mennään."

Hyvä, uskon tämän. Mutta usko myös sinä, että toisenlaisiakin autonvaihtajia on. Jopa enemmän, kuin sinun kaltaisiasi rehellisiä.
Olisiko tämän vatvominen nyt tässä? Taisi molemmilla olla lievää ymmärtämättömyyttä, mutta eipä tuo mitään ja elämä jatkuu. Pahoittelen, jos kauppatavoistani jäi töykeä kuva, todellisuus on todistettavasti jotain muuta, muutenhan en tekisi tulosta ja kauppa olisi täysin seis. Kuitenkin kauppa käy hyvin, joten jotain on tehty oikein.
Vaikutat olevan täyspäisen rehti autonvaihtaja, jonka ennakkotiedusteluihin uskon kykeneväni laadukkaasti vastaamaan. Moikka!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauppias_ kirjoitti:
Niin... noh.
"Ymmärryksen puute vaivaa näköjään myös sinua. Jos minulla on tiedossa jokin auto, niin toki siinä on hinta näkyvissä. Minulla on kuitenkin vaihtoauto ja luonnollisesti kiinnostaa nimenomaan välirahan suuruus."

Tottakai. Olkoon sitten puolin tai toisin ymmärryksen puutetta, minun ymmärryksen mukaan tässä ei ollut välirahasta kyse vaan nimenomaan myytävän auton hinnan tunkimisestä jo ennen kuin on autoa edes kokeillut tai nähnyt aloittaen puhelun/sähköpostin "millä myytte/mikä on tiukka hinta" eikä vaihtoautosta puhuta sanallakaan. Useinhan se kuitenkin on olemassa, tällä "tiukka hinta" arvuuttelulla pyritään ensin alentamaan auton myyntihinta ja sitten "mustapekka" vaihtoauton muodossa hinnoittelemaan ylös. Se ei vaan mene niin.

Tottakai autonvaihtajaa kiinnostaa (alustava) hyvitys/välirahan suuruus ja tottakai sellainen pyritään antamaan, ehjäksi vaihtoautokin olettamalla hinnoitellen. Mutta kuten siitäkin totesin, hyvin usein "arvuutellaan" hyvinkin puutteellisilla tiedoilla hyvitystä omasta autosta. Kristallipalloa ei ole kenelläkään ja silloin myös vaihtoauto pitää liikkeen edustajan nähdä ja koeajaa ennen toteutuvan hyvityksen arviointia. Toki jotkut liikkeet käyttävät erinäisiäkin laskureita ja valmiita ohjelmistoja hinnanmuodostamiseksi, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta sitten hyvinkin alakanttiin annettuja arvioita eivätkä johda asiakkaan paikalle vaivautumiseen. Toisekseen, valitettavan usein autonvaihtaja on joko aidosti tietämättömyyttään tai ihan petosmielessä piilottelemassa/salaamassa oman autonsa vikoja toivoen, että liike haksahtaisi ylihintaisen hyvityksen laukaisemaan... noh, kuuluu alaan.

"Minulla ei varmasti ole mitään intressiä salata tai harhauttaa, koska nehän paljastuvat aivan varmasti, jos jatkoon mennään."

Hyvä, uskon tämän. Mutta usko myös sinä, että toisenlaisiakin autonvaihtajia on. Jopa enemmän, kuin sinun kaltaisiasi rehellisiä.
Olisiko tämän vatvominen nyt tässä? Taisi molemmilla olla lievää ymmärtämättömyyttä, mutta eipä tuo mitään ja elämä jatkuu. Pahoittelen, jos kauppatavoistani jäi töykeä kuva, todellisuus on todistettavasti jotain muuta, muutenhan en tekisi tulosta ja kauppa olisi täysin seis. Kuitenkin kauppa käy hyvin, joten jotain on tehty oikein.
Vaikutat olevan täyspäisen rehti autonvaihtaja, jonka ennakkotiedusteluihin uskon kykeneväni laadukkaasti vastaamaan. Moikka!
Paremmin kävisi oikealla asenteella. Käytännössä aina auton hinnassa on tinkimisen varaa, että romuvaihdokistakin voidaan hyvittää ja kuten minun tapauksessa, olisin saanut auton samalla alennuksella jätinpä vaihdokin tai en.

Sehän on myyjän hölmöyttä jos ei tajua kysyä tuleeko vaihdokkia. Laitapa liikkeesi nimi tänne niin katsotaan kuinka paljon ilmaa hinnoissa on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuossa koulukaverini osti uuden japsin 2011 Suzuki. Nyt on mittarissa 80 000 km ja 7 tonnia ovat luvanneet vaihdossa.
Eipä kerinnyt vaihtaa- kun ukko paukautti perään, eli auto lunastukseen.
Halvimmillaan nettiautossa 5000 samanlainen - mutta vakuutusyhtiö lustaa huolletun auton 3000 eurolla. Rosvousta - sanottaisiinko.

Siis tulee mieleen, että myytävät autot on ylihinnoiteltuja pahasti. Jos maksaa niistä suhteessa lunastushintaan, ja jotain käy, häviää.
Eli ei enää kannata maksaa autoista ellei ole pakko.

Vielä huvittaa , kun jotkut luulee 2000 - 2006 autojen hintojen olevan kovin maksettavia summia. Eihän ajetuista kilometreistä maksateta ostajilla, eikä niistä huolloista. Lakekaa nyt ostohinta ja jakakaa se maks. 10 vuoden jaksolle, sekä 300 000 ajettu auto on jo tavallaan loppu. Turhaa siinä on vinkua, että on mersu, tai volvo ja jokun auto sitten jostain on mallina.
Eihän edes pitäjää tiedä, osaako hän käsitellä autoa.
Joku rääkkää autoa pakkasesta heti liikenteeseen. Siellä on hiushalkeamia.
Tai jos auton ostaa nykyään Oulusta - on usko mennyt jakohihnoihin. Ei kiitos, en osta ellei juuri ole hihnaa vaihettu. jne.
Joku ilmoittaa autoa myyntiin, ei mitää historiaa, käännä sivua ohi. Ei kiinnosta jne.

Eli käytetyssä on tarkkaan seurattava - että esim. hihna ei ole yli 4- vuotta vanha. jne.
Huollot ei ole yleisleimasimella läntätty, ja pantu vain kilsat, sekä päiväys.

Mutta, tuo lunastushinta painaa kaiken eniten. Jos vakuutusyhtiöillä on tapa ottaa auto pilkkahintaan, ei sitä kannata edes ostajankaan maksaa enempää. Se voi nurkantakana läjääntyä aivan yllättäen. Peräänajana katselee jotain muuta, kuin liikennettä ja se on siinä. Tämä vain on karua totuutta.

Jos huoltanut liike ottaa vastuun töistään, esim. merkkiliike, niin vasta sitten ostajalla on jokin sopimusturva - mutta siitäkin pitää saada mustaa valkoiselle.

Tietenkää sitä, että ajoneuvolla on kilometrejä paljon, ei voi vaatia ok. vastinetta, mutta se, että kuluviin osiin on kiinnitetty huomioita, mutta jos ei, ne pitää huomioida siinä ostohinnassa. Hintaa kilahtaa äkkiä kovasti - kun aletaan remminvaihtoo, nesteiden vaihtoon, jarrut ja pakkasnesteet - on palaa vaihettava jne. Että tällaista tarinaa
Ilmianna
Jaa
Se on tuo aloituksen tekijä aina vaan se sama Uudellamaalla toimiva hölmö autojobbari, joka suoltaa sanasta sanaan tuota samaa puppua vuodesta toiseen useilla eri palstoilla. Yleensä herää jo aamuyöllä klo 03 suoltamaan keskusteluketjuihin tuota samaa sontaa. Jutut on jo niin moneen kertaan samalla tavoin kirjoitettuja, että ne osaa lukija helposti sanasta sanaan ulkoa etukäteen niitä lukiessaan. Useasti vastaa myös hetken kuluttua omaa aloitusviestiänsä kehuen toisella nimimerkillä mukamas jonain toisena samaa mieltä olevana autojobbarina. Tainnut ukko joutua aikoinaan sodassa kovaan tykistökeskitykseen ja nyt on äijällä hermot riekaleina, eikä saa öitään nukuttua. Pomppaa yöllä sängystä tuskanhiestä läpimärkänä pystyyn huutaen aasiakasta, tinkivinkuintiaania ja hokee jatkuvasti samaa mantraa, että "roskiin vaan"! Toiminut huonojen hermojensa vuoksi työelämänsä ajan jossain sekatyömiehenä ja nyt eläkkeellä ollessaan havahtunut siihen, että autojobbarina saisi vielä ihmisiä huijaamalla muutaman lisäeuron kurjan eläkkeensä päälle. Fetissinä tällä impotentilla nysäkullilla autojobbarilla on asiakkaiden haukkuminen aasiakkaiksi ja sähköpostien siirtäminen suoraan roskakoriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Miten se mainostaa puljuaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sama homma kamuxissa, yrittävät huijata tonneja tyhmiltä asiakkailta!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kamuxonkaikenpaha kirjoitti:
Sama homma kamuxissa, yrittävät huijata tonneja tyhmiltä asiakkailta!!!
Ainakin ilmoitusten perusteella edullisempia autoja kuin useimmilla kilpailijoilla, vaihdokista ei silloin voi hyvittää yhtä paljon. En ole itse edes neuvotellut hinnoista, yhtä kävin ulkona katsomassa, mutta oli liikaa vikoja korissa, edullinen olisi muuten ollut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pyrin siihen että myyjä laittaa uuden auton katteen oman vaihdokkini hyvitykseen. Näin saan vanhan velan kuitattua pois ja uuden tilalle. Näin tehdään autokauppaa tänäpäivänä. Vaihdokin hyvitys täytyy olla lähes sama millä liike myy auton ulos silloin ollaan saatu oikea hinta.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ei palvelua tinkaajille!

Arvon kollegat!
Monenko "tiukka hinta" tai "viimeinen hinta" kerjäläisen kanssa olette päässeet kauppoihin? Aloitin jo vuosia sitten siirtämään näitten uikuttajien viestit suoraan roskakoriin. Vaikka näille lupais maksaa satasen et tuleevat hakee auton, vastauksena on itku: eikö sais parisataa...

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta