Jag är finskspråkig i en circa 99,5% finskspråkig ort och jag har behövt min skolsvenska kanske genomsnittligt en gång i tio år.
Jag har ingenting emot svenska som sådan eller emot svenskspråkiga, och känner flera sådana.
Jag uppmanar alltid ungdomar att erhålla tillräckliga kunskaper i minst två främmande språk.
En av dem är oftast engelskan. Detta är inte absolut nödvändigt, därför att engelskan (liksom svenskan) är lätt även för natumetoden, efter man har lärt sig svårare språk (liksom tyskan eller ryskan) i skolan.
Naturmetoden passar ej i praktiken för svårare språken. I främst finskspråkiga orter kan också en svenskspråkig lära sig finska även med naturmetoden, så att bara mindre kompletteringar vore tillrådliga.
Under arbetslivet inom industrin var det absolut största behovet för mig för tyskan. Tyvärr var mina kunskaper begränsade till engelskan och svenskan. Därför var jag begränsad att gå till brittiska universiteten för mina fortsatta studier. Men mitt behov hade varit studier i tyska universiteten.
Mina erfarenheter från arbetslivet är orsaken att jag vill främja språkvalet av minst två språk, där minst engelskan, svenskan, tyskan, ryskan och franskan kan väljas.
Det menar att tvångsvenskan för finskspråkiga och tvångfinskan för svenskspråkiga MÅSTE gå bort. För få kan studera tre främmande språk vid sidan av allt annat.
Jag kan inte acceptera att några svenskspråkiga eller SFP med dess hantlangare kräver tvångsvenska av finskspråkiga. Det är inte deras sak. De kan göra svenskan inbjudande, men får inte tvånga eller kräva tvånget.
Därför är jag mycket arg om skrivelser om t.ex. fennomaner medan 99% av hela grälet är emot tvånget, ej emot svenskan eller emot svenskspråkiga.
Svenskspråkiga i Finland är redan en liten minoritet. Det är mycket idiotiskt att några av er vill försämra välvilligheten mot er hos den stora majoriteten.
Ärade svenskspråkiga, bevara välvilligheten mot Er
6
220
Vastaukset
- 228w
Inte är det ju vi vanliga svenskspråkiga människorna som har hittat på "pakkoruotsi ",det är politikerna som spelar sina spel.
Jag har ännu aldrig sett ett inlägg på den här spalten där någon svenskspråkig till vilket pris som helst vill behålla den obligatoriska skolsvenskan.
Inte går vi dygnet runt och funderar på skolämnen, det finns miljoner barn här i världen som inte har någon undervisning alls, om man tänker i litet större sammanhang då betyder några timmar språk (som kanske känns onödiga ) inte särskilt viktiga. - Verotettu
"det finns miljoner barn här i världen som inte har någon undervisning alls, om man tänker i litet större sammanhang då betyder några timmar språk (som kanske känns onödiga ) inte särskilt viktiga".
Luottamus järjestäytyneeseen yhteiskuntaan edellyttää, että suomalainen veronmaksaja tietää, että hänen maksamansa verot käytetään ensisijaisesti omaa yhteiskuntaansa edistävään toimintaan. Veronmaksu vieraiden valtioiden kansalaisten hyvinvoinnin tukemiseksi on niin kaukana järjestäytyneen valtion ydintehtävästä, että on jo syntynyt vakavaa luottamuspulaa Suomen valtion kykyyn huolehtia omista kansalaisistaan,
Suomen kansalaisuus menettää vähitellen merkityksensä ja hyvinvointivaltio rappeutuu, jos perustuslaista johdetut oikeudet annetaan täysimääräisesti vieraiden valtioiden kansalaisille. Suomen kansalaisuus täytyy uudelleen asettaa ansaitsemaansa arvoon. Se dig i röven. Vi behöver inte din välvillighet till något. Försök med att uppföra dig som folk, utan att berätta hur vi bör uppföra oss så att du är välvillig. Vilken jävla översittare och korkskalle. En skräppspark skulle göra dig gott!
P.S. orkade inte läsa hela dravlet.- hurrillahätä
....ei sitä jaksa ,kun reva mielessä..börje vieraissa.. fan..
hurrillahätä kirjoitti:
....ei sitä jaksa ,kun reva mielessä..börje vieraissa.. fan..
et sinäkään sitä lukenut.
Kannattaa muistaa myös, mitä kieltenopetuksen huiput sanoivat äskettäin hesarissa, pakkoruotsi syö muun kielitaidon:
Toimittaja Marjukka Liiten kirjoitti Helsingin Sanomissa (19.2.), että kielitaito kaipaa uutta loikkaa. Olemme samaa mieltä. Suomen kielipolitiikan perusrakenne luotiin lähes 50 vuotta sitten peruskoulujärjestelmään siirryttäessä.
Useimmat suomenkieliset oppilaat alkoivat opiskella äidinkielen jälkeen ensin englantia ja myöhemmin ruotsia. Neljäs kieli oli mahdollista aloittaa peruskoulussa tai lukiossa, mutta neljännen kielen opinnot jäävät herkästi kesken.
Suomen kielitaitovaranto alkaa kuitenkin monipuolistua vasta opiskelijan neljännestä kielestä lähtien. Toivomme lukijan pohtivan, miten moni hänen lähipiirissään on saavuttanut neljännessä kielessään niin hyvän kielitaidon, että sillä voi oikeasti tehdä vaativaa työtä.
Kielitaitovarannon monipuolistuminen jo kolmannesta kielestä lähtien on Suomen ja suomalaisten etu. Nyt olemme lukinneet kielitaitovarannon kahteen vähän puhuttuun kieleen ja yhteen maailmankieleen. Pohjoismaiden ulkopuolella suomella ja ruotsilla on vähän käyttöä. Suomen kielitaitovarannon korjaaminen edellyttää ruotsin kielen pakollisuudesta luopumista.
Tiedämme hyvin, että tämän mielipiteen esittäjät leimataan sivistymättömiksi moukiksi. Otamme riskin. Ruotsin kieli, pohjoismaiset arvot ja pohjoismainen yhteistyö ovat arvokkaita asioita Suomelle. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että kaikkien suomalaisten pitäisi opiskella ruotsia pakollisena kielenä.
Kansainvälisen yhteistyön edellyttämät kielitaitotarpeet ovat muuttuneet 50 vuodessa radikaalisti. Myös tietämys kielenoppimisesta on mullistunut. Nyt tiedämme, että kielen opiskelu kannattaa aloittaa varhain.
Suomessa tarvitaan myös saksan, venäjän, ranskan ja espanjan osaajia. Osa väestöstä voisi hankkia kohtuullisen kielitaidon kiinassa, japanissa tai arabiassa. Jokaista suomenkielistä ei tule enää pakottaa lähes identtiseen kielitaitoprofiiliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394697Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473280Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343246Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912866Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2142093Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511967- 481719
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262