Mädättäjä Mäkisen terveiset :

AitoKirkko

Näin arkkipiispa Kari Mäkinen kiertelee ja välttelee Kristinopin mukaista vastausta:

“Ää… Se onkin kovan luokan kysymys ja… ja erityisen kovan luokan kysymys vastata.. vastata lyhyesti ja… ja mä ajattelen… elämän tarkoituksesta kyllä niin että… että elämän tarkoitus on, on… tö.. on palvella elämää. Palvella toisia ihmisiä ja palvella tätä Jumalan antamaa elämää. Siis että, että… mun elämäni minun elämäni on annettu minulle käytettäväksi… Jumala on antanut sen käytettäväksi… ei niinkun jotenkin itseäni varten vaan, vaan tätä kokonaisuutta varten… Ja mitä kaikkea se sitten merkitsee ja mitä kaikkea Jumala tuo minulle vastaan, niin … niin tota sitä mä en voi itse tietää, mutta minun tarkoitukseni on niissä tilanteissa pyrkiä toteuttamaan sitä niin hyvin ku mahdollista.”

22

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäkisen ongelma älykkäänä ihmisenä lienee se, että hän käsittää kristinuskon oppirakennelman pohjimmaiset ongelmat.

• Ja mitä ne ovat?

• usko.vainen kirjoitti:

Ja mitä ne ovat?

Koko juttu. Luomiskertomus tarua. Jeesus-myytti tietoisesti rakennettu. Molminaisuusoippi mieletön ja mahdoton. Näkyvillä vain sitä, miten uskon avulla ihmisiä manipuloitu. Muuta?

• InhottavaRealisti kirjoitti:

Koko juttu. Luomiskertomus tarua. Jeesus-myytti tietoisesti rakennettu. Molminaisuusoippi mieletön ja mahdoton. Näkyvillä vain sitä, miten uskon avulla ihmisiä manipuloitu. Muuta?

Jumalle kaikki on mahdollista ja Hän on Luojamme.
        Jos Mäkinen ei sitä usko hänellä on mennyt ammatinvalinta pahasti pieleen.

• usko.vainen kirjoitti:

Jumalle kaikki on mahdollista ja Hän on Luojamme.
        Jos Mäkinen ei sitä usko hänellä on mennyt ammatinvalinta pahasti pieleen.

Tuolla logiikalla kaiken kritiikin voi tietysti ohittaa. Mitään logiikkaa ei missään tarvitse nähdä. Helpottaahan se elämää.

Mäkisen ajatuksia en tiedä. Esitin lähinnä teorian siitä, mitä hän voisi ajatella. Minulla ei ole samoja kykyjä kuin teillä, jotka jatkuvasti puhutte Jumalan puolesta, äänellä ja oikeuttamina!

Tuolla logiikalla kaiken kritiikin voi tietysti ohittaa. Mitään logiikkaa ei missään tarvitse nähdä. Helpottaahan se elämää.

Mäkisen ajatuksia en tiedä. Esitin lähinnä teorian siitä, mitä hän voisi ajatella. Minulla ei ole samoja kykyjä kuin teillä, jotka jatkuvasti puhutte Jumalan puolesta, äänellä ja oikeuttamina!

Kannattaa puhua aloituksen aiheesta jos palstelle tulee.

• usko.vainen kirjoitti:

Kannattaa puhua aloituksen aiheesta jos palstelle tulee.

Minä puhuinkin. Aloittaja itsekin lähinnä olettaa ja väittää Mäkisen jotakin tiettyä sanoillaan osoittavan. Kitise aloittajalle. Minusta Mäkisen jutut ovat aivan normaalisa puhetta.

Minä puhuinkin. Aloittaja itsekin lähinnä olettaa ja väittää Mäkisen jotakin tiettyä sanoillaan osoittavan. Kitise aloittajalle. Minusta Mäkisen jutut ovat aivan normaalisa puhetta.

Minusta Mäkisen puheet ovat normaaleita ateistin puheita ei kirkon ja Jumalan palvelijan puheita.

• usko.vainen kirjoitti:

Minusta Mäkisen puheet ovat normaaleita ateistin puheita ei kirkon ja Jumalan palvelijan puheita.

Niin. Meillä on mielipteemme.

Niin. Meillä on mielipteemme.

Miten sinä voit arvioida Jumalan palvelijaa kun et edes usko Jumalaan ja Raamattuun?

• usko.vainen kirjoitti:

Miten sinä voit arvioida Jumalan palvelijaa kun et edes usko Jumalaan ja Raamattuun?

Minä arvioin ihmisten mielipiteitä ja heidän perustelujaan niille. Ihminen on vain ihminen, vaikka väitytääkin Jumalan äänellä puhuvansa.

Minä arvioin ihmisten mielipiteitä ja heidän perustelujaan niille. Ihminen on vain ihminen, vaikka väitytääkin Jumalan äänellä puhuvansa.

Minä arvioin kirkon palveljoita heidän suhteestaan Jumalaan ja Hänen sanaansa.

• usko.vainen kirjoitti:

Minä arvioin kirkon palveljoita heidän suhteestaan Jumalaan ja Hänen sanaansa.

Etkä arvioi. Sinä määrittelet olevasi jonkinlaisen "oikean uskon" edustaja ja siitä lähtökohdasta käsin arvioit ihmisiä. Se, mitä mistäkin mielipiteestä ajattelet, on Sinun näkemyksesi. Jos jotakin väität, se pitää pystyä faktoilla perustelemaan. Sinä et siihen pysty.

Etkä arvioi. Sinä määrittelet olevasi jonkinlaisen "oikean uskon" edustaja ja siitä lähtökohdasta käsin arvioit ihmisiä. Se, mitä mistäkin mielipiteestä ajattelet, on Sinun näkemyksesi. Jos jotakin väität, se pitää pystyä faktoilla perustelemaan. Sinä et siihen pysty.

Raamatusta löytyy se oikea usko ja siihen tulee kaikkea verrata.
        Mäkinen on itse sanonut, ettei usko Raamatun olevan Jumalan sanaa joten se siitä!

• usko.vainen kirjoitti:

Mäkinen on itse sanonut, ettei usko Raamatun olevan Jumalan sanaa joten se siitä!

Raamatustä löytyy mitä löytyy. Se on tavoitehakuisesti koottu kirja, johon on valittu halutut asiat ja niistä on rakennettu oppi, joka ei kaikin osin tarkastelua kestä.

Raamattu on ihmisen kehittelemää tekstiä. Jos joku väittää jonkin kohdan olevan Jumalan tekemä, väite on todustettava.

Minulle riittää tältä illalta.

• näinseonni
        usko.vainen kirjoitti:

Näin on - jos vaan suostuu lukemaan ja omaksumaan kuten on kirjoitettu!

Raamatustä löytyy mitä löytyy. Se on tavoitehakuisesti koottu kirja, johon on valittu halutut asiat ja niistä on rakennettu oppi, joka ei kaikin osin tarkastelua kestä.

Raamattu on ihmisen kehittelemää tekstiä. Jos joku väittää jonkin kohdan olevan Jumalan tekemä, väite on todustettava.

Minulle riittää tältä illalta.

Tuo on sinun käsityksesi minulla on täysin erilainen käsitys Raamatusta.
        Mutta aihe on Mäkinen ja Mäkinen on täysin väärässä tehtävässä ja paikassa töissä.

• näinseonni kirjoitti:

Näin on - jos vaan suostuu lukemaan ja omaksumaan kuten on kirjoitettu!

Monet eivät halua koska eivät kestä tulla valoon joka paljastaa heidän syntisyytensä ja rajallisuutensa.

• Mielenkiintoinenasia

Tyhjentävä ja ytimekäs vastaus, etten paremmin sano :)

Palvella toisia ihmisiä ...hmmmm. Mitähän tämä voisi käytäntöön sovellettuna tarkoittaa? Kuinka moni kirkon jäsen tämän tehtävän täyttää? Sen tiedän, että jotkut käy ainakin ansiotyössä. Eli se toisen palveliminen ainakin täksi ajaksi jää vähän ....hmmm .... sivummalle. Entäs vapaa-aikana? Kuinka paljon ajasta menee pyyteettömään eli vastikkeettomaan palvelutyöhön?

Kokonaisuudessaan tätä asiaa voisi tässä ketjussa hieman purkaa! Mitä ehkä arkkipiispa tarkoitti, kun totesi tuossa lyhyessä vastauksessaan, että ihmisen elämän tarkoitus on palvellla toisia ihmisiä. Mitä siis tarkoittaa alinomainen palvelustyö toisten hyväksi elämän tehtävänä ja elämän tarkoituksena?

• Mäkinen sanoi sanatarkasti: Elämän tarkoitus on palvella elämää.

• vähänneuvotonnyt
        usko.vainen kirjoitti:

Mäkinen sanoi sanatarkasti: Elämän tarkoitus on palvella elämää.

Jos tämä nyt annettaisiin luterilaisen kirkon jäsenille elämänohjeeksi noudattaa päivittäin, niin aika sekaisin menisivät. Palvella elämää ...hmmmm . Luonnonsuojelun kannalta voisin ymmärtää, mutta mitä sitten tulisi tehdä, pysäyttää ilmastonmuutos ja luonnon saastuminen. Tässä kyllä nyt ainakin menisi yksityisen luterilaisen yöunet. Tehtävä liian massiivinen.

Mutta puhui Mäkinen tuon litteroinnin mukaan myös toisen palvelemisesta elämän ohjeeksi ihan jokaiselle luterilaiselle. Eli ...

Tulisi palvella elämää ja toisia ihmisiä!

Kuinkahan moni luterilainen nyt tätä ohjetta tottelee ensi viikon aikana?

• vähänneuvotonnyt kirjoitti:

Jos tämä nyt annettaisiin luterilaisen kirkon jäsenille elämänohjeeksi noudattaa päivittäin, niin aika sekaisin menisivät. Palvella elämää ...hmmmm . Luonnonsuojelun kannalta voisin ymmärtää, mutta mitä sitten tulisi tehdä, pysäyttää ilmastonmuutos ja luonnon saastuminen. Tässä kyllä nyt ainakin menisi yksityisen luterilaisen yöunet. Tehtävä liian massiivinen.

Mutta puhui Mäkinen tuon litteroinnin mukaan myös toisen palvelemisesta elämän ohjeeksi ihan jokaiselle luterilaiselle. Eli ...

Tulisi palvella elämää ja toisia ihmisiä!

Kuinkahan moni luterilainen nyt tätä ohjetta tottelee ensi viikon aikana?

Elämän tarkoitus ei ole palvella elämää vaan oppia tuntemaan Jumala ja palvella Häntä.
        Rakasta Jumalaa yli kaiken. Miten voi rakastaa jos ei tunne?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1058
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      972
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    Aihe