Nenäleikkaus kaarlo ståhlbergillä

Claudiasss

Harkitsen nenäleikkausta Kaarlo Ståhlbergillä bulevardin klinikalla, ja olenkin jo käynyt konsultaatiossa hänellä. Vaikutti hyvältä, mutta haluaisin kuulla kokemuksia nenäleikkauksessa käyneilta ja etenkin heiltä, joiden nenän on leikannut kyseinen lääkäri.

150

11828

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33v_nainen

      Minä myös, konsultaatiossa käyty, mutta olisi kiva kuulla muutenkin että miten meni.

    • Expl

      Jos haluat löytää suomalaisen plastiikkakirurgin, jolla on riittävä kokemus myös esteettisestä plastiikkakirurgiasta ja nenän ulkonäkökirurgiasta, voit katsoa International Society of Aesthetic Plastic Surgery nettisivuilta. Kyllä Kaarlo Ståhlberg löytyy sieltä listoilta. Sieltä löytyvät myös muiden naapurimaittemme esteettisen plastiikkakirurgian osaajat. Nimi tällä nettisivulla antaa jonkinlaisen takuun, että henkilöllä on koulutus ja kokemusta. Isaps oli aikaisemmin hyvin tarkka, ketä otetaan jäseniksi, mutta kriteerit löystyivät jonkin verran kun itäeurooppalaiset alkoivat myös maksaa sinne jäsenmaksujaan. Osa Isapsin jäsenistä tarjoaa ISAPS vakuutusta leikkauksiin ja osa on myös USA:ssa toimivan AAASF:n laatuvalvonnan alaisia.
      https://www.isaps.org/find-a-surgeon/search?location=FINLAND&procedure=&insurance=true

    • 784972649

      Ystävättäreni kävi hänellä korjaamassa nenäänsä ja lopputulos on oikein kaunis ja luonnollinen.

      • Hei ja kiitti vastauksesta!
        Saanko kysyä, et onko tää ystäväsi nainen vai mies ja pystyisitkö mitenkää kertomaan vielä tarkemmin, millaisia muutoksia hänen nenäänsä tehtiin?


      • Anonyymi

        Luonnollinen? oh oh.


    • Leikattu

      Kaarlo leikkasi ja olen tyytyväinen. Varmaan paras kirurgi täällä mitä nenien leikkauksiin tulee.

      • Kiitos vastauksesta! Haluaisitko kertoa vielä, et millanen muutos sulle tehtiin ja kauan sulla kesti selkeesti näkyvää turvotusta leikkauksen jälkeen? Olisin tosi kiitollinen, koska tosiaan harkitsen nenäleikkausta ja jostain syystä nää esteettiset operaatiot on Suomessa tabu ja niistä ei oikeen puhuta..


      • Fiifi
        Claudiasss kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Haluaisitko kertoa vielä, et millanen muutos sulle tehtiin ja kauan sulla kesti selkeesti näkyvää turvotusta leikkauksen jälkeen? Olisin tosi kiitollinen, koska tosiaan harkitsen nenäleikkausta ja jostain syystä nää esteettiset operaatiot on Suomessa tabu ja niistä ei oikeen puhuta..

        Heippa, kävitkö siellä leikkauksessa ja miten meni? Itsellä tulossa kohta kaarlolle!


    • vhy

      Kaarlo on paras kirurgi, korjasi minun tukkoisen nenän. Myös nenän ulkomuotoa muutettiin, olen kyllä tyytyväinen. Leikkaus tehtiin noin kuukausi sitten.

      • Kiitti vastauksesta! Millasia ulkomuodollisia muutoksia sul tehtiin ja miten sulla on mennyt toipuminen?


      • vhy-k

        Otettiin rustoa korvantakaa ja siirrettiin nenän päälle eli korotettiin nenää. Minulle on aikoinaan tehty yläleuan siirto nenä oli mennyt sen takia tukkoiseksi. Nenä oli painunut kasaan, aivan sama asia jos nenä olisi murtunut esim. joku olisi lyönyt nenään. Toipuminen on mennyt aivan hyvin mutta turvotus kestää pitkään. Tämä oli jo kolmas leikkaus nenään , kaksi edellistä leikkausta olivat aivan turhia. Nenän ulkomuoto näyttää hyvältä , eikä nenä ole enää niin tukkoinen. Mutta paraneminen minun tapauksessa voi kestää vuoden.


      • vhy-k kirjoitti:

        Otettiin rustoa korvantakaa ja siirrettiin nenän päälle eli korotettiin nenää. Minulle on aikoinaan tehty yläleuan siirto nenä oli mennyt sen takia tukkoiseksi. Nenä oli painunut kasaan, aivan sama asia jos nenä olisi murtunut esim. joku olisi lyönyt nenään. Toipuminen on mennyt aivan hyvin mutta turvotus kestää pitkään. Tämä oli jo kolmas leikkaus nenään , kaksi edellistä leikkausta olivat aivan turhia. Nenän ulkomuoto näyttää hyvältä , eikä nenä ole enää niin tukkoinen. Mutta paraneminen minun tapauksessa voi kestää vuoden.

        Okei! Mietin vaan, et miten pahasti sulla nenä oli turvonnut parin viikon kuluttua? (Onko se ollut sulla isompi, kuin ennen leikkausta)


      • vhy
        Claudiasss kirjoitti:

        Okei! Mietin vaan, et miten pahasti sulla nenä oli turvonnut parin viikon kuluttua? (Onko se ollut sulla isompi, kuin ennen leikkausta)

        Turvotus riippuu paljon minkälainen leikkaus tehdään, kun minulle on siirretty rustoa nenän selkään niin turvotus kestää kauan. Kyllä nenä oli vähän levinnyt noin kaksi viikkoa leikkauksesta mutta pahin turvotus on nenän kärjessä mutta työkäverit eivät edes huomanneet mitään että minulle on tehty leikkaus jos en olisi itse sanonnut. Ei minun nenä ole
        tällä hetkellä ole sen leveämpi kuin ennen leikkausta päinvastoin vähän kapeampi , nenän kärki on vähän pyöreä.Kun muutamia kuukausia menee niin se vielä muuttuu.


      • Anonyymi
        vhy-k kirjoitti:

        Otettiin rustoa korvantakaa ja siirrettiin nenän päälle eli korotettiin nenää. Minulle on aikoinaan tehty yläleuan siirto nenä oli mennyt sen takia tukkoiseksi. Nenä oli painunut kasaan, aivan sama asia jos nenä olisi murtunut esim. joku olisi lyönyt nenään. Toipuminen on mennyt aivan hyvin mutta turvotus kestää pitkään. Tämä oli jo kolmas leikkaus nenään , kaksi edellistä leikkausta olivat aivan turhia. Nenän ulkomuoto näyttää hyvältä , eikä nenä ole enää niin tukkoinen. Mutta paraneminen minun tapauksessa voi kestää vuoden.

        Minulle on tehty sama leikkaus sen takia kun oli siirretty yläleukaa.
        Otettiin rustoa korvan takaa ja siirrettiin nenän päälle kyllä parempaan on mennyt. Kaarlo leikkasi myös minut.


    • Bnosie

      Harkitsen myös nenän leikkausta ja nimenomaan Kaarlolla. Olisi kyllä kiva kuulla niiden kokemuksia jotka hänellä ovat leikkauksessa käyneet. Oliko konsultaatiossa käytössä ohjelma joka näyttää tuloksen 3D:nä?

      • Ei ollut.


    • Ia23

      Hei kaikki! Ompa hyvä kun löysin tämän ketjun. Tosiaan itsekin suunnitellut nenäleikkaukseen menoa ja itsellä myös Kaarlo Ståhlberg käynyt mielessä. Tarkalla kävin konsultaatiossa mutta jäi vähä epävarma olo. Olen siis 23-vuotias nainen ja kahdesti nenäni murtanut... Eli nenä on pitkä,vino ja kaiken pahin eli kyömyinen viimeisen murtuman johdosta.. Kiinnostaisi myös muitten kokemukset Ståhlbergistä ja kaikenlaiset muutkin kokemukset murtuneen nenän korjauksesta! :)

      • parempaaeisuomestalöydy

        Ståhlberg on tehnyt eniten nenäleikkauksia Suomessa.


      • Moi! Oon käyny konsultaatiossa Kaarlolla, ja leikkaus onkin kesäkuun alussa. Kalliiksi tulee (n.8700e), mutta jos vaan tulos on hyvä, niin se on sen arvoista. Menen siis leikkaukseen täysin esteettisin perustein.


      • Ia23

        Millanen operaatio sulle tehdään? Siis miten leikataan? :)


      • Ia23 kirjoitti:

        Millanen operaatio sulle tehdään? Siis miten leikataan? :)

        Mulla madalletaan kymyä (ihan pieni, joten ei paria milliä enempää) ja muotoillan myös hieman nenän kärkeä, jos näyttää siltä, että kyömyn poiston jälkeen nenä ei ole sopusuhtainen.


      • vhy

        Tämä leikkaus ei varmaan aiheuta paljon turvotusta. Paranee nopeasti kun ei siirretä mitään rustoa.


    • Bnosie

      Nyt varattu aika ståhlbergille konsultaatioon. Näytittekö jotain kuvia minkälaista tulosta toivoitte?

    • Jud

      Claudiass, miten leikkaus meni ja mitä sinulle kuuluu?

      • claudiass

        Peruutin leikkauksen vain muutamaa päivää ennen operaatiota. Olen harkinnut nenäleikkausta jo 13-vuotiaasta asti ja heti 18-vuotta täytettyäni minulla oli hirveä kiire päästä leikkaukseen, vaikka Kaarlo ei oikeastaan tuntunut edes oikealta lääkäriltä minulle. Netistä etsimieni tietojen perusteella KS vaikutti kuitenkin parhaalta vaihtoehdolta, joten olin menossa hänelle. Loppujen lopuksi keskustelin asiasta läheiseni kanssa, ja tulin siihen tulokseen, että en voi tehdä tätä itselleni. Eihän minulla oikeasti ole minkään laisia todisteita siitä, miten hyvä kirurgi hän on. Olin ainoastaan lukenut keskustelupalstojen hehkutuksia, jotka voivat ihan hyvin olla pelkkää mainostusta. Aion todennäköisesti leikkauttaa nenäni Ruotsissa, oli se sitten parempi tai huonompi vaihtoehto.


      • Jud

        Oletko ottanut selvää ruotsin plastiikkakirurgeista? Kenelle ajattelit mennä? Miksi? Onko hänellä ennen / jälkeen kuvia? Minä olen myös lähinnä luottanut muiden kertomuksiin ja siksi päädyin KS:n. Yksi tuttavani on käynyt hänellä nenäleikkauksessa, mutta en pysty peilaamaan omaa mahdollistani leikkausta häneen. Tuttavalta ei tarvinnut poistaa kyömyä tms. Joten leikkaus olisi kohdallani erilainen. Toisaalta olen pettynyt itseeni miksi en mennyt, mutta toisaalta olen saanut rohkeutta ja voimaa seisoa päätökseni takana - tällaiseksi minut on tarkoitettu.


      • claudiass

        Olen ottanut, mutta se on vähän vaikeampaa, koska en puhu sujuvaa ruotsin kieltä. Olen kuitenkin menossa konsultaatioon Akademiklinikenille, koska se on ymmärtääkseni pohjoismaiden laajin plastiikkakirurginen sairaala, joten se vaikuttaa turvalliselta. Sairaalan nettisivuilla on myös jonkin verran kuvia nenäleikkauksista ennen ja jälkeen. Kuvissa näyttää siltä, että neniä on leikattu aika vähän, mutta minulla onkin pää kriteerinä luonnollinen lopputulos. Saa nähdä mitä mieltä olen konsultaatio käynnin jälkeen. Plussana on myös se, että hinnat ovat hieman halvempia, kuin Bulevardin klinikalla. Lääkäri, jota menen tapaamaan on siis Jonas Röjdmark.


      • Jud

        Kerrothan kuulumisia kun olet käynyt siellä konsultaatiossa?


      • claudiass

        Kerron mielelläni!


      • claudiass
        Jud kirjoitti:

        Kerrothan kuulumisia kun olet käynyt siellä konsultaatiossa?

        Olin eilen leikkauksessa. Vastailen mielelläni kysymyksiin jos kiinnostaa, koska tämä toipuminen on todella tylsää ja aika menee hitaasti.


      • Jud

        Oi, onnea! Kävitkö Ståhlbergillä? Menikö kaikki sujuvasti?


      • claudiass

        Kiitos.. Olin Ruotsissa. Lääkärin mukaan kaikki meni hyvin, mutta lastan alta nenä ei valitettavasti näytä kovin hyvältä. Lastan poisto on maanantaina..


      • Jud

        Oletko edelleen ruotsissa vai miten kommunikoit lääkärin kanssa? Kuka lääkäri leikkasi? Kerrothan kuulumisiasi kun olet saanut lastan pois?


      • claudiass
        Jud kirjoitti:

        Oletko edelleen ruotsissa vai miten kommunikoit lääkärin kanssa? Kuka lääkäri leikkasi? Kerrothan kuulumisiasi kun olet saanut lastan pois?

        Olen joo. Kerron mielelläni, mutta leikanneen lääkärin nimen mainitsen vain, jos olen tyytyväinen lopputulokseen.


      • Pekka84

        Mitä sulle Claudiass tehtiin? Oliko suljettu/avoin operaatio?


      • claudiass

        Poistettiin kyömy, lyhennettiin nenän päätä ja kavennettiin.


      • claudiass
        claudiass kirjoitti:

        Poistettiin kyömy, lyhennettiin nenän päätä ja kavennettiin.

        ja avoin operaatio


      • Leuansuurennus

        Itse olen ollut operoitava nimenomaan Tarkan luona. Kyseessä oli leuan muotoilu leikkaus. Osaa hommansa tällä alueella. Suomessa on valitettavan vähän infoa leuan alueen plastiikkakirurgiasta.


      • Claudiass
        Jud kirjoitti:

        Oletko edelleen ruotsissa vai miten kommunikoit lääkärin kanssa? Kuka lääkäri leikkasi? Kerrothan kuulumisiasi kun olet saanut lastan pois?

        Moi! Multa postettiin tänään lasta ja en vois olla tyytyväisempi! Mä oon niin onnellinen tällä hetkellä, ettei sanat riitä kuvaamaan. Toivon vaan, että lopputulos menee pelkästään parempaan suuntaan tästä... Tällä hetkellä vaikea edes uskoa todeksi! Nenä muistuttaa sitä nenää, joka minulla oli lapsena. Minut leikkasi Jonas Röjdmark.


      • Jud

        Aivan mahtavaa!! Olen niin onnellinen puolestasi. Kävitkö monella eri plastiikkakirurgilla ruotsissa? Mistä sait tietää Jonaksesta?


      • claudiass
        Jud kirjoitti:

        Aivan mahtavaa!! Olen niin onnellinen puolestasi. Kävitkö monella eri plastiikkakirurgilla ruotsissa? Mistä sait tietää Jonaksesta?

        Kiitos!! : ) Kirjoitin youtubeen akademilkiniken näsplastik, ja sieltä tuli video, jossa Jonas kertoo nenäleikkauksesta. Kävin konsultaatiossa Ruotsissa vain Jonaksella ja konsultaation jälkeen olin oikeastaan vähän epävarma. Konsultaation jälkeen mulle jäi semmonen fiilis, että hän vain piti mulle myyntipuheen, koska ajattelin sen olevan liian hyvää ollakseen totta. Jonas oli todella itsevarma lääkäri ja käytännössä hän siis otti kuvat ja muokkasi ne tietokoneella sellaiseksi, mikä olisi mahdollinen tulos. Mietin sitä kuitenkin todella pitkään, ja siirsinkin leikkausta muutamaan otteeseen. Tiesin kuitenkin, että akademikliniken on pohjoismaiden suurin plastiikkakirurginen sairaala, ja että Jonas tekee yli puolet enemmän nenäleikkauksia vuodessa, kuin esimerkiksi KS Suomessa. Hinta oli vajaa 5800euroa (58000SEK), eli myös kolme tonnia halvempi kuin Suomessa. Loppujen lopuksi en enää vaan jaksanut odottaa ja tiesin, että hän olisi paras minulle mahdollinen vaihtoahto, joten otin ison riskin, joka kannatti. Mun nenä ei todellakaan ollut mikään helppo, koska siinä oli esim epäsymmetrisyyttä. Lopputulos on todella luonnollinen (vaikka vielä turvoksissa) ja juuri sellainen, mitä halusinkin.


      • claudiass
        Jud kirjoitti:

        Aivan mahtavaa!! Olen niin onnellinen puolestasi. Kävitkö monella eri plastiikkakirurgilla ruotsissa? Mistä sait tietää Jonaksesta?

        Ja Jud, jos harkitset vielä leikkausta, voin lähettää sulle yksityisenä ennen ja jälkeen kuvat, jos siitä olisi apua sulle. :) Tiedän nimittäin miten vaikeita asioita nämä voivat olla.


      • masentunut
        Pekka84 kirjoitti:

        Mitä sulle Claudiass tehtiin? Oliko suljettu/avoin operaatio?

        Moi Pekka!mun naama kanssa piloilla KS:n jäljiltä...


      • pikkutyyppi
        claudiass kirjoitti:

        Ja Jud, jos harkitset vielä leikkausta, voin lähettää sulle yksityisenä ennen ja jälkeen kuvat, jos siitä olisi apua sulle. :) Tiedän nimittäin miten vaikeita asioita nämä voivat olla.

        Moikka!
        Mä olen jo pitemmän aikaa miettinyt nenäleikkausta Ruotsissa ja juurikin Jonas Röjdmarkia, joten jos haluaisit lähettää mulle ennen ja jälkeen kuvan niin arvostaisin kovasti!

        [email protected]


      • MinnaV91
        claudiass kirjoitti:

        Ja Jud, jos harkitset vielä leikkausta, voin lähettää sulle yksityisenä ennen ja jälkeen kuvat, jos siitä olisi apua sulle. :) Tiedän nimittäin miten vaikeita asioita nämä voivat olla.

        Hei! Olen etsimässä sopivaa kirurgia leikkaamaan nenääni. Voitko laittaa minullekin ennen ja jälkeen kuvat? :)

        [email protected]


      • Anonyymi
        claudiass kirjoitti:

        Kiitos!! : ) Kirjoitin youtubeen akademilkiniken näsplastik, ja sieltä tuli video, jossa Jonas kertoo nenäleikkauksesta. Kävin konsultaatiossa Ruotsissa vain Jonaksella ja konsultaation jälkeen olin oikeastaan vähän epävarma. Konsultaation jälkeen mulle jäi semmonen fiilis, että hän vain piti mulle myyntipuheen, koska ajattelin sen olevan liian hyvää ollakseen totta. Jonas oli todella itsevarma lääkäri ja käytännössä hän siis otti kuvat ja muokkasi ne tietokoneella sellaiseksi, mikä olisi mahdollinen tulos. Mietin sitä kuitenkin todella pitkään, ja siirsinkin leikkausta muutamaan otteeseen. Tiesin kuitenkin, että akademikliniken on pohjoismaiden suurin plastiikkakirurginen sairaala, ja että Jonas tekee yli puolet enemmän nenäleikkauksia vuodessa, kuin esimerkiksi KS Suomessa. Hinta oli vajaa 5800euroa (58000SEK), eli myös kolme tonnia halvempi kuin Suomessa. Loppujen lopuksi en enää vaan jaksanut odottaa ja tiesin, että hän olisi paras minulle mahdollinen vaihtoahto, joten otin ison riskin, joka kannatti. Mun nenä ei todellakaan ollut mikään helppo, koska siinä oli esim epäsymmetrisyyttä. Lopputulos on todella luonnollinen (vaikka vielä turvoksissa) ja juuri sellainen, mitä halusinkin.

        Hej, onko mahdollista että laittaisin vaikka wa numeron tähän jos pystyisit lähettää ennen ja jälkeen kuva. Olisi niin hyvä nähdä minkä lainen lopputulos?:)


    • Cznä

      Vielä ketään jotka menossa/käyneet Ståhlbergillä nenää leikkaamassa?

      • 587

        Olen käynyt nenä leikkauksessa Ståhbergillä , Suomesta ei löydy parempaa lääkäriä kuin Ståhb. on nenäleikkauksissa.


      • Isoäitii

        Olin Kaarlolla nenäleikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten ja ainut mikä harmittaa on, että en mennyt aiemmin, vaan mietin tätä kolmekymmentä vuotta. En siis ole enää nuori, mutta leikkaus ja toipuminen ovat menneet tosi hyvin, paljon paremmin kuin osasin kuvitellakaan.
        Eilen (8. päivä leikkauksesta) ajoin nurmikon ja kävin kaupassa :).
        Viikon verran nukuin sohvalla pää puolipystyssä asennossa, söin 6 kaiken kaikkiaan sadasta kipulääkkestä ja joka päivä oli edellistä merkittävästi parempi.

        Leikkaus ei ole halpa, mutta joka euron veroinen - siis jos todella on tarvetta ja halua tähän merkittävään operaatioon. Luin muiden kokemuksia (lähinnä ulkomailta) ja oletin niiden perusteella paljon kovempaa kokemusta, mutta liekkö kirkurgin ammattitaito niin ratkaiseva, että nyt ulospäin leikkausta ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Ja nukustuslääkärikin oli kiitettävän hyvä - nukutus oli ihan positiivinen kokemus varsinkin edellisiin verrattuna.
        Kaarlo on tekijä, ei selittelijä tai kuvakäsittelyllä kikkailija - kuvailin toiveeni nenän suhteen ja todellakin, hän osasi ylittää odotukset.
        Suosittelen lämpimästi :)


      • Jud
        Isoäitii kirjoitti:

        Olin Kaarlolla nenäleikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten ja ainut mikä harmittaa on, että en mennyt aiemmin, vaan mietin tätä kolmekymmentä vuotta. En siis ole enää nuori, mutta leikkaus ja toipuminen ovat menneet tosi hyvin, paljon paremmin kuin osasin kuvitellakaan.
        Eilen (8. päivä leikkauksesta) ajoin nurmikon ja kävin kaupassa :).
        Viikon verran nukuin sohvalla pää puolipystyssä asennossa, söin 6 kaiken kaikkiaan sadasta kipulääkkestä ja joka päivä oli edellistä merkittävästi parempi.

        Leikkaus ei ole halpa, mutta joka euron veroinen - siis jos todella on tarvetta ja halua tähän merkittävään operaatioon. Luin muiden kokemuksia (lähinnä ulkomailta) ja oletin niiden perusteella paljon kovempaa kokemusta, mutta liekkö kirkurgin ammattitaito niin ratkaiseva, että nyt ulospäin leikkausta ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Ja nukustuslääkärikin oli kiitettävän hyvä - nukutus oli ihan positiivinen kokemus varsinkin edellisiin verrattuna.
        Kaarlo on tekijä, ei selittelijä tai kuvakäsittelyllä kikkailija - kuvailin toiveeni nenän suhteen ja todellakin, hän osasi ylittää odotukset.
        Suosittelen lämpimästi :)

        Mitä sinulle tehtiin leikkauksessa? Kyömyn poisto tms?


      • isoäitii

        Hei,
        Minulle tehtiin aika paljon: kavennettiin nenää ja tehtiin nenästä suora eli poistettiin ihoa, siirrettiin rustoa paikasta toiseen sekä hiottiin luuta.
        Tuloksena siro sivuprofiili ja sopivan leveä/kapea nenä. Toki nenäluun kavennus ja mahdolliset muut toimenpiteet ylläpitävät turvotusta nenänselässä vielä pitkäänkin, mutta ehkä hyvä niin, sillä muutos ei ole heti niin suuri, vaan pikkuhiljaa nähtävissä.


      • 8989
        Isoäitii kirjoitti:

        Olin Kaarlolla nenäleikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten ja ainut mikä harmittaa on, että en mennyt aiemmin, vaan mietin tätä kolmekymmentä vuotta. En siis ole enää nuori, mutta leikkaus ja toipuminen ovat menneet tosi hyvin, paljon paremmin kuin osasin kuvitellakaan.
        Eilen (8. päivä leikkauksesta) ajoin nurmikon ja kävin kaupassa :).
        Viikon verran nukuin sohvalla pää puolipystyssä asennossa, söin 6 kaiken kaikkiaan sadasta kipulääkkestä ja joka päivä oli edellistä merkittävästi parempi.

        Leikkaus ei ole halpa, mutta joka euron veroinen - siis jos todella on tarvetta ja halua tähän merkittävään operaatioon. Luin muiden kokemuksia (lähinnä ulkomailta) ja oletin niiden perusteella paljon kovempaa kokemusta, mutta liekkö kirkurgin ammattitaito niin ratkaiseva, että nyt ulospäin leikkausta ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Ja nukustuslääkärikin oli kiitettävän hyvä - nukutus oli ihan positiivinen kokemus varsinkin edellisiin verrattuna.
        Kaarlo on tekijä, ei selittelijä tai kuvakäsittelyllä kikkailija - kuvailin toiveeni nenän suhteen ja todellakin, hän osasi ylittää odotukset.
        Suosittelen lämpimästi :)

        Kävin Ruotsissa Jonas Röjdmarkin vastaanotolla, hän lupasi ottaa minuun yhteyttä.
        Mutta ei kuulunut mitään, hänen taitonsa ei ehkä riittänyt tekemään sitä nenäleikkausta.
        K.S teki sen sitten Suomessa, se oli vaikea leikkaus kun minulle oli jo tehty monta leikkausta. Koskaan nenästä ei tule samanlaista kun se on alunperin ollut.


      • Fifi
        isoäitii kirjoitti:

        Hei,
        Minulle tehtiin aika paljon: kavennettiin nenää ja tehtiin nenästä suora eli poistettiin ihoa, siirrettiin rustoa paikasta toiseen sekä hiottiin luuta.
        Tuloksena siro sivuprofiili ja sopivan leveä/kapea nenä. Toki nenäluun kavennus ja mahdolliset muut toimenpiteet ylläpitävät turvotusta nenänselässä vielä pitkäänkin, mutta ehkä hyvä niin, sillä muutos ei ole heti niin suuri, vaan pikkuhiljaa nähtävissä.

        Vitsi miten kiva kuullaan että onnistui!!! Voisitko näyttää ennen jälkeen kuvia minulle kun olen itse siis menossa kuukauden päästä ja vähän jännittää. Tänään kävin konsultaatiossa ja en tiedä uskallanko! Mulla olis myös luun hiontaa ja suoraksi pitäis saada! Kiitos vielä!


      • Anonyymi
        Isoäitii kirjoitti:

        Olin Kaarlolla nenäleikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten ja ainut mikä harmittaa on, että en mennyt aiemmin, vaan mietin tätä kolmekymmentä vuotta. En siis ole enää nuori, mutta leikkaus ja toipuminen ovat menneet tosi hyvin, paljon paremmin kuin osasin kuvitellakaan.
        Eilen (8. päivä leikkauksesta) ajoin nurmikon ja kävin kaupassa :).
        Viikon verran nukuin sohvalla pää puolipystyssä asennossa, söin 6 kaiken kaikkiaan sadasta kipulääkkestä ja joka päivä oli edellistä merkittävästi parempi.

        Leikkaus ei ole halpa, mutta joka euron veroinen - siis jos todella on tarvetta ja halua tähän merkittävään operaatioon. Luin muiden kokemuksia (lähinnä ulkomailta) ja oletin niiden perusteella paljon kovempaa kokemusta, mutta liekkö kirkurgin ammattitaito niin ratkaiseva, että nyt ulospäin leikkausta ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Ja nukustuslääkärikin oli kiitettävän hyvä - nukutus oli ihan positiivinen kokemus varsinkin edellisiin verrattuna.
        Kaarlo on tekijä, ei selittelijä tai kuvakäsittelyllä kikkailija - kuvailin toiveeni nenän suhteen ja todellakin, hän osasi ylittää odotukset.
        Suosittelen lämpimästi :)

        Suomessa joutuu maksaan Alv. nenäleikkaukista sen takia Suomessa leikkaus on kalliinpi. Kävin myös Joonas Röjdmarkin luona mutta hän ei suostunut leikkaamaan.


      • Anonyymi
        8989 kirjoitti:

        Kävin Ruotsissa Jonas Röjdmarkin vastaanotolla, hän lupasi ottaa minuun yhteyttä.
        Mutta ei kuulunut mitään, hänen taitonsa ei ehkä riittänyt tekemään sitä nenäleikkausta.
        K.S teki sen sitten Suomessa, se oli vaikea leikkaus kun minulle oli jo tehty monta leikkausta. Koskaan nenästä ei tule samanlaista kun se on alunperin ollut.

        Samoin myös Ruotsissa Jonas Röjdmarkin vastaanotolla, hän lupasi ottaa minuun yhteyttä mutta ei ottanut.


      • Anonyymi
        Isoäitii kirjoitti:

        Olin Kaarlolla nenäleikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten ja ainut mikä harmittaa on, että en mennyt aiemmin, vaan mietin tätä kolmekymmentä vuotta. En siis ole enää nuori, mutta leikkaus ja toipuminen ovat menneet tosi hyvin, paljon paremmin kuin osasin kuvitellakaan.
        Eilen (8. päivä leikkauksesta) ajoin nurmikon ja kävin kaupassa :).
        Viikon verran nukuin sohvalla pää puolipystyssä asennossa, söin 6 kaiken kaikkiaan sadasta kipulääkkestä ja joka päivä oli edellistä merkittävästi parempi.

        Leikkaus ei ole halpa, mutta joka euron veroinen - siis jos todella on tarvetta ja halua tähän merkittävään operaatioon. Luin muiden kokemuksia (lähinnä ulkomailta) ja oletin niiden perusteella paljon kovempaa kokemusta, mutta liekkö kirkurgin ammattitaito niin ratkaiseva, että nyt ulospäin leikkausta ei huomaa oikeastaan ollenkaan. Ja nukustuslääkärikin oli kiitettävän hyvä - nukutus oli ihan positiivinen kokemus varsinkin edellisiin verrattuna.
        Kaarlo on tekijä, ei selittelijä tai kuvakäsittelyllä kikkailija - kuvailin toiveeni nenän suhteen ja todellakin, hän osasi ylittää odotukset.
        Suosittelen lämpimästi :)

        Lipsahdin vahigossa tähän nenäkeskusteluun,
        mielipiteeni:

        älkää antako rahanahneiden kirurgien?
        pilata ulkonäköänne. Näytätte hyviltä ilman sitäkin.


    • Cznä

      Löytyy varmaan sitten myös osaamista kahdesti murtuneeseen aika erikoisen näköisen nenän leikkaamiseen? itellä tosiaan tämmönen tapaus kaipais leikkausta...

    • eityytyväinen

      Onkohan Ståhbergin mainostusta vain? Jos rahaa ja kielitaitoa löytyy enemmän, kannattaa matkata johonkin muualle Tukholmaan, Saksaan tai Lontooseen. Siellä plastiikkakirurgia eri tasolla kuin täällä. Olen käynyt Ståhlbergillä aikoinaan pienessä toimenpiteessä pienten iho-ongelmien laseroinnissa ja leikkauksessa ja kumpikin toimenpide meni täysin perseelle.

    • Jud

      Olisiko joku ihana ståhlbergillä leikkauksessa käynyt valmis laittamaan minulle ennen ja jälkeen kuvia? Hän kun ei pystynyt vastaanotolla näitä kuvia asiakkaistaan näyttämään.

      Claudiass mitä sinulle kuuluu? Miten menee? Kuinka leikkausarpi voi? Leikattiinko sinulta nenän sivuiltakin vai avattiinko vain tuosta keskeltä?

      Muita joilta leikattu myös nenän sivuilta? Kuinka arvet ovat parantuneet ja näkyvätkö ne?

      • Ei_arpia

        Hei Jud, tarkoitatko arpia, jotka tulee nenän pieleen avoimessa leikkauksessa, eli jos kyömyä poistetaan ja nenää madalletaan ja silloin sieraimia pitää vähän kaventaa? Itselle en tehty ko. leikkaus. Arvet näytti hirveälle pari ekaa viikkoa ja olin aivan epätoivoinen, mutta noin 2 kk kohdalla ne alkoi tasaantua. Sai meikillä oikein hyvin piiloon. Nykyisin arpia ei näy enää ollenkaan oikealla puolella, ihan täysin normaali sieraimen sivu on. Ei ikinä uskoisi että siitä mitään on leikattu. Vasemmalla puolella ja parin sentin päästä naamasta katsoo niin pieni ehkä 2 mm pituinen vaaleampi viiva siinä näkyy, mutta sitä ei kyllä kukaan huomaa ellei tule tosiaan tuijottamaan sieraintani suuteluetäisyydeltä :D Eikä se siltikään näytä mitenkään pahalta. Jos meikkiä laittaa päälle niin sitten ei näy sitäkään. Ei sitä kyllä arveksi tunnista. ELi tämän takia en jättäisi leikkausta väliin, niistä ulkoisista arvista ei tarvitse huolehtia. Toki joka leikkaus on erilainen, ja itseäkin tuo ajatus hirvitti, mutta olen todella onnellinen arpien paranemisesta. Mulla on pahoja arpia kädessä vanhasta leikkauksesta, joten kuvittelin olevani jotenkin helposti arpeutuvaa sortia. Turhaan huolehdin!


      • Jud
        Ei_arpia kirjoitti:

        Hei Jud, tarkoitatko arpia, jotka tulee nenän pieleen avoimessa leikkauksessa, eli jos kyömyä poistetaan ja nenää madalletaan ja silloin sieraimia pitää vähän kaventaa? Itselle en tehty ko. leikkaus. Arvet näytti hirveälle pari ekaa viikkoa ja olin aivan epätoivoinen, mutta noin 2 kk kohdalla ne alkoi tasaantua. Sai meikillä oikein hyvin piiloon. Nykyisin arpia ei näy enää ollenkaan oikealla puolella, ihan täysin normaali sieraimen sivu on. Ei ikinä uskoisi että siitä mitään on leikattu. Vasemmalla puolella ja parin sentin päästä naamasta katsoo niin pieni ehkä 2 mm pituinen vaaleampi viiva siinä näkyy, mutta sitä ei kyllä kukaan huomaa ellei tule tosiaan tuijottamaan sieraintani suuteluetäisyydeltä :D Eikä se siltikään näytä mitenkään pahalta. Jos meikkiä laittaa päälle niin sitten ei näy sitäkään. Ei sitä kyllä arveksi tunnista. ELi tämän takia en jättäisi leikkausta väliin, niistä ulkoisista arvista ei tarvitse huolehtia. Toki joka leikkaus on erilainen, ja itseäkin tuo ajatus hirvitti, mutta olen todella onnellinen arpien paranemisesta. Mulla on pahoja arpia kädessä vanhasta leikkauksesta, joten kuvittelin olevani jotenkin helposti arpeutuvaa sortia. Turhaan huolehdin!

        Kiitos vastauksestasi. Tätä juuri tarkoitin. Kävitkö Kaarlolla leikkauksessa? Mitä sinulle tehtiin? Tuliko leikkauksen jälkeen komplikaatioita? Mitä mieltä olet lopputuloksesta?


      • Ei_arpia

        Juu, olin Kaarlolla. Tuli kyllä kaikenlaista pientä. Poskiontelontulehdus tuli nyt ekana mutta antibiootillahan se lähti, ja nenä oli tosi tukkoinen kauan. Turpoili sisältä mikä oli ärsyttävää, tekee sitä vieläkin toisinaan, mutta koska ei tee sitä aina, niin oletan että loppuu kyllä aikanaan. Ja se turpoilu ei siis näy ulospäin, sitä ei kyllä tarvitse pelätä. Mun leikkauksesta on alle vuosi, joten nenä muuttuu varmaan vielä joten en osaa ihan sanoa lopputuloksesta. Olisin ehkä halunnut vähän isomman muutoksen ja se olisi kyllä ollut ihan saavutettavissa, mutta ehkä tätä vielä viilataan. Katsotaan nyt. Nenänpää on ehkä vähän pullukka vielä, mutta se näkyy vaan omiin silmiin. Nenänpää on kyllä muuten ihan tavattoman hieno, eli siltä osin olen aivan ekstaattisen onnellinen, hihittelen välillä kun katson peiliin. Muun nenän kohdalla vielä vähän arvon että olenko tyytyväinen vai en. Muutokset näkyy hirmu hitaasti, joten tämä homma vaatii valtavaa kärsivällisyyttä. Ei ole ehkä mun paras piirre... :)


      • Jud
        Ei_arpia kirjoitti:

        Juu, olin Kaarlolla. Tuli kyllä kaikenlaista pientä. Poskiontelontulehdus tuli nyt ekana mutta antibiootillahan se lähti, ja nenä oli tosi tukkoinen kauan. Turpoili sisältä mikä oli ärsyttävää, tekee sitä vieläkin toisinaan, mutta koska ei tee sitä aina, niin oletan että loppuu kyllä aikanaan. Ja se turpoilu ei siis näy ulospäin, sitä ei kyllä tarvitse pelätä. Mun leikkauksesta on alle vuosi, joten nenä muuttuu varmaan vielä joten en osaa ihan sanoa lopputuloksesta. Olisin ehkä halunnut vähän isomman muutoksen ja se olisi kyllä ollut ihan saavutettavissa, mutta ehkä tätä vielä viilataan. Katsotaan nyt. Nenänpää on ehkä vähän pullukka vielä, mutta se näkyy vaan omiin silmiin. Nenänpää on kyllä muuten ihan tavattoman hieno, eli siltä osin olen aivan ekstaattisen onnellinen, hihittelen välillä kun katson peiliin. Muun nenän kohdalla vielä vähän arvon että olenko tyytyväinen vai en. Muutokset näkyy hirmu hitaasti, joten tämä homma vaatii valtavaa kärsivällisyyttä. Ei ole ehkä mun paras piirre... :)

        Kiitos kommentista. Itseäni harmittaa, että tosi vähän löytyy kuvia suomalaisten nenäleikkauksista täällä kotimaassa. Vastaanotolla kun näitä ennen / jälkeen kuvia ei näe. Itse peruin leikkausajan ja kerään nyt rohkeutta ja janoan lisätietoa kyseisestä asiasta.


      • Ei_arpia

        Mitä sinun nenälle mielestäsi (tai kirurgin mielestä) pitäisi tehdä? Omaa nenääni leikattiin siis melkein joka kohdasta, voin kertoa kyllä lisää. Suomessa jostain syystä plastiikkakirurgit eivät näytä kuvia, mutta maailmalla se on ihan yleinen käytäntö. En tiedä miksi täällä näin on. Realself.com-sivustolla on valtavasti ennen-jälkeen-kuvia ja ihmisten kokemuksia, oletko käynyt siellä? Suomalaisten kirurgien arvosteluita tai kuvia sieltä ei toki löydy.


      • Jud

        Kyömy poistaa ja sen takia myös nenän reikiä pienentää. Pidän nenäni etuprofiilista ja nenänpäästäni, mutta sivulta se on aikamoinen tuulenhalkoja. Mitä sinun kenällesi tehtiin? Kiitos vinkistä, käynpä vilkaisemassa 🙂


      • Ei_arpia

        Mulle tehtiin melko lailla sama. Kyömy pois, mutta myös nenän päätä trimmattiin. Nenä oli oikein hyvä edestä päin mutta sivuprofiilista en tykännyt. Nyt nenänpää on tosiaan sievä sivultakin mutta lopullinen tulos ei ehkä vielä ihan täysin näy edestäpäin, mutta ihan ookoo se on siitäkin. Mitä sivuprofiiliin kyömyn kohdalta tulee, niin ei se aivan tasainen ole, mutta kyseessä voi olla lievä arpeutuminen, jonka kuulemma saa pois viilaamalla. Mutta tosiaan yksi vuosi pitäisi odotella. Luuta siis kyömyn kohdalta murrettiin, laitettiin rustoa tukemaan rakennetta ja painettiin nenäluut yhteen. Ja juu, sieraimet pieneni kun niitä tosiaan pitää vähän kaventaa jos kyömyä poistetaan, etteivät leviä "possunnenäksi", ja niitä tukemaan laitettiin rustoa. En oo millään meinannut tottua siihen että ovat hieman pienemmät, niistäminen on ehkä vähän hankalempaa kuin ennen. Mutta nuo rustotkin pehmenevät ajan myötä. Ja ulkonäöllisesti sieraimissa ei siis huomaa mitään, lähinnä sisäpuolelta ovat, miten sen nyt sanoisi... vähän ahtaammat? Ja näkyviä arpia ei tosiaan tästä jäänyt. Useamman tunnin leikkaus oli nukutuksessa, mutta kaikki meni sen suhteen hyvin. Nukutus oli hauskaa loppujen lopuksi, oli jotenkin kiva olla täsyin taju kankaalla. Tuntui että siitä kun nukahdin ja mut herätettiin meni vain ehkä viis minuuttia, vaikka oikeasti kului tunteja :D


      • Jud
        Ei_arpia kirjoitti:

        Mulle tehtiin melko lailla sama. Kyömy pois, mutta myös nenän päätä trimmattiin. Nenä oli oikein hyvä edestä päin mutta sivuprofiilista en tykännyt. Nyt nenänpää on tosiaan sievä sivultakin mutta lopullinen tulos ei ehkä vielä ihan täysin näy edestäpäin, mutta ihan ookoo se on siitäkin. Mitä sivuprofiiliin kyömyn kohdalta tulee, niin ei se aivan tasainen ole, mutta kyseessä voi olla lievä arpeutuminen, jonka kuulemma saa pois viilaamalla. Mutta tosiaan yksi vuosi pitäisi odotella. Luuta siis kyömyn kohdalta murrettiin, laitettiin rustoa tukemaan rakennetta ja painettiin nenäluut yhteen. Ja juu, sieraimet pieneni kun niitä tosiaan pitää vähän kaventaa jos kyömyä poistetaan, etteivät leviä "possunnenäksi", ja niitä tukemaan laitettiin rustoa. En oo millään meinannut tottua siihen että ovat hieman pienemmät, niistäminen on ehkä vähän hankalempaa kuin ennen. Mutta nuo rustotkin pehmenevät ajan myötä. Ja ulkonäöllisesti sieraimissa ei siis huomaa mitään, lähinnä sisäpuolelta ovat, miten sen nyt sanoisi... vähän ahtaammat? Ja näkyviä arpia ei tosiaan tästä jäänyt. Useamman tunnin leikkaus oli nukutuksessa, mutta kaikki meni sen suhteen hyvin. Nukutus oli hauskaa loppujen lopuksi, oli jotenkin kiva olla täsyin taju kankaalla. Tuntui että siitä kun nukahdin ja mut herätettiin meni vain ehkä viis minuuttia, vaikka oikeasti kului tunteja :D

        Onko kyömyä siis edelleen näkyvissä? Levenikö nenäsi varsi edestäpäin katsottuna, verrattuna entiseen? Ja kiitos tarinastasi 🙂


      • Ei_arpia

        On valitettavasti, mutta ei niin huomiotaherättävä enää ja näkyy vain toiselta puolelta katsottaessa, eli luultavasti luun reuna vähän pullistunut siitä mistä murrettiin tai sitten arpea. Mitä olen noita ulkomaisia saitteja lueskellut, niin taitaa olla melko yleistä, että kyömyä voi jäädä, mutta se usein vuoden kuluessa laskee itsestään tai sitten saa paikallispuudutuksessa suht helposti hiottua pois. Kannattaa varmaan sopia kirurgin kanssa etukäteen että jos noin käy niin millaiset kustannukset siitä mahdollisesti tulee. En oo tässä asiantuntija, mutta joillain klinikoilla ymmärtääkseni korjausleikkaukset menee ihan listahinnoilla, joissain taas hintaa kompensoidaan. Ja nenänvarsi leveni ihan hieman tuosta alempaa, mutta mulla on paksu iho, joten saattaa siitä kaventua vielä koska voi olla turvotustakin vähän. Aamuisin näyttää leveämmältä, koska öisin se vähän turpoaa, mutta päivän mittaan sitten kapenee hyvin lähelle alkuperäistä (josta siis kyllä tykkäsinkin). Ei sitä luultavasti kukaan muu huomaa, itse huomaan kyllä ja siksi oon vielä vähän epäileväinen että oonko täysin tyytyväinen. Vähän täytyy kyllä korjata, se on kyllä varma, mutta toivottavasti ihan pienellä operaatiolla selvitään.


    • Linda22

      Kävin vajaa viikko sitten nenäleikkauksessa Kaarlolla. Ensi viikolla vasta poistetaan teipit ja lastat, joten vielä en ole nähnyt kunnolla lopputulosta. Kuitenkin sen verran mitä teippien alta näkee, olen erittäin tyytyväinen! Mulla oli vino väliseinä, jonka takia nenä aina tukkoinen ja vinon näköinen. Lisäksi nenänpää oli epäsopusuhtainen ja isohko. Nämä molemmat korjattiin.

      Leikkauspäivä sujui tosi hyvin, vaikka aluksi pelotti hirveästi jo pelkästään nukuttaminen. Sekä hoitajat että lääkärit (kirurgi ja anestesialääkäri) olivat todella mukavia ja asiantuntevia ja tunsin olevani hyvissä käsissä. Toipuminen on myös sujunut hyvin, pientä särkyä ja vuotoa oli varsinkin parina ekana päivänä, mutta nyt ainoastaan tukkoisuutta/paineen tunnetta nenän sisällä olevien silikonilastojen takia.

    • Jud

      Linda22, kerrothan lisää kun olet saanut lastan pois? Olitko hotellissa yötä? Kävitkö vielä aamulla ottamassa tupot pois vastaanotolla? Tuliko sinulle vain nenän väliin leikkaushaava?

      • Linda22

        Tikit, lastat ja teipit poistettiin pari päivää sitten, ja sen jälkeen olo helpotti kummasti. Pystyn hengittämään taas nenän kautta, vaikka toki pientä tukkoisuutta on edelleen, se kuuluu asiaan. Ulkoisesti muutos on tosi luonnollinen ja huomaamaton, mutta kuitenkin sellainen että minua häirinneet asiat korjattiin :) turvotusta on vielä jonkin verran etenkin nenänpäässä, täytyy vaan malttaa odottaa että se laskee.

        Leikkauspäivänä pääsin kotiin yöksi. Minulla oli hakija, joka oli kanssani seuraavaan aamuun asti. Otin itse tampoonit pois seuraavana aamuna pinseteillä, se ei ollut vaikeaa. Leikkaushaava näkyy ainoastaa nenän alla/keskellä, ja sekin on tosi pieni ja haalenee kuulemma nopeasti.


      • Surullinen

        Miltä nenäsi näyttää nyt? Kävin itse Kaarlolla leikkauksessa ja puolen vuoden kohdalla oli pakko todeta että se oli virhepäätös. Nenästäni piti poistaa kyömy. Se on valitettavasti edelleen osittain tallella, nyt kyömyä on viistoprofiilissakin ja nenä on leveämpi kuin ennen. Ystäväni sanoivat että kasvoni ovat täysin muuttuneet. Pahinta on, että en enää voi hengittää nenän kautta.
        Kaarlon konsultaatio oli lyhyt, ja ymmärränkin nyt että nenäni olisi pitänyt tutkia kunnolla ennen leikkausta, myös luultavasti uä- tai ct-kuvata.

        Kaarlo ei ole neniin erikoistunut lääkäri. Hän on myös suht haluton tekemään kuvia etukäteen, eikä hänellä ole käytössä 3D-mallinnuslaitteistoa, vaikka monissa maissa ei leikkaukseen lähdetä ilman huolellista etukäteissuunnittelua. Niinpä Kaarlon leikkauspotilaat jäävät ilman sitä huolellista valmistelua. Puuttuu kokonaan se ymmärrys että nenä on kolmiulotteinen kokonaisuus, ja esim kyömyn poisto muuttaa koko nenän ja jopa myös kasvojen mittasuhteita.

        En voi suositella leikkausta tällä tavalla. Oma nenäni sekä kasvoni muuttuivat sanalla sanoen rumiksi. Tämä ei ole provo, laittaisin kuvia jos tänne voisi.


    • Yalia

      Helou kohtalotoverit :) täällä kans yks nenäongelma. Suoraan sanottuna en tykkää nenästäni ollenkaan. Urheilin nuorempana paljon ja nenä ottanut osumaa muutaman kerran. Hieman vinossa on mutta ei silmiinpistävästi. Väliseinä on aika mutkalla ja pelkäänkin että sitä ainakin joudutaan vielä operoimaan.. Oon kuullu vaan että joissain tapauksissa tukkoisuus on vaan pahentunut tai nenä mennyt enemmän vaan vinon näköiseksi :O

    • Not-happy

      Kaarlo pilasi mun nenän. Sovittiin etukäteen että mitä haetaan ja sanoi että haluttu tulos on saavutettavissa. Nenä näytti hienolta heti lastojen poiston jälkeen, mutta vinoonhan se sit meni. Olisin mennyt tämän korjauttamaan, mutta samalle kirurgille enää en. Totesi vain että eihän tuo pahalta näytä. No ei kai kukaan mene plastiikkakirurgiseen operaatioon kuullakseen että lopputulos ei ole "paha". Kun haluis että se olis hyvä! Kalliiksi tulee korjaaminen kun pitää tehdä se muualla kuin Suomessa.

    • Bnosie

      Itsekin olen menossa leikkaukseen Kaarlolle piakkoin! Linda22: oma nenäni kuulostaa aika samalta kuin sun nenäsi kuvaus. Miten toipuminen on sujunut?

    • vieläkerran4

      Olen menossa Tatu Tarkalle nenäleikkaukseen viikon kahden sisään. Kaarlo Stahberg oli toinen vaihtoehto. Sain kyllä todella hyvän vaikutuksen Tarkasta. Minulla on aiemmin leikattu nenä yli 3.5h leikkauksessa joka maksoi yli 10 000e!! Nyt siis vain hienosäätöä.

      • Patzy

        Millaista hienosäätöä? Mitä sulle tehtiin ekassa leikkauksessa?


    • Bnosie

      Minkälaisia vinkkejä teillä jotka olette jo käyneet leikkauksessa olisi leikkaukseen menijöille? Varsinkin toipumiseen liittyvät asiat kiinnostaisi :)

      • Patzy

        Mulla suoristettiin väliseinä ja muotoiltiin nenää aika radikaalisti, eli iso leikkaus, 4h kesti. Toipuminen oli yhtä tuskaa. Ensinnäkin saat kyllä särkylääkkeitä sairaalasta, tai reseptin niihin, eli kannattaa hankkia apuri joka lääkkeet hakee. Itse et leikkauksen jälkeen heti pysty. Viikko ainakin on syytä nukkua selällään, melkein istuvassa asennossa. Tämä on oikeesti oleellista ja vähentää turvotusta. Nenä tulee olee täysin tukossa, itsellä pahin meni ohi viikossa, mutta nenä oli tukossa vuoden, enemmän tai vähemmän. Kurkku kuivuu öisin, koska et voi hengittää nenän kautta. Kosteutus on siten oleellista, esim ilmankostuttaja makkariin. Kahteen viikkoon ei tarvi paljo julkisesti näyttäytyä, eli varaa ruokaa, leffoja, kirjoja... Ruoasta sen verran että hampaita voi särkeä, joten viikon-pari kantsii suosia soseita, kiisseleitä tms pehmeää ruokaa. Jos sun leikkaus tehdään nukutuksessa, niin hirvee ummetus tulee melkein kaikille :D Usein myös poskiontelontulehdus voi seurata vaikka antibioottikuurin saatkin. Kun nenä vähän tokenee, niin sarvikuono ja nenähuuhtelu auttaa saamaan karstoja pois nenästä. Varaudu siihen että kun lasta otetaan pois, nenän iho on hirveessä kunnossa. Rasvottuu ja mustapäitä on tullu ihan varmasti.

        Ei ole todellakaan mukavaa se toipuminen, suurin osa on jotensakin normaalielämässä kii kuukaudessa, ellei tuu komplikaatioita. Mulle tuli, useitakin, joten useampi kuukausi meni ennen kuin pääsi esim salille. Henkisesti kannattaa varautua masennusfiiliksiin, koska nenä voi näyttää tosi kamalalta. Lopullisen tuloksen näet vasta puolen vuoden-vuoden päästä, ja kun turvotus pikkuhiljaa lakkaa, niin mahdolliset muotovirheet jne tulee näkyviin kuukausien päästä. Niiden kanssa on sit elettävä, koska korjauksia voi tehdä vasta ehkä 6 kk päästä, yleensä odotetaan vuosi. Nenä voi jäädä vuosiksi turpoilevaksi, kirveleväksi, vuotavaksi, you name it. Eli herkkua ei ole, mutta suurin osa kokee sen kyllä sen arvoiseksi. Tsemppiä!


      • Jud

        Koitko itse tämän kaiken sen arvoiseksi? Mitä mieltä olet lopputuloksesta?


      • Patzy

        En menis leikkaukseen jos nyt saisin valita. Nenästä ei tullut juurikaan kauniimpi, ja se turpoilee ja kirvelee ja vuotaa toisinaan. Näitä ongelmia ei ollut ennen leikkausta.

        Harkitsetko nenäleikkausta? Millainen nenäongelma sulla on? Voin kertoa lisää jos jokin asia erityisesti kiinnostaa?


      • Jud

        Hei. Olin jo varannut ajan ja kaikki asiat oli hoidossa, mutta tuo ketju:"Epäonnistunut nenäleikkaus" avasi silmäni ja päätin että jään nyt kuitenkin vielä elelemään tämän nenäni kanssa. Jotenkin tämä asian käsittely sai päätepisteen. Elämäni ei ole nyt enää pyörinyt nenäni ympärillä, vaan olen päässyt nyt eteenpäin tästä 18-vuoden tuskasta.


      • Patzy

        Hienoa kuulla ettei nenä enää vaivaa sua! Jos asia todella on niin, ni unohda koko leikkaus ja elä persoonallisen nenäsi kanssa. Mutta kantsii myös huomata, että näille palstoille kirjoittelee juurikin ne jotka ei ole tyytyväisiä lopputulokseen tai joille on tullut ongelmia (kuten minä :D). Ne joilla leikkaus onnistuu, ei täällä aikaa vietä, koska ei ole mitään syytä. Joo, leikkaus voi mennä pieleen, mutta mulle kirurgi sanoi että vain 10-15% vaatii uusintaleikkausta tai pientä viilausta. Ulkomailla huippukirurgeilla prosentti on vielä pienempi. Mutta ihanaa jos koet ettet tarvitse leikkausta! Kaikkea hyvää sulle!


    • eityytyväinen

      Tämä on aivan selvästi mainospalsta. Suomesta ei löydy parempaa ym. Ihmetyttää, että olen käynyt hänellä kahdessa pienessä operaatiossa kauan sitten, eikä jälki ollut ammattimaista ( sanoisinko, että näytti siltä, kuin tk lääkärin tekemä) Lääkäri oli muutenkin hiukan kylmän oloinen. Miten näin isot operaatiot häneltä, kun ei pienetkään onnistuneet kohdallani pienten iho ongelmien laserointi ja pieni leikkaus.

    • Pekka-84

      Kävit kauan sitten? Ehkä hän on kerryttänyt kokemusta vuosien varrella? Koska Suomessa tehdään suhteessa vähän kauneusleikkauksia, kirurgien oppimiskäyrä on väkisinkin loiva. Mutta virheitä sattuu parhaillekin kirurgeille joskus. Ståhlbergin mukaan 10-15% nenäleikkauksista vaatii jonkinlaisen korjausleikkauksen. Minusta tämä kuulostaa hurjalta, sillä Yhdysvaltain parhailla kirurgeilla ja klinikoilla luku on 3-4%.

      Itse kuulun valitettavasti tuohon 10-15% ryhmään; jo kaksi nenäleikkausta takana, ja valitettavasti kolmas edessä. Ulkonäkö on mennyt koko ajan pahemmaksi ja nenän toiminta on pahasti pilalla. Kadun katkerasti sitä että kuuntelin ihmisten hyviä kokemuksia netissä ja valitsin kokeneen kirurgin joka sitten myönsi että nenä meni vinoon, näyttää pahalta eikä enää toimi kunnolla, mutta "niin voi käydä". Ei ottanut mitään vastuuta. Suomen plastiikkakirurgit eivät ole nenä-kurkku-korvalääkäreitä, joten toiminnalliset leikkaukset pitäisi aina jättää sellaisille kirurgeille. Itse voin vain haaveilla hengittämisestä ja toivoa että tämä saadaan korjattua.

    • eityytyväinen

      Kyllä, hän toimi silloin Ars medicinassa nyk. Klinikka22.

    • äölff

      Suomesta ne parhaat kirurgit puuttuvatkin valitettavasti.

    • jotainpielessä

      Mua ihmetyttää miksi kaikki muut lääkärit ovat ammatissaan hyviä esim hammaslääkärit, sydänkirurgit ym kirurgia. Mutta plastiikkakirurgia? Korjaavalla pahennetaan tilannetta entisestään? Tätä tapahtuu varmasti liian usein. Missä on mennyt vikaan? Tämä on ala, joka ei minulta arvostusta saa. Nuoret esim. hammaslääkäritkin erittäin taitavia, vaikka eivät alalla olisi kauan edes olleet.

      • Pekka-84

        Plastiikkakirurgiassa paranemisprosessi taitaa olla vaikeammin etukäteen arvioitavissa, ja lisäksi paranemisprosessi on yksilöllinen. Ruma arpi ei välttämättä haittaa vaikka polven sisällä tai sydämessä, mutta kun se pullottaa nenän ihon alta, niin vaikuttaa radikaalisti ulkonäköön, tai jos arpeutumista tulee nenän sisään, niin haittaa hengittämistä. Siksi olisi tärkeää että neniä tekevä plastiikkakirurgi erikoistuisi juuri vain niihin, ja olisi vielä nenä- ja kurkkutautilääkärikin, tai sellainen olisi mukana leikkauksen suunnittelussa. Näin ei Suomessa ole. Vaikea erikoistua esim vain neniin, koska niitä tehdään suhteessa niin vähän. Pieni maa. Jos olisin tiennyt ennen leikkausta sen minkä tiedän nyt, olisin mennyt leikkaukseen nenä- ja kurkkutautikirurgille, en plastiikkakirurgille. Ja ehkä jopa mennyt Lontooseen tai Jenkkeihin. Rahaakin olisi jopa säästynyt jos olisin selvinnyt yhdellä leikkauksella.


      • heikkopalvelu

        Hammaslääkärit ja leukakirurgit tekevät paljon virheitä, valehtelevat eivät tunnusta hoitovirheitä.


      • nimenomaan

        "Hammaslääkärit ja leukakirurgit tekevät paljon virheitä, valehtelevat eivät tunnusta hoitovirheitä."

        Tämä on tullut todistetuksi tätä palstaa lukiessa


    • eityytyväinen

      Mutta eihan nenä ja kurkkutauti lääkäri nenäleikkauksia tee? Uskon,että parhaat plastiikkakirurgit euroopasta löytyvät Ruotsista, Britanniasta ja saksasta.

      • Pekka-84

        Niin, tarkoitin toki nenälääkäreitä, joilla myös kirurgin koulutus. Näitähän oli yleisissä sairaaloissa, korjaavat neniä joissa toiminnallisia vikoja tai esim murtumia.

        Olen samaa mieltä, parhaat kirurgit Euroopassa ovat muualla kuin Suomessa. Britteihin matkustetaan jopa nenäleikkausten luvatusta maasta Yhdysvalloista korjaamaan ensimmäisen leikkauksen yhteydessä synytyneitä katastrofeja.


    • Newnose

      Hei te, joilla nenäleikkaus ei tuottanut haluttua tulosta. Millaisia ongelmia teillä tuli? Siis ulkonäöllisiä tai toiminnallisia? Olen käynyt konsultaatiossa nenäleikkausta varten, mutta minusta kirurgi oli melkoisen ylimielinen, riskeistä kysyessäni sanoi vain että suurin osa onnistuu, ja oli heti varaamassa leikkausaikaa parin viikon päähän. Tuntui että oli kiire saada asiakkaita, ei edes koskenut nenääni. Suoraan sanoen tunsin että painostettiin leikkaukseen. Olisi tuiki tärkeää kuulla myös niitä negatiivisia kokemuksia, koska en nyt oikein tiedä mitä odottaa. Mielestäni en saanut oikein kattavaa kuvaa leikkauksen riskeistä. Haluaisin tietää mihin olen ryhtymässä. (En varannut leikkausta vielä.)

    • Kysyvä

      Onko täällä ketään, jolle Ståhlberg olisi tehnyt korjausleikkauksen toisen kirurgin epäonnistuneen leikkauksen jälkeen?

    • Kolmasleikkaus

      Kävin korjausleikkauksessa 8/2017, ensimmäinen tehtiin eri lääkärillä 2/2009. Vaikka ollaan jo näin pitkällä toipumisessa, en ole nenään tyytyväinen. Etukäteen oli kyllä puhetta, että rustot voivat tälläkin kertaa taipua takaisin vanhaan malliin ja näin näyttää valitettavasti käyneen. Ommeltiin pysyvillä tikeillä tällä kertaa ja jonkin verran muutosta ehkä, muttei riittävästi. Ihoni ei myöskään ole ohuimmasta päästä, muttei paksuinkaan.

      Ihan ensimmäisen leikkauksen jälkeen olin lastan poiston jälkeen todella tyytyväinen ja nenä niiiiiin ihana, mutta ne rustot tosiaan palautuivat vanhaan malliin ja nenä muuttui paksuksi pallukaksi takaisin. Nytkään ei nenästä (ainakaan vielä) tullut sirompi ja jotenkin olen jo toivosta luopunut, että olisi vain kyse pitkään kestävästä turvotuksesta. Jos ei 1,5 vuoden kohdalla ole muutosta näkyvissä niin aion varata kolmannen leikkauksen. Olen nimittäin hetkellisesti nähnyt ja elänyt kauniin nenän kanssa ja kyllä oli kevyt ja onnellinen olo. Niin pöhköltä kuin se joistakin saattaa kuulostaa.

      • Kolme_x_leikattu

        Ei kuulosta pöhköltä! Itse leikkautin vuosien harkinnan jälkeen nenäni. Melkein kymppitonnin operaatio. Voi sitä onnen tunnetta kun näin uuden nenäni ekaa kertaa! Olin ihan vakuuttunut että tästä alkaa parempi elämä.

        Valitettavasti vain turvotus peitti kirurgin tekemät virheet. Kuukausien kuluessa kävi ilmi että oli tullut pahoja epämuodostumia., ei rustosiirteistä vaan nenän luinen pyramidi oli laitettu takaisin kasaan ihan päin helvettiä. Kalliit korjausleikkaukset on jo tehty mutta ei auta; nenä on pilalla. Säästän rahaa jotta pääsisin Lontooseen kokeilemaan vielä kerran onneani. Jos tästä vielä saisi edes siedettävän.


    • Kolmasleikkaus

      Kohta on vuosi kulunut uusintaleikkauksesta eikä tilanne näytä parantuvan yhtään. Nenäni on edelleen pallukka ja iso eli muutosta toista leikkausta edeltävään ei ole tullut. Olo on todella surkea ja masentunut ja olenkin jo lähes luopunut toivosta, että olisi vain turvotusta, joka peittäisi kauniin nenän alleen.

      Onko jollain kokemusta, että veisikin reilun vuoden parantua ja lopputulos olisikin kaiken odotuksen arvoinen?

      Nyt pohdin, että saako kolmannella kerralla mitään muutosta sirommaksi vai olenko ”tuomittu” elämään pallukkanenän kanssa, joka ahdistaa joka ikinen päivä.

      • Lakka

        Onko leikattu nenäsi siis pahempi kuin se oli alkujaan, vaan onko vain kyse siitä että muutos ei ollut mielestäsi riittävä? Itse pohdin konsultaation varaamista Ståhlbergille ja olen miettinyt leikkausta jo aika kauan.


      • Bignose

        Minulle on tehty kolme leikkausta, ja kyllä on todettava että ei olisi kannattanut. Nenäni on isompi kuin ennen leikkausta, ja nyt kirurgi on sitä mieltä että se ei enää tuosta pienene. Olen myös aivan tolaltani, koska nenäni ei ollut iso ennen leikkauksia! Ei minulle etukäteen kerrottu että näin voi käydä, vaan kirurgi ja minä olimme molemmat sitä mieltä että nenä on siro edestäpäin eikä sitä ole tarvis muuttaa. En ole saanut mitään selitystä sille miksi nenäni koko tuplaantui - turvotusta se ei enää ole, sen verran aikaa on kulunut. Tiedän että tämä olisi ulkomailla korjattavissa, mutta ei ole varaa lähteä Jenkkeihin huippukirurgin operoitavaksi. Olisi pitänyt mennä sinne alunperinkin! Suosittelen samaa sinulle, Lakka. Suomessa ei riitä osaaminen - ainakaan jos jokin menee pieleen.


    • Pulma

      Kiinnostaisi kuulla onko kellään tuoreita kokemuksia nenäleikkauksesta? Harkitsen myös nenäleikkausta Kaarlo Ståhlbergillä. Aika leikkaukseen on jo varattu, mutta vielä hieman epäilyttää kun tuntuu että kokemuksia on niin hyviä kuin huonoja..

      • Toorisky

        Säästä rahasi ja mene ulkomaille leikkaukseen. Suomessa kokeneimmatkin kirurgit ovat leikanneet max satoja neniä, kun esim. Lontoossa tuhansia. Etsi pätevä kirurgi realself-sivustolta, sellainen joka on paitsi rhioplastiaan erikoitunut lääkäri, myös ENT (kirva-nenä-kurkku-kirurgi). Näin varmistat että voit hengittääkin nenälläsi operaation jälkeen. Unohda Suomen nenäleikkaukset.


      • 8523

        Kaarlo Ståhlberg on Suomessa tehnyt eniten nenäleikkauksia. Minulle on tehty kolme nenäleikkausta viimeisen nenäleikkauksen teki Ståhl. kaksi edellistä leikkausta olivat täysin epäonnistuneita, Ståhl. korjasi myös näitten aiheuttamat virheet.
        Tietenkään minun nenästä ei tule täysin hyvää vaikka olisi minkälainen kirurgi
        Nenä on nyt parempi ei ole niin tukkoinen kuin oli ennen viimeistä leikkaussta.
        Näyttää siltä siltä jatkuvat keuhkoputken tulehdukset loppuneet.
        minun nenässä oli varmaan joku bakteeri kun se oli niin tukkoinen ja vuoti verta jatkuvasti. Tässä leikkauksessa siirettiin rustoa nenän selkään. Se vaikutti nenän tukkoisuuteen.Leikkaus oli iso kesti yli kuusi tuntia.


      • Missälista

        Voitko laittaa linkkiä tänne listasta jossa on kaikkien Suomen kirurgien ja muiden maiden leikkausmäärät ja mitä toimenpiteitä ovat tehneet? Vai onks tää näitä "mielipide" asioita? Mitä jos ulkomailla tehdyn leikkauksen jälkeen ilmestyy komplikaatioita? Aika paljon rahaa ja aikaa täytyy olla jotta olisi varaa kustantaa lennot, mahdolliset hotelliasumiset ja myös mahdollisten komplikaatioiden ilmestyessä kustantaa kaikki omasta taskusta ulkomailla... huhhuh. Vilkaisin tuota ehdottamasi realself sivustoa ja pakko todeta että ei tuolla ulkomailla tehdä mitään mitä täälläkään ei osattaisi.


    • valehtelevasaahuononmain

      Jos valitat hoitovirheestä sen jälkeen on vaikea saada hoitoa enää suomesta , vaikka potilas olisi oikeassa. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä ulkomaille ja maksaa itse. Tietysti on joitakin lääkäreitä jotka sanoo jo ennen leikkausta minkälaiset riskit on minulle eräs lääkäri kertoi että mikä voi mennä pieleen, mutta kaikki meni hyvin.
      Tälläistä lääkäriä arvostan.

    • Nox14

      On aika helppo selvittää lääkäreiden leikkauskokemus: senkun kysyy heiltä.
      Suomessa kirurgeilla on korkeampi epäonnistumisprosentti kuin monilla pätevämmillä kirurgeilla. Esim. Ståhlbergin kertoman mukaan 10-15% potilaista tarvitsee korjausleikkauksen (nenä), mutta esim. Yhdysvalloissa monilla klinikoilla uusintaprosentti on 3. Aika iso ero.

      Suomessa leikkaukset ovat niin kalliita, että matkat mukaanlukien leikkaus ei tule välttämättä muualla sen kalliimmaksi.

      Etenkin nenäleikkauksissa kokemus on tärkeintä, ja Suomessa ei ole ainoatakaan plastiikkakirurgia, joka olisi erikoistunut nenä/kurkku/korva-kirurgiaan. Hengitysongelmien vuoksi tämä olisi tärkeää.

    • Missä3prosenttia

      Siis...mistä sä repäisit ton 3%???
      https://www.realself.com/question/rhinoplasty-revision-rate
      https://thefaceexperts.com/denver-revision-rhinoplasty-facts/
      https://www.aafps.com.au/revision-rhinoplasty-will-a-different-surgeon-get-different-results/

      Tossa vikassa linkissä: Rhinoplasty has one of the highest revision rates of all cosmetic surgery procedures. It’s estimated that 15-20% of patients opt for revision nose surgery, also known as secondary rhinoplasty and revision rhinoplasty. The two main reasons people cite are
      -Dissatisfaction with the way their nose looks
      -Dissatisfaction with the way it functions

      Eiköhän neniin tai mihin tahansa alueeseen erikoistuneet ole perehtyneet hommiinsa tarpeeksi hyvin kaikenmaailman lisäkoulutuksilla mitä niillä on jatkuvasti? Suomessa muutenkin ollaan varovaisia ja pelataan varman päälle näiden toimenpiteiden suhteen eikä oteta turhia riskejä kun taas muualla kirurgit ovat röyhkeitä ja rohkeita... varmaan koska kilpailu on kovaa?

    • Nox14

      Eri lääkäreillä on eri revisioprosentit. Suurimmalla osalla se onkin 10-15%. Kysymällä lääkäreiltä heidän uusintaleikkaustensa määrän voi miettiä valitseeko Ståhlbergin joka mutiloi joka 8. potilaansa, vai jonkun taitavamman. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Maailmassa on10-20 todella hyvää nenäkirurgia, yksikään heistä ei ole Suomesta.
      Ilmeisesti sinulla on paljonkin kokemusta leikkauksista Suomessa?

      • Kiitoskiitos

        En jaksa kirjoittaa eli kopioin nyt saman tekstin mitä kirjoitin.
        Punnitsen vaihtoehtoja mutta kallistun Suomeen nyt aika vahvasti kaiken infon jälkeen mitä oon saanut. Kävin lukemassa ulkomaisia keskustelupalstoja, laskin mahdolliset kustannukset, vaivannäöt ja ajanmenetykset. Kaikille ulkomailla leikkauksessa olleille joita tunnen on ilmestynyt eriasteisia ongelmia ennemmin tai myöhemmin ja käyvät korjauttamassa epämuodostumiaan nyt täällä ja hyvin tuloksin, pakko myöntää. Yksi tuttu jolle ensimmäinen leikkaus on tehty Suomessa on jäänytkin viimeiseksi kun se on ollut tosi tyytyväinen ja näyttää hyvältä.

        Niin, ja epäilen että leikkauksiin tyytyväiset asiakkaat viettäisivät aikaa täällä ei millään pahalla. Lähinnä kilpailijat, tyytymättömät asiakkaat ja leikkausta suunnittelevat.
        Sä kummiskin jaksat kököttää ja mussuttaa täällä niin voitko laittaa listan sun mielestä todella hyvistä nenäkirurgeista?


      • Anonyymi
        Kiitoskiitos kirjoitti:

        En jaksa kirjoittaa eli kopioin nyt saman tekstin mitä kirjoitin.
        Punnitsen vaihtoehtoja mutta kallistun Suomeen nyt aika vahvasti kaiken infon jälkeen mitä oon saanut. Kävin lukemassa ulkomaisia keskustelupalstoja, laskin mahdolliset kustannukset, vaivannäöt ja ajanmenetykset. Kaikille ulkomailla leikkauksessa olleille joita tunnen on ilmestynyt eriasteisia ongelmia ennemmin tai myöhemmin ja käyvät korjauttamassa epämuodostumiaan nyt täällä ja hyvin tuloksin, pakko myöntää. Yksi tuttu jolle ensimmäinen leikkaus on tehty Suomessa on jäänytkin viimeiseksi kun se on ollut tosi tyytyväinen ja näyttää hyvältä.

        Niin, ja epäilen että leikkauksiin tyytyväiset asiakkaat viettäisivät aikaa täällä ei millään pahalla. Lähinnä kilpailijat, tyytymättömät asiakkaat ja leikkausta suunnittelevat.
        Sä kummiskin jaksat kököttää ja mussuttaa täällä niin voitko laittaa listan sun mielestä todella hyvistä nenäkirurgeista?

        Olet oikessa että eipä ne tyytyväiset täällä kirjoittele.
        Nenäleikkaus on todella vaikea leikkaus ja vaatii kirurgilta taitoa. Kuitenkin tosiasia on että suurin osa niistä onnistuu. Nämä foorumit on todella kyseenalaisia koska se pieni osa epäonnistumisia tulee tänne itkemään.
        Jos nenä häiritsee elämää, on asia korjattava. Näin tein itse ja elämänlaatu parani huomattavasti. Lapsena murtunut pitkä, vino ja kyömy nenä saatiin todella kauniiksi yhdellä leikkauksella, suomessa.


    • Nox14

      Eri lääkäreillä on eri revisioprosentit. Suurimmalla osalla se onkin 10-15%. Kysymällä lääkäreiltä heidän uusintaleikkaustensa määrän voi miettiä valitseeko Ståhlbergin joka mutiloi joka 8. potilaansa, vai jonkun taitavamman. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Maailmassa on10-20 todella hyvää nenäkirurgia, yksikään heistä ei ole Suomesta.
      Ilmeisesti sinulla on paljonkin kokemusta leikkauksista Suomessa? Itselle tehty neljä leikkausta.

    • Lakka-

      Minä kävin sitten lopulta Kaarlolla leikkauksessa neljä kk sitten, ja olen lopputulokseen tosi tyytyväinen. Hän kertoi konsultaatiossa avoimesti riskeistä ja oli realistinen sen suhteen, mitä nenälleni pystyisi tekemään. Minulla oli oikea jätti konkkanokka, joten harkinnan jälkeen päädyin leikkaukseen koska nenäni häiritsi minua niin valtavasti. En olisi menny mitään pikkuvirhettä korjaamaan, koska eihan tällaisen leikkauksen lopputuloksesta ole 100% takuuta ja tuloksen kanssa on vaan elettäva.

      Leikkaus oli iso ja muokattiin nenänpää, väliseinä ja luuta reippaasti. Tulos on hyvä ja luonnollinen. Ei 100% symmetrinen mutta huomattavasti symmetrisempi ja kauniimpi kuin lähtökohta. Koen nyt olevani normaali eikä nenästä tullut liian pienikään mitä hassua kyllä pelkäsin.

      Itse en menisi ulkomaille koska minulle yhteinen kieli on tärkeä. Minulle oli ainakin tärkeää että kirurgi ymmärtäâ toiveeni ilman kielimuuria. Ja onhan näissä jutuissa kulttuurierojakin. Olen itse tyypillinen suomalainen joka toivoi maltillista tulosta ja sai sen. En tiedä miten toive olisi välittynyt esim Iranissa jossa haetaan ehkä vähän erilaista yleensä. Muutenkin jännittää antaa tuntemattoman muotoilla naamaansa yhden keskustelun perusteella...

      Mitään toiminnallisia ongelmia ei tullut. Henki kulkee enemmänkin tasaisemmin kun nenä on suorempi. Vielä on jonkun verran turvotusta nenänpäässä. Kuvista huomaa miten turvotus on asteittain vähentynyt ja varmaan nenä vielä tästakin væhän pienenee, tosin olen jo nyt ihan tyytyväinen.

      Itse uskallan suositella leikkausta jos oikeasti kärsii nenästään. Mutta jos on perfektionistin luonne ja tahtoo jotain pikkuviilausta, miettisin näinkin isoa juttua kolme kertaa. 3d kuvatkin varmaan voivat antaa harhaanjohtavan tunteen koska eihän elävän luun ja ruston hakkaaminen päreiksi ja leikkely ja kasaaminen ole arpeutumisriskeineen ja turvotuksineen ja muotoutumisineen mitenkäân sama asia kuin kuvankaäsittely. Siksi ymmärrän ettei niitä suomessa paljoa käytetä.

      Tässä oma kokemus ja ajatukset aiheesta. Olin päättänyt tulla kertomaan ne tänne mutta melkein unohdin. Niin se taitaa olla että näitä onnistumisia tullaan palstoille harvemmin puimaan.

      • Kolmasleikkaus

        Ihana kuulla hyviä uutisia ja että olet tyytyväinen tulokseen. Varmasti ihana fiilis, kun tuntee itsensä ns. normaaliksi eikä tarvitse miettiä nenää 24/7,

        Itse vielä tuskailen toisen leikkauksen jäljiltä ja samaan aikaan sormet ristissä toivon, että olisi vielä pitkittynyttä turvotusta, sillä nenä aamuisin turvonneempi ja muutenkin jossain tilanteissa turpoaa helposti ja tunnen sen. Eli toivottavasti tämä vielä sirommaksi muuttuu. 😊


      • Anonyymi

        Hei Lakka, olisitko halunnut lähettää yksityisesti kuviasi nenästä ennen ja jälkeen? itse harkitsen ståhlbergille menoa mutta ei mitään tietoa millaisia tuloksia hän leikkaa... kuviakaan ei ole ilmeisesti konsultaatiossa mitä näyttää.


    • Vivian1968

      Olen käynyt Kaarlon vastaanotolla Bulevardin klinikalla nenäleikkauksessa kaksi vuotta sitten. Nenäni on aina vaivannut minua ja olen saanut kuulla siitä ikäviä kommentteja jopa ventovierailta. Nenäni kieltämättä oli melko iso ja jonkin verran kyömyinenkin. Kärsin jatkuvista poskiontelontulehduksista ja päänsäryistä, koska ilma ei kulkenut kunnolla nenän vinon väliseinämän vuoksi. Kävin ensin konsultaatiossa ja sain sitten häneltä sähköpostitse valokuvat siitä, millainen nenä oli edestä ja sivulta konsultaatiotilanteessa ja sain myös kuvakäsitellyn kuvan siitä, millaiseen lopputulokseen leikkauksella pyritään. Kaarlo on erittäin rauhallinen, miellyttävä, kokenut ja realistinen kirurgi, jolla on varmastikin eniten kokemusta nenäleikkauksista Suomessa. En itse voisi ajatellakaan meneväni ulkomaille sopertelemaan vierailla kielillä siitä, millaisen nenän toivoisin saavani, kun se oli ihan omalla äidinkielelläkin tarpeeksi jännittävää.. Kaarlo ei lupaile mitään turhia ja kertoo myös mahdollisista riskeistä asiallisesti. Koko klinikan hoitohenkilökunta oli valtavan ystävällistä ja huolehtivaa. Pelkäsin etukäteen nukutusta, koska olen aina tähän asti kaikkien muiden leikkausten jäljiltä ollut todella pahoinvoiva sen jälkeen ja oksennellut kovasti, mutta nyt ei ollut mitään sellaista; niin hyvää lääkitys ja nukutus olivat. Toipuminen sujui hyvin ilman mitään komplikaatioita ja nenäni sivuprofiili on nyt niin klassisen kaunis ja täydellinen, että sitä on verrattu Nefertitin profiiliin. Suosittelen Kaarloa lämpimästi kaikille nenäleikkausta pohtiville!

    • Notgood

      Minulla oli niin päinvastainen kokemus, että pakko epäillä tarinaasi. Minulle tehtiin aivan katteettomia lupauksia, riskejä vähäteltiin, ja kun aloin epäröidä leikkausta, minua painostettiin. Kun sitten leikkaus epäonnistui, minua syytettiin.

      En voi suositella. Suomessa tuskin on kokeneempia, mutta varmasti huolellisempia.

    • Keltainenpuu

      Mulle tehtiin viime kesänä nenäleikkaus. Nenää lyhennettiin maltillisesti ja madallettiin. Leikkaus tehtiin puudutuksessa ja kevyessä sedaatiossa. Leikkaus sujui hyvin ja toipuminen oli nopeaa. Ei kipuja tms, turvotuskin laski nopeasti. Aluksi olin todella tyytyväinen tulokseen, mutta muutaman kuukauden päästä nenä alkoi palaamaan entiseen muotoonsa. Päätoive sivuprofiilin kaunistuminen nenää lyhentämällä ei onnistunut, joskin nenä on parempi mitä aiemmin muttei riittävästi. Varasinkin ajan uuteen konsultaatioon ja mietin mahd. uutta leikkausta. Oon niin yksin tän asian kanssa. Ei ketään jolle puhua. Vertaistuki olisi enemmän kuin tervetullutta.

    • Nenäläinen

      Kävin Kaarlolla neljä vuotta sitten muovaamassa "pottunenästä" hieman sirompaa, samalla korotettiin nenän profiilia rustosiirteellä. Hetkeäkään en ole päätöstä katunut, sillä vaikutus itsetuntooni oli valtava. Leikkaus onnistui hyvin ja lopputulokseen olin, ja olen edelleen, erittäin tyytyväinen. Kerroin konsultaatiossa, että tavoitteenani ei ole mikään Kardashian nenä, vaan mahdollisimman luonnollinen, ja etenkin omiin kasvoihin sopiva lopputulos.
      Täydelliseen toipumiseen kului omalla kohdallani vajaa vuosi, mutta tällä tarkoitan tosiaan aivan kaiken pienimmänkin turvotuksen katoamista, eli "normaalin ulkonäön" palautuminen oli paljon nopeampaa. Lopputuloksena juuri sitä mitä toivoin: luonnollinen ja kasvoihin istuva nenä :)

    • Anni3

      Hei Onko tämä kirurgi Kaarlo Ståhlberg samaa sukua kuin Presidentti Kaarlo Ståhlberg?

    • Anonyymi

      Olisiko kukaan voinut lähettää kuvia yksityisesti nenästään ennen ja jälkeen, siis ne kenet kaarlo ståhlberg on leikannut?

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaisi myös nähdä kuvia :)


    • Anonyymi

      Mulla murtu nenä ja aattelin jos säästäis ja korjais tuon kunnolla ku kaikin puolin harmittaa. Julkisella nostettiin vaan paikoilleen ja tuettiin pariksi viikkoa. Ei tullu hyvä....Onko kokemuksia, siis korjaavasta leikkauksesta? Tuntuu että netti täynnä kokemuksia vaan esteettisistä leikkauksista.
      Oon ajatellu juuri että ståhlbergille menisin sitten.

    • Anonyymi

      Kävin Kaarlo Ståhlbergillä nenäleikkauksessa. Leikkaus oli laaja ja haastava, paljon korjailua. Leikkauksen syynä se, ettei nenäni miellyttänyt omaa silmääni, oli kookas.

      Leikkauksen jälkeen nenä on suora, symmetrinen ja kaikinpuolin esteettinen. Yksi mahdollisista riskeistä oli se, että arvet saattaisi jäädä näkyviin, koska nenänpielet leikattiin uuteen uskoon. Nenänpielissä, nenän alla ja nenäluiden vieressä oli tikit. Tikkien poiston jälkeen ei kuitenkaan minkäänlaisia merkkejä arvista, eli hyvin jää piiloon. Todella tarkkaa ja siistiä työtä :)

      • Anonyymi

        Hei! oon itse harkinnut meneväni ståhlbergille nenäleikkaukseen. Haluttais tietää enemmän kyseisestä operaatiosta. Onko sun kans mahdollista vaihtaa sähköposteja?


    • Anonyymi

      Moikka.
      Mulla on nyt reilu viikko leikkauksesta. On vielä turvoksissa, mutta lopputulos on aistittavissa :)
      Kävin Kaarlolla ja voin kyllä suositella. Ammattitaitoinen ja lämmin ihminen.
      Hän kuuntelu toiveeni ja niiden pohjalta toimittiin. Haastava laaja leikkaus jossa nenää oikastiin, laskettiin, lyhennettiin ja 2-osainen pää muokattiin.

      Ainoa asia mikä tässä "projektissa" harmittaa on, että miksi en tehnyt tätä 20- vuotta aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Hei,
        Kiva kuulla! Minulla myös aika leikkaukseen varattuna, hieman kyllä jännittää kun olen niin pitkään miettinyt asiaa. Miten paraneminen on muuten sujunut? Tuliko paljon mustelmia tai kuinka pian olit valmis poistumaan kotoa "ihmisten ilmoille"? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Kiva kuulla! Minulla myös aika leikkaukseen varattuna, hieman kyllä jännittää kun olen niin pitkään miettinyt asiaa. Miten paraneminen on muuten sujunut? Tuliko paljon mustelmia tai kuinka pian olit valmis poistumaan kotoa "ihmisten ilmoille"? :)

        Hei! Oletko varannut ajan Kaarlolle vai kenelle? :)


      • Anonyymi, joka kirjoitit 8.1..2019 ja vähän yli viikko sitten kävit leikkauksessa Kaarlolla. Voisitko jatkaa keskustelua leikkauksestasi kanssani sähköpostitse? Olen varannut Kaarlolle ajan, mutta hänelle ei saanut aikoja kuin vasta tammikuulle. Leikkaus pelottaa suuresti ja toivon, että saan rohkeutta siihen.

        Minulla on todella vaikea nenä, liian korkea, liian suuri nenänpää ja liian suuret sieraimet, joten laaja leikkaus on edessä. Kiinnostaisi kuulla sinun kokemuksiasi, erityisesti toipumisesta ja kaikesta muusta, mitä haluaisit kertoa. Itse olen myös kärsinyt nenästäni kymmeniä vuosia.

        Tietysti toivoisin kuulevani kokemuksia myös teiltä muilta, jotka olette käyneet Kaarlolla. Ei tarvitse lähettää ennen ja jälkeen kuvia, jos ette halua. Kirjoitelkaa, vastaan varmasti. Sähköpostiosoitteeni on [email protected].


      • avira100 kirjoitti:

        Anonyymi, joka kirjoitit 8.1..2019 ja vähän yli viikko sitten kävit leikkauksessa Kaarlolla. Voisitko jatkaa keskustelua leikkauksestasi kanssani sähköpostitse? Olen varannut Kaarlolle ajan, mutta hänelle ei saanut aikoja kuin vasta tammikuulle. Leikkaus pelottaa suuresti ja toivon, että saan rohkeutta siihen.

        Minulla on todella vaikea nenä, liian korkea, liian suuri nenänpää ja liian suuret sieraimet, joten laaja leikkaus on edessä. Kiinnostaisi kuulla sinun kokemuksiasi, erityisesti toipumisesta ja kaikesta muusta, mitä haluaisit kertoa. Itse olen myös kärsinyt nenästäni kymmeniä vuosia.

        Tietysti toivoisin kuulevani kokemuksia myös teiltä muilta, jotka olette käyneet Kaarlolla. Ei tarvitse lähettää ennen ja jälkeen kuvia, jos ette halua. Kirjoitelkaa, vastaan varmasti. Sähköpostiosoitteeni on [email protected].

        Päivämäärään tuli kirjoitusvirhe. Korjaan. Anonyymi, joka kirjoitit 8.11.2019 (ei 8.1.2019)...


      • Anonyymi
        avira100 kirjoitti:

        Anonyymi, joka kirjoitit 8.1..2019 ja vähän yli viikko sitten kävit leikkauksessa Kaarlolla. Voisitko jatkaa keskustelua leikkauksestasi kanssani sähköpostitse? Olen varannut Kaarlolle ajan, mutta hänelle ei saanut aikoja kuin vasta tammikuulle. Leikkaus pelottaa suuresti ja toivon, että saan rohkeutta siihen.

        Minulla on todella vaikea nenä, liian korkea, liian suuri nenänpää ja liian suuret sieraimet, joten laaja leikkaus on edessä. Kiinnostaisi kuulla sinun kokemuksiasi, erityisesti toipumisesta ja kaikesta muusta, mitä haluaisit kertoa. Itse olen myös kärsinyt nenästäni kymmeniä vuosia.

        Tietysti toivoisin kuulevani kokemuksia myös teiltä muilta, jotka olette käyneet Kaarlolla. Ei tarvitse lähettää ennen ja jälkeen kuvia, jos ette halua. Kirjoitelkaa, vastaan varmasti. Sähköpostiosoitteeni on [email protected].

        Älä missään nimessä mene Kaarlolle, tulet katumaan sitä!!!
        Ja hei te jotka olette käyneet Kaarlon epäonnistuneissa leikkauksissa, voitaisiinko keskustella jossain muualla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Kiva kuulla! Minulla myös aika leikkaukseen varattuna, hieman kyllä jännittää kun olen niin pitkään miettinyt asiaa. Miten paraneminen on muuten sujunut? Tuliko paljon mustelmia tai kuinka pian olit valmis poistumaan kotoa "ihmisten ilmoille"? :)

        No kyllä muakin vähän jännitti, mutta ihan turhaan. Kasvot oli 2 viikkoa aika tummat, mutta meikellä tehostettuna kävin jo kaupassa reilun viikon päästä :) tuli opeteltua meikkaamaan, ja olen siis mies :D
        Viimeiset pienet mustelmat lähti 2-3 viikon jälkeen.
        Olen kyllä nauttinut kun sivuprofiili on suora ja nenä sopivamman kokoinen.
        Paraneminen on mennyt ihan hyvin. Nyt on kulunut 5 viikkoa ja kaikki hyvin. Ensimmäinen viikko on pahin, siitä kun pääsee ja saa lastan pois niin helpottaa.
        Toivottavasti kaikki menee hyvin myös sinulla :)


    • Anonyymi

      Älkää missään nimessä tuhlatko rahojanne Kaarlon leikkauksiin!!!!!!

      • Anonyymi, voitko kertoa tarkemmin? Onko sinulla huonoja kokemuksia Kaarlosta? Voit myös lähettää sähköpostia yllä mainittuun osoitteeseeni.


    • Claudiasss, lähetin sähköpostia.

    • Anonyymi

      Miksi täällä saa jakaa meiliosoitteita ja toisissa keskusteluissa ei?

    • Anonyymi

      Olen varannut leikkausajan Kaarlo Ståhlbergilta ja kuulisin mielelläni tuoreita kokemuksia muilta hänen leikkauspöydällään olleilta.

      • Anonyymi

        Kävin leikkauksessa 2016 enkä ole katunut. Erittäin ammattitaitoinen ja empaattinen lääkäri. Suosittelen.


      • Anonyymi

        Minä kävin juuri nyt elokuussa 2021 ja vaikkei toki ole vielä edes kokonaan parantunut niin voin jo nyt sanoa, että nenästä tuli juuri sellainen kuin halusin! En melkein uskaltanut edes toivoa näin hyvää lopputulosta.. Erittäin ammattitaitoinen ja tarkka kirurgi, olet hyvissä käsissä! Laitan mielelläni tarkemmin kokemuksia jos haluat kuulla.


      • Anonyymi

        Tuhosi mun nenän kokonaan. Vältä kuin ruttoa. Ei Ståhlberg edes käy missään tieteellisissä kokouksissa eikä kukaan häntä Suomen ulkopuolella tunne. Samalla hinnalla pääset monelle Euroopan huipulle, jotka ei enää esim. käytä vasaraa nenän luiden operointiin kuten Kaarlo.


    • Anonyymi

      Hei! Milloin sinulla on aika Kaarlolle Anonyymi?

      • Anonyymi

        Hei, aika on varattu elokuun lopulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, aika on varattu elokuun lopulle.

        Yritin aiemmin kommentoida tähän, mutta jostain syystä kommenttini ei näkynytkään.. Kävin myös juuri nyt elokuussa 2021 Kaarlon leikkauksessa ja olen tosi tyytyväinen lopputulokseen jo nyt. :) Tarkka ja ammattitaitoinen kirurgi. Voin kertoa kokemuksesta myös tarkemmin jos joku haluaa kuulla.


    • Anonyymi

      Kävin tänä vuonna nenäleikkauksessa haaveiltuani siitä 10 vuotta. Odotukset olivat kovat, mutta jäivät osin täyttymättä. Nenä ei kaventunut tarpeeksi, on lisäksi epäsymmetriaa, joka näkyy ihan selvästi. Toipumista toki jäljellä vielä. Lopullisen tuloksen näkee vasta 1-2 vuoden päästä leikkauksesta. Omalla kohdalla ainakin turvotusta ollut paljon ja pitkään, vielä nytkin turpoilee aina silloin tällöin kärjestä. Lisäksi nenä tuntuu edelleen todella kovalta. Kun on tällainen malttamaton ihminen, niin tämää toipumisjakso on ollut aika vaikeaa aikaa, masentavaakin. Toivon, että ensi vuonna nenä näyttäisi jo paremmalta. Jos siis mielii nenäleikkaukseen, kannattaa varautua siihen, että aikaa menee (etenkin jos laajempi leikkaus kyseessä). Minullekin sanottiin, että kahdessa viikossa on siinä kunnossa, että voi liikkua ihmisten ilmoilla. Meni kuitenkin ainakin reilu kuukausi ennen kuin näkyvä turvotus oli poissa ja kehtasi mennä ulos. Nykyisinkin vähän arveluttaa vähän, kun sitä turvottelua tulee ja menee.

    • Anonyymi

      Hei, onko kellään possunenän korjauskokemuksia? Oma nenäni on pieni, mutta sieraimet näkyy rumasti edestä päin katsottuna. Vaatiiko tällaisen nenän muutos rustosiirteitä vai voidaanko sieraimia vaan kaventaa?

      • Anonyymi

        Oma pyöreä nenäni korjattiin Suomessa. Kirurgi tässäkin ketjussa mainittu Ståhlberg ja teki hyvää jälkeä. Minulla tarvittiin rustosiirre. Tapauksessani, joka on vähän samantapainen kuin minulla, nenäsi muotoa joudutaan muuttamaan. Tarvitaan muoto-ompeleita, jotka suoristavat nenää, sieraimia voidaan myös kaventaa, jotta eivät näy niin selvästi.


    • Anonyymi

      Minulla muu kuin nenän korjaus. Jäi pysyvä päänsärky. Varoitan!

    • Anonyymi

      Elkää menkö Suomessa nenäleikkauksiin! Yritän pelastaa edes muutaman ihmisen tältä helvetiltä, mitä itsekkin joutunut kokemaan. Alkuperäinen nenä oli erittäin hyvä ja pidin siitä. Tapaturman sattuessa lääkäri terveystalolla "huomasi" nenäni väliseinän kieroutuneen, liekkö aina ollutkin kiero ja nenänpään ruston painuneen vähän kasaan. No leikkauksella hän tämän korjaa ja ilma kiertää paremmin. Piti olla helppo operaatio ja hän on kuulema näitä tehnyt. Nenä täysin kieroon, rustosiirteet pullottaa ja nenästä tuli kauhean näköinen. Nyt suoristivat julkisilla nenää takaisin 6 vuoden jälkeen ja lopputulos on aivan hirveä. Nenänpää on järkyttävän iso ja pyöreä, kuin sen joku olisi lyönyt pesismailalla kasaan. Nenä on levinnyt alkuperäisestä varmaan sen 2cm ja iho täysin pilalla. Olivat vielä katkaisseet nenänpääni pyöreäksi ilman minun suostumuksia. Lääkärit sanovat joka kerta samaa mantraa, että ihan hyvähän se on, näyttää samalta kuin ennenkin. Minnekkään ei voi valittaa kun potilasvakuutuskeskusta ei kiinnosta pätkääkään jos joku ei hengestä pääse tai vammaudu kokonaan leikkauksen jäliltä. Itsetuntoa ei ole enää ollenkaan ja olen menettänyt sosiaaliset suhteeni tämän homman takia. Kuka tahansa puoskari voi leikellä teidän neniä tässä maassa ilman kirurgisia koulutuksia ja ilman vastuuta, muistakaa se. Pitäisi Armanille ilmoittaa, että tekee ohjelman tästä skeidasta.

    • Anonyymi

      Luin tätä palstaa ennen nenäleikkausta ja jäin niin epävarmaksi, että himmailin muutaman vuoden ennen kuin uskalsin oikeasti toteuttaa. Kävin Kaarlo Ståhlbergin konsultaatiossa useamman kerran ennen kuin varasin leikkausajan. Sain pyytäessäni tokalla kerralla kuvat itsestäni ja muokatun kuvan jossa oli kuvankäsittelyllä havainnollistettu miltä nenä tulisi näyttämään. Mulla synkkasi kemiat ihan hyvin Kaarlon kanssa ja sain vastauksen kaikkiin esittämiini kysymyksiin, vaikka jäinkin odottelemaan näin pitkäksi ajaksi. Sain juuri lastan ja tikit pois 7 vrk leikkauksesta ja olen todella tyytyväinen. Nenä on vielä turvoksissa ja kasvot mustelmilla mutta uusi sirompi ja söpömpi muoto on selkeästi nähtävissä. Mietin pitkään, että kannan ylpeydellä nenäni, vaikka se ei kaunis ollutkaan mutta lopulta ilmaantui niin paha muotovirhe ehkä lapsuuden onnettomuuden vuoksi kudosten painuessa sisään että halusin vain näyttää normaalilta. Nyt huomaan kuinka paljon nenän muoto oikeasti vaikuttaa ulkonäköön ja tässä tapauksessa positiivisella tavalla. Jos tästä turvotus laskee ja muoto pysyy samana annan arvosanaksi kiitettävän. Mulla tehtiin avoleikkaus, jossa operoitiin kyömyä, leveää nenänselkää ja kärkeä. Hauska mennä takaisin töihin kesäloman jälkeen ja tarkkailla ihmisten reaktioita.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe