"Sana "hui" ja kaikki siihen liittyvät päätteet tarkoittavat Venäjän kielessä erittäin rumaa kirosanaa, minkä vuoksi kyseiset kirjaimet sisältävät sanat tai sukunimet kuulostavat venäläisten korviin todella epäkunnioittavilta."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201703252200091681_ul.shtml
Ärsyttää tuollaiset lehtijutut kun jättävät olennaisen kertomatta. Voi ne ihmetellä kun Suomessa käytetään useinkin hui sanaa tai osana monissa sanoissa.
Mitä hui tarkoittaa venäjällä
24
8921
Vastaukset
- Rumien_puhuja
Tökkää kuukkelin nokkaan kuvahaussa sana хуй ja katso, mitä pukkaa.
- asdftyasdg
... mutta älä tee sitä työpaikalla. Vihje: хуй on vain miehillä, хуй voi kuulemma kasvaa otsaan ja jotkut ikävät ihmiset ovat kokovartalo-хуй.
- koulujakäymätön-Valto
Vaan tiedättekös mitä "peelo" tarkoittaa Suomen mustalaiskielessä?
- Peelokas
No kaaloa se ei ainakaan tarkoita – mutta noin puolella kaaloistakin lienee peelo.
Wikipediakin näkyy tietävän asiasta jotain: https://fi.wikipedia.org/wiki/Peelo - Rumien_puhuja
Viestien poistattajatäti ansaitsee taas uuden kukan hattuunsa, ahkeraa toimintaa! Kenen etuja tai mielenrauhaa palstan manipulointi sitten mahtaakin palvella...
Useimmat eivät tiedä, mitä peelo tarkoittaa suomenkaan nörttikielessä, tai ainakin käyttävät sitä väärissä yhteyksissä.
- peruskoulunkäynytKyösti
Peelokas kirjoitti:
No kaaloa se ei ainakaan tarkoita – mutta noin puolella kaaloistakin lienee peelo.
Wikipediakin näkyy tietävän asiasta jotain: https://fi.wikipedia.org/wiki/PeeloNäinpä niin. Ainoastansa jeenoilla on peelo, mutta sekä jeenoilla että juuleilla on rinsa.
- aaaaaaaaaaaab
Samaa kuin "katso" italian kielessä.
- Rumien_puhuja
No joo. Mitä kirjoitusasuun tulee, niin taitaa olla ”cazzo”.
https://tinyurl.com/kf73wmc
”Hui kauhistus, en uskalla katsoa cazzoa!”
Espanjan ”cazo” lienee puolestaan lähinnä ruoanvalmistusvälineistöä.
- k9999k
Hui hai mikä manne!
"Voi ne ihmetellä kun Suomessa käytetään useinkin hui sanaa tai osana monissa sanoissa."
Eivät venäläiset tietenkään ihmettele sen enempää kuin mekään muunkielisiä oudontuntuisia sanoja ja nimiä. Kaikkihan ymmärrämme, että kielissä on omat sanansa ja merkityksensä, lainasanatkin yleensä muuttavat muotoaan.- nojjaaa
Kyllä minä ihmnettelisin jos jossain maassa kuulisin usein sanottavan "kyrpä" tms.
nojjaaa kirjoitti:
Kyllä minä ihmnettelisin jos jossain maassa kuulisin usein sanottavan "kyrpä" tms.
Ihmetteletkö siinä mielessä, että pidät sanaa tai ilmausta oman kielesi omaisuutena, jota muunkielisten olisi käytettävä samassa merkityksessä (ei aina päde omallakaan kielialueella), vai eikö korvasi ole vielä tottunut toisenlaiseen käyttöön? Jälkimmäinen vika korjautuu tottumisen myötä, edellinen ehkä liittyy yleiseen asennoitumiseen ihmisten ja kulttuurien erilaisuuteen (nk. suvaitsemattomuus).
- nojjaaa
pähkäilijä kirjoitti:
Ihmetteletkö siinä mielessä, että pidät sanaa tai ilmausta oman kielesi omaisuutena, jota muunkielisten olisi käytettävä samassa merkityksessä (ei aina päde omallakaan kielialueella), vai eikö korvasi ole vielä tottunut toisenlaiseen käyttöön? Jälkimmäinen vika korjautuu tottumisen myötä, edellinen ehkä liittyy yleiseen asennoitumiseen ihmisten ja kulttuurien erilaisuuteen (nk. suvaitsemattomuus).
Älä pähkäile liikaa. Tottakai sen huomaa jos samalla sanalla jokin eri merkitys toisessa kielessä, lähinnä huvittavaa, mutta venäläisiä ollut näköjään tarpeen varoittaa.
nojjaaa kirjoitti:
Älä pähkäile liikaa. Tottakai sen huomaa jos samalla sanalla jokin eri merkitys toisessa kielessä, lähinnä huvittavaa, mutta venäläisiä ollut näköjään tarpeen varoittaa.
Huomaaminen ja ihmetteleminen ovat eri asioita.
- niiinpä
pähkäilijä kirjoitti:
Huomaaminen ja ihmetteleminen ovat eri asioita.
Fiksumpi huomaa hetken ihmeteltyään, tyhmempi jää pähkäilemään.
- eiköniinhei
niiinpä kirjoitti:
Fiksumpi huomaa hetken ihmeteltyään, tyhmempi jää pähkäilemään.
Ei ihan näinkään. Kyllä se pähkäily jää viisaammille. Tyhmä luulee heti ymmärtävänsä kaiken.
- täämaaonmenetetty
nojjaaa kirjoitti:
Vastaavantyyppinen sanahan on täälläkin joillakin joka toinen sana. Kieltämättä se herättää ihmetystä.
- Anonyymi
nojjaaa kirjoitti:
Joskus 1980 luvulla (?) Pariisi - Dakar ajojen moottoripyöräsarjan ranskalaisen voittajan nimi oli Vittu. Hesari kirjoitti, ettei tiettävästi ole suomalaista sukujuurta.
Nobelin kirjallisuuspalkinnon taas sai saman maan Saint-John Perse.
Tällaisistako johtuu, että eräät kutsuvat kirosanoja ranskan kielisiksi ilmaisuiksi.
- Hälläväliä
Eikö hui ole vain toinen osapuoli sanonnasta hui hai, tarkoittanee jotakin että ei juuri kiinnosta tai olkoot miten on ja sattuu tms. Siis kuvaisi hyvin juuri Venäläisiä!
Niin ja Kiinassa ainakin joskus on asunut Hui- kansaksi nimetty väestönosa!- Nitshevo
Olkoot miten on ja sattuu... Tarkoittanet nitševo-meininkiä?
Saksalainen, jo edesmennyt 4 oktaavin ääni-ihme (syvä basso → falsetti) Hans-Rolf Rippert a.k.a. Ivan Rebroff esitti asian 49 vuoden takaisella juomalauluälppärillään tähän malliin:
https://www.youtube.com/watch?v=iN3wjwoX1Ro
Löytynee vielä omasta hyllystänikin vinyylinä, vaikka en ole varmaan tällä vuosituhannella kertaakaan soittanut.
Muuten: ei ole tälle keskustelupaikalle kunniaksi, ettei nimimerkkiin kelpuuteta hattu-äššää! - Hälläväliä
Nitshevo kirjoitti:
Olkoot miten on ja sattuu... Tarkoittanet nitševo-meininkiä?
Saksalainen, jo edesmennyt 4 oktaavin ääni-ihme (syvä basso → falsetti) Hans-Rolf Rippert a.k.a. Ivan Rebroff esitti asian 49 vuoden takaisella juomalauluälppärillään tähän malliin:
https://www.youtube.com/watch?v=iN3wjwoX1Ro
Löytynee vielä omasta hyllystänikin vinyylinä, vaikka en ole varmaan tällä vuosituhannella kertaakaan soittanut.
Muuten: ei ole tälle keskustelupaikalle kunniaksi, ettei nimimerkkiin kelpuuteta hattu-äššää!Rebroffin lauluja löytyy myös Youtubesta, kerran pari kuunnellutkin olen, ainakin kun Venäjäksi esittää jonkun vanhan kansanlaulun! Saattaa itse asiassa minulla olla hänen levynsäkin, soitintahan minulla ei koskaan ole ollutkaan. Joitakin levyjä nappasin mukaan kerran Neuvostoliitosta Tallinnan turistikaupasta, valinnanvara tavaroissa kun ei harvoille turisteillekaan ollut suuri. Sen muistan nyt varmuudella, että pari levyllistä on omintakeiselta Vladimir Vysovtskilta. En ehkä muista nimeä aivan oikein, mutta suunnilleen noin!
- Hälläväliä
Hälläväliä kirjoitti:
Rebroffin lauluja löytyy myös Youtubesta, kerran pari kuunnellutkin olen, ainakin kun Venäjäksi esittää jonkun vanhan kansanlaulun! Saattaa itse asiassa minulla olla hänen levynsäkin, soitintahan minulla ei koskaan ole ollutkaan. Joitakin levyjä nappasin mukaan kerran Neuvostoliitosta Tallinnan turistikaupasta, valinnanvara tavaroissa kun ei harvoille turisteillekaan ollut suuri. Sen muistan nyt varmuudella, että pari levyllistä on omintakeiselta Vladimir Vysovtskilta. En ehkä muista nimeä aivan oikein, mutta suunnilleen noin!
Meni kiireessä vähän kommentointini tyhmäksi, yön yli levättyäni toki huomaan, että juuri sieltä youtubestahan olet näytteen ottanut!
- Anonyymi
Muistelen, että Eila Torvelan 80-luvun puolivälin paikkeilla laulamassa "hulivilityttö"-kappaleessa ollut hui-hai-tyttö laulettiin Venäjällä hei-hai-tyttönä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493242Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1081020Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah421012Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40981