Naurettava vuokrasopimus ei paljon naurata

SeAvarakatseinen

Karmea kaahausreitti ja pelottava surmanloukku – Suomen Venäjältä vuokraamalla maantiellä lyhyessä ajassa jo 13 kuollutta

http://yle.fi/uutiset/3-9524220

"Saimaan kanavan vuokra-alueella olevan tien pituus on noin 22 kilometriä. Kanavasopimuksen mukaisesti sen huoltamisesta ja kunnostamista vastaavat suomalaiset. Alue on kuitenkin Venäjän federaation hallussa. Niinpä esimerkiksi liikennevalvonta kuuluu venäläisille miliiseille. Tiellä on kuudenkymmenen kilometrin nopeusrajoitus."

"Urhojen sopimus" (Kekkosem ja Kiukaan) Montakohan urhoa vielä "kaatuu", ennen kuin tie saadaan suomalaiseen määräysvaltaan ja otetaan siihen ainoaan oikeaan tarkoitukseen , mihin se on tarpeen?

Siillälailla!

Taitaa muuten kanava olla nyt joutava, kun EU- pakotteet ovat voimassa, eikä pakotteille näy loppua tulevan .... ja HYVÄ niin! Siinähän se taas nähdään!

4

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Izänmualline-briha

      Näkökulma: Renkaita Venäjältä ostavat leimataan maanpettureiksi – mitä itse tekisit?

      Juhani Ahon Juhassa kuvataan, kuinka karjalainen kauppamies Shemeikka kulkee rajaseudulla ja päätyy Juhankin kotiin. Eletään epämääräistä aikaa joitakin satoja vuosia sitten. Kauppaa onkin käyty Suomen ja Venäjän rajaseuduilla iät ja ajat. Kaupan kohteet, painopisteet ja hinnat vain vaihtelevat. Ruplan heikon kurssin takia suomalaiset ovat nyt ostoksilla.

      Niiralan rajanylityspaikalta Pohjois-Karjalan Tohmajärveltä tulee matkaa Sortavalaan reippaat 60 kilometriä.

      Paikallinen varaosakauppa ja huoltamo viestittävät samaa: suomalaisia käy asioimassa yhä enemmän, ja markkinointia suunnataan jatkossa enemmän heille.

      Halpa rupla on kääntänyt suomalaisten rajanylittäjien määrän nousuun ja venäläisten laskuun.

      Monissa puheissa tankkaajat ja renkaan ostajat kuten muutkin suomalaiskulkijat ovat jotakuinkin maanpettureita. Miten he voivat viedä euronsa Venäjälle? Jos nämäkin eurot kulutettaisiin kotimaassa, se toisi työtä paikallisille yrittäjille.

      Pohjois-Karjala komeilee palkintosijoilla, kun vertaillaan maakuntien välisiä työttömyystilastoja. Ja täällä auto on lähes välttämättömyys, koska julkisilla pääsee kulkemaan lähinnä pääväyliä pitkin. Jos siis bensaa on saatava, auto on huollettava ja renkaitakin pitää uusia - ja kun läheltä näitä saa puoleen hintaan, houkutus on suuri.

      Mitä itse tekisit samassa tilanteessa?

      En ole koskaan kuullut kenenkään valittavan, kun venäläismatkailijat tulevat Suomeen kuluttamaan. Euroja taitaa monesti jäädä vielä enemmän kuin keskiverto suomalainen niitä rajan yli vie?

      Kukaan ei valittanut takavuosinakaan, kun joensuulaisissa merkkihuolloissa saattoi nähdä rivin venäjän rekisterissä olevia maastureita.

      Naapurin eurot siis kelpaavat meille, mutta meidän euroja ei saisi viedä naapuriin. In Finland we call this reilu meininki.

      Samallahan voimme muuten paheksua nettikaupankin. Hyi hyi hyi! Eurot menevät maailmalle, eivätkä paikalliseen kivijalkakauppaan.

      Näin se kauppa kuitenkin rajaseuduilla sujuu. Joku vie, joku saa, joku vikisee. Milloin shemeikka, milloin suomipoika.

      Torniosta poikettiin takavuosina Haaparantaan halvan voin ja sokerin perässä. Nyt mennään Ikeaan.

      Jos itärajan takana olisikin Ruotsi, olisivatko rengasostoksetkin hyväksyttävämpi asia?

      http://yle.fi/uutiset/nakokulma_renkaita_venajalta_ostavat_leimataan_maanpettureiksi__mita_itse_tekisit/8511509

      _
      _

      Nägökandu: Rengahii Ven’al ostajua nimitetäh muanpettäjäkse – midä iče ruadazit?

      Juhani Ahon Juhas kuvatah, kui karjalaine torguniekku Šemeikka astuu raja-alovehtu myöte da puuttuu Juhangi kodih. Eletäh hämäristy aigua sadoi vuozii tagaperin. Kauppu Suomen da Ven’an raja-alovehel on jo ilmanigäine dielo. Ollah vaihteltuhes vai kaupan objektat, painočökkehet da hinnat. Rubl’an madalan kursan täh suomelazet kävväh nygöi Ven’ale ostoksile.

      Niiralan rajanylityspaikas Pohjas-Karjalan Tohmajärvelpäi roih matkua Sordavalah vaigu 60 kilometrii.

      Paikallizes varaozalaukas da kohendusmasterskois nägyy samua: suomelastu kävyy endisty enämbi, da markinoičendu ielleh suunnatah juuri heile.

      Huovis rub’lu on suurendannuh suomelazien da vähendännyh ven’alazien rajanylittäjien miärän.

      Puaksuh sanotah, gu Ven’al benzua da rengahii ostajat suomelazet ollah buitegu muanpettäjät. Kui hyö voijah viijä omat jevrot Ven'ale? Gu vai nämmägi jevrot jiädäs kodimuah, se andas ruaduo paikallizile yrittäjile.

      Pohjas-Karjala čomendelehes enzimäzil sijoil, konzu verratah muakundien välisty ruavottomusstatistiekkua. Dai mašin tiä on läs vältämättömys, sendäh gu autoubusal piäzet vaigu piämaršruttua myöte ajamah, et joga paikkah piäze. Pidänöy benzua suaja, mašin huollettua da rengahatgi uvvet – da kerran lähäl net kai voibi suaja puoleh hindäh. Tovengi muanivo on suuri.

      Midä ruadazit iče sit samazes tilandehes?

      Nikonzu en kuulluh nikespäi žualobua, gu ven’alazet matkuniekat tullah Suomeh dengua menettämäh. Jeuruo toinah jiäy tänne vie enämbi, migu suomelaine rajan yli viey?

      Mennyt vuozinnu niken ei žualuinnuhes, gu jovensuulazis merkihuoldolois oli voinnuh nähtä ven’an registras olijua džippua.

      Susiedan jevrot sit meile päijäh, ga meijän jevroloi ei suas susiedale viijä. In Finland we call this putilline dielo.

      Mugaže voizimmo pidiä pahannu internettulaukkuagi. Fu, fu, fu! Jevrot mennäh muailmale, ei paikallizeh kivijalgukauppah.

      Yhtelläh nenga se kauppu raja-alovehil menöy. Kentah viey, kentah suau, kentah vinguu. Konzu šemeikka, konzu suomelaine briha.

      Mennyt vuozinnu käydih Torniospäi Huabarandah huovistu voidu da zuaharii ostamah. Nygöi mennäh Ikeah.

      Olis päivännouzurajan tagan Ruočči, oldasgo sit rengasostoksetgi hyväksytty?

      http://yle.fi/uutiset/nagokandu_rengahii_venal_ostajua_nimitetah_muanpettajakse__mida_ice_ruadazit/8520840

      -
      -
      -
      -

      Onko maanpetturuutta?
      Raborttia ja/tai rebortaashia voi lähettää niin suomen kuin karjalankin kielellä.

    • Ai_EU_pakotteet

      Eihän ne pakotteet liity mitenkään Saimaan kanavan käyttämiseen kulkuväylänä. Itä-Suomesta viedään teollisuustuotteita vesiväylää pitkin myös Länsi-Euroopan maihin, kuten vaikkapa Saksaan ja Britanniaan.
      Paperia, kartonkia, sahatavaraa jne.

      • SeAvarakatseinen

        Entä Se tuonti? Ja nimenomaa sen venäläisen puun tuonti? Ennen ja jälkeen pakotteiden?
        .... asiaan....
        Eikös tuossa ole selvä ristiriita (sinuunkin mielestäsi) jos Venäjänmaan viranomaiset = R Y S S ÄT määräilevät Suomen valtion vuokraamalla maalla?

        Mitä tähän renkaita sotkemaan?


      • Ei_vaikuta
        SeAvarakatseinen kirjoitti:

        Entä Se tuonti? Ja nimenomaa sen venäläisen puun tuonti? Ennen ja jälkeen pakotteiden?
        .... asiaan....
        Eikös tuossa ole selvä ristiriita (sinuunkin mielestäsi) jos Venäjänmaan viranomaiset = R Y S S ÄT määräilevät Suomen valtion vuokraamalla maalla?

        Mitä tähän renkaita sotkemaan?

        Venäläistä puuta tuodaan rajan yli jatkuvasti hyvinkin vilkaasti. Kuljetustapana on rautatiet ja rekkakuljetus. Kuljetukset tulevat Wärtsilä-Niirala raja-aseman kautta ja Syväoro-Parikkala raja-aseman kautta. Niin ja tietysti Svetogorsk-Imatra raja-aseman kautta, sekä eteläisempien raja-asemien kautta.
        Suomalaisille tehtaille tuodaan ennen kaikkea kuitupuuta, sahatavara taidetaan sahailla enimmäkseen rajan tuolla puolen.
        En nyt oikein ymmärrä, miten venäläiset määräilevät Saimaan kanavan vuokra-alueella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe