Pätkähti kysymys

Kuhavalitan

Mieleen miten pappi määritteleepi rippilapsensa hengellisyyden? Entäs omansa?
Onko ortodoksinen hengellisyys suorittamiskeskeistä jotenkin ulkoistettua maallisesta elämästä?

Minusta tuntuu että oma rippi-isä vain on olevinaan hengellinen ja toistaa kaavamaisesti omia näkemyksiään eikä elä kuten saarnaa. Ja ruustinna vielä pahempi. Tottahan olen tosi epähengellinen mutta teen sen ihan tahallani koska olin niin tai näin sillä ei ole väliä miten minua kohdellaan hengellisessä yhteisössä. Olen kuin tuoli tai vedenkeitin kirkossa samanlainen objekti niin kauan kuin toimii rippipappi on huoleton suhteeni. Mutta miksi pappi ja ruustinna on jotain erityistä ja yhteisön arvostusta nauttivaa vaikka elävät maallisemmin kuin vaikka minä. Minä arvostan oikeasti rehellisiä ihmisiä en tiedä onko he rehellisiä vai ovatko niin kaukana arjesta ja oman elintasonsa lumoissa etteivät edes asiaa tajua.
No mutta ei suurempaa huolta sama se olkoot pappina on se hänenkin opittava olemaan rippi isä erilaisista taustoista tuleville rippilapsilleen. Muuttipa käsityksiään tai ei tuskinpa. Ainahan sitä on omistaansa luovuttava olkoonkin niin että rahvas joutuu kaiketi luopumaan hieman enemmän tai sanotaanko olemaan tyytyväinen jumalan kuritukseen.

16

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikinkorvat

      Mikään ei estä vaihtamasta rippi-isää. Toki Jumalan armo vaikuttaa myös ns huonon papin kautta, kiireisen, kylmäkiskoisen tai työhönsä leipääntyneen. Eikä hengellisen ohjaajan tarvitse olla pappi, maallikkonainenkin käy jos on osaava. Pappi tosin ainoana voi jakaa sakramentillisia lääkkeitä kuten katumuksen mysteerion.

      • Piintynytsynnikkö

        Missä kunnossa on i raimo kiiskinen hänessä huokuu jotain miellyttävää hengellistä otetta ottaisiko lisää rippilapsia entäs i raimo sissonen?

        Tämä nuori pappissukupolvi on vain suorittajia joille elitismi on avainsana uran ohella.


    • yötönyö2

      Ole vain oma itsesi, vaikka joku voisi arvostellakkin sinua. Niin on pappikin, joka ei ole ihmistä kummempi. Ne asiat, joihin ei itse voi vaikuttaa, niistä ei kannata ottaa paineita.

    • Profkuperkeikkaöljy

      Kuinka monella papilla on perheineen ylemmyyskompleksi?

    • otahanselvää

      Jospa pyrkisit pappisseminaariin ja siten saisit sellaisen yleiskatsauksen?
      Tai mene Valamoon ja keskustele munkkien kanssa.

      Tai lue läpi Raamattu.
      Eiköpähän vastaukset kysymyksiisi valkene.

      Kas kuomaseni, kun ei täällä tällä palstalla ratkota ihon noin vaan tälläisiä kysymyksiä/oikeammin ei ruveta vastailemaan kysymyksiin jotka ovat selvinä itse ortodokseille, mutta ei ehkä kaikille muille.

      Siittä vaan, rupee ottamaan selvää.
      Luulisin että matkan varrella valkenee moni seikka.

      • Vastausss

        Raamattu ja sokea ortodoksinen traditioko se autuaaksi tekee. Ei se hengellisyys kirjoista ihmiseen hyppää eikä rutiineista eikä symboleista. Viimeisen hengellisyyden vie likainen huonosti ja epähengellisesti käyttäytyvä yhteisö ja hengenmiehet.


    • ikoninurkkaus

      Yksin kun uskoo jää muu ulkopuolelle.Oikea ratkaisu.

      Yksin uskova

    • psnbkpdnb

      Ei kai se pappi ole sen kummempi kuin arvausasemalääkäri. Eli suattaapi suaha apuva-tai ei suata. Sattuu vain olemaan alueella töissä. Kyllähän nuo ihmiset joutuvat ymmärtäväistä lääkäriäkin monesti etsimään. Siis että löytyy joku, joka tajuaa mikä on vialla eikä lonkalta vain heittele ohjeita ja arvauksia. Onneksi papeissa vielä ei taida olla se ongelma, että rahalla saa ja hevosella pääsee jos laatua haluaa. Kannattaisi varmaan hankkia useita neuvonantajia, joilta sitten tilannekohtaisesti saisi viisautta. Yksi pappi on vain ihminen eikä osaa neuvoa joka asiassa.

    • 3334

      Ihmettelen sitä, miten kysyjä sanoi papin ja rouvansa elävän maallisesti. Ortodokseilla ei ole puolisoa...
      Jokaisella on kiusauksensa, mutta uskova turvaa Jumalan voimaan ja noudattaa Hänen ohjeitaan Raamatusta. Voi langeta, vaan nousee kuitenkin.
      Itse tulin tutkimaan keskustelujen aiheita liittyen ortodokseihin. Siitä ulkoisesta kimalluksesta en välitä, vaan muusta. He edes pyrkivät pysymään Raamatussa. Tosin munkkius ei siihen kategoriaan kuulu. Sanan mukaan vain harvoilla on yksin elämisen armolahja. Aviottomuutta siellä ei ole. Siitä syystä niitä sekaantumisia sitten on ollut Paavin klaanissa.
      Meinaan vaan, kun omassa ev.lut. kirkossa luopumus on niin suurta. Suo siellä, vetelä täällä.
      Taitaa olla Jeesuksen paluu lähellä, kun uskovat on tosi harvassa. Niinhän Jeesus sanoi, mahtaako palatessaan löytää maan päältä uskoa?

      • hagapögha

        Kyllä se yksinelämisen armolahja ihan itsestään tulee, kun on riittävän monta tuolla kyntänyt läpi. Eikä siinä tartte olla edes uskovainen.


      • Anonyymi

        Ortodoksipappi voi olla naimisissa, jos on avioitunut ennen vihkimistä papiksi.


      • Anonyymi

        Ystävä hyvä, kyllähän papilla voi olla puoliso! Mistä tällainen päähäsi pälkähti ja mitä teet ortodoksien palstalla kommentoimassa, kun et tiedä perusasioita?


    • Anonyymi

      Olen lukenut tämän saman saman valituksen tältä palstalta ties kuinka monta kertaa. Joku katkeroitunut seurakuntalainen haukkuu omaa pappiaan ja tämän vaimoa kun he esittävät hänestä niin hienoa. Gourmet-ruokia tekevät jne.

      En osaa muuta sanoa kuin että vaihda rippi-isää ja keskustele hänen kanssaan noista ajatuksistasi. Ehkä vapaudut niistä?

    • Anonyymi

      Hengellisen yhtyeen, maksetut viulut mies puolinen solisti, on sekaantunut alaikäiseen tyttöön. Tyttö kertoi tarinaansa redditissä, ja antoi ymmärtää että mies on toiminut aiemminkin näin.

      • Anonyymi

        Mikä tämä "hengellinen yhtye" on nimeltään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tämä "hengellinen yhtye" on nimeltään?

        Maksetut viulut. Mutta sitä en ymmärrä miten liittyy ortodoksiselle palstalle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5749
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      495
      3636
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      169
      3453
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2674
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2459
    6. 275
      2100
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1543
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1190
    Aihe