Reikä silmään

siilenä

Onko jollekin tehty lasrilla reikä silmään paineen silmänpaineen nousun ehkäisemiseksi. Kuulostaa hurjalta. Jos on kokemusta niin mimmonen toimenpide?

37

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kokemusta.
      Eikä pelkkä reikä, vaan reikään laitetaan paine-venttiili.
      Katsos kun silmän ei ole viisasta antaa romahtaa kasaan kuin tueton teltta.
      -
      Et viitsisi tehdä näitä päästä keksittyjä typeryyksiäsi enenpää.

      H.

      • Lisään vielä termin "viher-kaihi", jotta sinun ei tarvitse näytellä enenpää.

        H.


      • siilenä

        En oikein viittiis tehdä persiistäkään keksittyjä ;).


    • ö-Öö

      Ei ole

      Asia kiinostaisi itseäkin, kaiken varalta. Mulle kyllä tehty kakarana karsastusleikkaus. Siinä nyt ei silmämunaan kosketa, silmiä liikuttelevia lihaksia. Veitsileikkaus, nukutuksessa. Aikansa oli vähän kipee ja kummantuntuinen jälkeenpäin.

      Useallekin tutulle tehty näönkorjausleikkauksia ja kaihileikkauksia. Noit laserjutut ilmeisen kevyitä toimenpiteitä, eikä kaihileikkauskaan kuulemma kovinkaan kummonen operaatio ole. Niihinkin saa nukutuksen, jos jännittä, sitten ne on vähän isompiaoperaatioita, siis kalliimpiakin.

      Eli käsitys, silmäläoperaatiot ei ollenkaan niin kamalia, kuin voisi olettaa, Mä juttelin joskus silmälekurin kanssa silmänpainetaudista, kuulun riskiryhmään. Siinä oli muistaakseni aluksi muitakin vaihtoehtoja, kuin leikkaus. Mitens ne?

      =DW=

      • "teevee"

        Ei ole mitään lopullista, tervettä ratkaisua.
        Ainoastaan voidaan hidastaa sokeutumista.
        Toisinaan jopa kuolemaan saakka.
        Kalvojen repeytymistä paikoiltaan.
        -

        H.


      • siilenä

        Iridotomiassa laser-reikä tehdään vissiin etu-ja takakammion väliin tasoittamaan paine-eroa, ilman venttiilejä.


    • Silmänpohjassani on reikä ihan omasta takaa, ei ole tarvinnut laserilla tehdä.

      Alkuvuosina siellä paloi nuotio, liekehti riehakkaasti pimeässä, tai silloin, kun silmäni suljin.
      Taitaa olla liekinheitin sammunut, kun enää ei nuotio pala.

      • siilenä

        Sille ei sitten ole tarvinnut tehdä mitään?


      • siilenä kirjoitti:

        Sille ei sitten ole tarvinnut tehdä mitään?

        Ei sitä reikää voi paikata.


      • siilenä
        Ancelina kirjoitti:

        Ei sitä reikää voi paikata.

        Ja se ei vaikuta siellä näköön mitenkään?


      • siilenä kirjoitti:

        Ja se ei vaikuta siellä näköön mitenkään?

        Se on tuossa silmässä, jossa on silmänpohjanrappeuma, silmässä on tosi huono näkö, joten ei se mitenkään haittaa.
        Ainakaan tällä hetkellä, aika näyttää mitä tulee.


      • siilenä
        Ancelina kirjoitti:

        Se on tuossa silmässä, jossa on silmänpohjanrappeuma, silmässä on tosi huono näkö, joten ei se mitenkään haittaa.
        Ainakaan tällä hetkellä, aika näyttää mitä tulee.

        Kostea vai kuiva?


      • Ancelina kirjoitti:

        Se on tuossa silmässä, jossa on silmänpohjanrappeuma, silmässä on tosi huono näkö, joten ei se mitenkään haittaa.
        Ainakaan tällä hetkellä, aika näyttää mitä tulee.

        Rutikuiva, jossain vaiheessa olisi voitu leikata ja oikaista silmä takaosassa oleva kalvo, mutta lopputuloksesta ei ollut takeita.
        Tarkan näön alue on tuhoutunut ja kaikki on melkoista vinkuraa, kun sillä silmällä katsoo.


      • siilenä
        Ancelina kirjoitti:

        Rutikuiva, jossain vaiheessa olisi voitu leikata ja oikaista silmä takaosassa oleva kalvo, mutta lopputuloksesta ei ollut takeita.
        Tarkan näön alue on tuhoutunut ja kaikki on melkoista vinkuraa, kun sillä silmällä katsoo.

        Oneksi silmillä on yhteisnäkö. Jos toinen tipahtaa vähän pelsitä pois, toinen auttaa.


      • siilenä kirjoitti:

        Oneksi silmillä on yhteisnäkö. Jos toinen tipahtaa vähän pelsitä pois, toinen auttaa.

        Totta, nyt seurataan ja toivotaan ettei toiseen silmään tule rappeumaa.
        Kaihi riittäisi hyvin.


    • Minun silmänpaineet on aina yli raja-arvojen 22-24. Veljellä on yli 30 ja hän, 80v, on pärjännyt painetta alentavilla tipoilla. Niihin joudun ehkä itsekin turvautumaan sitten kun kaihi saadaan leikatuksi. Reiän tekemisestä en ole kuullut...

      • siilenä

        Minä yllätyin kun tällä tapauksella silmänpaineet oli niin matalat kuin 21 ja 22 mutta silmän rakenteessa jotain sellaista että kun iän myötä kehittyy kaihi, silmän rakenne ja jo kertaalleen saatu crvo eli silmän laskimotukos(valtimo?) altistavat nopealle paineennousulle. Reiän tekoa silmään suunnitellaan ilmeisesti ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.


      • siilenä kirjoitti:

        Minä yllätyin kun tällä tapauksella silmänpaineet oli niin matalat kuin 21 ja 22 mutta silmän rakenteessa jotain sellaista että kun iän myötä kehittyy kaihi, silmän rakenne ja jo kertaalleen saatu crvo eli silmän laskimotukos(valtimo?) altistavat nopealle paineennousulle. Reiän tekoa silmään suunnitellaan ilmeisesti ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.

        Ahaa. Mun silmälääkäri ei ole kovin seikkaperäisesti selvittänyt mistä tuo korkeahko (?) silmänpaine johtuu, kehottaa vain joka vuoksi käymään lääkärissä ja niinhän minä käyn. Tuo kaihi oli uusi löydös ja ilmeisesti kehittynyt aika pienessä ajassa, koska edellisellä kerralla siitä ei ollut havaintoa. Sellaista silmälläpitoa tässä..))
        Onneksi Instrussa nähdään ja autetaan näkemään...


      • siilenä
        demeter1 kirjoitti:

        Ahaa. Mun silmälääkäri ei ole kovin seikkaperäisesti selvittänyt mistä tuo korkeahko (?) silmänpaine johtuu, kehottaa vain joka vuoksi käymään lääkärissä ja niinhän minä käyn. Tuo kaihi oli uusi löydös ja ilmeisesti kehittynyt aika pienessä ajassa, koska edellisellä kerralla siitä ei ollut havaintoa. Sellaista silmälläpitoa tässä..))
        Onneksi Instrussa nähdään ja autetaan näkemään...

        Totta. Noihin kontrolleihin pitää vaan itse vaivautua menemään ja pitää huolta että niihin tulee mentyä :). Kuka sitten mihinkin.


      • demeter1 kirjoitti:

        Ahaa. Mun silmälääkäri ei ole kovin seikkaperäisesti selvittänyt mistä tuo korkeahko (?) silmänpaine johtuu, kehottaa vain joka vuoksi käymään lääkärissä ja niinhän minä käyn. Tuo kaihi oli uusi löydös ja ilmeisesti kehittynyt aika pienessä ajassa, koska edellisellä kerralla siitä ei ollut havaintoa. Sellaista silmälläpitoa tässä..))
        Onneksi Instrussa nähdään ja autetaan näkemään...

        "demeter1"

        Olen valmis vastaamaan.
        Siinä oikeassa silmä-aloituksessa.
        Typerehtimään en ala sielläkään.

        H.


      • siilenä
        hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Olen valmis vastaamaan.
        Siinä oikeassa silmä-aloituksessa.
        Typerehtimään en ala sielläkään.

        H.

        No menehän sinne huhuilemaan ;).


      • siilenä kirjoitti:

        No menehän sinne huhuilemaan ;).

        "siilenä"

        MUTU että siellä ei huhuilla...

        H.


      • siilenä
        hunksz kirjoitti:

        "siilenä"

        MUTU että siellä ei huhuilla...

        H.

        Noni, hopihopi.......................................................miks sitten huhuilet täällä?


    • Miksi ette jatka minun silmä-aloitustani?
      Kateellisuusko vaivaa noin pahasti?
      Jaksattehan te jankuttaa paljon pidenpiäkin aloituksia.
      Vaikka ne olisi kaluttu loppuun jo 50. kommentin kohdalla.
      Joita minun aloitukseni eivät ole koskaan.

      H.

      • Etenkin kun minä tiedän nyt silmistä kaiken.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Etenkin kun minä tiedän nyt silmistä kaiken.

        H.

        hunksz

        Varmasti et tiedä silmistä kaikkea.
        Ainakaan minun silmistäni, joista repolainen sen sijaan tietää kaiken tarvittavan.


      • Ancelina kirjoitti:

        hunksz

        Varmasti et tiedä silmistä kaikkea.
        Ainakaan minun silmistäni, joista repolainen sen sijaan tietää kaiken tarvittavan.

        "Ancelina"

        Mene nyt jo siitä sinne!
        Olet tähän aloitukseen liikasti ammattilainen :)

        hyli

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Mene nyt jo siitä sinne!
        Olet tähän aloitukseen liikasti ammattilainen :)

        hyli

        H.

        hunksz

        Huomenna vasta, Savonlinja kuljettaa.
        Otan aurinkolasit varuilta mukaan, jos sattuu vaikka Hertsikan seutuvilla häikäisemään ;)


      • siilenä

        No eihän sinne voi kirjoittaa näitä päästä keksittyjä typeryyksiä. Häytyypi tehdä niitä varten ihan oma aloitus.


      • utelias-ullukka

        "Miksi ette jatka minun silmä-aloitustani?"

        "Ja miksi ette jatka minun musa aloitusta?"

        Mitä hiivattia sinä täällä "sättäilet" omia mieltymyksiäsi, kun toisia voi todellakin kiinnostaa, kuinka nykyisin hoidetaan eri yksiköissä silmäsairauksia.

        Todellakin tyrmäät aloituksen noilla viesteilläsi ja tunnet olevasi "palstan kunkku", mutta tyrmäät arimmat pois, kuten minut.

        Miksi kyselisin täältä enää mitään, tai kertoisin, kuinka ystäväni/tuttavani sai näkönsä takaisin operaation jälkeen, kuten mieheni, joka lukee nyt ilman silmälaseja.

        Eikö sinullakin ole 2-diabetes, jossa on nämä silmien kontrollit, ainakin minulla oli, ei mitään hälyttävää nyt...niin taisit kertoakin jostain operaatiosta, joka on sinulle tehty?

        Kuinka olet hoitanut 2-dia<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<betesta, siis liikuntaa ja auttoiko se?

        Jassooo! Kone teki tenät. Horisee omiaan.


      • utelias-ullukka kirjoitti:

        "Miksi ette jatka minun silmä-aloitustani?"

        "Ja miksi ette jatka minun musa aloitusta?"

        Mitä hiivattia sinä täällä "sättäilet" omia mieltymyksiäsi, kun toisia voi todellakin kiinnostaa, kuinka nykyisin hoidetaan eri yksiköissä silmäsairauksia.

        Todellakin tyrmäät aloituksen noilla viesteilläsi ja tunnet olevasi "palstan kunkku", mutta tyrmäät arimmat pois, kuten minut.

        Miksi kyselisin täältä enää mitään, tai kertoisin, kuinka ystäväni/tuttavani sai näkönsä takaisin operaation jälkeen, kuten mieheni, joka lukee nyt ilman silmälaseja.

        Eikö sinullakin ole 2-diabetes, jossa on nämä silmien kontrollit, ainakin minulla oli, ei mitään hälyttävää nyt...niin taisit kertoakin jostain operaatiosta, joka on sinulle tehty?

        Kuinka olet hoitanut 2-dia<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<betesta, siis liikuntaa ja auttoiko se?

        Jassooo! Kone teki tenät. Horisee omiaan.

        "utelias-ullukka"

        Kuten kaikki, jo vuosi-kymmen sitten, elämme ilman typeriä kopiointeja.
        Lukuun-ottamatta heitä, joilla ei ole omia kykyjä luoda mitään omaa.
        -
        Joskus tauti telkee hyvää.
        -
        Miksi siis et tee?

        H.


    • ö-Öö

      Hitto

      Kerrankin kiintoisa aloitus ja ton hunkin pitää yrittää pilata tämäkin. Oiskohan sen sama alkaa tilailemaan tiinulin kanssa taas täksi kevääksi laitosikaa, eikös pääsiäsenseutu ole niillä kulunut aina ennenkin lataamossa.

      =DW=

    • "teevee"

      Niin.
      Onhan se kiintoisa aloitus.

      :)

      H.

      • Mitä tulee tiinushkaan, ei minulla ole oikeutta sanoa hänestä mitään toisten nimmareitten yhteydessä.
        Ei ainakaan paljoa.
        Kuten ei sinullakaan, minun yhteydessäni.
        Kirjoita siis...:

        H.


    • tööttt

      Jos aiempia kolari- ja vv-vammoja ja näkövaikeuksia
      - miksei ihmiset saisi jutella siitä hienosta ja laadukkaasta työstä, mitä silmäosastot tekevät päiväkirurgianakin työryhmineen kuten myös
      mtt-politkin - mulla taisi olla katkennut hampaanjuurikn lävistänyt silmäkuopan - kokemuksesta tiesin mit ol kolmoishermokipu ja migreeni
      - ei yhtään ainutta iskua kalloonsa enää kaipaa.
      Valokin joskus tuskainen efekti ja aurinkolaseistakin selkeä apu.
      Rauha ja lepo - vaikkei oliskaan mitään muuta kuin yks hauras pieni elo.

    • ttyyy9900

      On tehty. Kaksi molempiin silmiin. Pieni nipistys vain, ei muuta.

      • Joo näin. Jollain kehittyi mahtama hyphema, jota hoidettiin sairaalassa 8vrk koska paineetkin silmässä nousi ad 80.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      81
      3298
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2893
    3. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2289
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      85
      2119
    5. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      51
      2109
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1727
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1696
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1667
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      263
      1544
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1479
    Aihe