Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

UUTINEN: Meidän vaihtarilla on HYVÄ perhe!!

VaihtarinÄiti

Piti tulla kurkkaamaan, olisiko täällä keskustelua vaihtarien vanhempien fiiliksistä, mutta tämän palstan perusteella huomasin, että on kulkaa käynyt pojalleni vähintään lottovoittoon verrattava tuuri. Hänellä on nimittäin aivan ihana loistava perhe. Hänet valittiin perheeseen, jossa koko perhe harrastaa samoja harrastuksia kun hän itse. Itse aivan liikutun kun ajattelen, että nyt hän saa sellaista tukea musiikki harrastukseensa mitä ei kotona voi saada (sattui syntymään ei musikaaliseen perheeseen). Illat rämpyttävät siellä mm. kitaraa, host isä on ollut iloinen kun on saanut opettaa pojalleni uusia biisejä ja tekniikoita. Äiti tekee joka päivä itse ruuan, välillä käyvät ulkona syömässä. Koti on tavallinen, normi amerikkalainen koti.

Ettekä kyllä usko, että myös poikani vajaa 20 vaihtarikaveria, jotka ovat vaihdossa samalla alueella, on heilläkin myös tosi hyvät perheet. Kukaan vaihtareista ole vihjaissut, että haluaisi vaihtaa perhettä. Päin vastoin. Kaikilla menee perheissä tosi hyvin! Ajatelkaa mikä on mahdollisuudet prosentuaalisesti tällaiseen yhteensattumaan jos tekee yhteenvedon tämän palstan keskusteluista!

Vakavasti ottaen, ymmärrän, että yksikin huono perhe on liikaa, mutta tuntuu että tässä ollaan kivittämässä koko alaa. Ja jos se huono perhe sattuu omalle kohdalle niin se on tosi huono juttu. Sitä vain ihmettelen, että miksei vanhemmat samantien osta nuorelle lentolippua kotiin jos tilanne näyttää huonolta. Kyllähän vanhempien pitää ymmärtää että aina on riski, ja riskeihin pitää varautua ja huolehtia että lentolippurahat löytyy hätätilanteessa. Jos sellaista rahaa ei ole, niin parasta ettei nuori lähde vaihtoon. Mulle on ihan sama meneekö pitkään ja hartaasti säästetty kymppitonni hukkaan jos koen että lapseni on vaarassa. Mutta kuinka usein noin pitkälle pitää mennä? Harvoin. Pelottavinta tässä on se, että jos lapsella on paha olla niin vanhemmat eivät ole reagoineet ja järjestäneet lastaan Suomeen! Ja kyllä, ihan kauheaa myös jos järjestökään ei ole reagoinut niin kuin pitää, mutta vanhemmat ovat lapsistaan viime kädessä vastuussa.

Ei se vaihto-oppilaana olo ole kuitenkaan vain ruusuilla tanssimista vaikka puitteet olisikin kunnossa. Koti-ikävä on valtava. Ekat kolme kuukautta menee lennossa, kaikki on uutta ja kiehtovaa. Sitten se muuttuu arjeksi, ei olekaan enään mitään uutta. Koti-ikävä voi olla todella pahaa ja nuori ei välttämättä kestäkään sitä ja se aiheuttaa liian suuren stressin ja ahdistuksen. Välillä voi mennä paremmin ja välillä huonommin. Henkinen kantti pitää olla vahva ja kunnossa jos vaihtoon lähtee. Jos on kovin herkkä tai pohtiva luonteeltaan, tai vanhemmat ovat vielä erityisen tärkeitä, niin paras lähteä vaihtoon vasta ammattikorkeassa tai yliopistossa. Ajatelkaa nyt, lapsi lähtee sinne aivan yksin, aivan vieraaseen paikkaan, asumaan aivan vieraiden ihmisten kotiin. Toisaalta, jos se ei missään tuntuisi, niin miettisin onko asiat Suomessa ollut ihan ok.

Ja vanhemmat, etenkin minä äitinä olen ikävöinyt valtavasti. Itkin pojan lähdön jälkeen joka päivä liki kuukauden, ikävä oli aivan kauheaa, mutta sitä en tietenkään pojalle kertonut sillä hänellä oli siellä kaikki uutta hienoa. Kun minä taas totuin pikku hiljaa ikävään, niin siinä vaiheessa poika alkoi ikävöimään. Koko ajan olen kuitenkin pojalle sanonut, että jos tuntuu ettei ikävää jaksa tai meinaa alkaa masentumaan niin ihan varmasti pääsee kotiin. Muutaman kerran hän onkin sanonut, että jos nappia painamalla pääsi kotiin niin olisi sitä painanut, ja kerran mietti vakavissaan kotiin lähtöä, mutta viikon päästä mieli kuitenkin muuttui. Host-perhe on ollut koko ajan tukena hyvinä ja huonoina hetkinä.

Joka tapauksessa, äitinä en ehkä suosittelisi vaihtoon lähtöä, mutta se ei johdu järjestöstä. Poika on vaihdossa Exploriuksen kautta, eikä todellakaan ole mitään pahaa sanottavaa. Päin vastoin todella ystävällisistä ja avuliasta henkilökuntaa ja tietoa sai ennen lähtöä hyvin myös näistä koti-ikävä asioista jotka ilmeisesti ilmenee yleensä aika saman kaavan mukaan, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Myös jenkeissä järjestön toiminta on ollut moitteetonta. Ainoa miksi en vaihtoa suosittelisi, on se että se on ehkä liian kova koulu itsenäistymiseen ja vanhemmista irtautumiseen ja vielä alaikäisenä. Mutta joillekin se sopii, eikä oma poikanikaan taatusti tule katumaan että lähti, mutta vähän liian rankkaa se on ollut. Pelottaa jo kuinka rankkaa on myös sieltä kotiiin lähteminen ja host-perheen ja ystävien jättäminen...

80

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Feikkiääliö

      Hahahahohoho ja tämän uutisesi voit tunkea samaan paikkaan kun pumpulipuikonkin

    • HäpeäJärjestöläinen

      Siinä on aloittajalla pokkaa tulla irvailemaan taas järkyttävän törkeästi kohdelluille vaihtareille ja heidän vanhemmilleen.
      Haiskahtaa kyllä taas kerran jollain tavalla järjestöjen toiminnassa mukana olevalta aparilta.
      Kehtaakin taas tulla syyllistämään vanhemmat ja vaihtarit. Hyi häpeä iljetys. Sinulla ei selkeästi ole mitään halua edes ymmärtää, mitä liian monet joutuvat käymään läpi järjestöjen kanssa.
      Kukaan ei usko tuollaista huonosti kirjoitettua propagandaa.

      • TerkkujaApareille

        Hahhhahhaa!!!!😂😂 johan ovat taas aparit tempaisseet! Muutamat kohdat paljastavat tosiaan selvästi kirjoittajan. Ei riitä aparien älli luoda uskottavaa tekstiä.
        Kaikkea nämä järjestöläiset yrittävät epätoivoisina!


      • minneka
        TerkkujaApareille kirjoitti:

        Hahhhahhaa!!!!😂😂 johan ovat taas aparit tempaisseet! Muutamat kohdat paljastavat tosiaan selvästi kirjoittajan. Ei riitä aparien älli luoda uskottavaa tekstiä.
        Kaikkea nämä järjestöläiset yrittävät epätoivoisina!

        Jos sinä olet tuolla mentaliteetillasi ollut vaihtarina ja saanut huonoa kohtelua, olet saanut vain ansiosi mukaan. Mieti joskus, miten itse toimit ja käyttäydyt.


      • Pikkuisenerijuttu
        minneka kirjoitti:

        Jos sinä olet tuolla mentaliteetillasi ollut vaihtarina ja saanut huonoa kohtelua, olet saanut vain ansiosi mukaan. Mieti joskus, miten itse toimit ja käyttäydyt.

        Tällä palstalla mietitään järjestöjen toimintaa ja järjestöjen työntekijöiden käytöstä.
        Ja Minneka-darling, mikään, ei yhtään mikään, mitä vaihtarin voit kuvitella tekevän, vedä vertoja näiden järjestöjen törkytoiminnalle!


      • Jgkghihl
        minneka kirjoitti:

        Jos sinä olet tuolla mentaliteetillasi ollut vaihtarina ja saanut huonoa kohtelua, olet saanut vain ansiosi mukaan. Mieti joskus, miten itse toimit ja käyttäydyt.

        Ja Minneka hyvä. Mieti itse, jos sinun tulevia lapsiasi kohdeltaisiin, kuten tällä palstalla kerrotuissa aivan liian monissa tapauksissa.
        Tapausten samankaltaisuus on paljastanut toiminnan suunnitelmallisuuden.
        Mitäs miettisit itse, jos tuleva lapsesi lähetetään syyttä kotiin tekaistujen syiden jälkeen?
        Entä jos lastasi syytetään valehtelusta?
        Voitko kuvitella, että järjestöt oikeasti tekevät niin?
        Mitä silloin miettisit?
        Kerro ihmeessä!


      • melkenaurattaa
        Jgkghihl kirjoitti:

        Ja Minneka hyvä. Mieti itse, jos sinun tulevia lapsiasi kohdeltaisiin, kuten tällä palstalla kerrotuissa aivan liian monissa tapauksissa.
        Tapausten samankaltaisuus on paljastanut toiminnan suunnitelmallisuuden.
        Mitäs miettisit itse, jos tuleva lapsesi lähetetään syyttä kotiin tekaistujen syiden jälkeen?
        Entä jos lastasi syytetään valehtelusta?
        Voitko kuvitella, että järjestöt oikeasti tekevät niin?
        Mitä silloin miettisit?
        Kerro ihmeessä!

        "Entä jos lastasi syytetään valehtelusta?"

        Ihan oikeasti lapseni saattaa valehdellakin. Asia asiana, jos on valehdellut, niin on valehdellut. Siinä ei mitään syyttämistä tarvita.

        Mutta on siis kyllä vanhempia, jotka eivät millään voi uskoa, että heidänkin nuorensa osaa valehdella. Vaikka ovat itsekin valehdelleet koko ikänsä.


    • VaihtarinÄiti

      Arvasinkin, että saatan hieman sohaista muurahaispesää, mutta... Siis mitä ihmettä täällä tapahtuu???? Ja mikä on apari? Täällä vaikuttaisi olevan aivan vainoharhaista porukkaa? En tajua yhtään mikä minut paljasti ja etenkin paljasti miksi? Vaihtarin äidiksi? Sellainen kun tosiaan olen! Tälle palstalle olen tasan yhden kerran kirjoittanut aloituksen silloinkaan apua saamatta. Silloinkin olisin vain tarvinnut apua vaihtariasioissa. Tällä kertaa olisin halunnut tukea ja vanhempien kokemuksia miten muut vanhemmat ovat selvinneet ikävästä. Kun selasin viestejä, aikomuksena etsiä onko aiheesta jos kirjoitettu, niin yllättyneenä palstan sisällöstä päätinkin vaihtaa viestini aihetta.

      Hyvät ihmiset (vai onko tämä häirikkö kenties vain yksi ihminen), kaikella rakkaudella, hakeutukaa hoitoon. Vaihtarien huono kohtelu on ehdottomasti asia johon pitää puuttua, mutta jollekin/joillekkin on tullut nyt asiasta pakkomielle ja tarvitsee varmasti ammattiapua. Maailmassa on epäkohtia, muitakin kuin tämä ja hyvä että asiat otettaan esille ja viedään eteenpäin, mutta joillekin tämä nyt juurtunut psyykkeeseen ja on aivan psykoosin rajamailla. Terve työssäkäyvä ihminen näkee tätä palstaa lukien, että täällä joku/jotkut kirjoittajat eivät ole nyt ihan kunnossa.

      Osaako joku neuvoa palstaa, missä saisi oikeasti keskustella vaihtarien vanhempien kanssa?

      • Ikäväyksin

        Eikö järjestöiltä saa tietoa, tukea tai muuta apua?
        Älä välitä, ei saatu mekään.
        Mietitkö yhtään, miksi järjestöt eivät esimerkiksi järjestä tai rohkaise vanhempien "ikävärinkitoimintaa" tai muuta yhteydenpitoa muiden vanhempien kanssa.


      • HarvinaistaHerkkuuva

        Hyvä perhe vaihtaritoiminnassa on tosiaankin UUTINEN tänä päivänä ja kannattaa ehdottomasti kirjoittaa isoilla fonteilla, siksi harvinaista se on!!!


      • Hommathoitoon

        Kun kaikki menee hyvin sen ikävän voi varmaan useimmat meistä normaaleissa puitteissa käsitellä ja puhua esim puolison ja muiden perheenjäsenten kesken. Jos asiat menevät huonosti niin on ihan toisenlaisista tunteista kysymys ja jopa vahvat vanhemmat saattavat sortua ja voida huonosti. En tunne kuitenkaan ketään jonka olisi tarvinnut hakea apua ulkopuolelta mutta olen lukenut että niinkin voi käydä. Jos nuorellasi on kaverita jotka on vaihdossa voit ehkä vaihtaa kokemuksia heidän kanssaan? Tai aloittaa uuden ketjun?


    • Mietivähänhei

      Sinä sitten palstaa selattuasi koit tarvetta "sohaista muurahaispesää" ja käydä syyttelemään kirjoittajia? Mieti omia motiivejasi ja hoidon tarvettasi. Oletko parempi ja tunnetko jotain ylemmyydentuntoa haukkuessasi vaihtareiden vanhempia, joilla oli jotain ihan muita huolia kuin ikävä?
      Minäkin luulin sen olevan suurin murheeni, mutta toisin kävi. Se oli itseasiassa pienin murhe, joka lähes unohtui kaiken muun kauheuden keskellä.
      Käväisen tässä töissä välillä ja ehkä terapiassakin ja palaan sitten asiaan.

    • ManageritPakkohoitoon

      Alkaa olla jo niin vanhan toistoa tämä ylemmyydentuntoinen syyttely. Ensin huijataan suunnitelmallisesti ihmisiä ja hoidetaan hommat sikamaisen törkeästi, sen jälkeen sitten syytellään vaihtareita ja heidän vanhempiansa. Pitäisi kuulemma vain törkeydet kohdatessaan ottaa lapsi heti kotiin ja maksaa vielä itse järjestölle kuuluvat lentoliputkin, jotka on jo kertaalleen maksettu. Kaikki tämä, jotta saadaan vapautettua ns. perhe seuraavalle vaihtarille ja maksimoitua rahat järjestölle.
      Kaiken päälle kehdataan vielä tulla arvostelemaan julmasti ja epäinhimillisesti kohdeltuja ja tekemään jopa diagnooseja! Sekään ei ole uutta, eikä mikään enää yllätä järjestöjen härskiydessä... Ovathan nämä ylemmyydentuntoiset maajohtajat tehneet diagnooseja aiemminkin, eikä ainakaan STS:n maajohtajalle ole ollut mitään merkitystä maan johtavan asiantuntijan lausunnollakaan! Asiat ovat olleet Miran mielestä juuri niin kuin on hän on itse halunnut ja päättänyt!
      Vaihtojärjestöjen toimintaa tarkasteltaessa, on hoidontarve ihan joillain muilla kuin maksavilla ja jymäytetyillä vanhemmilla.

    • Hukkaanmeni

      Kauankohan vei aparilta aikaa tämän uutisen laatiminen? Siellä on toimistolla rakennekynnet kopsannu, kun on tätäkin avausta tuotettu. Vaativampaan tekstiin tarvitaankin sitten jo lakimiehen apua.
      Olisit nyt käyttänyt tämänkin ajan heitteillä olevien vaihto-oppilaiden hyväksi!

    • VaihtarinÄiti

      Sympatiat on oikeasti niiden nuorten vaihtarien puolella joiden reissu ei mennyt niin kuin piti. En ole vähätellyt, etteikö se olisi valtava vääryys mitä ei saisi tapahtua kertaakaan. Enkä ole myöskään sanonut että pitäisi vierestä katsella tekemättä asialle mitään, mutta mihin oikeasti vaikuttaa se, että jollain nettipalstalla asiaa vatvotaan. Kyllä ulkopuoliset käviät aika äkkiä tajuavat, ettei täällä ihan tervejärkisiä ihmisiä ole.

      En usko että kukaan jättää vaihtoon lähtemistä tämän palstan takia. Ajatelkaa nyt, jos joku vanhempi eksyy tänne kirjoittamaan, että Hei, lapseni harkitsee vaihtoa...jne niin vastaukset ovat luokkaa älä yritä huijata, olet anu tai minna ja olet järjestön hommissa tai apuri ja kysynpä tässä samalla KIELLETTYJÄ KYSYMYKSIÄ (huom. caps lock). Kyllähän se äiti, niin kuin minäkin, huomasin aika nopeasti että täällä ei nyt kirjoittajat käy ihan täysillä, eikä sen jälkeen anna enää mitään painoarvoa enään millekään mitä täällä kirjoitetaan. Jos oikeasti halutaan vaikuttaa nuorten vaihtoon lähtöön niin luuletteko todella että tuollainen fanaattinen ja hurmoksellinen kirjoitustyyli jotain auttaa tai jonkun päätöstä muuttaa. Ihan kuin olisi jossain herätysjuhlilla!!

      Ja oikeasti, on aivan vainoharhaista sanoa, että minäkin olisin jollain vaihtari-järjestöllä töissä!!! Minä olen äiti jonka lapsi on tällä hetkellä vaihtarina!!! Suomessa on 5,5 milj ihmistä, satoja nuoria lähtee vuosittain vaihtoon ja kun lisätään mukaan heidän vanhempansa, sekä ne jotka vasta harkitsevat vaihtoon lähtöä lähivuosina, ja heidän vanhempansa, niin puhutaan jo tuhansista. Järjestössä työskenteleviä on Suomessa ehkä korkeintaan kymmeniä. Ymmärrättekö kuinka vainoharhaista on olettaa että kirjoittajat ovat järjestössä töissä. Ja jos minä siellä työskentelisin, niin miksi sanoisin etten suosittele vaihtoon lähtöä?? Jos oikeasti on olemassa joku suurempi ongelma, niin täällä se on viety sellaisiin mittoihin, ettei kukaan voi ottaa sitä höyryämistä tosissaan. Missä on esimerkiksi kansalaisaloite, jonka avaaja on joku kansalaisuskottava henkilö? Onko tällä palstalla sellaista?

      • PelkkääHäirintää

        Noniin. Kyllähän tuosta sekavasta hurmoksellisesta kirjoituksestasi jo kaikki tajuaa, mistä on kyse.


      • häirikköoletsinä
        PelkkääHäirintää kirjoitti:

        Noniin. Kyllähän tuosta sekavasta hurmoksellisesta kirjoituksestasi jo kaikki tajuaa, mistä on kyse.

        Lääkkeet loppu?


      • aamuvarhainn
        PelkkääHäirintää kirjoitti:

        Noniin. Kyllähän tuosta sekavasta hurmoksellisesta kirjoituksestasi jo kaikki tajuaa, mistä on kyse.

        Selvitä pääsi! Ei ole nimittäin kirjoitus sekava vaan sinun oma mielesi.


    • Hommathoitoon

      Aivan ihanaa aina kun vaihtovuosi onnistuu ja menee hyvin ja hoituu sopimuksien mukaisesti! Suurimmalla osalla menee tietenkin hyvin. Muutoin toiminta ei mitenkään voisi pyöriä. Monelle käy kuitenkin huonosti ja sen takia voi puhua kalliista arpapelistä missä aika ja raha ja pahimasa tapauksessa myös terveys voi mennä. Toistan tätä koska haluan varoittaa kaikkia ja kehoitan ottamaan selvää myös varjopulista. Normaalit sopeutumisprosessit kuuluvat asiaan mutta ne joille käy huonosti käyvät usein tosi rankat prosessit läpi sekä vaihdossa ollessaan että sen jälkeen. Meidän toisella nuorella oli myös aivan ihana perhe ja järjestö hoiti tehtävänsä ammattitaitoisesti ja sopimuksen mukaisesti ja kaikki meni loistavasti. Toiselle kävi huonosti. Isäntäperheellä ei ollut varaa ostaa ruokaa, ei aikaa pitää huolta, koulukyydistystä ei järjetetty ja perheen oma tytär oli myöhässä aamuisin ja puhui pahaa sekä koulusta että asuinpaikastaan jne. Paikallinen kontaktihenkilö kuuluu kaikille mutta häntä ei näkynyt eikä kuulunut. Aluevalvojasta tuli nuoremme kontaktihenkilö muutaman viikon jälkeen ja hän ei välittänyt tehtävistään vaa kirjoitteli vaan viestejä FB:N kautta, kieroili ja valehteli (CETUSAN vastuuhenkilö ja Explorius kaiken takana) ja haukkui nuortamme. Tässä muutamia ongelmia esimerkiksi. Ei voi tietää kenelle ja missä vaiheessa ongelmat tulevat eteen. Olemme puhuneet myös muutaman muun reippaan, älykkään sosiaalisen, itsenäisen matkaanlähtijän kanssa jotka keskeytti vaihtovuotensavuotensa (Explorius 2015-2016). Yksi parin kolmen viikon jälkeen (blogi suljettu), meidän nuori ja kolmas nuori noin kolmen kuukauden jälkeen ja neljäs sai varoituksen (oli puhunut pahaa maasta) noin puolen vuoden jälkeen ja hänet lähetettiin kotiin. Todennäköisesti saimme kontaktin vain osaan keskeyttäjistä.

      • Kgxhcj

        Minäkin haluan varoittaa näistä järjestöistä. Kuitenkin jos eräänkin järjestön vaihtareista jo noin puolet joutuvat vaihtamaan perhettä, niin mielestäni silloin ei voi sanoa, että suurimmalla osalla menee hyvin.
        Perheen vaihto, mikä usein johtaa myös koulun vaihtoon, ei ole toivottavaa ja kun noinkin suuri osa joutuu sen kokemaan niin kyllä moni asia järjestöjen touhuissa mättää todella pahasti.
        Tervetuloperheiksi haalitut läävät ovat yksi syy.
        Voisiko aloittaja kertoa, miksi hän ei siis suosittele vaihtarijärjestöjä? Ei oikein käynyt selväksi hänen kirjoittelustaan. Jos kerran jänen nuori on saanut hyvän perheen...
        Ja miksi hän edelleenkin kokee niin hurmoksellisen suurta tarvetta mollata törkeitä kokeneita vaihtareita?


    • Hommathoitoon

      Ja vielä lisää VaihtarinÄidille. Jos on akuutti vakava vaara, varmaan jokainen meistä olisi ostanut lipun ja mennyt paikalle tai hoitanut nuoren kotiin, mutta jokainen järjissään oleva vanhempi ja nuorikin yrittää varmasti ensin hakea sitä sopimukseen kuuluvaa apua ja tukea ja yrittää hakea ratkaisuja ongelmiin. Ei siinä vaan rahat mene hukkaan vaan vuosi nuoren ihmisen elämästä, itsetunto ja luottamus aikuisiin voi saada kolauksen jne. Luettuani ja puhuttuani muiden kanssa olen vieläkin tosi ihmeissäni miten alaikäisistä vastuussa olevat järjestön työntekijät ja maajohtajat eivät kykene alaikäisten parasta pistämään etusijalle, kantamaan vastuutaan ja toimimaan ammattimaisesti. Monia on ihan laskelmidusti kohdeltu kaltoin ja tosi huonosti. Erilaisiin riskeihin ja normaaliin sopeutumisprosessiin kuuluviin vaikeuksiin pitää varautua, mutta ei kaltoinkohteluun ja siihen että järjestöt esim. käyttävät psyykkistä väkivaltaa alakynnessä olevia nuoria kohtaan. Tämä on tosi pelottavaa ! Kun näimme ja ymmärsimme että Explorius ja CETUSA laskelmoidusti toimivat vastoin kaikkia eettisiä sääntöjä eivätkä kyenneet pistämään ala-ikäisemme parasta etusijalle, reagoimme. Puutteista ja ongelmista olen kirjoitellut useassa ketjussa, joten en toista kaikkea, mutta eristäminen ja varoittelu ja haukkuminen ja valehtelu oli osa toimenkuvaa. Koska Explorius ei kantanut vastuutaan ja me vanhempina olemme vastuussa alaikäisestä nuorestamme, vuoden keskeytys oli ainoa vaihtoehto (saimme mys oikeuden puolellemme kuluttajariitalautakunnassa -Ruotsi ARN. Ja toisessa vastaavanlaisessa tapauksessa ARN totesi että Exploriuksella oli erityinen vastuu koska on alaikäisestä matkaajasta kyse).

      En ymmärrä minkä takia lentolippurahoista kirjoitat koska paluulippu kuluu kokonaishintaan. On kuitenkin hyvä tietää että ainakin Exploriuksen paluumatkaan joutuu itse muutamia satoja lisää maksamaan jos joutuu keskeyttämään vuoden.

    • VaihtarinÄidille

      Vaihtarin äitihän on kilahtanut oikein kunnolla!🙈😂
      Kokiessaan keskustelijat vaihtarin äidin tavoin, ihmiset yleensä jättävät jutut omaan arvoonsa ja jatkavat eteenpäin. Nyt on jokin saanut tyypin selvästi hermostumaan, minkä seurauksena nähdään läpinäkyvää selittelyä ja vahvaa pyrkimystä mitätöidä palstan sisältöä. Tunnekuohuissa hyökätään vielä kirjoittajien kimppuunkin ja kehotetaan hakeutumaan hoitoon.
      Mikä saa vaihtarin äidin näin suunniltaan? Mikäli oma kokemus on positiivinen, voisi olettaa olevan rauhallisin mielin.
      Terve aikuinen ei tunne tarvetta hyökätä, eikä puolustella ja peitellä toimintaa, jossa alaikäisiä, eläimiä tai muuten heikompia kohdellaan tietoisesti kaltoin, ellei ole itse mukana toiminnassa.

      Kiellettyjen kysymysten tuohduttaman vaihtarin äidin (=järjestön äidin?) mukaan kukaan ei peru vaihtoon lähtöä palstan vuoksi, eikä kirjoituksilla ole mitään painoarvoa. Kerrottakoon muutama tosi seikka...
      Tämä aihealue aktivoitui n. viisi vuotta sitten muutaman vanhemman aloitteesta. He olivat järkyttyneitä toiminnan tasottomuudesta ja siitä, miten heidän lapsia oli kohdeltiin. He ottivat yhteyttä toisiinsa ja tapasivat. Tällöin syntyi päätös toimialaan perehtymisestä, sen seuraamisesta ja tiedon jakamisesta. Jokainen koki, että toimintaan liittyi synkkä puoli, jota kaikin keinoin peiteltiin. Toiminta ei kestänyt päivänvaloa silloin, eikä se kestä sitä nyt. Arvokasta tietoa oli myös suhteellisen vaikea löytää. Suomi24 on vain yksi foorumi, jossa keskustelua käydään ja tietoa välitetään. Miten totuus vaihtaritoiminnasta on vaikuttanut ihmisten päätöksiin vaihtoon lähdöstä, on nähtävissä esimerkiksi yritysten liikevaihdossa. Mistä kertoo esimerkiksi liki 25% lasku STS:n liikevaihdossa? Väittäisin, että ihmisten tietämys on lisääntynyt!
      Lapsensa vaihtoon lähettämistä suunnittelevat ihmiset kysyvät jatkuvasti, mitä pitää ottaa ennakkoon huomioon? Siltä pohjalta syntyi "kiellettyjä kysymyksiä" asioista, jotka tarkoituksellisesti ohitetaan niin järjestöjen esitteissä kuin tiedotustilaisuuksissakin. Jokaisella vanhemmalla on kuitenkin oikeus saada vastaukset näihin oleellisiin kysymyksiin.
      Olisi toivottavaa, että vaihtarin äitikin kykenisi pohtimaan, miten "asioita viedään eteenpäin", jotta kaikilla vaihtoon lähtevillä nuorilla olisi se HYVÄ perhe odottamassa.

      • myrkynkeittäjäolet

        Ei kai kaikkien ole tarpeen mieltään myrkyttää, kun jollakulla on mennyt huonosti. On siitä oikeus olla iloinen ja tyytyväinen, kun sentään itsellä on mennyt hyvin.

        Opettele sinäkin olemaan iloinen toisen onnistumisesta, vaikka itselläsi ei mennyt yhtä hyvin!


      • TotuudenkertojaOlen

        Tarkoitatko, että ei kai kaikkien ole tarpeen tietää, mitä vaihto-oppilastoiminta todellisuudessa on, kun jollakulla on mennyt hyvin. Opettele sinäkin vaikenemaan epäkohdista ja törkeyksistä, jotta miljoonabisnes elää.

        Kaikki ihmiset eivät voi ummistaa silmiään vääryyksiltä, vaan kokevat että on toimittava ja saatava muutos.
        Hykertele sinä tyytyväisenä ja iloisena niiden puolesta, joilla meni hyvin. Minä seuraan toimintaa, puutun eri tavoin epäkohtiin, jaan tietoa ja autan siinä missä voin järjestöjen kanssa ongelmiin ajautuneita.


      • myrkynkeittäjäolet
        TotuudenkertojaOlen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että ei kai kaikkien ole tarpeen tietää, mitä vaihto-oppilastoiminta todellisuudessa on, kun jollakulla on mennyt hyvin. Opettele sinäkin vaikenemaan epäkohdista ja törkeyksistä, jotta miljoonabisnes elää.

        Kaikki ihmiset eivät voi ummistaa silmiään vääryyksiltä, vaan kokevat että on toimittava ja saatava muutos.
        Hykertele sinä tyytyväisenä ja iloisena niiden puolesta, joilla meni hyvin. Minä seuraan toimintaa, puutun eri tavoin epäkohtiin, jaan tietoa ja autan siinä missä voin järjestöjen kanssa ongelmiin ajautuneita.

        "Tarkoitatko, että ei kai kaikkien ole tarpeen tietää, mitä vaihto-oppilastoiminta todellisuudessa on, kun jollakulla on mennyt hyvin. "

        Sitä juuri tarkoitan. Et sinäkään kaikista maailman epäkohdista tiedä mitään. Toisilla voi olla muuta tärkeää tehtävää, ei kaikkien kuulu saman asian kimpussa häärätä. Ja tosiaan, on oikeus olla tietämättä kaikesta kurjuudesta.


      • still.going.on

        Päivystäjä palstalla vaihtuikin just, mutta vastailen äskeisen puolesta, ettei kukaan kait pakota suakaan lukemaan palstaa? Vai velvottaako työ? Ole toki tietämätön, jos haluat! Meille se on aivan herttisen samantekevää. Ei kukaan tiedä kaikesta kaikkee, mutta kaikilla on mahdollisuus ottaa selvää asioista. Me autetaan niitä, jotka suunnittelee vaihtovuotta ja etsii tietoa toiminnasta. Lukijoita on tuhansia ja kiitosta on tullut.


      • MiranMahtitoiminnasta

        STS:n kohdalla on itseasiassa tapahtunut 33%:n romahdus liikevaihdossa vuoden 2012-2015 välillä!
        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/FI/sts-sprakresor-ab/07657662/taloustiedot
        Käppyrät puhukoot puolestaan! Tulos ja suuntaus on juurikin se, mitä mira silvosen ammattitaidottomalla johtamistyylillä on ollut odotettavissa!!
        Onko STS johto yhtä kykenemätöntä, jos ei osata vetää johtopäötöksiä?!


    • VaihtarinÄiti

      "Voisiko aloittaja kertoa, miksi hän ei siis suosittele vaihtarijärjestöjä?"

      En puhunut järjestöistä, vaan en suosittele vaihtoon lähtöä siksi, että alle 18v on mielestäni usein siihen liian nuori. Hyvässäkin perheessä ne tunnemyrskyt, kulttuurishokit yms. voi vain olla musertavia. Minun mielestäni hyvä hetki lähteä vaihtoon on sitten vasta yliopistossa tai AMK:ssa. Ja niinkuin kerroin, äitinä olen kokenut valtavasti ikävää, ja ehkä itsekkäästikin ajattelen, että menetän vuoden niistä vähistä vuosista jotka lapsen elämää voisi seurata ihan saman katon alta. Ennen lapseni vaihtoon lähtöä tiesin kyllä riskit mitä perheisiin tulee, mutta olin myös valmistautunut hyppäämään vaikka itse koneeseen ja hakemaan hänet pois jos hänellä ei olisi ollut hyvä olla. En usko, että kukaan vanhempi kuvittelee, että vaihtoon lähettäminen on riskitöntä.

      Jos asiaa tutkisin, en tiedä voisinko olla jopa järjestöjäkin vastaan, mutta en todellakaan tämän palstan pohjalta. Oikeasti, huomaatteko, että täällä on seassa ihan vainoharhaista porukkaa. Minua epäillään täällä ihan vakavissaan järjestön edustajaksi. En edes tiedä mitä siihen voisi sanoa... Tässäkin ketjussa on vaikka minkälaista viestiä laidasta laitaan.

      "Mikä saa vaihtarin äidin näin suunniltaan? Mikäli oma kokemus on positiivinen, voisi olettaa olevan rauhallisin mielin. "

      Omalla nuorellani on mahtava perhe, jonka kanssa olemme olleet useita kertoja yhteydessä ja iloksemme he ovat tulossa Suomeen ensi talvena, joten näemme heidät myös livenä. Minä ihailen tätä perhettä, joka otti pyytettä täysin ennalta tuntemattoman nuoremme omaan kotiinsa, omaan perheeseensä ja jakamaan arkeansa hänen kanssaan. Minä pidän heitä liki sankareina ja arvostan heitä suuresti ja uskon, että maailma olisi parempi paikka jos heidänlkaltaisiaan olisi enemmän. Se miksi tästä palstasta provosoiduin, oli se, että koen että täällä näiden hyvien perheiden mainetta vähätellään vaikka he ovat avanneet elämänsä toisen ihmisen lapselle hyvää hyvyyttään ja heidät täällä ignooraataan. Ja se suututtaa ja heidän takiaan olen valmis uhraamaan aikaani tähän kirjoitteluun. Se, että nuorellani on aivan ihana perhe, ei voi mitätöidä se, että jollakin toisella ei niin ollut.

      Se että jollekin on käynyt huonommin on VALTAVA vääryys ja asioille pitää tehdä jotain. Mutta kysymys olikin, että auttaako se jotain, että täällä siitä keskustelu vaikuttaa vainoharhaiselta, vaikka toki asiallisiakin keskustelijoita näyttää olevan? Onko se ratkaisu, että jos huonoja perheitä on markkinoilla, niin kukaan ei saisi lähteä näihin hyviinkään, joita on kuitenkin valtaosa. No, se kyllä vaikuttaisi, mutta mikä on todennäköisyysprosentti, että niin kävisi? Suurin merkitys on aluevalvojilla, mutta niihin ei kauheasti voi vaikuttaa tämän palstan kautta, etenkään suomen kielellä. Oman lapsen aluevalvoja on sellainen, jonka soisin jokaiselle. Hänellä vaikuttaa olevan tarkka sihti mitä perheisiin tulee ja suurin osa vaihtareiden host-perheistä onkin hänen omasta tuttava- ja harrastuspiireistään. Ilmeisesti ei ole mitään palkitsemis-, tai edes palautejärjestelmää (en ole asiaa tutkinut), jota kautta voitaisiin seurata palautteita perheistä aluevalvojittain ja huonot aluevalvojat vaihdettaisiin. Mutta tätä asiaa ei voi käydä läpi suomen kielellä, joten ne ketkä ovat asiaan vihkiytyneitä, etsikää vilkas kansainvälinen keskustelupalsta.

      Se mitä itse olen kovasti ihmetellyt, että miksei missään ole kunnon ohjeita itsenäiseen vaihto-vuoteen. Sellaisen jos tämän palstan asiantuntijat voisivat tehdä, niin se voisi oikeasti vaikuttaa tehokkaasti järjestöjen asiakasmääriin, jos se tässä nyt on tavoitteena. Monilla on kansainvälisiä kontakteja, ja oikeasti luotettava perhe voisi löytyä sitä kautta, mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Se vasta salatiedettä onkin. Täysi-ikäisille vaihtareille löytyy edes jonkinlaisia (suurpiirteisiä) ohjeita yliopisto ja amk-vaihtoon, mutta ei näille lukio ikäisille. Niinpä ainoksi vaihtoehdoksi silloinkin jää lähtö järjestön kautta, josta tosin saa alennusta jos on perhe valmiina... Jos itsenäisen vaihdon hinta olisi huomattavasti alhaisempi, niin perheen itsenäinen etsiminen voisi olla monille houkutteleva vaihtoehto.

      • MietipäHetkinen

        Ei hyviä perheitä ignoorata, mutta miksi pitäisi korostaa ja nostaa esiin erikseen asiaa, joka pitäisi olla itsestään selvyys niin järjestöjen lupausten kuin sopimustenkin perusteella?
        Kaikki tämähän vahvistaa sen, ettei hyvää perhettä ole kuitenkaan kaikille, vaikka saman hinnan maksavat.
        Mistä kertoo se, että joku oman hyvän kokemuksensa keskellä provosoituu ja tuohtuu muiden nuorten painajaismaisten kokemusten julkisesta paheksunnasta?
        Kalliista arpapelistä on kysymys ja se on vanhempien hyvä tietää siinä vaiheessa kun maksua suorittavat.


      • Anteeksiantamatonta

        Minun ymmärrykseni ja tietojeni mukaan järjestöt ovat tehneet tästö lukioikäisten vaihtobisneksestä oman monopolinsa ja rahasamponsa ja törkeästi käyttävät monopoliasemaansa hyväkseen. On toki useita eri järjestöjä, mutta esimerkiksi USA:han et voi mennä ilman jotain järjestöä. Mikäli olen käsittänyt oikei niin näin on ollut vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen.
        USA:ssahan kaikki järjestöt ovat state departmentin hyväksymiä. State departmentin tehtävä on myös valvoa järjestöjä, mihin se on osoittautunut täysin kyvyttömäksi. Valvojien määrä oli jotain ihan naurettavaa. Tästä löytyy juttua Danielle Grijalvan CSFES -sivustolta.
        Koska alaikäinenhän tarvitsee virallisen huoltajan, mutta vaikka löydät tuttavaperheen niin joudut käyttämään näitä järjestöjä, jotka hankaloittavat usein mielivallallaan...
        Vaikka yksittäiset perheet ja ihmiset kuinka haluaisivat toimia oikein, estävät nämä järjestöt usein terveen jörjen käytön ja mielivaltaiset toimintatavat organisoidaan järjestöjen johtoportaissa. Siinä ei järkipuhe auta, kun järjestö jyrää.
        Vaikeahan se on sellaisen ymmärtää, joka ei itse sitä kokenut. Sanat eivät riitä kuvailemaan sitä shokkitilaa, minkä järjestöt aiheuttavat. Katsot pahuutta suoraan silmiin niin sanotusti.


      • KaikkiTietoaEtsimään

        Koko ala on niin pahasti kieroutunut ja sairas, ettei monellakaan ole mitään käsitystä todellisuudesta.
        Voi kunpa ihmiset tutkisivat ja hakisivat tietoa, ennen kuin tulevat nimittelemään heitä, jotka ovat asioita selvitelleet.


    • Hommathoitoon

      VaihtarinÄidin kielenkäyttöä ihmettelen ja ihmettelen miksi sinun pitää kutsua muita kirjoittajia vainoharhaisiksi jne. Menee uskottavuus eikä ihan asiallista sekään ole. Tiedän että näistä palstoista on ollut apua monelle muullekin kuin meille itselle. Kukaan ei ole kieltänyt ketään lähtemästä mihinkään mutta vaikka valtaosa matkoista onnistuu niin kuitenkin on kalliista arpapelistä kysymys koska monelle käy myös huonosti. Luimme joitakin negatiivisiä lehtijuttua Exploriuksesta ennen kuin nuoremme valitsi Exploriuksen. Ajattelin myös niin kuin sinä että todennäköisyysprosentti, että huonosti käy täytyy olla pieni. Mutta sen karvaammalta tuntui kun sitten niin kävi. Johtajilla ja aluevaljojilla ja tukihenkilöillä on suuri merkitys ja tärkeää että matkaa suunnittelevat ja pulassa olevat nuoret saavat tietoa ettei he aina nuorten etuja pistä etusijallle vaan voivat toimia tosi pöyristyttävästi. Itse valitemmine kuluttajariitalautakuntaan ja lähetimme myös viestin englanniksi U.S. Department of State. Sinne on hyvä lähettää viesti. CETUSA on ollut mm. toimintakiellossa.
      En ole käsittänyt että kukaan hyvien perheiden mainetta haluaa vähätellä vaan järjestöjen ja yritysten puutteista puhutaan. Kaikille ei riitä hyviä perheitä. Lue tapauksista joita on viety eteenpäin ja puhu nuorten kanssa. Olen puhunut monen kanssa joiden vaihto on mennyt hyvin ja monen kanssa joilla vaihto on mennyt myttyyn. Viimeksi viime viikolla yhden nuoren aikuisen kanssa joka oli pinnistellyt vuotensa maaseudulla sotkuisessa perheessä jossa vanhemmat pahoinpitelivät pientä lastaan. Tämä nuori voi siellä ollessaan ja myös jälkikäteen huonosti, eikä ole ollut missään yhteydessä hostperheeseen.

      Miksi ihmettelet ettei miksei missään ole kunnon ohjeita itsenäiseen vaihto-vuoteen? Kirjoittelit että saitte hyvää tietoa sait Exploriuksen kautta? Jos saa sen mitä luvataan niin sillä tiedolla pärjää mielestäni aika hyvin.
      Harkitsemme ja yritimme ongelmien tultua vaihtaa perhettä omien kontaktien kautta mutta tämä osoittautui monimutkaiseksi (edellytti mm että CETUSAlla olisi ollut henilökuntaa juuri sillä alueella jne). Olimme myös siinä vaiheessa tyystin menettäneet luottamuksen Exploriusta ja CETUSAA kohtaan koska olimme tajunneet miten laskelmoidusti ja törkeästi ne olivat toimineet nuortamme kohtaan. Ystäviemme elämäntilanteiden takia emme harkinneet tätä vaihtoehtoa alusta alkaen mutta jos olisimme tienneet miten Explorius toimi olisimme ehkä hakeneet perheitä ystävien kautta mutta luotimme heidän mainontaan ja "todennäköisyyteen" että kaikki menee hyvin. Emme halua että yhtäkään nuorta kohdellaan kaltoin. Kuulumme joukkoon joka jatkaa seuraamista.

      Paljon halvempaa ja varmempaa lähteä vaihtoon vasta yliopiston kautta. Ja jos ei mene opiskelemaan voi hakea töihin ulkomaille, aupairiksi, volontääriksi (esim maatiloille wwoof:n kautta), Pohjoismaihin Nordjobb:n kautta jne. Ja kielikouluja on eri maissa ja niihin voi hakea ihan omin päin ilman välikäsiä ja saa sekä opetuksen että majoituksen ja harrastusmahdollisuuksia. Yhdistetty kesäloma ja koulu eikä kokonainen lukiovuosi mene sopimusrikkomuksien takia hukkaan.

      • ihanmuu

        En ole VaihtarinÄiti, mutta mielestäni useimpia palstan kirjoittajia voi kutsua vainoharhaisiksi tai muuten vain omissa maailmoissaan harhaileviksi. Tätä perustelen sillä, että myönteiset ja neutraalitkin kommentit katsotaan melkein poikkeuksetta järjestöjen taholta laadituiksi. Et voi olla niin lukutaidoton, ettet tuota olisi huomannut.

        Mitä mieltä itse olet esimerkiksi siitä , että eräs kommentoija nimittelee aloittajaa apariksi? Onko aiheellista?

        Kun palstan tyyli tosiaan enimmäkseen on juuri tuota apariksi nimittelyn tasoa, ei palstaa voi eikä pidä ottaa tosissaan. Joskus harvoin sentään silmään osuu tämän ketjun aloittajan kaltainen positiivinen poikkeus.

        Sanon vielä, että kritiikinkin voi esittää asiallisesti ja uskottavasti, kuten nimimerkki Hommathoitoon pääosin tekee. Silloin kritiikillä on aivan toinen teho kuin apariksi nimittelyllä ja muulla oman pahoinvoinnin tolkuttomalla palstalle räiskimisellä.


      • Noniiiiiintaas
        ihanmuu kirjoitti:

        En ole VaihtarinÄiti, mutta mielestäni useimpia palstan kirjoittajia voi kutsua vainoharhaisiksi tai muuten vain omissa maailmoissaan harhaileviksi. Tätä perustelen sillä, että myönteiset ja neutraalitkin kommentit katsotaan melkein poikkeuksetta järjestöjen taholta laadituiksi. Et voi olla niin lukutaidoton, ettet tuota olisi huomannut.

        Mitä mieltä itse olet esimerkiksi siitä , että eräs kommentoija nimittelee aloittajaa apariksi? Onko aiheellista?

        Kun palstan tyyli tosiaan enimmäkseen on juuri tuota apariksi nimittelyn tasoa, ei palstaa voi eikä pidä ottaa tosissaan. Joskus harvoin sentään silmään osuu tämän ketjun aloittajan kaltainen positiivinen poikkeus.

        Sanon vielä, että kritiikinkin voi esittää asiallisesti ja uskottavasti, kuten nimimerkki Hommathoitoon pääosin tekee. Silloin kritiikillä on aivan toinen teho kuin apariksi nimittelyllä ja muulla oman pahoinvoinnin tolkuttomalla palstalle räiskimisellä.

        Ah nyt haukutaan jo lukijatkin.
        Sanon vielä, että järjestötkin VOISIVAT toimia asiallisesti, eikä aina "räiskiä" omaa osaamattomuuttaan ja vaihtareiden ja vaihtareiden vanhempien päälle.
        Hyvä, että ihmiset näkevät millainen poppoo on vastassa näistä lukemattomista haukkumisviesteistä ja mitätöintiyrityksistä.


      • nytnaurattaa
        Noniiiiiintaas kirjoitti:

        Ah nyt haukutaan jo lukijatkin.
        Sanon vielä, että järjestötkin VOISIVAT toimia asiallisesti, eikä aina "räiskiä" omaa osaamattomuuttaan ja vaihtareiden ja vaihtareiden vanhempien päälle.
        Hyvä, että ihmiset näkevät millainen poppoo on vastassa näistä lukemattomista haukkumisviesteistä ja mitätöintiyrityksistä.

        Kukahan täällä haukkuu ja mitätöi ja ketä?


      • Hommathoitoon

        Olisi hyvä jos diagnoosien laatiminen jätettäsiin ammatti-ihmisille, esim että joku on vainoharhainen. Perusteltu epäluuloisuus on ihan toinen asia. Kun on perehtynyt asioihin niin epäluuloisuuteen on perusteita. Yrityksien ja yritysten työtekijöiden (töissä ollessaan ja toimiessaan=yritys) täytyy kestää kritisointia enemmän kuin meidän muiden.


      • ÄlyHoiMiksiJätit
        Hommathoitoon kirjoitti:

        Olisi hyvä jos diagnoosien laatiminen jätettäsiin ammatti-ihmisille, esim että joku on vainoharhainen. Perusteltu epäluuloisuus on ihan toinen asia. Kun on perehtynyt asioihin niin epäluuloisuuteen on perusteita. Yrityksien ja yritysten työtekijöiden (töissä ollessaan ja toimiessaan=yritys) täytyy kestää kritisointia enemmän kuin meidän muiden.

        Tervepäinen ihminenhän ymmärtää sanomattakin jättää diagnoosien tekemisen ammatti-ihmisille, mutta nyt täytyy taas muistaa järjestöjen ja niiden edustajien taso ja tavat...
        Esimerkkinä vaikkapa STS Mira Silvonen, joka olemattomilla maallikon käsityksillään teki diagnoosit, joista piti kynsin hampain kiinni vielä oikeussalissakin, vaikka maan johtaviin asiantuntijoihin kuuluva dosentti todisti jotain aivan muuta ja yritti vääntää rautalangasta asioita. Eipä auttanut. Voisi olla diagnoosin paikka tämäkin!


    • HÄVETKÄÄkaikkijärjestöt

      Vaihtaritoiminnan epäkohdista ja törkeyksistä ei ilmiselvästi haluta puhuttavan, vaan puheet halutaan heti kääntää siihen, kuinka "hyviäkin kokemuksia on", samalla kritisoijat nimitellään ja haukutaan.

      Tottakai hyviäkin kokemuksia on, kuten "Hommat hoitoonkin" on todennut. Eihän homma muuten pyörisi. Luvattoman paljon on silti näitä painajaismaisia ja traumaattisia kokemuksia, joiden vähentämiseksi ei tehdä yhtään mitään.

      Nuorten hyvinvoinnista piittaamattomat
      järjestöt saavat ihan vapaasti väheksyä ja mitätöidä palstaa, se ei valitettavasti törkytoimintaa muuksi muuta, eikä estä totuuden julkituloa. Kanavia ja keinoja totuuden välittämiseen on useita.

      Palstaa aktiivisesti seuraaville järjestöille tiedoksi, että toimittajien tekemien vaihtarijuttujen jälkeen, heidän sähköpostinsa on täyttynyt vastaavista törkytapauksista!!! Tapauksia on suomalaisnuorilla valtavasti ja jatkuvasti! Näitä järjestöjen törkeyksiä ja surkeasti hoitamia vaihtokokemuksia tullaan esittelemään kuvien kera myös jatkossa.

      Toivottavasti te arvottomat maajohtajat joskus kykenisitte antamaan joitakin vastauksia toimittajille sen sijaan, että tapanne mukaisesti kieltäydytte piileskellen vastaamasta (vrt. "Kielletyt kysymykset") HUOM. KAIKKI SUOMESSA TOIMIVAT ISOIMMAT VAIHTOJÄRJESTÖT! Ellette mitään muuta kommentoitavaa keksi näihin järjestämiinne kauheuksiin, niin ainahan voitte todeta, että: "Hyviäkin kokemuksia on." Tai voitte yrittää leimata toimittajan vainoharhaiseksi.. tai myrkynkeittäjäksi.

      • MaajohtajatLuusereita

        Onhan se helpompi leimata totuuden julkituojat häiriintyneiksi ja psykoottisiksi, kuin tulla itse vastaamaan julkisesti näistä törkytapauksista. Näin toimii kyvyttömät vastuuhenkilöt!
        "Emme kommentoi julkisesti yhdenkään vaihto-oppilaamme tapausta", ovat ilmoittaneet niin anu husu-peltonen kuin mira silvonenkin. Mitäs jos titteleillänne ylpeilevinä maajohtajina kerrankin kommentoisitte noin niin kuin yleisesti näitä törkeyksiänne, kun niitä kerran ilmenee tämän tästä?! Tilaisuuksiahan teille molemmille on annettu, mutta olette ne laistaneet. Mokomankin luuserit!


    • VaihtarinÄiti

      Nyt pitää kyllä sanoa, että olen minäkin alkanut miettimään asiaa vakavammin. Kiitos näiden asiallisten kirjoittajien. Pitää kuitenkin heti todeta, että henkilöllisyyttäni epäilleet tekevät täällä suuren luokan karhunpalveluksia. Kun luin aloituksia ja siellä varmaankin kaikkia epäiltiin järjestön edustajiksi, niin oli helppo leimata koko palsta höyrähtäneeksi ja olisi ollut helppo muutaman aloituksen lukemisen jälkeen poistua lähes naureskellen. Tässä ketjussa on ollut kuitenkin hyviä ja asiallisia kirjoituksia ja perusteluita ja olenkin muuttanut mielipidettäni palstan uskottavuudesta. Valitettavasti vain nuo epäilyt toisten henkilöllisyydestä menee kyllä niin pahasti yli, ettei moni varmaan uudelleen tule tätä palstaa lukemaan.

      Minusta voi saada kuvan etten ole välittänyt vaihdon riskeistä, mutta en todellakaan ole sinisilmäinen. Olen koko ajan ollut sitä mieltä siitä lähtien kun oman lapseni lähetin vaihtoon, että se on vähän kuin venäläistä rulettia. Ehdottomasti suurimmalle osalle käy kuitenkin hyvin. Oma tapani minimoida riski, (ei huonoon perheen joutumisen riskiä, vaan nuoren hyvinvoinnin vaarantumisen riskiä) oli että koko ajan ajattelin sitä uhkapelinä siinä mielessä, että olin valmis myös menettämään sen rahan. Ristiriitatilanteessa en jäisi odottelemaan järjestön toimia, vaan tilillä oli tallessa myös rahat jolla voisin hätätilanteessa vaikka itse hakea nuoren pois. Näin ollen varmaan voi sanoa, ettei minullakaan ollut 100% luotto järjestöön, mutta ehkä 98% kuitenkin. Kenelläkään vanhemmalla ei saisi olla täysin sokeaa luottoa. Vaikka lähtee etelänmatkalle perheen kanssa, niin silloinkin voi sattua jotain, ettei ole paikan päällä huonetta ollenkaan, tai se on täynnä torakoita ja toukkia jne. Ei voi olla täyttä luottoa.

      Mä ajattelen useinmiten niitä pahimpia vaihtoehtoja, ihan varoiksi. Näiden lisäksi etsin tuttavieni avulla ihmisiä joihin he luottavat ja asuvat lähistöllä ja löysinkin reilun kahden tunnin ajomatkan päässä asuvan ihmisen, joka lupautui katastrofi-kontaktiksemme, vaikka siinä vaiheessa huolemme oli jo suurilta osin hälvennyt sillä olimme olleet yhteydessä perheeseen jo ennen lähtöä. En ole ajatellut asiaa, mutta olen olettanut, että vanhemmilla on aina vaihtoehto B. Ehkä kaikilla ei kuitenkaan ole. Eikä tilanteetkaan ole aina niin mustavalkoisia ja siksi ehkä perhe odottaa liian kauan, ennen kuin kotiuttaa nuoren.

      • Rotiaaa

        Kyse ei ole vain rahasta, vaan eniten siitä, miltä nuoresta tuntuu, jos joutuu törkeästi kohdelluksi ja väärin perustein syyllistetyksi. Miltä nuoresta tuntuu, jos joutuu vaihtamaan perhettä edellämainituista syistä varoitukset niskassaan.
        Nuorellehan se on kaikkein raskainta. Nuorelle, joka on asennoitunut oikein ja tehnyt kaikki oikein ja silti hänelle käy huonosti. Se tuntuu nuoresta varmasti epäonnistumiselta. Varsinkin kun järjestöt taitavasti vierittävät kaiken syyn nuorelle. Nuoren luottamus ja usko ihmisiin menee aika rankalla tavalla. Nuori, joka ei halua keskeyttää vaihtovuottaan vaan haluaa vain päästä siedettäviin olosuhteisiin ilman jatkuvaa perusteetonta varoitus- ja uhkailurumbaa.
        Vanhempana antaa tietenkin nuorelle mahdollisuuden lähteä takaisin kotiin, mutta tietenkään et halua eikä nuori halua keskeyttää vuotta vääristä ja aiheettomista syistä. Vanhempana haluaa, että nuori saa onnistuneen vaihtokokemuksen ja tekee kaikkensa sen eteen. Sietää aika pitkälle myös järjestöjen törkeilyjä.
        Kuten aiemmin on todettukin niin itse kotiin lähtevät ovat järjestöille edullisimpia, koska heillä ei siten olisi oikeutta vaatia korvauksia mistään.
        Olen sitä mieltä, että järjestöille ei tulisi etukäteen maksaa vaan tulisi olla jonkunlainen tili, jolta järjestöt saisivat rahat vasta, kun ovat sovitun tuotteen toimittaneet kohtuullisuuden rajoissa.
        Kuluttajaviranomaisethan eivöt suosittele koko tuotteen hinnan maksamista etukäteen, vaan suurempi osa maksettakoon vasta, kun tavarat toimitettu. Miksi siis näille järjestöille pitäisi maksaa koko summa etukäteen?


      • Hommathoitoon

        VaihtarinÄiti, olisi sinunkin ehkä hyvä kertoa muille joilla ei satu ystäviä parin tunnin ajomatkan päässä olemaan että vaihtovuosimaksuun kuuluu ihan selvästi myös paikallinen tukihenkilö. USA:ssa vaihtojärjestöiltä vaaditaan tätä ja asia käy selville pienitekstisestä liitteestä (englanniksi) joka vaihto-oppilaille lähetettään muun materiaalin mukana. Kannattaa lukea tarkkaan kaikki pienetkin pykälät ja riittää että niihin viittää jos on selviä todistettavia puutteita ja alkaa asiasta reklamoimaan. Kuluttajariitalautakunta (ARN) eritteli korvauksen määräksi 700 E niistä kolmesta viikoista joiden aikana nuorellamme ei ollut paikallista tukihenkilöa. Tukihenkilön mimi oli kyllä saatu mutta hänta ei kiinni saatu vaikka olisi heti alkuaan tarvittu.
        Miten tukihenkilöt käytännössa toimivat on ihan myös ihan oma asiansa ja siitä löytyy kirjoituksia näiltä palstoilta ja muualta ja hyvistä kokemuksista mm. blogeista. Nuoret ei saa negatiivista asoista kirjoitella blogeissa koska paikallisien järjestöjen henkilökunta ja hostvanhemmat kuulema voivat kääntää tekstit "Google translate":n avulla. Näin vaihtoon lähteville nuorille sanottiin ennen vaihtoon lähtöä ja vaihdossa ollessa kehoitettiin varovaisuuteen myös kirjeitse. Olen myös samaa mieltä ettei tosiaan "voi olla täyttä luottoa". Hyvä ottaa selvää asioista tarkkaan ja vertailla palveluja, ja varsinkin ottaa selvää miten vaihtoyritykset ongelmatilanteissa toimivat ja kohtelevat nuoria, ja myös vanhempia. Juuri ongelmatilanteissa yritysten taidot ja tiedot ja eettisyys jne. joutuvat koettelemukselle. Parin viikon etelänmatkalla ja vaihtovuodella on suuri ero kaiken suhteen ja sen takia onkin hyvä hakea tietoa ja selvittää kaikenlaisia seikkoja ennen kuin päätöksensä tekee.

        Turvallista tukirinkiä mainostetaan myös kovasti ja nostettiin esille haastattelujen yhteydessä jne. Kaksi sisaruksistani jotka ovat yrittäjiä sanovat että jos heidän asiakaat vaativat sellaista, mitä ei ole luvattu, on heille on luvattu liikaa tai on selvitetty asiat ihan liian kehnosti. Ja silloin on jotain tehtävä. Asiakas päättää mitä muille kertoo ja haluaako palata asiaakkaaksi vai ei, riippumatta onko hän "oikeassa". Vaihtoyrityksillä ei kyllä usein tätä ongelmaa ole koska tuskin kukaan nuori kaksi kertaa lähtee esim High School-vaihtoon vaikka kuinka haluaisikin saada sen menettämänsä vuoden ja kokemuksen takaisin. Asiakkaiden palaaminen ei ole niin suuri ongelma, varsinkin koska suurin osa ei jaksa ruveta reklamoimaan ja viedä asioita julkisuuteen. Huono maine kyllä voi koitua ongelmaksi kaikille yrityksille jotka eivät asiakkaitaan kunnioita ja osaa pitää arvossa.


      • JärjestöjenRiitelystä

        Kiitos, että mainitsit juuri näistä törkytoiminnan mahdollistavista tekijöistä!

        Kukaan tuskin lähtee tosiaankaan kahdesti lukiovaihtoon, joten asiakkaan menetys ei paljon hetkauta järjestöjä.

        Riitatilanteissa järjestöt käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen psykologisia konsteja kuten väsytystaktiikkaa, uhkailua, valheellisia lausuntoja yms. Ainakin pahamaineisilla ruotsalaisjärjestöillä on lisäksi tapana kehittää myös vasta korvausvaatimus törkeästi kohtelemalleen asiakkaalle, joka on riitauttanut asian. Näyttöä löytyy niin STS:ltä kuin Exploriukseltakin. Asiakkaalle esitetyt korvausvastimukset ovat olleet jopa useampia kymmeniätuhansia euroja!! Tarkoitus on uhkailunomaisesti saada korvausvaatimuksen tekijä luovuttamaan ja vetäytymään.

        Järjestöt myös tiedostavat, että todella harva jaksaa lähteä riitelemään asioista kaikkien koettujen kärsimysten jälkeen.

        Vielä kun järjestöjen kannalta asiat ovat niinkin onnellisesti, ettei kukaan valvo toimintaa, niin mielivaltainen toiminta on mahdollista.

        Onneksi on meitä, jotka seuraavat toimintaa ja tiedottavat alan epäkohdista.
        Epäkohtien lisäksi on myös aihetta kertoa nuorten epäasiallisesta kohtelusta ja henkisestä pahoinpitelystä, kun kerran ei järjestöjen tavat muutu.
        Kovasti kuulemma yrittävät maajohtajat tätäkin palstaa ja kirjoittajia nimitellä asiakkailleen, mutta eiköhän se totuus toiminnasta välity. Ainakin se herättää monien kohdalla miekenkiintoa ja halua ottaa asioista selvää, mikä on yksi tavoitteemme.


    • Hommathoitoon

      Ei ole mitään syytä laskea että rahat ilman syytä täytyy menettää. Jos nuori ilman yrityksestä riippumattomista syistä, esim pelkän koti-ikävän takia haluaa palata takaisin, täytyy olla valmis rahojen menettämiseen. Jos vaihtovuosi menee pilalle sopimusrikkomuksien takia, on itsestään selvää ettei rahojen menettämiseen ole mitään syytä. Järjestöt kyllä ahkerasti yrittävät ongelmia selitellä esim. juuri koti-ikävällä. Niin meidänkin tapauksessa, vaikka nuoremme ei missään vaiheessa muuta halunnut kuin löytää ratkaisuja asioihin ja viedä vuotensa loppuun. Toivon että kaikki joiden vuosi menee pieleen säästää todisteet (vihjeitä löytyy esim näiltä palstoilata), ja vaatii kunnon korvaukset. Mitättömiä korvauksia ei kannata hyväksyä. Viekää siinä tapauksessa asiat eteen päin. Jokaisella jolla on vara maksaa vaihtovuosi on varmasti sen verran rahaa että saa muutaman lentolipun ostettua hätäpaikan tullen. Vaihtoehto B mistä VaihtarinÄiti kirjoittaa. Ja myös sen verran tietoa ja järkeä että tietää milloin nuorensa kotiuttaa. Nuoren oma mielipide painavin. Järjestöt ei usein kyllä nuorien omia mielipiteitä tosiaan kunnioita eikä ota huomioon. Yksi tavallisista suurista puutteista (rikkovat lasten oikeuksia).

    • Ughughugh

      Huomionarvoinen seikka on myös, että suurin osa järjestöjen haalimista isäntäperheistä on ns. alempaa keskiluokkaa, mikä monessa maassa tarkoittaa todella alhaista.
      Tarkoittaa sitä, että elintasossa mennään ropisten alaspäin, koska suuri osa vaihtareista tulee korkeammasta elintasosta.
      Tätä ei voi liikaa korostaa ja on syytö miettiä, haluaako todella viettää vuoden kyseenalaisissa oloissa. Enkä väitä, että pienituloiset olisivat huonompia ihmisinä, mutta eivät sovellu isäntäperheiksi, koska vaihtari olisi vain taakka. Myös vaihtareilla tulonhankkiminen tiskin alta tai päältä ym. matkojen takia vaihtarin ottamiset vähenisivät.
      Olen myös vakaasti sitä mieltä, että isäntäperheiden paremman syynäämisen lisäksi on tarve asettaa minimitulorajat perheille. Sillä vältettäisiin moni dumppi.
      Suurin ongelma on kuitenkin järjestöjen kohtuuttomat "säännöt", ja niiden vielä kohtuuttomampi tulkitseminen, joiden takia nuoret kärsivät...

    • Hommathoitoon

      Yrityksien on siedettävä aika paljon kritiikkiä joka kohdistuu toimintaan kun vain tosiasiat pitävät paikkansa. Arvostuksenvaraisista seikoista, esim. palvelusta voi esittää kovaakin kritiikkiä . Yriryksiä, viranomaisia jne ei samalla tavalla suojata kunnianloukkaukselta kuin yksityisihmisiä. Jos yritykset ovat näiden vainoharhaisiksi ja psykoottisiksi ja muiden nimittelyjen takana niin miettikää mitä kirjoittelette. Jokainen on vastuussa siitä mitä kirjoittaa ja tosipaikan tullen ei varmaan voi nimimerkkienkään taakse piiloutua. Olen aika rutinoitunut lukija ja huomaan milloin kertomukset on keksittyjä ja kehiteltyjä. Kommentoin kuitenkin kaikkea Ihan niinkuin kuin ne olisi totta. En viitsi kyseenalaistaa. Jokainen on vastuussa pysyäkseen totuudessa eikä esim kehitellä tarinoita jotka eivät pidä paikkaansa.


      Ja niinkuin kirjoitin aikaisemmin, olisi hyvä jos me kaikki voitaisiin diagnoosien laatiminen jättää ammatti-ihmisille.

      • hyväjuttusopii

        "Ja niinkuin kirjoitin aikaisemmin, olisi hyvä jos me kaikki voitaisiin diagnoosien laatiminen jättää ammatti-ihmisille."

        Tästä olen samaa mieltä. Samoin voitaisiin hoitoon määräykset jättää ammatti-ihmisille, huom. esimerkiksi tässä ketjussa nimimerkki "managerit pakkohoitoon"!


      • Hoidontarveilmeinen

        En pidä itseäni vainoharhaisena enkä psykoottisena, jos terveydenhuoltoalan ammattilaisena ja keskusteltuani lastensuojeluihmisten kanssa, totean managerien toiminnan olevan sairasta.
        Jokaisella maallikollakin tulee olla sen verran älliä, että ymmärtää tuomita esimerkiksi Rose Hawkinsin menettelyn alaikäisiä kohtaan!!!
        Terve aikuinen ei vaan toimi näin, eikä tällaisten ihmisten pitäisi vaikuttaa missään määrin lasten ja nuorten parissa!!!
        https://csfessuomi.wordpress.com/2015/03/19/experiences-with-ise-usa-in-minnesota/
        Kyseinen aluevalvoja vielä ylennettiin aluejohtajaksi tämän ja vastaavien edesottamusten jälkeen, eli toiminta ja nuorten vahingoittaminen jatkuu!!
        Suutani ei suljeta, toivottavasti ei muidenkaan tällaisissa tapauksissa.


      • HoitoonVaanManagerit

        Eiköhän jokaisen aikuisen velvollisuus ole puuttua alaikäisiä vahingoittavaan toimintaan.
        Vaihtaritoiminta on kyllä pahasti kieroutunut, kun tällaiset ihmiset hääräävät managereina, eikä sallittaisi viittauksia sairaalloiseen toimintaan. HALOO HEI!!
        Järjestöt kohtelevat oman edun nimissä alaikäisiä nuoria mielivaltaisesti ja vahingoittavasti. Jos aikuinen kykenee työkseen vuodesta toiseen kohdistamaan systemaattisesti ja laskelmoidusti henkistä väkivaltaa muiden lapsiin, voin tällä palstalla ja tarvittaessa suoraan kasvotustenkin kehottaa asianomaisia hakeutumaan hoitoon.


      • tosissanioon

        Tällä palstalla tai tässä ketjussa ei varmasti ole yhtäkään, jolla olisi pätevyys ja valtuudet määrätä ketään pakkohoitoon. Mielipiteitä on ja saa olla - se on eri asia.

        Omana mielipiteenäni sanon, että palstalla häärii yksi tai muutama psyykkisesti vammainen henkilö. Tämä ei ole diagnoosi vaan johtopäätös eräistä kommenteista. Samaan johtopäätökseen voi tulla jokainen täysjärkinen ihminen. Mahdollisesti kyseinen henkilö onkin avohoidon mielenterveyskuntoutuja ja hänellä on siis mielenterveysdiagnoosi ammatti-ihmisen (lääkärin) asettamana. Minkäs sairaudelle voi. Mutta kyllä se kannanotoissa näkyy.

        Kukaan rationaalisesti ajatteleva ja hieman elämänkokemusta omaava ei kuvittele, että jokainen, joka ei hyökkää palstalla vaihtarijärjestöjä vastaan, on vaihtarijärjestön edustaja. Minäkään en ole. Mutta annas olla, sairasmielinen ei tätä usko. Se on niin nähty.

        Miksi ylipäätään tässä kirjoitan? Siksi koska palsta voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei ole, koska täällä on melkein pelkästään ala-arvoista p*skan jauhantaa.


      • TerkkujaJärjestöille

        Sekoitat nyt ilmiselvästi kirjoitukset ja kirjoittajat. Saanko kysyä, miksi seuraat niin tarkkasti palstaa, jos se on sinun mielestäsi paskan jauhantaa?
        Jokainen rationaalisesti ajatteleva osaa myös vetää johtopäätöksiä siitä, kenen intresseissä on saada sensuroitua, tai vähintäänkin leimattua "mieleltään vammautuneiden", "häiriintyneiden", "psyykkisesti vammautuneiden" yms. tuottamiksi kaikki nuorille aiheutetut törkeydet ja traumat, joista vaihtojärjestöt maajohtajineen on vastuussa?!
        Miksi uutiset kaikista järjestöjen hommissa olleista homoraiskareista ja muista pedofiileista esimerkiksi halutaan pois palstalta ja samanaikaisesti ilmenee pakonomainen tarve korostaa hyviä kokemuksia?
        Miksi ette kykene kösittelemään ongelmia ja epäkohtia?
        Ovatko kaikki vaihto-oppilastoiminnan synkästä puolesta huolestuneet mielestäsi vammautuneita?
        Kenellä on syytä hermostua epäkohtien esiin tuomisesta?
        Kenellä on tarve puolustella ala-arvoista toimintaa?


      • Olisikoideoita
        tosissanioon kirjoitti:

        Tällä palstalla tai tässä ketjussa ei varmasti ole yhtäkään, jolla olisi pätevyys ja valtuudet määrätä ketään pakkohoitoon. Mielipiteitä on ja saa olla - se on eri asia.

        Omana mielipiteenäni sanon, että palstalla häärii yksi tai muutama psyykkisesti vammainen henkilö. Tämä ei ole diagnoosi vaan johtopäätös eräistä kommenteista. Samaan johtopäätökseen voi tulla jokainen täysjärkinen ihminen. Mahdollisesti kyseinen henkilö onkin avohoidon mielenterveyskuntoutuja ja hänellä on siis mielenterveysdiagnoosi ammatti-ihmisen (lääkärin) asettamana. Minkäs sairaudelle voi. Mutta kyllä se kannanotoissa näkyy.

        Kukaan rationaalisesti ajatteleva ja hieman elämänkokemusta omaava ei kuvittele, että jokainen, joka ei hyökkää palstalla vaihtarijärjestöjä vastaan, on vaihtarijärjestön edustaja. Minäkään en ole. Mutta annas olla, sairasmielinen ei tätä usko. Se on niin nähty.

        Miksi ylipäätään tässä kirjoitan? Siksi koska palsta voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei ole, koska täällä on melkein pelkästään ala-arvoista p*skan jauhantaa.

        "Palsta voisi olla mielenkiintoinen, mutta ei ole..." Millainen sinun mielestäsi palstan pitäisi olla, että se olisi mielenkiintoinen?
        Saadun palautteen perusteella palstalla on jo nyt paljon lukijoita ja se on saanut monet selvittämään asioita muistakin lähteistä kuin pelkästään vaihtojärjestöistä. Palstalta moni on myös saanut vinkkejä ongelmatilanteisiin sekä ennakkoon niiden varalta. Vaihto-oppilaisiin kohdistuneet rikostapaukset sekä järjestöjen rikkomukset on myös ihmisten mielestä tuotava esiin.
        Onhan selvää, että järjestöt seuraavat palstaa, kuten joku järjestön entinen työntekijä oli vahvistanutkin. Järjestöläisten hermostuneisuus on nähtävissä keskustelujen erilaisena häirintänä tällä palstalla.
        Jatkamme toiminnan seuraamista, keskustelua, informointia, rikos- riita- ja törkytapausten käsittelyä tämän foorumin lisäksi yhä enemmän myös muualla. Samoin puutumme tarvittaessa erilaisin kanteluin yritysten toimintaan.
        Kiva, että sinäkin kaikesta huolimatta viihdyt palstalla ja kuulut runsaslukuiseen vakituiseen lukijakuntaamme.


      • Lebluvjevu
        HoitoonVaanManagerit kirjoitti:

        Eiköhän jokaisen aikuisen velvollisuus ole puuttua alaikäisiä vahingoittavaan toimintaan.
        Vaihtaritoiminta on kyllä pahasti kieroutunut, kun tällaiset ihmiset hääräävät managereina, eikä sallittaisi viittauksia sairaalloiseen toimintaan. HALOO HEI!!
        Järjestöt kohtelevat oman edun nimissä alaikäisiä nuoria mielivaltaisesti ja vahingoittavasti. Jos aikuinen kykenee työkseen vuodesta toiseen kohdistamaan systemaattisesti ja laskelmoidusti henkistä väkivaltaa muiden lapsiin, voin tällä palstalla ja tarvittaessa suoraan kasvotustenkin kehottaa asianomaisia hakeutumaan hoitoon.

        Terveydenhuoltoalan ammattilaisena myös minä tarvitsen elämässäni silloin tällöin vertaistukea, jota myös tältä palstalta olen löytänyt. Kiitos tästä!
        Järjestöjen managerit kuuluvat mielestäni vankilaan tai vankimielisairaalaan.


    • Terveesti

      Juuri näin. Jos nyt jostain syystä jokin aloitus olisikin keksitty, niin jollain saattaa olla kuitenkin samanlainen tilanne ja hän löytää kenties sen ketjunkin myöhemmin ja saa apua sen vastauksista. Eikä ketju leimaannu hörhöilijöiden pelikentäksi. Asialinjalla ja provosoitumatta ei voi mennä pieleen.

    • Hommathoitoon

      "Terveesti" jos joku " aloitus" olisikin keksitty" ja niiden takana vaihoyritys niin silloin ei asialinjalla olla. Ja se kertoo kyllä paljon yrityksen epäkyvystä ja ihan olemattomasta etiikasta. Myös törkeää meitä kaikkia kohtaan jotka kirjoittevat omista kokemuksista, mediaan ja oikeuteen viedyistä tapauksista jne. Tarpeen tullen voin kertoa miten päättelen onko tapaustarinat kehiteltyjä vai ei jottei tarvitse vainoharhaiseksi kutsua. "Terveesti" muistutan että yrirysten toimintaan voi kohdistaa melko kovaa kritiikkiä. Ajattele sitä ennen kuin provosoidut. Ehkä auttaa.

      • VaihtarinÄiti

        Juuri sitä tarkoitan, että miten ihmeessä joku voi erottaa kirjoittajan, että hän olisi järjestön edustaja? Eikö siihen tarvita poliisia tms. sellaista selvittämään. Jos sitä fiiliksen perusteella tai kirjoitustyylistä tms alkaa päättelemään, niin kyllähän se vainoharhaiselta pelkkä epäilykin kuulostaa. Vaikka epäilijä olisi meedio tai muuten omistaisi yliluonnolliset kyvyt, niin tällaisella palstalla se kuulostaa vainoharhaiselta. Jos sellaista on tehnyt pitkään, se voi tuntua itsestä normaalilta, mutta ne satunnaiset kävijät jotka oikeasti etsivät tietoa, niin kuin itsekin, pidän sitä vainoharhaisena. Vainoharhaisuus, mistä siis tässä puhutaan on nimenomaan tässä se, että epäillään toisia kirjoittajia. Ei ne puheet joissa kerrotaan vaihtarikokemuksia. Minua ei haittaa vaikka asioista vaahdotaan (tässäkin ketjussa myös paljon järjestövastaisia asiallisiakin ja perusteltuja kirjoituksia), vaan se, että joku väittää jotain kirjoittajaa järjestön edustajaksi.

        Se että jos järjestö nyt oikeasti sattuisikin kirjoittamaan tänne valekirjoituksen, niin se on kirjoittajan asia. Oikeasti en ymmärrä miksi järjestön edustaja kirjoittaisi tänne, että "olen 16v tyttö ja mietin vaihtoon lähtöä...." Miksi ihmeessä ne TÄNNE kirjoittaisivat tuollaisia aloituksia, kun varmaankin tietävät ettei tällä palstalla tule vastauksia jotka olisi heille hyväksi. Onko tosiaan mahdotonta ajatella, että siellä tosiaan on joku 16v tyttö kirjoittamassa??? Ja kuinka hän varmasti hämmentyy kun vastaukset on luokkaa, et älä yritä olet selvästi järjestön edustaja, sen huomaa muutamista asioista hetkessä jne. Eiköhän tyttö pelästy ja kysy jostain muualta ja se tuskin on teidän järjestöjä vastustavien etu.

        Lopettakaa siis kirjoittajien epäily. Tai siis epäillä tietenkin voi, mutta ehkä sitä ei kannata tänne kuitenkaan kirjoittaa.


      • Vaihtarinäidille

        Ohhhohh!! Ei ole totta, että Vaihtarin äiti vatvoo ja jankuttaa taas pitkässä kirjoituksessaan tätä yhtä ja samaa asiaa... Palstan muista kirjoittajista on näköjään kehkeytynyt iso ongelma Vaihtarin äidin pään sisälle.

        Mitäs jos yrittäisit nyt vaan rauhoittua ja keskittyä ihan palstan aiheeseen, vaihto-oppilastoimintaan? Kykenetkö?
        Olisi kiva, jos analysoisit kirjoittajien sijaan aihepiirin ongelmia ja kertoisit esimerkiksi kehitysideoita vaihtaritoimintaan!


    • Hommathoitoon

      Kaiken kieroilun ja epärehellisen kohtelun jälkeen voi kyllä ihan mitä hyvänsä Exploriukselta odottaa, esim että esittellisivät itseään vaikka miksi.

      • UskomatontaTörkyä

        Sinä sen sanoit! Juuri näin se on! Järjestöiltä voit odottaa ihan mitä tahansa uskomattomimmista valheista aina oikeudenkäynnissä valehteluun saakka.
        Olin seuraamassa erästä oikeudenkäyntiä, enkä voinut uskoa, että Suomessa sellainen jonkun sortin lespaava lakimies Laasonen toisteli sts:n "maajohtajan" valheita. Olin totisesti äimänkäkenä!


      • Welcomeback

        Luistelukisatkin on jo luisteltu, joten Exploriuksen sensuuri-anukin on ilmeisesti taas palannut palstalle. Tosin ei ole nimellänsä kirjoitellut sitten sen jälkeen kun jäi valehtelemisesta kiinni ja poistatti oma kommenttinsa....


    • Hommathoitoon

      Jatkan kuitenkin niin asiallisesti vastaamista kuin mahdollista. Jotkut näista tapauksista ovat niin läpinäköisen hölmöjä että on jopa vaikea kommentoida mutta aika mielenkiintoista ja haastavaa ainakin yrittää. Esimerkkinä "miäkintiän"" ketjussa "Julmaa toimintaa".

      • AparitJyrää

        Olet oikeassa!
        Järjestöjen sekä maajohtajien "asiallisuudesta" ja tietämyksestä (=hölmöydestä) tietoisina, tämä on ihan mielenkiintoista seurattavaa! Ollaan sen verran kärsittykin, että ansaitusti välillä hupaa näiden sankareiden kustannuksella!


      • Huhuuuuu
        AparitJyrää kirjoitti:

        Olet oikeassa!
        Järjestöjen sekä maajohtajien "asiallisuudesta" ja tietämyksestä (=hölmöydestä) tietoisina, tämä on ihan mielenkiintoista seurattavaa! Ollaan sen verran kärsittykin, että ansaitusti välillä hupaa näiden sankareiden kustannuksella!

        Niin, oliko palstan tarkoitus pitää hauskaa "järjestöjen sala-aloitusten" kustannuksella, vai jakaa tietoa mahdollisille uusille vaihtareille? Kannattaisi päättää, sillä molemmat ei onnistu ilman, että uskottavuus menee jommalta kummalta ja kyllä ihan muutaman tiedänkukaoikeastiolet-kirjoitusten jälkeen järjestö alkaa vaikuttamaan uskottavammalta. Ei vaihtoinfoa etsivillä ihmisillä ole aikaa perehtyä tämän alueen koko kattaukseen. Kyllä ne aika äkkiä siirtyy muualle kuin suomi24:n aihealueille. Ja se on sääli, sillä täällä on oikeasti ihmisiä joilla on aiheesta paljon sanottavaa asiallisella tyylillä.

        Tällä alueella olisi oikeasti mahdollisuus lisätä tietoisuutta järjestöjen todellisuudesta, mutta muutamat ihmiset pilaavat sen vainoharhaisuudellaan.


      • ÄlyHoiJättiTaas

        Mikä on sinun mielipide ala-arvoisen vaihtaritoiminnan betraamiseksi esim. takuukäytännöllä? Tiukennetulla valvonnalla? Oppilasmäärän rajoituksella? Isäntäperheille asetettavalla tulotasolla? Vaihto-ohjelman maksuaikataulun muuttamisella? ..Vai käytkö mieluummin pelkästään yksinpuhelua vainoharhaisuudesta tällä vaihto-opiskelua käsittävällä aihealueella? Olet tainnut käsittää jotain pikkariikkisen väärin, mutta eipä ole ensimmäinen kerta...


      • JärjestötHaukkuu
        Huhuuuuu kirjoitti:

        Niin, oliko palstan tarkoitus pitää hauskaa "järjestöjen sala-aloitusten" kustannuksella, vai jakaa tietoa mahdollisille uusille vaihtareille? Kannattaisi päättää, sillä molemmat ei onnistu ilman, että uskottavuus menee jommalta kummalta ja kyllä ihan muutaman tiedänkukaoikeastiolet-kirjoitusten jälkeen järjestö alkaa vaikuttamaan uskottavammalta. Ei vaihtoinfoa etsivillä ihmisillä ole aikaa perehtyä tämän alueen koko kattaukseen. Kyllä ne aika äkkiä siirtyy muualle kuin suomi24:n aihealueille. Ja se on sääli, sillä täällä on oikeasti ihmisiä joilla on aiheesta paljon sanottavaa asiallisella tyylillä.

        Tällä alueella olisi oikeasti mahdollisuus lisätä tietoisuutta järjestöjen todellisuudesta, mutta muutamat ihmiset pilaavat sen vainoharhaisuudellaan.

        Järjestöjen uskottavuus menee nopeasti pienellä silmäyksellä tämän palstan infoon.
        Sinä tunnut totisesti toivovan, että ihmiset siirtyisivät pois palstalta, mikä saa ihan aiheesta ilman vainoharhojakin miettimään motiivejasi roikkua palstalla.


      • Hommathoitoon

        "Huhuuuu" kysyi on tarkoitus pitää hauskaa "järjestöjen sala-aloitusten" kustannuksella. Minun tarkoitus ei ole enkä enkä halua pitää hauskaa kenenkään kustalluksella. Silloin kun haluan pitää hauskaa teen sitä omalla kustannuksellani. Jotkut jutut on kuitenkin mielestäni läpinäkyvän keksittyjä että on vaikeaa uskoa että niiden takana on todellinen kertomus (esim"miäkintiän" ketjussa "Julmaa toimintaa" ). Olen samaa mieltä niinkuin "VaihtarinÄiti" että asian selvittämiseen tarvitaan kuitenkin poliisi ennenkuin kukaan voi mitään varmasti ruveta väittämään.
        En ole halunnut kyseenalaistaa ketään kirjoittajista koska mielestäni kirjoittajalla on vastuu. Vaikka fiktiiviset case-tapaukset eivät olisikaan sääntöjen vastaista on niiden käyttäminen mielestäni epäeettistä jos niistä ei selvästi käy ilmi että sellaisesta on kysymys. Hyvä jos roolit käy selville ja lukijatkin pysyvät pysyvät kärryillä ja turhilta asioiden kärjistymistiltä ja turhalta jauhamiselta kaikki välttyvät. Koska palstoilla käy myös alaikäiset ja nuoret, olisi hyvä jos me aikuiset toimittaisiin niin asiallisesti kuin mahdollista tämänkin suhteen. Ja myös vältettäisiin kaikista pahimpia sanoja ja diagnoosien laatimista ja pakkohoitoon lähettämistä jne. Kaikkiin ihmisiin sattuu. Tiedän että omissa kommenteissanikin on toivomisen varaa, koetan parantaa tapojani jos nyt vielä jonkun kommentin tulen kirjoittamaan. Seuraamista varmasti jossain muotoa kuitenkin jatkan.


    • Hommathoitoon

      Lue "miäkintiän"joka ilmeistyi kriittisen vastaukseni jälkeen, ja juuri Exploriusta kritisoin kun vastasin "VaihtariÄidin" kirjoitukseen. Miten luotettavalta oikealta vanhemnalta "miäkintiän" vaikuttaa? Yritetään siinäkin luoda kuvaa turhaan narisevista vanhemmista. Me kirjoittelemme omista kokemuksista ja käytämme oikeustapauksia ja kuluttajariitakunnan päätöksiä jne kirjoituksien pohjana. Ei ilmasta keksittyjä mielikuvitus ihmisiä. Mihin luulet ihmisten enemmän luottavan? Aion jatkaa kirjoittamista ja seuraamista, nyt Suomesta käsin. Explorius käyttää kyseenalaisia keinoja sekä Ruotsissa että Suomessa. Samasta yrityksestähän on toki kysymys.

    • arvohostperheelle

      Kun on tämän ketjun lukenut, jää ihmettelemään, millaisia ovatkaan vaihtareiden vanhemmat. Jos nuoret ovat vaikka vain puoliksikin yhtä pöhköjä kuin vanhempansa, ei ole ihme, ettei ulkomailla olo onnistu. Pakko lähettää takaisin kotiin pikimmiten.

      Lähtijät pitäisi tutkia tarkkaan, onko mitään edellytyksiä selviytyä poissa kotoa. Tämä olisi korjattavaa lähettävissä järjestöissä. Näin määrät pienenisivät ja kaikille löytyisi se kunnollinen, varakas perhe, joka ottaa taakakseen ja kasvatettavakseen tuntemattoman teinin jostain Euroopan laidalta. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että tällaisia perheitä on.

      • ArvotontaOn

        Kun on tämän ketjun lukenut, jää ihmettelemään, millaisia järjestöt ovat.
        Järjestöt, niiden virkailijat ja vapaaehtoiset ja isäntäperheet tulisi tutkia paljon tarkemmin, onko mitään edellytyksiä lähetellä ja ottaa nuoria kaukaa toiselta puolelta maapalloa kultturinvaihtoon. Tämä tulisi korjata järjestöjen toiminnassa.
        Pitäisi olla itsestäänselvyys, että kaikille, jotka järjestöt lähettävät, löytyy kohtuullinen isäntäperhe, ettei järjestöjen tarvitsisi turvautua valheisiin ja lähettää nuoria kotiin isäntäperheen ja järjestöjen "pöhköyden" vuoksi.
        Järjestöjen tulee lopettaa valheellinen markkinointi ja kertoa vaihtareille, että:" ei ole itsestäänselvyys, että kaikille löytyy kunnollinen ja varakas perhe", joka olisi kiinnostunut kulttuurinvaihdosta muutenkin, kuin palkaksi saamiensa ilmaisten matkojen vuoksi ja jolla olisi niin taloudelliset kuin henkiset edellytykset selvitä elämästä yleensäkin, ettei vaihtarin tarvitse esim. hoitaa lapsia ja ostaa perheen ruuat.
        Vaihtarivuoden kun ei käsittääkseni ole tarkoitus olla mikään survival-vuosi käsittääkseni.


      • Hommatoimiinäin

        "Pakko lähettää takaisin kotiin pikimmiten." Sekö on yhä ratkaisu järjestön epäonnistuessa ja hoitaessa huonosti hommansa? Taitaa olla harmin paikka mirallekin, kun hänen toimensa ovat nykyisin suurennuslasin alla myös maailmalla...
        Mitäs OPH:n suositukset edellyttää järjestöltä nuoren hyväksymisessä vaihto-oppilaaksi?
        Jokainen toimintaa seurannut tietää, ettei juuri vaihdosta palanneen toisen nuoren tekemä alkuhaastattelu täytä sille asetettua vaatimusta.
        Ei myöskään tarvitse kovin syvälle mennä vaihtotoimintaa tutkiessa, kun oivaltaa, ettei mikään muutos tule kyseeseen, jos se vähentää kassavirtaa. Nuoret ovat vain pelinappuloita tässä häikäilemättömässä bisneksessä.
        Rahat pois ja passitetaan vaan vaihtari kotiin tarvittaessa. Tämä on vaihtoyritysten toimenkuva.


    • Hommathoitoon

      Kiva että olit utelivs ja luit mitä vastasin "miäkitiän" kirjoittajalle "Julmaa toimintaa" ketjussa. Kirjoitin mm haastatteluista. Eli toivoa on. Palstoja luetaan ja ehkä vielä jotain opiksi otetaan. Ja myös olet "ÄlyHoiJättiTaas" ehdokuksista poiminut ideoita ja ajatuksia. Mahtavaa.

    • Hommatlaitetaanhoitoon
    • Hommathoitoon

      Voin tavata teitä. Kerro vaan missä ja milloin. Töiden ja suuniteltujen tapaamisien takia en kahden lähemmän viikon aikana pysty mutta sen jälkeen kyllä järjestyy. Aion viestiä CSFES:n kautta myös. Kun olen takaisin paikalla Tukholmassa tarkoitukseni on rapportoida sekä sinne että näille sivuille kuluttajariitalautakuntaan viedyistä tapauksista ja kirjoittaa lisää viranonomaisille ja puhua myös polliittsesti vaikuttavien kanssa. Mitkään muutokset ei ilman työtä tapahdu. Ruotsissa Lasten sopimuksesta tulee ehdotuksen mukaisesti laki 1 tammikuuta 2018 ja se sitoo kaikkia mikä on tosi hyvä asia myös vaihto-oppilaiden kannalta. Muutakin parantamisen varaa on, esim kuluttajasuojassa jne.

      • PöhkötAlkavatToimimaan

        Hienoa! Meiltä löytyy myös materiaalia sinulle ja keissit, jotka ovat olleet täällä Suomessa julkisissa prosesseissa..
        Kuulutaan!


      • Hommathoitoon

        Ilmoittakaa kahden viikon varoitusajalla. Ole lukenut kaikelaisia keisseista mutta ne joissa alaikäisten oikeuksia on rikottu ja kaltoin kohtelua esintyy ja sopimusrikkomuksia tehty on saanut minut ja niin myös monet muut liikkeelle. Olen aika tietoinen ja luin eri yritysten esitteitä ja kotisivuja ennen kuin nuoremme teki valintansa mutta jos teillä on vielä muuta tietoa niin kyllä kiinnostaa. Ja varmaan muitakin lukijoita.


    • Hommathoitoon

      Lapsen oikeuksien sopimusta tarkoitan.

    • Hommathoitoon

      En kanna vastuuta jos joillakin on tarve mielikuvitusmaailmassa pyöriä ja esiintyä eri ihmisinä vaan vastaan kaikkeen mistä on sanottavaa niin kauan kun kirjoitan. Luulin että vain pienet lapset joilla on esim tarve paeta vastenmielistä todellisuutta käyttäytyvät niin tai tosi sekaisin menneet aikuiset tai jos on sovituissa rooleissa, esim teatterissa. Mielestäni vastuutonta palstoilla joita kaikki, myös alaikäiset lukevat. Positiiviset asiat OK, mutta ilmasta tempaistut tapaukset ei.

    • Hommathoitoon

      Joku sanoi aikaisemmassa ketjussa että on kiltisti ajateltu jos jaksaa toivoa että asioita voi parantaa. Jaksan kuitenkin toivoa. Ikävää käyttää kovia sanoja mutta joskus nekin ovat ehkä tarpeen. Kirjoituksista sinänsä on varmasti hyötyä ja tosi hyvä että jotkut ovat myös konkreettisesti ja rakentavasti kaikkien puolesta eteenpäin menneet, esim koonnet kysymykset CSFES:n sivuille. Tarve kääntää ? Jaksan myös uskoa että vaihtoyritykset yrittävät parhaansa ja miettivät asiota niinkuin kaikkien yritysten on tehtävä selvitäkseen.. Olisi hyvä jos kaikki voimat joskus johtaisivat parannuksiin niin ettei muiden alaikäisten ja nuorien tarvitsisi kärsiä ja heittää aikaansa, rahojaan hukkaan ja pahimmassa tapauksessa terveyttään pilalle.

      • UskoToimintaanMennyt

        Hyvää on se, että meitä "pöhköjä" on useita, jotka hieman eri näkökulmista ja erilaisin tiedoin sekä ominaisuuksin tarkastelevat asioita.
        Itselläni on jokseenkin pessimistiset odotukset järjestöjen suhteen. Edellytys toiminnan kehitykselle on epäkohtien myöntäminen ja halu korjata sekä korvata tehtyjä virheitä. Viime vuosikymmenet ovat osoittaneet, ettei halua tähän ole. Kuten tällä palstallakin on nähty, perusteltua kritiikkiäkin pyritään sensuroimaan samalla kun kirjoittajien mielenterveyttä kyseenalaistetaan.
        Nuoremme läpikäymät törkeydet osoittivat, että järjestö ja maajohtaja toimivat vilpillisen laskelmoidusti loppuun asti. Valheista kiinni jäätyään, maajohtaja sepitti uusia tilalle ja teetätti valheellisia lausuntoja nuorestamme. Ei riittänyt, että salasi erottamispäätöksensä lähtöhetkeen ja erotti perusteettomasti nuoren ohjelmasta perustelematta tai pahoittelematta hänelle päätöstään millään tavoin. Henkinen väkivalta jatkui vielä käräjäsalissakin.
        Järjestöjen toiminta on saanut silmissäni rikollisen leiman. Rikoksista tuomitut häärääväät mukana bisneksessä maailmalla ja kiinni jäätyään vaihtavat vain hieman eri tehtävään. Heitä jopa ylennetään järjestön sisällä! Tai sitten he vaihtavat järjestöstä toiseen, samoin kuin skandaaleissa ryvettyneiden järjestöjen nimiä vaihdellaan...
        Tässä yksi hyvä esimerkki, miten järjestöt toimii ja miten työntekijöitä ja heidän rikkomuksiaan suojellaan ja peitellään nuorten kustannuksella. Tarkemmat lukijat eivät voi olla huomaamatta toimialan kytköksiä, jotka muistittavat lähes mafiatoimintaa!

        http://rockcenter.nbcnews.com/_news/2012/03/13/10669162-foreign-exchange-students-sexually-abused-in-program-overseen-by-state-department


      • JaammeTietoa

        "Kiellettyjä kysymyksiä" voidaan lisätä ja toki kääntääkin eri kielille... Jutellaan lisää, kun tavataan! Kaikki tällainen informaatio on tarpeen järjestöjen filttereiden suodattaessa tärkeää tiedon saantia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe