Jeesus oli erehtyväinen

Keskitysleiriläinen

Jeesus sanoi, että hänen toinen tuleminen eli paruusia tapahtuu jo silloin, kun jotkut hänen puheidensa kuulijoista ovat vielä elossa:

Matt. 16:28: ”Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.”

Kts. myös Matt. 10:23, Matt. 24:34 ja Joh. 21: 22-23

Alkuseurakunnassa uskottiin Jeesuksen puheiden johdosta, että hän tulee takaisin muutamien vuosikymmenien kuluessa:
1 Kor 7:29-31, 1 Tess 4:15, 1 Joh. 2:18, 2 Piet. 3:4, 2 Piet. 3:8-9, Jaak. 5:8, Hebr. 10:37

Tekstien luonnollinen kirjaimellinen tulkinta pakottaa siihen selvään johtopäätökseen, että ensimmäiset kristityt odottivat maailmanhistorian lopputapahtumien olevan käsillä heidän oman sukupolvensa aikana. Ja nimenomaan Jeesuksen omien puheiden johdosta.


Toinen erehdys on, että Jeesus uskoi globaaliin vedenpaisumukseen:

Matt. 24:37-39: ”Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee.”
Luuk. 17:26-27: ”Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki.”

Nykyisen tietämyksen mukaan globaalia vedenpaisumusta ei ole ollut ainakaan viiteensataantuhanteen vuoteen.

24

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KirjaAnalyysi-Raamattu

      Jeesus opetti että Ihmisen Pojan (ihmislapsen, immeisen, meikäläisen, messiaan jne jne) päivä tulee yllättäen kenenkään arvaamatta, sanoihan Jeesus ettei kukaan voi tietää koska sen tuleminen tapahtuu, ei edes tämä Jeesus itse. Tulee huomioida että Jeesus opetti tästä asiasta vielä eläessään. Vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen se liitettiin toiseen tulemiseen eli paruusiaan. Ennemmin voisi ajatella että Jeesus odotti sen tapahtuvan omama elinaikanaan, mutta toisinaan myös opetti että valtakunta kylvetään pieninä murusina ja alkaa itämään hiljalleen itsestään.


      Itse olen lukenut paljon evankeliumia, ajatellen näin ettei Jeesus tienyt mitenkään mitä tuleman piti ja oli erehtyvän inhimillinen. No, kuten olemme huomanneet, valtakunta ei tullut jeesuksen elinaikana, eikä apostolienkaan elinaikana. Ei ainakaan sellaisena kuin meille on opetettu. Mutta entä palasiko Jeesus? Jos joku on tarkkaan lukenut, UT kertoo kuinka seurakunta on Jeesuksen uusi ruumis sekä siitä kuinka apostolit toivovat hartaasti että se saataisiin valmiiksi. Usein vika on siinä että lopusta kohti alkua ja tulkitaan aina edellisen lukemisen perusteella, mutta jos sitä luetaankin alusta kohti loppua, saavat asiat aivan uuden merkityksen.

      Sanon vielä muutes, ettei Jeesus ota kantaa siihen oliko vedenpaisumus paikallinen* vai maailmanlaajuinen (*Jesse ei tuntenut esim Amerikaa, Australiaa tai Antarktista), vaan vertaa tuolloista juutalaisten oppineiden tulkintaa Noa-kertomuksesta tulevaan Ihmisen Pojan päivään. Mitään tarkkaa viivaa emme voi vetää siihen mitä Jeesus ajatteli mihin hän uskoi, se on täysin harmaata aluetta. Siitä kuitenkin voimme olla varmoja että Jeesus oli juutalainen ja piti itseään profeettana, ja uskoi että profeetan kuolema todisti profeetan oikeaksi.

      Nykyinen Jeesusttkimuksen kolmas vaihe vahvistaa Jeesuksen vahvan itseymmärryksen oikeaksi,kun vielä aiemmin ajateltiin ettei Jeesuksesta voida tietään mitään. Mutta tälläinen Jeesuksen imitoiminen johti siihen että kristinuskon varhaishistoria tuntee marttyyreitä pilvin pimein. Nykyään kristittyjen toiminnan tarkoitus ei kuitenkaan ole päästä hengestään vaikka Jeesus käski pitämään häntä esimerkkinään loppuun asti. Opettajan elämän imitoiminen ja opetusten tarkka ulkoaopiskelu olivat tuolloisen rabbiinisen opetuksen perusta. Oppilaiden oli painettava kaikki tarkasti muistiinsa ja jos joku erehtyi, niin toisen velvollisuus oli huomattaa, nuhdella ja korjata toisen välityämää opetusta.

      Sittemmin noita opetuksia alettiin koota yhteen papyrykselle ja syntyi useita puheiden ja opetusten listoja, logioita (esim Tuomaan evankeliumi), jotka jatkotyöstettiin lopulta evankeliumeiksi. Synoptiset evankeliumit syntyivät suurinpiirtein vuosien 60-80 välillä. Niiden pohjana käytettiin sekä yheitsiä että erillisiä lähteitä (eli logioita). Johanneksen evankeliumi ja Didakhe syntyivät puolestaan vuosien 80-120 välillä. Ja Johanneksen evankeliumia painostaakin vahva kristologia, vaikka se onkin kokenut viimeaikoina arvon nousua. On esitetty että sen pohjalla on ollut vähemmän kristologisempi eli alkeelisempi proto-Johannes, jonka esiinkaivuu on yhtä vaikeaa kuin erottaa porkkanat ja perunat kasvissosekeitosta.

      Sitten niin sanottu Q-evankeliumi, jonka hypoteettiseen olemassa oloon uskoo yhä harvempi tutkija. Sen sijaan tilalle on nousemassa monilähde teoria jota esittelinkin jo aiemmin. Evankeliumeissa kuitenkin näkyy paljon Jeesuksen seuraajien tulkinta ja käsitys mikä on hyvin inhimillistä, kirjoittaahan poika isänsä elämänkerran omasta näkökulmastaan. Hyvänä esimerkkinä otettakoon Luukkaaksi nimetyn kirjoittajan ominainen tyyli kaunistella, siloitella ja kiillottaa tapahtumia omissa kirjoituksissaan, minkä anttaa vaikkapa Paavalista paljon erillaisemman kuvan kuin Paavalin omat rosoisemmat kirjeet. Luukas käyttää myös paljon aikansa kielikuvia, kuten neitseestä syntymistä (kirjallinen klisee jolla korostettiin suurten miesten erityisyytyä) ja taivaaseen astumista (keisarillinen kielikuva jumalaksi korottamisesta joka rinnastuu polttohautauksesta syntyvään savupilveen).

      Lisäksi Luukkaan ja Markuksen evankeliumien yhtäläisyys voidaan sellittä hauskasti kristillisellä perimätiedolla (oma huomioni), sillä uudessa testamentissa esitetään Johannes Markuksen ja lääkäri Luukkaan ajoittain toimineen työpareina. Kyse siis voisi siis jopa olla sisarteoksista, joita leimaa kirjoittjien tyyli, näkemys, oma korostus ja tapa kirjoitta. Minusta siis ei ole mahdotonta että nämä kaksi evankeliumia olisivat syntyneet samaan aikaan rinnakkain (tähän viitattaisiin Luukkaan evankeliumissa).

      Mutta pahoittelen, tuli ajauduttua harhapolulle ja kauas aiheesta. Palatakseni takaisin asiaan, mainitsen vielä loppuun että on totta että apostolit ja varhaiset seurakunnat odottivat pikaista paluuta. Emme kuitenkaan voi sanoa millaista paluuta tai oliko kyse maailanlopusta vai muutoksesta. Evankeliumeista saa kuitenkin kuvan että opetuslapset uskoivat lopunaikojen ylösnousemuksen jo alkaneen näin jo 2 000 vuotta sitten.

    • KirjaAnalyysi-Raamattu

      Jatkoa edelliseen:

      Evankeliumit ovat Jeesuksen elämäkerta, midras (raamatun tulkinta), mishna (rabbiini opetus) ja gemara (rabbien kritisointi), sekä apostolinen messias todistus. Uuden testamentin lähin sukulainen on juutalainen Talmund. Ne kuvaavat Jeesuksen elämää ja opetusta tämän julkisen toiminnan ajalta, mutta ei aikajärjestyksessä tai tarkasti. Usein vain asian sisältö on pyritty pitämään samana samalla kun yksityiskohdat ovat vaihdelleet ja kertomukset yksinkertaistuneet. Evankeliumit kuvaavat summittaisesti Jeesuksen elämäntarinaa tämän julkisen toiminnan ajalta ja pohtii vähäisesti tämän luonnetta ja tunteita (Jeesus on kiivas ja äkkipikainen mutta samaan aikaan humoristi ja empaattinen, kun taas opetuksissta hamottu jyrkkyys ja ankaruus sekä sarkasmi ja liioittelu). Evankeliumien suurin painopiste on siinä mitä Jeesus opetti (Jeesuksen opetus = ilosanoma eli evankeliumi), siksi Jeesus on niin usein suunvuorossa. Tutkijat pitävät keiskeisenä toimintana puolestaa eksorkismia eli henkien manaamista, toisaalta Jeesus antoi myös omin valtuuksi Jumalan nimissä syntejä anteeksi ja puhdisti epäpuhtaita ihmisiä kuten spitaaleja sairastaneita. Nämä kaksi jälkimmäistä olivat tavallisesti temppelipapiston tehtäviä. Jokainen evankelista mainitsee oman syyn miksi kirjoitti evankeliumin:

      1. "Markus" kirjoitti esittääkseen miten kaikki, siis Jeesus-liike, sai alkunsa: "Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin."

      2. "Luukas" kirjoitti todistaakseen Jeesuksesta kerrotun luotettavaksi:
      "Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä ja joista tuli sanan palvelijoita. Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Teofilos, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on."

      3. "Matteus" kirjoitti todistaakseen Jeesuksen jutalaisten luvatuksi messiaaksi:
      "Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo..." (sekä useat heprealaisen raamatun lainaukset)

      4. "Johannes" kirjoitti jotta kaikki uskoisivat Jeesuksen olevan uskon kristus:
      "Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden."

      Yhteen veto: kaikissa keskeisessä asemassa on messias todistus, eli kysymys siitä onko Jeesus Jumalan voideltu ja se odotettu ja miksi näin on. Se on kuitenkin osa Jeesuksen elämäkerran ja opetusten kokonaisuutta. Kristityt vastustavat mishnaa koska katsovat sen vääristävän halakan, mutta loivat sellaisen myös itse. Ykdinkertaisesti, jottei synny sekaannuksia, erotetaan evankeliumit erikseen omaksi evankeliumi-kirjallisuudekseen. Mutta jotta osaamme lukea evankeliumeja oikein, on niihin tutustuttava syventäväti ja tutkittava taustatietoja.

      • Onhan lisäksi myös Gnostilaiset evankeliumit mm. Nag Hammadin kirjasto. Missä osassa tekstejä kerrotan jeesuksen kuoleman olleen välttämättömyys, jotta hän voisi näin saavuttaa seuraajia "henkenä".
        Lisäksi europpassa oli muitakin varhaiskristittyjä suuntauksia kuten Areliolaiset Visigootit jotka tummahipiäisen Alaricin johdolla tuhosivat Rooman.
        Areliolaisuus ei tunnustanut jeesuksen jumalallisuutta.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadin_kirjasto


      • KirjaAnalyysi-Raamattu
        atac kirjoitti:

        Onhan lisäksi myös Gnostilaiset evankeliumit mm. Nag Hammadin kirjasto. Missä osassa tekstejä kerrotan jeesuksen kuoleman olleen välttämättömyys, jotta hän voisi näin saavuttaa seuraajia "henkenä".
        Lisäksi europpassa oli muitakin varhaiskristittyjä suuntauksia kuten Areliolaiset Visigootit jotka tummahipiäisen Alaricin johdolla tuhosivat Rooman.
        Areliolaisuus ei tunnustanut jeesuksen jumalallisuutta.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadin_kirjasto

        Merkittäviä vuodina 90-140 syntyneitä evankeliumeja ovat Ebioniittien evankeliumi, Heprealaisevankeliumi, Nasarealaisten evankeliumi, Filippuksen evankeliumi, Koptilainen egyptiläisten evankeliumi, Kreikkalainen egyptiläisten evankeliumi, Marian evankeliumi, Hermaan paimen ja Herran sanat (Papias). Jossain määrin myös Juudaksen evankeliumi Pietarin evankeliumi, mutta ne alkavat olemaan jo kaukana varhaisista evankeliumeista eivätkä anna mitään uuttatietoa. Nag Hammadin kirjastoa tuskin taarvitsee mainita erikseen, ja nykyään tutkimus on päätynyt siihen etteivät kaikki Nag Hammadin löydöt ole gnostilaisia. Gnostilaosiksi kutsuttiin kreikkalaista filosofiaa ammentavaa ensimmäisen vuosiisadan juutalaista ryhmää joka sai vaikutteita Jeesus-liikkeestä mitä luultavimmin kasteen kautta. Tämä itseään valon lapsiksi kutsuva ryhmä uskoi pahan jumalan luomisessa vanginneen henkimaailman maaliseen ja odotyi tätä valoon pääsyä. Tämä ryhmä suhtautui myös naisiin valtasuuntia kielteisemmin. Gnostilaiset näkivät naiset pahan maailmaan tuovina synnytyskoneina kun taas valtasuunassa naisia pidettiin mieheen verrattavina kunhan eivät juoruilleet, hälisseet, kyselleet, metelöineet, koreilleet ja opettaneet ilman koulutusta seurakunnan kokouksissa. Mitä tulee näihin tässä mainittuihin evankeliumeihin, niin Paavalia lainatakseni: "Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole rakentavaa."


    • brokenlion

      Jeesus puhui tulvasta, mutta myöskin aina vertauskuvin. Tulva ja vedenpaisumus ei välttämättä tarkoita konkreettisesti vettä. Ehkä se tarkoittaa elävän veden tulvaa. Jotkut Jeesuksen puheiden kuulijat ovat vielä silloin elossa ja totisesti niin onkin. Täällä on vieläkin monia Jeesuksen puheita kuulleita.

      Kun pyhän hengen tulva tulee Jeesuksen edellä, niin kaikki maallinen murenee.

    • jeesus.on.myytti

      Jeesus on tyypillinen mysteerijumaluus, joita tunnetaan monia ennen juutalaisten versiota samasta teemasta.

      Pieni juutalainen messiaskultti keksi omia versioita yleisesti tunnetuista ideoista mitä vastaavilla jumaluuksilla oli muualla. Siihen sekoitettiin Paavalin toimesta Filonin hellenististä juutalaismystiikkaa ja zarathustralaista filosofiaa. Protokristinusko syntyi. Paavalin aikana Jeesuksen tarina ei ollut vielä valmis, eikä Paavali edes tiennyt Messiaansa elämästä juuri muuta kuin ristiinnaulitsemisen, joka oli yleinen Jumalien kuolemistapa muissakin uskoissa.

      Ensimmäinen evankeliumi, Markus ajoitetaan vuoteen 70, aikaisintaan. Jerusalemin temppelin tuhon jälkeinen juutalaisuus oli hämmennyksen vallassa. Uskon keskeisin ja tärkein palvontapaikka oli tuhottu. Messiasta kansan vapauttajaa ei näkynyt mutta tämä pieni lahko tarjosi erilaisen ratkaisunsa messiaan ongelmaan. Messias oli ollut jo ja valtakunta ei ole maan päällä vaan taivaassa.

      Lahkon sisällä oli tarinoita Jeesuksesta ja Markuksen nimellä kirjoitettu evankeliumi loi pohjan muiden kopioidessa omia versioitaan eri seurakunnille. Historialliset faktat eivät tietenkään menneet oikein kun Jeesuksen tarina heitettiin omaan lähihistoriaan mutta sillä ei ole uskoville merkitystä. Tarina on hieno mutta ei totta.

    • Erehtyväinen on se, joka uskoo Jeesukseen!

    • 12___13

      Matt. 16:28: ”Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.”

      Jos vaivautuu lukemaan enemmän huomaa, että tuo toteutui kuuden päivän kuluttua:

      ”Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
      Matt. 17:1-2

      ”Nykyisen tietämyksen mukaan globaalia vedenpaisumusta ei ole ollut ainakaan viiteensataantuhanteen vuoteen.”

      Hah :D

      En näe mitään syytä uskoa tuota yli 500 000 vuotta.

      • Keskitysleiriläinen

        Jos sanotaan, että tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana, sillä viitataan selvästi vuosikymmenien päähän eikä heti kohta tapahtuvaan kirkastusnäkyyn.

        Mitä tulee globaaliin vedenpaisumukseen, Etelämantereen jäätiköstä on porattu 3000 m pitkiä näytteitä, joissa on jopa 500 000 vuosilustoa. Lähempänä pintaa olevien vuosilustojen rajat erottuvat silmämääräisesti. Syvemmällä jään paine on hävittänyt vuosilustojen näkyvät rajat, mutta mittaamalla happi-18-isotooppien määrä, syvemmällä olevien vuosilustojen määrä saadaan laskettua. Nimittäin happi-18-isotooppia on vähemmän talviaikana sataneessa lumessa. Jos tulvavesi olisi peittänyt nämä jäätiköt, ne olisivat nousseet irti alustastaan, ajautuneet jonnekin muualle ja sulaneet suurelta osin. Tällöin ei olisi mahdollista porata näytteitä, jotka ulottuvat satojen tuhansien vuosien päähän.


      • 12___13

        "Jos sanotaan, että tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana, sillä viitataan selvästi vuosikymmenien päähän eikä heti kohta tapahtuvaan kirkastusnäkyyn."

        Millä perusteella?

        "Etelämantereen jäätiköstä on porattu 3000 m pitkiä näytteitä, joissa on jopa 500 000 vuosilustoa."

        Tuo tulkinta voi olla täysin väärä.


      • Keskitysleiriläinen

        "Millä perusteella?"


        Oliko Jeesus sitten sitä mieltä, että suurin osa kuulijoista kuolee kohta tapahtuvaan kirkastusnäkyyn mennessä ?



        "Tuo tulkinta voi olla täysin väärä."

        Myös eräiden järvien pohjasedimenttikerrostumiin vedenpaisumuksen olisi pitänyt jättää selvät jäljet. Sen sijaan niiden on todettu syntyneen kymmenien tuhansien vuosien aikana tasaiseen tahtiin vuodenaikojen vaihtelunkin näkyessä niissä.


      • 12___13

        "Oliko Jeesus sitten sitä mieltä, että suurin osa kuulijoista kuolee kohta tapahtuvaan kirkastusnäkyyn mennessä ?"

        En usko, että oli. Mutta suurin osa kuolee ennen kuin näkee saman mitä ne harvat opetuslapset näkivät.

        "Myös eräiden järvien pohjasedimenttikerrostumiin vedenpaisumuksen olisi pitänyt jättää selvät jäljet. Sen sijaan niiden on todettu syntyneen kymmenien tuhansien vuosien aikana tasaiseen tahtiin vuodenaikojen vaihtelunkin näkyessä niissä. "

        Maailma on täynnä hullunkurisia uskomuksia. Itse en usko noiden kerrostumien virallisen tulkinnan olevan oikea. :)


      • Keskitysleiriläinen

        "En usko, että oli. Mutta suurin osa kuolee ennen kuin näkee saman mitä ne harvat opetuslapset näkivät."

        "Hyvää päivää, kirvesvartta"-tyylinen vastaus :) Eli asian vierestä puhumista.

        "Maailma on täynnä hullunkurisia uskomuksia."

        Onko sekin hullunkurinen uskomus, että Australian alkuasukkaat eli aboriginaalit ovat harjoittaneet 40 000 vuotta yhtäjaksoisesti metsästäjä-keräilijäkulttuuriaan ? Maailmanlaajuinen vedenpaisumus ei ole keskeyttänyt heidän bumeranginheittämisharrastusta.


    • varma.perimätiato

      Perimätiedon mukaan Jeesus oli turkulaissi ja hää sanosisi yhdynnänä perästä naisellee täl viissii: "Mitäs sää sanosisit, jos mää tulisisin uurelles kui mun nysse tarttis sano?"
      Siihen naine vastas: "Tulvaa!"
      Tästä ovat myöhempien aikojen pyhien ja arkipäivien jessuksen kristuksen tolvanat ymmärtäneet väärin, että siinä tarkoitettiin tulvaa.

      • erimätiato

        Jaa että vulvaa Turuus koitettiin ennen tulvaa.Semotti meininki oli meil Uurellamaalla siihen aika kans...


    • Jeesus ei erehtynyt missään asiassa, vaan ateistit erehtyvät Raamatun tulkinnassa.
      Alkuseurakuntalaiset saattoivat tietysti erehtyä, mutta se ei kumoa Raamatun totuutta miksikään.
      Kaikkein eniten erehtyvät kuitenkin ne, jotka väittävät, että Jumalaa ei ole olemassa tai että Raamattu ei ole totuus.

      • erehtyneet.kretut

        Jeesuksen erehdyksillä ei ole mitään merkitystä enää tänäpäivänä, jos ollut milloinkaan. Sillä sen sijaan on että jeesuksen seuraajat ovat kaikki erehtyneitä ja seuraavat harhaa.

        Marksin kaltaiset uskonkiihkoilijat rakentavat denialismistaan ympärilleen norsunluuntornin josta käsin he käyvät puolustustaistelua totuutta vastaan. Mutta niin heidän torninsa kuin uskonsakin on rakennettu savijaloille ja tulee sortumaan kuin oljista tehty leikkitalo tuulessa.


    • "Nykyisen tietämyksen mukaan globaalia vedenpaisumusta ei ole ollut ainakaan viiteensataantuhanteen vuoteen."

      Nykyisen tietämyksen mukaan vedenpaisumus oli masoreettisen tekstin mukaan vuonna 2520-2519 eKr. ja Septuagintan mukaan 3400-3399 eKr.

      • erehtyneet.kretut

        Äläpä nyt sekoita viimeisiä uskomuksiasi nykyiseen vahvistettuun tieteelliseen tietämykseen sillä niillä ei ole mitään rajapintaa keskenään.

        Vaikka sinua kuinka uskotuttaa niin tosiasiat ovat ja pysyvät. Eikä niistä ensimmäinenkään tottele sinun kuvitelmiasi.


      • uskovat.ateistit

        Enqvist juuri kehotti säilyttämään tiedeuskon, olipa tieteen havainnot ja tulkinnat oikeita tai vääriä.


      • Keskitysleiriläinen

        "Nykyisen tietämyksen mukaan vedenpaisumus oli masoreettisen tekstin mukaan vuonna 2520-2519 eKr. ja Septuagintan mukaan 3400-3399 eKr. "

        Faarao Menkaure hallitsi 2532-2503 eKr. Tämä ei käy yksiin edellämainitun masoreettisen tekstin kanssa.

        Myös 3400-3399 eKr on hyvin kyseenalainen, ellei sitten kyseessä ollut paikallinen tulva.


      • maanparantaja_666
        Keskitysleiriläinen kirjoitti:

        "Nykyisen tietämyksen mukaan vedenpaisumus oli masoreettisen tekstin mukaan vuonna 2520-2519 eKr. ja Septuagintan mukaan 3400-3399 eKr. "

        Faarao Menkaure hallitsi 2532-2503 eKr. Tämä ei käy yksiin edellämainitun masoreettisen tekstin kanssa.

        Myös 3400-3399 eKr on hyvin kyseenalainen, ellei sitten kyseessä ollut paikallinen tulva.

        kretujen todisteina esitämä aineisto ei ole ikinä kestänyt tieteellistä läpivalaisua vaan he ovat aina joutuneet tavantakaa turvautumaan uskisten ikiaikaiseen temppuun: Väittämällä ettet ymmärrä totuutta jollet tulet uskoon ja sitten perään hillitön määrä käsien heiluttelua ja loppukaneettina kuolemanvakava uhkaus: Jos et heti ota totena kaikkea kertomaani niin päädyt Helvettiin. Päädyt myös Helvettiin jos edes puolen sanan edestä kuuntelet heitä ketkä muuta väittävät. Itse asiassa olet päätymässä Helvettiin joka tapauksessa jos et heti paranna tapojasi ja ala uskomaan minuun jeesukseen sekä minuun hänen ja jumalan sanansaattajana.

        muista myös että jos olet kerrankin katsonut himoiten luokkakaveriasi tai naapurin tummatukkaista tyttöä olet tuominnut itsessi helvettiin jollet heti raiskaa ainakin kolmea valkoihoista naista ja aja sen jälkeen kuorma-autolla mahdollsisimman suureen ihmisjoukkoon.

        teidän tulee myös ottaa opiksi tukholman tapahtumista. Hengessään heikko uskonnon sotilas yritti suorittaa tehtävää mutta hän alkoikin säälimään vääräuskoisia eikä saanut kaikesta yrittämisestään huolimatta tapettua kuin 4 vääräuskoista koiraa.

        tällainen muutaman ihmisen tappaminen on tarkoituksetonta. Uhreja pitää olla ainakin sata että saadaan länsimaiden yleinen mielipide käännettyä islamia vastaan ja siten oikeutettua koko maailman kattava islamistinen vallankumous jonka jälkeen harhaopiiset jeesuksennuolijat on tuhottu ja heistä tehty Saudi-Arabian aavikoilla kasvavien maissipeltojen ravinnetta.

        PS. heitä voi käyttää maanparannusaineena myös muualla kuin Arabian-niemimaalla.


      • ÄrsyttääModerointi
        Keskitysleiriläinen kirjoitti:

        "Nykyisen tietämyksen mukaan vedenpaisumus oli masoreettisen tekstin mukaan vuonna 2520-2519 eKr. ja Septuagintan mukaan 3400-3399 eKr. "

        Faarao Menkaure hallitsi 2532-2503 eKr. Tämä ei käy yksiin edellämainitun masoreettisen tekstin kanssa.

        Myös 3400-3399 eKr on hyvin kyseenalainen, ellei sitten kyseessä ollut paikallinen tulva.

        Heipsan, Mark5 & co. Täältä te löydätte totuuden tulvasta:
        Wikipedia > Mesopotamian maantiede > Tiedosto:MesopotamiaTrends.jpg

        Mesopotamiaa koetteli ankara PAIKALLINEN tulva joka kattoi kokonaan niiden ihmisten tunteman maailman eli mesopotamian. Tulva antoi sysäyksen akkadilaiselle kertomukselle kertomukselle kuningas Atrahasikseta, joka pakeni perheineen pyöreään arkkiin ja seilasi sillä Persianlahden halki Dilmundiin.

        Korjattuna seuraava kohta kuuluukin:
        Matt. 24:37-39: ”Niin kuin kävi Atrahasiksen päivinä, niin tulee käymään silloinkin, kun messias tulee. Ennen suurta tulvaa ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Atrahasis meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tuli yllättäen tulva [kautta Mesopotamian] ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin yllättää se päivä, kun messias tulee.”

        Sallittakoon pieni korjailu...


      • "Nykyisen tietämyksen mukaan vedenpaisumus oli masoreettisen tekstin mukaan vuonna 2520-2519 eKr. ja Septuagintan mukaan 3400-3399 eKr."

        Kumpi on oikein?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe