Keuhkokuva / Keuhkoröntgen?

tietämätön tyttö

Hei, viitsisikö joku kertoa mulle kuinka otetaan keuhkokuva? Varmaankin röntgenillä, mutta kuinka se käytännössä tapahtuu? Ollaanko siinä makuuasennossa ja millainen laite se on, mitä kuvauksen aikana saa olla päällä?

Millaisissa tapauksissa tällainen keuhkokuva otetaan, mitä siitä voi löytyä?

Tyhmiä kysymyksiä mutta nämä ovat mulle kovin vieraita asioita. Kiitos avusta jo etukäteen!

12

13735

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iina

mulla on sellanen otettu pari kertaa. siinä seistään rinta laitetta vasten,yläosa paljaana. tapauksia on varmasti monia, jos epäillään keuhkoissa olevan jotain tms.

• tietämätön tyttö

Kiitoksia paljon avusta :) Onko tietoa paljonko tollainen kuvaus yksityisellä maksaa?
        Sen kuvauksen aikana ei varmaankaan tunne mitään?

• sh-op

Et tunne mitään kun kuva otetaan. kuvista selviää kaikki mitä lääkäri voi silmällä nähdä rtg kuvasta (esim. onko nestettä,verekkyys,tulehdukset,muutokset yms.) ei kannata jännittää kuvasta se on ihan iisi juttu.
      toivotaan että hyvältä näyttää! :o)

• tietämätön tyttö

Kiva kuulla ettei siinä ole mitään pelättävää :) Kävin tällä viikolla sydänfilmissä ja siinä näkyneen poikkeavuuden vuoksi sain lähetteen sinne keuhkokuvaan. Tiedon sain puhelimen vastaajasta joten ei ole edes tietoa "epäileekö" lääkäri jotain tiettyä, tuli siksi epätietoisuus ja huoli.

Kiitos paljon tsempistä, toivotaan tosiaan että kaikki on kunnossa! :)

• TKP
        tietämätön tyttö kirjoitti:

Kiva kuulla ettei siinä ole mitään pelättävää :) Kävin tällä viikolla sydänfilmissä ja siinä näkyneen poikkeavuuden vuoksi sain lähetteen sinne keuhkokuvaan. Tiedon sain puhelimen vastaajasta joten ei ole edes tietoa "epäileekö" lääkäri jotain tiettyä, tuli siksi epätietoisuus ja huoli.

Niin että ei se satu..

• saa hengittää

Myös kaulakoru täytyy ottaa pois. Naisilta kysytään mahdollisesta raskaudesta, jos ollaan hedelmällisessä iässä. Röntgeniä vältetään raskauden aikana.

Hoitaja pyytää juuri ennen kuvan ottoa olemaan kiikkumatta ja vetämään keuhkot täyteen ilmaa ja pidätät hengitystä - kuva napataan - ja saat luvan hengittää. Sitten menet pukeutumistilaan odottamaan. Älä pue vielä kovasti päälle. Hoitaja tarkistaa onnistuiko kuvat. Jos ei, tulee uusinta otos. Muuten annetaan lupa pukeutua. Tuloksista kerrotaan milloin ja miten ne saat.

• tietämätön tyttö
        saa hengittää kirjoitti:

Myös kaulakoru täytyy ottaa pois. Naisilta kysytään mahdollisesta raskaudesta, jos ollaan hedelmällisessä iässä. Röntgeniä vältetään raskauden aikana.

Hoitaja pyytää juuri ennen kuvan ottoa olemaan kiikkumatta ja vetämään keuhkot täyteen ilmaa ja pidätät hengitystä - kuva napataan - ja saat luvan hengittää. Sitten menet pukeutumistilaan odottamaan. Älä pue vielä kovasti päälle. Hoitaja tarkistaa onnistuiko kuvat. Jos ei, tulee uusinta otos. Muuten annetaan lupa pukeutua. Tuloksista kerrotaan milloin ja miten ne saat.

Kiitos kun kerroit noin selkeästi! :) Hyvä tietää että jätän korut sitten kotiin.
        Ai kuvanotto-hetkellä pitää olla hengittämättä?

Multa ei ole koskaan otettu röntgen-kuvaa, olen ainoastaan käyttänyt kissaani ja koiraani sellaisissa. Ainakin eläimiltä se otetaan hämärässä huoneessa, onko ihmisillä sama juttu?

Onkohan kellään muuten tietoa mitä se suurinpiirtein maksaa kun olen menossa yksityislääkärin kautta? Saan maanantaina lähetteen sinne ja samana päivänä voi kuulemma käydä siinä.

• :o)

Kiitos kun kerroit noin selkeästi! :) Hyvä tietää että jätän korut sitten kotiin.

Multa ei ole koskaan otettu röntgen-kuvaa, olen ainoastaan käyttänyt kissaani ja koiraani sellaisissa. Ainakin eläimiltä se otetaan hämärässä huoneessa, onko ihmisillä sama juttu?

Onkohan kellään muuten tietoa mitä se suurinpiirtein maksaa kun olen menossa yksityislääkärin kautta? Saan maanantaina lähetteen sinne ja samana päivänä voi kuulemma käydä siinä.

juu hämärä huone on. se on tosi nopee juttu.
        maksusta en tiedä kun on kerta ykysityisen kautta mut ei varmaan mitään huimia summia...

• kysy?

Soita etukäteen ja kysy mitä maksaa ja kysy myös korvaako Kela mitään siitä. Jotkut lääkäriasemat hakevat kelakorvauksen itse joissain tapauksessa joutuu itse hakemaan. Ota Kela-kortti mukaan. Allekirjoita valtakirja jos lääkärias. hakeekorvauksen. Esittävät kyllä sielä sen lomakkeen maksun yhteydessä. Muussatapauksessa haet korvauksen kelasta itse, saat lomakkeen maksunyhteydessä, kuitin kääntöpuolella tai erillinen. Laitat sen sitten Kelan kuoressa postiin, kuorenkin yleensä saa heiltä. Neuvovat varmasti täytön suhteen. Jos sinulla on vakuutus joka kattaa loput maksusta, niin kuitit sitten sinne myös.

• kukkaro3

Ei ollenkaan tyhmä kysysmys!
      Hyvä kun kysyit!

• Vippe1967

Keuhkokuva (Thorax) asiakkaan omavastuuosuus alkaen 101,20 euroa (kokonaishinta alkaen 110,20 euroa) ( Hinta näkyy Mehiläisen sivuilla 1.3.2017)

• kymmenenkertaa

Keuhkokuvan otto sattuu saman verran kuin valokuvan otto.

Ennen vanhaan jokaisen aikuisen kansalaisen oli pakko käydä keuhkoröntgenissä, kun kutsu tuli. Se tuli usein. Kukaan ei pyörtynyt edes. Jonossa mentiin, miehet ja naiset erikseen. Jos oikein muistan, kyseessä oli keuhkotuberkuloosin joukkotarkastukset. Ja se siis oli pakollinen.

Myös raskaana olevien naisten täytyi käydä keuhkoröntgenissä varmuuden vuoksi. Minäkin kävin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe