80km/h tarkoittaa MAKSIMINOPEUTTA, hönöt

KeljonMies

Silloin kun nopeusrajoitus on 80 km/h, niin se tarkoittaa että sen kovepaa EI saa ajaa. Tätä vatipääHÖNÖT eivät tajua.
Tiellä jossa nopeusrajoitus on 80km/h, ei tarkoita sitä että voit ajaa esim. 85 km/h. Mutta esim. 78 km/h on ihan okei nopeus kunhan ei missään tilanteessa ylitetä 80km/h nopeutta.

Tälläkin palstalla on näitä vatipäitä jotka luulevat että 80 km/h on jokin muodollinen rajoitus.
En tiedä onko näillä auton mittarissa jotain vikaa, vaikkakin luulen että näillä on räkää päässä niin paljon ettei ajatus kulje eikä yksinkertaista nopeusrajoitussääntöä sisäistetä. Tässä tapauksessa näitä pitäisi vähän käydä niistämässä jotta räkä valuisi päästä pois.

63

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKeljonMies

      Mutta 80 km/t saa ajaa.

      Jos ihmettelet miksi taaksesi tulee jonoa, kun ajat 78 km/t, niin tuossa syy. Onneksi fiksuna ihmisenä annat sujuvasti ohitusmahdollisuudet takanasi oleville. Ja huomaat, että ohitusmatka on pitkäkin, kun nopeusero on noin vähäinen, joten huomioit tämänkin. Fiksuna tietenkään et nosta nopeuttasi aina ohituspaikkojen kohdilla, joten liikenteen kyllä pitäisi sujua.

      Toisaalta voi tietysti kysyä, kuinka paljon turvallisempaa on ajaa 78 km/t kuin 80 km/t? Vai mikähän syy on tuohon 2 km/t alempaan nopeuteen, kun se kuitenkin aiheuttaa jonoutumista ja liikenteen sujuvuuden heikentymistä? Osaisitko valistaa?

      • poisaltatumpelot

        Oikeasti keljon vatipää ajaa kaikkea muuta kuin 78 km/h. Tuollainen 70-75 on lähempänä totuutta siinä 80-rajoituksella ja moisista tientukoista ajan aina välittömästi ohi.


    • kissapöydällee

      Eikö se ole hankalaa kytätä mittaria että ajaa tasan 80 km/h? Mihin ihmeessä teillä on kiire, vai onko allanne hiin epämukava auto että haluatte mahdollisimman nopeasti perille ja pois autostanne? Mulla on ainakin mukava auto alla että mieluummin katselen maisemia kuin nopeusmittaria.

      • oletPässi

        Autoissa on apuväline jolla saa nopeuden pysymään tarkasti samana kokoajan. Fiksu seuraa liikennettä eikä maisemia.


      • kissapöydällee

        Moi nimimerkki olenPässi,
        Mites kun nopeusrajoitus vaihtuu 60 km/h --> 80 km/h, pitääkö ennakoida muuttuva nopeusrajoitus niin että kiihdyttää 60 alueella jo 80:iin? Vai vast sitten kun 80 merkki on mennyt ohi.
        Miten olet tämän ratkaissut?


      • kyä.sää.opit

        Nopeuden pitäminen tasaisena onnistuu aika helposti sitten, kun ajokokemusta on kertynyt tarpeeksi. Siinä mielessä se on ihan samanlainen juttu kuin muukin auton hallitsemisen perusosaaminen.


      • ei-se-ole

        Ei ole hankalaa. Jos on hankala ajaa tasaista ja sallittua nopeutta, olet valinnut väärän lajin. Kannattaa silloin jättää se ajaminen muiden hommaksi, esim. bussikusille.


    • VirheMittareissa

      Aloittaja on tietysti tietoinen oman autonsa mittarivirheestä? Eihän hän vain aja pilkun tarkasti mittarin viisari kahdeksankympissä ja ihmettele miksi useat muut pyrkivät ohi?

      • ottakaaoppia

        Höpsistä. Siitä tuskin on kysymys. Nykyään on niitä näyttötauluja joka paikassa, jos olet huomannut.


      • VirheTaulussa
        ottakaaoppia kirjoitti:

        Höpsistä. Siitä tuskin on kysymys. Nykyään on niitä näyttötauluja joka paikassa, jos olet huomannut.

        Erittäin moni ajaa juurikin mittari tarkasti suurinta sallittua nopeutta osoittaen ja sehän on poikkeuksetta 5-10% "oikeaa" nopeutta pienempi. Lisäksi nopeudenäyttötauluja on erittäin harvoissa paikoissa. Itse esim. ajan ammatikseni lounais-suomessa enkä tiedä kuin kolme nopeudennäyttötaulua täällä päin. Monista paikoista niitä on poistettu.


      • tasan-todelista-nopeutta

        Joka aamu ja iltapäivä useimmat pyrkivät ohi vaikka ajan rajoituksen mukaista todellista nopeutta. Revi siitä.


    • tättärääpippijuu

      Uuden TLL:n myötä poistuu monta ongelmaa nopeuksien suhteen. Nykyisessä laissa on poliisimiehelle annettu mahdollisuus antaa vain huomautus, jos hän katsoo rikkeen vain vähäiseksi. Tähän on perustunut poliisin määrittelemä "huomautusraja" 9 km/h.
      Uudessa laissa on määrätty rikesakko jo enintään 5 km/h ylinopeudelle, joten poliisi ei voi enää vastoin lakia antaa huomautusta, vaan rikesakko, joka "käy kortin päälle" tulee aika pienestäkin ylityksestä, käytännössä ilmeisesti yli neljän km/h ylityksestä, koska tuo 3 km/h varmuusvähennys tehtäneen edelleen.

      • HaluutkoKehariTurpaan

        Kannattaa ajaa aina mahdollisimman kovaa vauhtia koska silloin ei EHDI saamaan niin paljon sakkoa kuin hitammin ajamalla. Sama juttu kuin polttoaineenkulutuksenkin kanssa. Simppeliä...eiks jep. ;D


      • Yli30kmh

        Ei ole rikesakko jatkossa, vaan maksu, jolloin se voidaan langettaa vaikka peltipoliisi olisi ottanut kuvat perästä päin ja kuski ei ole tunnistettavissa.
        Kannattaa siis ajaa maksurajaa kovempaa, jos alkavat kääntelemään tolppia, päiväsakoilla pitää kuski tunnistaa ja kun ei ole kuvaa nassusta, niin voi voi.


      • Tarkennustähänkin
        Yli30kmh kirjoitti:

        Ei ole rikesakko jatkossa, vaan maksu, jolloin se voidaan langettaa vaikka peltipoliisi olisi ottanut kuvat perästä päin ja kuski ei ole tunnistettavissa.
        Kannattaa siis ajaa maksurajaa kovempaa, jos alkavat kääntelemään tolppia, päiväsakoilla pitää kuski tunnistaa ja kun ei ole kuvaa nassusta, niin voi voi.

        Lisäksi alle 10km/h ylitykset eivät käy kortin päälle.


      • tiukat-otteet
        Tarkennustähänkin kirjoitti:

        Lisäksi alle 10km/h ylitykset eivät käy kortin päälle.

        > Lisäksi alle 10km/h ylitykset eivät käy kortin päälle.

        Tuo ehkä muuttuu uuden lain myötä. Mulle ainakin sopisi.


      • järkeä.voisi.käyttää

        Tuo uusi TLL on vasta valmisteilla ja lausuntokierroksella. Ehtii siis muuttumaan moneenkertaan jo ennen eduskuntakäsittelyä. Moni laki on myös muuttunut edeskuntakäsittelyn myötä joten vielä on toivoa, ettei tuollainen esitetty hölmöys, josta voitaisiin määrätä virhemaksu jo 5km/h ylityksestä, koskaan toteutuisi.


      • tasaista_nopeutta

        Toivoa voi että tuo esitetty uudistus, josta voitaisiin määrätä virhemaksu jo 5km/h ylityksestä, todellakin toteutuu. Parasta mitä on puuhattu pitkään aikaan. Nykyiset rajoitukset ovat ihan riittävät ja niitä on kunnioitettava.


      • järkeä.voisi.käyttää
        tasaista_nopeutta kirjoitti:

        Toivoa voi että tuo esitetty uudistus, josta voitaisiin määrätä virhemaksu jo 5km/h ylityksestä, todellakin toteutuu. Parasta mitä on puuhattu pitkään aikaan. Nykyiset rajoitukset ovat ihan riittävät ja niitä on kunnioitettava.

        Jos edes pieni järjenvalo päässä palaa, niin esitetty virhemaksun km rajoitus on typeryydessään jonkin asteinen huippu, kuten kannattajiensa mielenlaatu.
        Nykyiset rajoitukset on monilta osin ainostaan ja pelkästään, rahankeräykseen tähtääviä, joilla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa jolla näitä typeryyksiä aina perustellaan, ja jolle ihme kyllä, myös löytyy muutamia asiaa täysin ymmärtämättömiä kannattajia.

        Mutta kysehän oli valmisteilla olevan TLL lain idioottimaisesta esityksestä jonka mukaan, virhemaksu voitaisiin määrätä jo 5km/h, tiekohtaisen rajoituksen ylityksestä.


      • ihan__sama
        järkeä.voisi.käyttää kirjoitti:

        Jos edes pieni järjenvalo päässä palaa, niin esitetty virhemaksun km rajoitus on typeryydessään jonkin asteinen huippu, kuten kannattajiensa mielenlaatu.
        Nykyiset rajoitukset on monilta osin ainostaan ja pelkästään, rahankeräykseen tähtääviä, joilla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa jolla näitä typeryyksiä aina perustellaan, ja jolle ihme kyllä, myös löytyy muutamia asiaa täysin ymmärtämättömiä kannattajia.

        Mutta kysehän oli valmisteilla olevan TLL lain idioottimaisesta esityksestä jonka mukaan, virhemaksu voitaisiin määrätä jo 5km/h, tiekohtaisen rajoituksen ylityksestä.

        Ei mitään merkitystä. Aina olen päässyt perille suurinta sallittu ajaaen, eikä ole ollut edes vaikeaa.

        Eniten taitaa v#tuttaa noita ylinopeusyrjöjä jotka eivät kykene ajamaan rajoitusten mukaisesti.


    • ottakaaoppia

      Minulla on vakkari ja ajan sen mukaan 70km/h 80:n rajoituksella. En usko, että sakkoja tulee. Ei ole tullut 50:neen vuoteen. Mielestäni sakot ovat aivan liian pieniä, sen näkee tienpäällä päivittäin. 2-3 kertaisiksi, niin alkaa tehoamaan.

      • Voi perkele kun on täysin kusi päistä touhua saatana ! Etkö sä helvetin perse naama tajua että tolla tavalla tukit liikenteen kun muut voisi ajaa nopeanmin mutta sinä helvetin runkku rstät ! Haista perse !


      • vcxxxt
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        Voi perkele kun on täysin kusi päistä touhua saatana ! Etkö sä helvetin perse naama tajua että tolla tavalla tukit liikenteen kun muut voisi ajaa nopeanmin mutta sinä helvetin runkku rstät ! Haista perse !

        No lopeta se hölmöily ja ala käyttäytymään järkevästi. Lähde ajoissa liikkeelle, niin ei ole pienintäkään kiirettä mihinkään. Siinä kuule hermo lepää.


    • AjanMitenHaluan

      Kun ajaa bemulla niin ei tarvitse välittää....välittäkää te muut nopeuksista...minä en jaksa.

    • KeljonMies

      Ei muuta kuin heti sakko ylinopeudesta 100€ /ylitetty nopeus kilometreissa. Jo alkaisi porukka kunniottamaan nopeusrajoituksia.
      Eli jos ajat 10km/h ylinopeutta niin sakkoa 1000€. 20 km/h ylinopeudesta kortti pois ja 5000€ sakko.
      Taidankin tehdä tästä eduskunta aloitteen.
      Ei liikenne ole paikka jossa kaahataan muiden turvallisuuden kustannuksella. Hommatkaa vaikka peniksenpidennin niin saatte nysäänne oikeasti pituutta eikä vaan virtuaalimunan kaahailullanne.

      • Eli 10 km/h ylinopeutta ja sakko 100€/10 = 10€?

        Leikki leikkinä. Eipä ylinopeudesta haittaa ole. Keskityttäisiin vaikka oikeasti vaaralliseen liikkumiseen, kuten siihen neropattiin joka eilen 120 km/h alueella vaihtoi kaistaa eteeni alle 80 km/h nopeudella...


      • heitän_haasteen
        TheRat kirjoitti:

        Eli 10 km/h ylinopeutta ja sakko 100€/10 = 10€?

        Leikki leikkinä. Eipä ylinopeudesta haittaa ole. Keskityttäisiin vaikka oikeasti vaaralliseen liikkumiseen, kuten siihen neropattiin joka eilen 120 km/h alueella vaihtoi kaistaa eteeni alle 80 km/h nopeudella...

        Ylinopeuksista on monestikin haittaa. Haastan sinut viikon ajan ajamaan maksimissaan suurinta sallittua ja katso miten "sujuvaa" liikkumisesi tällöin on. Lyön vetoa että ilman ylinopeusyrjöjä liikkumisesi olisi varmasti paljon sujuvampaa.


      • heitän_haasteen kirjoitti:

        Ylinopeuksista on monestikin haittaa. Haastan sinut viikon ajan ajamaan maksimissaan suurinta sallittua ja katso miten "sujuvaa" liikkumisesi tällöin on. Lyön vetoa että ilman ylinopeusyrjöjä liikkumisesi olisi varmasti paljon sujuvampaa.

        Miksi haluaisin haitata muiden etenemistä tahallani?

        Olen useinkin ajanut suurinta sallittua pidempiäkin matkoja, lähinnä selvittääkseni eroa polttoainekulutuksessa norminopeudella ja suurimmalla sallitulla. Ei tuo omaa etenemistä ole yhtään haitannut, muiden etenemistä kylläkin, kun tukin ohituskaistaa huomattavasti pidemmän ajan kuin terveellä nopeuserolla ohittaessani...

        Hitaammat haittaavat nopeammin eteneviä, ei päinvastoin.


      • tättärääpippijuu
        TheRat kirjoitti:

        Miksi haluaisin haitata muiden etenemistä tahallani?

        Olen useinkin ajanut suurinta sallittua pidempiäkin matkoja, lähinnä selvittääkseni eroa polttoainekulutuksessa norminopeudella ja suurimmalla sallitulla. Ei tuo omaa etenemistä ole yhtään haitannut, muiden etenemistä kylläkin, kun tukin ohituskaistaa huomattavasti pidemmän ajan kuin terveellä nopeuserolla ohittaessani...

        Hitaammat haittaavat nopeammin eteneviä, ei päinvastoin.

        Mistä tuon nopeusnormin saisi hankittua? SFS:stäkö?


      • heitän_haasteen
        TheRat kirjoitti:

        Miksi haluaisin haitata muiden etenemistä tahallani?

        Olen useinkin ajanut suurinta sallittua pidempiäkin matkoja, lähinnä selvittääkseni eroa polttoainekulutuksessa norminopeudella ja suurimmalla sallitulla. Ei tuo omaa etenemistä ole yhtään haitannut, muiden etenemistä kylläkin, kun tukin ohituskaistaa huomattavasti pidemmän ajan kuin terveellä nopeuserolla ohittaessani...

        Hitaammat haittaavat nopeammin eteneviä, ei päinvastoin.

        Jos sinulla ei ole kykyä hamottaa että myös ylinopeudet haittaavat sujuvuutta, niin sitten ei voi mitään.

        Se jonokin syntyy kahdesta suunnasta, myös ylinopeutta ajava joka saavuttaa suurinta sallittua ajavan eikä ohita.

        P.S. Suurinta sallittua ajamalla ei ole haitaksi. Jos joku haluaa rikkoa sääntöjä ja lakeja, tekee hän sen ihan itse ja omalla vastuulla. Kenenkään ei tarvitse edesauttaa lain rikkojaa millään tavalla. Jos osaa painaa kaasua, osaa myös jarruttaa.


      • heitän_haasteen kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole kykyä hamottaa että myös ylinopeudet haittaavat sujuvuutta, niin sitten ei voi mitään.

        Se jonokin syntyy kahdesta suunnasta, myös ylinopeutta ajava joka saavuttaa suurinta sallittua ajavan eikä ohita.

        P.S. Suurinta sallittua ajamalla ei ole haitaksi. Jos joku haluaa rikkoa sääntöjä ja lakeja, tekee hän sen ihan itse ja omalla vastuulla. Kenenkään ei tarvitse edesauttaa lain rikkojaa millään tavalla. Jos osaa painaa kaasua, osaa myös jarruttaa.

        Heitänpä haasteen.

        Tilanne jossa kaksi kuskia ajaa, toinen 80 km/h ja toinen 100 km/h. Kumpi voi haitata kumman etenemistä? Miten tilanne muuttuu, jos rajoitus on 80 km/h tai 100 km/h?

        Aivan. Ylinopeus ei haittaa, vaan hitaammin ajavat. Useimmiten toki hitaammin ajavat tekevät sen laillisesti, joten se heille suotakoon. Poikkeuksena nämä selvästi muita hitaammat jyrät moottoriteiden ohituskaistoilla, yms...

        > P.S. Suurinta sallittua ajamalla ei ole haitaksi
        On toki. Se, että haittaa ensisijaisesti kuskeja, jotka rikkovat lakia, on sivuseikka. Haittaa se on siitä huolimatta.

        Itse olen sitä mieltä, että liikenne on yhteispeliä ja muut saavat tehdä mitä tykkäävät, kunhan eivät turvallisuutta ja sujuvuutta turhaan häiritse. Henkilökohtaisesti pyrin yleensä minimoimaan aiheuttamani haitat ja maksimoimaan yleisen sujuvuuden.


      • PääPoisOmastaPerseestä
        TheRat kirjoitti:

        Heitänpä haasteen.

        Tilanne jossa kaksi kuskia ajaa, toinen 80 km/h ja toinen 100 km/h. Kumpi voi haitata kumman etenemistä? Miten tilanne muuttuu, jos rajoitus on 80 km/h tai 100 km/h?

        Aivan. Ylinopeus ei haittaa, vaan hitaammin ajavat. Useimmiten toki hitaammin ajavat tekevät sen laillisesti, joten se heille suotakoon. Poikkeuksena nämä selvästi muita hitaammat jyrät moottoriteiden ohituskaistoilla, yms...

        > P.S. Suurinta sallittua ajamalla ei ole haitaksi
        On toki. Se, että haittaa ensisijaisesti kuskeja, jotka rikkovat lakia, on sivuseikka. Haittaa se on siitä huolimatta.

        Itse olen sitä mieltä, että liikenne on yhteispeliä ja muut saavat tehdä mitä tykkäävät, kunhan eivät turvallisuutta ja sujuvuutta turhaan häiritse. Henkilökohtaisesti pyrin yleensä minimoimaan aiheuttamani haitat ja maksimoimaan yleisen sujuvuuden.

        Oletko koskaan ajatellut miksi teillämme on sääntöjä ja nopeusrajoituksia? Voisiko olla niin että esim. nopeusrajoitukset on asetettu siksi että tiellä ajettava suurin sallittu nopeus olisi paras mahdollinen ottaen huomioon esim. tien kunto, sen liikenteen läpäisykyky ja liikennemäärä? Heitän sinullekin haasteen. Yritä muistella mitä sinullekin autokoulussa joskus kerrottiin. Eli ajonopeuden nousu lisää aina riskejä. Se pidentää pysähtymismatkaa, törmäysvoimia, kuljettajan terävänäkökenttä kapenee, muiden nopeuksien arviointi vaikeutuu jne. Suurimman sallitun ajonopeuden asettaminen tielle on aina kompromissi mm. nopeuden/auton etenemisen ja turvallisuuden välillä. SIlloin kun tätä kompromissia aletaan kuljettajien toimesta johtuen heikentämään nostamalla nopeutta on silloin YLINOPEUDEN ajamisesta varmasti haittaa ja häiriötä muille eikä ylinopeuden ajaminen paranna liikenteen yleistä sujuvuutta kokonaisuutta ajatellen vaan vain sen yhden omaa ajamistaan huomioivan kannalta joskin sekin on usein hyvin kyseenalaista.


      • PääPoisOmastaPerseestä kirjoitti:

        Oletko koskaan ajatellut miksi teillämme on sääntöjä ja nopeusrajoituksia? Voisiko olla niin että esim. nopeusrajoitukset on asetettu siksi että tiellä ajettava suurin sallittu nopeus olisi paras mahdollinen ottaen huomioon esim. tien kunto, sen liikenteen läpäisykyky ja liikennemäärä? Heitän sinullekin haasteen. Yritä muistella mitä sinullekin autokoulussa joskus kerrottiin. Eli ajonopeuden nousu lisää aina riskejä. Se pidentää pysähtymismatkaa, törmäysvoimia, kuljettajan terävänäkökenttä kapenee, muiden nopeuksien arviointi vaikeutuu jne. Suurimman sallitun ajonopeuden asettaminen tielle on aina kompromissi mm. nopeuden/auton etenemisen ja turvallisuuden välillä. SIlloin kun tätä kompromissia aletaan kuljettajien toimesta johtuen heikentämään nostamalla nopeutta on silloin YLINOPEUDEN ajamisesta varmasti haittaa ja häiriötä muille eikä ylinopeuden ajaminen paranna liikenteen yleistä sujuvuutta kokonaisuutta ajatellen vaan vain sen yhden omaa ajamistaan huomioivan kannalta joskin sekin on usein hyvin kyseenalaista.

        > Oletko koskaan ajatellut miksi teillämme on sääntöjä ja nopeusrajoituksia

        Kyllä.

        > Voisiko olla niin että esim. nopeusrajoitukset on asetettu siksi että tiellä ajettava
        > suurin sallittu nopeus olisi paras mahdollinen ottaen huomioon esim. tien kunto,
        > sen liikenteen läpäisykyky ja liikennemäärä

        Ei voi, koska nopeusrajoitus ei riipu tien kunnosta tai liikennemäärästä.
        Toki nopeusrajoituksia perustellaan esimerkiksi kovilla ruuhkilla, mutta tämähän on roskaa, koska ruuhkassa ei saavuteta edes rajoituksen mukaista nopeutta.

        > ajonopeuden nousu lisää aina riskejä

        Totta, mutta yksistään ajonopeudesta johtuva riskin lisääntyminen on niin pieni, ettei sillä ole käytännön vaikutusta. Ajonopeuden nousu lisää myös hyötyjä. Optimi on aina jossain nopeudessa. Yli tai alle rajoituksen ja vieläpä tapauksesta riippuen.

        Nopeusrajoitukset on yleensä, jopa poliisien suusta kuultuna, asetettu siten, että "kaikki ajavat kuitenkin sen 20 km/h yli". Ja tietysti heikoimman lenkin mukaan. Huonossa säässä.


      • heitän_haasteen
        TheRat kirjoitti:

        Heitänpä haasteen.

        Tilanne jossa kaksi kuskia ajaa, toinen 80 km/h ja toinen 100 km/h. Kumpi voi haitata kumman etenemistä? Miten tilanne muuttuu, jos rajoitus on 80 km/h tai 100 km/h?

        Aivan. Ylinopeus ei haittaa, vaan hitaammin ajavat. Useimmiten toki hitaammin ajavat tekevät sen laillisesti, joten se heille suotakoon. Poikkeuksena nämä selvästi muita hitaammat jyrät moottoriteiden ohituskaistoilla, yms...

        > P.S. Suurinta sallittua ajamalla ei ole haitaksi
        On toki. Se, että haittaa ensisijaisesti kuskeja, jotka rikkovat lakia, on sivuseikka. Haittaa se on siitä huolimatta.

        Itse olen sitä mieltä, että liikenne on yhteispeliä ja muut saavat tehdä mitä tykkäävät, kunhan eivät turvallisuutta ja sujuvuutta turhaan häiritse. Henkilökohtaisesti pyrin yleensä minimoimaan aiheuttamani haitat ja maksimoimaan yleisen sujuvuuden.

        Pallo takaisin. Ota tilanteeseen enemmän autoja ja moottoritie.

        Esimerkki: Rajoitus on 100 km/h. Ajat rajoituksen mukaista todellista nopeutta. Saavutat pari rekkaa joista haluat ohi. Takaa vasenta kaistaa tulee jono ylinopeutta ajavia. Voit siirtyä heidän eteen jolloin haittaat heitä. Jos et siirry vasemmalle kaistalle, joudut hiljentämään rekkojen nopeuteen jolloin ylinopeutta ajavat ovat haitanneet sinua.

        Nyt tullaankin siihen moraaliseen seikkaan että otetaan lain noudattaminen ja lain rikkominen mukaan kuvioon. Minun moraali sanoo että olen ensisijaisesti lakia noudattavien puolella. Moraalinen näkökantani kertoo myös ajojärjestyksen tilanteessa.


      • heitän_haasteen kirjoitti:

        Pallo takaisin. Ota tilanteeseen enemmän autoja ja moottoritie.

        Esimerkki: Rajoitus on 100 km/h. Ajat rajoituksen mukaista todellista nopeutta. Saavutat pari rekkaa joista haluat ohi. Takaa vasenta kaistaa tulee jono ylinopeutta ajavia. Voit siirtyä heidän eteen jolloin haittaat heitä. Jos et siirry vasemmalle kaistalle, joudut hiljentämään rekkojen nopeuteen jolloin ylinopeutta ajavat ovat haitanneet sinua.

        Nyt tullaankin siihen moraaliseen seikkaan että otetaan lain noudattaminen ja lain rikkominen mukaan kuvioon. Minun moraali sanoo että olen ensisijaisesti lakia noudattavien puolella. Moraalinen näkökantani kertoo myös ajojärjestyksen tilanteessa.

        > Voit siirtyä heidän eteen jolloin haittaat heitä.

        Kyllä, juuri näin voit tehdä. Muistathan käyttää vilkkua oikein ja vaihtaa kaistaa joko reilusti heidän eteensä tai odottaa että tila syntyy? Huomaathan, miten ylinopeus tässä auttaa sinua, jos etenisitte samaa nopeutta, et pääsisi vaihtamaan kaistaa itse hidastamatta...

        > Minun moraali sanoo että olen ensisijaisesti lakia noudattavien puolella.

        Oikein. Kun rikon lakia, minä myös hyväksyn sen, että lakia noudattavat voivat laillisesti toimien haitata minun etenemistäni. Toisaalta, odotan tätä myös muilta. Kun esimerkiksi Turunväylän päässä helsinkiin tultaessa ajan oikeanpuoleisinta kaistaa ja vaihdan kaistamäärän kasvaessa kolmesta neljään yhden kaistan verran vasemmalle, oletan ettei kukana yritä tunkea päälle ilman vilkkua (usein yrittää, tyytillä ja vilkkuvilla valoilla varustettuna).

        Ei minua lain rikkominen tuossa haittaa, vaan muiden etenemisen haittaaminen lakia rikkomalla. Olisikin kyse ylinopeudesta...


      • heitän_haasteen
        TheRat kirjoitti:

        > Voit siirtyä heidän eteen jolloin haittaat heitä.

        Kyllä, juuri näin voit tehdä. Muistathan käyttää vilkkua oikein ja vaihtaa kaistaa joko reilusti heidän eteensä tai odottaa että tila syntyy? Huomaathan, miten ylinopeus tässä auttaa sinua, jos etenisitte samaa nopeutta, et pääsisi vaihtamaan kaistaa itse hidastamatta...

        > Minun moraali sanoo että olen ensisijaisesti lakia noudattavien puolella.

        Oikein. Kun rikon lakia, minä myös hyväksyn sen, että lakia noudattavat voivat laillisesti toimien haitata minun etenemistäni. Toisaalta, odotan tätä myös muilta. Kun esimerkiksi Turunväylän päässä helsinkiin tultaessa ajan oikeanpuoleisinta kaistaa ja vaihdan kaistamäärän kasvaessa kolmesta neljään yhden kaistan verran vasemmalle, oletan ettei kukana yritä tunkea päälle ilman vilkkua (usein yrittää, tyytillä ja vilkkuvilla valoilla varustettuna).

        Ei minua lain rikkominen tuossa haittaa, vaan muiden etenemisen haittaaminen lakia rikkomalla. Olisikin kyse ylinopeudesta...

        >> ...tai odottaa että tila syntyy? Huomaathan, miten ylinopeus tässä auttaa sinua, jos etenisitte samaa nopeutta, et pääsisi vaihtamaan kaistaa itse hidastamatta....

        Joudunhan hidastamaan. Joudun hidastaman rekan taakse että ylinopeutta ajavat ovat tehneet oman ohituksensa ja siis odottaa että tila syntyy. Haittaahan tällöin ylinopeutta ajavat, kuten tuossa ylempänä osoitin. Tahallaan ilmeisesti kirjoittelet diibadaabaa kun et näköjään rohkene myöntää olevasi väärässä.

        Mikäli ajaisimme samaa nopeutta, pysyisivät he minun takanani eivätkä koskaan saavuttaisi minua. Tässäkin kohtaa kirjoitat diibadaabaa. Jätän tähän. Muut keskustelijat näkivät jo pointin ja se riittää minulle. Sinun kanssasi on turha jatkaa vänkäämistä itsestään selvistä asioista.


      • heitän_haasteen kirjoitti:

        >> ...tai odottaa että tila syntyy? Huomaathan, miten ylinopeus tässä auttaa sinua, jos etenisitte samaa nopeutta, et pääsisi vaihtamaan kaistaa itse hidastamatta....

        Joudunhan hidastamaan. Joudun hidastaman rekan taakse että ylinopeutta ajavat ovat tehneet oman ohituksensa ja siis odottaa että tila syntyy. Haittaahan tällöin ylinopeutta ajavat, kuten tuossa ylempänä osoitin. Tahallaan ilmeisesti kirjoittelet diibadaabaa kun et näköjään rohkene myöntää olevasi väärässä.

        Mikäli ajaisimme samaa nopeutta, pysyisivät he minun takanani eivätkä koskaan saavuttaisi minua. Tässäkin kohtaa kirjoitat diibadaabaa. Jätän tähän. Muut keskustelijat näkivät jo pointin ja se riittää minulle. Sinun kanssasi on turha jatkaa vänkäämistä itsestään selvistä asioista.

        > Joudunhan hidastamaan. Joudun hidastaman rekan taakse että ylinopeutta
        > ajavat ovat tehneet oman ohituksensa ja siis odottaa että tila syntyy

        Kyllä, mutta jos ajaisitte kaikki rajoitusten mukaan, joutuisit odottamaan *kauemmin*. Ylinopeudesta on siis tuossa tilanteessa hyötyä sinulle. Ja toki myös ylinopeutta ajaville.

        > Tahallaan ilmeisesti kirjoittelet diibadaabaa kun et
        > näköjään rohkene myöntää olevasi väärässä.

        Ei tämä ole vaikeaa. Jos autojono ohittaa rekkaa 10 km/h nopeuserolla, kestää ohitus kolme kertaa kauemmin, kuin jos nopeusero olisi 30 km/h. Mitä suurempi nopeusero, sitä nopeammin jono menee ohi. Jos nopeusero on nolla, et pääse koskaan ohi.


      • sivusta.seuraannut
        TheRat kirjoitti:

        > Joudunhan hidastamaan. Joudun hidastaman rekan taakse että ylinopeutta
        > ajavat ovat tehneet oman ohituksensa ja siis odottaa että tila syntyy

        Kyllä, mutta jos ajaisitte kaikki rajoitusten mukaan, joutuisit odottamaan *kauemmin*. Ylinopeudesta on siis tuossa tilanteessa hyötyä sinulle. Ja toki myös ylinopeutta ajaville.

        > Tahallaan ilmeisesti kirjoittelet diibadaabaa kun et
        > näköjään rohkene myöntää olevasi väärässä.

        Ei tämä ole vaikeaa. Jos autojono ohittaa rekkaa 10 km/h nopeuserolla, kestää ohitus kolme kertaa kauemmin, kuin jos nopeusero olisi 30 km/h. Mitä suurempi nopeusero, sitä nopeammin jono menee ohi. Jos nopeusero on nolla, et pääse koskaan ohi.

        Joo, ja jos jokainen ajaisi maksimissaan suurinta sallittua, voisi jokainen tehdä ohituksensa aina sujuvasti ja rauhassa ilman että tarvitsisi vilkuilla ylinopeusyrjöjä taustapeileistä. Silloin ei kukaan häiritsisi ketään (kuten ylempänä kuvaillaan). Jos saavuttaisi hitaamman, niin ohi vaan ilman häirintää suuntaan tai toiseen. Ei vaikeaa ymmärtää tämäkään asia.


      • rotanpäivät

        Tarttuihan siihen täkyyn joku...


      • PääPoisOmastaPerseestä
        TheRat kirjoitti:

        > Oletko koskaan ajatellut miksi teillämme on sääntöjä ja nopeusrajoituksia

        Kyllä.

        > Voisiko olla niin että esim. nopeusrajoitukset on asetettu siksi että tiellä ajettava
        > suurin sallittu nopeus olisi paras mahdollinen ottaen huomioon esim. tien kunto,
        > sen liikenteen läpäisykyky ja liikennemäärä

        Ei voi, koska nopeusrajoitus ei riipu tien kunnosta tai liikennemäärästä.
        Toki nopeusrajoituksia perustellaan esimerkiksi kovilla ruuhkilla, mutta tämähän on roskaa, koska ruuhkassa ei saavuteta edes rajoituksen mukaista nopeutta.

        > ajonopeuden nousu lisää aina riskejä

        Totta, mutta yksistään ajonopeudesta johtuva riskin lisääntyminen on niin pieni, ettei sillä ole käytännön vaikutusta. Ajonopeuden nousu lisää myös hyötyjä. Optimi on aina jossain nopeudessa. Yli tai alle rajoituksen ja vieläpä tapauksesta riippuen.

        Nopeusrajoitukset on yleensä, jopa poliisien suusta kuultuna, asetettu siten, että "kaikki ajavat kuitenkin sen 20 km/h yli". Ja tietysti heikoimman lenkin mukaan. Huonossa säässä.

        "En voi, koska nopeusrajoitus ei riipu tien kunnosta tai liikennemäärästä.
        Toki nopeusrajoituksia perustellaan esimerkiksi kovilla ruuhkilla, mutta tämähän on roskaa, koska ruuhkassa ei saavuteta edes rajoituksen mukaista nopeutta."

        Edes Rotalta ei olisi osannut odottaa tuollaista paskaa! Et ilmeisesti ole koskaan ajanut kotipihasi hiekkalaatikkoa kauempana oikealla autolla jos et ole huomannut että esimerkiksi näin kevätaikaan on teillämme usein matalampia nopeusrajoituksia kuin kesällä. Sinun mielestäsi routavauriot ja suuret kuopat tienpinnassa eivät vaikuta tien nopeusrajoituksiin millään lailla? Ja minkähän takia monilla vilkkailla tieosuuksilla on muuttuvat nopeusrajoitukset joita ruuhka-aikaan rukataan matalammiksi? Nopeusrajoituksiin vaikuttaa siis myös liikennemäärät ja Turun suunnalle valmistunut "Nousiaisten uusi moottoritie" on esimerkki tiestä joka on aiheuttanut ihmetystä nopeustajoituksen suhteen. Kyseessä siis uusi moottoritietä muistuttava tie jossa vain 100km/h-rajoitus. Syy rajoitukseen on se että liittymisramppeja on taajempaan kuin moottoritien tasoisilla teillä saa olla joten nopeus on vain 100. Eli teiden nopeusrajoituksiin vaikutttaa monikin asia. Ota siis nimimerkistäni vaarin ja mieti kirjoitustasi uudelleen.


    • valekytät

      Kotipoliisit voisi jättää liikenteenvalvonnan oikeille poliiseille.

      • mökkipoliisi

        Kotipoliisi valvoo kotia?


    • etanat_jarruna

      79km/h nopeytena 80 alueella tarkoittaa törkeää alinopeutta. Se on törkeää liikenteen vaarantamista, jos ei kykene ajamaan liikennevirran mukana.

      • valko..sipuli

        Housuissasi on etana.


    • qwerty987654

      No, ajelen 80-alueella noin 84 km/h ja satasen alueella n.91 km/h, bensaa säästyy.
      Jos käy niin, että taakse ilmestyy linja-auto, päästän sen ohi seuraavassa mahdollisessa paikassa, muut menkööt silloin kun pääsevät.

      • onko.sittenkään

        Kun 80-alueella liikut liikennevirran mukana, niin miksi satasen alueella alat häiriköimään? Onko mielestäsi järkevää vakavasti haitata liikennettä lähinnä kuvitellun polttoaineen säästön nimissä.


      • qwerty987654
        onko.sittenkään kirjoitti:

        Kun 80-alueella liikut liikennevirran mukana, niin miksi satasen alueella alat häiriköimään? Onko mielestäsi järkevää vakavasti haitata liikennettä lähinnä kuvitellun polttoaineen säästön nimissä.

        Katsos, valtatiellä, jolla useimmin olen liikkeellä on laskettu, että joka yhdeksäs auto on raskas ajoneuvo. Nämä, lähinnä puuta kuljettavat autot, kulkevat noin 85-90 km/h. Tuolla käyttämälläni nopeudella pääsen usein 50-60 km niin, ettei tarvi olla koko aikaa kyttäämässä ohitusmahdollisuutta.


      • onko.sittenkään
        qwerty987654 kirjoitti:

        Katsos, valtatiellä, jolla useimmin olen liikkeellä on laskettu, että joka yhdeksäs auto on raskas ajoneuvo. Nämä, lähinnä puuta kuljettavat autot, kulkevat noin 85-90 km/h. Tuolla käyttämälläni nopeudella pääsen usein 50-60 km niin, ettei tarvi olla koko aikaa kyttäämässä ohitusmahdollisuutta.

        Toimit siis jonkun laskennallisen mallin mukaan, et reaalisten tapahtumien mukaan.
        Eli jopa 50-60 km nyhertämiselläsi häiriköit aiheuttaen vakavaa haittaa liikenteelle.
        Ensin kerrot haittaavasi liikennettä polttoaineen säästön nimissä ja nyt ohituspelkosi takia, kumpi on nyt se vahvempi syy?
        Ihan mielenkiinnosta, mitä sitten tapahtuu jos matkasi jatkuu yli 60km valtatiellä jossa on 100km/h rajoitus?


      • weewwww
        onko.sittenkään kirjoitti:

        Toimit siis jonkun laskennallisen mallin mukaan, et reaalisten tapahtumien mukaan.
        Eli jopa 50-60 km nyhertämiselläsi häiriköit aiheuttaen vakavaa haittaa liikenteelle.
        Ensin kerrot haittaavasi liikennettä polttoaineen säästön nimissä ja nyt ohituspelkosi takia, kumpi on nyt se vahvempi syy?
        Ihan mielenkiinnosta, mitä sitten tapahtuu jos matkasi jatkuu yli 60km valtatiellä jossa on 100km/h rajoitus?

        Jännä kun ottaa kun aiheen ylinopeus niin suurin osa suomalaisista autoilijoista ei välitä ajaa sääntöjen mukaan. Joo ja älkää vaan ottako taas sitä mittarivirhettä puolustukseksi mukaan keskusteluun koska ajan 80km/h alueella 90 km/h, Se siittä mittarivirheestä.Silti suurin osa ajaa tollasellakin alueella reilua ylinopeutta.


      • on.se.vaikeaa
        weewwww kirjoitti:

        Jännä kun ottaa kun aiheen ylinopeus niin suurin osa suomalaisista autoilijoista ei välitä ajaa sääntöjen mukaan. Joo ja älkää vaan ottako taas sitä mittarivirhettä puolustukseksi mukaan keskusteluun koska ajan 80km/h alueella 90 km/h, Se siittä mittarivirheestä.Silti suurin osa ajaa tollasellakin alueella reilua ylinopeutta.

        Kysymys oli miksi kommentoija ajaa satasen alueella 50-60 km, muita häriten, alle 90km/h.
        Sitten kysytään miten toimii matkan jatkuessa yli 60km satasen rajoitus alueella.
        Sitten sinä katsot aiheelliseksi tulla länkyttämään,"jänniä juttujasi" ja syytämään suurinta osaa kuskeista säännöistä piittaamattomiksi. Miksi?


    • menenniinkunhaluan

      Nuo rajoituksethan on vain viher-vasemmistolaisille. Muut ajavat niin kun itse haluavat.
      Rajoittunut ja rajoitettu elämä kuuluu pohjoiskorean tyyliin, jossa kaikki on syöty ja kytätään toisia elämän tehtävänä.

    • nöyräKusipääKyttä

      Aloitus on kuin suoraan kotipolisin tai kerrostalokyttääjän sielusta. Millaisen petollisen naapurin pettäjän Stasi sinusta on menettänyt jos olisit elänyt DDR:ssä

      • reilu.meininki

        Pakko lainrikkojia on vähän pitää silmällä. Et elä yksin täällä maailmassa etkä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojasi vaan sinun täytyy noudattaa yhteisesti sovittuja eettisiä pelisääntöjä.


      • eettinenStasikyttä

        Juuri noin, heti ilmoittauduit kyttääjien joukkoon. Olet varmaan katkera kun et ole syntynyt DDR:ään silloin kun elettiin unelmiensi aikaa ja olisit kuulunut eliittiryhmään muiden lähes 90.000 kaltaisesi kanssa joita Stasi palkkasi kyttäämään ettei asiat vaan muuttuisi ihan vallattomiksi, kuten ylinopeuden ajamiseksi.


    • LämäTiskissä

      Ilmeisesti monen mielestä nopeusrajoitus pitäisi sisällyttää soten valinnanvapauden piiriin. Silloin voisi ajella sitä vauhtia, joka kulloinkin sattuu ihan itselle passaamaan. Itse ajaisin koko ajan kaasu pohjassa, kunnes kuolema korjaisi. Sehän lienee elämän tarkoitus, eli turha kuolema. Ja mieluummin niin, että moni muu mahdollisimman sivullinen menisi vielä mukana, niin aina parempi. Eipä olisi silloin kaikki ollut ihan niin turhaa kuitenkaan, koska valinnanvapaus on tärkeintä.

    • Vauhtimies11

      Saatana ku ne mopoautot ajaa siellä sen 50kmh ni mä ku ajan sen 100kmh ni ne on vaa eessä.

      • vauhtimimmii

        Minä kun ajan satasta, ovat mopoautot äkkiä takana, ei eessä.


    • HitaatSuomalaiset

      Mitä vittua? Ajan sitä vauhtia kun haluan....aja sinä aloittaja (joku kusenhajuinen eläkeläinen ilmeisesti) sitä vauhtia kuin kykenet ja minä ajan ohi...Rajoitus on sinulle ehkä oikea mutta ei minulle kenellä on premium auto joka kulkee.

      • dwwwnn

        Minä minä itsekäs ajattelutapa. Kyllä sitäpaisti jokaikisellä automerkillä pystyy nopeusrajoituksia rikkomaan. Ei se tänä päivänä ole automerkistä kiinni.


      • OletMaanteidenKuningas

        Ai että. Onko sulla oikein premium-tason auto???!! Herrajumala sentään. Taidat olla sitten oikein maanteiden kuningas ja omistat tiet joilla ajat. Kyllä me nyt sinulle kumarramme syvään. Oikein premium-auto sulla. Huhhuh. Se mahtaa olla todella nopea. Kyllä nyt tulin kateelliseksi. Se varmaan kulkee kolmeasataa jollei peräti neljääsataa??! Saammeko tulla samalle tielle samaan aikaan kanssasi kun sinulla se premium on? Emme varmaan edes uskalla tai kehtaa tulla omine tavisautojemme kanssa. Anteeksi jos olemme olleet tielläsi, pahasti näyttävää etenemistäsi hidastamassa. Ei tule enää toistumaan. Tästä lähti3n väiatämme nöyrästi sinun ja premiumisi edestä. Uskallanko kysyä että onko se premiumisi oikein Mersu??? Tai edes Bemari??


      • HitaatSuomalaiset
        OletMaanteidenKuningas kirjoitti:

        Ai että. Onko sulla oikein premium-tason auto???!! Herrajumala sentään. Taidat olla sitten oikein maanteiden kuningas ja omistat tiet joilla ajat. Kyllä me nyt sinulle kumarramme syvään. Oikein premium-auto sulla. Huhhuh. Se mahtaa olla todella nopea. Kyllä nyt tulin kateelliseksi. Se varmaan kulkee kolmeasataa jollei peräti neljääsataa??! Saammeko tulla samalle tielle samaan aikaan kanssasi kun sinulla se premium on? Emme varmaan edes uskalla tai kehtaa tulla omine tavisautojemme kanssa. Anteeksi jos olemme olleet tielläsi, pahasti näyttävää etenemistäsi hidastamassa. Ei tule enää toistumaan. Tästä lähti3n väiatämme nöyrästi sinun ja premiumisi edestä. Uskallanko kysyä että onko se premiumisi oikein Mersu??? Tai edes Bemari??

        Mersu, Nettiauton halvin ja kiihtyvyys nollasta sataan 18s .


    • Vauhtimies11

      Kyllä se on BMWvitos-sarjaa.

      • hehehheeee

        Vai että oikein Bayern Milk Wagon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7183
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4380
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      54
      3452
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      498
      3135
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      294
      2092
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1753
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1671
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1573
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      176
      1472
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe