Mitä enemmän julkisuuteen nousee faktaa uskon nimissä tehdyistä suoranaisista vääryyksistä, sen tiukemmin fundamentalistit takertuvat muutamiin kliseisiin ja suoranaiseen valehteluun.
Ajatellaanpa nyt. Meller - tuomittu rikollinen. Jalovara - tuomittu rikollinen. Kuolleiden henkiin herättämiset - törkeää valehtelua. Kielillä puhumiset - todistettu muuksi kuin uskonnolliseksi ilmiöksi. Ihmeparantumiset uskon voimalla - todistettu epätosiksi moneen otteeseen. Kreationismi - lähinnä naurun aihe. Esimerkkejä riittää.
Mistä tämä kertoo? Onko niin, että usko itsessään on joillekin ihmisille itseisarvo? Onko uskominen muutamille välttämätöntä? Onko oman uskon pohja epäolennaista? Onko kaikelta ikävältä, uskoon sopimattomalta tiedolta vain sitkeästi suljettava silmät? Onko järkevää tietoisesti valehdella itselleen?
Tietoinen itsepetos?
5
91
Vastaukset
On. On. On. On. On.
- yks.mummo.vaan
Eskapismi ei ole oikotie onneen - todellisuuden kohtaaminen on koska se on taruakin ihmeellisempää jaksaen aina yllättää. Myös positiivisesti. ;)
- yks.mummo.vaan
Todennäköisesti kysymys on myös suoranaisesta laiskuudesta. Siitä, että ei viitsitä nähdä vaivaa elämän tai ylipäänsä minkään eteen, ollaan kärsimättömiä tyyliin heti-mulle-kaikki-nyt. Hybris kostautuu. Aina ja iankaikkisesti Amen!
Minun nähdäkseni sama ongelma kyllä vaivaa monienkin eri uskontojen maallistumattomia äärilaitoja. Lähes mikä tahansa uppoaa varsinkin kouluttamattomiin ja arviointikyvyttömiin ihmisiin. Sitä luonnollisesti ihmettelen, että Suomessakin - jossa koulutustaso on yleisesti korkea - niin moni ihminen haihattelee fundamentalistien joukoissa.
- JatkakaaHyvääTyötä
Hyvä ja ajankohtainen aloitus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449271
- 785802
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14810Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon414306- 583824
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella553536Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme313409- 472638
- 342172
- 401970