jos ostaa museorekisteröidyn jenkin. otetaan nyt vaikka esimerkiksi ford gougarin tai mustangin, niin onko niin notta raha pysyy niissä turvassa vuosien saatossa kuin kullassa ikään vai onko vaarassa että arvo laskee? tai onko mahdollista ja jopa todennäköistä että 10 vuoden kuluttua niistä saa esim 10-30% enemmän? tuumaan vaan että 20 tuhatta voisi sijoittaa hyvään museoautoon jos on varmaa että raha pysyy siinä turvassa.
museojenkki sijoituskohteena
11
269
Vastaukset
- joojoojamätsinknumpers
Voi pysyä tai olla pysymättä. Vaikea ennustaa. Mutta Mustangeja on kaikenikäisiä vielä maailmassa koko paljon olemassa, joten mitään huimaa arvonnousua tuskin kannattaa odottaa. Cougar on taas harvinaisempi ei-haluttua malli joka TUSKIN ainakaan kasvattaa arvoaan. Mikäli arvo pitäisi jollain tapaan saada säilymään tunnetuimmat ns. muskeliautot ovat varmaan ainoat vaihtoehdot. Ei niissäkään mikään takuu. Ja voi olla vain tietyt vuosimallit ja varusteluversiot. Niin ne näyttää "keräilyautotkin" vaan seisovan myynnissä, vaikea saada kaupan. Joten päästään taas siihen että saadakseen kaupaski, tulisi laskea hintaa - eli voi tulla takkiin. Suuressa maailmassa klassikot voikin pitää arvonsa ja niille on markkinansakin. Suomessa taas saa kaupaksi kuin Octaviaa ja Hentaita sadanvuoden osarilla! Ja suomalainen museokatsastus on vitsi!
- mitävoienäätehdä
nonni, selvän teki. ei sijoitusta jenkkiin. ostan sitten jonkun 80 luvun capricen 3 tonnilla ja nautiskelen kesällä veekasilla ajosta. myyn pois samalla hinta aja ostan jonkin toisen auton tai moton kun kyllästyn. tai sitten ostan jonkun en mä edes tiedä.
- herätyspahvit
Aika nopeasti keksii paremmat sijoituskohteet kuin ameriikan malmi.Se raha jonka jenkkeihin laittaa on oltava valmis kadottamaan ajan myötä.Vaikka kultaan tai muihin metalleihin.Ei ikinä autoihin.
- srgrgrsgrs
Useimmissa joudut laittamaan niihin rahaa kunnossapitoon vähintään yhtä paljon mitä sen arvo nousee. Saa olla tosi harvinainen ja haluttu malli jos haluaa arvon nousevan enemmän kuin siihen menee rahaa. Käytänössä sellaisia malleja et saa mistään halvalla ellet kunnosta itse.
Meilläkin -65 isolohko GM, nouseehan tuon arvo jonkun verran mutta rahaa sen korjauksiin menee enemmän kuin mitä arvo nousee.
Eli ei se jenkki mikään hyvä sijoituskohde ole.- Kalliitharrasteet
Sen lisäksi autotallikulut ja muuta pakollista maksua, jos joskus ajelee.
200e/kk autotallikulut tekee 48000e 20 vuoden aikana.
- dualquad
Ei ehkä pelkästään arvonnousua varten kannata ostaa kuin alkuperäisiä Hemi-moottorisia tms. harvinaisuuksia. Mutta onhan hieno auto mukavampi omistaa kuin samanarvoinen rivi ykkösiä ja nollia jollain sijoitustilillä.
- EnSuosittelisi
Minkään "arvo"ei nouse tai tee tiliä ennenkuin sen laitteen,olipa mikä tahansa,saa myytyä jollekkin
siihen summaan mikä tähtäimessä,muuten ne on ihan teoreettista höpinää mikä on jonkun auton,esineen tai laitteen todellinen arvo eikä mitä sillä satunnaisesti ehkä joskus ollut ja myyty sillä hinnalla.
Vanha auto on sijoituskohteena hyvinkin arvaamaton,kas kun sitä pitää pitää kunnossa eli mieluusti jonkinverran ajaa ja huoltaa kunnostaakkin,se vaatii kunnon tallin joka myös maksaa olipa oma tai ei,vakuutukset jne eikä kukaan voi tietää saako minkälaista bensaa enää 10v päästä vai minkäänlaista ja hintaan?
Nämä vanhat autot toimii huonosti nykybensalla ja vielä huonommin tulevaisuudessa kun viinaa lisätään yhä enemmän vuosi vuodelta.
Maailma saastemääräyksineen myös kehittyy siihen suuntaan että vanhat ajoneuvot halutaan pois liikenteestä,mm monien kaupunkien keskustoihin ei enää mitään asiaa paljon uudemmillakaan laitteilla,päästäveroja ym tulee lisää koko ajan ja tilaa yhä vähemmän moisten säilyttämiseen suuressa maailmassa.
Tarviisi myös tietää mitkä mallit on tulevaisuudessa haluttuja,ne ei todellakaan välttämättä ole enää mitään HEMI ym isolohkomuskeleita,siipiautoja tai klassisia urheilumalleja tms.
Miksikö?
Siksi että ne on jo nyt aivan liian kalliita,varakkaiden keräilijöiden show sijoitusbisnestä vaan harrastajat katoaa muutenkin harrasteautoilun parista ja hienoimmat arvoyksilöt on keräilijöiden museoiden niillä voittoa yrittävien jobbareiden hallussa eikä niiillä ajeta,näyttelykappaleita ja trailer queeneja jotka eivät edes liikennekunnossa milläänmuotoa eikä tarkoituskaan enää ikinä ottaa
muuta kuin peräkärryyn muun liikenteen sekaan,arvokkaimpia ei siihenkään.
Niiden arvo ei siis käytännössä enää nouse,siis myyntiarvo millä sen joku ostaisi ja ostaa.
Likenne on niin vauhdikasta ja vaarallista kaikkine törppöineen ettei edes kovin hienokuntoista harrasteautoa,vaikka vähempiarvoistakin,tee mieli sinne ohjastaa ja ainakin nautinto hyvin kaukana kun silmät oltava etu ja takapuolella,mieluusti sivuillekkin päin ettei kolise valoissa,parkkipaikalla tai risteyksissä muutenkaan.
Tarviisi myös tietää että on itse vielä silloin elossa ja vielä nauttisi siitä mahdollisesta voitosta ettei mene mahdollinen voitto perikunnalle ja suunnitelma pieleen=) - ygygtft
Jos johonkin niin ehdottomasti museojenkki hyvä kohde sijoittaa. Omakohtainen kokemus ja vajaat 15 tonnia sain enemmän mitä maksoin. Vastaavasti kaverini kaupitteli audiaan -70% uuden hinnasta ja sai viimein myytyä senkin, tosin kuuteen vuoteen 16330e korjauskuluja.(vaihdelaatikko muunmuassa, eikä ollut halpa)
- olisikosittenkinnäin
Voiko olla, että audi oli ns. käyttöauto johon tuli 300tkm mittariin tuossa ajassa ja jenkkiautosi oli harrasteauto johon tuli 30tkm mittariin.
- samassajamassa
olisikosittenkinnäin kirjoitti:
Voiko olla, että audi oli ns. käyttöauto johon tuli 300tkm mittariin tuossa ajassa ja jenkkiautosi oli harrasteauto johon tuli 30tkm mittariin.
Rinkelimosseen tuli aika tarkkaan 120tkm tuossa ajassa. suht kalliita kilometrejä, mutta valintojahan nämä ovat. Omalla harrasteautolla ajoin noin 70tkm kuuteen kesään.
- PikkasenMyöhässä
Hyvä kohde sijoittaa,niin,tarviisi tietää just se oikea malli johon rahansa sijoittaa kuin varsinkin ennustaa että sille löytyy myös ostajakin silloin ja kohtuuajassa kun tahtoo myydä sen.
Vaihdossa ei saa ottaa mitään,semmoiset kaupat on tuhoontuomittuja ja kierre jatkuu vaihtovehkeiden myynnillä joista ei tiedä yhtään mitään taustoista saati tuleeko niistäkin vaihdokki taas vaivoiksi olipa sitten halkoja,mp tai traktori ellei joku autonromu tyyliin Audi/BMW raato eli käteisellä saatava museopeli myydyksi.
On myös oltava kunnoltaan semmoinen että MR taso kelpaa ostajillekkin eikä vaan nippanappa läpi tarkastuksesta jossain helpossa paikassa...niitäkin löytyy.
Kauanko sitä sitten passaa ja tarkoitus säilytellä ennen myyntiä??
Kaupat olisi pitänyt tehdä aiemmin ennenkuin jonkun mallin hinta on se mikä se nyt on eikä enää jälkikäteen näillä hinnoin!!
Mikäli markoilla tuli aikoinaan ostettua ja nyt euroilla myydä niin myös allekirjoittaneelle tulee hyvä "voitto"siten laskien JOS ei lasketa mitä siihen on osiin,huolenpitoon,kunnostukseen,säilytykseen,vakuutuksiin ym pikkujuttuihin reilun parinkymmenen vuoden aikana mennyt,eihän ne siihen aikoihin juuri mitään maksaneet ja Suomi oli pullollaan California tuonteja joista osa oli todella hienokuntoisia yksilöitä ja malleja oli joka makuun kuin merkkejäkin,pääosin 60-lukuisia ja 50 loppupuolelta eikä mitään 4d sedaneita todellakaan.
Nyt edes tolppasedaneita ei tahdo hienoja järkihintaan löytyä moisia,puhumattakaan kiinnostavimmista korimalleista joista raatoasteella olevistakin saa latoa taaloja läjän tiskiin rahti tänne vaan sama juttu jos täältä löydät,ei halvalla irtoa kunnostus siihen päälle=$$$.
Siksipä tämä harrastus ei nuorisoa aloittelevia jenkkipeltimiehiä enää laajemmin kiinnosta kun kynnys on liian korkea mukaantuloon kun jo aihio on iso rahareikä ja se on vasta alkua rahanmenoon,rippuen tietty mitä haluaa,mihin tasoon ja kelpaako joku piilofarmarin raato,etuvetoinen 80-luvun pikkujenkki tai Aspen kutosella tms.
Sama idea se on Arabian kupeissa,muumimukeissa tai keräily kolikoissa,postimerkeissä ,militariassa jne,ei niillä enää rikastu jos nykyhinnoin ostelet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123750MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761970Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin821253Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671067Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331008Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60863- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788