Autokauppiaan selitys

Jos pihassa seisoo muutama kymmenen dieselautoa, ei kai kukaan kauppias myönnä niiden arvon tippuneen. Kuitenkin asiakkaan mukaan vaihtotilanteessa dieselautosta hyvitetään kymppitonni vähemmän kuin yleiset pyynnit ovat.
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201704212200107111_oa.shtml
Ilmoita

On aivan turha yleistäen vedota jonkun nimettäomän yksilön kertomaan kokemukseen, jota ei edes voi varmistaa, eikä tiedä millaisesta ja minkä kuntoisesta dieselistä on ollut kyse ja mihin ja missä sitä on tarjottu vaihtoon.

"Jos pihassa seisoo muutama kymmenen dieselautoa, ei kai kukaan kauppias myönnä niiden arvon tippuneen. "

Tai näin. Jos pihassa seisoo muutama kymmenen _bensa-autoa_, ei kai kukaan kauppias myönnä niiden arvon tippuneen.

Realistisesti ja objektiivisesti. Ei se autojen lukumäärä ole mikään referensii, vaan niiden laatu ja kierto.

Uhkat dieselin arvonalennukselle ovat olemassa, varsinkin Keski-Euroopassa yhä lisääntyvien ajorajoituksien vuoksi (riippuen Euro-luokasta ja alueellisesta fanaattisuudesta dieseleiden suhteen), mutta Suomessa toistaiseksi hyvin marginaaliset riskit.

Tosin artikkelissa autokauppiaan kertoma siitä miten diesel on matka-ajoon hankittu ja ettei sellaisen omistaja haittaa vaikak sittä ei saisi vaikkapa Helsingissä ajaa, taasen on aivan täyttä mieliä manipuloivaa propagandaa.

Siinä vaiheessa kun ja jos Suomessa isommissa kaupungeissa alkaa tulla rajoitteita ja kieltoja dieseleille, niin varmasti vaikuttaa niiden haluttavuuteen nykytilanteeseen nähden.

Mutta kyllä suuntaus on yhä ahtaammaksi diesleiden suhteen pitkin EU:ta ja ongelma on se, että kaikki puoskaroivat omine alueellisine sääntöneen.

"Saasteiden vähentäminen on tarkoitus aloittaa Lontoosta. Ensi vuodesta lähtien kaupungissa ei saa ottaa enää käyttöön uusia, dieselmoottorisia takseja."

"Lontoossa autoileville on tulossa myös lisämaksuja, jotka aiotaan ottaa myöhemmin laajemminkin käyttöön Britanniassa."

- http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/jalleen-yksi-euroopan-suurkaupunki-rajoittaa-dieseleiden-kayttoa-hankintakiellot-alkavat-takseista-6640234
Ilmoita
Dieselien kysyntä on tippunut aivan olemattomiin.
Ilmoita
Toivottavaa olisikin minun kannaltani, että dieselien hinnat putoaisi, koska autonvaihto lähestyy. Dieseleitä ole käynyt koeajamassa jo useitakin eri merkkejä. Sekä vähän ajettuja vuoden max pari vanhojakäytettyjä ja uusia. Vaihdossakin menee diesel, n 5-vuotta vanha reilut 100 tkm ajettu virheetön nelivetocittari.

Vastaan ei vielä ole tullut halpoja ja omaanikin on kovasti haluttu, mutta sopivaa tilalle ei vielä oikein ole tullut.
Jos joku osaa kertoa missä täällä pk-seudulla niitä halpoja ja vaikeasti myytäviä hieman isompia cittaridieseleitä oikein on, niin olisin kiitollinen. Pikkuautot ei nyt kiinnosta.
7 VASTAUSTA:
Minäkin olisin kiinnostunut noista uudemmista 'vaikeasti myytävistä dieseleistä', joita kuulemma lojuu autokauppojen varastoissa vaikka kuinka paljon.
Jospa nämä 'tietävät' viitsisivät kertoa missä pk-seudulla tuollaiset autoliikkeet sijaitsevat, niin oitis sinne menisin.
Odotellaan....
KiinnostaaKovasti kirjoitti:
Minäkin olisin kiinnostunut noista uudemmista 'vaikeasti myytävistä dieseleistä', joita kuulemma lojuu autokauppojen varastoissa vaikka kuinka paljon.
Jospa nämä 'tietävät' viitsisivät kertoa missä pk-seudulla tuollaiset autoliikkeet sijaitsevat, niin oitis sinne menisin.
Odotellaan....
Et tule löytämään tuollaista liikettä, et Suomesta etkä muualtakaan.

Luottoluokittaja Moodyskin tutki asiaa (artikkeli löytyy tämänpäiväisestä Ilta-Sanomista):

"Käytetyt Volkswagen-konsernin dieselautot ovat säilyttäneet arvonsa päästöskandaalista huolimatta, kertoo kyseisten autojen hintojen laskua uumoillut luottoluokittaja Moody’s.
Automotive News Europen siteeraaman tutkimuksen mukaan päästöhuijauksesta kiinni jääminen aiheutti kuitenkin vahinkoa Volkswagen-konsernin kaikille tuotemerkeille (pääasiassa Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen) sekä ylipäätään dieselmoottorin imagolle."

Eli jopa pahasti päästöhuijauksesta kiinnijäänyt VW-konsernin dieselautot ovat säilyttäneet arvonsa. Konsernin dieselautoille ja dieseleille yleensäkin aiheutui lähinnä imagohaittaa, mutta arvoa se ei ole pudottanut.

Tämä vastaa täysin myös omia kokemuksiani etsiessäni jo jonkin aikaa vähän käytettyä keskikokoista tai suurempaa dieselautoa. Edullisia, saati halpoja sellaisia ei yksinkertaisesti löydy mistään pk-seudulta, kun on vaikeaa löytää ylipäänsäkään vähän ajettuja dieseleitä tuossa autoluokassa.

Kaikki tuollaiset markkinoille tulevat menevät heti.... ja jatkossa voi olla entistäkin vaikeampaa, jos dieselautojen myynnin väheneminen on pysyvämpää. Hinnanlaskusta ei ole toivoakaan.
Vaihtoehtona käytännössä on hankkia uusi, jos haluaa pysyä uusissa tai uudehkoissa dieseleissä.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034
Suomeen ei ole vielä paniikki levinnyt. Saksassa ongelma alkaa olla todellinen. Pian niitä Saksan käryyttäjiä on täälläkin nurkat täynnä, kun halvalla saa.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-kannata-ostaa-dieselautoa/6491016
Näitähän riittää, kun avaa netin niin joka paikasta puskee päälle.
kjhgjkhkjhjh kirjoitti:
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-kannata-ostaa-dieselautoa/6491016
Näitähän riittää, kun avaa netin niin joka paikasta puskee päälle.
Aioin kuitenkin hankkia autoni Suomesta, jossa hyvistä ja vähänajetuista uudehkoista dieseleistä on suorastaan huutava pula.
Saksassa on oma keskustelunsa ja juttunsa.
Uusi-lienee-hankittava kirjoitti:
Aioin kuitenkin hankkia autoni Suomesta, jossa hyvistä ja vähänajetuista uudehkoista dieseleistä on suorastaan huutava pula.
Saksassa on oma keskustelunsa ja juttunsa.
Kohta ei ole pulaa Suomessakaan, kun Saksan hanat aukeavat. Ylitarjonta Keski-Euroopassa romahduttaa hinnat täälläkin ja silloin kannattaa diesel ostaa, mikäli pitää sen hamaan loppuun asti, sillä dieseleillä on enää jäljellä pelkkä käyttöarvo, ei myyntiarvoa.
Jörgeni kirjoitti:
Kohta ei ole pulaa Suomessakaan, kun Saksan hanat aukeavat. Ylitarjonta Keski-Euroopassa romahduttaa hinnat täälläkin ja silloin kannattaa diesel ostaa, mikäli pitää sen hamaan loppuun asti, sillä dieseleillä on enää jäljellä pelkkä käyttöarvo, ei myyntiarvoa.
Tuota kun jaksaisi odotella, mutta taitaa odottajan aika käydä pitkäksi...
Ei riitä optimismi ihan tuollaiseen....
+Lisää kommentti
Varmaan tulee suomeenkin rajoitteet todella pian,ei kannata ostaa monen tonnin dieseliä enään vaikka kuinka myyjä jampat muuta puhelis.

Volvo muuti jo suunnan.

Volvolta historiallinen veto: lopettaa perinteiset bensa- ja dieselkoneet – kaikkiin uusiin malleihin sähkömoottori.

Autonvalmistaja Volvon uusissa autoissa ei vuodesta 2019 lähtien ole enää lainkaan perinteistä polttomoottoria, vaan kaikki mallit ovat joko täyssähköautoja tai sähköhybridejä.

Volvo kertoi asiasta keskiviikkona.

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279449.html
2 VASTAUSTA:
Näin varmaan on, että polttomoottorien aika käy vähiin yksityisautoissa ainakin. Nyt kuitenkin autonvaihto on ajateltu syksyksi, niin vielä tuolloin ei nuo 2020-luvun suunnitelmat vaikuta eli tarjolla ei ole kunnollista polttomoottorien vaihtoehtoa. Ja kun ajoni on lähinnä maantieajoa ja paljon vetohommia erilaisilla perävaunuilla, niin diesel on ainoa järkevä vaihtoehto.

Taitaapa mennä uuden ostoksi, kun noita uudehkoja ja vähemmän ajettuja dieseleita ei ole tarjolla missään pk-seudulla, vaikka täällä toistellaan jatkuvasti niitä olevan läjäpäittäin autoliikkeiden varastoissa.
autolaina.fi palvelusta löytyy dieselautoja myös pääkaupunkiseudulta. Laitoin hakuehtoihin valmiiksi diesel ja sijainniksi 30 kilometriä Helsingin keskustasta. Voit itse lisätä ominaisuuksia ja hakuehtoja sekä muuttaa hakualuetta. Tsemppiä sopivan löytämiseen!

https://www.autolaina.fi/alykas-autohaku/kaytetyt-autot?ekologisuus=diesel&postinumero=00100&etaisyys=30

Saku
Autolaina.fi Powered by Danske Finance
+Lisää kommentti
Hulluhan se on joka ostaa enään diesel auton koska sitä ei saa varmasti enään myytyä millään hintaa 2-4 vuoden jälkeen.

Disel autolla ei voi varmasti enään ajaa suomessa kohta,norjaan menokin on jo mahdoton mieli käydä kaupungeissa.
3 VASTAUSTA:
Tuon riskin kyllä uskallan helposti ottaa, koska nuo rajoituksethan eivät koske uusia dieseleitä sen enempää kuin bensojakaan. Vanhaa dieselautoa ja varsinkaan bensa-autoa en ole hankkimassa.
Riskihän on sitä paitsi olemassa kaikille polttomoottoriautoille, mutta järkevää vaihtoehtoa kun ei oikein tarpeisiini ole vielä saatavilla kohtuuhintaan.

Olen siis hankkimassa uutta autoa. Tai lähes uutta vähän ajettua, jos vain sellaisen löytäisin....
Kerrotko vielä, miksei rajoitukset koskisi uusia nokilekoja, jotka saastuttavat 3-6 kertaisesti sallittuihin normeihin verrattuna? Nokilekoissahan on sellainen ilmiö, että mitä uudempi auto, sitä suuremat ylityksen päästöissä. Päästöt eivät ole muuttuneet juuri mihinkään 10 vuodessa, vaikka päästörajoja on kiristetty. Siis henkilöautoista puhuttaessa.... ja tästä syystä nokilekojen päästörajoilla ei ole ollut vaikutusta kaupunkien ilmanlaatuun, tosin kuin jo paljon aiemmin käyttöön tulleilla bensakoneiden katalysaattoreilla.

Raskaassa kalustossa puhdistustekniikka sen sijaan toimii ja tästä seuraakin se "hauska" ilmiö, että vimpan päälle "puhdas" Euro 6 dieselhenkilöauto saastuttaa yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto tai 10 bensiinikäyttöistä autoa.
nokilekat_paaliin kirjoitti:
Kerrotko vielä, miksei rajoitukset koskisi uusia nokilekoja, jotka saastuttavat 3-6 kertaisesti sallittuihin normeihin verrattuna? Nokilekoissahan on sellainen ilmiö, että mitä uudempi auto, sitä suuremat ylityksen päästöissä. Päästöt eivät ole muuttuneet juuri mihinkään 10 vuodessa, vaikka päästörajoja on kiristetty. Siis henkilöautoista puhuttaessa.... ja tästä syystä nokilekojen päästörajoilla ei ole ollut vaikutusta kaupunkien ilmanlaatuun, tosin kuin jo paljon aiemmin käyttöön tulleilla bensakoneiden katalysaattoreilla.

Raskaassa kalustossa puhdistustekniikka sen sijaan toimii ja tästä seuraakin se "hauska" ilmiö, että vimpan päälle "puhdas" Euro 6 dieselhenkilöauto saastuttaa yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto tai 10 bensiinikäyttöistä autoa.
Missään ei ole näkynyt uutisia tai suunnitelmia, jotka koskisivat Euro6- tai sitä uudempia dieseleitä. Se ei siis ole minun mielipiteeni tai minun perusteltavissani.

Se on totta, että monien merkkien dieselitkin ylittävät käytännössä Euro6-päästörajoja, jotkut jopa huomattavasti. Sama koskee bensa-autojakin, jopa reilut 40% uusista bensa-autoista ylittää ilmoittamansa teoreettiset kulutusarvot ja sitä myöden tietysti päästötkin.
Nythän ollaan uusimassa päästöjen osalta mittaukset paremmin käytännön ajoa vastaaviksi. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että nykyiset laboratio-oloissa saavutettuja kulutuslukemien sijaan tulee toiset lukemat, jotka ovat huomattavasti korkeammat ja tietysti päästötkin kasvavat samassa suhteessa. Saas nähdä miten käy sitten verotuksen, joka perustuu hiilidioksidipäästöihin.

Pitäydyn kuitenkin edelleen dieseleissä ja sellaista etsinkin ja kuten edellä ole moneen kertaan todennut hyvää uudehkoa kohtuullisesti ajettua dieseliä ei täältä pk-seudulta tunnut löytyvän, joten uusi on todennäköinen.
Mitään sellaista ei ole näköpiirissä lähitulevaisuudessa, josta seuraa jotain riskiä erityisesti uusiin dieseleihin. Ei ainakaan julkisuudessa ole silmiini osunut. Polttomoottorit kyllä poistuvat vähitellen, mutta nyt autoa hankkivalle vaihtoehdot ovat vielä aika vähissä käytännössä.
+Lisää kommentti
Olen töissä isossa autoliikkeessä millä on monta liikettä suomessa ja voin luvata että dieseleistä ei enää tämän kesän jälkeen hyvitetä paljon mitään...Toisiin meidän liikkeisiin ei edes oteta enää vaihdossa kuin enintään vuoden vanhoja alle 50tonnia ajettuja dieseleitä...Nyt tuntuu kyllä valitettavasti siltä että monella jää mustapekka käsiin....itse en uutta hakisi enää,se olisi sama kuin heittäisi rahaa kaivoon...Sitäpaitsi dieseleiden verotukseen kaavaillaan korotuksia mitkä eivät ole ihan pieniä....tämä siis on hys hys tieto jonka tietää autoliikkeet....sen takia ei meinaa enää vaihdossa kannata paljoa dieseleitä tarjota....tietenkään asiakkaat eivät tätä tiedä...Uskon että moni luulee tätäkin viestiä provoksi mutta ei ole syytä pilailla jos verotus nousee satasia vuodessa....ja jos ne jää myymättä liikkeisiin niin jokainen tajuaa tappion määrän autoliikkeelle...Saahan dieselin ostaa jos haluaa mutta älkää tuoko vaihtoon niitä,sillä emme ota.
4 VASTAUSTA:
Ilmeisesti ette toimi pk-seudulla, kun en ole onnistunut löytämään liikettänne. Etsin juuri tuollaista dieseliä, joita kuvasit. Liikkeen nimeä luonnollisestikaan et halua mainita, mutta voisit kuitenkin kertoa missäpäin lähin liike pk-seutua sijaitsee. Kovin kauan en halua tietenkään lähteä, mutta jos jotenkin löytäisin vaikkapa netistä tarjontanne ja jos sopiva löytyisi, niin olen ehdottomasti potentiaalinen asiakas.
Vanhasta dieselautostani (vm 2012) ei teille tule ongelmaa. Se on jo 'myyty' yksityiselle eli luvattu heti kun löydän sopivan.

Minulle on yhdentekevää onko juttusi provo (luultavasti on) vai ei, etsin vain itselleni sopivaa dieseliä, mieluiten vähän käytettyä ja lähes uutta. Sellaiset ovat käytännössä myyty heti, kun niitä liikkeeseen tulee, ainakin täällä pk-seudulla, enkä ole ehtinyt.
Ihmettelen vain esiintulleita väitteitä varastoja pullistelevista halvoista dieselautoista, kun sellaisia en löydä mistään. Vai tarkoitetaanko tuolla ikivanhoja hurjasti ajettuja? Niitä löytyy kyllä kovasti vielä lukuisampien ikivanhojen bensa-autojen kera ulkovarastoista, mutta niistä en ole kiinnostunut.
Etkö osaa katsoa esim. Nettiauto -sivuilta miten mm. Bmw 5 -sarjan autoja on myynnissä toistasataa, kaikki dieseleitä ja vm. 2016 tai nuorempia. Mutta sinähän menetkin mutulla, etkä välitä etsiä faktoja.
Hjkffhkl kirjoitti:
Etkö osaa katsoa esim. Nettiauto -sivuilta miten mm. Bmw 5 -sarjan autoja on myynnissä toistasataa, kaikki dieseleitä ja vm. 2016 tai nuorempia. Mutta sinähän menetkin mutulla, etkä välitä etsiä faktoja.
Etsin itselleni sopivaa. Tuo BMW5 ei sellainen ole monestakin syystä, vaikka varmaan hyvä onkin. Kiitos kuitenkin, kun jaksoit olla niin kiinnostunut autonhankintaprosessistani, että viitsit etsiä minulle valmiiksi sellaisia, joita uskoit olevan minulle sopivia. Tällä kertaa ei osunut, mutta otan vastaan kiitollisuudella uusia, jos vielä jaksat etsiä puolestani.

Tottakai menen mutulla ja kun sopiva löytyy, niin otan faktat käyttöön. Kesä on tosin nyt loma-aikaa, joten on pientä taukoa aktiivisuudessa. Syksyllä auto vaihtuu joka tapauksessa.
Uusi-lienee-hankittava kirjoitti:
Etsin itselleni sopivaa. Tuo BMW5 ei sellainen ole monestakin syystä, vaikka varmaan hyvä onkin. Kiitos kuitenkin, kun jaksoit olla niin kiinnostunut autonhankintaprosessistani, että viitsit etsiä minulle valmiiksi sellaisia, joita uskoit olevan minulle sopivia. Tällä kertaa ei osunut, mutta otan vastaan kiitollisuudella uusia, jos vielä jaksat etsiä puolestani.

Tottakai menen mutulla ja kun sopiva löytyy, niin otan faktat käyttöön. Kesä on tosin nyt loma-aikaa, joten on pientä taukoa aktiivisuudessa. Syksyllä auto vaihtuu joka tapauksessa.
Niin ja helpottaakseni etsintääsi, auto jota haen on nelivetoinen cittari, myös crossover (tai mitä ne nyt kulläkin merkillä ovatkaan) ja vastaava. Niin ja tietysti diesel, sehän kai on jo tullutkin esille. Vuoden tai korkeintaa kaksi vanha, jos ajokilometrit kuitenkin reippaasti alle 100tkm.
En myöskään ole valmis maksamaan ihan mitä tahansa.

Jään odottelemaan uusia ehdotuksiasi. Toki itsekin haeskelen, mutta kuten sanoin nyt kesällä on vähäisempää käytännön aktiivisuutta.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Autokauppiaan selitys

Jos pihassa seisoo muutama kymmenen dieselautoa, ei kai kukaan kauppias myönnä niiden arvon tippuneen. Kuitenkin asiakkaan mukaan vaihtotilanteessa dieselautosta hyvitetään kymppitonni vähemmän kuin yleiset pyynnit ovat.
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201704212200107111_oa.shtml

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta