Uskon raittius

Nettiseurojenkuuntelija

Eilen seuroissa Oulussa puhuja puhui uskon raittiudesta. Kertoi että joukossa on sellaisia kulkijoita
jotka sallivat itselleen erillaisia vapauksia ja tapoja. Puhuja kertoi heidän menevän ns omalla kaistalla. Kyseinen kaista ei kuuleman johda taivaaseen.

49

1221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perunarieska

Puhujien joukossa niitä vasta onkin. Oikeita paatuneita syntitunkioita joita ei hetkauta ei insesti, ei veropetokset, ei väärennetty Jumalan Sana, ei väärät henkiopit eikä mikään, ne ovat raukat niin paatuneita ja sokeita omaan sanomaansa että vain Herra Jeesus voi avata niiden silmät.

• Kristusontie

Taivaaseen ei päästä mitään kaistaa pitkin vaan uskomalla Kristuksen sovitustyöhön.,

• vl-opetusta

SRK ja vl-puhujaveljet eivät opeta noin.

Nämä opettavat, että vain usko vl-herätysliikkeeseen johdattaa ihmisen taivaaseen. Usko Jeesukseen vl-herätysliikkeen ulkopuolella vie ihmisen helvettiin.

Tämä on virallista vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetusta.

• Puhujaveli_Oulunsalo_vl
        vl-opetusta kirjoitti:

SRK ja vl-puhujaveljet eivät opeta noin.

Nämä opettavat, että vain usko vl-herätysliikkeeseen johdattaa ihmisen taivaaseen. Usko Jeesukseen vl-herätysliikkeen ulkopuolella vie ihmisen helvettiin.

Tämä on virallista vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetusta.

Raamattu opettaa, että vain uskomalla vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen ihmiselle avautuu taivaan ovi.

• MillainenUskoKristukseen

Miten Kristusontie selittää sen, että viimeisellä tuomiolla Kristus sanoo joillekin morsiamilleen: "Menkää pois te kirotut. En ikinä teitä tuntenut".

• suomijulli

Monet viimeiset tulee ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeiseksi. Ei ole rauhanyhdistysten silmäätekevillä mitään erityisuojaa, monet heistä menee mustina lampaina kadotukseen vaikka toista itse luulevat.

• ihanaisinvaimoinseassa

Ei lampaan värillä tai muodolla ole väliä. Afrikassa on Jeesuksella mustia lampaita, joitakin jopa täällä Suomemme maassa.

Jaakobin lampaat olivat pilkullisia ja laikullisia, ja Ismael joukkoineen tähtäsi ja ampui niitä pilkkuihin ja laikkuihin. Niin on rakas veljemme Heikki Saari opettanut. Ismael tuli tarkaksi joutsimieheksi etsimään, löytämään ja nälvimään uskovaisten vikoja.

1. Moos. 21:
        20 Ja Jumala oli pojan kanssa, ja hän kasvoi; ja asui korvessa, ja tuli tarkaksi joutsimieheksi.

Siinä on kuva epäuskoisista, jotka ovat pilkkaajia, nimittäin niitä jotka ovat ynseitä ja ylpeitä, ja purevat Jeesuksen lampaita ja nälvivät niiden virheitä, pilkkuja ja laikkuja.

1. Moos. 21:9
        Ja Saara näki Egyptiläisen Hagarin pojan, jonka se Abrahamille synnyttänyt oli, pilkkaajaksi.

Sananl. 20:1
        Viina tekee pilkkaajaksi, ja väkevät juotavat tekevät tyhmäksi: joka niitä halajaa, ei hän ikinä viisaaksi tule.

San. 21:
        24 Joka ynseä ja ylpiä on, hän kutsutaan pilkkaajaksi, joka vihassa ynseytensä näyttää.

Myös Nimrod oli pilkkaaja, nimittäin jalo metsämies, joka pilkallansa ampui tarkasti uskovaisten vikapilkkuihin.

1. Moos. 10:9
        Ja hän oli jalo metsämies Herran edessä. Siitä on sananlasku: se on jalo metsämies Herran edessä, niinkuin Nimrod.

Niin oli myös Eesau jalo metsämies, niin kuin Nimrod, mutta myös omavanhurskas petomies, niin kuin Kain.

1. Moos. 25:27
        Ja poikaiset kasvoivat, ja Esau tuli jaloksi metsä- ja peltomieheksi. Mutta Jakob oli yksivakainen mies, ja asui majoissa.

Mutta uskovainen Jaakob asui majoissa ja oli lampuri, kuten Abel ja Jabalin lapset.

1. Moos. 4:20
        Ja Ada synnytti Jabalin, joka oli niiden isä, jotka majoissa asuivat, ja karjaa kasvattivat.

1. Moos. 4:2
        Ja taas hän synnytti hänen veljensä Habelin. Ja Habel tuli lampuriksi , mutta Kain peltomieheksi.

Ei lampaan musta väri haittaa Jeesusta, joka on Hyvä Paimen.

Kork.v. 1:
        2 Hän suuta antakoon minun, suunsa antamisella; sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viina,
        3 Sinun hyväin voidettes hajuin tähden. Sinun nimes on vuodatettu öljy; sen piikaiset sinua rakastavat.
        4 Vedä minua, niin me juoksemme perässäs: Kuningas vie minun kammioonsa: Me iloitsemme ja riemuitsemme sinusta, me muistamme sinun rakkauttas enempi kuin viinaa: hurskaat rakastavat sinua.
        5 Minä olen musta, mutta sangen otollinen, te Jerusalemin tyttäret, niinkuin Kedarin majat, niinkuin Salomon kirjoiteltu vaate.
        6 Älkäät sitä katsoko, että minä niin musta olen; sillä päivä on minun polttanut: minun äitini lapset vihastuivat minun päälleni: he ovat asettaneet minun viinamäen vartiaksi, mutta en minä varjellut viinamäkeäni.
        7 Sano minulle sinä, jota minun sieluni rakastaa: kussas laidunta pidät, ja kussas lounaalla lepäät? ettei minun pitäisi poikkeeman kumppanies lauman tykö.
        8 Jos et sinä sinuas tunne, sinä kaikkein ihanaisin vaimoin seassa, niin mene lammasten jäljille, ja kaitse vohlias paimenien huonetten tykönä.

Morsian tai vaimo on verrattu lampaaseen, karitsaiseen:

2. Sam. 12:3
        Mutta köyhällä ei ollut mitään muuta kuin yksi vähä karitsa, jonka hän ostanut oli, ja elättänyt, ja kasvattanut suureksi, ja ravitsi sen tykönänsä lastensa kanssa; joka myös söi hänen leipänsä palasta, ja joi hänen juoma-astiastansa, ja makasi hänen sylissänsä, ja se oli hänelle niinkuin tytär.

Siitä Naatanin sepittämästä vertauksesta ei pidä kuitenkaan niin ymmärtää, että omia tyttäriä voisi pitää vaimoina. Ei niin.

• ihanaisinvaimoinseassa

Siitä on sana 'pilkata' tullutkin, että ammutaan nälvimällä toisen vikoihin ikään kuin pilkkuihin joutsipyssyllä.

• etsivä-xxx

Kenelle sanottiin menkää pois. Matt. 7:23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

Tämä liittyy vääriin profeetoihin
        15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
        16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
        17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
        18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
        20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
        21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
        23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!

• Mietinyt

Joku on varmaan kirjoittanut nämä tekstit.Miten me voimme uskoa, että tämä/nämä kirjoittajateivät keksineet näitä tekstejä omasta päästään tai olleet hallusionaatoitten vallassa? Entäs jos eleittäisi tässä ajassa ja oltaisi hyviä ja reiluja toisillemme.

• vl-uskovainen

Mitä tekstejä tarkoitat?

• Miettinyt
        vl-uskovainen kirjoitti:

Mitä tekstejä tarkoitat?

Tarkoitan kaikkia tekstejä,joissa viitataan raamattuun. Joka on sekin meidän maallisten ihmisten kirjoittama. Olen vain pitkän elämäni varrella nähnyt, että eivät nämä isot perheet jaksa oppeja noudattaa. Mikä on ihan ymmärrettävää suurperheessä, voimavarat ei vain riitä. Tekopyhyys on sekin varmaan synti teidän mielestä?

• Omavapaus

Puhujilla on tarve muistuttaa seurakuntalaisia pysymään SRK:n oppien alaisuudessa. Muuten ei pääse taivaaseen. Harmi vain, että tämä on vain ja pelkästään SRK:lainen tulkinta uskomisesta. Heillä täytyy uskoa SRK:hon. Täytyy elää kuten SRK opettaa, ilman meikkiä, alkoholia, TV:tä jne. Nämä eivät ole Raamatun opetuksia, mutta SRK:laiselle ne ovat opin kulmakiviä ja niiden tottelemattomuudesta joutuu kadotukseen. Ne ovat niitä "vapauksia".

• NO_mutta

Muhoksen akan pierussa oli vain puoleksi paskaa mutta sinun puheesi on täysin paskaa.

• veli23

uskovaiset eivät puhu noin rumasti. veli tai sisar tekee heti parannuksen. muuten jumalanvalktakunnan ovi pysyy kiinni.

• Käsitaskussa

Kyllä uskovainen saa puhua rumasti silloin kun on kyseessä maailmanlapsen parjaaminen.

• oikein.sanottu

Hyvin se oli puhuttu. Jeesus tie vie taivaaseen, seuroissa käynti ei pelasta ketään.

• mummo-vl

Ei seuroissa käynti ketään epäuskoista pelastakaan, jos ei ota katuvaisena ja heränneellä tunnolla Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöä vastaan.

Harvemmin sellainen uskovainen kuitenkaan pysyy elävässä uskossa loppuun asti, joka ei Jumalan valtakunnan seuroissa juurikaan käy, vaikka siihen olisi mahdollisuus.

Jos on sairaalassa tai vankilassa tai muuten "sidottuna", niin ettei pääse käymään seuroissa, niin voi soittaa uskovaisille ja pyytää heiltä synninpäästöä ja pyytää heitä käymään luonaan. Voi myös kuunnella seuroja Internetistä ja joskus radiosta tai puhelimesta, tai puhelimella Internetistä tai puhelimella radiosta.

• nortit.pois

Raittiista uskon miehestä kun on kysymys, niin jättäkää ihmeessä pois se Nortti. Sen muuten huomaa, kuka polttaa, usein äänen laadusta ja vähän tyylistäkin. Kun on itse joskus polttanut, niin mielikuva savuisesta ja kaljaisesta saluunasta tulee mieleen :)

• Tällaiset käsitteet kuin "uskon raittius" obvat juuuri sitä kornilta kuulostavaa uskovaisten kapulakieltä, joka osoittaa välittömästi rationaalisesti maailmaa tarkastavalle ihmiselle, mistä on kysymys.

"Raitis usko" on kyseenalaistamatonta ja sokeaa uskoa. Sellaista, mitä lahkojohtajat haluavat.

• vl-uskovainen

Raittiilla tarkoitetaan uskon yhteydessä sellaista uskoa, josta tuoksuu raittiisti (kuin raitis ulkoilma) Kristuksen tuntemisen tuoksu.

2. Kor. 2:15
        Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen.
        2. Kor. 2:16
        Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?´

Laul. l. 1:3
        ihana on voiteittesi tuoksu! Sinun nimesikin tiukkuu parhainta öljyä, siksi neidot sinua rakastavat. [[Tällainen on Kristuksen raitis tuoksu hänen seurakunnassaan, joka on hänen ruumiinsa]]

Laul. l. 4:16
        Neito: Nouse, pohjatuuli, tule, etelätuuli! Puhalla minun puutarhaani, niin balsamin tuoksu leviää ja armaani tulee puutarhaansa nauttimaan sen hedelmistä!
        Laul. l. 7:8
        (7:9) Minä ajattelen: tuohon palmuun minä nousen, sen hedelmiin minä tartun! Kuin rypäletertut ovat sinun rintasi, hengityksessäsi on omenan tuoksu,

1. Moos. 27:27
        Jaakob meni hänen luokseen ja suuteli häntä, ja Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet sanoen: -- Poikani tuoksu on kuin maan tuoksu, maan, jonka Herra on siunannut.

• vl-uskovainen kirjoitti:

Raittiilla tarkoitetaan uskon yhteydessä sellaista uskoa, josta tuoksuu raittiisti (kuin raitis ulkoilma) Kristuksen tuntemisen tuoksu.

Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen.
        Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?´

ihana on voiteittesi tuoksu! Sinun nimesikin tiukkuu parhainta öljyä, siksi neidot sinua rakastavat. [[Tällainen on Kristuksen raitis tuoksu hänen seurakunnassaan, joka on hänen ruumiinsa]]

Neito: Nouse, pohjatuuli, tule, etelätuuli! Puhalla minun puutarhaani, niin balsamin tuoksu leviää ja armaani tulee puutarhaansa nauttimaan sen hedelmistä!
        (7:9) Minä ajattelen: tuohon palmuun minä nousen, sen hedelmiin minä tartun! Kuin rypäletertut ovat sinun rintasi, hengityksessäsi on omenan tuoksu,

Jaakob meni hänen luokseen ja suuteli häntä, ja Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet sanoen: -- Poikani tuoksu on kuin maan tuoksu, maan, jonka Herra on siunannut.

Monta sanaa, mutta eivät tarkoita mitään.

• vl-uskovainen

Tarkoittavat kyllä, jos vaan lukija edes haluaisi ymmärtää.

Mutta taitaa "InhottavaRealisti" olla sellainen lukija, joka ei edes halua ymmärtää.

Vai ovatko hengellisen kuoleman käärinliinat niin tiukasti sidottuina sielun silmien päälle, ettei sieltä mitään näe.

Ap. t. 9:
        17 Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

2. Kor. 4:3
        Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,

• vl-uskovainen

Sananl. 11:6
        Jumalisten vanhurskaus pelastaa heitä, vaan väärintekiät käsitetään viekkaudessansa.

Job. 5:
        13 Hän käsittää taitavat kavaluudessansa, ja pahain neuvo kukistetaan,
        14 Että he päivällä juoksevat pimeydessä, ja koperoitsevat puolipäivänä niinkuin yöllä.
        15 Ja hän auttaa köyhää miekasta, ja heidän suustansa, ja voimallisten kädestä.
        16 Ja hän on köyhän turva, että vääryys pitäis suunsa kiinni.

Jes. 29:
        10 Sillä Herra on teille raskaan unen hengen lähettänyt, ja teidän silmänne sulkenut; teidän prophetanne, päämiehenne ja näkiänne on hän sokaissut;
        11 Niin että kaikkein prophetain näyt ovat heille niinkuin lukitun kirjan sanat. Jos joku sen antais sille, joka lukea taitaa, ja sanois: lue tätä, ja hän vastaa: en minä taida, sillä se on lukittu.
        12 Eli jos joku antais sille, joka ei lukea taida, ja sanois: lues tätä, ja hän vastaa: en minä taida ensinkään lukea.
        13 Ja Herra sanoo: että tämä kansa lähestyy minua suullansa, ja kunnioittaa minua huulillansa; mutta heidän sydämensä on kaukana minusta, ja pelkäävät minua ihmisten käskyin jälkeen, joita he opettavat;
        14 Niin minä myös teen tälle kansalle ihmeellisesti, hirmuisesti,ja kamalasti, että heidän viisastensa viisaus hukkuu, ja heidän ymmärtäväistensä ymmärrys kätketään.

Joh. 9:
        39 Ja Jesus sanoi: minä tulin tuomiolle tähän maailmaan, että ne, jotka ei näe, pitää näkemän, ja ne, jotka näkevät, pitää sokiaksi tuleman.
        40 Ja muutamat Pharisealaisista, jotka hänen tykönänsä olivat, kuulivat nämät ja sanoivat hänelle: olemmeko mekin sokiat?
        41 Jesus sanoi heille: jos te sokiat olisitte, niin ei olisi teillä syntiä; mutta että te sanotte: me näemme, sentähden teidän syntinne pysyy.

2. Kor. 3:14
        Vaan heidän taitonsa olivat paatuneet. Sillä tähän päivään asti, kuin vanhaa Testamenttia luetaan, pysyy se peite ottamatta pois, joka Kristuksessa lakkaa.
        2. Kor. 3:15
        Mutta tähän päivään asti, kuin Mosesta luetaan, riippuu se peite heidän sydämensä edessä.
        2. Kor. 3:16
        Mutta kuin he palajavat Herran puoleen, niin peite otetaan pois.

Matt. 13:13
        Sentähden minä puhun heille vertauksilla, ettei he nähden näe, eikä kuullen kuule, ei myös ymmärrä.
        Matt. 13:34
        Nämät kaikki puhui Jesus kansalle vertauksilla, ja ilman vertauksia ei hän mitään puhunut heille,

Jes. 6:
        8 Minä kuulin Herran äänen sanovan: -- Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi? Niin minä vastasin: -- Tässä olen, lähetä minut!
        9 Hän sanoi: -- Mene ja sano tälle kansalle: Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä ymmärtäkö. [Mark. 4:12; Joh. 12:40; Ap. t. 28:26,27; Room. 11:8 : Hes. 12:2]
        10 Paaduta tämän kansan sydän, sulje sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se silmillään näkisi, ei korvillaan kuulisi eikä sydämellään ymmärtäisi -- ettei se kääntyisi ja tulisi terveeksi. [5. Moos. 29:3]
        11 Minä kysyin: -- Kuinka pitkäksi aikaa, Herra? Hän vastasi: -- Siksi kunnes kaupungit ovat autioina, asukkaita vailla ja talot tyhjillään, kunnes tyhjillä pelloilla vallitsee autius.
        12 Herra vie ihmiset kauas, ja tyhjänä leviää hylätty maa.
        13 Jos väestä on jäljellä vaikka vain kymmenesosa, vielä sekin raastetaan maasta, kaadetaan niin kuin puu, kuin tammi. Mutta puustakin jää kanto, ja siitä kannosta kasvaa pyhien suku.

Jes. 35:8
        Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman; jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy.

Matt. 11:25
        Sillä ajalla vastasi Jesus ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs olet kätkenyt nämät viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille.

Luuk. 10:21
        Sillä hetkellä riemuitsi Jesus hengessä ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs nämät salasit viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille : tosin, Isä, niin oli sinun hyvä tahtos.

1. Kor. 1:19
        Sillä kirjoitettu on: minä kadotan viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä hylkään.

1. Kor. 3:20
        Ja taas: Herra tietää viisasten ajatukset, että ne turhat ovat.

2. Kor. 4:
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.

• vl-uskovainen

2. Piet. 1:
        16 Sillä emmepä me ole kavaloita juttuja noudatelleet, teille tiettäväksi tehdessämme meidän Herran Jesuksen Kristuksen voimaa ja tulemista; vaan me olemme itse nähneet hänen suuren kunniansa,
        17 Kuin hän Isältä Jumalalta sai kunnian ja ylistyksen, äänen kautta, joka hänelle näin siltä suurelta kunnialta tapahtui: tämä on minun rakas Poikani, johon minä mielistyin.
        18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kuin me pyhällä vuorella hänen kanssansa olimme.
        19 Ja meillä on vahva prophetallinen sana, ja te teette hyvin, että te siitä vaarin otatte niinkuin kynttilästä, joka pimeässä valistaa, niinkauvan kuin päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
        20 Ja se tulee teidän ensin tietää, ettei yksikään prophetia Raamatussa tapahdu omasta selityksestä.
        21 Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.

• vl-uskovainen

1992-käännös:
        2. Piet. 1:
        20 Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä.
        21 Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet. [2. Tim. 3:16; 1. Piet. 1:11]

• vl-uskovaiselle
        vl-uskovainen kirjoitti:

Sananl. 11:6
        Jumalisten vanhurskaus pelastaa heitä, vaan väärintekiät käsitetään viekkaudessansa.

Job. 5:
        13 Hän käsittää taitavat kavaluudessansa, ja pahain neuvo kukistetaan,
        14 Että he päivällä juoksevat pimeydessä, ja koperoitsevat puolipäivänä niinkuin yöllä.
        15 Ja hän auttaa köyhää miekasta, ja heidän suustansa, ja voimallisten kädestä.
        16 Ja hän on köyhän turva, että vääryys pitäis suunsa kiinni.

Jes. 29:
        10 Sillä Herra on teille raskaan unen hengen lähettänyt, ja teidän silmänne sulkenut; teidän prophetanne, päämiehenne ja näkiänne on hän sokaissut;
        11 Niin että kaikkein prophetain näyt ovat heille niinkuin lukitun kirjan sanat. Jos joku sen antais sille, joka lukea taitaa, ja sanois: lue tätä, ja hän vastaa: en minä taida, sillä se on lukittu.
        12 Eli jos joku antais sille, joka ei lukea taida, ja sanois: lues tätä, ja hän vastaa: en minä taida ensinkään lukea.
        13 Ja Herra sanoo: että tämä kansa lähestyy minua suullansa, ja kunnioittaa minua huulillansa; mutta heidän sydämensä on kaukana minusta, ja pelkäävät minua ihmisten käskyin jälkeen, joita he opettavat;
        14 Niin minä myös teen tälle kansalle ihmeellisesti, hirmuisesti,ja kamalasti, että heidän viisastensa viisaus hukkuu, ja heidän ymmärtäväistensä ymmärrys kätketään.

Joh. 9:
        39 Ja Jesus sanoi: minä tulin tuomiolle tähän maailmaan, että ne, jotka ei näe, pitää näkemän, ja ne, jotka näkevät, pitää sokiaksi tuleman.
        40 Ja muutamat Pharisealaisista, jotka hänen tykönänsä olivat, kuulivat nämät ja sanoivat hänelle: olemmeko mekin sokiat?
        41 Jesus sanoi heille: jos te sokiat olisitte, niin ei olisi teillä syntiä; mutta että te sanotte: me näemme, sentähden teidän syntinne pysyy.

2. Kor. 3:14
        Vaan heidän taitonsa olivat paatuneet. Sillä tähän päivään asti, kuin vanhaa Testamenttia luetaan, pysyy se peite ottamatta pois, joka Kristuksessa lakkaa.
        2. Kor. 3:15
        Mutta tähän päivään asti, kuin Mosesta luetaan, riippuu se peite heidän sydämensä edessä.
        2. Kor. 3:16
        Mutta kuin he palajavat Herran puoleen, niin peite otetaan pois.

Matt. 13:13
        Sentähden minä puhun heille vertauksilla, ettei he nähden näe, eikä kuullen kuule, ei myös ymmärrä.
        Matt. 13:34
        Nämät kaikki puhui Jesus kansalle vertauksilla, ja ilman vertauksia ei hän mitään puhunut heille,

Jes. 6:
        8 Minä kuulin Herran äänen sanovan: -- Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi? Niin minä vastasin: -- Tässä olen, lähetä minut!
        9 Hän sanoi: -- Mene ja sano tälle kansalle: Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä ymmärtäkö. [Mark. 4:12; Joh. 12:40; Ap. t. 28:26,27; Room. 11:8 : Hes. 12:2]
        10 Paaduta tämän kansan sydän, sulje sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se silmillään näkisi, ei korvillaan kuulisi eikä sydämellään ymmärtäisi -- ettei se kääntyisi ja tulisi terveeksi. [5. Moos. 29:3]
        11 Minä kysyin: -- Kuinka pitkäksi aikaa, Herra? Hän vastasi: -- Siksi kunnes kaupungit ovat autioina, asukkaita vailla ja talot tyhjillään, kunnes tyhjillä pelloilla vallitsee autius.
        12 Herra vie ihmiset kauas, ja tyhjänä leviää hylätty maa.
        13 Jos väestä on jäljellä vaikka vain kymmenesosa, vielä sekin raastetaan maasta, kaadetaan niin kuin puu, kuin tammi. Mutta puustakin jää kanto, ja siitä kannosta kasvaa pyhien suku.

Jes. 35:8
        Siinä myös pitää matka ja tie oleman, joka pitää pyhäksi tieksi kutsuttaman, ettei kenkään saastainen sitä vaeltaisi, ja se pitää heidän edessänsä oleman; jota käydään, niin ettei tyhmäkään eksy.

Matt. 11:25
        Sillä ajalla vastasi Jesus ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs olet kätkenyt nämät viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille.

Luuk. 10:21
        Sillä hetkellä riemuitsi Jesus hengessä ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs nämät salasit viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille : tosin, Isä, niin oli sinun hyvä tahtos.

1. Kor. 1:19
        Sillä kirjoitettu on: minä kadotan viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä hylkään.

1. Kor. 3:20
        Ja taas: Herra tietää viisasten ajatukset, että ne turhat ovat.

2. Kor. 4:
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.

ENSIMMÄINEN AIKAKIRJA 1

1. Aadam, Seet, Enos,
        2. Keenan, Mahalalel, Jered,
        3. Hanok, Metusalah, Lemek,
        4. Nooa, Seem, Haam ja Jaafet.
        5. Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.
        6. Ja Goomerin pojat olivat Askenas, Diifat ja Toogarma.
        7. Ja Jaavanin pojat olivat Elisa ja Tarsisa, kittiläiset ja roodanilaiset.
        8. Haamin pojat olivat Kuus, Misraim, Puut ja Kanaan.
        9. Ja Kuusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.
        10. Ja Kuusille syntyi Nimrod; hän oli ensimmäinen valtias maan päällä.
        11. Ja Misraimille syntyivät luudilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset,
        12. patrokselaiset ja kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, sekä kaftorilaiset.
        13. Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
        14. sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
        15. hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
        16. arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset.
        17. Seemin pojat olivat Eelam, Assur, Arpaksad, Luud, Aram, Uus, Huul, Geter ja Mesek.
        18. Ja Arpaksadille syntyi Selah, ja Selahille syntyi Eeber.
        19. Ja Eeberille syntyi kaksi poikaa; toisen nimi oli Peleg, sillä hänen aikanansa jakaantuivat maan asukkaat, ja hänen veljensä nimi oli Joktan.
        20. Ja Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah,
        21. Hadoram, Uusal, Dikla,
        22. Eebal, Abimael, Saba,
        23. Oofir, Havila ja Joobab. Kaikki nämä olivat Joktanin poikia.
        24. Seem, Arpaksad, Selah,
        25. Eeber, Peleg, Regu,
        26. Serug, Naahor, Terah,
        27. Abram, se on Aabraham.
        28. Aabrahamin pojat olivat Iisak ja Ismael.
        29. Tämä on heidän sukuluettelonsa: Nebajot, Ismaelin esikoinen, Keedar, Adbeel, Mibsan,
        30. Misma, Duuma, Massa, Hadad, Teema,
        31. Jetur, Naafis ja Keedma. Nämä olivat Ismaelin pojat.
        32. Ja Keturan, Aabrahamin sivuvaimon, pojat, jotka tämä synnytti, olivat Simran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak ja Suuah. Joksanin pojat olivat Saba ja Dedan.
        33. Ja Midianin pojat olivat Eefa, Eefer, Hanok, Abida ja Eldaa. Kaikki nämä olivat Keturan jälkeläisiä.
        34. Ja Aabrahamille syntyi Iisak. Iisakin pojat olivat Eesau ja Israel.
        35. Eesaun pojat olivat Elifas, Reguel, Jeus, Jaelam ja Koorah.
        36. Elifaan pojat olivat Teeman, Oomar, Sefi, Gaetam, Kenas, Timna ja Amalek.
        37. Reguelin pojat olivat Nahat, Serah, Samma ja Missa.
        38. Seirin pojat olivat Lootan, Soobal, Sibon, Ana, Diison, Eeser ja Diisan.
        39. Lootanin pojat olivat Hoori ja Hoomam; ja Lootanin sisar oli Timna.
        40. Soobalin pojat olivat Aljan, Maanahat, Eebal, Sefi ja Oonan. Ja Sibonin pojat olivat Aija ja Ana.
        41. Anan pojat olivat Diison. Ja Diisonin pojat olivat Hamran, Esban, Jitran ja Keran.
        42. Eeserin pojat olivat Bilhan, Saavan ja Jaakan. Diisanin pojat olivat Uus ja Aran.
        43. Ja nämä olivat ne kuninkaat, jotka hallitsivat Edomin maassa, ennenkuin mikään kuningas oli hallinnut israelilaisia: Bela, Beorin poika; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Dinhaba.
        44. Ja kun Bela kuoli, tuli Joobab, Serahin poika, Bosrasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        45. Kun Joobab kuoli, tuli Huusam, teemanilaisten maasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        46. Kun Huusam kuoli, tuli Hadad, Bedadin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa, hän, joka voitti midianilaiset Mooabin maassa; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Avit.
        47. Kun Hadad kuoli, tuli Samla, Masrekasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        48. Kun Samla kuoli, tuli Saul, virran rannalla olevasta Rehobotista, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        49. Kun Saul kuoli, tuli Baal-Haanan, Akborin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        50. Kun Baal-Haanan kuoli, tuli Hadad kuninkaaksi hänen sijaansa, ja hänen kaupunkinsa nimi oli Paagi; ja hänen vaimonsa nimi oli Mehetabel, Matredin tytär, joka oli Mee-Saahabin tytär.
        51. Ja Hadad kuoli; ja Edomin sukuruhtinaat olivat: ruhtinas Timna, ruhtinas Alva, ruhtinas Jetet,
        52. ruhtinas Oholibama, ruhtinas Eela, ruhtinas Piinon,
        53. ruhtinas Kenas, ruhtinas Teeman, ruhtinas Mibsar,
        54. ruhtinas Magdiel, ruhtinas Iiram. Nämä olivat Edomin sukuruhtinaat.

• vl-uskovaiselle
        vl-uskovainen kirjoitti:

2. Piet. 1:
        16 Sillä emmepä me ole kavaloita juttuja noudatelleet, teille tiettäväksi tehdessämme meidän Herran Jesuksen Kristuksen voimaa ja tulemista; vaan me olemme itse nähneet hänen suuren kunniansa,
        17 Kuin hän Isältä Jumalalta sai kunnian ja ylistyksen, äänen kautta, joka hänelle näin siltä suurelta kunnialta tapahtui: tämä on minun rakas Poikani, johon minä mielistyin.
        18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kuin me pyhällä vuorella hänen kanssansa olimme.
        19 Ja meillä on vahva prophetallinen sana, ja te teette hyvin, että te siitä vaarin otatte niinkuin kynttilästä, joka pimeässä valistaa, niinkauvan kuin päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
        20 Ja se tulee teidän ensin tietää, ettei yksikään prophetia Raamatussa tapahdu omasta selityksestä.
        21 Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.

ENSIMMÄINEN AIKAKIRJA 1

1. Aadam, Seet, Enos,
        2. Keenan, Mahalalel, Jered,
        3. Hanok, Metusalah, Lemek,
        4. Nooa, Seem, Haam ja Jaafet.
        5. Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.
        6. Ja Goomerin pojat olivat Askenas, Diifat ja Toogarma.
        7. Ja Jaavanin pojat olivat Elisa ja Tarsisa, kittiläiset ja roodanilaiset.
        8. Haamin pojat olivat Kuus, Misraim, Puut ja Kanaan.
        9. Ja Kuusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.
        10. Ja Kuusille syntyi Nimrod; hän oli ensimmäinen valtias maan päällä.
        11. Ja Misraimille syntyivät luudilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset,
        12. patrokselaiset ja kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, sekä kaftorilaiset.
        13. Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
        14. sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
        15. hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
        16. arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset.
        17. Seemin pojat olivat Eelam, Assur, Arpaksad, Luud, Aram, Uus, Huul, Geter ja Mesek.
        18. Ja Arpaksadille syntyi Selah, ja Selahille syntyi Eeber.
        19. Ja Eeberille syntyi kaksi poikaa; toisen nimi oli Peleg, sillä hänen aikanansa jakaantuivat maan asukkaat, ja hänen veljensä nimi oli Joktan.
        20. Ja Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah,
        21. Hadoram, Uusal, Dikla,
        22. Eebal, Abimael, Saba,
        23. Oofir, Havila ja Joobab. Kaikki nämä olivat Joktanin poikia.
        24. Seem, Arpaksad, Selah,
        25. Eeber, Peleg, Regu,
        26. Serug, Naahor, Terah,
        27. Abram, se on Aabraham.
        28. Aabrahamin pojat olivat Iisak ja Ismael.
        29. Tämä on heidän sukuluettelonsa: Nebajot, Ismaelin esikoinen, Keedar, Adbeel, Mibsan,
        30. Misma, Duuma, Massa, Hadad, Teema,
        31. Jetur, Naafis ja Keedma. Nämä olivat Ismaelin pojat.
        32. Ja Keturan, Aabrahamin sivuvaimon, pojat, jotka tämä synnytti, olivat Simran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak ja Suuah. Joksanin pojat olivat Saba ja Dedan.
        33. Ja Midianin pojat olivat Eefa, Eefer, Hanok, Abida ja Eldaa. Kaikki nämä olivat Keturan jälkeläisiä.
        34. Ja Aabrahamille syntyi Iisak. Iisakin pojat olivat Eesau ja Israel.
        35. Eesaun pojat olivat Elifas, Reguel, Jeus, Jaelam ja Koorah.
        36. Elifaan pojat olivat Teeman, Oomar, Sefi, Gaetam, Kenas, Timna ja Amalek.
        37. Reguelin pojat olivat Nahat, Serah, Samma ja Missa.
        38. Seirin pojat olivat Lootan, Soobal, Sibon, Ana, Diison, Eeser ja Diisan.
        39. Lootanin pojat olivat Hoori ja Hoomam; ja Lootanin sisar oli Timna.
        40. Soobalin pojat olivat Aljan, Maanahat, Eebal, Sefi ja Oonan. Ja Sibonin pojat olivat Aija ja Ana.
        41. Anan pojat olivat Diison. Ja Diisonin pojat olivat Hamran, Esban, Jitran ja Keran.
        42. Eeserin pojat olivat Bilhan, Saavan ja Jaakan. Diisanin pojat olivat Uus ja Aran.
        43. Ja nämä olivat ne kuninkaat, jotka hallitsivat Edomin maassa, ennenkuin mikään kuningas oli hallinnut israelilaisia: Bela, Beorin poika; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Dinhaba.
        44. Ja kun Bela kuoli, tuli Joobab, Serahin poika, Bosrasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        45. Kun Joobab kuoli, tuli Huusam, teemanilaisten maasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        46. Kun Huusam kuoli, tuli Hadad, Bedadin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa, hän, joka voitti midianilaiset Mooabin maassa; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Avit.
        47. Kun Hadad kuoli, tuli Samla, Masrekasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        48. Kun Samla kuoli, tuli Saul, virran rannalla olevasta Rehobotista, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        49. Kun Saul kuoli, tuli Baal-Haanan, Akborin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        50. Kun Baal-Haanan kuoli, tuli Hadad kuninkaaksi hänen sijaansa, ja hänen kaupunkinsa nimi oli Paagi; ja hänen vaimonsa nimi oli Mehetabel, Matredin tytär, joka oli Mee-Saahabin tytär.
        51. Ja Hadad kuoli; ja Edomin sukuruhtinaat olivat: ruhtinas Timna, ruhtinas Alva, ruhtinas Jetet,
        52. ruhtinas Oholibama, ruhtinas Eela, ruhtinas Piinon,
        53. ruhtinas Kenas, ruhtinas Teeman, ruhtinas Mibsar,
        54. ruhtinas Magdiel, ruhtinas Iiram. Nämä olivat Edomin sukuruhtinaat.

• vl-uskovainen

Tuo Joobab oli mahdollisesti sama henkilö, kuin Jobin kirjan Job. Tai sitten Jobin isä.

• vl-uskovainen kirjoitti:

Tuo Joobab oli mahdollisesti sama henkilö, kuin Jobin kirjan Job. Tai sitten Jobin isä.

HIENOA keskustelua: Onnittelut.

• Ikäihminenkin
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Ja kaikki he elivät lähes tuhat vuotta!

• Häpeäjososaat

Sinun KESKUSTELUSI kuuluvat ateismi tai skepsis palstoille.

• nbvn

Monta sanaa, mutta eivät tarkoita mitään.

Inhottava idiootti. Se, että sinä et ymmärrä, olet ymmärrystä vailla siis, ei edellytä uskovilta mitään sinun suhteesi muuta kuin antaa kenkää.

• etsivä-xxx
        vl-uskovainen kirjoitti:

olen pahoillani vl uskovainen. Kirjoitan varmaankin tuohtumuksen tilassa ja siksi varmaankin kirjoitettuna toisin kuin puhuisin varmaankin asiasta kyllä mutta paremmin. Kirjoittaa pitää kuitenkin täällä toisaalta lyhyesti.

Kristuksen tuoksusta

Tämä on oikein ja tässä pysykäämme siitä vl uskovainen kirjoitta oikein se pitäkäämme sydämessämme
        Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän.

Laulujen laulu on rakkauslaulu miehen ja naisen välisestä rakkaudeta mutta on siitä vaikeaa tehdä Kristus, niin eroottinen on laulujen laulu. Miehen ja naisen suhde on avioliitossa Jumalan asettama ja siten pyhä ja seurakunta on Kristuksen morsian mutta on silti aika vierasta lukea laulua Kristuksen ja seurakunan suhteeksi. Itse laulu on sellainen, että nuori aviopari voi sitä mielessään lukea ja iloita, että Raamatussakin kuvataan rakkautta.
        9 Mies: Kuin faraon valjakon tamma olet silmissäni, kalleimpani.
        10 Ihanat ovat poskesi, helminauhojen peittämät, ihana on kaulasi ketjuineen!
        11 Muut: Kultaiset ketjut me sinulle teemme ja ketjuihin hopeiset helmet.
        12 Neito: Kuningas lepää ateriallaan, ja nardukseni levittää tuoksuaan.
        13 Kuin mirhakimppu rakkaani lepää rintojeni välissä,
        14 kuin hennakimppu, En-Gedin viinitarhoista poimittu.
        15 Mies: Miten kaunis oletkaan, kalleimpani! Miten kaunis on katseesi, kyyhkysilmä!
        16 Neito: Miten kaunis oletkaan, rakkaani, miten ihana olet! Miten vehreä on vuoteemme!

6 Hänen vasen kätensä on pääni alla, hänen oikea kätensä hyväilee minua.
        7 Minä vannotan teitä, Jerusalemin tytöt, gasellien ja villipeurojen kautta: älkää häiritkö rakkauttamme, älkää häiritkö, ennen kuin itse haluamme herätä!

16 Neito: Rakkaani on minun ja minä olen hänen, liljojen keskellä on hänen laidunmaansa.
        17 Kun tuulenhenki illalla viriää ja varjot pitenevät, tule silloin, rakkaani, riennä kuin gaselli, tule kuin peura tuoksuville kummuille!

5 Sinun rintasi ovat kuin peuranvasat, kuin gasellin kaksoset, jotka käyvät laitumella liljojen keskellä.

1. Moos. 27:27. Tämä vanhoillislestadiolaisten suosima kertomus on taria siitä, että petoksella voisi saada oikean Jumalan siunauksen osakseen. Mitä Raamatussa lukee tästä Jaakobin hajusta. Sehän on rikoksella varastettu vanhemmalta veljeltä varastamalla hänen vaatteensa ja kaiken lisäksi Esau ei ole uskovainen mies, miten hänen vaatteillaan oikesti mitään muuta saataisiin kuin maallista mammonaa. vl versio siitä, että muka olisi tällä tempulla saatu Jumalan siunaus ja Rebekka olisi muka toiminut oikein. Petoksella on saatu vain maallinen esikoisen asema ja omaisuuden perimysoikeus, ei mitään sen kummempaa.

Jumala ei petoksen kautta siunaa mitään, ei koskaan, koska Jumala on totuus eikä kavaluus. Koskaan ei koskaan pidä uskovaiselle ottaa esikuvaksi kavaluutta ja petosta. Jeesuksen esikoisuus on puhdas uhri ristillä. Siinä on seurakunnan saama siunaus.

15 Sitten Rebekka otti vanhemman poikansa Esaun parhaat vaatteet, jotka hänellä oli teltassa, ja puki nuoremman poikansa Jaakobin niihin.
        16 Vuohien nahoilla hän peitti Jaakobin kädet sekä hänen paljaan kaulansa ja nis- kansa.
        17 Sitten hän antoi herkut ja leipomansa leivän Jaakobin käteen.
        18 Jaakob meni isänsä luo ja sanoi: "Isä!" Iisak vastasi: "Niin, poika, kuka sinä olet?"
        19 Jaakob sanoi isälleen: "Minä olen sinun esikoisesi Esau. Olen tehnyt niin kuin käskit. Nouse istumaan ja syö minun riistaani, ja siunaa sitten minut."
        20 Iisak kysyi: "Miten löysit saaliin näin pian, poikani?" Jaakob vastasi: "Herra, sinun Jumalasi, johdatti sen tielleni."
        21 Iisak sanoi: "Tulehan lähemmäksi, poikani, niin minä tunnustelen, oletko sinä Esau vai et."
        22 Jaakob meni isänsä luo, ja tämä tunnusteli häntä ja sanoi: "Ääni on Jaakobin ääni, mutta kädet ovat Esaun kädet."
        23 Eikä Iisak tuntenut Jaakobia, sillä tämän kädet olivat karvaiset kuten Esaun, ja hän siunasi Jaakobin.
        24 Iisak kysyi vielä: "Oletko sinä todella poikani Esau?" Jaakob vastasi: "Olen."
        25 Silloin Iisak sanoi: "Tuo ruoka tänne, niin että saan syödä poikani tuomaa riistaa. Sen jälkeen siu- naan sinut." Jaakob tarjosi hänelle ruokaa ja vii- niä, ja hän söi ja joi.
        26 Sitten Iisak sanoi: "Tule tänne ja suutele minua, poikani."
        27 Jaakob meni hänen luokseen ja suuteli häntä, ja Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet sanoen: -- Poikani tuoksu on kuin maan tuoksu, maan, jonka Herra on siunannut.

Jaakobin siunaus on paini Jumalan kanssa, uskon paini. Jumala itse siunasi hänet, ei petos.
        26 Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakobsanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua.
        29 Jaakob sanoi hänelle: "Sano sinäkin nimesi." Mutta mies vastasi: "Miksi sinun pitäisi tietää minun nimeni?" Ja hän siunasi Jaakobin siellä.

• etsivä-xxx

Jatkan vielä
        Tätä vl tulkintaa jossa muka saatiin Jumalan siunaus pettämällä, nostetaan Rebekn teko ikään kuin Jumalan tahdoksi ei kumoa vain edellä oleva kirjoiutkseni tietenkään, niin tiukaaan on joku joskus tämän vl tulkinnan kirjoittanut

mutta sen kumoaa Raamattu itse.

Hoosea 12
        1 Efraim tavoittelee tuulta, ajaa takaa idän myrskyä, aina se valehtelee, aina se pettää. Assyrian kanssa se tekee liiton, mutta oliiviöljynsä se vie Egyptiin. [Hoos. 5:13, Hoos. 7:11]
        2 -- Herra käy oikeutta Juudan kanssa, rankaisee Jaakobia tekojen mukaan, kääntää hänen tekonsa häntä itseään vastaan.
        3 Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]
        4 Hän paini enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja anoi armoa. Betelissä hän kohtasi Jumalan, siellä Jumala puhui hänen kanssaan. [1. Moos. 28:16, 1. Moos. 35:14]
        5 Herra on kaikkivaltias Jumala, hänen nimensä on Herra!
        6 Käänny siis Jumalasi puoleen, ole uskollinen ja noudata oikeutta ja pane aina toivosi Jumalaan.
        7 -- Efraim on kuin kanaanilainen kauppamies, kädessään väärä vaaka.
        8 Efraim sanoo: "Kylläpä olenkin rikastunut ja hankkinut paljon omaisuutta! Minun hankkeistani ette löydä mitään pahaa, kukaan ei voi syyttää minua vääryydestä."
        9 Mutta minä olen Herra, sinun Jumalasi, minä toin sinut Egyptistä. Minä panen sinut jälleen asumaan teltoissa, niin kuin asuit silloin, kun kohtasin sinut. [Hoos. 13:4]
        10 Minä olen puhunut profeetoille, minä olen antanut heille näkyjä, he ovat puhuneet vertauskuvin ja ilmoittaneet minun tahtoni.
        11 -- Gilead oli täynnä pahuutta ja harhaa. Jo Gilgalissa Efraim uhrasi sonneja epäjumalille, mutta sen alttarit murskataan, niin että ne ovat kuin kivikasoja keskellä peltoa. [Joos. 5:9; Hoos. 4:15, Hoos. 6:8]
        12 Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]
        13 Herra toi Israelin Egyptistä, profeetta sitä johti, profeetta sitä paimensi. [2. Moos. 14:31; Ps. 77:21; Viis. 11:1]
        14 Nyt Efraim on katkeroittanut Herran mielen. Siksi Herra panee sen vastuuseen veritöistä, kääntää sen häpeälliset teot sitä itseään vastaan.

• Etsivä-xxx

Kun tätä nyt olen katsastanut kun tähän nyt törmäsin tulee googlen haulla tuolta naapuripalstalta keskusteluketju jossa viitataan Heikki Saaren kirjan tekstiin näin:

Lainattu ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/t/5821199/esikoisuus

"Heikki Saaren kirjan esittelyä, sen ristiriitaista ja kummallista sananselitystä, jotka ovat jääneet elämään Ry:n puhujien saarnoissa. Viimeksi kuulin, oliko se nyt 2006 suviseurasaarnassa, Alpo Pikkarainen selitti, miten Isak tunsi hajusta Jakobin jumalanlapseksi. Jos teillä joillakin on tämä suviseurajulkaisu, niin tarkistakaapa. Myös Oiva Töllin saarnoista voi nähdä, että hänellä on sama ymmärrys Saaren kanssa.

Kirjassaan H. Saari, sivulla 69, 70 selittää tätä raamatun kohtaa: 1 Moos. 27:26” Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. 27. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.

H. Saaren selitys tähän raamatun kohtaan, sivu: 70 ”Kun Jaakob tulee lähelle, tuntee Isak hänen vaateensa hajun. Sekin on hänelle elämäksi. Olihan Jakob lupauksen sanan kautta Kristuksessa. Hänestä tuoksui elämän haju.

Jaakob tuoksui ”niin kuin kedon haju” ja tämä siksi, että Jakobin oli puettu Esaun vaatteisiin, Esaun josta H.S itse kirjoittaa kirjassaan sivulla 80: ”Esaussa oli eriseuran henki. Vihassaan ja katkeruudessaan Esau pyytää kuitenkin siunausta”.

Jakob tuoksui siis ”eriseuraiselle”. Kuitenkin H.S kirjansa sivulla 70 toteaa, että Jakob tuoksui uskovaiselle ja lainaa Paavalia: 2 Kor. 2:15 ”Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?”

Miten on mahdollista, että tämmöiset ”sananselitykset” menee läpi ja ne hyväksytään? "

Jos kyse on Heikki Saaren tulkinnasta, hän ei ole lukenut Raamattuaan ainakaan Hoosian kohdalta. Jos tätä uskossa mietitään on Hoosia paitsi että kyse on Raamatun kaanoniin kuuluvast asiasta myös siinä "raitttiissa uskossa" jos näin voi Jumalan sanasta sanoa tai paremminkin pitää sanoa, että Raamatun selvä sana on raitista uskoa.
        Raamattu katsoo että yksiselitteisesti että
        2 (12:3) -- Herra käy oikeutta Juudan kanssa, rankaisee Jaakobia tekojen mukaan, kääntää hänen tekonsa häntä itseään vastaan.
        3 (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

Mitään Kristuksen hajua ei pettäjä Jaakobissa ole. Mitään pyhää ei Rebecka toimita. Hoosia kertoo että Jaakob saa Herralta oikeuden tuomion tekonsa mukaan. Hänet pelastaa vain armo.
        4 (12:5) Hän paini enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja anoi armoa. Betelissä hän kohtasi Jumalan, siellä Jumala puhui hänen kanssaan.

Vielä Hoosia kertoo mihin ihmisen tulee kiinnittää uskonsa ja korostaa että Jumala on nimenomaan oikeuden puolella.
        6 (12:7) Käänny siis Jumalasi puoleen, ole uskollinen ja noudata oikeutta ja pane aina toivosi Jumalaan.

Heikki Saaren aikaan, jota minä en ole elänyt lestadiolaisesessa yhteisössä, ei kenties voinut puuttua hänen julistukseensa mutta olisi jo aika tämän saarnan vaieta seurakunnassa.

Minä itse, kun etsin jakeita Jumalan oikeamilisyydestä, päädyin lukemaan Danielin kirjaa.
        Myös sitä että Jumalan vanhurskaus on oikeamelisyyttä ja totuutta.

• vl-uskovainen

Se Rebekan Jaakobin päälle pukema Eesaun vaate oli vertauskuva Kristuksen vanhurskaudesta, joka on "vieras vanhurskaus", eli ei ole Jaakobin omaa vanhurskautta. Eesau oli hyljännyt tuon kalliin puvun, joka on Herran Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus. Ja ei se ollut Eesaun päällä tuolloinkaan, kun hän oli metsästämässä omavanhurskauden uhria, metsänotusta, Jumalan seurakunnan eli Iisakin leirin ulkopuolelta metsästä. Rebekka, joka on vertauskuva Kristuksen seurakunnasta, puki sen kalliin puvun Jaakobille.

Sokea Iisak on vertauskuva taivaan Isästä. Iisakin sokeus kuvaa sitä, että miten taivaan Isä ei katso ihmisen muotoa ja vikoja silloin, kun hän haistaa Kristuksen vanhurskauden tuoksun hänen yllään, niin silloin hän siunaa sitä ihmistä iankaikkisella siunauksella.

1. Moos. 27:15
        Ja Rebekka otti vanhemman poikansa Esaun parhaat vaatteet, jotka huoneessa hänen tykönänsä olivat: ja puetti nuoremman poikansa Jakobin niihin.

Ap. t. 10:
        34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: nyt minä todeksi löydän, ettei Jumala katso ihmisen muotoa:
        35 Vaan kaikissa kansoissa, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, se on Jumalalle otollinen.

Alussa kun ei ollut muita uskovaisia, niin Jumala itse puki Kristuksen vanhurskauden puvun Aadamin ja Eevan päälle syntiinlankeemuksen jälkeen, kun he saivat parannuksen armon. Siitä vertauskuvana on Jumalan uhraaman eläimen (joka on esikuva Kristuksen uhraamisesta) nahan pukeminen heidän päälleen:
        1. Moos. 3:21
        Ja Herra Jumala teki Adamille ja hänen emännällensä nahoista hameet, ja puetti heidän yllensä.

• etsivä-xxx

Eipä tainnut olla mikään Kristuksen vertauskuva se ollenkaan jos Hoosiaa lukee.
        Mutta eihän sille mitään mahda jos Raamattu ei kelpaa. Ei Kristuken laina vanhurskaus päällä tehdä töitä, jotka Jumala rankaisee. Mitähän sinä nyt oikein opetat, tuskin kristinuskoa.
        Hoosia toteaa vain yksiselittisesti.
        2 (12:3) -- Herra käy oikeutta Juudan kanssa, rankaisee Jaakobia tekojen mukaan, kääntää hänen tekonsa häntä itseään vastaan.
        3 (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa.

Eipä tästä taida päästä mihinkään tätä Heiki Saaren harahaopista.

Jos kristuksen vanhurkaus peittää rikokset, jotka Raamattu ilmoittaa Jumalan rankaisevan ja kääntävän häntä (pettäjää) itseään vastaan. Mikä kristillinen teologia on, se että vanhurskauden vaateen alle käännetty synti käänetään rikkojaa itseään vastaan siis Jumalan toimesta. Ei Jumala rankaise selleisesta mikä vanhurkaudella peitetty mutta Hoosia kirjoittaa että Jumala on kääntänyt ne Jaakobin päälle häntä itseään vastaan.

Vanhurskauttamisoppi on nyt vl-uskovaisen tulkinnassa hukassa.

• vl-uskovainen

Ei syntejä peitetä vanhurskaudella, vaan ne pestään pois Jeesuksen verellä. Mutta Kristuksen vanhurskaudella peitetään ihmisen viat ja syntisyys eli perisynti.

• etsivä-xxx
        vl-uskovainen kirjoitti:

Ei syntejä peitetä vanhurskaudella, vaan ne pestään pois Jeesuksen verellä. Mutta Kristuksen vanhurskaudella peitetään ihmisen viat ja syntisyys eli perisynti.

Voi hyvänen aika sentään.

En ymmärrä mitenkä vanhurskauttamisoppi olisi tällaista todellakaan, mutta ymmärrän nyt mitä ajattelet. Ajattelet, että Kristuksen vanhurkaus peittää perisynnin ja muut synnit pyydetään anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Ei voi kuin toivoa että, joku muu lukee tätä ketjua ja ymmärtää mistä on kyse sekä sinun kirjoituksessasi että minun kirjoituksessani.

• juurikaskas
        Etsivä-xxx kirjoitti:

Kun tätä nyt olen katsastanut kun tähän nyt törmäsin tulee googlen haulla tuolta naapuripalstalta keskusteluketju jossa viitataan Heikki Saaren kirjan tekstiin näin:

Lainattu ketjusta http://keskustelu.suomi24.fi/t/5821199/esikoisuus

"Heikki Saaren kirjan esittelyä, sen ristiriitaista ja kummallista sananselitystä, jotka ovat jääneet elämään Ry:n puhujien saarnoissa. Viimeksi kuulin, oliko se nyt 2006 suviseurasaarnassa, Alpo Pikkarainen selitti, miten Isak tunsi hajusta Jakobin jumalanlapseksi. Jos teillä joillakin on tämä suviseurajulkaisu, niin tarkistakaapa. Myös Oiva Töllin saarnoista voi nähdä, että hänellä on sama ymmärrys Saaren kanssa.

Kirjassaan H. Saari, sivulla 69, 70 selittää tätä raamatun kohtaa: 1 Moos. 27:26” Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. 27. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.

H. Saaren selitys tähän raamatun kohtaan, sivu: 70 ”Kun Jaakob tulee lähelle, tuntee Isak hänen vaateensa hajun. Sekin on hänelle elämäksi. Olihan Jakob lupauksen sanan kautta Kristuksessa. Hänestä tuoksui elämän haju.

Jaakob tuoksui ”niin kuin kedon haju” ja tämä siksi, että Jakobin oli puettu Esaun vaatteisiin, Esaun josta H.S itse kirjoittaa kirjassaan sivulla 80: ”Esaussa oli eriseuran henki. Vihassaan ja katkeruudessaan Esau pyytää kuitenkin siunausta”.

Jakob tuoksui siis ”eriseuraiselle”. Kuitenkin H.S kirjansa sivulla 70 toteaa, että Jakob tuoksui uskovaiselle ja lainaa Paavalia: 2 Kor. 2:15 ”Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?”

Miten on mahdollista, että tämmöiset ”sananselitykset” menee läpi ja ne hyväksytään? "

Jos kyse on Heikki Saaren tulkinnasta, hän ei ole lukenut Raamattuaan ainakaan Hoosian kohdalta. Jos tätä uskossa mietitään on Hoosia paitsi että kyse on Raamatun kaanoniin kuuluvast asiasta myös siinä "raitttiissa uskossa" jos näin voi Jumalan sanasta sanoa tai paremminkin pitää sanoa, että Raamatun selvä sana on raitista uskoa.
        Raamattu katsoo että yksiselitteisesti että
        3 (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

Mitään Kristuksen hajua ei pettäjä Jaakobissa ole. Mitään pyhää ei Rebecka toimita. Hoosia kertoo että Jaakob saa Herralta oikeuden tuomion tekonsa mukaan. Hänet pelastaa vain armo.
        4 (12:5) Hän paini enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja anoi armoa. Betelissä hän kohtasi Jumalan, siellä Jumala puhui hänen kanssaan.

Vielä Hoosia kertoo mihin ihmisen tulee kiinnittää uskonsa ja korostaa että Jumala on nimenomaan oikeuden puolella.
        6 (12:7) Käänny siis Jumalasi puoleen, ole uskollinen ja noudata oikeutta ja pane aina toivosi Jumalaan.

Heikki Saaren aikaan, jota minä en ole elänyt lestadiolaisesessa yhteisössä, ei kenties voinut puuttua hänen julistukseensa mutta olisi jo aika tämän saarnan vaieta seurakunnassa.

Minä itse, kun etsin jakeita Jumalan oikeamilisyydestä, päädyin lukemaan Danielin kirjaa.
        Myös sitä että Jumalan vanhurskaus on oikeamelisyyttä ja totuutta.

On hyvä tuoda julki saarnaajien omalla nimellään näitä heikki saareja, töllejä ym. jotka ovat keksineet mitä kummallisimpia raamatuntulkintoja 100 tuhannen ihmisjoukon hengitettäväksi.

Tuosta 100 tuhannen ihmisen joukosta ajatellaan että ne lestadiolaiset ovat sellaisia ja sen sellaisia ja tekevät tätä ja opettavat tuota. Sylttytehdas on aina jossakin ja lestadiolaisuudessa se on juurikin näiden vanhojen jyrkän linjan maallikkosaarnaajien opetuksen ympärillä.
        Näiden heikkien, oivien ja alpojen opetukset ja sananselitykset ovat aiheuttaneet yksityisten ihmisten kohdalla mittaamattomia vahinkoja ja niistä yksittäisistä ihmisistä koostuu loppusestaan melkoinen joukko.

Heidän saarnansa ja selityksensä eivät aina edes mahdu kristinuskon sisälle niin mitä ne sitten ovat? Olen lukenut useita SRK:n opillisia kirjoja, mutta Saaren kirjat piti jättää kesken jo oman uskon takia, koska niin sairaita ovat olleet sen ajan SRK:n saarnaajien teologismaallinen sekoitus korostettuna hirvittällä oman itsensä egolla.

• lejonofzion

Kuka oli se puhuja, joka puhui " uskon raittiudesta" ? E. P. --vai?

• Oliko alustaja veljemme, entinen lääninrovasti, jne. Ärkki Piri?

• Onko se jonkun mielestä KESKUSTELUA, kun kymmeniä Raamatun jakeita peräkkäin jokainen luettelee?

• MeneTerapiaan

Inhottava idiootti.

Ateistin, skeptikon mielipiteet uskovien palstalla ei ole sinun määriteltävissäsi.
        Olet 10 v. kiertänyt Suomi 24 palstoilla vaatimassa uskovia ja palstoille KESKUSTELUA. Aihealueen näet otsikosta ja skeptikkona sinulla ei ole oikeuksia estää tai vaatia ketään KESKUSTELEMAAN kanssasi. Ko. uskonnon edustajat päätävät ihan itse keskustelevatko ja mistä ja milloin haluavat, sekä mikä on heille sopiva aihe ja kuinka haluavat sitä esille tuoda. Raamatunlauseilla selviää moni asia ja Jumalan tahto ihmisille.

• vlvlvlvlv

uskon raittiutta on pitää kiinni Raamatun ilmoituksista, ei vanhojen ukkojen höpötyksiin mukaan lähtemisestä

• Puhujaveli_Hki_vl

Me emme ole vuosikymmeniin noteeranneet Raamatun ilmoituksia. Meillä on vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä ihan omat käytännöt.

• nihilisti

Uskon raittiudella tarkoitetaan hengellisen raittiuden lisäksi myös ruumiillista raittiutta, mikä taas tarkoittaa, että ruumiimme on pyhän hengen temppeli, jota ei saa saastuttaa. Ja mikäköhän sitten saastuttaa? No alkoholi ja huumeetpa tietenkin, mutta sitten lestadiolaisessa uskonnossa jätetään tupakointi raittiuden ulkopuolelle, eli se ei ole syntiä, joten sitä voi vetää kitusiinsa. Tupakointi onkin ainoa pahe, minkä lestauskonto hyväksyy pienin varauksin, eli ei ole sopivaa, että lapset ja nuoret tupakoivat. Kuitenkaan nämä lapset ja nuoret eivät ota tosissaan näitä neuvoja, vaan viittaavat kintaalla ja opettelevat tupakoimaan ensin peruskoulun yläasteella ja sitten rippileirillä. Suviseuroissa onkin sitten näillä nuorilla mahtavaa saada poltella seurakentällä. Monet käyvät seurakentän metsissä tupakilla. Huumeista sanotaan, että ne tekevät sangen riippuvaisiksi, mutta niin tekee tupakointikin. Yhä vain puolustellaan tupakointia ja aikuisten mielestä sitä on pakko ison perheen isän saada tupakoida, jotta hermot eivät menisi.

• vlvaasasta

""Yhä vain puolustellaan tupakointia ja aikuisten mielestä sitä on pakko ison perheen isän saada tupakoida, jotta hermot eivät menisi. ""

Alunperin tämä tapa tuli puolusteluksi aivan inhimillisen luonteemme johdosta, sillä koska herätysliikkeemme johtajista moni oli tupakkamies ja suuresti riippuvainen tupakasta, niin eihän omaa mieltymystään ja nautintoaan voinut kieltää ja synniksi lukea, mutta lähimmäisen malka oli paljon helpompi tuomita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe