Kaupanvahvistaja ym. kulut

Tumpelo_ostoksilla

Hei. Tarkoitus olisi ostaa kiinteistö, jolla ei ole rakennuksia. Kiinteistö on jo siis olemassa, sillä on rajat eikä sitä tarvitse lohkoa. Kysyisin mitä muita sivukuluja kiinteistön ostoon tulisi kuin kaupanvahvistajan palkkio ja lainhuuto? Pitäisikö tämä luovutuskirja, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa tehdä maanmittauslaitoksessa, pankissa, maistraatissa, asunnonvälitystoimistossa vai missä kun en itse tiedä.

15

4003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanmissävaan

Voit tehdä vaikka kahvilassa kunhan tuo kaupanvahvistaja on vaan paikalla henkilökohtaisesti vahvistamassa kaupanteon.

• NickNailer

Kaupoan voi tehdä myös verkossa. Sekin käy kahvilasta käsin.

• Ihanmissävaan

Ja tulee sulle tuon kaupanvahvistajan palkkion lisäksi varainsiirtovero 4% kauppahinnasta laskettuna sekä lainhuudatusmaksu. Vahvistajalle olikohan n. 115€, varainsiirtovero 4% ja lainhuudatusmaksua en muista mutta näkyy maanmittauslaitoksen nettisivuilta.

• jarkko_tapani

En ole varma, mutta pitääkös tuossa tapauksessa tehdä kuitenkin maastokatselmus MML:n kanssa?

• NickNailer

Vain, jos haluaa seuraa eväsretkelle. Kaupan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

• Harmaa_talous

Onko muuten kukaan onnistunut saamaan kaupanvahvistajalta kuittia palveluksistaan? Omassa kiinteistökaupassani piti jopa maksaa käteisellä suoraan kouraan.

• Artzzi

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

• NickNailer

Aina on kuitti tullut pyytämättä.

• Artzzi kirjoitti:

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

Ja se naapuri on sitten käräjäoikeuden määrämä kaupanvahvistaja?

• Artzzi

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

• NickNailer
        Artzzi kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

No ei aivan.

Levyseppähitsarin vahvistama kiinteistökauppa on mitätön.

• NickNailer
      • kauppaa_tekevä

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

• Vaimon_lupa
        kauppaa_tekevä kirjoitti:

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

Tarkoitus on myös todeta ainakin, että myyjä omistaa kiinteistön, ettei sen luovutukseen ole avioliittolain mukaista estettä ja että kauppakirja on lainmukainen ja sisältää tarpeelliset tiedot.

• kauppaa_tekevä

Kiinteistövaihdannan palvelussa nuo asiat tarkistetaan kai automaattisesti? Ainakin omistussuhteet tulevat sieltä tilattavien liitteiden kautta. Ja kauppakirjapohjakin tulee sieltä sähköisenä, joten luulisi sen olevan ihan virallinen. Pitänee kysyä tätä asiaa vielä ensi viikolla maanmittauslaitokselta, koska sähköinen palvelu olisi erittäin helppo ja näppärä tapa hoitaa selkeät tapaukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1329
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      906
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      32
      644
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      600
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      578
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      555
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      547
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      543
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      523
    Aihe