Onko funda-oppi vl uusi käsite?

eksiväkysyjä

Ainakin sen jatko tarkoittaa Suomeksi "muut pois sulkevaa ihmisryhmää kuin VAIN ME"
Eli siis mitä???
Eli siis mitä tarkoittaa "Älä tuomitse, että sinua ei tuomittaisi...."
Eli siis mitä TIM: Raamatun luku; On vai yksi..Jeesus, Jumalan .........poika............anteeksiantaja
Eli siis mitä??????

Mikä on koko vl lahko??? LLL oli kasviskeräilijä ennen 1900 lukua, josta koko lahko alkoi.

27

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sadettajaharhaa

Oletko helluntailainen, jonka oppi sikisi hämärällä sivukadulla pimeissä ja riettaissa olosuhteissa?

• kirkkouskova

Miksi vl haluaa poissulkea muut uskonnot.
      VL usko ei ilmeisesti perustu enää raamattuun, on ns. raamatun lisälehtisynnit, joista saarnataan aina, suviseuroissa 3 päivää.
      -
      Se vain ihmetytää, että eri lahkoilla ei ole enää Raamatun mukaista sanankuuloa.
      -
      EV.LUT Kirkko on ainoa, jossa papit saarnaavat oikeasta uskosta, Raamatusta.

• vl-uskovainen

Kuka Jeesuksen opetuksen ja käskyn mukaan antaa ja voi antaa syntejä anteeksi?

Vastaus: Uskovaiset, joilla on Pyhä Henki:

Joh. 20:
      21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
      22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
      23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Matt. 18:
      18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Luuk. 10:
      17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat ilolla, sanoen: Herra, perkeleetkin ovat sinun nimes kautta meidän allemme annetut.
      18 Niin hän sanoi heille: minä näin saatanan taivaasta lankeevan niinkuin pitkäisen tulen.

Luuk. 24:
      47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista.
      48 Te olette tämän todistajat.

Matt. 16:
      19 Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

Matt. 9:
      2 Ja katso, hänen tykönsä tuotiin halvattu mies, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".
      3 Ja katso, muutamat kirjanoppineista sanoivat mielessään: "Tämä pilkkaa Jumalaa".
      4 Mutta Jeesus ymmärsi heidän ajatuksensa ja sanoi: "Miksi te ajattelette pahaa sydämessänne?
      5 Sillä kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja käy'?
      6 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-"nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
      7 Ja hän nousi ja lähti kotiinsa.
      8 Mutta kun kansanjoukot sen näkivät, peljästyivät he ja ylistivät Jumalaa, joka oli antanut senkaltaisen vallan ihmisille.

Joh. 4:14
      mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Ilm. 21:6
      Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

Ilm. 22:17
      Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

2. Kor. 3:7
      Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
      2. Kor. 3:8
      kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
      2. Kor. 3:9
      Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.

2. Kor. 4:
      1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu,
      2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
      3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
      4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
      5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
      6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
      7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.

Luuk. 10:16
      Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

1. Joh. 4:6
      Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Room. 1:16
      Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.

1. Kor. 1:18
      Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.

Matt. 12:31
      Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.

Matt. 13:19
      Kuin joku kuulee valtakunnan sanan ja ei ymmärrä, niin tulee pahuus ja tempaa pois sen mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, joka tien oheen oli kylvetty.

• vl-uskovainen

Luuk. 10:
        19 Katso, minä annan teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, ja ei teitä mikään ole vahingoitseva,
        20 Kuitenkin älkäät siitä iloitko, että henget teidän allenne annetaan; vaan iloitkaat paremmin, että teidän nimenne ovat kirjoitetut taivaissa.
        21 Sillä hetkellä riemuitsi Jesus hengessä ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs nämät salasit viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille : tosin, Isä, niin oli sinun hyvä tahtos.
        22 Kaikki ovat minulle annetut Isältäni: ja ei tiedä kenkään, kuka on Poika, vaan Isä: ja kuka on Isä, vaan Poika ja kelle Poika tahtoo ilmoittaa.

• vl-uskovainen

2. Sam. 12:13
        Niin sanoi David Natanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan. Natan sanoi Davidille: niin on myös Herra sinun syntis ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman.
        2. Sam. 12:14
        Mutta ettäs tämän työn kautta saatit Herran viholliset pilkkaamaan, pitää sen pojan, joka sinulle syntynyt on, totisesti kuoleman.

• Laestadius

Kaikissa kristillisissä kirkoissa missä opetetaan perinteistä kristillisyyttä (katolinen, luterilainen, ortodoksinen kirkko), pappi julistaa synnit anteeksi (absoluutio) jumalanpalveluskaavassa. Jostakin syystä tämä anteeksianto ei kelpaa vahallislestadiolaisille, koska heillä on lisälehtiä Raamatussa joka nämä kristityt ei noudata.

Kun saarnatoimilla ison miesporukan toimesta julistetaan oma kupla Jumalan valtakunnaksi, niin sanoma on totta niille jotka ovat elävät kuplan sisällä.

• yksisilmäisyyttä
        Laestadius kirjoitti:

Kaikissa kristillisissä kirkoissa missä opetetaan perinteistä kristillisyyttä (katolinen, luterilainen, ortodoksinen kirkko), pappi julistaa synnit anteeksi (absoluutio) jumalanpalveluskaavassa. Jostakin syystä tämä anteeksianto ei kelpaa vahallislestadiolaisille, koska heillä on lisälehtiä Raamatussa joka nämä kristityt ei noudata.

Kun saarnatoimilla ison miesporukan toimesta julistetaan oma kupla Jumalan valtakunnaksi, niin sanoma on totta niille jotka ovat elävät kuplan sisällä.

Lestadiolaiset ovat ottaneet Raamatusta tuon yhden kohdan keppihevosekseen, Joh 20.
        "23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt"
        UT: ssä on kuitenkin selviä esimerkkejä siitä, että Jumala ei ole sidottu vain tuohon "päästämiseen", vaan kaikki perustuu uskoon ja usko ilmenee eri tavoilla:
        : Ap 10:43
        " Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Siitähän juuri lahkot syntyvät, kunne ottavat Raamatusta vain itselleen sopivan kohdan.

• vl-uskovainen

Mutta ei kukaan voi alkaa uskomaan hengellisesti kuolleena. Hengellisesti kuollut voi uskoa vain kuolleella uskolla, jolla kukaan ei tule autuaaksi.

Hengellisesti kuolleen täytyy siis ensin syntyä uudestaan hengellisesti eläväksi, ennen kuin hän voi uskoa elävällä uskolla Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Tämä hengellinen uudestaansyntyminen voi tapahtua vain ottamalla katuvaisena ja kokonaan heränneellä tunnolla vastaan Jumalan valtakunnan evankeliumin ydin, eli synninpäästö, joltakin Jumalan lapselta (eli uskovaiselta, jolla on Pyhä Henki sydämessään asukkaana).

Virkapappien, joilla ei ole Pyhää Henkeä, julistama synninpäästö ei vaikuta mitään, jos sillä virkapapilla ei ole Pyhää Henkeä sydämessään asukkaana. Näin siksi, koska evankeliumin virka ei ole sananvirka, vaan se on Pyhän Hengen virka.

1. Piet. 1:12
        Joille se ilmoitettu oli, sillä ei he itseänsä sen kautta palvelleet, vaan meitä, jotka nyt teille niiden kautta julistetut ovat, jotka teille evankeliumia saarnanneet ovat Pyhän Hengen kautta, taivaasta lähetetyn, jota enkelit nähdä himoitsevat

2. Kor. 3—4:
        3 Ja te olette ilmoitetut, että te Kristuksen lähetyskirja olette, meidän palveluksemme kautta valmistettu, ei pläkillä kirjoitettu, vaan elävän Jumalan hengellä, ei kivisiin tauluihin, vaan lihallisiin sydämen tauluihin.
        4 Mutta senkaltainen uskallus on meillä Kristuksen kautta Jumalan puoleen.
        5 Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,

6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi. [[siis evankeliumin virka on HENGEN VIRKA, eikä puustavin eli sanan virka]]

7 Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
        8 Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
        9 Sillä, jos viralla, joka kadotuksesta saarnaa, kirkkaus oli, paljoa enemmin sillä viralla, joka vanhurskaudesta saarnaa, on ylönpalttinen kirkkaus;
        10 Sillä se toinen, joka kirkastettu oli, ei ole ensinkään kirkkaudeksi luettava, sen ylönpalttisen kirkkauden suhteen.
        11 Sillä jos sillä oli kirkkaus, joka katoo, paljoa enemmin on sillä kirkkaus, joka pysyy.
        12 Että meillä siis senkaltainen toivo on, niin me puhumme rohkiasti,
        13 Ja emme tee niinkuin Moses, joka kasvoillensa peitteen pani, ettei Israelin lapset taitaneet sen loppua katsoa, joka katoo.
        14 Vaan heidän taitonsa olivat paatuneet. Sillä tähän päivään asti, kuin vanhaa Testamenttia luetaan, pysyy se peite ottamatta pois, joka Kristuksessa lakkaa.
        15 Mutta tähän päivään asti, kuin Mosesta luetaan, riippuu se peite heidän sydämensä edessä.
        16 Mutta kuin he palajavat Herran puoleen, niin peite otetaan pois.
        17 Sillä Herra on Henki; mutta kussa Herran Henki on, siinä on vapaus.
        18 Mutta me kaikki avoimilla kasvoilla Herran kirkkautta katselemme, niinkuin peilissä, ja me muutetaan siihen kuvaan kirkkaudesta niin kirkkauteen niinkuin Herran Hengestä.

1 Sentähden, että meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on, niin emme suutu, [[tämä virka on vain niillä, joilla itsellään on Pyhä Henki sydämessä asukkaana alustansa lähtien tai hengellisestä uudestaansyntymisestään lähtien.]]

2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.

3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan, [[koska ei ole mitään muuta mahdollisuutta hengelliseen uudestaansyntymiseen, kuin ottaa kokonaan heränneellä tunnolla ja syntejään katuvaisena vastaan tämä evankeliumin ydin joltakin Jumalan lapselta.]]

4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
        6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.

7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä. [[se voima on Jumalalta Pyhältä Hengeltä]]

• näin_se_menee

###"Älä tuomitse, että sinua ei tuomittaisi...."###

Tämä sivuutetaan tyylikkäästi vl-rauhanyhdistyksillä ja kaiutetaan mikrofonin takaa: VAIN ME!

• vl-uskovainen

Joh. 3:18
        Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.

Room. 10:
        6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta on, sanoo näin: älä sano sydämessäs: kuka tahtoo astua ylös taivaasen? se on Kristusta tänne tuoda alas.
        7 Eli kuka tahtoo astua alas syvyyteen: se on: Kristusta kuolleista jälleen tuoda?
        8 Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.
        9 Sillä, jos sinä suullas tunnustat Herran Jesuksen ja uskot sydämessäs, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä tulet autuaaksi;
        10 Sillä sydämen uskolla me vanhurskaaksi tulemme, ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme.
        11 Sillä Raamattu sanoo: jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä häpiään tuleman.
        12 Ei ole yhtään eroitusta Juudalaisen ja Grekiläisen välillä; sillä yksi on kaikkein Herra, rikas kaikkein kohtaan, jotka häntä rukoilevat.
        13 Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
        18 Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin.

• vl-uskovaiselle

ENSIMMÄINEN AIKAKIRJA 1

1. Aadam, Seet, Enos,
        2. Keenan, Mahalalel, Jered,
        3. Hanok, Metusalah, Lemek,
        4. Nooa, Seem, Haam ja Jaafet.
        5. Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.
        6. Ja Goomerin pojat olivat Askenas, Diifat ja Toogarma.
        7. Ja Jaavanin pojat olivat Elisa ja Tarsisa, kittiläiset ja roodanilaiset.
        8. Haamin pojat olivat Kuus, Misraim, Puut ja Kanaan.
        9. Ja Kuusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.
        10. Ja Kuusille syntyi Nimrod; hän oli ensimmäinen valtias maan päällä.
        11. Ja Misraimille syntyivät luudilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset,
        12. patrokselaiset ja kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, sekä kaftorilaiset.
        13. Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
        14. sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
        15. hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
        16. arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset.
        17. Seemin pojat olivat Eelam, Assur, Arpaksad, Luud, Aram, Uus, Huul, Geter ja Mesek.
        18. Ja Arpaksadille syntyi Selah, ja Selahille syntyi Eeber.
        19. Ja Eeberille syntyi kaksi poikaa; toisen nimi oli Peleg, sillä hänen aikanansa jakaantuivat maan asukkaat, ja hänen veljensä nimi oli Joktan.
        20. Ja Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah,
        21. Hadoram, Uusal, Dikla,
        22. Eebal, Abimael, Saba,
        23. Oofir, Havila ja Joobab. Kaikki nämä olivat Joktanin poikia.
        24. Seem, Arpaksad, Selah,
        25. Eeber, Peleg, Regu,
        26. Serug, Naahor, Terah,
        27. Abram, se on Aabraham.
        28. Aabrahamin pojat olivat Iisak ja Ismael.
        29. Tämä on heidän sukuluettelonsa: Nebajot, Ismaelin esikoinen, Keedar, Adbeel, Mibsan,
        30. Misma, Duuma, Massa, Hadad, Teema,
        31. Jetur, Naafis ja Keedma. Nämä olivat Ismaelin pojat.
        32. Ja Keturan, Aabrahamin sivuvaimon, pojat, jotka tämä synnytti, olivat Simran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak ja Suuah. Joksanin pojat olivat Saba ja Dedan.
        33. Ja Midianin pojat olivat Eefa, Eefer, Hanok, Abida ja Eldaa. Kaikki nämä olivat Keturan jälkeläisiä.
        34. Ja Aabrahamille syntyi Iisak. Iisakin pojat olivat Eesau ja Israel.
        35. Eesaun pojat olivat Elifas, Reguel, Jeus, Jaelam ja Koorah.
        36. Elifaan pojat olivat Teeman, Oomar, Sefi, Gaetam, Kenas, Timna ja Amalek.
        37. Reguelin pojat olivat Nahat, Serah, Samma ja Missa.
        38. Seirin pojat olivat Lootan, Soobal, Sibon, Ana, Diison, Eeser ja Diisan.
        39. Lootanin pojat olivat Hoori ja Hoomam; ja Lootanin sisar oli Timna.
        40. Soobalin pojat olivat Aljan, Maanahat, Eebal, Sefi ja Oonan. Ja Sibonin pojat olivat Aija ja Ana.
        41. Anan pojat olivat Diison. Ja Diisonin pojat olivat Hamran, Esban, Jitran ja Keran.
        42. Eeserin pojat olivat Bilhan, Saavan ja Jaakan. Diisanin pojat olivat Uus ja Aran.
        43. Ja nämä olivat ne kuninkaat, jotka hallitsivat Edomin maassa, ennenkuin mikään kuningas oli hallinnut israelilaisia: Bela, Beorin poika; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Dinhaba.
        44. Ja kun Bela kuoli, tuli Joobab, Serahin poika, Bosrasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        45. Kun Joobab kuoli, tuli Huusam, teemanilaisten maasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        46. Kun Huusam kuoli, tuli Hadad, Bedadin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa, hän, joka voitti midianilaiset Mooabin maassa; ja hänen kaupunkinsa nimi oli Avit.
        47. Kun Hadad kuoli, tuli Samla, Masrekasta, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        48. Kun Samla kuoli, tuli Saul, virran rannalla olevasta Rehobotista, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        49. Kun Saul kuoli, tuli Baal-Haanan, Akborin poika, kuninkaaksi hänen sijaansa.
        50. Kun Baal-Haanan kuoli, tuli Hadad kuninkaaksi hänen sijaansa, ja hänen kaupunkinsa nimi oli Paagi; ja hänen vaimonsa nimi oli Mehetabel, Matredin tytär, joka oli Mee-Saahabin tytär.
        51. Ja Hadad kuoli; ja Edomin sukuruhtinaat olivat: ruhtinas Timna, ruhtinas Alva, ruhtinas Jetet,
        52. ruhtinas Oholibama, ruhtinas Eela, ruhtinas Piinon,
        53. ruhtinas Kenas, ruhtinas Teeman, ruhtinas Mibsar,
        54. ruhtinas Magdiel, ruhtinas Iiram. Nämä olivat Edomin sukuruhtinaat.

• vl-uskovainen

Tuo kuningas Bela oli mahdollisesti Bileamin veli.

• vl-uskovainen kirjoitti:

Tuo kuningas Bela oli mahdollisesti Bileamin veli.

Saarnattiinko heille synnit anteeksi?
        Mainitse yksikään ihminen Uudessa Testamentissa, joka saarnasi toiselle synnit anteeksi.

Vastaa nyt edes tämä kerran.

• vl-uskovainen

Koko oikea kristinusko perustuu siihen:

Luuk. 1:77
        Sinä johdat hänen kansansa tuntemaan pelastuksen, syntien anteeksiantamisen. [Jer. 31:34; Luuk. 3:3]
        Luuk. 24:47
        ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista.

Luuk. 7:48
        Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi."

Jeesus on myös ihminen.

• Hyvä on muistaa, että täällä eniten äänessä olevat fundamentalistit eivät fanaattisuudessaan ole VL-väkeä kummempia.

Vetäkää johtopäätökset.

• vl-uskovainen

Tiedätkö muuten, mitä fundamentalismi tarkoittaa?

fundamentalismi:
        "1. pohjoisamer. protestanttinen liike, joka korostaa Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä."

Lähde: http://www.suomisanakirja.fi/fundamentalismi

Aiheesta lisää:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi

Käytännössä fundamentalismi on nykyisin PALJON muutakin. Laajemminkin uskonnollisista ääriliikkeistä käytetään tuota termiä. Itse lasken VL-ryhmän täysin sinne mukaan. Raamatusta otetaan tiettyjä kohtia ja niitä korostetaan. Muut unohdetaan.

Kuulostaako tutulta?

• vl-uskovainen

Perustele.

Perustele.

Mitä osaa tekstistäni minun on Sinulle perusteltava? Mikä meni pieleen?

• vl-uskovainen

Kaikki meni pieleen ja kaikki pitäisi perustella.

Perustele varsinkin nämä lausuntosi:

"Itse lasken VL-ryhmän täysin sinne mukaan. Raamatusta otetaan tiettyjä kohtia ja niitä korostetaan. Muut unohdetaan. "

Kaikki meni pieleen ja kaikki pitäisi perustella.

Perustele varsinkin nämä lausuntosi:

"Itse lasken VL-ryhmän täysin sinne mukaan. Raamatusta otetaan tiettyjä kohtia ja niitä korostetaan. Muut unohdetaan. "

Otetaan yksi esimerkki. Suhtautuminen ehkäisyys. Raamatusta otetaan pari yksittäistä kohtaa ja vedetään niistä johtopäätökset. TÄYSIN unohdetaan se, mihin tilanteisiin nuo tekstit on alunperin kirjoitettu.

Toinen esimerkki: tanssi ja musiikki. Missä kohtaa Raamattua NIIHIN jotenkin ohjeistetaan VL-tavalla suhtautumaan?

Kolmas esimerkki: oman ryhmän erikoisaseman korostaminen.

Muuta typerää: idea siitä, että koko kaikkeus on rakennettu vainsitä varten, että VL-kansa löytää tien Taivaaseen. Samoin, koko kristinuskon oppirakennelman typeryydet alkaen Luomiskertomuksesta, joka on vain myytti.

• vl-uskovainen

Perustelu Raamatusta sille, että ehkäisy on syntiä:

1. Moos. 38:
        9 Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen.
        10 Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla.

On otettava huomioon, että vanhoillislestadiolaiset eivät pidä kaikenlaista musiikkia syntinä, vaan ainoastaan sitä musiikkia, jonka sävelmän ja rytmin Pyhä Henki ilmoittaa synniksi. Tältä osin me löydämme perusteluksi Raamatusta:

Gal. 5:21
        kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

Remuaminen ja kaikki muu sellainen sisältää myös kaiken muun tanssimisen, lukuun ottamatta aidosti Pyhän Hengen aikaansaamat liikutukset. Siksi myös kylmät hypyt ja kaikki muu tanssiminen paitsi aidot Pyhän Hengen aikaansaamat liikutukset ovat syntiä. Niin ne myös Pyhä Henki ja raitis, terve omatunto ilmoittavat synniksi.

Daavidin tanssiminen liitonarkin kulkueessa oli sitä aitoa Pyhän Hengen aikaan saamaa liikutusta, eikä se ollut kylmää hyppyä, joka on noituuden syntiä ja remuamisen syntiä. Daavidilla putosi vaatteet päältä vahingossa siinä liikutuksen eli "tanssin" yhteydessä, eli hän ei tahallaan riisunut itseään alastomaksi.

Remuaminen ja lihan himoja täyttämään pyrkivä temmeltäminen, jollaista aina saastaisten epäuskoisten tanssiminen on, on myöskin päinvastaista olemukseltaan, kuin kaikki se mitä Pyhä Henki, terve omatunto ja Raamattu ilmoittavat Pyhän Hengen työksi tai hedelmäksi, tai Pyhän Hengen opettamaksi käyttäytymis- ja asennoitumistavaksi:

Jaak. 3:17
        Mutta se viisaus, joka ylhäältä on, se on ensisti tosin puhdas, sitte rauhallinen, siviä, uskova, täynnä laupiutta ja hyviä hedelmiä, eriseuratoin ja ulkokullatoin.

Fil. 1:10
        Että te koettelisitte, mikä paras olis, ja olisitte vilpittömät, ei kellenkään pahennukseksi Kristuksen päivään asti,

Matt. 18:6
        Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
        Matt. 18:8
        Mutta jos kätes taikka jalkas pahentaa sinun, niin leikkaa ne pois, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun elämään sisälle mennä ontuvana taikka raajarikkona, kuin että sinulla olis kaksi kättä eli kaksi jalkaa, ja sinä heitettäisiin ijankaikkiseen tuleen.

1. Joh. 2:15
        Älkäät maailmaa rakastako eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus.

Ps. 1:1
        Autuas on se, joka ei vaella jumalattomain neuvossa, eikä seiso syntisten tiellä, eikä istu kussa pilkkaajat istuvat

Sananl. 11:3
        Viattomuus johdattaa siviät, vaan pahuus kukistaa pilkkaajat.

Ps. 72:4
        Hänen pitää raadollisen kansan oikeudessa pitämän, ja köyhäin lapsia auttaman ja särkemän pilkkaajat.

Ps. 25:3
        Sillä ei yksikään tule häpiään, joka sinua odottaa; mutta irralliset pilkkaajat saavat häpiän.

Room. 6:
        15 Kuinkas siis? Pitääkö meidän syntiä tekemän, ettemme lain alla ole, vaan armon? Pois se!
        16 Ettekö te tiedä, että jolle te annatte itsenne palvelioiksi kuulemaan, sen palveliat te olette, jolle te kuuliaiset olette, taikka synnille kuolemaksi eli kuuliaisuudelle vanhurskaudeksi?
        17 Mutta Jumalan olkoon kiitos, että olitte synnin palveliat, mutta nyt te olette sydämestänne kuuliaiset sen opin esikuvalle, johonka te annetut olette.
        18 Ja että te olette vapahdetut synnistä, niin te olette vanhurskauden palvelioiksi tulleet.
        19 Minä puhun ihmisten tavalla, teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuutta ja vääryyttä palvelemaan vääryyteen, niin antakaat nyt jäsenenne vanhurskautta palvelemaan pyhitykseen.
        20 Sillä koska te olitte synnin palveliat, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
        21 Mitä hedelmää siis teidän silloin niistä oli, joita te nyt häpeätte? Sillä niiden loppu on
        kuolema.

Gal. 5:22
        Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.

Sitten vastaan tähän: "oman ryhmän erikoisaseman korostaminen. "

1. Piet. 2:9
        Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,

1. Tim. 3:15
        Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

1. Kor. 12:27
        Mutta te olette Kristuksen ruumis ja jäsenet, jokainen osansa jälkeen.

Ef. 4:4
        Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,

Kol. 3:15
        Ja Jumalan rauha hallitkoon teidän sydämissänne, johonka te myös kutsutut olette yhteen ruumiiseen, ja olkaat kiitolliset.

• vl-uskovainen

Jatkoksi edelliseen:

Ef. 1:
        22 Ja on kaikki pannut hänen jalkainsa alle, ja on myös hänen pannut pääksi kaikkein päälle seurakunnalle,
        23 Joka on hänen ruumiinsa, sen täyttämys, joka kaikki kaikissa täyttää.

"Muuta typerää: idea siitä, että koko kaikkeus on rakennettu vainsitä varten, että VL-kansa löytää tien Taivaaseen. Samoin, koko kristinuskon oppirakennelman typeryydet alkaen Luomiskertomuksesta, joka on vain myytti."

Room. 8:28
        Mutta me tiedämme niille, jotka Jumalaa rakastavat, kaikki kappaleet ynnä parhaaksi kääntyvän, niille, jotka aivoituksen jälkeen kutsutut ovat.

Ef. 1:
        10 Kuin aika täytetty oli, että hän kaikki kappaleet päältä-iskein Kristuksessa yhdistäis, sekä ne, jotka taivaassa, että myös ne, jotka maan päällä ovat,
        11 Hänessä, jonka kautta me myös perillisiksi tulleet olemme, jo ennen hänen aivoituksensa jälkeen säädetyt, joka kaikki kappaleet oman tahtonsa neuvon jälkeen vaikuttaa.

• kaikkimuutpoissulkeva

Erehtymätön??????????
      -
      Saarnoissaan vl kuitenkin korostaa, että "kaikki erehtyy", ei ole erehtyvää.

• lieneeitsetuhonoma

Siunausta lienee kovin vähän vl pullistelu lahkolla, .
      Tapattaa mukamas kaikki maailman ihmiset, myrkyttää.
      Ja että vain ME jäisimme eloon.
      -
      Ei liene kovin kestävä Raamatun mukainen,yhteiskunnallinen, verrattain nuori lahko????????????

• vl-uskovainen

Jumalan valtakunta on perustettu jo ennen aikojen alkua.

1. Piet. 1:20
        Joka tosin jo ennen oli aivottu kuin maailman perustus pantu oli, mutta ilmoitettu viimeisinä aikoina teidän tähtenne,

Ilm. 13:8
        Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on.

Hepr. 11:
        10 Sillä hän oli odottanut sitä kaupunkia, jolla perustus oli, jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

Ef. 1:
        1 Paavali, Jesuksen Kristuksen apostoli Jumalan tahdon kautta, pyhille, jotka Ephesossa asuvat ja Kristuksen Jesuksen päälle uskovat:
        2 Armo olkoon teille ja rauha Jumalalta meidän Isältämme ja Herralta Jesukselta Kristukselta!
        3 Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä on siunannut kaikkinaisella hengellisellä siunauksella taivaallisissa Kristuksen kautta.
        4 Niinkuin hän meitä on sen kautta valinnut, ennenkuin maailman perustus laskettu oli, että me olisimme pyhät ja laittamattomat rakkaudessa hänen edessänsä,
        5 Ja on säätänyt meitä korjattaa lapsiksensa, Jesuksen Kristuksen kautta, hyvän tahtonsa jälkeen,
        6 Kunniallisen armonsa kiitokseksi, jonka kautta hän on meitä otolliseksi tehnyt siinä rakkaassa,
        7 Jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi-antamus, hänen armonsa rikkauden jälkeen,
        8 Jonka hän meille runsaasti kaikkinaisen viisauden ja taidon kautta antanut on,
        9 Ja on meille tahtonsa salaisuuden hyvästä suomastansa tiettäväksi tehnyt, ja sen hänen kauttansa tuottanut edes,
        10 Kuin aika täytetty oli, että hän kaikki kappaleet päältä-iskein Kristuksessa yhdistäis, sekä ne, jotka taivaassa, että myös ne, jotka maan päällä ovat,
        11 Hänessä, jonka kautta me myös perillisiksi tulleet olemme, jo ennen hänen aivoituksensa jälkeen säädetyt, joka kaikki kappaleet oman tahtonsa neuvon jälkeen vaikuttaa.
        12 Että me olisimme hänen kunniansa kiitokseksi, me jotka ennen Kristuksen päälle toivoimme,
        13 Jonka kautta te myös totuuden sanan kuulleet olette, nimittäin evankeliumin teidän autuudestanne: jonka kautta te myös, sittekuin te uskoitte, kiinnitetyt olette lupauksen Pyhällä Hengellä,
        14 Joka meidän perintömme pantti on meidän lunastukseemme, että me hänen omaisensa olisimme, hänen kunniansa kiitokseksi.
        15 Sentähden minäkin, sittekuin minä kuulin siitä uskosta, joka teillä Herran Jesuksen päälle on, ja teidän rakkaudestanne kaikkein pyhäin tykö,
        16 En lakkaa kiittämästä Jumalaa teidän edestänne, ajatellen aina teitä minun rukouksissani:
        17 Että meidän Herran Jesuksen Kristuksen Jumala, kunnian Isä, antais teille viisauden ja ilmoituksen hengen hänen tuntemiseensa,
        18 Ja valaisis teidän ymmärryksenne silmät, että te tietäisitte, minkä hänen kutsumisensa toivo on ja mikä hänen kunniansa perimisen rikkaus on hänen pyhissänsä,
        19 Ja kuinka suuri hänen voimansa meidän kohtaamme on, jotka hänen väkevän voimansa vaikuttamisen jälkeen uskomme,
        20 Jonka hän Kristuksessa vaikutti, kuin hän hänen kuolleista herätti ja pani istumaan oikialle kädellensä taivaissa,
        21 Kaiken hallituksen ja vallan ja väkevyyden ja herrauden päälle, ja kaiken sen päälle, joka nimittää taidetaan ei ainoastaan tässä maailmassa, mutta myös tulevaisessa,
        22 Ja on kaikki pannut hänen jalkainsa alle, ja on myös hänen pannut pääksi kaikkein päälle seurakunnalle,
        23 Joka on hänen ruumiinsa, sen täyttämys, joka kaikki kaikissa täyttää.

• vl-uskovainen

Ilm. 17:
        7 Ja enkeli sanoi minulle, miksis ihmettelet? Minä sanon sinulle vaimon salaisuuden ja pedon salaisuuden, joka häntä kantaa, ja jolla on seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
        8 Peto, jonkas näit, on ollut ja ei ole, ja se on syvyydestä tuleva ylös ja on kadotukseen menevä: ja ne, jotka maan päällä asuvat, (joidenka nimet ei ole elämän kirjassa maailman alusta kirjoitetut,) ihmettelevät, kuin he näkevät pedon, joka oli ja ei ole, vaikka hän kuitenkin on.

Tämä peto on muslimit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe