Kuparikierukka, halut ja akne/finnit?

Mikäneuvoksi

Olen 28-vuotias synnyttämätön nainen ja olen miettinyt pidempää kuparikierukan hankintaa. E-pillereitä (yhdistelmä) olen syönyt 17-vuotiaasta asti. Olen myös kärsinyt aknesta, johon olen saanut elämäni aikana peräti neljä Roaccutan-kuuria. Nyt viimeiset 10 vuotta ihoni on ollut suhteellisen hyvä, kiitos e-pillerien.

Koko aikuisiän haluni ovat olleet olemattomat ja olenkin aina miettinyt, onko e-pillereilla mahdollisesti ollut koko tämän ajan vaikutusta asiaan. Nuorempana seksi kiinnosti, mutta nyt aikuisiällä sitä ei ole juurikaan tullut edes mietittyä. Näen välillä kyllä unta (hyvästä) seksistä, mutta siihen se jääkin.

Olen käyttänyt Yasminia, Zoelya, Cypretyliä ja Dizaa. Zoelyn ei sopinut alkuunkaan, aiheutti kroonista bakteerivaginoosia (kutinaa, kirvelyä jne.), jota kesti niin kauan, kunnes gynekologi tajusi vaihtaa Cypretyliin. Cypretyliin siksi, että minulla oli taipumusta huonoon ihoon, se oli toiminut minulla aikaisemminkin ja sen hormonimäärä oli korkeampi. Gynekologi uskoi, että liian vähäinen hormonimäärä Zoelyssä aiheutti minulle vulvodynian kaltaisia oireita. Cypretylin kanssa meni pari vuotta loistavasti, kunnes (toinen) gynekologi päätti, etten voi enää jatkaa niin korkeahormonisella valmisteella. Vaihdettiin sitten Dizaan, jota olen käyttänyt nyt vähän vajaan vuoden. Tänne päätin lähteä kirjoittamaan siksi, että minulla alkoi taas kolme päivää sitten samanlainen kutina ja kirvely, kuin aikoinaan Zoelyn kanssa, ja hieman pelottaa, jos tämä tulee jatkumaan samalla tavalla kuin Zoelyn kanssa...

Tästä päästäänkin itse asiaan, eli siihen, voisiko kuparikierukka olla minulle sopiva ratkaisu? Ei tarvitsisi taistella eri pillerimerkkien kanssa, mutta pelottaa, jos ihoni räjähtää. Naisella mikään ei mielestäni ole pahempi itsetunnon alentaja, kuin huono iho. Myös halujen palaaminen olisi tietysti toivelistalla... Tämän lisäksi kärsin nuorena kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta. Monet ovat sanoneet, että kuparikierukka usein pahentaa näitä entisestään.

Toivoisin tähän ketjuun muiden vastaavanlaisia kokemuksia ja mahdollisia ratkaisuja.

2

1664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansku01

Kokeile Gynefix-kierukkaa, joka sopii myös synnyttämättömille. Se on kuparinen, mutta ei lisää kuukautisten määrää.

• Mikäneuvoksi

Hei kiitos tästä ihan hirveästi! Joskus luin GyneFixistä, mutta onnistuin unohtamaan sen nimen tässä välissä ja yritin etsiä sitä kissojen ja koirien kanssa siinä kuitenkaan onnistumatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3874
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2795
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      386
      2107
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1909
    5. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1791
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1677
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1307
    9. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1220
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1151
    Aihe