Kuparikierukka, halut ja akne/finnit?

Mikäneuvoksi

Olen 28-vuotias synnyttämätön nainen ja olen miettinyt pidempää kuparikierukan hankintaa. E-pillereitä (yhdistelmä) olen syönyt 17-vuotiaasta asti. Olen myös kärsinyt aknesta, johon olen saanut elämäni aikana peräti neljä Roaccutan-kuuria. Nyt viimeiset 10 vuotta ihoni on ollut suhteellisen hyvä, kiitos e-pillerien.

Koko aikuisiän haluni ovat olleet olemattomat ja olenkin aina miettinyt, onko e-pillereilla mahdollisesti ollut koko tämän ajan vaikutusta asiaan. Nuorempana seksi kiinnosti, mutta nyt aikuisiällä sitä ei ole juurikaan tullut edes mietittyä. Näen välillä kyllä unta (hyvästä) seksistä, mutta siihen se jääkin.

Olen käyttänyt Yasminia, Zoelya, Cypretyliä ja Dizaa. Zoelyn ei sopinut alkuunkaan, aiheutti kroonista bakteerivaginoosia (kutinaa, kirvelyä jne.), jota kesti niin kauan, kunnes gynekologi tajusi vaihtaa Cypretyliin. Cypretyliin siksi, että minulla oli taipumusta huonoon ihoon, se oli toiminut minulla aikaisemminkin ja sen hormonimäärä oli korkeampi. Gynekologi uskoi, että liian vähäinen hormonimäärä Zoelyssä aiheutti minulle vulvodynian kaltaisia oireita. Cypretylin kanssa meni pari vuotta loistavasti, kunnes (toinen) gynekologi päätti, etten voi enää jatkaa niin korkeahormonisella valmisteella. Vaihdettiin sitten Dizaan, jota olen käyttänyt nyt vähän vajaan vuoden. Tänne päätin lähteä kirjoittamaan siksi, että minulla alkoi taas kolme päivää sitten samanlainen kutina ja kirvely, kuin aikoinaan Zoelyn kanssa, ja hieman pelottaa, jos tämä tulee jatkumaan samalla tavalla kuin Zoelyn kanssa...

Tästä päästäänkin itse asiaan, eli siihen, voisiko kuparikierukka olla minulle sopiva ratkaisu? Ei tarvitsisi taistella eri pillerimerkkien kanssa, mutta pelottaa, jos ihoni räjähtää. Naisella mikään ei mielestäni ole pahempi itsetunnon alentaja, kuin huono iho. Myös halujen palaaminen olisi tietysti toivelistalla... Tämän lisäksi kärsin nuorena kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta. Monet ovat sanoneet, että kuparikierukka usein pahentaa näitä entisestään.

Toivoisin tähän ketjuun muiden vastaavanlaisia kokemuksia ja mahdollisia ratkaisuja.

2

1245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansku01

      Kokeile Gynefix-kierukkaa, joka sopii myös synnyttämättömille. Se on kuparinen, mutta ei lisää kuukautisten määrää.

      • Mikäneuvoksi

        Hei kiitos tästä ihan hirveästi! Joskus luin GyneFixistä, mutta onnistuin unohtamaan sen nimen tässä välissä ja yritin etsiä sitä kissojen ja koirien kanssa siinä kuitenkaan onnistumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe