Kuparikierukka, halut ja akne/finnit?

Mikäneuvoksi

Olen 28-vuotias synnyttämätön nainen ja olen miettinyt pidempää kuparikierukan hankintaa. E-pillereitä (yhdistelmä) olen syönyt 17-vuotiaasta asti. Olen myös kärsinyt aknesta, johon olen saanut elämäni aikana peräti neljä Roaccutan-kuuria. Nyt viimeiset 10 vuotta ihoni on ollut suhteellisen hyvä, kiitos e-pillerien.

Koko aikuisiän haluni ovat olleet olemattomat ja olenkin aina miettinyt, onko e-pillereilla mahdollisesti ollut koko tämän ajan vaikutusta asiaan. Nuorempana seksi kiinnosti, mutta nyt aikuisiällä sitä ei ole juurikaan tullut edes mietittyä. Näen välillä kyllä unta (hyvästä) seksistä, mutta siihen se jääkin.

Olen käyttänyt Yasminia, Zoelya, Cypretyliä ja Dizaa. Zoelyn ei sopinut alkuunkaan, aiheutti kroonista bakteerivaginoosia (kutinaa, kirvelyä jne.), jota kesti niin kauan, kunnes gynekologi tajusi vaihtaa Cypretyliin. Cypretyliin siksi, että minulla oli taipumusta huonoon ihoon, se oli toiminut minulla aikaisemminkin ja sen hormonimäärä oli korkeampi. Gynekologi uskoi, että liian vähäinen hormonimäärä Zoelyssä aiheutti minulle vulvodynian kaltaisia oireita. Cypretylin kanssa meni pari vuotta loistavasti, kunnes (toinen) gynekologi päätti, etten voi enää jatkaa niin korkeahormonisella valmisteella. Vaihdettiin sitten Dizaan, jota olen käyttänyt nyt vähän vajaan vuoden. Tänne päätin lähteä kirjoittamaan siksi, että minulla alkoi taas kolme päivää sitten samanlainen kutina ja kirvely, kuin aikoinaan Zoelyn kanssa, ja hieman pelottaa, jos tämä tulee jatkumaan samalla tavalla kuin Zoelyn kanssa...

Tästä päästäänkin itse asiaan, eli siihen, voisiko kuparikierukka olla minulle sopiva ratkaisu? Ei tarvitsisi taistella eri pillerimerkkien kanssa, mutta pelottaa, jos ihoni räjähtää. Naisella mikään ei mielestäni ole pahempi itsetunnon alentaja, kuin huono iho. Myös halujen palaaminen olisi tietysti toivelistalla... Tämän lisäksi kärsin nuorena kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta. Monet ovat sanoneet, että kuparikierukka usein pahentaa näitä entisestään.

Toivoisin tähän ketjuun muiden vastaavanlaisia kokemuksia ja mahdollisia ratkaisuja.

2

1756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansku01

Kokeile Gynefix-kierukkaa, joka sopii myös synnyttämättömille. Se on kuparinen, mutta ei lisää kuukautisten määrää.

• Mikäneuvoksi

Hei kiitos tästä ihan hirveästi! Joskus luin GyneFixistä, mutta onnistuin unohtamaan sen nimen tässä välissä ja yritin etsiä sitä kissojen ja koirien kanssa siinä kuitenkaan onnistumatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      225
      17938
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      68
      10237
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      279
      6621
    4. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      22
      4479
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      57
      3353
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      71
      3135
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      27
      3017
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      101
      2866
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2845
    10. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      40
      2733
    Aihe