Adventtikirkko eroaa kristittyjen kirkkojen Jumalan palveluksesta jalkojen pesurituaalilla.
Rituaalia voidaan verrata jopa Vapaamuurareiden rituaaleihin.
Raamatun mukaan Jeesus ei asettanut ehtoollisella jalkojenpesua.
Suurin osa adventisteista on alkanut vierastaa tätä varvaspuhdistus rituaalia.
Miksi osa adventisteista kieltäytyy jalkojen pesurituaalista jopa sapattikoulun huipentuman yhteydessä?
Outoja rituaaleja
29
354
Vastaukset
- kerettiläinen-
>> Adventtikirkko eroaa kristittyjen kirkkojen Jumalan palveluksesta jalkojen pesurituaalilla. <<
Ei ole olemassa yhtään ainoata "kristittyä" kirkkoa. Niiden alkuperä on luopumuksessa ja ne on synnytetty väkivalloin.
Ne ovat Äitikirkon ja paavi-isän jälkeläisiä ja muistuttavat enemmän tai vähemmän näitä, kuten lapset yleensäkin vanhempiaan. Jos ulkonäkö ei selvästi muistutakaan näitä, niin samoja "geenejä" siellä kuitenkin on.- JAKOKAHTIA
JAKO KAHTIA adventtitotuuden mukaan.
1. Sunnuntai pedonmerkin ottaneet luopio Babylonin huorat (todellisuudessa kristinuskoiset Jeesukseen uskovat) jotka joutuvat kadotukseen adventismin mukaan
2. Jumalan valitut, lopunajan jäännösseurakunta, pelastuneet ja adventtitotuuteen uskovat virallisen ainoan oikean SDA Kirkon jäsenet.
- Yksi-usko
>>Raamatun mukaan Jeesus ei asettanut ehtoollisella jalkojenpesua.>>
Luulet väärin. Lue Raamattua, niin viisastut.
Joh. 13:1-20
Jeesus pesee opetuslasten jalat
1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. 3 Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 4 Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." 8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." 11 Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.
12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
"Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, OLEN PESSYT TEIDÄN JALKANNE, TULEE MYÖS TEIDÄN PESTÄ TOISTENNE JALAT. 15 MINÄ ANNOIN TEILLE ESIMERKIN, JOTTA TEKISITTE SAMAN MINKÄ MINÄ TEIN TEILLE. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
18 "Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: 'Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.' 19 Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. 20 Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt."
Jos seurakunnassasi ei pestä jalkoja, niin se on selvää Jeesuksen käskyn rikkomista. Adventistit ovat ainoita, jotka noudattavat tässä Jeesuksen käskyä. Ortodoksit eivät myöskään noudata, tätä vaikka heillä papit pesevät toisiltansa jalat.- Yksi-usko
Jos jalkojen pesu ehtoollisella aloittajasta tuntuu oudolta, niin se kertoo tasan tarkkaan sen, että et ole lukenut Raamattua eikä seurakuntasi noudata Jeesuksen käskyä.
- Rituualeista
Mitä jalkojenpesussa tapahtuu?
- pyhpyhjapyh
Rituualeista kirjoitti:
Mitä jalkojenpesussa tapahtuu?
No mitä luulet? PESTÄÄN JALAT.
Tässä kohdassa olen Yksi-uskon kanssa aivan samaa mieltä.
Jos evankeliumiteksti ymmärretään siten, että asetettiin perinteeksi muistoateria, kaiken johdonmukaisuuden nimessä on tuo jalkojen pesun kehotus aivan yhtä selvä.
Tämä siis siitä täysin riippumatta, mihin uskon tai mitä perinteitä itse noudatan.
Aloittajaa vaivaa lievä (onneksi) skitsofrenia. Hän moittii adventtikirkkoa siitä, että adventtikirkolla on jalkojenpesukäytäntö ja hän moitti adventisteja siitä, etteivät jalkojenpesuun osallistu. Jompi kumpi näistä kommenteista voisi vielä tuntua järkevältä, molemmat yhdessä eivät.
Toinen virhe aloituksessa on ajatus siitä, että adventistit olisivat ainoita, joilla on jalkojenpesu. Eri muodoissa ei kirkot, katolinen, ortodoksinen, luterilainen ja monet muutkin protestantit jossakin tilanteessa harjoittavat jalkojenpesua, koska se on selkeä Jeesuksen käsky. Minulla on jossakin luettelo, jossa on mainittu 13 protestanttista kirkkoa, joilla jalkojenpesukäytäntö jossakin muodossa on.
Sitten on eri asia, onko adventtikirkon (tai muiden kirkkojen) tapa järjestää jalkojenpesu järkevä ja tähän maailmanaikaan sopiva. Itse järjestäisin sen aivan toisin, jos voisin, mutta koska osallistuminen on selvästi vapaa-ehtoista vaihtoehtoisen tavan ehdottaminen yhdelle seurakunnalle ei ole mielekästä, olen tyytynyt nykyiseen käytäntöön. Tähän voi olla osallistumatta, ja siksi kyseessä ole merkittävä ongelma.
Kai- Pesusoikkoshouvi
Kuinka usein adventistien jalat on pestävä jotta noudattaa adventtitotuutta?
- Tohtorindiagnoosi
Faktoja rituaalista:
1. Jalkojen pesu on Adventtikirkossa toistuva neljä kertaa vuodessa
2. Kaikki eivät halua osallistua jalkojen pesuun. Ovatko nämä osallistuttomat skitsofreenikkoja?
Tohtorin diagnoosi skitsofreniasta perustuu änkyräadventismiin ja suuttumuksesta paljastettuun totuuteen adventismista.
Toipumisia sairaalle Arasolalle ja runsaita sapatin siunauksia. - kerettiläinen-
>> Sitten on eri asia, onko adventtikirkon (tai muiden kirkkojen) tapa järjestää jalkojenpesu järkevä ja tähän maailmanaikaan sopiva. Itse järjestäisin sen aivan toisin, jos voisin, <<
Olen aivan samaa mieltä, sillä minun mielestäni tässä on tehty tuohon kulttuuriin liittyvästä tarpeellisesta asiasta kirkon rituaali, mutta kuinka kiihkeitä tunteita sen kyseenalaistaminen herättääkään joissakin adventisteissa!
Muistan itse, miten naurettavalta ja nololta minusta tuntui pestä jonkun puhtaita jalkoja, varsinkin kun tällä oli vielä sukkahousut jalassaan...ja kaikki ne muovivadit sitten...
No enää ei tarvitse moiseen ryhtyä, mutta voin kyllä pestä sitten jonkun likaisia jalkoja, jos hän sitä tarvitsee... ja olen kyllä pessytkin. - Yksi-usko
kerettiläinen- kirjoitti:
>> Sitten on eri asia, onko adventtikirkon (tai muiden kirkkojen) tapa järjestää jalkojenpesu järkevä ja tähän maailmanaikaan sopiva. Itse järjestäisin sen aivan toisin, jos voisin, <<
Olen aivan samaa mieltä, sillä minun mielestäni tässä on tehty tuohon kulttuuriin liittyvästä tarpeellisesta asiasta kirkon rituaali, mutta kuinka kiihkeitä tunteita sen kyseenalaistaminen herättääkään joissakin adventisteissa!
Muistan itse, miten naurettavalta ja nololta minusta tuntui pestä jonkun puhtaita jalkoja, varsinkin kun tällä oli vielä sukkahousut jalassaan...ja kaikki ne muovivadit sitten...
No enää ei tarvitse moiseen ryhtyä, mutta voin kyllä pestä sitten jonkun likaisia jalkoja, jos hän sitä tarvitsee... ja olen kyllä pessytkin.>>naurettavalta ja nololta >>
Mielestäni pointti on juuri tässä. Jos Herrastamme puhtaiden jalkojen pesu ei tuntunut nololta, niin ei pitäisi tuntua meistäkään. Joillekin voi käydä ylpeydelle alentua pesemään toisten jalkoja.
Tapa oli outo myös opetuslapsista (kts. Simon Pietarin reaktio), mutta Jeesus sanoi, että
"14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, OLEN PESSYT TEIDÄN JALKANNE, TULEE MYÖS TEIDÄN PESTÄ TOISTENNE JALAT. 15 MINÄ ANNOIN TEILLE ESIMERKIN, JOTTA TEKISITTE SAMAN MINKÄ MINÄ TEIN TEILLE. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
Huomaatteko, että juuri tähän jalkojen pesuun liittyy myös autuuslupaus.
En missään nimessä jättäisi jalkojen pesua väliin ehtoollisella. En mistään hinnasta! - kerettiläinen-
Yksi-usko kirjoitti:
>>naurettavalta ja nololta >>
Mielestäni pointti on juuri tässä. Jos Herrastamme puhtaiden jalkojen pesu ei tuntunut nololta, niin ei pitäisi tuntua meistäkään. Joillekin voi käydä ylpeydelle alentua pesemään toisten jalkoja.
Tapa oli outo myös opetuslapsista (kts. Simon Pietarin reaktio), mutta Jeesus sanoi, että
"14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, OLEN PESSYT TEIDÄN JALKANNE, TULEE MYÖS TEIDÄN PESTÄ TOISTENNE JALAT. 15 MINÄ ANNOIN TEILLE ESIMERKIN, JOTTA TEKISITTE SAMAN MINKÄ MINÄ TEIN TEILLE. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
En missään nimessä jättäisi jalkojen pesua väliin ehtoollisella. En mistään hinnasta!>> Mielestäni pointti on juuri tässä. Jos Herrastamme puhtaiden jalkojen pesu ei tuntunut nololta, niin ei pitäisi tuntua meistäkään. Joillekin voi käydä ylpeydelle alentua pesemään toisten jalkoja. <<
Minä olen kyllä käsittänyt asian niin, että ihmiset kulkivat sandaalit jalassaan ja ne jalat saattoivat olla hyvinkin likaiset.
Eikä siellä varmaankaan lotrattu veden kanssa samalla tavoin kuin me teemme täällä Suomessa, eikä ollut suihkuja, joten vähintäänkin hikiset jalat varmaan monilla olivat.
Jalkojen pesu oli myös osa sitä tapakulttuuria ja oli luonnollinen asia siellä.
Meillä se taas ei ole luonnollinen asia ja joillekin se näyttää olevan jopa rasitus, jos ovat vanhoja tai muuten sukkahousujen riisuminen on vaikeaa, mutta kun rituaali on suoritettava, niin sitten niitä puhtaita jalkoja "pestään" sukkahousut jalassa.
Mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan, senkun jatkatte rituaalianne, jos siitä tulee nöyrempi olo.
Minä taas en ole huomannut mitään muutosta adventistien käyttäytymisessä tämän nöyryyden suhteen, eikä adventisteja tunneta yleisesti nöyryydestään (päin vastoin), vaikka niin kovasti pesevät toistensa jalkoja.
Minusta olisi paljon järkevämpää mennä vaikkapa ulkoiluttamaan vanhuksia tai käydä katsomassa niitä seurakunnan yksinäisiä jäseniä, jotka vanhuudesta, sairaudesta, mielenterveysongelmista, kulkuvälineen puutteesta tai muista syistä johtuen eivät pääse kirkkoon. Yksi-usko kirjoitti:
>>naurettavalta ja nololta >>
En missään nimessä jättäisi jalkojen pesua väliin ehtoollisella. En mistään hinnasta!Jalkojen pesu sinänsä ei ollut Jeesuksen oppilaille ollenkaan outoa, vaan normaali käytäntö. Se vain oli jonkun halpa-arvoisen palvelijan tehtävä. Tiet olivat pölyisiä ja käytettiin avonaisia jalkineita.
Ehkä tilanne oli sellainen, että ihmeteltiin, kenen pitäisi pestä kaikkien jalat. Ja Pietarin järkytys johtui siitä, että kunnioitettu opettaja ryhtyi palvelushommaan.
Kertomuksesta löytyy selvä logiikka ja symboliikka erityisesti senkin takia, että se on mitä ilmeisimmin sepitetty. Todellisuuden tapahtumat ovat usein niin monisyisiä ja epäjohdonmukaisen tuntuisia, että niitä on hankalampi käyttää opettavina tarinoina.
Tämä kertomus on voimallinen kannanotto ihmisten tasa-arvoisuuden puolesta.
- Pesejalatjokapäivä
Adventtikirkon jalkojenpesu on sukupuolirajoitteinen pokkeuksena avioparit.
Ei tälläistä sukupuolirajoitteista rituaalia Raamatusta löydy eikä kristillisistä nykyseurakunnista.
Jalkojen pesu Raamatussa on vertauskuvallista.- pyhpyhjapyh
"Jalkojen pesu Raamatussa on vertauskuvallista."
Eipäs ole. - Pesurituaalista
Rituaali mikä rituaali.
En ole nyhnyt missään muusssa kuin Adventtikirkossa suorittamassa ko. rituaalia.
Surkuhupaisaa pestä sukkahousu jalkoja ja haistella hajuja. >> Jalkojen pesu Raamatussa on vertauskuvallista. <<
Silloin myös ehtoollisen asettaminen oli vertauskuvallista.
- pyhpyhjapyh
"Raamatun mukaan Jeesus ei asettanut ehtoollisella jalkojenpesua."
SINÄ VALEHTELET. - Selvyyttä.asiaan
Missään Jeesus ei käskenyt pesemään naisten jalkoja. Jeesus puhui vain opetuslapsilleen, eki miehille ja käski heidän pestä jatkossakin toistensa jalat ehtolliselle kokoontuessaan. Ehtollinen oli juutalaisessa yhteisössä JOKA ILTA, eikä vain 4 kertaa vuodessa. Nainen ei saanut pestä toisen naisen jalkoja missään tilanteessa.
Ehtoollinen on oikeastaan sama asia kuin illallinen.
Tänään meni harrastusten kanssa aika myöhään. Lähden tästä ehtoolliselle.- kerettiläinen-
v.aari kirjoitti:
Ehtoollinen on oikeastaan sama asia kuin illallinen.
Tänään meni harrastusten kanssa aika myöhään. Lähden tästä ehtoolliselle.Tätä minäkin olen yrittänyt selittää, mutta kun ihmiset niin rakastavat noita rituaalejaan. Mielestäni olisi paljon viihtyisämpää kokoontua yhdessä aterioimaan kuin kuunnella ensin jotain kirkonmenoja ja messuja, ja sen jälkeen saada pieni snapsi ja kuiva leivänpalanen...:-)
- Exap
kerettiläinen- kirjoitti:
Tätä minäkin olen yrittänyt selittää, mutta kun ihmiset niin rakastavat noita rituaalejaan. Mielestäni olisi paljon viihtyisämpää kokoontua yhdessä aterioimaan kuin kuunnella ensin jotain kirkonmenoja ja messuja, ja sen jälkeen saada pieni snapsi ja kuiva leivänpalanen...:-)
Mutta kerettiläinen hyvä, älä unohda sen rituaalin hyviä puolia: sen suoritettuaan ei sitten enää tarvitse huolehtia huonompiosaisista, kun on taas vuosineljännekseksi tehnyt ihan kaiken palveluksen jota Jeesus seuraajiltaan vaati... vai mitenkäs se nyt meni ?
- Kerrasta.poikki
Toivottavasti nykyisin huomioidaan lapset ehtoollisen aikana paremmin kuin joskus ennen. Kerron omia muistikuviani esimerkiksi aikuisten suuresta siunauksesta lapsen ja nuoren silmin.
Yleensä sapattikoulu oli ihan kiva. Sitä seurannut saarna sen sijaan oli yhtä piinaa, sillä siihen mennessä aamupuurosta tuntui kuluneen vuosia. Ehtoollinen vain pidensi kurnivaa koettelemusta.
Lopulta pääsin itse osallistumaan ehtoolliseen tultuani kastetuksi teini-ikäisenä . Kokemus oli kahta kurjempi, sillä nyt nälkään lisättiin jalkateristään ikävän nihkeät sukkahousut.
Kaiken kukkuraksi jalkojen pesun päättyessä kaikki mummot hyökkäsivät herkistyksestä kyynelsilmin nuorta neitosta halaamaan ja muiskauttelemaan märkiä lehmän pusuja poskille.
Pääsin livahtamaan ulos, ja kirkon portailla nälkäisen äreissäni päätin, etten ikimaailmassa enää ehtoolliselle mene. Se päätös on pitänyt jo viidettäkymmenettä vuotta.- pyhpyhjapyh
Eli olet ollut lähes 50 vuotta ilman Herran siunausta. Just sillä lailla. Ruokako on tärkeämpi kuin Jeesus????? Olisit syönyt tukevamman aamiaisen.
- Turhat.rituaalit.pois
On etovaa pestä jalkoja, jotka on huonosti pesty.
- Syntiä-se-on
Se on suorastaan synti, että jalat on pesemättömät ja haisevat.
Sama pätee miehillä pesemättömäänn esinahan alapintaan (ei koske juutalaisia) ja naisilla alapään vauhtiviiva ja sen väli. On syntiä tulla sapattikouluun alapää ja jalat likaisina.
- pyhpfyfjapyh
Meitä ei hetkauta änkyräadventismi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024672Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493182Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852929- 801690
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411470450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021274- 151007
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40921Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah25900- 184894