LAKI JA KYMMENEN KÄSKYÄ

taaasttä..samaa

Vastaan omasta puolestani, että Jla teki liiton juutalaisen kansan kanssa. Siihen kuului laki ja lakiin sisältyi myös kymmenen käskyä. Siten koko paketti kuuluu juutalaisille.

Juutalainen joka kääntyy kristityksi, ei ole juutalaiskristitty tai muu kahden Jumalan ihminen vaan ei-juutalainen.

Tuli samalla vastattua kahden keskustelun teksteihin...

19

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olette.jälkijunassa

Siinäpä teille paketti te kristityt uskonviisaat jotka niuhotatte pienistä raamatundetaljeista ja käsityseroista. Turhaa on kaikki tuo.

• taaasttä..samaa

Korjaan väärän käsityksen, jonka mukaan lain noudattaminen pelastaa ja juutalaiset eivät pysty noudattamaan sitä eivätkä sen takia pelastu...ja että he pelastuvat vain Jeesuksen ansiosta joka täytti lain.

Kysymys ei ollut mistään tehtävästä jota ei pysyttäisi tekemään koska se olisi ylivoimainen. Kysymys on elää niin kuin laki määrää.

Juutalaiset eivät pelastu koska he eivät joudu kadotukseen. Juutalaisille ei ole helvettiä. Jla tietää minne joudumme ja se riittää meille. Kuolema ei ole rangaistus synneistä vaan osa luonnollista elämää.

• taaasttä..sama

Fariseukset
        Kristityt leimaavat fariseukset rumasti pahansuoviksi niuhottajiksi joiden ainoa tavoite on tehdä ihmisten elämä raskaaksi. En puutu siihen käsitykseenne, koska ette muuta ajatustanne.
        Haluan vain kertoa, että olette väärässä.

• taaasttä..samaa

Perinnäissäännöt
        Perinnäissännöt ovat lain sovellutuksia ja tulkintoja.
        Ilman niitä ei voi tietää, miten lain eri kohdat sovelletaan.

• taaasttä..samaa kirjoitti:

Perinnäissäännöt
        Perinnäissännöt ovat lain sovellutuksia ja tulkintoja.
        Ilman niitä ei voi tietää, miten lain eri kohdat sovelletaan.

Voimme aivan hyvin Raamattua tutkimalla saada selville mikä Jumalan tahto meitä kohtaan on. Emme tarvitse siihen perinnäissääntöjä, jotka ovat vain ihmiskäskyjä. Jeesus oli jyrkästi perinnäissääntöjä vastaan: "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä." Mk. 7:7-8

• taaasttä..samaa

Sanotaan, että vähäinen tieto tekee tyhmäksi. Tässä aiheessa josta kirjoitat, on käynyt niin. Et halua tai pysty ymmärtämään mitä perinnäissäännöt ovat. Sen asemasta, että myöntäisit itsellesi ja minulle, että tulkintasi on kristittyjen omaan uskontoon kuuluva käsitys.
        Voitte kutsua niitä VAIN ihmiskäskyiksi, jos tarvitsette sellaista sanaa.
        Se ei ole oikea käsitys asiasta, vaan teidän käsityksenne.

• Miksi kaikki kirkkokunnat opettavat että kymmenen käskyä kuuluu myös kristityille? Miten päätetään mikä laki kuuluu juutalaisille ja mikä kristityille? Mooseksen lain mukaan laki on sama juutalaiselle ja pakanalle:

"Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)

Uudestisyntyneet ovat Raamatun mukaan oksastettu Israeliin Room. 11:17-24. Jos olemme osa Israelia, silloin juutalaisille annetut käskyt koskevat myös meitä.

• taaasttä..samaa

Kysyt:

Uudestisyntyneet ovat Raamatun mukaan oksastettu Israeliin Room. 11:17-24. Jos olemme osa Israelia, silloin juutalaisille annetut käskyt koskevat myös meitä.

Vastaan:
        Juutalaisuus on eri asia kuin kristillisyys. Ole tyytyväisenä sitä mitä olet ja elä niiden ohjeiden mukaan jotka tunnet oikeaksi. Hyvä kristitty on ihan hyvä asia.

• taaasttä..samaa kirjoitti:

Kysyt:

Vastaan:
        Juutalaisuus on eri asia kuin kristillisyys. Ole tyytyväisenä sitä mitä olet ja elä niiden ohjeiden mukaan jotka tunnet oikeaksi. Hyvä kristitty on ihan hyvä asia.

Se että noudatamme juutalaisille annettua lakia, esim. kymmentä käskyä, ei tee meistä juutalaisia. Mutta Ef 2 mukaan olemme samaa perhettä.

• taaasttä..sama

Olemme ihmisiä, se on totta. Jokainen oma persoonansa.

• EtSinäEnkäMinä
        Kristitty.net kirjoitti:

Se että noudatamme juutalaisille annettua lakia, esim. kymmentä käskyä, ei tee meistä juutalaisia. Mutta Ef 2 mukaan olemme samaa perhettä.

"Se että noudatamme juutalaisille annettua lakia,..."

Minä pystyn 100% varmuudella sanomaan, että sinä eikä kukaan muukaan ihminen ei pysty noudattamaan juutalaisille annettua lakia. Lain rima on niin korkealla, että se tippuu meiltä kaikilta. Ja tämä taasen tarkottaa sitä, että lakia noudattamalla ei kukaan pelastu, koska kukaan ei kykenen elämään lain vaatimalla tavalla. ET SINÄKÄÄN!!!
        Joten lpoeta jo se lain alla kulkeminen ja tule armon alle.

• EtSinäEnkäMinä kirjoitti:

"Se että noudatamme juutalaisille annettua lakia,..."

Minä pystyn 100% varmuudella sanomaan, että sinä eikä kukaan muukaan ihminen ei pysty noudattamaan juutalaisille annettua lakia. Lain rima on niin korkealla, että se tippuu meiltä kaikilta. Ja tämä taasen tarkottaa sitä, että lakia noudattamalla ei kukaan pelastu, koska kukaan ei kykenen elämään lain vaatimalla tavalla. ET SINÄKÄÄN!!!
        Joten lpoeta jo se lain alla kulkeminen ja tule armon alle.

Minä en ole lain vaan armon alla. Mutta se että olemme armon alla, ei anna meille lupaa tehdä syntiä rikkomalla lakia vastaan:

"Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" (Room. 6:15)

Kukaan ei ole väittänyt että lakia noudattamalla pelastuu. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia on mahdoton noudattaa? Raamatun mukaan laki ei ole kaukana eikä se ole mikään raskas taakka:

”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)

”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

Se että kukaan ei ole synnitön ja jokainen rikkoo joskus jotakin lain kohtaa, ei tarkoita että lakia ei tarvitsisi noudattaa. Missä kohtaa Raamattua sanotaan että laki on kumottu? Jeesuksen mukaan laista ei katoa ainoakaan piirto:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

• Kristitty.net kirjoitti:

Minä en ole lain vaan armon alla. Mutta se että olemme armon alla, ei anna meille lupaa tehdä syntiä rikkomalla lakia vastaan:

"Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" (Room. 6:15)

Kukaan ei ole väittänyt että lakia noudattamalla pelastuu. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia on mahdoton noudattaa? Raamatun mukaan laki ei ole kaukana eikä se ole mikään raskas taakka:

”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)

”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

Se että kukaan ei ole synnitön ja jokainen rikkoo joskus jotakin lain kohtaa, ei tarkoita että lakia ei tarvitsisi noudattaa. Missä kohtaa Raamattua sanotaan että laki on kumottu? Jeesuksen mukaan laista ei katoa ainoakaan piirto:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

Jeesus pelasti ihmiset juuri siksi, ettei kukaan kyennyt eikä kykene täyttämään kaikkia lain kohtia.

• mummomuori kirjoitti:

Jeesus pelasti ihmiset juuri siksi, ettei kukaan kyennyt eikä kykene täyttämään kaikkia lain kohtia.

Tarkoitatko että saamme mielin määrin rikkoa lakia, koska emme kuitenkaan kykene sitä täyttämään? Missä kohtaa Raamattua sanotaan että laki on kumottu? Toistan itseäni, mutta:

• dikduk
        mummomuori kirjoitti:

Laki, tora, on Israelin kansan ja myös sen kuningaskuntien rikos-, siviili- ja kulttilaki joiden varassa kultti=uhrilaitos, yhteisö ja sen hallinto toimivat. Miksi ihmeessä kukaan olisi säätänyt lakeja joita ei voi noudattaa?
        Lakien rikkomisesta oli maanpäälliset rangaistukset eikä missään sanota että noudattamalla lakia pelastuu jostain - mistä pelastuisi? Eihän Israelin uskonnossa ollut helvettiä eikä luvattu pääsyä "taivaaseen", kun ei edes ollut koko käsitetttä.
        Palkkana käskyjen noudattamisesta oli kyllä tämä "... että kauan eläisit maan päällä".

Älä sekoita kristinuskon teologiaa asiaan johon se EI kuulu .Lakia pitää myös noudattaa niin kauan kuin se on omasssa yhteisössä voimassa, eikä lakeja kukaan voi "täyttää", noudattaa voi.
        Tuon kristityt hyvin ymmärtävät omissa lainsäädännöissään ja myös sen että ilman lakeja mikään yhteisö ei voi elää .

• dikduk kirjoitti:

Laki, tora, on Israelin kansan ja myös sen kuningaskuntien rikos-, siviili- ja kulttilaki joiden varassa kultti=uhrilaitos, yhteisö ja sen hallinto toimivat. Miksi ihmeessä kukaan olisi säätänyt lakeja joita ei voi noudattaa?
        Lakien rikkomisesta oli maanpäälliset rangaistukset eikä missään sanota että noudattamalla lakia pelastuu jostain - mistä pelastuisi? Eihän Israelin uskonnossa ollut helvettiä eikä luvattu pääsyä "taivaaseen", kun ei edes ollut koko käsitetttä.
        Palkkana käskyjen noudattamisesta oli kyllä tämä "... että kauan eläisit maan päällä".

Älä sekoita kristinuskon teologiaa asiaan johon se EI kuulu .Lakia pitää myös noudattaa niin kauan kuin se on omasssa yhteisössä voimassa, eikä lakeja kukaan voi "täyttää", noudattaa voi.
        Tuon kristityt hyvin ymmärtävät omissa lainsäädännöissään ja myös sen että ilman lakeja mikään yhteisö ei voi elää .

Toora on yksi kokonaisuus, siinä ei missään kohtaa ole käskyjä lajiteltu rikos-, siviili- ja kulttilakiin.

• dikduk
        Kristitty.net kirjoitti:

Toora on yksi kokonaisuus, siinä ei missään kohtaa ole käskyjä lajiteltu rikos-, siviili- ja kulttilakiin.

Lakiin,toraan, sisältyvät nuo kaikki yhtenä kokonaisuutena kuten muinoin oli tapana. Enää ei niin nykylainsäädännöissä ole, on sivili- ja rikoslaki samassa lakikokokoelmassa (lainsäädännössä), mutta ei enää ohjeita miten kansan, valtion, kaupungin jumala/jumalia pitää palvella ym kultiin kuuluvia lakeja .

• dikduk
        mummomuori kirjoitti:

Mistä hän tuossa tapauksessa pelasti esim suomalaiset?

• Harvoin on nähty noin epätasaisten osapuolten liittoa. Toinen kaikkivaltias ja toinen siinä rinnalla vähäisempi kuin bakteeri. "Vähän" epäilyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      103
      4847
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3252
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2989
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      109
      1350
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      114
      1049
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1017
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      991
    Aihe