Uskotteko luterilaiset, että on olemassa ennalta pelastukseen valittujen joukko (pieni vähemmistö ihmisiä)?
Minulle kerrottiin , että Luther olisi ollut kalvinisti. Tarkoittaako tämä, että luterilaiset ovat kalvinisteja? Kuinka moni täällä on kalvinisti eli uskoo valittuihin ja että Jeesuksen ristin sovitusuhri ei ollutkaan maailman kaikille ihmisille tarkoitettu vaan vain osalle?
Ovatko luterilaiset yleensä "kalvinisteja"?
16
226
Vastaukset
- näin.se.menee
ns. luterilaisista 40% on ateisteja 50% liberaaleja ja 10% aitoja Jeesuksen seuraajia eli uskovaisia.
Ota hyvä ihminen itse ensin selvää - luterilaisuus on luterilaisuutta ja kalvinismi kalvinismia. Amerikkalainen evankelikaalisuus on kalvinismin pohjalle rakentunut uusi suutaus.
- Luhter-Kalvin
Kalvin jatkoi Lutherin työtä. Vai väitätkö, , että Kalvin olisi opettanut jotain muuta mitä Luhter opetti?
Nykyisin ne joita sinä pidät "normaaleina luterilaisina" eivät ole edes Lutherin opetusten seuraajia. Luhter-Kalvin kirjoitti:
Kalvin jatkoi Lutherin työtä. Vai väitätkö, , että Kalvin olisi opettanut jotain muuta mitä Luhter opetti?
Nykyisin ne joita sinä pidät "normaaleina luterilaisina" eivät ole edes Lutherin opetusten seuraajia.Calvin ja Lurher toimivat rinnakkain. Alkuun olivat samoilla linjoilla mutta sitten lähtivät vähän eri suuntiin. Refomoidut kirkon ovat kalvinistisia ja heillä on ennaltamääräytymisoppi, jota luterilaisuudessa ei ole.
Luterilainen opetus on, ihan Raamatullinen, eli Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten kaikki synnit ristillä: " Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." (1.Joh.2:2).
- Luther-Kalvin
Mikä ero Kalvinilaisella opetuksella tuohon on???
- Jipk
Luther-Kalvin kirjoitti:
Mikä ero Kalvinilaisella opetuksella tuohon on???
Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.
- Luther-Kalvin
Jipk kirjoitti:
Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.
Ei kuitenkaan vastaa kysymykseni.
Jipk kirjoitti:
Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.
Kalvinismi puolestaan opettaa, että kaikki on ennaltamäärätty, eli mitään kysymysmerkkejä ei voi laittaa.
- mummolle.oppia
Calvinin teologinen merkitys perustuu siihen, että hän on protestanttisuuden vaikutusvaltaisin ajattelija. Toisen sukupolven uskonpuhdistajana Calvin oli Martin Lutherin (1483–1546) ”manttelinperijä”. Lutherin ja muiden varhaisten reformaattoreiden tuoreesti uudelleen löytämät evankeliset uskontotuudet säilyivät ja niiden vaikutus muodostui maailmanlaajuiseksi Calvinin ja kansainvälisen kalvinismin eli reformoidun teologian ja kirkollisuuden myötä. Calvinin vahva kirkkopolitiikka ja vertaansa vailla oleva systemaattisteologinen ja raamatunselityksellinen työ takasivat evankelisen uskon säilymisen roomalaiskatolisen vastareformaation ja reformaation vasemman siiven radikaalien lahkoliikkeiden paineesta huolimatta.
Teologisesti Calvin oli konservatiivi. Hän halusi palauttaa kirkon uskon johdonmukaisesti vanhakirkollisille juurilleen, Raamatun ja kirkkoisä Augustinuksen (354–430) perisyntiopin ja armonteologian mukaiseksi. Calvinin ja kalvinistisen teologian mukaan armollisen pyhä ja kaikkivaltias kolmiyhteinen Jumala on suvereenin tahtonsa nojalla ja oman kunniansa kirkastamiseksi luonut luomakunnan ja ihmisen. Ihminen on hyväksi luotu mutta sittemmin syntiin langennut olento, joka pelastuu vain Jumalan armosta ja Jumalan lahjoittaman uskon kautta, lain ja evankeliumin eroa korostavan ristinteologisen augustinolaisuuden mukaisesti.
Raamattu on Jumalan erehtymättömän virheetön erityinen ilmoitus, jonka sisällön punainen lanka on Kristus ja hänen Välittäjän työhönsä Profeettana, Pappina ja Kuninkaana perustuva Kristuksen ja Isän valittujen välille solmittu armonliitto. Kristuksen täydellisesti suoritetun lunastustyön hedelmät lahjoittaa uskoville Pyhä Henki armonvälineiden eli Sanan ja sakramenttien – kasteen ja ehtoollisen, armonliiton merkkien ja sinettien – välityksellä. Tällöin Kristuksen vieraan vanhurskauden ansiot luetaan uskovan hyväksi. Evankelisen Sanan saarnaamisen välityksellä Pyhä Henki kokoaa armonliiton yhteyteen kaikista kansoista peräisin olevista kaikista valituista koostuvan kristillisen kirkon ja varjelee ja pyhittää sen Isän tahdon mukaisesti.
Kulttuurillisesti Calvinin ajattelu on edistänyt ranskan kielen kehitystä, kansansivistystä ja luonnontiedettä. Hänen mukaansa Raamatun lukeminen ja jumaluusopillisista asioista selvillä olo kuuluvat myös maallikoiden arkielämään, ei vain teologeille. Siksi Calvin kirjoitti merkittävimmät teoksensa äidinkielellään muokaten näin ranskan sivistyskieleksi.
Calvin panosti korkeatasoisen julkisen koululaitoksen, lukutaidon ja Geneven akatemian kehittämiseen sekä suhtautui myönteisesti oman aikansa uusimpaan tekniikkaan kuten kirjapainoteknologiaan ja sen soveltamiseen kristillisen uskon palveluksessa. Calvin korosti Jumalan ihmiselle antaman kulttuurillisen tehtävän merkitystä, joka on säilynyt syntiinlankeemuksesta huolimatta.
Vahvan luomis- ja kaitselmususkon pohjalta Calvin piti luomakuntaa hyvänä ja Jumalan kunniaa kirkastavana. Tästä syystä Calvin tuki luonnontieteellistä tutkimusta, etenkin tähti- ja lääketiedettä. Kalvinistisen käsityksen mukaan luomakunta on säännönmukainen, harmoninen ja tarkoitushakuinen. Jumalan persoonallinen tahto ja kaikkivaltias kaitselmus ohjaavat luomakunnan pienimpiäkin yksityiskohtia. Yleinen ja erityinen ilmoitus sopivat siten yhteen ja täydentävät toisiaan. Modernin luonnontieteen syntyyn vaikuttivat ratkaisevasti tutkijat, jotka olivat sisäistäneet kalvinistisen luomisuskon. Myytti Kopernikusta (1473–1543) vastustaneesta Geneven fundamentalistidiktaattorista on täysin epähistoriallinen.
Epähistoriallinen on myös sosiologian klassikon Max Weberin (1864–1920) kalvinismi ja kapitalismi -teesin kansanomainen tulkinta. Calvin ei katsonut maallisesta menestyksestä voitavan päätellä armon tilaa. Kalvinistinen ennaltamääräämisoppi johtaa Kristuksessa ilmoitettujen armonlupausten turviin, ei epätoivoiseen tekojen vanhurskauteen. Calvin seuraajineen arvosti työntekoa kutsumuksena, Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen parhaaksi. Calvinin näkökulmasta työ ei koskaan voi olla itsetarkoitus eikä liioin pelastumisen väline.
Calvin kannatti vapaata markkinataloutta, mutta kaupankäynnin tuli tapahtua Jumalan asettamista luonnollisen lain ja sen sisällön kanssa yhtäpitävän kymmenen käskyn moraalilain eettisistä lähtökohdista, lähimmäisen ja oman yhteisön parhaaksi. Kalvinistinen yksilö on aina elimellinen osa luonnollista yhteisöään. Älä varasta -käskyä Institutio -teoksessaan selittäessään Calvin tuomitsee liiallisen koronkiskonnan, itsetarkoituksellisen rikastumispyrkimyksen sekä moraalittoman muista hyötymisen. Yksityisomistus on kuitenkin yhteiskunnan perustus ja menestyksellistä kauppaa tulee käydä vapailla markkinoilla. Mutta liikemieskin on velvollinen välttämään ahneutta ja pysymään oikeudenmukaisuudessa ja kohtuudessa.
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseenJuu, olen käynyt monta ketjua keskustelua tästä ja Ahvio on enemmän kalvinisti kuin luterilainen.
- olet.ählämi
mummomuori kirjoitti:
Juu, olen käynyt monta ketjua keskustelua tästä ja Ahvio on enemmän kalvinisti kuin luterilainen.
Missä Ahvio ilmaisee oman kantansa?
Sinä olet muhamettilainen :) olet.ählämi kirjoitti:
Missä Ahvio ilmaisee oman kantansa?
Sinä olet muhamettilainen :)Vanhoista ketjuista:
Ahvio ihannoi kalvinismia ja kirjoittaa näin:
”Kirkkoa ei tullut hallita piispallis-monarkistisesti eikä välittömän enemmistödemokratian pohjalta, vaan presbyteerisesti: valittujen maallikkovanhimpien ja viranhaltijoiden yhteisten edustuselinten kautta. Calvinin kirkkohallinnollinen ja poliittinen ihanne oli perustuslaillinen ja edustuksellinen tasavalta.”
”…oikeistokonservatiivinen tosiasioiden tunnustaminen on lähtenyt siitä, että langennen ihmisen todellisen vapauden ja kestävän yhteiskunnan perustan luovat kristillinen Jumala-usko sekä luonnollisen lain sitovuuden ja luomisjärjestysten hyväksyminen.”
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseen
Ahvio on julkaissut 2009 Jean Calvinin syntymän 500-vuotismuiston kunniaksi Heidelbergin katekismuksen. ja siinä käsitellään lähinnä refoitudun peirnteen mukaisia tunnustuskirjallisuutta.
”…voidaan Suomenkin nykyiseen yhteiskunnalliseen ja etenkin hengellis-kirkolliseen murrostilanteeseen liittyen esittää perustava kysymys: tarvitaanko Suomessakin viimeistään nyt hengellisen ja kulttuurillisen elämän todellisena elvyttäjänä Jumalan Sanan mukaisesti reformoitua ja presbyteerisesti järjestäytynyttä kirkkoa? ”
”Kirkkoa, joka tunnustaa Kristuksen evankeliumia paitsi kirkko- ja jumalanpalvelusjärjestyksessään myös ja ennen kaikkea Jumalan Sanan korkeimpaan arvovaltaan perustuvassa liittoteologisessa uskonopissaan siten kuin se reformoiduissa tunnustuskirjoissa kuten Heidelbergin katekismuksessa, Belgialaisessa tunnustuksessa ja Westminsterin tunnustuksessa on ilmaistu?”
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseen
Ahvio siis kehottaa menemään: ”…kohti sitä, mitä Westminsterin laajemman katekismuksen kohta 191 eskatologian suuria lopullisimpia linjoja avaten tunnustaa, tulemme osaltaan etenemään…”
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14018886/joulun-sanoma-on-voiton-sanomaa-kristuksessa!
Kaikki pääsevät taivaaseen koska jumala on annettava kaikki synnit anteeksi. Helvettiin joutuu kaikki syntiä tehneet mutta eivät joudukaan kun pääsevätkin taivaaseen kun katuvat syntejään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t947653- 374047
- 473596
- 2433054
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402712- 452562
Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212534- 1322491
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292439Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as292388