Ovatko luterilaiset yleensä "kalvinisteja"?

kädet.ylös

Uskotteko luterilaiset, että on olemassa ennalta pelastukseen valittujen joukko (pieni vähemmistö ihmisiä)?
Minulle kerrottiin , että Luther olisi ollut kalvinisti. Tarkoittaako tämä, että luterilaiset ovat kalvinisteja? Kuinka moni täällä on kalvinisti eli uskoo valittuihin ja että Jeesuksen ristin sovitusuhri ei ollutkaan maailman kaikille ihmisille tarkoitettu vaan vain osalle?

16

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.se.menee

      ns. luterilaisista 40% on ateisteja 50% liberaaleja ja 10% aitoja Jeesuksen seuraajia eli uskovaisia.

      • Juu, mutta ei kalvinisteja.


    • Ota hyvä ihminen itse ensin selvää - luterilaisuus on luterilaisuutta ja kalvinismi kalvinismia. Amerikkalainen evankelikaalisuus on kalvinismin pohjalle rakentunut uusi suutaus.

      • Luhter-Kalvin

        Kalvin jatkoi Lutherin työtä. Vai väitätkö, , että Kalvin olisi opettanut jotain muuta mitä Luhter opetti?
        Nykyisin ne joita sinä pidät "normaaleina luterilaisina" eivät ole edes Lutherin opetusten seuraajia.


      • Luhter-Kalvin kirjoitti:

        Kalvin jatkoi Lutherin työtä. Vai väitätkö, , että Kalvin olisi opettanut jotain muuta mitä Luhter opetti?
        Nykyisin ne joita sinä pidät "normaaleina luterilaisina" eivät ole edes Lutherin opetusten seuraajia.

        Calvin ja Lurher toimivat rinnakkain. Alkuun olivat samoilla linjoilla mutta sitten lähtivät vähän eri suuntiin. Refomoidut kirkon ovat kalvinistisia ja heillä on ennaltamääräytymisoppi, jota luterilaisuudessa ei ole.


    • Luterilainen opetus on, ihan Raamatullinen, eli Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten kaikki synnit ristillä: " Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." (1.Joh.2:2).

      • Luther-Kalvin

        Mikä ero Kalvinilaisella opetuksella tuohon on???


      • Jipk
        Luther-Kalvin kirjoitti:

        Mikä ero Kalvinilaisella opetuksella tuohon on???

        Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.


      • Luther-Kalvin
        Jipk kirjoitti:

        Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.

        Ei kuitenkaan vastaa kysymykseni.


      • Jipk kirjoitti:

        Kauko Tamminen opetti nimestä elämän kirjassa niin, että Jumala piirtää jokaisen luomansa ja lunastamansa ja kasteessa lapsekseen ottamansa nimen perään "lyijykynällä" kysymysmerkin, tämän viipyessä "vierailla mailla". Mikäli Jumalan lapsi palaa kotiin Isän yhteyteen hän menee ja kiiresti kumittaa tuon kysymysmerkin pois. Tämä on hieno, lohdullinen tarkastelukulma asiaan mielestäni.

        Kalvinismi puolestaan opettaa, että kaikki on ennaltamäärätty, eli mitään kysymysmerkkejä ei voi laittaa.


    • mummolle.oppia

      Calvinin teologinen merkitys perustuu siihen, että hän on protestanttisuuden vaikutusvaltaisin ajattelija. Toisen sukupolven uskonpuhdistajana Calvin oli Martin Lutherin (1483–1546) ”manttelinperijä”. Lutherin ja muiden varhaisten reformaattoreiden tuoreesti uudelleen löytämät evankeliset uskontotuudet säilyivät ja niiden vaikutus muodostui maailmanlaajuiseksi Calvinin ja kansainvälisen kalvinismin eli reformoidun teologian ja kirkollisuuden myötä. Calvinin vahva kirkkopolitiikka ja vertaansa vailla oleva systemaattisteologinen ja raamatunselityksellinen työ takasivat evankelisen uskon säilymisen roomalaiskatolisen vastareformaation ja reformaation vasemman siiven radikaalien lahkoliikkeiden paineesta huolimatta.

      Teologisesti Calvin oli konservatiivi. Hän halusi palauttaa kirkon uskon johdonmukaisesti vanhakirkollisille juurilleen, Raamatun ja kirkkoisä Augustinuksen (354–430) perisyntiopin ja armonteologian mukaiseksi. Calvinin ja kalvinistisen teologian mukaan armollisen pyhä ja kaikkivaltias kolmiyhteinen Jumala on suvereenin tahtonsa nojalla ja oman kunniansa kirkastamiseksi luonut luomakunnan ja ihmisen. Ihminen on hyväksi luotu mutta sittemmin syntiin langennut olento, joka pelastuu vain Jumalan armosta ja Jumalan lahjoittaman uskon kautta, lain ja evankeliumin eroa korostavan ristinteologisen augustinolaisuuden mukaisesti.

      Raamattu on Jumalan erehtymättömän virheetön erityinen ilmoitus, jonka sisällön punainen lanka on Kristus ja hänen Välittäjän työhönsä Profeettana, Pappina ja Kuninkaana perustuva Kristuksen ja Isän valittujen välille solmittu armonliitto. Kristuksen täydellisesti suoritetun lunastustyön hedelmät lahjoittaa uskoville Pyhä Henki armonvälineiden eli Sanan ja sakramenttien – kasteen ja ehtoollisen, armonliiton merkkien ja sinettien – välityksellä. Tällöin Kristuksen vieraan vanhurskauden ansiot luetaan uskovan hyväksi. Evankelisen Sanan saarnaamisen välityksellä Pyhä Henki kokoaa armonliiton yhteyteen kaikista kansoista peräisin olevista kaikista valituista koostuvan kristillisen kirkon ja varjelee ja pyhittää sen Isän tahdon mukaisesti.

      Kulttuurillisesti Calvinin ajattelu on edistänyt ranskan kielen kehitystä, kansansivistystä ja luonnontiedettä. Hänen mukaansa Raamatun lukeminen ja jumaluusopillisista asioista selvillä olo kuuluvat myös maallikoiden arkielämään, ei vain teologeille. Siksi Calvin kirjoitti merkittävimmät teoksensa äidinkielellään muokaten näin ranskan sivistyskieleksi.

      Calvin panosti korkeatasoisen julkisen koululaitoksen, lukutaidon ja Geneven akatemian kehittämiseen sekä suhtautui myönteisesti oman aikansa uusimpaan tekniikkaan kuten kirjapainoteknologiaan ja sen soveltamiseen kristillisen uskon palveluksessa. Calvin korosti Jumalan ihmiselle antaman kulttuurillisen tehtävän merkitystä, joka on säilynyt syntiinlankeemuksesta huolimatta.

      Vahvan luomis- ja kaitselmususkon pohjalta Calvin piti luomakuntaa hyvänä ja Jumalan kunniaa kirkastavana. Tästä syystä Calvin tuki luonnontieteellistä tutkimusta, etenkin tähti- ja lääketiedettä. Kalvinistisen käsityksen mukaan luomakunta on säännönmukainen, harmoninen ja tarkoitushakuinen. Jumalan persoonallinen tahto ja kaikkivaltias kaitselmus ohjaavat luomakunnan pienimpiäkin yksityiskohtia. Yleinen ja erityinen ilmoitus sopivat siten yhteen ja täydentävät toisiaan. Modernin luonnontieteen syntyyn vaikuttivat ratkaisevasti tutkijat, jotka olivat sisäistäneet kalvinistisen luomisuskon. Myytti Kopernikusta (1473–1543) vastustaneesta Geneven fundamentalistidiktaattorista on täysin epähistoriallinen.

      Epähistoriallinen on myös sosiologian klassikon Max Weberin (1864–1920) kalvinismi ja kapitalismi -teesin kansanomainen tulkinta. Calvin ei katsonut maallisesta menestyksestä voitavan päätellä armon tilaa. Kalvinistinen ennaltamääräämisoppi johtaa Kristuksessa ilmoitettujen armonlupausten turviin, ei epätoivoiseen tekojen vanhurskauteen. Calvin seuraajineen arvosti työntekoa kutsumuksena, Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen parhaaksi. Calvinin näkökulmasta työ ei koskaan voi olla itsetarkoitus eikä liioin pelastumisen väline.

      Calvin kannatti vapaata markkinataloutta, mutta kaupankäynnin tuli tapahtua Jumalan asettamista luonnollisen lain ja sen sisällön kanssa yhtäpitävän kymmenen käskyn moraalilain eettisistä lähtökohdista, lähimmäisen ja oman yhteisön parhaaksi. Kalvinistinen yksilö on aina elimellinen osa luonnollista yhteisöään. Älä varasta -käskyä Institutio -teoksessaan selittäessään Calvin tuomitsee liiallisen koronkiskonnan, itsetarkoituksellisen rikastumispyrkimyksen sekä moraalittoman muista hyötymisen. Yksityisomistus on kuitenkin yhteiskunnan perustus ja menestyksellistä kauppaa tulee käydä vapailla markkinoilla. Mutta liikemieskin on velvollinen välttämään ahneutta ja pysymään oikeudenmukaisuudessa ja kohtuudessa.

      http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseen

      • Juu, olen käynyt monta ketjua keskustelua tästä ja Ahvio on enemmän kalvinisti kuin luterilainen.


      • olet.ählämi
        mummomuori kirjoitti:

        Juu, olen käynyt monta ketjua keskustelua tästä ja Ahvio on enemmän kalvinisti kuin luterilainen.

        Missä Ahvio ilmaisee oman kantansa?
        Sinä olet muhamettilainen :)


      • olet.ählämi kirjoitti:

        Missä Ahvio ilmaisee oman kantansa?
        Sinä olet muhamettilainen :)

        Vanhoista ketjuista:

        Ahvio ihannoi kalvinismia ja kirjoittaa näin:

        ”Kirkkoa ei tullut hallita piispallis-monarkistisesti eikä välittömän enemmistödemokratian pohjalta, vaan presbyteerisesti: valittujen maallikkovanhimpien ja viranhaltijoiden yhteisten edustuselinten kautta. Calvinin kirkkohallinnollinen ja poliittinen ihanne oli perustuslaillinen ja edustuksellinen tasavalta.”

        ”…oikeistokonservatiivinen tosiasioiden tunnustaminen on lähtenyt siitä, että langennen ihmisen todellisen vapauden ja kestävän yhteiskunnan perustan luovat kristillinen Jumala-usko sekä luonnollisen lain sitovuuden ja luomisjärjestysten hyväksyminen.”
        http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseen

        Ahvio on julkaissut 2009 Jean Calvinin syntymän 500-vuotismuiston kunniaksi Heidelbergin katekismuksen. ja siinä käsitellään lähinnä refoitudun peirnteen mukaisia tunnustuskirjallisuutta.

        ”…voidaan Suomenkin nykyiseen yhteiskunnalliseen ja etenkin hengellis-kirkolliseen murrostilanteeseen liittyen esittää perustava kysymys: tarvitaanko Suomessakin viimeistään nyt hengellisen ja kulttuurillisen elämän todellisena elvyttäjänä Jumalan Sanan mukaisesti reformoitua ja presbyteerisesti järjestäytynyttä kirkkoa? ”
        ”Kirkkoa, joka tunnustaa Kristuksen evankeliumia paitsi kirkko- ja jumalanpalvelusjärjestyksessään myös ja ennen kaikkea Jumalan Sanan korkeimpaan arvovaltaan perustuvassa liittoteologisessa uskonopissaan siten kuin se reformoiduissa tunnustuskirjoissa kuten Heidelbergin katekismuksessa, Belgialaisessa tunnustuksessa ja Westminsterin tunnustuksessa on ilmaistu?”
        http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/465/juha_ahvio_sunnuntaina_-_jean_calvinin_ja_kalvinismin_oleellinen_vaikutus_lansimaisen_kulttuurin_kehitykseen

        Ahvio siis kehottaa menemään: ”…kohti sitä, mitä Westminsterin laajemman katekismuksen kohta 191 eskatologian suuria lopullisimpia linjoja avaten tunnustaa, tulemme osaltaan etenemään…”
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14018886/joulun-sanoma-on-voiton-sanomaa-kristuksessa!


    • Kaikki pääsevät taivaaseen koska jumala on annettava kaikki synnit anteeksi. Helvettiin joutuu kaikki syntiä tehneet mutta eivät joudukaan kun pääsevätkin taivaaseen kun katuvat syntejään.

      • :D :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      167
      11008
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6242
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      171
      5591
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      86
      5501
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      174
      4487
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4382
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      48
      3989
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      55
      3856
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      23
      3524
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      85
      3120
    Aihe