Ruuhkamaksut Tampereelle

Keskustelua ruuhkamaksuista on käyty pk-seudulla jo pitkään. Ja nyt kova työ asian eteen on kantamassa hedelmää. Koska ruuhkamaksut ollaan vihdoin ottamassa käyttöön nopeutetussa aikataulussa. http://www.is.fi/autot/art-2000005194910.html
Myös Tampereella voidaan seurata esimerkkiä ja olla ensimmäisten joukossa, kun järjestelmä otetaan käyttöön. Jo nyt Tampereella on mm. autotunnelin suulla sankka pölypilvi ja keskustassa ruuhkaista. On selvää, että heidän, ketkä saavat ruuhkan aikaiseksi tulee osallistua siitä maksamiseen.
Toivotaan, että Tampere voi seurata mahdollisimman nopeasti perässä tässä positiivisessa kehityksenvaiheessa. Ja olla omalta osaltaan näyttämässä esimerkkiä ottamalla ruuhkamaksut käyttöön. Myös tamperelaisille kuuluu puhdas ilma ja oikeus tehokkaampiin kevyenliikenteen mahdollisuuksiin ja vapaaseen kulkemiseen.

35

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • de.gröna.galna

      Ei mitään väliä! Minun ei ole tarvinut tulla autolla keskustaan enää moneen vuoteen. Ostoksille suunnataan markettiin, eikä keskustassa pankissa tms. tarvitse juuri koskaan asioida, koska netin kautta voi hoitaa melkein kaikki asiat. Keskusta näivettyy, mutta mitä sitten!

      Voin sanoa vihervasurihipille, että pidä tunkkis!

      • Tukihaiset

        Maallakin voi asua.M.O.T.


    • Greendeath

      Mielestäni Tampereen pitäisi olla edelläkävijä polkupyörämaksun käyttöönottajana.
      Polkupyörät on tällä hetkellä ajoneuvoryhmä, josta on paljon kuluja, mutta ei yhtään tuottoa.
      Siksi heille pitää määrätä katumaksu, jolla he edes hiukan osallistuvat aiheuttamiensa kulujen maksajaksi.
      Myös polkupyörien rekisteröinti ja pakollinen liikennevakuutus olisi hyvä ottaa käyttöön.

      • alkoi.kiinnostaa

        Paljonko noita kuluja on, ja mistä ne muodostuu?


      • käyttäjämaksaa

        Pyöräteiden rakentaminen ja ylläpito aiheuttaa kustannuksia. Kokoluokka vuodessa on n.1 0 miljoonaa. Tämä voitaisiin kerätä pyöräverolla. Ensin pyörät pitäisi rekisteröidä ja sitten vuosittain maksaa käyttömaksua. Tämän lisäksi voisi tulla pyörätulleja. Automaattiin pitäis maksaa esim. 2 €, ja tämän jälkeen voisi jatkaa eteenpäin. Näin muiden kansalaisten ei tarvitstsi maksaa pöyräilijöiden aiheuttamia kustannuksia. Järjestelmä olisi hyvin tasa-arvoinen.


      • Ilimasta

        Ottaako noin koville. Maksa vaan kiltisti parkkimaksut. Autoverokin poistuu, on varaa korottaa muita maksuja. Kyl o hauskaa.


      • ratkaisematon.yhtälö
        Ilimasta kirjoitti:

        Ottaako noin koville. Maksa vaan kiltisti parkkimaksut. Autoverokin poistuu, on varaa korottaa muita maksuja. Kyl o hauskaa.

        Ehkä autovero poistuu, mutta polttoaineveroa nostetaan ja käyttömaksuja nostetaan. Viherhipit ehdottelevat tietulleja, jotkut jopa satelliittiperusteisia kilometrimaksuja. Ei muuten oo hauskaa yhtään.


      • Anonyymi
        käyttäjämaksaa kirjoitti:

        Pyöräteiden rakentaminen ja ylläpito aiheuttaa kustannuksia. Kokoluokka vuodessa on n.1 0 miljoonaa. Tämä voitaisiin kerätä pyöräverolla. Ensin pyörät pitäisi rekisteröidä ja sitten vuosittain maksaa käyttömaksua. Tämän lisäksi voisi tulla pyörätulleja. Automaattiin pitäis maksaa esim. 2 €, ja tämän jälkeen voisi jatkaa eteenpäin. Näin muiden kansalaisten ei tarvitstsi maksaa pöyräilijöiden aiheuttamia kustannuksia. Järjestelmä olisi hyvin tasa-arvoinen.

        Näin pitää menetellä. Kulut maksettava jokaisen. 🚴‍♂️


    • plombp

      kävely - ja pyöräilymaksut heti voimaan, autoilijoiden kyykytys täytyy loppua!
      se tappaa kaiken toimeliaisuuden ja yrittäjyyden, jos autoilusta pitää maksaa aina lisää

    • J.Kaleva

      Kaupungissa on liikennettä, myös henkilöautoliikenne on liikennettä eikä siitä tarvitse maksaa muuta kuin autovero, ajoneuvovero, polttoainevero, vakuutusmaksuverot, katsastusmaksut yms yhteiskunnan toiminnan mahdollistavia kustannuksia.

      Jos Tampereen kokoisella kaupungilla on tarvetta niiden varttitunnin mittaisten "ruuhkiensa" tuotteistamiseen maksettavaksi ruuhkamaksuilla, niin menkööt tuotteistajat katsomaan johonkin oikeaan kaupunkiin mikä on ruuhka.
      Pietari riittänee alkuun ja siitä voi jatkaa sitten Moskovaan, vaikkapa vihreästi junalla.

      • Varhatulitus

        Valitse Nysse,se on edullista.


      • J.Kaleva
        Varhatulitus kirjoitti:

        Valitse Nysse,se on edullista.

        Kiitos ehdotuksestasi, mutta en ole varsinaisesti kiinnostunut hinnasta, vaan vapaasta liikkuvuudesta.

        Koska en omista linja-auton kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, nysse ei ole kuljettanut minua koskaan haluamaani osoitteeseen ovelta ovelle, eikä edes haluamaani aikaan.
        Nysse kulkee omia reittejään, omien aikataulujensa mukaan.

        Olen käyttänyt julkisia paljon, mutta peräänkuulutan vaihtoehdot sallivaa vapaata liikkuvuutta.


      • Oudoksimenee

        Tunnusta vaan,jalat sinultakin löytyy. Voit vapaasti liikkua pitkin ja poikin. Et varmaankaan halua,että kaikki ajattelee kuten sinä,oven edessä on vain yksi parkki. Sekään ei ole varattu sinulle. Vapaa liikkuvuus tarkoittaa ihan muuta.


      • J.Kaleva
        Oudoksimenee kirjoitti:

        Tunnusta vaan,jalat sinultakin löytyy. Voit vapaasti liikkua pitkin ja poikin. Et varmaankaan halua,että kaikki ajattelee kuten sinä,oven edessä on vain yksi parkki. Sekään ei ole varattu sinulle. Vapaa liikkuvuus tarkoittaa ihan muuta.

        Selvennätkö mitä se vapaa liikkuvuus tarkoittaa?
        Vapautta mennä julkisilla tai polkupyörällä tai jalan?

        Mutta ei vapautta yksityisautoilla, koska Vihreät?


      • mää.kiinnostuin
        J.Kaleva kirjoitti:

        Selvennätkö mitä se vapaa liikkuvuus tarkoittaa?
        Vapautta mennä julkisilla tai polkupyörällä tai jalan?

        Mutta ei vapautta yksityisautoilla, koska Vihreät?

        Tarkoittaako vapaa liikkuvuus sinun mielestäsi sitä, että kaikkialle pitää päästä autolla?

        Jos ei, niin mitä se sitten mielestäsi tarkoittaa?


      • J.Kaleva
        mää.kiinnostuin kirjoitti:

        Tarkoittaako vapaa liikkuvuus sinun mielestäsi sitä, että kaikkialle pitää päästä autolla?

        Jos ei, niin mitä se sitten mielestäsi tarkoittaa?

        Miksi pitää vastata kysymyksiin kysymyksillä? :)


      • mää.kiinnostuin
        J.Kaleva kirjoitti:

        Miksi pitää vastata kysymyksiin kysymyksillä? :)

        Et esittänyt niitä kysymyksiä minulle. Vastaatko nyt kysymyksiini?


      • Parkkihallitkäyttöön

        Vapaa liikkuvuus sallittiin Hämeenkadulla pariksikuukaudeksi. Sehän tarkoitti autoilun ylivaltaa. Jalankulkijat ja pyöräilijät pakotettiin samalle kulkuväylälle.Älytöntä pormestaripolitiikkaa,kannattiko. Vapaaliikkuvuus on kuin sananvapaus, siinäkin on oltava rajat. Autolla kyllä saa tulla keskustaan. Vapaasti. Tasa-arvoisesti liikutaan sitten siellä julkisilla,kävellen,pyörällä,taksilla.


      • Anonyymi
        J.Kaleva kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksestasi, mutta en ole varsinaisesti kiinnostunut hinnasta, vaan vapaasta liikkuvuudesta.

        Koska en omista linja-auton kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, nysse ei ole kuljettanut minua koskaan haluamaani osoitteeseen ovelta ovelle, eikä edes haluamaani aikaan.
        Nysse kulkee omia reittejään, omien aikataulujensa mukaan.

        Olen käyttänyt julkisia paljon, mutta peräänkuulutan vaihtoehdot sallivaa vapaata liikkuvuutta.

        Osta eräkamppeet, kohti tuntematonta. Vapaa olet kuin viherpeippo.


      • Anonyymi
        mää.kiinnostuin kirjoitti:

        Tarkoittaako vapaa liikkuvuus sinun mielestäsi sitä, että kaikkialle pitää päästä autolla?

        Jos ei, niin mitä se sitten mielestäsi tarkoittaa?

        Katsos, en ole menossa kaikkialle.


    • Vastinetta.viherhipille

      Autoliitto:
      RUUHKAMAKSUJEN EDISTÄMINEN PIKAVAUHTIA ON
      DEMOKRATIAN IRVIKUVA

      Helsinki kaavailee taas ruuhkamaksuja.

      Liikenne | Uutinen | 4.5.2017

      Autoliitto oudoksuu, että Helsinki kaavailee nyt kuntavaalien mentyä ruuhkamaksuja, joiden kerääminen ei ole demokraattisessa päätöksenteossa saanut aiemmin kannatusta. Liitto epäilee, että hanketta ajetaan pikavauhdilla ennen uuden valtuuston toimikauden alkua.

      Helsinki suunnittelee Kuntatekniikka-lehden (3.5.) ja Helsingin Sanomien (4.5.) uutisen mukaan lakialoitetta, jolla edistettäisiin ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönottoa. Aloitteen on määrä tulla ensi viikolla Helsingin ympäristölautakunnan käsittelyyn.

      Mikäli lautakunta hyväksyy aloitteen, se etenee liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön. Helsinki tekee aloitteen, koska lainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sitä, että kunta keräisi maksuja autoilijoilta.

      Autoliitto: demokratian irvikuva

      – Helsingin aloite lainsäädännön muuttamiseksi, jotta ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, on demokratian irvikuva. Ennen juuri pidettyjä kuntavaaleja asiasta oltiin hiljaa ja nyt sitä ajetaan väkisin ja pikavauhdilla eteenpäin ennen uuden valtuuston ja lautakuntien kauden alkamista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

      Niemisen mukaan useasti viime vuosina demokraattisessa päätöksenteossa hylätyt suunnitelmat ruuhkamaksuista ovat liikennepoliittisen eliitin tavoite.

      – Valitettavasti tällä eliitillä ei ole mitään käsitystä omaa autoa tarvitsevien ihmisten arjesta ja liikkumistarpeista. Tilanne on sama valtakunnallisessa liikennepolitiikassa, Nieminen kummeksuu.

      Pysäköintimaksut käyvät ruuhkamaksuista

      Autoliitto tuo esiin sen, että Helsingissäkin autoilevat maksavat omat matkansa ja veroja enemmän kuin auton käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia. Nieminen muistuttaa myös, että Helsingin niemellä on henkilöautoliikennettä vähemmän kuin 1970-luvulla.

      – Helsingin pysäköintimaksupolitiikka on käytännössä jo muodostunut ruuhkamaksuksi ja siellä ruuhkautuminen on kansainvälisessä mittakaavassa vähäistä ja ratkottavissa itse aiheutettuja pullonkauloja purkamalla. Nyt tavoitteena näyttäisi olevan sujuvan liikenteen ruuhkauttaminen muun muassa pääteiden bulevardisoinnilla ja sen jälkeen siitä aiheutetuilla ruuhkilla rahastaminen.

      Autoliiton mukaan ei ole sattumaa, että henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on Suomessa noin 85 prosenttia.

      – Jos omalla autolla liikkumisen hintaa nostetaan riittävästi, osan ei kannata enää käydä töissä tai hyödyntää erilaisia palveluja. Osa jatkaa pakosta autolla ajamista, maksaa liikkumisestaan enemmän ja karsii muusta kulutuksestaan, Nieminen sanoo.

      Lähde: Autoliitto

    • Anonyymi

      Mitähän positiivista näissä ruuhkamaksuissa on?

      • Anonyymi

        Ei mitään. Uusi vero vaan. Samoin kuin hulevesimaksu Tampereella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään. Uusi vero vaan. Samoin kuin hulevesimaksu Tampereella.

        Hulevesi kuormittaa paskavatkaamoa ja se maksaa. Hulevesi ohjataan suoraan jorpakkoon, mutta sitä varten pitää rakentaa viemäristö. Se maksaa.


    • Anonyymi

      Myös pyörä- ja jalankulku teillä on ruuhkia, tietullit ovat tulossa käyttöön myös sinne. Tasapuolista

      • Anonyymi

        Ylinopeussakot myös pyöräilijöille.


    • Anonyymi

      Pienituloinen harvoin kykenee ostamaan asuntoa Tampereen keskustasta vaikka työpaikka vieressä olisikin. Mikäli ruuhkamaksu muutaman kympin kuussa niin ei se pienituloinen kauaa halua Tampereella työskennellä. Hyvää tässä on se että ihmiset alkavat välttelemään Tamperetta ja kehyskunnat kasvavat. Lisäksi ajelu marketeissa Tampereen ulkopuolella lisääntyy ja Tampereen verotulot laskevat, ruuhkamaksusta huolimatta.

      Valtion pitäisikin tehdä selkeä aloite siitä että vihreät muuttavat suurten kaupunkien keskustaan ja muut muuttavat pois. Tämän jälkeen kehyskunnat laittavat tullimaksut suurten kaupunkien rajoille koska vihreät eivät tasapuolisuuden vuoksi saa saastuttaa ja kulkea vapaasti ympäriinsä.

      Samoin vihreiltä pitää ottaa ulkomaanpassi pois, ei vihermatkoja Goalle enää. Tai jos niin vero on sitten tuhansia euroja. Vero koskisi myös luontomatkailua suomen alueella.

      Maaseutu voisi myös asettaa tietullit, kaupunkilaiset kun eivät maksa veroja kuntiin joihin matkaavat. Kuluttavat kuitenkin teitä ja muuta infraa tullessaan mökilleen tai luontoon liikkumaan. Sellainen muutama tonni vuodessa sopii hyvin.

      Toki tullit koskisivat maaseudulta tulevaa ruokaa ja postissa kuljetettua tuotetta mikä tulee kaupunkien ulkopuolelta vihreään kaupunkiin.

      SUURIN ongelma tässä on SAIRAAT ja eläkeläiset jotka tulevat Tampereen ULKOPUOLELTA TAYS sairaalaan. Jo nyt heiltä kynitään PARKKIMAKSU siitä että tulevat veroilla maksamaansa sairaalaan. Tähön sitten mätkäustäön vielä RUUHKAMAKSU PÄÄLLE.

      Saaamarin SIAT sanon minä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No Tampereen tunneliahan ei ole rakennettu ratkaisemaan ruuhkia, sen tarkoitus oli mahdollistaa uusrakentaminen tunnelin kohdalle Näsijärven rantaan. Itse tietähän ei voinut poistaa koska se on kaupungin yksi merkittävä huoltoreitti. Sellainen kaupunki jota ei pystytä huoltamaan , lakkaa ennen pitkää olemasta. Keskustan ruuhkat on myös vähentyneet ratikan ja Hämeenkadun sulkemisen takia. Yhä harvempi bussi ajaa suoraan keskustaan.
      Tuonne kun laittaa vielä tullit, niin näkyvin tulema on vain yritysten entistä suurempi pako keskustasta. Kyllä siellä nytkin on liikepaikkoja on tyhjillään.

      • Anonyymi

        Koko Tampereen sijainti on hieman ongelmallinen, koska se sijaitsee nykyisten pääkulkureittien ulkopuolella. Uuden keskusta-alueen rakentaminen jonnekin Helsinkiin vievän moottoritien eteläiseen pisteeseen siten, että myös raideliikenne olisi lähellä, voisi toimia ratkaisuna ongelmaan. Tällöin Tampereelle olisi helppoa tulla. Ja kaupungin kehitys voitaisiin turvata.
        Uusi ja moderni keskusta-alue olisi myös kilpailutekijä, kun kansainvälisille yrityksille tarjotaan mahdollisuuksia heidän etsiessään uusia toiminta-alustoja toiminnoilleen. Monipuolinen ja kansainvälisesti verkostoitunut liike-elämä on kaupungin yksi elinehto sitä tukevan palvelutuotannon rinnalla.


    • Anonyymi

      Ei ruuhkamaksuille kansalaisaloite meni läpi ja seuraavaksi menee eduskunnan käsittelyyn ja äänestykseen. Vai peukaloiko viellä hallitus sitä ensin. Tänään uutisissa.

    • Anonyymi

      Ruuhkamaksu on tietystä näkökulmasta (saastuttamisen näkökulmasta) katsottuna epäoikeudenmukainen järjestelmä. Jos on työpaikka "tullin" toisella puolella, niin joutuu maksamaan ruuhkamaksua joka työpäivä, vaikka kenties ajaa lyhemmän matkan kuin joku toinen, joka ajaa ja saastuttaa enemmän.

    • Anonyymi

      Ihmisiä on yksinkertaisesti liikaa. Vähemmän ihmisiä = vähemmän ruuhkaa.

      • Anonyymi

        Susta aloitetaan? Eli sut viedään saunan taa.


    • Anonyymi

      "On selvää, että heidän, ketkä saavat ruuhkan aikaiseksi tulee osallistua siitä maksamiseen"

      Toisin sanoen ns. liikennesuunnittelijat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      101
      2598
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2355
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2158
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1716
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1570
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1297
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      268
      1110
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1004
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      956
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe