Hormonaalinen ehkäisy ei sovi, mikä avuksi?

8teenager

Moikka!
Kuten jo otsikosta ehkä osaatte päätellä, tarvisin apua ehkäisymenetelmässä.
Mulle ei sovi yhtään hormonaalinen ehkäisy, tai ainakaan normi E-pillerit. On kokeiltu luonnollisia & niitä normaaleja (merkkeinä muistaakseni Zoelyn & Gestinyl). Luin netistä, että noissa luonnollisissa e-pillereissä vaikutukset pitäisi olla pienempiä, mutta ei kyllä todellakaan pitänyt paikkansa ainakaan mulla. Ja siis oireinahan oli valtavat mielialanvaihtelut, ensin saatoin olla hyvällä päällä ja nauraa kun seuraavalla sekunnilla itkeä & huutaa asiasta mikä äsken oli hauskaa. Seksuaalinen kiinnostuskin katosi kumppaniini, en enää tullu kosteaksi ja sitä rataa. Sain kauheita raivokohtauksia ja elämänhalu meni. Tosi dramaattiselta kuullostaa, mutta niin se vain oli. Huomasin pillerit lopetettua itsekin miten muutuin.
No mutta joo, sitten siihen itse kysymykseen. Onko mitään ehkäisymenetelmää 18-vuotiaalle ei-synnyttäneelle nuorelle naisenalulle, joka ei ole hormonaalinen? Tai jos sulla on ollu samanlaisia oireita, niin onko joku eri hormonaalinen ehkäisymenetelmä toiminut/joku tietty merkki? Kiitos jo etukäteen!

6

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suhttyytyväinen

      Mulla oli ihan samanlaiset haittavaikutukset Yazien kanssa. Merkin vaihdettua tuli sit muita oireita ja taas vaihdoin merkkiä. Nyt mikä sopii, on Microluton. Akne on tosin vähän lisääntynyt, mutta sen kanssa pärjää. Mensut jääneet pois, mikä on mulle pelastus, koska muuten ihan sairaan kivuliaat. Microluton sopii mulle. Ja oon tätä ennen kokeillu neljä pillerimerkkiä ja laastari.

    • steriloimislaki

      Suomessa oikeus sterilisaatioon on rajoitettua.
      Media ei ole paljoa huomioinut tätä kansalaisaloitetta.
      Ilmeisesti siksi sille on kertynyt kannatusta hitaasti.
      "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
      Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.
      Kannattakaa ja jakakaa aloitetta.

    • Verdeloca

      Caya pessaari ja Femcap. Kokemusta ei ole kun itse yhä pähkäilen näiden kahden väliltä, mutta olen parikymppisenä käyttänyt pessaaria ja tykkäsin kyllä. Kannattaa tutustua netistä lueskelemalla. Mulla pessaarin käyttö jäi sitten lyhyeen silloisesta poikaystävästä eroamisen myötä kun hommasin uudelleen e-pillerit. Hormonit ei vaan sovi mulle vaan olen tosiaan räjähdysherkkä ja kärsin migreeneistä. Kokeilin aikoinaan monia e-pillereitä, minipillereitä ja rengasta. Viimeiset 9 vuotta mulla on ollut hormonikierukka ja yllättäen nyt tänä keväänä siitä on alkanut tulla riesa. Mulla on kyllä 2 lasta, mutta nuo sopii myös synnyttäneelle.

    • Kylläselöytyy

      Kuparikierukka on hormoniton, kestää myös pitkään niin kuin hormonikierukkakin. Jos asuinkaupungissasi on nuorten neuvontapiste niin kannattaa käydä puhumassa vaihtoehdoista. Täällä päin terveysneuvontapiste on maksuton, siellä kävin puhumassa ja hormonikierukka asetettiin viime kuussa. Kelan pitäis myös korvata jos muu ei sovi ja jos kipuilee pahasti. Hormonikierukalla oli hintaa 155e (kyleena) joten kyllähän se kerralla kalliiks tulee.

    • Paulaaas

      Tuon ikäisen ei pidä tuommosta puhua. Hanki jotain vielä elämääsi joka kuuluu tuohon ikään. Tuommoinen kuuluu avioliittoon eikä nuoren elämään. Kaikki ehkäisyä käyttävät saavat todennäköisesti syövän

      • Anonyymi

        Joo ei kannata ehkäistä. Parempi saada avioton lapsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe