mistähän firmasta sais pick uppiin sellaisen ohjaamosuojan joka asennetaan lavan päähän suojaamaan hytin takalasia?lain mukaan kun sellainen vissiin täytyisi olla kun on rekisteröity kuorma-autoksi.ja hyvähän se on muutenkin olla turvallisuuden vuoksi ettei lavalta tule tavarat hyttiin jos tulee äkkipysäys ja kuormansidonta pettää.kyseessä dodge ram.ei tarvis olla ihan suoraan sopiva edes jos ei löydy,helppohan sitä on modifioda tarpeen mukaan.mielellään kromattu tai pulverimaalattu.
pick up ohjaamosuoja
8
2296
Vastaukset
- vai
Ei ole ennenkään vaadittu. Mikä katsastuskonttori noin väittää ja mihin pykälään vedoten?
- se sie
pitää olla suoja lavan ja ohjaamon välissä. sinänsä turha, mutta ilman sitä ei autoa rekisteriin saa. En sitten tiedä kuinka tarkkaan katsastus konttorilla näitä katsellaan. Mutta se on varma, että se siellä pittää lain mukaan sellanen olla.
- PyrhulaPyrhula
se sie kirjoitti:
pitää olla suoja lavan ja ohjaamon välissä. sinänsä turha, mutta ilman sitä ei autoa rekisteriin saa. En sitten tiedä kuinka tarkkaan katsastus konttorilla näitä katsellaan. Mutta se on varma, että se siellä pittää lain mukaan sellanen olla.
Enpä ole ennen kuullutkaan että olisi pakko olla... Sentään toistakymmentä vuotta avolavojen kanssa leimassa käynyt ilman verkkoa...
No yhden olen jo tehnyt, mutta en ole vielä kiinnittänyt( 10 vuotta odottanut inspiraatiota asentaa)...
Ei mikään vaikea ole tehdä itse, sillä se minunkin tekemäni on tehty avattavaksi että pääsee tarvittaessa taka-ikkunastakin kulkemaan. - slt
PyrhulaPyrhula kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullutkaan että olisi pakko olla... Sentään toistakymmentä vuotta avolavojen kanssa leimassa käynyt ilman verkkoa...
No yhden olen jo tehnyt, mutta en ole vielä kiinnittänyt( 10 vuotta odottanut inspiraatiota asentaa)...
Ei mikään vaikea ole tehdä itse, sillä se minunkin tekemäni on tehty avattavaksi että pääsee tarvittaessa taka-ikkunastakin kulkemaan.aken sivuilta
§ Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.
Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
1) yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa.
2) varsinaisessa perävaunussa;
3) säiliöautossa eikä säiliöpuoliperävaunussa;
4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;
5) erityisin kiinnitys- ja lukituslaittein varustetussa yksinomaan vaihtokuormakorien kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa; eikä
6) erikoiskuljetusperävaunussa eikä sen vetoautossa lukuunottamatta erikoiskuljetusperävaunua, jota saa käyttää ilman eri lupaa myös muihin kuin erikoiskuljetuksiin.
5 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat
Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen. Maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa saa etupääty olla matalampi kuin ohjaamo, ei kuitenkaan matalampi kuin sivulaidat. Puoliperävaunun etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,6 m kuormatilan lattiasta. Vaihtokuormakorin etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,0 m kuormatilan lattiasta. Etupäätyä vastaavan ohjaamon suojan on oltava vähintään ohjaamon korkuinen ja levyinen.
Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa. Jos kuormakorin etupäädyn etupuolella on nosturi, saa etupääty olla madallettu niin paljon kuin nosturin käyttö vaatii.
6 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus
Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja
3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.
ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia. - PyrhulaPyrhula
slt kirjoitti:
aken sivuilta
§ Kuormakorin etupääty tai vastaava ohjaamon suoja
Kuormakorissa on oltava etupääty tai ajoneuvossa sitä vastaava ohjaamon suoja.
Etupäätyä tai ohjaamon suojaa ei vaadita:
1) yksilölliseen kytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa, jos puoliperävaunussa on etupääty, eikä yksinomaan ristiinkytkentään merkityssä puoliperävaunun vetoautossa.
2) varsinaisessa perävaunussa;
3) säiliöautossa eikä säiliöpuoliperävaunussa;
4) ajoneuvojen kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa;
5) erityisin kiinnitys- ja lukituslaittein varustetussa yksinomaan vaihtokuormakorien kuljetukseen tarkoitetussa ajoneuvossa; eikä
6) erikoiskuljetusperävaunussa eikä sen vetoautossa lukuunottamatta erikoiskuljetusperävaunua, jota saa käyttää ilman eri lupaa myös muihin kuin erikoiskuljetuksiin.
5 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat
Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen. Maa- ja kiviainesten tai muun vastaavan massatavaran kuljetukseen tarkoitetussa kuormakorissa saa etupääty olla matalampi kuin ohjaamo, ei kuitenkaan matalampi kuin sivulaidat. Puoliperävaunun etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,6 m kuormatilan lattiasta. Vaihtokuormakorin etupäädyn korkeuden on oltava vähintään 1,0 m kuormatilan lattiasta. Etupäätyä vastaavan ohjaamon suojan on oltava vähintään ohjaamon korkuinen ja levyinen.
Se osa kiinteän kuormakorin etupäädystä tai ohjaamon suojasta, joka ulottuu ohjaamon takaikkunan alareunan yläpuolelle, ja se osa vaihtokuormakorin tai puoliperävaunun etupäädystä, joka on korkeammalla kuin 0,60 m kuormatilan lattiasta saa olla taitettavissa, laskettavissa alas tai irrotettavissa. Jos kuormakorin etupäädyn etupuolella on nosturi, saa etupääty olla madallettu niin paljon kuin nosturin käyttö vaatii.
6 § Etupäädyn tai ohjaamon suojan lujuus
Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
2) muussa ajoneuvossa vähintään kolmannes ajoneuvolle sallitusta kantavuudesta, kuitenkin enintään 60 kN; ja
3) vaihtokuormakorissa vähintään kolmannes valmistajan korille sallimasta kuormituksesta, kuitenkin enintään 60 kN.
ISO- tai vastaavan kansallisen standardin mukaisen kontin etupäädyn ei tarvitse täyttää 1 momentin vaatimuksia.No olipa tosiaan oikein lakiin kirjoitettu!
Kuitenkin käytännössä ei ole (ainakaan minulle tai kellekkään tuttavalleni) katsastuksessa muistettu mainita kyseisestä laista.
Saattaa johtua siitä että Pick-upit käsitellään enemmänkin paketti-autojen normaalikäytännön mukaisesti kiinnittämättä isompaa huomiota siihen onko rekisteröity kuorma-autoksi... - varma
PyrhulaPyrhula kirjoitti:
No olipa tosiaan oikein lakiin kirjoitettu!
Kuitenkin käytännössä ei ole (ainakaan minulle tai kellekkään tuttavalleni) katsastuksessa muistettu mainita kyseisestä laista.
Saattaa johtua siitä että Pick-upit käsitellään enemmänkin paketti-autojen normaalikäytännön mukaisesti kiinnittämättä isompaa huomiota siihen onko rekisteröity kuorma-autoksi...niin en ole varma, mutta mielestäni myös pakettiautoihin tuo suoja vaaditaan esim. Toyota Hilux:issa tuo on niinkuin kaikissa muissakin lavapakuissa. Käsittääkseni se vaaditaan myös umpi-pakettiautoihin eli ei suoraa kulkua hytistä tavaratilaan. Tästäkin voisi joku kykenevä hake a laki tekstin jos näin todella on, mitä väitän.
- PyrhulaPyrhula
varma kirjoitti:
niin en ole varma, mutta mielestäni myös pakettiautoihin tuo suoja vaaditaan esim. Toyota Hilux:issa tuo on niinkuin kaikissa muissakin lavapakuissa. Käsittääkseni se vaaditaan myös umpi-pakettiautoihin eli ei suoraa kulkua hytistä tavaratilaan. Tästäkin voisi joku kykenevä hake a laki tekstin jos näin todella on, mitä väitän.
Minulla ei ole ainakaan ollut yhdessäkään Pick-upissa mitään sen kummempaa "suojaa" kuin takalasi lavan ja kuskin välissä, enkä ole kuin muutamassa itse asennettuna nähnyt omasta halusta lisättynä.
Eikä kovin monessa vanissakaan ole sitä väliseinää... Ei edes yhdessä omistani vaikka on kuorma-autoksi rekisteröity ole mitään väliseinästä kirjoitettu rekisteri-otteeseen.( Eikä missään minun omistani ole väliseinää).
Ilmeisesti sitten laista huolimatta katsastus-miehetkin ovat jopa niin älykkäitä että ymmärtävät lain turhaksi ja tarpeettomaksi kiusaksi (toisin kuin monta muuta vastaavaa lakia...) - Se on..
PyrhulaPyrhula kirjoitti:
Minulla ei ole ainakaan ollut yhdessäkään Pick-upissa mitään sen kummempaa "suojaa" kuin takalasi lavan ja kuskin välissä, enkä ole kuin muutamassa itse asennettuna nähnyt omasta halusta lisättynä.
Eikä kovin monessa vanissakaan ole sitä väliseinää... Ei edes yhdessä omistani vaikka on kuorma-autoksi rekisteröity ole mitään väliseinästä kirjoitettu rekisteri-otteeseen.( Eikä missään minun omistani ole väliseinää).
Ilmeisesti sitten laista huolimatta katsastus-miehetkin ovat jopa niin älykkäitä että ymmärtävät lain turhaksi ja tarpeettomaksi kiusaksi (toisin kuin monta muuta vastaavaa lakia...)..sillä lailla, että kukaan ei ole konttuurilla kiinnostunut jo rekisterissä olevista kuorkeista tai pick-upeista.
Sen sijaan uusien käytettyjen maahantuominen tehdään PIRUN vaikeaksi, verottomuuden takia. Siksi rekisteröintikatsastuksissa puututaan ihan kaikkeen, mihin voi puuttua, ja hylätään jos vain mahdollista. Näin VAIN Suomessa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422016- 621687
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26923Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696