Vielä kerran Kekkosesta minäkin

Kekkonen on näköjään täällä edelleen aktuelli eräille. Miksipä ei olisi, sillä olihan hän merkittävä mies. Oliko sitä enemmän hyvässä vai pahassa, siitä voidaan olla eri mieltä. Joka tapauksessa hän oli toistaiseksi pitkäaikaisin presidenttimme, ja varmaan sellaiseksi jääkin, ellei maahamme vielä joskus tule ennennäkemättömän vahvaa diktatuuria.

Olihan Kekkonen myös ylivoimaisesti pitkäaikaisin veroja maksamatta selvinnyt suomalainen palkansaaja ja eläkeläinen. Sitä ei ilmeisesti tiedä tuo, joka jatkuvasti pitää esillä Halosta tuollaisten asioiden vuoksi;))

Kekkonen oli kuitenkin hyvin merkittävä henkilö. Niin merkittävä, että minä en osaisi häntä hyvin lyhyesti kuvata. OikSosDem kuvailee häntä toistuvasti lyhyillä heitoillaan, jotka minusta eivät riitä ollenkaan kuvailemaan tuota miestä. Ei, vaikka saattaisimme olla monesta asiasta samanmielisiäkin, jos meille keskustelua syntyisi. Olemme kai eri sukupolven miehiä, ja hän on tottunut käyttämään tuollaisia twiitteja, minä en. Eihän näiden palstojen nykyinen rakenne päästäisi läpikään niin pitkiä kirjoituksia, joissa voitaisiin sanoa tärkeistä asioista tarvittavassa laajuudessa. Siksipä en täällä enää paljon viihdykään.

Sitten tuo vain minusta ja minulle elävä kahjo yrittää nostaa Kekkosen kunniaa yhden lauseen heitoillaan esittämättä mitään perusteita mielipiteelleen. Nuo hänen jatkuvasti vaihtelemansa rivot nimimerkkinä yksin riittäisivät kääntämään hänen yrityksensä tarkoitukselleen vastaiseksi. Mutta sitähän tuo sekopää ei tietenkään ymmärrä, mikä on kai hyvä juttu Kekkosen inhoajien kannalta.

Laitoin tänne historian palstoille jo 13 vuotta sitten tutkielmani Urho Kekkosesta. Tämän alla on linkki siihen tutkielmaani. Siitä on ensiksi poistettu osat 1. Nuori Urho Kekkonen ja 2. Sotapoliitikko Urho Kekkonen, mutta ne on myöhemmin nostettu loppuun, joten tutkielmani kokonaisuudessaan on luettavissa tämän linkin takaa:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/1019169/tutkielma-urho-kekkosesta

Siitä vain lukemaan ja keskustelemaan! Minun ei tarvinne osallistua siihen keskusteluun, jollei siinä jotain uutta tai muuten erityisen mielenkiintoista esille tuoda.

36

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä kiinnitän huomiotanne siihen, miten täällä tuolloin tämänkin avaukseni yhteydessä käytiin pitkiä, asiallisia keskusteluita. Ne kävivät, jotka sellaiseen pystyivät - tällä avauksellani esim. mielipidepankki ja arska (joita molempia tuo palstan sekopäisin häirikkö on sitten myöhemmin pitänyt minun sivupersoonina).

En muuten tehnyt tuota tutkielmaani ihan ”omasta päästäni”. Kymmenennen eli viimeisen osan lopussa on lähdeluettelo, jonka laitan vielä tähän:

Juhani Suomi: Urho Kekkosen elämäkerta, 8 osaa
      Paavo Haavikko: ”Tämä minun ankara vuosisatani” (Kekkosen elämäkerta)
      Edwin Linkomies: ”Vaikea aika” (muistelmat)
      Väinö Tanner: ”Suomen tie rauhaan 1943-44”
      K-A.Fagerholm: ”Puhemiehen ääni” (muistelmat)
      Matti Kalliokoski: ”Pitkä sarka” (Viljami Kalliokosken elämäkerta)
      Jukka Nevakivi: ”Miten Kekkonen pääsi valtaan ja Suomi suomettui?”
      Matti Paavonsalo: ”Kekkosen valta”
      Mauno Koivisto: ”Historian tekijät” ja ”Kaksi kautta” (muistelmia)
      Kalevi Sorsa: Kansankoti ja punamulta” (muistelmat)
      Lasse Lehtinen: ”Aatosta jaloa ja alhaista mieltä” (väitöskirja)
      Jukka Tarkka: ”Presidentin ministeri” (Ahti Karjalaisen ura)
      Johannes Virolainen: ”Yöpakkasista juhannuspommiin”
      Arvi Korhonen: ”Barbarossasuunnitelma ja Suomi”
      Heikki Ylikangas: ”Tulkintani talvisodasta”
      Mauno Jokipii: ”Jatkosodan synty”
      Timo Vihavainen: ”Kansakunta rähmällään – suomettumisen lyhyt historia”
      Martti Häikiö: ”Historia ja väärät profeetat”
      Hannu Rautkallio: ”Paasikivi vai Kekkonen – Suomi lännestä nähtynä 1945-56”, ”Agenda Suomi: Kekkonen, SDP ja NKP 1956-66”, ”Laboratorio Suomi: Kekkonen ja KGP”, ”Neuvostovallan asialla: NKP:n vaikutus Suomeen 1960-luvulla” ja ”Novosibirskin lavastus: Noottikriisi 1961”
      Max Jakobson: ”Väkivallan vuodet” ja ”Pelon ja toivon aika”
      Björn Alholm: ”Toisinajattelija suurlähettiläänä”
      Matti Lukkari: ”Lauri Sutela – puolustusvoimain komentaja”
      Viktor Vladimirov: ”Näin se oli” (muistelmat 1954-88)
      Juri Derjabin: ”Omalla nimellä”
      Oleg Gordievsky ja Inna Rogatschi: ”Sokea peili”
      Jelisei T. Sinitsyn: ”Vaiettu totuus”
      Rony Smolar: ”Setä Stiller”

Esitykseeni olen ”sulattanut” myös eräitä ”Mielipidepankki”-nimimerkin esittämiä ajatuksia hänen kommentoidessaan kirjoitustani, kun esitin sen ensimmäisen kerran Suomi 24:n keskustelupalstoilla maaliskuussa 2004

• MaissiPärakAUJompeJOHTO

Minä luulen MunakarvaVeljeni tietäväni hemmetin paljon enemmän Kekkosen hyvistä ja huonoista puolista aina 20-luvulta lähtien.
      Hän oli merkittävin suomalainen poliitikko, eikä hänenlaisiaan enää ole, eikä tule. Miksi typeryytesi alleviivaamiseksi puhut "diktatuurista"?

Osoittaa melkomoisen sairauden oireita jos edelleen "inhoaa" suurta valtiomiestä vaikka hän on ollut tuonpuoleisessa jo kauan. Tuossa typerässä keuhkoamisessa monen nimimerkin takaa on parantumattoman henkisen häiriön tunnusmerkistö. Se ei muita erittäin selväjärkisiä kahjoiksi nimittelemällä parane.

Naurettava pelle olit sotilaanakin ja nyt näytät omineen sen pellen ominaisuudet ihan vallitsevaksi todellisuudeksi. Säälittävä ihmisraunio olet, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

• Yleensä en sinuun reagoi, kun täyskahjoksi olet osoittautunut muutenkin kuin vain noilla nimimerkeilläsi ja epätoivoisella yritykselläsi ripustautua minuun. Tuohon nyt kuitenkin reagoin, sillä minä en ole sanonut olevani Kekkosen inhoaja, enkä sellainen ole, se tulisi sinullekin ilmi, jos jaksaisit lukea tuon tutkielmani ja jos jopa ymmärtäisit lukemasi, jota tosin ei voida sinulta edellyttää. Mainitsin Kekkos-inhoajista, sillä sellaisiakin täällä on, hieman sellaiselta vaikuttaa myös tuo OikSosDem noine lyhyine twiitteineen.

Jospa sinäkin jo yrittäisit saada hieman etäisyyttä siihen jo aikoja sitten päättyneeseen ”sotilasuraasi”. Vaikka se olikin pitkä, kun alkoi värvättynä, ei se kovin menestyksekäs ollut, kun ilmeisesti päättyi samalla tasolla, samoissa tehtävissä, joissa sitten aliupseerina aloititkin, vaikka kai lopulta yliluutnantin natsat sait..

Minun sotilasurani oli lyhyempi, mutta eteni nopeammin monissa erilaisissa tehtävissä ja mm. sotakoulun opettajan ja mestarikurssin johtajan tehtävien kautta päätyi kapteenina Pääesikunnassa valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajaksi, tehtävään, jota niin ammattikuntamme kuin ylempien esimiestemmekin keskuudessa pidettiin korkeimmalle arvostettuna toimiupseeritehtävänä.

Ilmeisesti tuota sotilasuraani arvostettiin myös siviilimaailmassa, kun sitten niin hyvän siviilityöpaikan sain. Sinä et kai yrittänytkään hakea siviilityötä, vaikka olisit saanut sotaväeltä - niin esimiehiltäsi kuin palvelustovereiltasi, alaisiahan apukouluttajalla ei ole - saanut suositukseksesi vakuuden, että sinulla on aina molemmat jalat tukevasti ilmassa.

Ihmisrauniosta puheen ollen, sinä olet sellainen rinnallani niin fyysisesti kuin henkisesti. Sinun ”kuntosi” riittää vain kepupalstan päivystämiseen ja minun metsästämiseen täällä - aina harhaan ampuen. Minä sen sijaan reissaan maailmalla ja osallistun moneen sellaiseen, johon sinulla ei olisi mahdollisuuksia eikä muitakaan edellytyksiä.

Vielä noista munakarvoista: on niitä minulla, munakarvoja on sillä, jolla on munaa. Sitä et kai ymmärrä, kun lienet munaton niin kirjaimellisessa kuin kuvaannollisessakin mielessä

• Väitti.joku.demari

Mutta, se varmaa ettei Otto Wille Kuusinen ollut koskaan
      sdp puheenjohtaja, vaikka niin väitetään.

Nämä demari tarut vähän ihmeellisiä, kukaan ei moiti omiaan vahingossakaan.
      Ja samaiset sanoo sitten itseään jopa historoitsijoiksi. Ovat sellaisia
      yksisilmäisiä puusilmiä. Kun Halonen ei muutanut palkkiotaan verolliseksi,
      vaikka olisi ollut aikaa ja tupakkia". Puhui kuin on köyhien ystävä, verottomanakin.
      Ja Kapillakin Kekkosen syy sekin, kun ei Halonen maksa veroa..
      Tällaista se vasemmiston kielenkäyttö aina on, syy aina muissa.

• Pääsitpä Kekkosta kauemmas, kun sait mukaan Otto Wille Kuusisen! Ehkä moni demari tiennee Kuusisen olleen sen puolueen puheenjohtaja silloin, kun se ei vielä ollut se sdp, jonka demarit tunnustavat. Sdp:n sivuilla luetelluissa puoluejohtajissa ei nimittäin Kuusisen nimeä ollut, siihen minä silloin tuon uskoni perustin. Tuollainen virhe siis sattui minulle, kun en ole demari. En tosin mitään muutakaan puolueella määriteltävää, ja kun äänestellytkin olen useita puolueita, en tosin maalaisliitto-kepua.

Ai, että Halosen olisi pitänyt muuttaa presidentin palkkansa ja eläkkeensä verolliseksi, kun hänellä oli siihen aikaa, vai mitä? Eikös Kekkosella ollut aikaa samaan paljon kauemmin; miksi hän ei niin tehnyt?

Tuosta esityksesi ulkoasusta vielä vain toteamus, että ilmeisesti kansakoulusi jäi alakuokkiin. Et kai sentään niin kyvytön voine olla, että et olisi parempaa suomen kielen esitys- ja kirjoitustaitoa oppinut, jos olisit kansakoulusi loppuun asti käynyt.

Nyt keskityn katsomaan tuota Suomi - Valko-Venäjä jääkiekon mm-matsia, jota Suomi johtaa runsaan 10 minuutin pelin jälkeen jo 2-0.

• harmajjapantteri

Nyt on Suomessa niin hyvä hallitus, että päivänpolitiikasta ei keksi mitään järjellistä moittimista.

• majureitten

Nyt kuitenkin välittömästi jään lomille, tarkoittaa ulkomaan matkaa, ja siellä en kynäile.
        Huomenna valmisteluja siihen loppuun, matka jo tilattu huomen myöhäiseen iltaan.
        Kaikki matkajärjestelyt omana valmisteluna, kun ei ole seuramatka mitenkään, joukon osana.
        Oma paikka ollut vuokralla, ja nyt siihen taukoa. Kysyntää on ollut yli tarjonnan Suomesta, tutuilta, ja tuttujen tutuiltakin. Myös perheenjäsenet käyttäneet paikkaa jonkinverran.

• kusetusko
        harmajjapantteri kirjoitti:

Nyt on Suomessa niin hyvä hallitus, että päivänpolitiikasta ei keksi mitään järjellistä moittimista.

On vai? Miksi se saa 8 miljardilla 100 miljoonan korjausvelan tiestöön, muuten mitä sanoi Kääriäinen vähän aikaan sitten eduskunnassa? Vihje 20 vuotta........................

• natsatkorvaajärjen
        kapi_ kirjoitti:

Pääsitpä Kekkosta kauemmas, kun sait mukaan Otto Wille Kuusisen! Ehkä moni demari tiennee Kuusisen olleen sen puolueen puheenjohtaja silloin, kun se ei vielä ollut se sdp, jonka demarit tunnustavat. Sdp:n sivuilla luetelluissa puoluejohtajissa ei nimittäin Kuusisen nimeä ollut, siihen minä silloin tuon uskoni perustin. Tuollainen virhe siis sattui minulle, kun en ole demari. En tosin mitään muutakaan puolueella määriteltävää, ja kun äänestellytkin olen useita puolueita, en tosin maalaisliitto-kepua.

Ai, että Halosen olisi pitänyt muuttaa presidentin palkkansa ja eläkkeensä verolliseksi, kun hänellä oli siihen aikaa, vai mitä? Eikös Kekkosella ollut aikaa samaan paljon kauemmin; miksi hän ei niin tehnyt?

Tuosta esityksesi ulkoasusta vielä vain toteamus, että ilmeisesti kansakoulusi jäi alakuokkiin. Et kai sentään niin kyvytön voine olla, että et olisi parempaa suomen kielen esitys- ja kirjoitustaitoa oppinut, jos olisit kansakoulusi loppuun asti käynyt.

Nyt keskityn katsomaan tuota Suomi - Valko-Venäjä jääkiekon mm-matsia, jota Suomi johtaa runsaan 10 minuutin pelin jälkeen jo 2-0.

"Sdp:n sivuilla luetelluissa puoluejohtajissa ei nimittäin Kuusisen nimeä ollut, siihen minä silloin tuon uskoni perustin."

Ja lujassa uskossa olitkin. Ihan asiallisestikin asiansa esittävät kirjoittajat tyrmäsit kapiaisen kaikkitietävyydellä. Käyttäydyit asiattomasti, nettietiketinkin vastaisesti. Siitä ei pääse mihinkään. Minutkin haukuit mitä rivoimmin sanakääntein ja se Hämeenlinnan vahvistuksesi komppasi sinua, idoliaan, Ei siinä totuudella silloin ollut sijaa eikä totuudenpuhujalle majapaikkaa tällä palstalla.
        Minutkin luokittelit Kuusista ihailevaksi kepulaiseksi pelkästään sen perusteella, että yritin todistaa Kuusisen toimineen demarien puheenjohtajana.
        Siksi toisekseen tuolloin SDP:n sivustoja taisi olla kaksi, jotka poikkesivat toisistaan. toisessa puheenjohtajalistassa Kuusinen mainittiin, toisessa ei.

Oli miten oli, älä enää koskaan loukkaa minua niin, että nimittelisit minua kepulaiseksi.!

• rigormortis

Paloheinän persereikä vain jatkaa kuolemansa jälkeistä määkimistä. Tällä kertaa aiheesta josta tuo persereikä on räkinyt tänne vähintään tuhat avausta.

• Eipä näy tuo tutkielmani enää ketään kiinnostavan. Ymmärrän, sillä siinä esitetystä kiinnostuneet ja omiakin mielipiteitään asiasta omanneet keskustelukykyiset sanoivat sanottavansa jo silloin, kun tuo julkaistiin. Sehän tuosta nähdään.

Jos mielipiteitä tuossa tutkielmassani sanomastani tulee, niihin voin vielä puuttua, mutta en sellaistenkaan mahdollisten vuoksi jää nyt palstaa päivystämään. Mihinkään muuhun mahdollisesti tulevaan tuskin puutun, en ainakaan sellaiseen, jota jo nyt on tähän tullut.

Katsoin tuon Suomen ensimmäisen mm-kisamatsin. Ei tarvinne enää jännittää Suomen puolesta. Vaikka Suomi voittikin Valko-Venäjän 3-2, joukkueemme esitys oli sellainen, että todennäköisesti karsiudumme jatkosta jo varsin varhaisessa vaiheessa. Toivottavasti olen väärässä tässä uskossani. En häpeäisi, jos olisin.

En muuten häpeä sitäkään, että olin väärässä uskossani siihen, että Otto Wille Kuusinen ei ollut koskaan sdp:n puheenjohtaja. Tuo Kuusinen kun ei ole minulle samanlainen suuruus, kun hän näkyy olevan eräille täällä. Kuusinenhan halusi käydä Suomessa Kekkosen presidenttikauden alkuvaiheessa, mutta Urkki ei antanut sille lupaa. Arvostava tunnustukseni siitä Urkille!

• Resunen.ollut.historiame

Kyllä Kuusinen oli ja on edelleen teille demareille eräänlainen symbooli.
        Ei siitä kieltäminen, osa haluaisin vaieta koko ukon, mutta ei historia
        mihinkään häviä, kuin Supon kassakaapi tapauksessa Stasilistat.
        Se kyllä kaukana oikeusvaltiosta. Kaippa sitten demari oikeutta se
        valtiona.

• Mielikuvitusta
        Resunen.ollut.historiame kirjoitti:

Kyllä Kuusinen oli ja on edelleen teille demareille eräänlainen symbooli.
        Ei siitä kieltäminen, osa haluaisin vaieta koko ukon, mutta ei historia
        mihinkään häviä, kuin Supon kassakaapi tapauksessa Stasilistat.
        Se kyllä kaukana oikeusvaltiosta. Kaippa sitten demari oikeutta se
        valtiona.

Lähditkö jo "lomalle"?

• Oikealtajavasemmalta

Aika oli ajanut jo ohi 70-luvulla, mutta maalaisliitto se vaan kaipailee pysähttyneisyyden aikaa.

• Näen Kekkosen ajan jollain tavoin invalidisoineen Suomen henkisesti. Tämän invalidisoitumisen välittömänä ilmentymänä oli suomettuminen ja Tukholman syndrooma. Tukholman syndrooma näkyy vieläkin esimerkiksi siinä että näemme esim. NATO-kysymyksen Venäjän näkökulmasta.
      Vielä vuonna 1979 eduskuntavaalien tulos tosiasiassa mitätöitiin koska vaalivoittaja Kokoomus ei kelvannut "yleisistä syistä" hallitukseen. Nämä "yleiset syyt " julkituoneen Johannes Virolaisen juhannuspommin voidaan katsoa aloittaneen Kekkoslovakian lähtölaskennan.
      Eilisessä Pressiklubissa oli erittäin mielenkiintoista analyysiä siitä että oikeisto-vasemmisto jaottelu ei enää päde puoluepolitiikassa ainakaan yksistään. Jakolinjat menevät esim. nationalismi-globalisaatio linjan mukaan. Tämä vain alleviivaa kuinka pihalla tällä palstalla jotkut ovat "punikitteluineen".

• Juuri jätin päätösviestini tälle avaukselleni, mutta kun sen jättäessäni huomasin tuon, siitä vielä kommenttini:

Paljolti samalla lailla nuo asiat näemme. Juuri noin tapahtui mm. noiden 1979 ek-vaalien jälkeen.

Minäkin katsoin tuon eilisen Pressiklubin, ja koin ikään kuin ahaa-elämyksen, että noinhan ne poliittiset jakolinjat meillä todellakin taitavat nyt mennä. Siis tuon nationalismi-globalisaatio -linjan mukaan.

Ovathan nuo ”punikittelijat” hupaisia, sillä ei kai tuollaisia omaehtoisesti reppanoita tarvinne sääliäkään. Eläkööt toki niissä Kuusisen punikkiajoissa, jos myöhemmät ajat ovat heistä niin epämieluisia, että heidän täytyy paeta mielissään noihin kaukaisiin aikoihin. Tosin he tehnevät niin silkkaa tyhmyyttään, huomaamattaan, millaista viestiä itsestään he noin antavat.

• Itsekriittiseksi lopuksi tähän puoleltani:

Lueskelin eilen illalla läpi tuon 13 vuotta sitten kirjoittamani Kekkos-tutkielmani, ja täytyy tunnustaa, että en enää pystyisi samanlaiseen kirjalliseen esitykseen. Olin tuolloin ollut eläkkeellä Valiolta jo viisi vuotta, ja sinä aikana lukenut suurimman osan noista tutkielmani lopussa mainitsemistani lähdeteoksista, monet niistä toki jo aikaisemminkin, paljon lukemaani oli jäänyt mieleeni. Toki vielä tarkistelin asioita noista kirjoista tuota tutkielmaa kirjoittaessani.

Aina olin ollut innokas ja kai hyväkin kirjoittaja - ”ei sitä muutoin jne…” - mutta noina ensimmäisinä vuosina tänne kirjoitellessani intoani varmaan lisäsi vaimoni sairaus. Hänessä oli jo v. 2000 todettu parantumattomaksi tiedetty syöpä, mesoteliooma, ja varmaan pakenin hänen odotettavissa olevaa kuolemaansa tällaisille palstoille. Vaimoni kuoli sitten lokakuussa 2004, aikana, jolloin eräs ”keskustan uusi, tehokas voimavara” kävi todella härskisti kimppuuni. Se sitoi minua entistä tiiviimmin nimenomaan tälle kepupalstalle, jossa olen aivan liian paljon ollut sen jälkeenkin. Intoni on kyllä jo kovasti laantunut. En ole enää entiseen tapaan kiinnostunut tuollaisista asioistakaan, ja kirjallinen sanantaitonikin on varmaan heikentynyt, kun en sitä enää paljon harjoita.

Ovat nuo tutkielmani lähdekirjat minulla edelleen, paljon muitakin kirjoja, mutta en enää paljonkaan lue. Kaipaamaani tietoa etsin mieluummin netistä kuin kirjoista. Netistä löytyy tietoa helpolla, mutta kun se on sellaista mahdollisimman lyhyeksi tiivistettyä, ei se vastaa kirjatietoa. Silti en enää oikein viitsi lukea, eikä lukemani jää mieleenikään siten kuin ennen. Joten ei minulta todellakaan enää syntyisi tuollaista kuin tuo tutkielmani - ja silloin vielä myös paljon muuta samanlaista.

Tuota Kekkos-tutkielmaani - ja eräitä muita samoihin aikoihin täällä julkaisemiani vastaavia paljon merkittävämpi kirjallinen esitys minulta oli tullut jo viisi vuotta aikaisemmin. Tarkoitan muistelmiani. Jäin Valiolta eläkkeelle 63-vuotiaana ohitusleikkauksen jälkeen, ja kirjoitin nuo 350-sivuiset muistelmani kolmessa kuukaudessa ohitusleikkaustoipilaana. Ernest Hemingway on sanonut: ”on helppo kirjoittaa kirjoja, kun elää sellaista elämää, josta riittää kirjoitettavaa”. Kai minun elämäni oli antanut aineksia noille muistelmilleni, jotka sitten hyvän kaverini vaatimuksesta vastentahtoisesti laitoin Päällystöliiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhdessä järjestämään ammatillisen perinteen keräyskilpailuun ja voitin niillä pääpalkinnon. Niin huolimatta siitä, että muistelmistani tuskin neljäsosa käsitteli sotilasuraani, ja siitäkin osuudesta kai puolet YK:n rauhanturvaajapalveluksiani.

Enää en pystyisi kirjoittamaan tuollaisia muistelmianikaan, en mitenkään. Vanhuus on kai jo tehnyt tehtävänsä minussakin. Kekkonen oli aikoinaan kirjallisenkin sanantaidon mestari, mutta ei ollut sitä enää viimeisinä presidenttivuosinaan, jolloin hän mm. sekoili sanoissaan ja puheliuskoissaankin perinteisissä uudenvuoden puheissaan. Ei ollut vielä täyttänyt 81 ikävuottaan, kun joutui jättämään presidentin tehtävänsä. Minun nykyisessä iässäni hän oli kai jo vain omissa maailmoissaan elävä dementti, eikä kai enää poistunut Tamminiemestä, jonka puistossa avustajansa häntä taluttelivat. Olihan hänellä suuri ja monipuolinen avustajakunta elämänsä loppuun asti.

Minulla sellaista avustajakuntaa ei ole. Naisystäväni kyllä käy luonani vähintään kuukausittain huolehtimassa kotini siisteydestä ja ruoanlaitosta ja paljosta muustakin, ja läheiseni ovat alkaneet yhä enemmän osoittaa kiinnostustaan hyvinvointini suhteen, joten mikäpä tässä on elellessä niin kauan kuin elämää annetaan. Ja kun on vielä kaveripiiriäkin, joka tarjoaa kaikkea kivaa, kuten mm. tuo Päällystöliiton evp-yhdistys, jonka järjestämälle kahden päivän Tallinnan matkalle lähden taas loppukuusta. Toivon vielä pystyväni reissaamaan kauempanakin maailmalla, kun maailma yhä kiinnostaa, mutta joudun jo karttamaan ennen minulle kaikkein kiinnostavimpia pitkiä kiertomatkoja.

Tällaisia palstoja kartan yhä enemmän. Kyllä kai kirjallinen esitystaitoni näille vielä hyvin riittäisi, ainakin jos verrokiksi otetaan kaikkein ahkerimpien pankkolägvits-esitykset, Mutta kiinnostukseni tänne on alkanut kovasti hiipua muista syistä. Ei vähiten täällä nykyisin vellovan porukan vuoksi, kun täällä ei enää juurikaan ole sellaisia asioista kiinnostuneita ja niistä keskustelemaan pystyviä kuin oli tuossa Kekkos-tutkielmassanikin. En osaa olla ylpeä siitä, että tuollaisten ainoa kiinnostuksen kohde olen minä, eräälle vain munakarvani. Niin olen hänet kiehtonut, että hyvin moni muukin täällä on silmissään minuksi joutunut. Siitä en koe syyllisyyttä, sillä kyllä hän oli täysi sekopää jo kauan sitten, sen olen kuullut luotettavalta taholta.

Ei enempää tällä erää. Saatan toki täällä vielä silloin tällöin käydä, jos siihen kepupolitiikka aihetta antaa, mutta nyt jään taas vähän pitemmälle tauolle täältä

• MaissiPärakAUJompeJOHTO

Älä höpötä tauosta yhtään mitään. Olet nalkissa tänne ja muuta merkittävää ei Sinulla ole.

• KempeleenUkki

Ei Rautavaaran karjakon äpärä ja mitätön evp aliupseeri kapi mihinkään lähde, eikä reppanalla ole mitään muuta elämää kuin sekoilla tällä paöstalle. Tämä on moneen kertaan nähty. Näin on näreet???

• PallomekkoPunikki
        KempeleenUkki kirjoitti:

Ei Rautavaaran karjakon äpärä ja mitätön evp aliupseeri kapi mihinkään lähde, eikä reppanalla ole mitään muuta elämää kuin sekoilla tällä paöstalle. Tämä on moneen kertaan nähty. Näin on näreet???

Ukki on oikeassa heikkolahjainen evp aliupseeri kykenee tutkimaan ja esittelemään vain harvoja munakarvojaan.

• KapiRessukalle

Älä puhu tutkielmasta tuon ala-arvoisen sepustuksesi yhteydessä. Oikea tutkielma on aian muuta kuin nuo sinun heikolla kieliasulla kyhätyt sepostukset.

• Viisas.päätös

Paljon lukenut mies olet ja hyvin olet kirjoittanut aikoinaan. Tarkoitus hakuisesti kyllä. Miksi niin vihaat Kekkosta ja keskustaa? Kekkonen sinut kapteeniksi ylenti ja keskustalaisten omistama Valio sitten hyvän työpaikan antoi? En ymmärrä.
        Sinun kimpussa aina olevat ei ole mitään keskustalaisia. Pelkkiä Trolleja vaan ne on. Viisasta jos jäät pitemmällekkin tauvolle. Vanha mies ansaitsee muuta kuin täällä saamaa. Ehkä ne Trollitkin sitten väistyy palstaa pilaamasta.

• häpeällistä

Kekkosen aika on häpeänaikaa Suomen historiassa,salaisiksi julkistetut asiakirjat tuon maanpetturin toimista pitää julkistaa ja kekkospatsaat pitää kaataa,kerran se vain kirpaisee mutta yhteiskunta pääsee tuosta häpeällisestä suomalaisen presidentin ajasta eteenpäin ja voidaan lähteä puhtaalta pöydältä.Länsimaatkin arvostaisi tuollaisia toimia lähentyä länsimaista demokratiaa. Samalla voisi tutkia maalaisliitto/keskustan tekemät toimet isänmaan turmioksi!!!!!!

• Maanpetturit

Halonen ja Lipponen olivat Neuvostoliiton palkkalistalla. Halonen kuvittelee vieläkin Suomen liittyvän Neuvostolliittoon.

• Verottomasti_rahaa
        Maanpetturit kirjoitti:

Halonen ja Lipponen olivat Neuvostoliiton palkkalistalla. Halonen kuvittelee vieläkin Suomen liittyvän Neuvostolliittoon.

Halonen ja Lipponen eivät maksaneet edes veroja ollessaan Neuvostoliiton palkkalistalla. Eivät ainakaan Suomeen. Sotu-maksuista en tiedä, koska olivat enemmänkin Neuvostoliiton asia.

• kusetusko
        Maanpetturit kirjoitti:

Aivan ja Ahti sahti plus päälle juoppo Kekkonen eipä ihme ettei ne jo myyneet plus Esko Aho joka juuri itä...............

• Tulinpa sittenkin näin pian pistäytymään ja heitin pari viestiä noita Ranskan presidentinvaaleja koskien. Huomaa, että palstalla on käsitelty myös tuota tämäniltaista Suomi-Ranska jääkiekon mm-matsia, jonka Ranska voitti 5-1.

Tietenkin katsoin tuon matsin, ja olihan se järkyttävää nähtävää. Mutta ei ehkä sittenkään ihan hirveästi yllättävää, kun Suomen ensimmäisen kisamatsin jälkeen totesin eräässä vietissäni tällä avauksellani näin:

>>Katsoin tuon Suomen ensimmäisen mm-kisamatsin. Ei tarvinne enää jännittää Suomen puolesta. Vaikka Suomi voittikin Valko-Venäjän 3-2, joukkueemme esitys oli sellainen, että todennäköisesti karsiudumme jatkosta jo varsin varhaisessa vaiheessa. Toivottavasti olen väärässä tässä uskossani. En häpeäisi, jos olisin<<

Minun ei siis tarvinne hävetä jo tuossa uskomaani. Valitettavasti. En kuitenkaan syyllistä tuosta kepua, kuten on näköjään jo tehty muutamassa viestissä, enkä halunnut mennä sinne vaan sanoin tämän tällä avauksellani, jossa myös tuon ennustukseni esitin.

Pitäneeköhän minun alkaa ennustaa myös puolueiden kannatuksissa tapahtuvaa, kun näyn olevan noin hyvä ennustaja;))

• KempeleenUkki

Kapi tämä vanha runkku ei vaan osaa olla pois täältä, vaikka päivittäin lupailee häipyvänsä. on ihme hiihtäjä tämä karjakon äpärä....

• Miten niin alkaa? Sinähän olet ennustanut kepun häviötä pikkupuolueeksi jo monissa vaaleissa ja aina ennusteesi on mennyt pieleen. :D

• DV8_HellRaiser kirjoitti:

Miten niin alkaa? Sinähän olet ennustanut kepun häviötä pikkupuolueeksi jo monissa vaaleissa ja aina ennusteesi on mennyt pieleen. :D

”Miten niin alkaa? Sinähän olet ennustanut kepun häviötä pikkupuolueeksi jo monissa vaaleissa ja aina ennusteesi on mennyt pieleen”

En muista tuollaista ennustelleeni. Ehkä näin vanhan miehen muisti on heikentynyt, mutta ehkä kuitenkin sinä muistat väärin.

Niin tai näin, mutta kun katsoin tuon Suomi-Thekki - matsin, jossa Suomi lähti kolmanteen erään 3-0 johdossa ja hävisi matsin, kieltämättä tuli mieleeni, että ei maalaisliito-kepukaan ole tainnut koskaan tainnut päästä voittajaksi enää seuraavissa vaaleissa, joihin on lähtenyt edellisten vaalien johtoasemasta.

Mitäpä tuosta. Meneepä kepulla miten tahansa seuraavissa vaaleissa, enemmän minua harmittaa nyt kuitenkin tuo että jääkiekkojoukkueemme on osoittautunut tuollaiseksi, noin lepsuksi. Se kun ei edes koostune suurestikaan kepun kannatusalueilta, sillä kaupungeissahan sitä lajia harrastetaan enemmän kuin Kepulandiassa.

Taisin siis olla oikeassa ennusteessani. Valitettavasti. Harmittaa. Siitä huolimatta hyvää yötä - ei, kun hyvää huomenta, kun tuon matsin ja iltatoimieni vuosi valvoin näin pitkälle!

• Oikaistaanpa
        kapi_ kirjoitti:

”Miten niin alkaa? Sinähän olet ennustanut kepun häviötä pikkupuolueeksi jo monissa vaaleissa ja aina ennusteesi on mennyt pieleen”

En muista tuollaista ennustelleeni. Ehkä näin vanhan miehen muisti on heikentynyt, mutta ehkä kuitenkin sinä muistat väärin.

Niin tai näin, mutta kun katsoin tuon Suomi-Thekki - matsin, jossa Suomi lähti kolmanteen erään 3-0 johdossa ja hävisi matsin, kieltämättä tuli mieleeni, että ei maalaisliito-kepukaan ole tainnut koskaan tainnut päästä voittajaksi enää seuraavissa vaaleissa, joihin on lähtenyt edellisten vaalien johtoasemasta.

Mitäpä tuosta. Meneepä kepulla miten tahansa seuraavissa vaaleissa, enemmän minua harmittaa nyt kuitenkin tuo että jääkiekkojoukkueemme on osoittautunut tuollaiseksi, noin lepsuksi. Se kun ei edes koostune suurestikaan kepun kannatusalueilta, sillä kaupungeissahan sitä lajia harrastetaan enemmän kuin Kepulandiassa.

Taisin siis olla oikeassa ennusteessani. Valitettavasti. Harmittaa. Siitä huolimatta hyvää yötä - ei, kun hyvää huomenta, kun tuon matsin ja iltatoimieni vuosi valvoin näin pitkälle!

”ei maalaisliito-kepukaan ole tainnut koskaan tainnut päästä voittajaksi enää seuraavissa vaaleissa, joihin on lähtenyt edellisten vaalien johtoasemasta”
        Höpö höpö. Keskusta voitti 2003 vaalit, niiden perään myös 2007 vaalit. Kummallakin kerralla tuli myös keskustalainen pääministeri.

• Oikaistaanpa kirjoitti:

”ei maalaisliito-kepukaan ole tainnut koskaan tainnut päästä voittajaksi enää seuraavissa vaaleissa, joihin on lähtenyt edellisten vaalien johtoasemasta”
        Höpö höpö. Keskusta voitti 2003 vaalit, niiden perään myös 2007 vaalit. Kummallakin kerralla tuli myös keskustalainen pääministeri.

Sanonhan tuossa edellä, että ehkä näin vanhan miehen muisti on heikentynyt. Varsinkin tuollainen lähimuisti on alkanut ”pätkiä”;)) Ja kun elämässäni on tuonkin jälkeen vielä tapahtunut niin kovin paljon muuta ja tärkeämpää, miksipä minun tarvitsisi tuollaisia pikkuseikkoja muistaa.

No, ehkä tuossa oli kuitenkin tahallista väärin muistamista. Ei ole syytä lukea vaalivoitoksi sitä, että kepu pääsi v. 2003 vaaleissa hyvin niukkaan enemmistöön todellisilla kepulikonsteilla fakseineen. Varsinkaan, kun siinä auttoi puolueen johtajan puhuminen niin totta kuin hän osasi (oma määritelmänsä) eikä se osaaminen ollut kovin paljoa.

Olen tässä jo muutaman päivän ollut taas palstaa pitemmäksi aikaa jättämässä, ja vain muutaman kerran olen näinä päivinä täällä käynyt. Jospa nyt viimein palsta saisi jäädä minulta tyystin rauhaan vähäksi aikaa. Huomenna minulla kutsu kivaan tilaisuuteen ja ylihuomenna tulee naisystäväni Saksan matkaltaan ja viipynee luonani ainakin viikonlopun yli.

(Kun vielä kävin, korjaanpa samalla tuossa edellisessä väärin kirjoittamani Suomen eilisen matsivastustajan nimen. Tietenkään se ei ole Thekki, vaan se on Tšekki tahi Tshekki, nuo molemmat kai oikein suomeksi, omalla kielellään Česko, valtion nimi täydellisemmin Česká republika)

• KempeleenUkki

Karjakon äpärän jutut ovat aina olleet tuulen ja hännän välistä. sivistymätön evp aliupseeri on kaikkien tolliskojen äiti. Näin on näreet???

• kirottuolkoonhän

Saasta oli joka orjuutti tukijusseihin ja ryssään.

• Joopajootuokin

Kapi on Venäjän trolli..............

• TotuuttaTännekin

Jos on niin on aika huono trolli koska niin harvoin trollaa eikä tätäkään avaustaan olisi esillä pitänyt.

Mutta sitten sinä nimimerkki "joopajootuokin" päätit kaivaa melkein kaksi kuukautta vanhan kirjoituksen esiin tyyliin "kapisitäjatätä".

Kumpikohan teistä täyttää mielestäsi trollin tunnusmerkistön paremmin?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1018
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe