Ei uskalla tehdä itsemurhaa

mikäestää

Miksen uskalla tehdä itsemurhaa vaikka haluaisin tehdä?

22

3928

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 57929202

      Kaikilla ihmisillä on itsesäilytysvietti.

    • Feeniksin_kyynel

      Ihmisen on luonnostaan vaikeaa tappaa muita ja varsinkin itseä. Mitä ihmisempi elävä olento on ja mitä lähempänä se tunnetasolla on sen hankalampaa. Kärpäsen nitistäminen on vielä helppoa. Mutta mitä lähemmäs ihmistä mennään, sen vaikeampaa. Evoluution muovaamat geenit ohjaavat käytöstämme. Itsesäilytysvietti ja toisen tappamisen vaikeus suojelee ihmiskuntaa. Näin emme kuole sukupuuttoon.

      Kerrotaan, että toisessa maailmansodassa Yhdysvaltalaisten joukko-osastojen keskuudessa vain 15-20 % sotilaista ampui kohti vihollista. Tämä tarkoittaa, että noin 4/5 sotilaista ampui ohi. Jos vihollisen eli niiden "pahojen ja tuntemattomien ihmisten" tappaminen on jo näin vaikeaa, niin voi vain kuvitella kuinka vaikeaa on tappaa itsensä. Itse kun ollaan itselle se kaikista läheisin ihminen.

      Näillä sotilailla oli tavallaan aika lailla sama tilanne kuin sinulla. He halusivat voittaa vihollisen, mutta eivät uskaltaneet riistää henkeä veljeltään. Heitä sitoi joku vahvempi voima kuin halut ja toiveet. Oli kuin joku olisi kirjoittanut heidän sisälleen määräyksen, jota he eivät voineet kaikesta tahdostaan huolimatta vastustaa.

      Mitä tämä kertoo? Ensinnäkin sen, että jokin sisälläsi ei halua, että tapat itsesi. Toiseksi, jos haluaa onnistua vastustamaan tätä voimaa, pitää nähdä aika tavalla vaivaa. Pitää jaksaa tehdä runsaasti töitä saavutuksen eteen. Luonnonlakien voittaminen voi olla haastavaa. Mutta toisaalta, kaikki se vaiva olisi sen arvoista eikö?

      Herää kysymys: Jos itsensä tappaminen on niin helkutin hankalaa ja työlästä niin eikö ole aivan sama asia käyttääkö sen kaiken työn ja vaivan itsensä kehittämiseen? Helpotuksen saa molemmista. Tai eihän kuolemasta oikeastaan saa mitään. Pohjamudista nouseminen voi olla yhtä työlästä kuin itsemurha. Jos valitsee toisen, yhtä vaikean tien, saa tuloksesta nauttia sekä itse, että muut. Kukaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Kuolemassa ei sen sijaan ole niinkään mitään nautittavaa. Se on loppu, joka aiheuttaa kärsimystä muille.

      Pahimmassa tapauksessa, myös itse joutuu kärsimään. Mikään ei ole pahempaa kuin epäonnistunut itsemurhayritys. Vaikka nyt tuntuu, että elämä on kamalaa, ei se ole mitään verrattuna tilaan, jossa et voi tehdä muuta kuin maata ja kirota päivää jolloin halusit lopettaa kaiken. Se olikin uuden ja paljon pahemman alku.

      Kuolema on siis riskivalinta. Epäonnistuminen on yllättävän yleistä. Vaikka olisi suunnitellut kuolemaansa vuosia, ei voi koskaan tietää kuinka voimakas on luonnon määräämä itsesuojeluvaisto itsessä. Koskaan ei voi tietää, kuinka paljon keho pystyy tekemään pelastaakseen itsensä vaikeastakin tilasta. Kuolemaa voi äärimmäisen harvoin hallita kylmän rauhallisesti. Kuoleman pelko voi vallata koko ruumiin, ajatukset ja toiminnan. Seuraavan kerran kun heräät, heräät sairaalassa ja kehosi selvisi kaikesta työstä huolimatta. Halu kuolla ei riittänyt. Itsesuojeluvaistoa ei kannata aliarvioida.

      Avun hakeminen voi myös epäonnistua. Ehkä apu ei auta. Ehkä elämä ei muutu paremmaksi. Toisaalta, pitää huomioida yksi asia. Nuo ajatukset eivät ole vain omia ajatuksia, vaan myös masennuksen sitoman kehon joka on kärsinyt pitkään. Mitä muutakaan voisi ajatella siinä tilassa? Kielteiset ajatukset eivät siis ole täysin puolueettomia. Niihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella.

      Apua on monenlaista. Kukaan ei ole kuullut kaikkia tapoja miten voikaan selvityä ja päästä uudelleen elämään kiinni. Masennus ei oikein anna mahdollisuutta nähdä sitä kaikkea mahdollista apua, mitä on olemassa. Ylipäätään tulevaisuuden kuvitteleminen on ihmisille vaikeaa. Samoin kuin tappaminen. Jos menen kadulle ojentamaan ensimmäiselle vastaantulijalle sadan euron seteliä, hän todennäköisesti ottaa sen vastaan heti, vaikka kertoisin, että jos hän jaksaa odottaa kolme kuukautta, voisin antaa hänelle tuhat euroa. Vastaantulija saattaa ajatella: "Otan kyllä rahat nyt ja häivyn. Kuka hullu jakaa rahaa?? Ei hän minulle mitään tuhatta euroa anna. Ainakaan kuukausien päästä."

      Tällainen tässä hetkessä eläminen ja nopean palkinnon saaminen on meille luontaista. Järjellä ajateltuna taas tuhat euroa ehdottomasti parempi kuin sata euroa.

      Itsensä tappamisessa ei voi onnistua vain rohkeutta ja tahtoa lisäämällä. Se ei poista sitä luonnon muovaamaa faktaa, että suojelemme itseämme viimeiseen asti. Itsensä tappaminen vaatii työtä ja mielellään myös laadullisesti hyvää sellaista. Samoin myös avun hakeminen vaatii työtä ja laadullisesti oikeita tapoja. Harva ihminen suostuu auttamaan itsemurhan tekemisessä, ja vielä harvempi sellaista keneltäkään pyytää. Sen sijaan jos menet kadulle, nettiin, kuten suomi24:ään tai minne vain missä on ihmisiä, löytyy sieltä aina heitä jotka auttavat mielellään.

      Sinä olet arvokas ja tärkeä, vaikka siltä ei nyt tuntuisi. Jokaisella on oikeus pyytää toiselta apua. Se ei ole heikkoutta. Yksi paikka mistä voi saada lisää tukea ja apua, on sekasin-chat. Siellä olevat vapaaehoitset osaavat vastata aikalailla moniin kysymyksiin.

      Tsemppiä!

    • siksipelkäät

      Eiköhän ihminen pelkää sisimmässään kuolemaa. Itsensä tietoinen tappaminen ei ole Jumalan tahto.

    • SuuriTuntematon

      Kuolemassa pelottaa se tuntematon, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.
      Ajattelepa niitä vakavasti sairaita, joilla ei ole montaa elinpäivää edessä.
      He tietävät kuolevansa lyhyen ajan sisällä, ajattele, kuinka suurta pelkoa he saattavat tuntea, kun kuolema lähestyy vääjäämättömästi, eikä asiaan voi itse vaikuttaa, kuten itsemurhaa suunnittelevat, jotka voivat jäättää itsemurhan tekemättä ja välttävät kuoleman.
      Itsemurhaa ei kannata tehdä, vaikka itsemurhaa ajattelevilla voi elämä olla hyvinkin sekaisin ja vaikeaa.

      • Anonyymi

        Juu, itsemurha ajatukset liittyy usein masennukseen ja tilanteeseen, kun elämä tuntuu raskaalta ja vaikealta.
        Lisäksi se, että on jonkinlainen sisäinen pelko siitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.
        Itsemurha ajatukset muuttuvat, jos elämässä löytää jotain mielekästä ja kiinnostavia asioita, vaikka ne eivät itsemurhaa miettivän siinä hetkessä tunnu olevan reaistia.
        Elämä voi päättyä, vaikkei itsemurhaa yrittäisi, kuten liikenne onnettomuudessa.
        Olen ollut liikenne onnettomuudessa, kun auto ajoi päälleni.
        Samassa tilanteessa joku toinen olisi kuollut, mutta minä en vaan kuollut.


    • eienäänuori

      Sitten kun aika lähteä kuolema ei pelota. Olen saanut seurailla muuttaman uskovaisen kuolevan viimeisiä viikkoja ja päiviä ja ei heillä ole ollut pelkoa. Muutama heistä jos sanoi että kun se hetki jo pian tulisi kun makailee sairaalasängyssä ja päivät ovat pitkiä. Tietenkin on haikea hyvästellä tänne jääviä ja varsinkin jos on elossa lähiomaisia: lapsia ja lastenlapsia.

    • Xxccb

      Jumala ei ole aikataulustaan myöhässä,hän otaa jokaisen,ajallaan.Itse henkeään ei pidä riistää.Saamme siis turvata Jumalaan ja Kristuksen täytettyyn työhön,se kattaa kaikki ihmiset,sinutkin,kun vain suostut.

    • Samivain

      Tiedän tunteen, kahdesti epäonnistunut koska jokin sanoo sisällä, että ei ole aika. Elämä kuitenkin potkii päähän joka osa-alueella niin, että ei enään jaksa. Koko yön kirjoitin perheelle kirjettä ja laitoin kaiken valmiiksi. Perhe ollut ainoa syy täällä oloon, ainoa jaksamisen perusta. Itsekäs ja niin turha teko, mutta oon jo valmis lähtemään täältä. En pelkää kuolemaa; pelkään elämää.

    • Alitajuntax

      Rakastan sinua.

    • Anonyymi

      Mulla ei oo enää mitää elämää ja haluan kuolla voiko joku kertoo tavan miten kuolla nopeasti ilman että kerkeää tuntea melkein mitää

      • Anonyymi

        Antakaa mun kuolla nyt oon toivonut että jos olisin kuollut nyt.


      • Anonyymi

        Dude sactioned suicical sivusto sopis sulle sit paremmin. Ite pysyn ihan sh ja vittuilussa, kun en kuitenkaan uskalla itteäni päiviltä päästää. Aina kuitenkin jänistän viime hetkellä, joten eiköhän, joku impulsi sitten kännis päissä natsaa mut vidoin


    • Anonyymi

      Pitää juuva ittesä känniin tai ottaa roppakaupalla pameja sitte ehkä?

    • Anonyymi

      Haluan kuolla kun minun kissa kuolee tänään lopetus piikille😢

      • Anonyymi

        Ei sai vähätellä, mutta vähättlen aina. Aika raffii :v mutta syy kai on sekin


    • Anonyymi

      Rehellisesti olen itse miettinyt samaa asiaa omalla kohdallani.

    • Anonyymi

      En tiiä mut älä rupee tappaa ittees

      • Anonyymi

        Maapallolla on 2/3 liikaa ihmisiä. Ihan hyvä teko lähteä itse pois.


    • Anonyymi

      Hommaat tarvittavat välineet käden ulottuville, sekä kaksi pulloa kolmen vartin kossua. Juot niin paljon, että uskallat.

    • Anonyymi

      Noin helppo jää vain tekemättä tahdon puuttuessa . Ei kannata mainostaa että haluaisi tehdä pitää toteuttaa eikä ruikuttaa .

    • Anonyymi

      Suoraan sanottuna uskallat kyllä kun aika on ja tiedät kyllä tavankin kuten täällä kyseinen allekirjoittanut.

      Terveisin kyllästynyt 49 vuotias mies.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe