Presidentti Mauno Koivistosta minäkin

Edellisessä viestissäni tiistaina lupasin jättää palstan rauhaan pitemmäksi aikaa. Tätä pitemmäksi se aika ei nyt jää. Syy on presidentti Mauno Koiviston kuolema. Saksan matkalta palannut naisystäväni oli muutamia päiviä luonani, ja hänen kanssansa katsoimme iltapäivällä tv 1:stä tulleen v. 1999 tehdyn presidentti Koiviston haastattelun, joka erinomaisesti valaisi hänen elämäänsä. Naisystäväni lähti äsken kotimatkalleen osallistuakseen jälkikasvunsa hänelle huomenna järjestämään äitienpäivätilaisuuteen, ja nyt halusin tulla tänne sanomaan jotakin suuresti arvostamastani presidentti Koivistosta.

Koiviston kuolema ei ollut toki yllätys, mutta suuri suru-uutinen se on. Surua lientää tieto siitä, mitä kaikkea mies ehti tehdä ja saavuttaa elämässään. Kovin vaatimattomista lähtökohdista ponnistaen omalla sitkeällä työllään, älyllään ja periksi antamattomuudellaan hän sen kaiken sai. Hänellä oli aina selvä päämäärä, ja sinne hän aina pääsi. Saavutti paljon myös itselleen, mutta vielä enemmän Suomelle ja suomalaisille. Uhrautuvaisuuttaan hän osoitti jo hyvin nuorena lähtiessään vapaaehtoisena sotaan osallistuen siellä loppuvaiheissa taisteluihin maineikkaissa Törnin joukoissa.

Mauno Koiviston työ itsenäisen Suomen hyväksi on vertaansa vailla. Siitä enemmän tässä, jossa sanottuun yhdyn varauksitta:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/220811-mauno-koiviston-1923-2017-tyo-itsenaisen-suomen-hyvaksi-vertaansa-vailla

Koivisto valittiin presidentiksi valitsijamiesvaaleilla, joissa hänen valitsijamiehensä saivat jo lähes puolet kaikista äänistä. Eräät heistä saivat suuremman äänimäärän kuin kukaan valitsijamies koskaan, Tellervo Koivisto sai yli 50 000 ääntä. Tietysti Koivisto tuli sitten valituksi valitsijamiesten toimesta ensimmäisessä äänestyksessä saaden 167 ääntä muiden saadessa yhteensä 134 ääntä, heistä eniten Harri Holkeri 58 ääntä.

Tässä tietoa noista vaaleista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_presidentinvaali_1982

Rytiä aikoinaan äänestin suurimmaksi suomalaiseksi johtuen siitä, miten hän uhrasi itsensä maamme puolesta. Rauhanaikaisista presidenteistämme Mauno Koivisto on ehdottomasti eniten arvostamani. Arvostan toki myös Ståhlbergia ja Ahtisaartakin, häntä enemmän muista ansioistaan johtuen. mutta en samassa mitassa. Entä Kekkosta? Häneen kohdistuva arvostukseni on vähäisempää. Yksi syy sille on Kekkosen ylipitkä presidenttikausi. Se alkoi jo minun varusmiesaikanani ja päättyi ollessani jo reserviläisenä, kapteeni evp:nä (virkavapaana Valiolta) viimeisellä YK:n rauhanturvakomennuksellani Golanilla. Kekkosen ylipitkä virkakausi nojautui paljolti maamme ulkopuolisiin tukijoihin - tiedättehän - ja sai kai Kekkosen itsensä uskomaan tai ainakin uskottelemaan olevansa Suomelle korvaamaton. Paljon lisäsyitä Kekkosen arvostukseni vähäisyydelle olen kertonut täällä Kekkos-tutkielmassani, jonka teistä monet ovat varmaan lukeneet.

Palaamatta enempää Kekkoseen ja sivuuttaen kokonaan hänen virkakautensa surkuhupaisat loppuvaiheet vielä vain omakohtainen muistelo Koiviston valinnasta presidentiksi:

Meitä eräitä vanhimpia upseereita ja toimiupseereita oli Golanilla koolla messissämme kuuntelemassa valitsijamiesten suorittamaa loppuäänestystä, johon oli saatu radioyhteys. Meistä vain yksi upseeri ja yksi toimiupseeri - peruskurssikaverini muuten - ilmoittivat kannattavansa Holkeria, Koivistoa me kaikki muut. Olimmeko siis sosialidemokraatteja? Emme tietenkään, mutta Koiviston suosio oli sotilaidenkin keskuudessa yhtä suuri kuin muunkin kansan keskuudessa. Tuloksen ratkettua sitten komentajamme ehdotuksesta nautimme Koivistolle menestystä toivottaen kuohujuomat, eivätkä nuo Holkeriakaan kannattaneet siitä kieltäytyneet.

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Siniristilippu on ollut tänään puolitangossa minunkin lippusalossani. Mutta huomenna se jo hulmuaa ylhäällä. Mielessäni suurta kunniaa presidentti Koivistolle tehden toivotan nyt mielessäni myös oikein hyvää huomista äitienpäivää kaikille äideille. Toivottavasti muistatte mahdollisesti vielä elossa olevia omia äitejänne ja lastenne äitejä. En kai ollut aina aikanaan kovin hyvä aviomies vaimolleni, kun meille ero tuli, mutta välimme ovat jo kauan olleet kunnossa ja olen taas jo muistanut häntä äitienpäivän johdosta.

36

400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljäriviäeimuuta

Niin tietysti. Sen nyt arvasi, ettet pysty lupaustasi pitämään.
      Nuo suurin suomalainen äänestykset on lapsellisia.
      Koivisto oli kuitenkin ihan hyvä presidentti. En kai minä muuten sitä olisi äänestänytkään.
      Ensimmäisen kerran valitsijamiesten kautta ja toisen kerran suoraan.

• Kylläsesiitälähtee

Vahvan markan mauni ja siitä johtuen tuli paljon tuskaa ja kärsimystä monille .

• Ruumenukko

Miksi keskustan palstalle tulit sanomaan ?
      Kun oikea pasta olisi SDP.

Vähän nuo juttusi jo niin "rusamasiinan" läpi ajettuja.
      http://1.bp.blogspot.com/-bQrT6BFdFMo/T_lFn4sBzCI/AAAAAAAAA9w/9m9UNEnarSU/s1600/Alpuassa 028.jpg

Kotona oli aikanaan rusamasiina, kyllä me poikaset sitä saatu pyörittää kyllästymiseen asti, mutta pakko, mikä pakko. Ei siinä ollut toista mahdollisuutta. Kun käsky kävi kammesta pyöritettiin , ja vanhemmat hoiteli muun työn. Sisällä oli suuret siivet, "ruumen" meni meni siitä ilmanpaineella
      osastoihinsa, jyvät erkani omaan kammioon.

Itse olen kapilta saanut niin haukkumisia jo kyllästymiseen asti myös, vuosien saatossa.
      Ei koko ukkoa enään jaksa käsittää. Ylimielinen luuseri.

• pastakone2

Itse en tykkää pastasta. Vaikka tuskin sitä rusamasiinasta tulikaan. Mitä ihmettä rusamasiinan pyörittäminen toisaalta tälle palstalle kuuluu?
        Mutta jos kuuluu, itse olen käyttänyt vain sähkökäyttöistä rusamasiinaa.

• Ruumenukko
        pastakone2 kirjoitti:

Itse en tykkää pastasta. Vaikka tuskin sitä rusamasiinasta tulikaan. Mitä ihmettä rusamasiinan pyörittäminen toisaalta tälle palstalle kuuluu?
        Mutta jos kuuluu, itse olen käyttänyt vain sähkökäyttöistä rusamasiinaa.

Kampi niissä oli, joita käytettiin silloin.
        Myös olkisilppuri oli , siinäkin kampi jota
        pyöritettiin, toinen työnsi olkea uurnaan.
        Iso pyörä, jossa terät, sinne olkea. Tuli
        muutaman sentin pätkissä pois. Siihen
        sekoitettiin jauho ja elukoille. Hevoset
        taisi oikein jopa tykätä tästä. Oljessa ei niin
        ravintoarvoja, mutta kuituna mahalle tarpeellista.

• deutzman
        Ruumenukko kirjoitti:

Kampi niissä oli, joita käytettiin silloin.
        Myös olkisilppuri oli , siinäkin kampi jota
        pyöritettiin, toinen työnsi olkea uurnaan.
        Iso pyörä, jossa terät, sinne olkea. Tuli
        muutaman sentin pätkissä pois. Siihen
        sekoitettiin jauho ja elukoille. Hevoset
        taisi oikein jopa tykätä tästä. Oljessa ei niin
        ravintoarvoja, mutta kuituna mahalle tarpeellista.

Siitä huolimatta en ole käyttänyt käsinveivattavaa viljanpuhdistajaa, vaikka sinä olisitkin.
        Olkisilppureitakin oli sähkökäyttöisiä. Ei kannattanut pitää sormia leikkurin terien lähellä, jos joku saattoi laittaa silppurin käyntiin.

Sepä siitä ja kai olet käsin veivannut myös litistemyllyäkin?

• Näinsinäkirjoitit

Uhkasit peräti sulkea palstan ja avata sen vasta maanantaina.

• On näköjään ilkuttu siitä, että nyt tulin palstalle, vaikka aioin jättää palstan minulta rauhaan vähän pitemmäksi ajaksi. Taisin tosiaan sanoa, että en ainakaan ennen ensi maanantaita tänne tule. Noin sanoessani oletin, että Saksan matkaltaan palaava naisystäväni olisi luonani viikonlopun yli. En muistanut, että huomenna on äitienpäivä, ja totta kai hän halusi nyt lähteä kotiinsa, kun jälkikasvunsa järjestävät hänelle huomenna jotakin mukavaa tilaisuutta.

Syyn tälle paluulleni sanoin kyllä avauksellani, eli se syy on kunnioittamani presidentti Mauno Koiviston kuolema. Tietysti halusin nyt sanoa sen, minkä sanoin. On myös paheksuttu sitä, että tein noin tällä palstalla, kun paheksujan mielestä olisi pitänyt tehdä niin sdp:n palstalla. Miksi ihmeessä, sillä Koivistohan oli nimenomaan koko kansan presidentti, suurta suosiota nauttiva kaikilta, mm. ammattisotilailta siten kuin avauksellani omakohtaisen kokemukseni perusteella kerron. Vilkaisin myös sitä sdp:n palstaa, ja kyllä siellä asiaa on jo käsitelty niin, että minun ei enää tarvitse sinne mennä.

Ja on tuota presidentti Koiviston kuolemaa näköjään käsitelty tälläkin palstalla jo ennen minua. Muutamassa avauksessa asiallisestikin, paljon myös muuten, eli tämän palstan enemmistön tapaan. Niihinkään en halua puuttua. Koivistoakin enemmän täällä on näköjään käsitelty minua tämänkin poissaoloni aikana, ja yleensä samalla tavalla kuin aina. En minä siihenkään puutu, sillä sellainen ei oikeasti kerro minusta vaan asian käsittelijästä, eikä se kerro hänestä kovin kaunista.

Eräs tuossa sanoo, että olisin luvannut sulkea tämän palstan. En toki ole sellaista luvannut, sillä sitä en pysty tekemään. Mutta lupasin olla tätä palstaa avaamatta omalle koneelleni ja niin olen tehnyt tiistaista tähän iltaan asti. Se kai lieneekin suurin syy noiden eräiden hermostumiseen, ja tuolle pahimmalle sekopäälle se hermostuminen näkyy taas tuottaneen harhanäkyjen vyöryn. Kun hänen kaipaamansa ei ole ollut täällä, hyvin moni muu näkyy taas kaivatukseen joutuneen. Nauttikoon nyt hänkin todellisesta läsnäolostani ainakin tämän illan, jolloin vielä seuraan avaukselleni mahdollisesti tulevaa ja presidentti Mauno Koivistoa koskeviin asiallisiin viesteihin voin ottaa kantaakin, asiattomiin en tätä enempää.

• valokuvamuisti

"Eräs tuossa sanoo, että olisin luvannut sulkea tämän palstan. En toki ole sellaista luvannut, sillä sitä en pysty tekemään."

Luepa uudelleen omat kirjoituksesi. Kirjoitit nimenomaan niin, että suljet palstan etkä aukaise sitä ennen ensi maanantaita, jos sittenkään.

• Ihme.nälviä

Demari laittaa surunvalittelunsa SDP palstalle, presidentin kuolemasta.
        Keskustalainen keskustan palstalle. Vaikea ymmärtää ?

• tyhmäköolet
        Ihme.nälviä kirjoitti:

Demari laittaa surunvalittelunsa SDP palstalle, presidentin kuolemasta.
        Keskustalainen keskustan palstalle. Vaikea ymmärtää ?

Mille palstalle puolueisiin sitoutumaton henkilö laittaa?
        Se on eri asia, onko tarpeen laitella poliittisille keskustelupalstoille surunvalitteluja ensinkään. Mutta tuohan nyt on kuitenkin aivan typerä kommentti, jonka ketjuun laitoit.
        Olet ilmeisesti se, jonka mielestä kepun politiikkaa käsittelevällä palstallakaan ei saisi muut kirjoittaa kuin kepulaiset.

• valokuvamuisti kirjoitti:

"Eräs tuossa sanoo, että olisin luvannut sulkea tämän palstan. En toki ole sellaista luvannut, sillä sitä en pysty tekemään."

Luepa uudelleen omat kirjoituksesi. Kirjoitit nimenomaan niin, että suljet palstan etkä aukaise sitä ennen ensi maanantaita, jos sittenkään.

Kun me rekisteröityneet löydämme kaikki viestimme profiililtamme, kävinpä tuon tarkistamassa. Todellakin näyn sanoneen näin:

>>Nyt ei enempää tästä eikä mistään muusta, vaan jätän teidät vapaasti keskustelemaan täällä siitä teitä kaikkein eniten kiinnostavasta aiheesta. Kun nyt suljen palstan, en sitä avaa ainakaan ennen ensi maanantaita jos sittenkään. Näkemiin!<<

Mutta en tietenkään tarkoittanut, että sulkisin kepupalstan kokonaan, siis kaikilta, sillä sellaista en voi enkä haluaisikaan tehdä. Mutta kun suljin sen silloin omalta koneeltani, en sitä todellakaan avannut ennen tätä iltaa. Pitäisi tyhmänkin ymmärtää tuo, mitä tiistaina noin sanoessani tarkoitin.

Jokohan meni perille?

• tyhmäköolet kirjoitti:

Mille palstalle puolueisiin sitoutumaton henkilö laittaa?
        Se on eri asia, onko tarpeen laitella poliittisille keskustelupalstoille surunvalitteluja ensinkään. Mutta tuohan nyt on kuitenkin aivan typerä kommentti, jonka ketjuun laitoit.
        Olet ilmeisesti se, jonka mielestä kepun politiikkaa käsittelevällä palstallakaan ei saisi muut kirjoittaa kuin kepulaiset.

Arvelet:

>>Olet ilmeisesti se, jonka mielestä kepun politiikkaa käsittelevällä palstallakaan ei saisi muut kirjoittaa kuin kepulaiset<<

Tuostapa tulee mieleeni, että mitäpä, jos me muut emme enää kirjoittelisikaan tälle palstalle? Millainenhan tämä palsta olisi sitten, kun täällä vain kepulaiset kirjoittelisivat? Varsin kauan olen jo tämän tuntenut tämän palstan ja nähnyt kepulaisten tänne antaman panoksen, ja sen näkemäni valossa olen varsin varma siitä, että jos palsta jäisi kepulaisten yksinoikeudeksi, se melko pian suljettaisiin. Voimakas vaatimus siitä tulisi varmaan Apollonkadulta;))

• taassinuavedätetään
        kapi_ kirjoitti:

Kun me rekisteröityneet löydämme kaikki viestimme profiililtamme, kävinpä tuon tarkistamassa. Todellakin näyn sanoneen näin:

>>Nyt ei enempää tästä eikä mistään muusta, vaan jätän teidät vapaasti keskustelemaan täällä siitä teitä kaikkein eniten kiinnostavasta aiheesta. Kun nyt suljen palstan, en sitä avaa ainakaan ennen ensi maanantaita jos sittenkään. Näkemiin!<<

Mutta en tietenkään tarkoittanut, että sulkisin kepupalstan kokonaan, siis kaikilta, sillä sellaista en voi enkä haluaisikaan tehdä. Mutta kun suljin sen silloin omalta koneeltani, en sitä todellakaan avannut ennen tätä iltaa. Pitäisi tyhmänkin ymmärtää tuo, mitä tiistaina noin sanoessani tarkoitin.

Jokohan meni perille?

No sillehän minä en voi mitään, että kirjoittelet tuollaisia etkä itse muista, mitä olet kirjoitellut.. Olet sitten rekisteröitynyt tai et. Mutta kapimaisen tosikko olet näemmä ikuisesti. Totta kai kaikki tajusivat, ettet kykene palstaa sulkemaan. Et enempää muilta kuin itseltäsikään, joka jo tulikin todettua. Mutta hauku nyt taas tyhmäksi muut, jotka ei ole ihan niin tosikkoja kuin sinä.
        Ja jotka muistavat kirjoituksesi (sinunkin, et ole poikkeus, älä edes luule) paremmin kuin sinä itse.

• Aate.päällä

Kapi on yksinkertainen demari tollukka.
      Luulee ainutkertainen olevan kun sai kapteenin jämät, ilman ao koulutusta.
      Demari eliitti oli ovelaa, kun nämäkin veti kannattajakseen vaaliin, että tulisi varuskunta ääniäkin.
      Että tehdään aliupseereista kapteeneja. Jos vaativampi ammatti olisi, ei olisi onnistunut, jo tietopuoleen olisi tökännyt.

• kepuälyykkyyttäkö

Onneksi sinä olet varsinainen järjen jättiläinen tasapainottamaan keskimääräistä palstaälykkyyttä.
        Olet ilmeisesti kepulainen, koska oikeastaanhan sinunkaltaistesi mieletä tällä palstalla ei muut kuin kepulaiset saa edes kirjoittaa?

• kusetusko

Aivan kun olet aito maalainen kerros presidentti, Urho Kekkosen saavutukset?

• Tälle avaukselleni ainakin tälle illalle lopuksi puoleltani haluan pahoitella, että sillä, mitä tuossa edellisessä sanoin kepulaisista, en toki halunnut kategorisoida kaikkia keskustan kannattajia sellaisiksi. Keskustan kannattajissa on toki täälläkin aivan toisenlaisia. Mm. nimimerkki pystyyn_kuollut ilmeisesti on keskustan kannattaja, mutta vaikka minä en ole keskustan kannattaja, hänen kanssansa minulla puoluepoliittisista näkemyseroistamme huolimatta on ollut monia hyviä keskusteluja.

On toki ollut täällä kontakteissa kanssani myös eräitä muita ihan asiallisia keskustan kannattajia, joille ymmärtääkseni minäkin olen ollut asiallinen. En ainakaan ole heidän päänvaivakseen ja mielenkiintonsa ainoaksi kohteeksi tullut siten kuin noille eräille kepulaisille, korostaen nimenomaan sanaa kepulainen, sillä noilla iljettävimmillä ei liene edes mitään yhteyttä puolueeseen nimeltä Suomen Keskusta.

Mutta kuinkahan kauan pystyyn_kuollut ja muutama muu täällä asiallisesti ja hyvällä taidolla esiintynyt keskustan kannattaja täällä viihtyisi ja jaksaisi taistella poliittisen näkemyksensä puolesta, jos täällä yksinvallan saisivat ne, jotka jo kauan täällä ovat olettaneet olleensa keskustan esitaistelijoita? Luulenpa, että heistä pien tulisi entisiä keskustalaisia.

Kepulaisia - sanan varsinaisessa merkityksessä - täällä on todellakin paljon. Esimerkkeinä heistä mm. nuo, jotka yrittävät väheksyä minua koulutustani, vaikka heidän oma kirjoitusasunsa jopa äidinkielen oikeinkirjoituksen puolestakin on sellaista, ettei voisi uskoa heidän kansakouluakaan läpäisseen. Mutta onhan sellaisista tullut majureitakin - tosin vain tällä palstalla;)) Ei kai vain siksi, että minusta sattui ihan oikeasti tulemaan kapteeni, jo lähes 40 vuotta sitten, ei suinkaan sdp:n vaan silloisen presidentti Kekkosen ylentämänä.

Muutamia päiviä luonani ollut energinen ja minua nuorempi naisystäväni järjesti minullekin yhtä ja toista - kivaakin - mutta nyt koen olevani sen verran väsynyt, että nyt lähden iltapesuille ja sen jälkeen heti vuoteeseen. Hyvää yötä!

• 3736565

Hyvä Kapi. Hieno avaus johon on helppo yhtyä. Suomi on valitettavasti menettänyt hyvän johtajansa mutta pitkän elämän onneksi Koivisto sai kokea.

• hyihelvetti

90- luvun laman aiheuttaja kuoli ilman että olisi joutunut vastuuseen teostaan

• hyihelvetti kirjoitti:

90- luvun laman aiheuttaja kuoli ilman että olisi joutunut vastuuseen teostaan

Onko ihana olla noin tyhmä, tosiasioista tietämätön ja kepulaisen vihan, kaunan ja kateuden sokaisema ja saastuttama?
        Ne kirjoitukset ja puheet jotka ovat saaneet sinut uskomaan tuota kepuvaleiden ikuista klassikkoa, siis niiden kirjoittaja ja puheenpitäjät pitää saada edesvastuuseen.
        He tieten tahtoen ovat johtaneet teitä tyhmiä, tietämättömiä ja hyvin yksinkertaisia hölmöläisiä täysin harhaan. Lue enemmän, luulet vähemmän.

Ennen näkemätön lama oli ovella, kepulaisten oikea isänmaa, "Maaliman johtava Rauhan Valtio, Neuvostoliitto, joka ei ole milloinkaan hyökännyt minkään muun maan kimppuun" se jota Paavo Vladimirov Väyrynen mm. Väitöskirjassaan kutsui "ikuiseksi", oli romahtamassa ja samaan aikaan Länsimaissa oli normaali taloudellisessa aaltoliikkeestä tuleva matalasuhdanne edessä ja Suomessa oli vahva vähemmistön valta Eduskunnassa, 1/3 pystyi äänestämään lait lepäämään, siis yli vaalien.
        Tätä maaliman suurin rikollisjärjestö, Maalaisliitto, Keskustapuolue, Suomen Keskusta mikä milloinkin on tämän rikollisen poppoon nimi on, käytti törkeästi hyväkseen. Pääministeri Harri Holkeri kertoi tilanteen ja pyysi oppositiojohtajalta Esko Aholta tukea säästölaille siten, etteivät kepulaiset äänestä säästölakeja yli vaalien, hän siis Esko Aho vastasi: "Saatat olla oikeassa, mutta SE JUNA MENI JO."
        Tässä Esko Ahon ja Paavo Vladimirov Väyrysen "Tahtopolitiikassa" he laskivat perustan Suomen suurimmalla lamalle.

• paperossiossi

Katohan liimatukkaa kun on täpinöissään. Helvettiäkö tänne tulet haukkumaan muita. Apina. Keskity nyt sen alakoulutasoisen yhtälön ratkaisuun mikä aikanaan sinulle tuotti ja tuottaa suurta tuskaa. Eikös se ollut niin, että pariuduit suhteeseen fysiikan luokassa jonkun tuntemattoman myrkkykaasun höyryissä.

HOH HOH HOO, HOH HOH HOO. Voi voi Ossia

On siinä meillä taloustietäjä

• rigormortis

Eikö nyt alkaisi olla Kapi ääliönkin aika astua Koiviston jalanjälkiä?

Säästyttäisiin sinunkin tulonsiirtoelätin loputtomalta elättämiseltä.

• Ehkä merkittävin teko Koivistolta oli jo hänen pääministeriaikanaan 6.4.1981 jolloin hän silloisen eduskunnan puhemiehen Viroalisen tukemana selväsanaisesti ilmoitti hallituksen nauttivan eduskunnan ei tasavallan presidentin luottamusta. Koiviston kansansuosiohan nousi raketin lailla tuon episodin jälkeen. Pinnan alla kytenyt vastavoima Kekkoslovakialle purkautui sitten 1982 presidentinvaalissa.

• Tämän päivän Helsingin Sanomien pääkirjoitus tietysti käsittelee toissailtana kuollutta presidentti Mauno Koivistoa. Hieno kirjoitus on otsikoitu ”Itsenäisyyden mittainen valtiomies”.

Kirjoituksessa todetaan mm: ”Koivistosta tuli suuren kansansuosion turvin tasavallan presidentti Urho Kekkosen pitkän valtakauden jälkeen 1982. Valtion päämiehen valitseminen poliittisen vasemmiston riveistä siirsi vuoden 1918 tapahtumat lopullisesti osaksi historiaa”. Kirjoittaja, ilmeisesti lehden päätoimittaja, ei näy käyneen tällä palstalla, jossa nuo tapahtumat ovat eräille yhä tätä päivää;))

Kirjoituksessa todetaan myös: ”Koiviston valtiomiesuran perintöä voidaan arvioida vielä pitkään, mutta jo nyt voi sanoa, että hän oli esimerkki ihmisestä, joka antoi isänmaallisuudelle jalon sisällön. Se on tarvittaessa suuriin uhrauksiin valmista, eteenpäin suuntautuvaa, maailmalle avointa, mutta pienin ulkoisin elein tapahtuvaa huolehtimista kanssaihmisistä”. Oikein nähty ja sanottu.

Lehden eräissä muissa kirjoituksissa on todettu Koiviston ansioiksi mm., että hän palautti maahamme parlamentarismin ja ohjasi Suomen länteen. Totta. Lakiemme mukaan maassamme oli parlamentarismi jo Kekkosenkin aikana, mutta käytännössä sitä ei ollut. Koivisto kuitenkin ymmärsi jo silloin toisin. Kun hänelle v. 1981 tuotiin terveisiä, että pääministeri ei nauti presidentti Kekkosen luottamusta, Koivisto vastasi: ”Suomen hallitusmuodon mukaan pääministerin ei tarvitse nauttia presidentin vaan eduskunnan luottamusta”, ja kieltäytyi eroamasta. Tuohon näkyy viittaavan OikeistoSosDem.

Koiviston ja Kekkosen suuret erot näkyvät myös heidän virkauriensa alussa ja lopussa. Koivisto meni suuren kansansuosionsa turvin ylivoimaisesti läpi, Kekkosen äärimmäisen niukassa läpimenossa oli ilmeisesti jonkin äänen ”ostaminen” tms. hämärää. Koivisto olisi voinut halutessaan jatkaa vielä kolmannelle kaudelle - olisi tietysti tullut valituksi - kun presidentin kausien rajoittaminen kahteen ei koskenut vielä häntä, Kekkonen itsensä kerran poikkeuslaillakin valituttaneena joutui väistymään vasta sitten, kun eli jo harhatiloissaan.

Kaikkien edellä esille tulleiden syiden lisäksi minulla on vielä yksi henkilökohtainenkin syy Koiviston suureen arvostukseen. Hän lähti taipaleelleen vaatimattomista lähtökohdista, kuten minäkin. Hänellä toki oli isä, jota minulla ei ollut, ja hän oli kaupunkilaispoika, minä elin lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni ”maan korvessa”. Joten ehkäpä noistakin syistä johtuen en päässyt elämässäni yhtä pitkälle kuin Koivisto;)) No, en ollut tuossa aivan vakavissani, sillä Koivistolla varmaan oli myös enemmän kaikkia hyviä ominaisuuksia. Mutta hyvin tyytyväinen olen minäkin elämääni, josta tuli kuitenkin paljon parempi kuin lähtökohtani olisivat luvanneet.

Lopuksi vielä toteamus avaukseni tuottamasta:

Eräs tuossa ylempänä näkyy olevan sitä mieltä, että minunkin olisi jo aika ”astua Koiviston jalanjälkiä” eli kuolla pois. Mikäpä kiire minulla siihen on, kun elämä edelleen elämältä maistuu ja antejaan antaa. Syytä ei ole haikailla täältä pois ainakaan tuon sanojan perusteella, eli ”säästyttäisiin sinunkin tulonsiirtoelätin loputtomalta elättämiseltä”. Luulen nimittäin, että pikemmin minä kuulun hänen elättäjiinsä kuin hän minun, sillä maksanhan edelleen melkoisesti veroja, joista varmaan lohkeaa jotain hänellekin.

Totta kuitenkin on, että kun olen saanut jo elää niin pitkän ja antoisan elämän, olen ihan valmis jo lähtöönkin, jos ylhäällä niin parhaaksi katsotaan. Askel on jo lyhentynyt, lähimuistikin hieman pätkii, muitakin pieni vaivoja on, mutta eletään niin kauan kuin elämää annetaan. ”Kyllä se siitä”, Koiviston sanoin.

Luulenpa, että tämä avaukseni on puoleltani loppuun käsitelty. Tulen kyllä taas käymään täällä sitten joskus, jos ja varmaan kun kepupolitiikka tai jokin muu tärkeäksi näkemäni syy sille aihetta antaa. Joten en nyt jätä hyvästejä vaan sanon: Näkemiin!

• KempeleenUkki

Taas osoitti Rautavaaran karjakon äpärä poika rajattoman typeryytensä. Ei osaa päättää ollakko vai eikö olla.
      Kyllä munakarva-aliupseeri on yliveto tyhmyydessä. Näin on näreet???

• Osmium2

Jaa, että kapi olisi päässyt jopa presidentiksi, jollei olisi äpärä. On munakarvaukolla otsaa...:))))))))))))))

• Kylläpä minä olen jollekin kovin tärkeä, ilmeisesti elämänsä ainoa sisältö näin etäältäkin, kun eilinen poistumisilmoitukseni on saanut hänet aivan kauhun valtaan ja siitä hän on lukuisilla viesteillään kertonut. Ei voine olla kukaan muu kuin tuo minuun itsensä nikilläänkin liittänyt kaheli. Noissa viesteissään hän kuitenkin käyttää toisilta varastamiaan nikkejä, esiintyen mm. jo edesmenneenä Kempeleen ukkina.

Ihmettelen suuresti hänen typeryyttään Rautavaaran karjakon äpärästä rääviessään. Ei raukka ymmärrä, miksi kerroin olevani avioton lapsi ja kasvaneeni köyhien isovanhempieni kasvattina Rautavaaran korvessa. Kerroin siitä ylpeillen siksi, että niistä lähtökohdistani huolimatta olen sitten menestynyt elämässäni - niin työ- kuin yksityiselämässäni - niin hyvin ja saavuttanut niin paljon. Kaikilla alueilla, millä tahansa mittareilla mitaten hyvin paljon enemmän kuin tuo tyhjäpää-räävijä. Vielä vanhuksenakin elän varsin vireää ja antoisaa elämää, aivan toisenlaista kuin tuo sekopää tyhjäntoimittaja.

Äitini ei muuten ollut karjakkona Rautavaaralla silloin, kun minä alkuni sain. Oli karjakkona Muuruveden Murtolahdella, Väänästen ökytalossa, jonka emäntä oli Maalaisliittolainen kansanedustaja Hilja Väänänen. Siellä äitini tapasi miehen, jonka kanssa kihlautui ja alkoi odottaa hänelle lasta, minua. Mutta kävi ilmi, että eräs toinenkin nainen odotti miehelle lasta, jolloin äitini häntä munille potkien heitti kihlasormuksen hänen jalkoihinsa ja palasi kotiinsa, jossa synnytti minut.

Ollessani 1,5-vuotias äitini lähti karjakoksi Varsinais-Suomeen ja minä jäin isovanhempieni kasvatiksi. Äitini palasi sieltä välirauhan aikana ja melko pian sitten avioitui naapuripitäjään ja isäpuoleni olisi kyllä adptoinut minut, mutta enhän minä halunnut kotoani minnekään lähteä vielä silloin, vaikka sitten jo 16-vuotiaana lähdinkin omille teilleni. Tuon äitini avioliiton tuloksena minulla on kolme siskoa ja kolme veljeä, joiden kaikkien kanssa minulla on aina ollut tiiviit suhteet, vaikkemme kasvinkumppaneita olekaan.

Murtolahden ökytalon emännän, Hilja Väänäsen poika, minua kymmenkunta vuotta vanhempi Jorma Väänänen oli muuten Valion hallintoneuvoston puheenjohtaja minun tullessani taloon v. 1980, ja hänen toisen poikansa vaimo, kansanedustaja Marjatta Väänänen oli Valion tiedotusjohtaja.

Täytyihän minun käydä vielä näin lohduttamassa tuota vain minusta ja minulle elävää raukkaa. Olisin häneltä jatkuvasti saamastani huomiosta ylpeä, jollen tietäisi, millainen mitättömyys hän on, ja jos minulla ei olisi muusta ylpeilyn aihetta niin kovin paljon enemmän kuin hänellä.

Varmasti tämä saa häneltä jatkoa, mutta siihen en enää puutu. Mahdollisesti muillekin provosoijille teen tiedoksi, että viime aikoina olen alkanut yhä paremmin muistaa presidentti Mauno Koiviston viisaan ohjeen: ”ei kannata provosoitua, kun provosoidaan”. Eiväthän nuo minusta räävijät kerro mitään todellista minusta, kertovat vain itsestään, eikä se kertomansa valaisema näky heistä ole kaunis.

• hihhjjb

Ei tarvitse olet itse munannut itsesi lähes kaikissa kirjoituksissa.

• KempeleenUkki

Taas munakarvaukko on täysin väärässä, sinlla ei ole yhtään veljeä eikä sisarta vain velipuolia ja sisarpuolia, koska äpärä olet. Äitisi sinut hylkäsi pienenä, koska varmaan näki, että olet heikkolahjainen ja hän näki aivan oikein. Näin on näreet????

• Presidentti Koiviston valtiollisten hautajaisten päiväksi esitetään helatorstaita 25. toukokuuta. Valtioneuvoston yleisistunto päättää hautajaisten järjestämisestä tämän viikon keskiviikkona. Valtioneuvosto asettaa keskiviikon istunnossa toimikunnan suunnittelemaan ja valmistelemaan hautajaisia. Valmisteluja johtaa ulkoministeri Timo Soini.

http://yle.fi/uutiset/3-9614257

Timo Soini on hyvä valinta seremoniamestariksi.

• Soini_ulos

Tosinpa Soini sitäkään pystyy kunnolla hoitamaan.

• NäinOnJombet

Mauno Koivisto on sitä SDP:n valtiomiesten jatkumoa, johon kuuluvat mm. Emil Skog, Rafael Paasio ja Kalevi Sorsa.

Tannerilaisuuteen hän otti selkeästi etäisyyttä jo nuorena aloittelevana poliittikkona. Koivisto oli selkeästi kekkoslainen sosiaalidemokraatti, yksi niistä, jotka luotsasivat SDP:n Kekkosen linjoille ulkopolitiikassa.

Lännen suunta oli Koivistolle vieraampi. Hänen ajattelussaan Euroopan integraatiolle ei ollut sijaa, EEC sopimusta hän vastusti, eikä hän aktiivisesti ajanut Suomen EU jäsenyyttäkään edes Neuvostoliiton romahtaessa. Toki Väyrysen tavoin lopulta oli tukemassa EU jäsenyyshakemuksen jättämistä, vaikka jättäytyi päätöksenteoksessaan jahkailemaan ja siirsi vastuun maan hallitukselle. Koivisto haki ratkaisua Nordekista, pohoismaisesta talousliitosta. Tänä päivänä tuolla Koiviston linjalla näkyvin sanansaattaja on muuten juurikin Paavo Väyrynen, pohkoismainen talousliitto ilman Euroa - niin koivistolaista talousajattelua kuin voi. Ilman miesten välien viilenemistä osana raastavaa Kekkosen seuraajataistelua, heistä olisi saattanut muodostua raskaan sarjan työpari, niin lähellä toisiaan heidän ajattelunsa on ollut. Koivisto itse sanoi, että polittikka jättää vammoja sieluun. Väyrysen ja Koiviston suhteessa ilmeisesti molempiin sieluihin.

• MajsRumpaAUJombenJOHTO

Tiukka asiakeskeisyys ja ehjä ego auttavat eteenpäin ilman sieluvammoja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1018
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe