Wanha lieksalainen, Mauno Koiviston vierailu

Pääministeri Mauno Koivisto vieraili Enso-Gutzeit Osakeyhtiön Pankakosken tehtailla kesällä 1969. En ryhdy ruotimaan tarkemmin matkan tarkoitusta, mutta tehtaiden tulevaisuudesta oli tuolloinkin huoli. Tuolloin alueella oli kaksi tehdasta: kartonkitehdas ja laatikkotehdas. Siitä nimi Pankakosken tehtaat.

Vierailu oli merkittävä tapahtuma niin tehtaille kuin koko paikkakunnalle ja siihen valmistauduttiin huolella ja hyvissä ajoin etukäteen. Paikkoja siivottiin ja arvovaltaisen seurueen huolella valittu kulkureitti naamioitiin erityisen näyttäväksi lisäämällä kartonkirullia ja -paaleja sekavalta näyttävien kohteiden eteen Potemkinin kulissien tavoin. Vierailun erääksi ohjelmanumeroksi oli suunniteltu lentopallo-ottelu, jota varten kartonkitehtaan johtaja Simolan asuintalon puutarhaan oli rakennettu lentopallokenttä. Kiireisen vierailuohjelman takia lentopallopeli jäi kuitenkin pelaamatta.

Yksityisalueella sijainnut kenttä jäi testaamatta ja vuosien mittaan sen olemassaolo unohtui kokonaan. Lienevätkö verkkotolpatkaan enää pystyssä? Olin tuolloin opiskelun lomassa kesäharjoittelijana tehtaalla ja osaksi myös vesivoimalaitoksilla. Niistä ajoista olen joissakin kirjoituksissani maininnut.

12

281

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trukkikuski.olin

Muistan vierailun ja muistanko oikein että teitä poikia olisi ollut kolme inssiharjottelijaa niinku teitä sanottiin.

• Oikein muistat. Minä en ollut kartongiteossa tuotantopuolella, vaan hankkimassa pakollista työharjoittelua kunnossapidossa. Silloin kunnossapito-osastoja olivat rakennuskorjaamo, mittarikorjaamo, sähkökorjaamo ja konekorjaamo. Näin niitä nimitettiin. Olin kirjoilla yhdessä niistä.

• Olen ollut Mauno Koiviston valitsijamiesehdokkaana aikanaan ja siten tavannut Presidentimme Kimmelissä Joensuussa yhteidellä illallisella ensin maljat kohottaen ja ruokailun merkeissä ja muistan sen maksaneen 250 mk minulle sitä ennen oli tilaisuus joensuun rantakylässä ja kun sitten ministerit poistuivat niin Aune Mänttäri huusi Pekka Vennamolle oletko sinäkin tuon "sotaisen miehen takana" eli tulkitsi Koiviston puhetta omalla tavalla koska Koivisto oli ainut sodan käynyt presidenttimme ja muisteli kun hän pääsi siviiliin aikanaan. Meille valitsijamiehille oli merkityt paikat niin tuo henkilö tuumasi nämä on veronmaksajien tuolia ja istun tässä ja sen muistan erittäin hyvin eli oli hyvin persoonallista mitä silloin kuulin MK

• Truba-tuurix
        markkukorpinen kirjoitti:

Olen ollut Mauno Koiviston valitsijamiesehdokkaana aikanaan ja siten tavannut Presidentimme Kimmelissä Joensuussa yhteidellä illallisella ensin maljat kohottaen ja ruokailun merkeissä ja muistan sen maksaneen 250 mk minulle sitä ennen oli tilaisuus joensuun rantakylässä ja kun sitten ministerit poistuivat niin Aune Mänttäri huusi Pekka Vennamolle oletko sinäkin tuon "sotaisen miehen takana" eli tulkitsi Koiviston puhetta omalla tavalla koska Koivisto oli ainut sodan käynyt presidenttimme ja muisteli kun hän pääsi siviiliin aikanaan. Meille valitsijamiehille oli merkityt paikat niin tuo henkilö tuumasi nämä on veronmaksajien tuolia ja istun tässä ja sen muistan erittäin hyvin eli oli hyvin persoonallista mitä silloin kuulin MK

Muistitko laulaa luikauttaa arvovieraiden kunniaksi?

• Minä en ollut koskaan Manun kanssa tekemisissä, mutta Tellervo oli hieman tutumpi.
      Joskus kun hän meni Venäjälle erään ryhmän mukana, niin minua pyydettiin oppaaksi ja matkanjohtajaksi, kun minä olin Venäjän tullin kanssa hyvä tuttava, ja hyvissä väleissä.
      En ehtinyt sille matkalle, ja heillä oli ollut suuria vaikeuksia tullin kanssa, siitä kerrottiin jopa Suomen uutisissa.

• Olipa juttua kerran lehdessä kun lentokoneessa oli järjestetty keräys jonkun hyväksi.
      Kone oli muistaakseni tulossa Moskovasta. Manu oli tarjonnut Kekkosen kuvaa eli viis satasta jota ei saanut viedä maasta pois eikä tuoda maahan. Muistaako joku muu tapauksen?

• Tuo oli minulle aivan uusi juttu, en muista kuulleeni.

• olis.luullu

Kummastuttaa kun kamuttaja ei ollu Manun kaveri.

• manu-suuttui

Varmaan on joku laulanut manulle lieksassa, kun se ei tullut enää senjälkeen käymään lieksassa!

• kyllä.tyyli.tuttu

Yllättäen muistoni hipoilevat ajan oikeaa kieltä. Ajassanne olette osittain kaikki Te oikeassa. Häpeä on osa ajassa yksin.
      Verstaat ja sähkön jotenkuten muistan. Muistelut vahvuudessaan voittaa aina epämuistelut ja täyden muistelun tuntemukset. No. Heittäkööt ampeerit voltteja siellä. Vai menisikö leikiten silmukat vastuksien ymmärtävien rakkaitten kera? Ymmärryksen silmukat vastaten tanssien kerallamme tanssin silmukaan?
      PS. Halusin rehellisesti sinisellä kommentoida. Minusta riippumattomista syistä kävi toisin.
      Kamuttajan kanssa kestän moiset monet asteen astetta ,oikeuden . Tiedän sen.
      Lysti olkoot höpöttäjille.
      Otan tarpeen vaatiessa yhteyttä. Tositarkoituksella;)

• Hyvä.tuttu

Mielipiteillä terveillä, puoluekannasta riippumatta, en ole muuta kuin hyvää mieltä. Pankakosken sähköverstaalla edelleen muistan erään Maunon. Hän kyllä osasi opastaa. Ja asioitansa hoiti. Kytki ja huolsi ääretöntä vakautta mielessään hoitaen tarvetta. Antaen oivaltaen, tehden kytkemällä kaikkiin tarpeellisiin, varmistaen tuotannon palvelukseen huoltaen hyvän panoksensa. Sähkötekniikassa.

• Pankakosken tehtaan korjaamoilla oli 60-luvulla hyvin runsaasti asentajia. Joitakin nimiä vielä muistankin.

Rakennuskorjaamolla työskenteli kymmeniä puuseppiä, kirvesmiehiä, maalareita, jne. Päällikkönä toimi rakennusmestari Otto Pulkkinen. Hän taisi hoitaa myös tehdaspalokunnan päällikkyyttä. Sähkökorjaamon päällikkönä oli teknikko Lennart Kurittu alaisinaan kymmeniä asentajia. Mittarikorjaamo oli pieni teknikko Hannu Sykön johtama osasto. Sykkö valvoi myös vesivoimalaitosten toimintaa. Konekorjaamolla oli lukuisia sorvaajia, jyrsijöitä, asentajia, seppiä, jne. Etumies taisi olla asentaja Seppänen.

Kunnossapito-osastot hoitivat sekä kartonkitehtaan että laatikkotehtaan korjaustoimet ja osallistuivat myös höyryvoimalaitoksen ja vesivoimalaitosten remontteihin ja vuosihuoltoihin. Kartonkitehtaan johtaja oli DI Jaakko Simola ja laatikkotehtaan johtaja oli DI Erkki Tamminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      44
      948
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      933
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      785
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      731
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      688
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      624
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      596
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      545
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      543
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      522
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      486
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      107
      483
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      470
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      464
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      437
    Aihe