Auton kauko-ohjausavaimesta

"melko_hankalaa
16.5.2017 20:33
Ei riitä tuo nykyään. Noissa taitaa olla ID:n lisäksi myös käänteinen id, eli hondasi lähettää ensin oman koodinsa, jotta saa avaimen aktiovitua. Lisäksi luultavasti varsinaista avainkoodia ei lähetetä vaan pyydetään eräänlaista tarkistussummaa. Sirun sisältämästä avaimesta siis ei varsinaisesti koskaan saada mitään tietää!"

Oikein on nimenomaan rakentaa systeemi niin, että autolla ja avaimella on ns. "jaettu salaisuus", jota ei siirretä koskaan langattomasti.

Vaan lähettävä osapuoli laskee tarkistussumman useista tiedoista, joista 1 on tuo "jaettu salaisuus". ja lähettää lasketun tarkistussumman.

Esim. kun avain lähettää lasketun tarkistussumman. auto tekee saman laskennan, ja jos tulos on sama, oven lukitus avautuu.

Ilman tätä käytäntöä systeemiin jää turva-aukko, eli jos koodi lähetettäisiin suoraan, silloin rikolliset voisivat kopioida avauskoodin.

Lisäksi pitäisi turvalllisuuden takia joko:

a) tehdä avauspainikkeesta todella jäykkä

tai

b) laittaa avaimeen ylimääräinen mekaaninen salpa, joka "lukitus" -asennossa joko estää avauspainikkeen painamisen tai aiheuttaa sen, että avauspainikkeen painaminen ei lähetä avauspyyntöä.

Jos näin ei tehdä, niin silloin esim. kaupassa kävelevä tai ravintolapöydässä istuva asiakas, jolla on avain taskussa, voisi käydä niin, että avauspainikkeen tahaton painallus vastaanotetaan rikollisen toimesta ja siirretään toiselle rikolliselle, joka seisoskelee parkkipaikalla,
molemmilla rikollisilla ns. kauko-ohjauksen ulottuman laajennin.

Tällä tekniikalla autovarkaat ovat varastaneet vanhempia kauko-ohjausavaimella varustettuja autoja, joissa koodilukituksen toteutus ei ole ollut riittävän turvallinen.
Ilmoita


... ja autovaras kiroaa !
Ilmoita
Juurihan tuliterä mersu koevarastettiin Norjassa. Oli tämän vuoden malli ja niin sanottu avaimeton käynnistys. ei tarvita kun kahvilan pöydällä pitää avaintaan sillä se lähettää kokoanan singnaalia jonka voi kaapata ja sen jälkeen aukeaa ovet ja auto käynnistyy napista. Toimii kaikkiin "avaimettomiin" eli startti napilla oleviin joissa ei virtalukkoa. Nyt lisäksi tullut noita typeriä uudistuksia kaikkiin uusiin autoihin eli ovet aukeaa kun olet lähellä omaa autoasi ja takaluukkukin kun jalalla anturia hipaiset. Hyvä tavaraa kantaessa mutta kaikki nuokin avaimet lähettää koodia koko ajan ei vaan nappia painaessa jolloin kaappaus voi tapahtua koska vain. Ainoa keino on laittaa suojattuun pussiin avain heti kun auton luota poistuu.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Auton kauko-ohjausavaimesta

"melko_hankalaa
16.5.2017 20:33
Ei riitä tuo nykyään. Noissa taitaa olla ID:n lisäksi myös käänteinen id, eli hondasi lähettää ensin oman koodinsa, jotta saa avaimen aktiovitua. Lisäksi luultavasti varsinaista avainkoodia ei lähetetä vaan pyydetään eräänlaista tarkistussummaa. Sirun sisältämästä avaimesta siis ei varsinaisesti koskaan saada mitään tietää!"

Oikein on nimenomaan rakentaa systeemi niin, että autolla ja avaimella on ns. "jaettu salaisuus", jota ei siirretä koskaan langattomasti.

Vaan lähettävä osapuoli laskee tarkistussumman useista tiedoista, joista 1 on tuo "jaettu salaisuus". ja lähettää lasketun tarkistussumman.

Esim. kun avain lähettää lasketun tarkistussumman. auto tekee saman laskennan, ja jos tulos on sama, oven lukitus avautuu.

Ilman tätä käytäntöä systeemiin jää turva-aukko, eli jos koodi lähetettäisiin suoraan, silloin rikolliset voisivat kopioida avauskoodin.

Lisäksi pitäisi turvalllisuuden takia joko:

a) tehdä avauspainikkeesta todella jäykkä

tai

b) laittaa avaimeen ylimääräinen mekaaninen salpa, joka "lukitus" -asennossa joko estää avauspainikkeen painamisen tai aiheuttaa sen, että avauspainikkeen painaminen ei lähetä avauspyyntöä.

Jos näin ei tehdä, niin silloin esim. kaupassa kävelevä tai ravintolapöydässä istuva asiakas, jolla on avain taskussa, voisi käydä niin, että avauspainikkeen tahaton painallus vastaanotetaan rikollisen toimesta ja siirretään toiselle rikolliselle, joka seisoskelee parkkipaikalla,
molemmilla rikollisilla ns. kauko-ohjauksen ulottuman laajennin.

Tällä tekniikalla autovarkaat ovat varastaneet vanhempia kauko-ohjausavaimella varustettuja autoja, joissa koodilukituksen toteutus ei ole ollut riittävän turvallinen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta