Monisairas HYKS:issä, mitä mieltä?

Nainen34vv

Otsikon mukaisesti olen monisairas ja olen hoidossa kuudella eri poliklinikalla HYKS:issä. Esim pelkästään neurologian polilla minulla ollut viisi eri lääkäriä parin vuoden aikana, siellä vaihtuu siis joka kerta lääkäri ja ovat *erikoistuvia* neurologeja.

Kukaan HYKS:issä ei tunne minua hyvin kuitenkaan, vain pinnallisesti ja homma menee niin että yksi hoitaa yhtä elintä, toinen toista elintä, kolmas kolmatta jne. Mutta ihminen on kokonaisuus eikä hoitoa pitäisi suorittaa tietämättä mitään kokonaisterveydentilasta.
Tämän lisäksi siis nämä erikoislääkärit vaihtuvat yhtenään. Heidän vastuullaan on siis se että pysyn hengissä. :(

Olen joutunut tilanteeseen missä joudun hengenvaaraan mikäli noudatan yhden erikoislääkärin käskyä mennä kehoon kajoavaan kuukausien/vuosien tutkimukseen. (Tutkimus ei siis paranna yhtään mitään vaan tuo rahaa vain tutkijalääkärin tilipussiin). Tämä vain siksi ettei erikoislääkäri tunne muita sairauksiani ja niiden oireita. Minulta ei ole edes kysytty mitä mieltä olisin ko tutkimuksesta. En ole siis voinut edes kertoa että 99% todennäköiayydellä sen tutkimuksen tuomat haitat arjessa TAPPAA minut parissa yössä johtuen toisesta vakavasta sairaudestani.

Mitä luulette, onko joku taho minne minun kannattaisi valittaa koska koen henkeni uhatuksi hyks:n antaman sairaanhoidon takia ja kyseessä vain siis se että minun kymmeniin sairauksiini ei ole vaivauduttu tutustumaan tai niistä mitään minulta kysymään?

Olen erittäin loukkaantunut että minun kanssa ei ole puhuttu edes sanaakaan mutta aika leikkaukseen on jo varattu. Kyse ei siis ole hoidosta vaan elimen tutkimisesta.

Jos joku lääkäri vaivautuisi keskustelemaan kanssani voisin kertoa että koko tutkimus on kaikin tavoin tarpeeton, siis sen lisäksi että minun tapauksessani uhkaa henkeäni. Mutta lääkäri ei todellakaan tiedä yhtään mitään oireistani, käyttämistäni lääkkeistä ja elämästäni.

Itse osaan kyllä pitää puoleni, mutta mikäli kyseessä olisi ihminen joka tottelee ilman kyseenalaistamista lääkärin määräyksiä niin hän voisi kuolla parissa päivässä vain siksi että on ollut kuuliainen lääkärille.
Kun on kyse aivoista ja sydämistä on tämä monisairaiden hoito hyks:issä melkoisen vastuutonta. Kuka kantaa vastuun kun
potilas vammautuu tai kuolee siksi ettei hoitava lääkäri tunne potilaan muita sairauksia ja niiden oireistoa?

Olisi kiva lukea erityisesti lääkärien näkemyksiä.

10

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankalaa_tuo_on

      Eihän lääkärit lue tätä palstaa, joten odotat turhaan vastauksia heiltä.

      Tuo lääkärien jatkuva vaihtuminen on tyypillistä kaikissa yliopistollisissa keskussairaaloissa, koska siellä erikoistutaan ja työjaksot ovat lyhyitä. Lisäksi suuren potilasmäärän vuoksi ei ole takeita että pääsee seuraavalla käyntikerralla samalle lääkärille vaikka hän olisikin vielä samassa tehtävässä. Itsekin olin taannoin vuoden hoitojaksolla HYKS:ssä ja aloittaessani lääkärikseni tuli juuri erikoistumisen aloittanut lääkäri. Avustava sairaanhoitaja joutui vähän opastamaan miten sairauttani on yleensä hoidettu ja puhelimitse piti kysellä ohjeita osastolääkäriltäkin. Ennen kuin hoitojaksoni päättyi, lääkäri vaihtui koska erikoistumisjakso päättyi hoitavalta lääkäriltä.

      Jotta potilaan tuntisi kokonaisvaltaisesti, pitäisi siirtyä hoitoketjussa takaisinpäin omalääkärin hoitoon pois erikoissairaanhoidosta, joka on vahvasti eriytettyä. Omalääkäri tuntee potilaansa paremmin, mutta lääketieteellinen taito ei välttämättä ole samalla tasolla kuin erikoislääkärillä.

      Erikoissairaanhoito on todellakin vaativaa jos halutaan kokonaisvaltainen hyvä hoito. Kunkin lääkärin pitäisi perehtyä potilaan muihinkin oireistoihin ja hoitoihin, mutta voi olla ettei kiireen vuoksi tätä ehditä tekemään.

    • Ihmisoikeusloukkaus

      Olin myös hyksissä leikkauksessa vanhalla kirurgilla, jossa lääkäreinä oli lähes pelkästään naisia. Olin sisätautiosastolla 9 joka on nyttemmin siirretty meilahteen. Olin tuolloin yli 70 vuotias ja kokemukseni oli että ainakin vanhemman henkilön kannattaa kiertää hyks kaukaa. Minulla oli peräsuolen kasvain joka ei ollut syöpää. Patologian lääkäri soitti minulle parin viikon päästä "mitään syöpään viittaavaa ei havaittu, mitään jatkohoitoja ei tarvita". Kuitenkin potilastietoihin oli kasvain merkitty syöpäkasvaimeksi. Syykin selvisi minulle myöhemmin, minulta oli nimittäin leikattu pois myös eturauhanen joka oli täysin terve. Se oli vaan yhden naiskirurgin tutkimusta varten kaiketi jotain väitöskirjaa varten. Tämän he tietysti kielsivät. Yksityinen urologikaan ei sanojensa mukaan voinut antaa minulle siitä lausuntoa, koska kyseessä oli yliopistollinen sairaala. Hyksissä ei ainakaan vanhan ihmisen elämällä ole väliä ei myöskään mahdollisella jäljellä olevalla elämälaadulla.Yliopistolliset ovat kuin mafialaitoksia ja valvira valvoo että lääkärit pysyvät ruodussa. Vastapalveluksena valvira suojelee lääkäreitä ja peittelee heidän virheitään jos kansalaiset niistä kyselevät. Vakiovastaus on "mitään virhettä ei ole tapahtunut, kaikki on mennyt lääketieteellisten ohjeiden mukaan" vaikka potilas olisi kuollut lääkärin toheloinnin seurauksena.

    • Kysynvain

      > Kuitenkin potilastietoihin oli kasvain merkitty syöpäkasvaimeksi. Syykin selvisi minulle myöhemmin, minulta oli nimittäin leikattu pois myös eturauhanen joka oli täysin terve. Se oli vaan yhden naiskirurgin tutkimusta varten kaiketi jotain väitöskirjaa varten.....

      Ovatko ihmiset terveydenhoidossa vain koekaniinin osassa? Niille voidaan tehdä mitä milloinkin jonkun päähän pälkähtää.

    • Dshwlw

      "Kysyvain",
      Älä puhu paskaa,
      Lääkärit eivät huvikseen, eikä ilman lupaa leikkaa.

      • tervpersiist

      • Ihnisoikeusloukkaus

        Dshwlw taidat olla yksi niistä paskanpuhuja lääkäreistä, niitä on kyllä riittänyt minunkin kohdalle.


      • Ootko_tosissas
        Ihnisoikeusloukkaus kirjoitti:

        Dshwlw taidat olla yksi niistä paskanpuhuja lääkäreistä, niitä on kyllä riittänyt minunkin kohdalle.

        Onko sinua todellakin leikattu ilman lupaa? Sen kyllä ymmärtää että esimerkiksi onnettomuuden jälkeen tajutonta potilasta leikataan hengen säilyttämiseksi, mutta että jotakin henkilöä leikeltäisiin vain tutkimusten takia lupaa kysymättä, ei mene minullakaan läpi.


      • Ihmisoikeusloukkaus
        Ootko_tosissas kirjoitti:

        Onko sinua todellakin leikattu ilman lupaa? Sen kyllä ymmärtää että esimerkiksi onnettomuuden jälkeen tajutonta potilasta leikataan hengen säilyttämiseksi, mutta että jotakin henkilöä leikeltäisiin vain tutkimusten takia lupaa kysymättä, ei mene minullakaan läpi.

        Ei tietenkään ilman lupaa, minulla oli peräsuolen kasvain joka piti leikata mutta ei tietenkään eturauhasta, se ei siihen kuulunut.


      • Selvensi_tapausta
        Ihmisoikeusloukkaus kirjoitti:

        Ei tietenkään ilman lupaa, minulla oli peräsuolen kasvain joka piti leikata mutta ei tietenkään eturauhasta, se ei siihen kuulunut.

        Olisiko pitänyt kesken leikkausta herättää ja kysyä että kun paikat on nyt auki ja epäillään että syövän etäpesäkkeitä on myös eturauhasessa (kyseiset elimet sijaitsevat kyljikkäin), niin saako leikata. Yleensä lääkärit tällaisessa tapauksessa ajattelee potilaan parasta ja tekee omia päätöksiä leikkauksen aikana sairauden parantamiseksi.


      • ihmisoikeusloukkaus
        Selvensi_tapausta kirjoitti:

        Olisiko pitänyt kesken leikkausta herättää ja kysyä että kun paikat on nyt auki ja epäillään että syövän etäpesäkkeitä on myös eturauhasessa (kyseiset elimet sijaitsevat kyljikkäin), niin saako leikata. Yleensä lääkärit tällaisessa tapauksessa ajattelee potilaan parasta ja tekee omia päätöksiä leikkauksen aikana sairauden parantamiseksi.

        Jos koettaisit lukea uudelleen alkuperäisen kirjoitukseni ajan kanssa. Minulla ei ollut syöpää, koepaloja otettiin kahteen kertaan ennen leikkausta eikä niissä ollut syöpää havaittu. Joten eturauhastani ei leikattu syövän takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe