Millainen se olisi?
Olen kysynyt tätä joskus ennenkin mutta vastaukset ovat olleet vähälukuisia ja ja harvat vastaukset useimmiten viittauksia Raamattuun.
Mutta kuinka tätä yhteiskuntaa tulisi konkreettisesti muuttaa jotta tämä maa olisi edes jonkin lainen paratiisi heille joita nykyinen sekulaari ja liberaali meno ärsyttää, millaisia muutoksia?
Mitä otettaisiin ja mitä annettaisiin?
Top-10 listaa esiin vaikkapa?
Fundamentalisti ihanneyhteiskunta?
10
113
Vastaukset
Ehkäpä samanlainen yhteiskunta kun Iran tai Saudi-Arabia mutta sillä erotuksella että "oikeauskoisten" usko olisi heidän uskonsa sijalla?
En olisi kysynyt tätä mikäli noin jyrkkään uskontulkintaan uskoisin. Luulen että kulttuurimme ja kokemuksemme demokratiasta jo sinänsä estäisi täydellisen totalirismin.
Se minua kiinostaisi kuinka pitkälle demokratiamme rajoja oltaisiin valmiit venyttämään, ja kuinka pitkälle saattamaan maatamme teokratian suuntaan.
Sehän suunta olisi, lisää vapauksia ja suvaitsevaisuutta nyt ei ainakaan ei olisi luvassa. Kieltoja, velvollisuuksia ja rangaistuksia kylläkin.
Mutta minne saakka tämä menisi on toinen kysymys. En kuitenkaan usko kuten jo mainitsin mihinkään täydellisen fanaattiseen uskonnon aivan läpikyllästämään yhteiskuntan. Siihen, että edes fundamentalisteilla olisi tahtoa luoda tämän kaltaista yhteiskuntaa.
- taskuttäynnäkiviäkö
Odotan mielenkiinnolla ketkä ilnoittautuvat fundamentalisteiksi. Minä en osaa vastata aloituksen kysymykseen, en tiedä ,millaisen maailman he haluavat.
Suomen fundamentalistit ovat keskenään samaa mieltä vain siitä, että he ovat liberaalien ja suvakkien kanssa eri mieltä.
Jos he pääsisivät valtaa, niin eri lahkojen fundamentalistit kävisivät toistensa kurkkuihin kiinni.
Tuolle pohjalle ei rakenneta mitään, ei edes teokratiaa.- törkyturvalle
Johan on aikoihin eletty kun palstan törkyturpa ateistin planttu vastailee muiden puolesta.
törkyturvalle kirjoitti:
Johan on aikoihin eletty kun palstan törkyturpa ateistin planttu vastailee muiden puolesta.
Vastaa toki sitten itse jos pystyt.
YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:
Vastaa toki sitten itse jos pystyt.
Kommentti taisi kertoa kaiken kohderyhmän omasta kyvystä vastata. Onhan tässä aikaakin kulunut ja fundiksia vilissyt helpommissa aiheissa.
RepeRuutikallo kirjoitti:
Kommentti taisi kertoa kaiken kohderyhmän omasta kyvystä vastata. Onhan tässä aikaakin kulunut ja fundiksia vilissyt helpommissa aiheissa.
Eipä tarvitsisi toisten (ateistien?) vastailla jos nämä palstan "oikeauskoiset" ihan rehellisesti ja suoraselkäisesti tässä nyt kertoisivat millainen se heidän ihanneyhteiskuntasa olisi.
Mutta eivät kerro.
Tuskin tähän saat vastauksia...
Fundamentalismi perustuu muutaman yhteiskunnallisen muutoksen vastustamiseen ja populismi nykymenon kritisointiin. Molemmat pohjautuu haavekuville jostain paremmasta yhteiskunnasta ilman, että he etukäteen osaisivat kertoa miten tuo parempi yhteiskunta toimii.
Lisäksi molemmat sortuu epärealistisiin kuvitelmiin eli he sekoittavat keskenään toiveet ja todellisuuden, toteuttamiskelpoisen ja -kelvottoman.
Niinpä nuo molemmat romahtaa siihen, että noita haavekuvia yritetään toteuttaa.
Paitsi jos nuo liikkeet saa yksinoikeuden valtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1127441
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t384318törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/373802Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4012004Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi721519- 321477
- 351468
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1801146Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121128Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:121043