Eliitti-ortodoksit, ruustinnat jne.

Abccb

Joka ketjussa tunnutaan puhuvan ainakin yhden kommentin verran siitä, kuinka vaikea on päästä seurakuntatyöhön, jos ei ole ortodoksisuvusta, tai muuta eliittiä tai julkkis-uskovainen jne ja muutenkin halveksitaan. Ja varsinkin on eliittiruustinnoja, jotka pitkin nenänvarttaan katsovat. Onko täällä yksi kateellinen ihminen näitä juttuja jaarittelemassa, kun minä en huomaa ollenkaan tämmöisiä asioita ainakaan Hgin seurakunnassa.

16

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surkeata

      Vaikuttaa olevan sama ihminen.

      Emme pääse siitä mihinkään, etta kaikkiin ihmisten muodostamiin yhteisöihin, myös uskonyhteisöihin, pesiintyy aina ihmisiä, jotka tuntevat olevansa eliittiä. Tämä siis ei ole vain ortodoksinen ongelma. Usein myös eräästä taustasta tulevat tuntevat olevansa aidompia kuin muut.

      Veljeni palveli armeijassa upseerina. Hänen vaimonsa kertoi, että rouvien kuva omasta arvostaan oli täsmälleen sama kuin miestensä sotilasarvo. Ala-arvoisia olivat tietysti aliupseerien vaimot.

      Kyllä ortodoksisessakin kirkossa on nähtävissä, että jotkut ruustinnat arvioivat itseänsä miehensä mukaan. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole sääntö, vaan ikävä poikkeus. Jumalan silmissä eliittikristittyjä ei ole.

    • khdköbhgnzp

      Eihän tuota kuppaakaan huomaa labran elatusastialta ellei sitä erikseen viljele.

    • Mtktt

      Yksi ja sama ihminen, jo kirjoitustyylistä tunnistaa. Luulisin, että nainen, joka kenties kokee alemmuudentunnetta omassa seurakunnassaan mutta miksi jonkun ruustinnan käytös osuu niin kovaa omaan itseen, sitä sopii miettiä. Varmasti on meidänkin kirkossa näitä tämän tyyppisiä "ylemmyydentunteisia" mutta itse en kovin paljon osallistu muuhun kuin jumalanpalveluksiin ja rippiin, ja sitten minulla on oman harrastuksen myötä tullut ortodoksien oma yhteisö ympäri Suomen, sekä Valamossa käyn usein. En kaipaa mitään pullakahvi-seuraa, eikä kiinnosta olla järjestämässä vapaaehtois-toimintaa vaikka joka viikko käyn kirkossa (mutta en jää kahvittelemaan). Mutta kurjaa tietysti niille, jotka toivoisivat vahvaa uskonyhteisöä, eivätkä omasta seurakunnastaan sitä löydä.

      Silti aika ajattelematonta kirjoittaa ne samat jutut eliitti-ruustinnoista joka ketjuun. Läpinäkyvää, mutta varmasti itse-terapiaa. Olisiko hänen hyvä puhua asiasta rippi-isänsä kanssa?

      Tämä sama ihminen pilaa tämän palstan tunnelmaa kuten yhteen aikaan se (oletettavasti) miespuolinen, joka rumuuksia kirjoitteli niin että teki pahaa lukea.

    • Qewrtyy

      En ole tavannut eliitti-uskovaisia. Kuulostaa vähän menestysteologiselta harhaopilta. Käyn kirkossamme mutten aktiivisesti kirkkokahvittele tai huseeraa muutenkaan riennoissa. Mistä tämmöisen eliitin eees tunnistaa?

    • Vainiiiin

      No varmaan jotkut kokevat itsensä paremmaksi mutta minua se ei haittaa. En ole itse pyrkimässä eliittijoukkoon,
      olkoot he kuvitelmissaan ja piireissään mulle riittää usko, oma perhe, omat läheiset ja kirkossa käynti sekä kilvoittelu, josta tärkeimpänä rukous yksityisesti sekä kirkossa. Vapaaehtoistyötä teen muualla kuin kirkon piirissä.

      Uskossa ne julkkiksetkin on ja käsittääkseni aika monet julkkikset ovat hyvin matalalla profiililla ortodokseja eivätkä tee sitä tiettäväksi tai hae erityisasemaa. Päin vastoin monelle tuntuu olevan helpotus että uskon parissa ovat samalla viivalla kuin muutkin. Kerran törmäsin Valamon vierasmajassa yhteen tunnettuun henkilöön, siellä asui kuten muutkin. ja tuli tunne että toivoikin ettei tunnisteta tai kiinnitetä huomiota että hän on tunnettu henkilö.

    • pimppellipom

      Varmaan aika vaikeaa keskittyä hengelliseen elämään jos siellä missä ei pitäisi olla maallisuutta onkin sitä sitten runsain mitoin.Vähän kun menet ostamaan maitoa maitokaupasta mutta se on loppu eikä tiedä kukaan milloin tulee lisää mutta kaljaa sitä on saavikaupalla.Eihän siinä oikein voi muuta kuin pettyä ja sitten lopulta jo ärtyä ja viimeiseksi etsii toisen maitokaupan missä otsikko on sitä mitä lupaakin.

    • teikitiiiiiisi

      Mistäköhän johtuu, että tällaisia puheita ei pahemmin näy muiden suuntien palstoilla? Toisaalta ns.vapaiden suuntien kokouksissa silloin tällöinkin saattaa törmätä omatekoisiin "profeettoihin", jotka suu vaahdossa ja sumeilematta suoltavat "Herran sanaa" puolustuskyvyttömille samassa tilassa olijoille. Ortodoksisessa kirkossa harvoin kukaan tulee vaahtoamaan yhtään mitään pyytämättä ja yllätyksenä. Ainahan sitä voi silmänsä sulkea, jos jonkun läsnäolo häiritsee. Jos joku katsoo nenänvartta pitkin, niin siinähän katsoo. Se on hänen ongelmansa. Pääasia ettei itse katso samalla tavalla.

    • rakkain.terveeesin

      Vaikuttaa siltä, että tuo arvostelija ei ole saanut rakkautta osakseen seurakunnassa. Voitteko siis kunnostautua? Kyllä ne täälläkin palstalla keihäät lentävät puolin ja toisin. Jokainen katsoo vain omaa pärstävärkkiänsä peilistä. Jotta miltäs se nenä näyttää. Terveesin entinen luterilainen.

    • Kaykeruuuuu

      No miksei se eliitti-ruustinnoista valittava ihminen tule tähän ketjuun kertomaan suoraan tunnoistaan? Kun kerran kysytään.

      • missä.lienee.onkaan.hän

        Jos se on siirtynyt aikakoneella takaisin sinne 1800-luvulle eikä ole enää ajassamme. Jotenkin tuo "ruustinna"-sana on niin vanhahtava.


    • eletäännykyaikaa

      Kauheaa. Onko siellä jokin vaivattu sielu, jota ilkeä ruustinna on kiusannut 1800-luvulla?

    • aika-perillä-asioista

      Voi voi taas tuotakin aloittajaressukkaa.... kyllä niitä kunnon ruustinnoja pitää jos ei nyt sääliä, niin ainakin ihailla ja kannustaa. Ei ole helppo olla papin puoliso, ja varsinkaan kirkkoherran, koska seurakuntalaiset kyttäävät joka paikassa ja koko ajan. Tekee sitten niin tai näin, niin aina löytyy kriitikoita. Myöskään irtiottoa miehensä seurakunnasta ei hyväksytä, siis jos esim. käy töissä niin kuin tavalliset puolisot. Ort. kirkossa papin puoliso ei saa taloudenhoitajana , seurakuntapsykologina, siivoojana ja edustuspuolisona olosta mitään palkkaa... töitä paiskitaan 24/7/365.

      Toista se katolilaisten pappiloissa, joissa taloudenhoitajattaret saavat palkkaa sekä hiippakunnalta että seurakunnalta, on työehtosopimus, eläkkeet juoksee ja oikeus lakisääteisiin lomiin ja vapaapäiviin sekä tietysti virkistäviin kuntoutuksiin hienoissa eurooppalaisissa kylpylöissä. Niin, ja lastenhoidon ja elatuksen maksaa kirkko.

      Joten paljon on ruustinnoilla vielä työtä edessä, että saavat samat oikeudet ja edut kuin katolilaiset virkasisarensa. Turha on siis kenenkään täällä syyllistää palkatta ahertavia pappien puolisoita, katsokaapas kun hänkin saattaa olla joskus väsynyt ja/tai hyvin kiireinen. Ja välttämättä papin puoliso ei ole ammaltiltaan psykologi tai psykiatri, jonka tehtävänä olisi valmistella miehensä luokse meneviä ripittäytyjiä. Joten ei papin puolisolta voida olettaa, että hän joutuu esikuuntelemaan kaikki synnintunnustukset.

      Papin puolisokin on vain ihminen, turha täällä haukkua heitä ylimielisiksi.

      • Hdkjvftuj

        Ei kaikki ruustinnat edes käy kirkossa kuin pakplliset pari kertaa vuodessa näyttäytymässä heillä kun on se oma ura.


    • osaatteko.vastata

      Entisenä luterilaisena olen ihmetellyt tällä palstalla pitkään vilisseitä luonnehdintoja ihmisistä. Olen havainnut seuraavia sanoja: "ressukka", "kateellinen", "ylimielinen", "alemmuudentuntoinen", "eliitti", "nenänvartta pitkin", jne. Kuinka usein havaitsette tuollaista protestanttien palstoilla, jos käytte lukemassa? Vielä luterilaisena ollessani en havainnut moista luterilaisessa kirkossa. Ihmisiä kohdeltiin melko tasa-arvoisesti enkä muista, että kukaan olisi tullut valittamaan etteikö näin olisi. Esitänkin kysymyksen: mitäs se tarkoittaa sana "hierarkisti" väärinsovellettuna?

      • ex-lut

        Minäkin olen entinen luterilainen, jolla on paljon kokemusta paitsi perinteisestä seurakuntatyöstä, myös lestadiolaisuudesta ja körttiläisyydestä (joka on monissa paikoissa sama asia kuin kunnan oma seurakuntatyö) sekä myös jossain määrin helluntailaisuudesta sekä vapaista suunnista. Ja voi hyvänen aika, minkälaisia asioita olen tavannut näissä paikoissa! En edes tiedä, mistä aloittaa... Ylpeilyä, toisten halveksuntaa, ilkkumista, työpaikkakiusaamista seurakunnassa, mielistelyä. Körttiläisissä ja lestoissa on todella vahvana ajatus tiettyjen sukujen paremmuudesta. Kuuluisat körttisuvut ja heidän edustajat Etelä-Pohjanmaalla saavat vaikka ulostaa kirkon portaille, se on kuitenkin oikein kun he sen tekevät. Lestadiolaisilla taas ovat vahvat maallikkosaarnaajat, joita kumarretaan ja joiden seuraan yritetään hakeutua ja mielistellä. Sitten osa miehistä yrittää itse päästä maallikkosaarnaaja-asemaan ja vaimo heitä siihen on kannustamassa/painostamassa.

        Entäs sitten helluntailaiset ja vapaat suunnat? Niissä piireissä korostetaan menestysteologiaa. Mitä komeampi auto, talo, paremmat vaatteet, parempi palkka jne. Ne kun kaikki ovat osoitusta Jumalan armosta. Huono elämäntilanne, romu auto ja vuokrarästit ovat osoitus omasta synnillisyydestä. Että näin. En ole itse kuulunut helluntailaisiin, vapaisiin suuntiin tai lestadioilaisiin mutta olen käynyt paljon heidän kaikkien seuroissa tai telttakokouksissa. varsinkin nuorena. Suvussani on heitä kaikkia, sitä kautta olen ollut mukana. Luterilaisessa seurakuntatyössä olin kait jonkinlainen körtti, kun se herätysliike oli niin vahvasti läsnä meidän seurakunnassa. Olin entinen seurakunta-aktiivi mutta lopulta koin, että luterilainen predestinaatio on väärin ja sitten aloin tutkia ortodoksisuutta ja koin sen heti omakseni.

        En ole missään kristillisessä yhteisössä kokenut niin suurta hyväksyvyyttä kuin ortodoksien joukossa. On kuin olisin viimeinkin kotiin tullut. Meidän kirkossa käy todella monenlaista väkeä eri kulttuureista. Myös vammaisia, joita muut sitten auttavat eukaristialle ja niin edelleen. Monet tulevat liturgiaankin "tule sellaisena kuin olet" -asenteella, farkut jalassa ja ulkoilupusakka päällä. Venäläistaustaiset naiset tulevat välillä hyvinkin lyhyessä hameessa ja niin edelleen.

        Voin sanoa nähneeni hyvin monenlaista luterilaista uskonnollista elämää niin seurakunnassa kuin herätysliikkeissä plus sitten karismaattiset vapaat suunnat. Ja niissä kaikissa ulkokultaisuus ja ulkoiset arvot painavat todella paljon vaakakupissa. Ehkä on alueellisiakin eroja. Minun kokemukseni ovat Etelä-Pohjanmaalta, Keski-Pohjanmaalta, Varsinais-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta.


      • Vain.Jumala.tietää
        ex-lut kirjoitti:

        Minäkin olen entinen luterilainen, jolla on paljon kokemusta paitsi perinteisestä seurakuntatyöstä, myös lestadiolaisuudesta ja körttiläisyydestä (joka on monissa paikoissa sama asia kuin kunnan oma seurakuntatyö) sekä myös jossain määrin helluntailaisuudesta sekä vapaista suunnista. Ja voi hyvänen aika, minkälaisia asioita olen tavannut näissä paikoissa! En edes tiedä, mistä aloittaa... Ylpeilyä, toisten halveksuntaa, ilkkumista, työpaikkakiusaamista seurakunnassa, mielistelyä. Körttiläisissä ja lestoissa on todella vahvana ajatus tiettyjen sukujen paremmuudesta. Kuuluisat körttisuvut ja heidän edustajat Etelä-Pohjanmaalla saavat vaikka ulostaa kirkon portaille, se on kuitenkin oikein kun he sen tekevät. Lestadiolaisilla taas ovat vahvat maallikkosaarnaajat, joita kumarretaan ja joiden seuraan yritetään hakeutua ja mielistellä. Sitten osa miehistä yrittää itse päästä maallikkosaarnaaja-asemaan ja vaimo heitä siihen on kannustamassa/painostamassa.

        Entäs sitten helluntailaiset ja vapaat suunnat? Niissä piireissä korostetaan menestysteologiaa. Mitä komeampi auto, talo, paremmat vaatteet, parempi palkka jne. Ne kun kaikki ovat osoitusta Jumalan armosta. Huono elämäntilanne, romu auto ja vuokrarästit ovat osoitus omasta synnillisyydestä. Että näin. En ole itse kuulunut helluntailaisiin, vapaisiin suuntiin tai lestadioilaisiin mutta olen käynyt paljon heidän kaikkien seuroissa tai telttakokouksissa. varsinkin nuorena. Suvussani on heitä kaikkia, sitä kautta olen ollut mukana. Luterilaisessa seurakuntatyössä olin kait jonkinlainen körtti, kun se herätysliike oli niin vahvasti läsnä meidän seurakunnassa. Olin entinen seurakunta-aktiivi mutta lopulta koin, että luterilainen predestinaatio on väärin ja sitten aloin tutkia ortodoksisuutta ja koin sen heti omakseni.

        En ole missään kristillisessä yhteisössä kokenut niin suurta hyväksyvyyttä kuin ortodoksien joukossa. On kuin olisin viimeinkin kotiin tullut. Meidän kirkossa käy todella monenlaista väkeä eri kulttuureista. Myös vammaisia, joita muut sitten auttavat eukaristialle ja niin edelleen. Monet tulevat liturgiaankin "tule sellaisena kuin olet" -asenteella, farkut jalassa ja ulkoilupusakka päällä. Venäläistaustaiset naiset tulevat välillä hyvinkin lyhyessä hameessa ja niin edelleen.

        Voin sanoa nähneeni hyvin monenlaista luterilaista uskonnollista elämää niin seurakunnassa kuin herätysliikkeissä plus sitten karismaattiset vapaat suunnat. Ja niissä kaikissa ulkokultaisuus ja ulkoiset arvot painavat todella paljon vaakakupissa. Ehkä on alueellisiakin eroja. Minun kokemukseni ovat Etelä-Pohjanmaalta, Keski-Pohjanmaalta, Varsinais-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta.

        Minäkin olen käynyt monissa kristillisissä piireissä, mutta missään en ole nähnyt niin tasa-arvoista suhtautumista kuin ortodokseissa. Eivät arvioi, ketkä kuuluvat uskovaisiin. Muissa ryhmissä se on enemmän kuin arkipäivää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5484
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2276
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2272
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1024
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      900
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      853
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      773
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      761
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      753
    Aihe