Onko kukaan tietoinen, mikä on koulukiusaamisen aste Lieksan kouluissa.
Täällä Syvässä Etelässä se näyttää "räjähtävän käsiin" kaikista kauniista ohjelmista huolimatta.
Silloin kun olin siellä ne muutamat vuodet kansakoulussa, niin taustani ja kotiolojeni vuoksi olin erittäin kiusattu, jopa opettajat käyttivät lasten antamia pilkkanimiä.
Myöhemmissä oppilaitoksissa (esim. lyseo) olin eri asemassa.
Tein selväksi kiusaamista yrittäneille, että tulee kunnolla t.... jos ei lopu heti alkuun.
Heitä eivät enää opettajat suojanneet, vaan tyypit olivat "omillaan" minun kanssa.
Suunsoitto loppui alkuunsa, kun he totesivat jäävänsä altavastaajiksi jos tulee tosipaikka.
Jäi kurjia muistoja monista koulukavereista ja joistain opettajista.
Kamuttaja kysyy koulukiusaamisesta!
31
377
Vastaukset
- hissanmaik
Oikein hyvä juttu kun kiusasiiva sinuu
Minun kouluaikanani pahimpia kiusaajia koulussa olivat opettajat. Silloin suhtauduttiin opettajiin pelonsekaisin tuntein eikä heitä auktoriteetteina ollut sopivaa kyseenalaistaa missään tilanteessa. Nykyään ollaan jo toisessa äärilaidassa kun opettajat joutuvat oppilaiden väkivallan kohteiksi ja pelkäämään oppilaitaan.
Minä olin hiljainen, ujo ja kiltti oppilas, mutta jouduin syntyperäni vuoksi opettajan silmätikuksi heti kansakoulun ensimmäiseltä luokalta alkaen. Ensimmäiset sanat, jotka opettaja sanoi minulle ensimmäisenä koulupäivänä olivat: "ai niin, sinä olet se". Nuo sanat tulen muistamaan aina. Syntyperäni takia hän ei pitänyt minusta ja sen hän osoitti monin tavoin ja hyvin selvästi myös muiden oppilaiden nähden ja kuullen. En ollut vammainen enkä jälkeenjäänyt.
Opettajan käyttämät nimittelyt tunneilla tuntuivat pienestä koululaisesta pahimmilta kun ne kohdistuivat omaan perheeseen tai ulkonäköön. Tiesimme, ketkä kuuluivat niin sanottuihin parempiin perheisiin. Se näkyi parhaiten vaatetuksesta. Paikatut kierrätys- tai lahjoitusvaatteet hävettivät silloin. Häpeän tunne oli siedettävä hammasta purren.
Kahdeksan luokkaisen oppikoulun kävin 50-luvun lopulta 60-luvun puolivälin paikkeille. Kaikilla aineilla oli eri opettaja eivätkä he varmaankaan tienneet minun syntyperästäni mitään.
Koulutuksen taso ja menetelmät ovat parantuneet vuosikymmenien aikana. Sen huomasin omien lapsieni käydessä Lieksan kouluja. Opettajat eivät olleet enää kiusaajia, vaan kiusaaminen oli siirtynyt oppilaille opettajien salliessa tapahtuman ja sen seuraukset. Siitä on tullut tietynlainen kaikkien tiedostama ilmiö koululaisten keskuudessa. Koulunkäyntiä aloitteleva ekaluokkalainen tyttö kysyi kaveriltaan: ”joko sinulla on oma koulukiusaaja?”Sinulla on todella rankka tuntemus aiheeseen.
Minä näin muutaman suunsoittajan silloin, kun olin asfalttiteitä tutkimassa.
Kiersivät kaukaa kun näkivät minut.
- lyijytystä-kiusaajille
Eihän sitä pitäisi kiusata, koska sillä voi olla kohtalokkaita seurauksia,,mm. kouluampumisen merkeissä? Moni kiusattu on järjestänyt viimeisen matkan kiusaajilleen!
- sivusta
Kiusaajat on toimitettava hoitoon tai vaikka pakolla terapiaan ,kiusaajat kiusaa kun niilä on hännystelijät eli hovi myötä mielisenä mukana kiusaamista suosimassa ,kiusatut kerätköön puolustajia jos löytyy ja kiusaajalle löylytys niin loppuu kiusaaminen .
- muumo
Ei meidän kouluissa kukaan kiusaa mua
- faktaa-on
Täällä ison kaupungin kouluissa ongelmana on se, että mamuoppilaat aiheuttuvat paljon häiriöitä monissa kouluissa. Somalit ovat siinä paljon tapetilla.
- räävivätmyösopettajille
Kurditaustaiset kunnostautuu myös ja heistä varsinkin tytöt. Näin kertoi minulle junassa erään suuren pääkaupunkiseudun koulun vahtimestari.
- tuttua.on.kiusaaminen
Tuo kiusaaminen taitaa olla iänikuinen ilmiö ja jonkun asteinen ongelma. Se on tosi harmillinen piirre ihmisluonnon raadollisuudessa. Siitä keskustelu on jatkunut vuosikymmeniä, ellei peräti satoja. Lapset aloittavat tietynlaisen kiusaamisen jo ennen kouluikää. En ole saanut koulutusta psykologian alalta, mutta harrastuslukemiseeni kyllä on kuulunut alaa sivuavaa kirjallisuutta.
Mielestäni kiusaaminen kuuluu tiettyyn rajaan asti luontaiseen ihmistenväliseen kilpailutilanteeseen. On näyttämisen tarvetta ja omien rajojensa etsimistä; sitä miten vastapuoli suhtautuu asiaan ja koetellaan monenmoisia reaktiota ja toimintamalleja. Kiusaamista voi esiintyä aikuisiässäkin, työpaikoilla, yhdistystoiminnassa ja missä tahansa missä on kahta suurempi ryhmä asioita hoitamassa. Joillekin tulee ns. väärämielinen näyttämisen ja pätemisen tarve.
Terveen itsetunnon omaava kiusaaja osaa vetää kiusaamiseen kohtuullisen hyvin rajat milloin menee liian pitkälle. Vastaavasti kiusattu kestää tiettyyn rajaan asti olan kohautuksella kiusaamisen. En mitenkään enkä millään tavoin puolusta kiusaamista, mutta sitä on aina ollut ja sitä tulee aina olemaan. En tarkemmin nyt sitä jaksa ryhtyä pohdiskelemaan, mutta kaipa se kuuluu kehityskaareen jotenkin ihmisen kasvun puitteissa.
Ylilyönnit ja aikuisiän kiusaaminen on sitten toinen juttu. Tuo opettajien taholta tuleva kiusaaminen on sitten jo tosi sivistymättömyyttä. Sitä en ensinkään ymmärrä. Sitä todellakin oli, todennäköisesti piilotetumpana on jonkun verran edelleen, ehkä enemmän ennen vanhaan kuin nykyisin, en tiedä. Minäkin olen aikoinani tullut kiusatuksi, niin ikäisteni kuin opettajien taholta. Muutamat nyrkkitappelutkin tuli läpikäytyä. Sitten seisottiin nurkassa, molemmat osapuolet. Mutta enpä ole siitä traumoja saanut.
Parasta tietenkin olisi jos yksilö pärjäisi kilpailutilanteissa toisia kiusaamatta. Mielestäni henkilön arvostus nousee, jos hän ei kiusaa ketään ja osaa hoitaa asiansa esilletuomisen kohteliain ja toisin, paremmin keinoin.
PS. Olen myös huomannut, että tällä palstalla esiintyy tietynlaista kiusaamista jopa palstavalvojan taholta.- tuttua.on.kiusaaminen
Ja nykypäivän pahimpia kiusaajia ovat nämä viheliäiset tietokoneet ja palvelimet kaikenmoiset, älypuhelimet ja muut ihanat vekottimet. Äsken yritin yli viisi minuuttia saada rekisteröityneenä nimimerkkinä, pitkästä aikaa, tuota edellistä kirjoitustani palvelimen tai jonkun muun bittiviidakon läpi. Olen taas kaksi hiusta kaljumpi. Ja teki mieleni kirota kirjoitellen alatyylinen juttu koko palstalle.
Mutta enhän sitä tee;)
Olenkohan tarkkailuluokalla porttikiellossa? Olen, yritin ja en onnistunut. En viitsi kuitenkaan nostaa siitä suurempaa haloota.
https://www.youtube.com/watch?v=FJG76l345E4
- varren.notkea
Osittain tuskanne ymmärrän.
En ole eilisen teeren piika. En poikakaan.
Huvittaa.
Palstan valvonnan kyky kyymäinen.
Kyvykkyys kaukana kukkuu, kyin toisiin pesiin,
munivat käet.
Tähden siksi, että jotain joskus aidosti oivaltaisi.
Tahtoisi olla. Rauhassa.- ykkös.nörtti
Tämän siksi tein, että ohitin, valvoja nörtit.
- oppilaan.vanhempi
Nykyään on Rantalan koulu kaikein pahin kiusaamiskeskus ja pahenee koko ajan.
- kylmässäkin.eteenpäin
Otan tavallaan osaa. Tiedän kyllä miksi. Siksi, että tunnen koulun historian aika hyvin jo 60-luvulta. Kyllä ovat asiat muuttuneet.
Nyt siellä kiusataan monikulttuurisesti. "Hienoa lasten kannalta. Toivottavasti tietty tuska opettaa näitä lapsia vahvemmaksi. en yhtään vanhempien huolta vähätele. On se monipuolinen huoli.
- tuttua.on.kiusaaminen
Olisipa mielenkiintoista tutkia tuota kiusaamisen ”balettia” tarkemmin, esimerkiksi keskustelemalla jonkun Rantalan koulun nykyopettajan kanssa. Oletan, että saataisi paljastua mielenkiintoisia totuuksia asiasta kuin asiasta.
- nollatoleranssinen
Rantalassa on kiusaamisessa nollatoleranssi ja sillä on saatu loistavia tuloksia. Tosiasia on että kukaan ei siellä kiusaa ketään pyrkikää siihen muutkin koulut. Missä koulussa olit Kamuttaja ja minä vuona?
Se, joka pystyy nollatoleranssiin kiusaamisen kitkemisessä, on suurempi luojaa opetustieteiden kasvatuksessa. Voihan sitä tietyissä asioissa täällä antaa tuulen huuliaan heiluttaa, mutta näppäimistönkin käytössä pitäisi oivaltaa nollatoleranssi ymmärryksen hoinäytöillä;)
Lystihavukka kirjoitti:
Se, joka pystyy nollatoleranssiin kiusaamisen kitkemisessä, on suurempi luojaa opetustieteiden kasvatuksessa. Voihan sitä tietyissä asioissa täällä antaa tuulen huuliaan heiluttaa, mutta näppäimistönkin käytössä pitäisi oivaltaa nollatoleranssi ymmärryksen hoinäytöillä;)
Anteeksi pyydän Kamuttajalta etuiluani. Siksi, että kysymys oli varsinaisesti suunnattu teille.
Lystihavukka kirjoitti:
Anteeksi pyydän Kamuttajalta etuiluani. Siksi, että kysymys oli varsinaisesti suunnattu teille.
Ja korostan vielä Teille isolla teititellen. Jos annat luvan sinuttelen mitä kohteliaimmin jatkossa;)
- Parempi.suunta
Hän kyllä kirjoitti kiusaamisessa, ei kitkemisessä. Se että aina puututaan ja tarkkaillaan on hyvä taso. Kitkeminen nollaan ei onnistu, koska kaikki eivät kerro kokemuksistaan ja salassa esim. somessa voidaan kiusata.
Pilkku, n kirjaimen ja ässän väliin:)
Havukasta sen verran:
https://www.youtube.com/watch?v=aGoJClz5hVIParempi.suunta kirjoitti:
Hän kyllä kirjoitti kiusaamisessa, ei kitkemisessä. Se että aina puututaan ja tarkkaillaan on hyvä taso. Kitkeminen nollaan ei onnistu, koska kaikki eivät kerro kokemuksistaan ja salassa esim. somessa voidaan kiusata.
Miten voisi olla totta? :: "Tosiasia on että kukaan ei siellä kiusaa ketään" ??
Ei millään pahalla.Parempi.suunta kirjoitti:
Tuo on toki totta. Mutta pikku lapsus nollatoleranssiselle sattui väittelyssä. Sinä Parempi suunta korjasit sen kyllä oikeaksi, että kiusaamisen kitkeminen ei onnistu.
Lystihavukka kirjoitti:
Ja korostan vielä Teille isolla teititellen. Jos annat luvan sinuttelen mitä kohteliaimmin jatkossa;)
Tottakai minua saa sinutella aivan jokainen, ei täällä ole niin isoja "herroja", että pitäisi teititellä.
Tuohon en usko, että missään vähänkään suuremmassa koulussa (yli 100 opp.) ei kukaan kiusaisi ketään.
Ja mitä vähintäkään Kamuttajan kouluvuodet kuuluu nollatoleranssin uteliaisuuten?
- koulukiusattu2
Minut kiusattiin Lieksan oppimiskeskuksessa opettajien ja luokkatovereiden taholta työkyvyttömäksi. Ilmoitin koululle, että tarvitsen tukea opintoihin, mutta tukea eikä tullut. Sen sijaan opettajat alkoivat savustaa minut pois oppilaitoksesta myös laittomia keinoin.
- LieksassaTälleen
Kuulostaa ihan Lieksalta. Sama nähty.
- ennen.oli.huonommin
Koulukiusaamisen aste oli 50-60 luvulla nolla tasoa! Aikoinaan oli huonompi kiusata kun ei ollut videoivia puhelimia, eikä nettiä, joilla olisi saanut kavereista pelkkää shittiä kiusaamismielessä nettiin, niinkuin nykyisin! Joten nykyiselle kiusaamistasolle on annettava arvosana 10
On voinut olla lähes nolla jossain hyvin pienessä kyläkoulussa, mutta ei muissa.
Nykyään ongelma on todella paha, ainakin täällä Syvässä Etelässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245