diurex mite ja verensokeri

korvatjamite

Minulla on lääkityksenä Diurex mite 1tbl/vrk meniereen, aloitin n. 1kk sitten. Lääkkeestä on selvästi hyötyä. Totta kai säännöstelen myös suolan saantia. Tuntuvia haittavaikutuksia sain todella vähän, lievästi lisääntynyttä kramppitaipumusta, ja matalan verenpaineen tuomaa huimausta, sekin lievää ja vain nopeasti ylös noustessa.

Mutta kohta yleisissä haittavaikutuksissa vähintäänkin arveluttaa, eli kohonneet veren sokeriarvot/heikentynyt glukoositoleranssi. Itselläni ei verensokeriongelmia ole tähän ikään (51) ollut mutta molemmilla vanhemmilla 2. typin diabetes.

Vastaukseksi olen saanut apteekista ja lääkäriltä "jaa-a, sitä pitää seurata". Mutta ei seuraaminen paljon lohduta jos tämän lääkkeen myötä nyt puhkeaa diabetes kukoistamaan. Auttaako sitten lääkkeen lopettaminen?
Jonkintasoinen kuulokin olisi kyllä mukava ja kätevä ominaisuus mutta...? :(

Kokemuksia Diurex mitestä ja verensokerista?
Kiitos!

6

4338

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diurexia10vuotta

Hei ! En usko ollenkaan Diurexin ja diabeteksen yhteyteen. Voihan verensokeri nousta muutenkin, muista syistä, vaikkei käyttäisi Diurexia. Olen syönyt Diurexia (vahvempaa kuin sinä) 10 vuotta, ainakaan minulla ei ole ollut mitään muutoksia verensokerissa.

Lisääntyneet krampit voivat johtua alhaisesta kalium-arvosta. Diurex poistaa tehokkaammin virtsaa, sen mukana poistuu kaliumia, natriumia, hivenaineita, suoloja ym.

Kerran vuodessa pitäisi ottaa labra-arvo kalium ja natrium.
      Lääkärini on kirjoittanut minulle Kaleoridia kaliumin alhaisiin arvoihin. Sitä pitää varoa syömästä liikaa ! Yli-annosteltuna se voi aiheuttaa sydämen toimintahäiriöitä.

Sinuna menisin labraan kaliumin ja natriumin arvojen tarkistamiseksi.

Suolaton ruokavalio ja Diurex voi jonkun verran estää Meniere-kohtauksien tulemista. Kovat kohtaukset voivat alentaa kerta kerran jälkeen hieman kuuloa entisestään, mutta Diurex
      ei takaa kuulon säilymistä sinällään mitenkään.

• diurexia10vuotta

Siis Diurexia on olemassa kahta vahvuutta: Diurex Mite ja Diurex. Diurex on tuplasti vahvempi kuin Diurex Mite. Olen syönyt 10 vuotta Diurexia, sitä vahvempaa. Siitä ensimmäiset viisi vuotta 2 pilleriä vrk:ssa, toinen aamulla, toinen illansuussa. Myöhemmin jätin illansuupillerin pois, että saan paremmin nukuttua, ilman yöune katkaisevai pissareissuja.
        Diurex Mite on tosi mieto.
        Vahvempikaa Diurex ei ole aiheuttanut verenpaineeseen muutoksia. Verenpaineeni on aina ollut alhainen, se voi vähän "heitättää".
        Kun syö diureetteja, pitää muistaa juoda hieman enemmän ! Ettei tule nestevajausta, ettei heikota.
        Kalium-lisä vaikuttaa nopeasti kramppeihin, jos kramppisi siitä johtuvat. Sen tietää vain otattamalla kokeet. Oikealla annostuksella krampit alkavat hävitä alle kahdessa viikossa.
        Kaliumin syöntiä pitää kuitenkin jatkaa jonkun aikaa vielä sen jälkeenkin, kunnes tilanne on vakaa.
        Nykyään otan Kaleorid-pillerin silloin tällöin muistaessani pari kertaa viikossa.
        Monista ruuista saa paljon kaliumia.

• diurexia10vuotta

Vielä yksi lisäys: veren alhainen natrium voi aiheuttaa myös kramppeja ja jopa sekavuutta.
      Kalium ja natrium-arvot ovat Menieressä tärkeät olla kohdillaan. Ne mitataankin aina samalla kertaa.
      Tauti oireilee ajoittain. Kohtausten välillä elämä on ihan normaalia.

Kirkas valo provosoi mielestäni tautia (silmien kautta, tautiin liittyy joillakin silmävärveet) jonkun verran. Sanotaan, että kohtauksia esiintyy keväällä valon lisääntyessä pimeän talven jälkeen. Mene tiedä. Silmäni kun ovat muutenkin valonarat, käytän aurinkolaseja talvien hangilla ja kesällä aina auringonpaisteessa.

• korvatjamite

Paljon kiitoksia valaisevasta vastauksesta!

Minulla on kuulopoli lähiaikoina, otan viim. siellä esille nuo mainitsemasi kokeet. Verenpaineeni tosiaan on alhainen muutenkin, lääkäri pohdiskeli että kestääkö Diurexia lainkaan, mutta mielestäni alkuhankaluuksien jälkeen elimistöni tottui hyvin eli hyvin lieviä sivuvaikutukset eikä jokapäiväisiä. Hän myös kehotti kokeilemaan puolikkaalla mutta tukkoisuus korvassa alkaa parin päivän sisällä annosta vähentäessä eli tuo 1tabl/vrk on minulle sopiva annos.
        Olen hoikka ja pieni eikä minulla ole koskaan ollut turvotusongelmia - korvia lukuunottamatta.

Aloituksestani ei käy ilmi, mutta olen menieren konkari. Oikeasta kuulo (sairaus alkoi -95) on melkein lähtenyt ja nyt vasen reistaa. Aikoinaan söin Betaserciä useita kuukausia mutta se ei auttanut, teki vain pöhnäisen olon pienelläkin annoksella. Diureetteja ei minulle silloin edes tarjottu, jostain syystä? Olen siis pärjäillyt lääkkeittä elämäntapoja ja ruokavaliota soveltaen.
        Vasempaan sain nyt taas Betasercit mutta huonolla menestyksellä.

Oikea on nyt rauhoittunut, mitään muita haittoja en siitä ole sen koommin kärsinyt, paitsi tietysti kuulon menetys. Oikeassa oli tyypillinen kohtauksittainen taudinkulku, silmävärveet, kaikki "mausteet" mukana. Sitten 2000-luvun vaihteessa kohtaukset jäivät kokonaan, mutta kuulo aleni hiljalleen silti.

Vasen korva oireilee eri tavalla. Menee tukkoiseksi muutaman päivän aikana, kumea kaiku koputtaessa kalloa tai leukojen luita. (en ole kurjien fiilistenkään keskellä voinut välttyä ajattelemasta "tyhjiä tynnyreitä" :)
        Viikko tukossa, viikko auki oli alkutahti ennen lääkitystä. Huonokuuloinen ja erittäin meluherkkä yhtaikaa. Mutta muita meniereoireita, mm. huimausta uupumusta tai pahoinvointia ei tullut.
        Erona myös, että nenän sulkiessa ja nielaistessa vasen korvatorvi ritsahtelee ja rutisee.

Kieltämättä olen toivonut mielessäni että jos tämä ei vasemmassa olisikaan meniereä vaan jokin muu turvotusreaktio...mutta pahoin pelkään.
        Kuulo on hyvä, ennallaan, kun tutkittu hyvän jakson aikana.

Sama havainto kirkkaista valoista.

• diurexia10vuotta

Hei ! Kun korva kuuroutuu, ulkoiset äänet vaimenevat ja pään sisäiset äänet voimistuvat, kuulet kaikki pääsi sisäiset äänet, verisuonten kohinat ja muut, suhinaa, piipitystä ym. eli tinnituksen.
      Korvalääkärini kertoi minulle, että Betasercin on tarkoitus parantaa korvan verenkiertoa (että sen seurauksena korva pysyisi kunnossa paremmin tai pitempään ?)

Kokeilin Betaserc'iä kolme kuukautta ja luovuin siitä. Se todella kai "kiihdyttää" verenkiertoa, koska kohinat ja suhinat senkun voimistuivat. Tinnitukseni on muutenkin voimakasta yötäpäivää tauotta, se ei lopu koskaan. Kysin samaiselta lääkäriltä uudella käynnillä, onko haittaa, että jätin Betasercin pois. Lääkäri sanoi, että "jos ei koe hyötyvänsä siitä, sen voi jättää pois, monet ovat jättäneet."

Oireesi kuulostavat …hm…erikoisilta, ollakseen pelkkää Menieriä, mutta Meniere on oireyhtymä, sjohon liittyy monenlaista. Hyvin harva korvalääkäri ihmeekseni tuntee Menieriä juuri ollenkaan. Kolmella kävin ongelmissani vuosia, vuoronperään, eivät tunnistaneet tautia, eikä sen oireita tai esto-ohjeita kuten diureetti ja suolaton ruokavalio.
      Vasen korvasi kuulostaa ihan kuin se olisi jotenkin "alipaineinen", mulla on joskus samaa. Siihen auttaa joskus kun nipistää sormenpäillä nenän kiinni ja pitää myös tiukasti suun kiinni ja puhaltaa kunnolla ulos pitkään kerran tai pari, kunnes korva "aukeaa". Joskus se ei auta.
      Tinnituksen yötäpäivää kuunteleminen on ainakin minut tehnyt meluherkäksi.
      Metsän kohina, puitten suhina ja meren kohina olivat parasta hermolepoa. Ne peittävät oman pään äänen. Kuvittelee, että kuulee vain rauhoittavia luonnonääniä.
      Eipä ole merta enää lähelläni, metsäkin on muuttunut puistoksi…asunto vaihtunut.

Itselläni on usein myös nenän tukkoisuutta, kun laitan nenään nenää avaavia tippoja, olo helpottuu korvissakin. Vetoa ei korvani eikä pääni siedä ollenkaan, siis ei kesälläkään, se ei ole kiinni siitä onko kylmä vai lämmin ilma. Veto pahentaa oireiluani.

Verenpaineeni on keskimäärin 110/65, Diurexin en ole huomannut vaikuttavan siihen mitenkään. Verenpaine heittelee muutenkin ikää myöten, kuten kuulokin huononee ikää myöten. Olen eläkkeellä.

Toivottavasti saat apua ja vastauksia kuulopolilta.
      Olisi kiva tietää, saatko apua, jos olisi itsellenikin jotain uutta ja helpottavaa.

• korvatjamite

Hei, ja kiitos taas näistä,
        kyllä kerron kuulumiset jahka käyn poillla, vielä jokunen viikko. Juttua voisi jatkaa tuolla kuulo-osiossa, laitan ehkä sitten linkin tästä ketjusta sinne.

Kun tk-lääkäri passitti minut pikalähetteellä YO-sairaalan korvapolille -96, lääkäri sanoi kohtauksen johtuvan alhaisesta verenpaineesta ja kehotti syömään enemmän suolaista ja juomaan vettä. Onneksi en ryhtynyt suolansyöntiin! Nestetasapainosta olen aina pyrkinyt huolehtimaan muutenkin.
        Toisella yrittämällä sain meniere-diagnoosin, yksityisellä, pääsin siis aika vähällä ravaamisella. Ihan outo sairaus oli minulle silloin, mutta helpotuin suunnattomasti kun olin pelännyt kasvainta päässä tmv. Niin rajut oireet. Sittemmin tulin tuntemaan ettei tämäkään sairaus häävi matkakumppani ole.

Toivo elää ettei vasemmassa olisi lainkaan meniere, vaikka tk-lääkäri tietysti aiheestakin niin epäili, kuten itsekin. Vasempaan ei kuitenkaan ole tullut edes tinnitusta eli voisi olla tuo mainitsemasi alipaineisuus. Oikeassani on pysyvä kohina jonka voima ja taajuus vaihtelee mutta olen onnekas, tinnitus on useimmiten sen verran kesy että pystyn jättämään sen miltei huomiotta. Joskus harvoin stressi aikaansaa nopean reaktion jossa korva alkaa pauhata kuin jokin turbiini käynnistyisi päässäni. Siis todella uskomaton, kova, voimistuva ujellus. Kohtaus menee onneksi ohi n. tunnissa kun menen toviksi pitkäkseni.

Suunnilleen samat verenpaineet Sinulla kuin minulla, eikä omanikaan ole heitellyt suuremmin Diurexilla. (tuli nyt ihan puskista mieleen että onkohan menieerikoilla taipumusta matalaan verenpaineeseen??? eli se eka lääkärini ois ollut SIKÄLI jäljillä - tämä siis ihan oma mielijohteeni eikä vissiin kahden tapauksen perusteella kannattaisi johtopäätöksiin ryhtyä....ja suola ei joka tapauksessa ole ratkaisu!)

Nyt hyvät ajat meneillään joten voin olla ja elellä normaalisti. Hyviä vointeja Sinullekin toivon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe