Bentsot - toleranssi vs. riippuvuus

Mulla on mennyt reilun kuukauden ajan Rivatril -nimistä bentsoa, 0.5 - 4mg / vrk riippuen päivästä. Ajattelin, että minulle ei ole ehtinyt kehittyä kovin suurta riippuvuutta koska huomaan selkeästi lääkkeen vaikutuksen ottaessani 1mg, eli puolikkaan kerralla. Niinä päivinä kun yritän olla ilman, alkaa kuitenkin ahdistaa ja tulemaan ties minkälaisia oireita, vaikea sanoa onko ne bentsoviekkareita vai ei, koska kärsin suht. pahasta paniikkihäiriöstä muutenkin.

Eli kaksi kysymystä; 1. voiko siitä, että puolikas tabletti pistää olon rennoksi, (toleranssi ei älyttömän suuri) päätellä ettei riippuvuus myöskään ole ehtinyt kehittyä kovin pahaksi. (vai olenko kenties käsittänyt väärin, ja 1mg on suuri annos?)

2. Millaista annoksen vähentämistä suosittelisitte kun nyt olisi aika päästä tuosta myrkystä eroon.. riittäisiköhän 0,5 mg / pvä vai onko pudotus liian suuri... kokeilemallahan se muuten selviäisi mutta kuten sanoin, saatan välillä saada paniikkikohtauksia bentsoihin tai muihin aineisiin liittymättömistä syistä. Mitenköhän sen aidon vieroitusoireen voisi sitten erottaa peruspaniikkikohtauksesta en tiedä..
9305
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Voit olla jo riippuvainen. Ensin voisit pudottaa viikossa 0,5, sen jälkeen 0.25 per viikko ja lopussa 1.25. Per viikkoVaarana liian nopeassa pudotuksessa on alkuperäisten oireiden voimakas palaaminen. Mulle kävi niin. Itse käyttäisin ainakin kuukauden vieroitukseen mieluummin ehkä pari kuukautta.

Äänestä

Itse käytin Rivaa 1 mg /päivä, siis kaksi 0.5 mg tablettia iltaisin. Lopetin niin, että vähensin annoksesta neljä kertaa 0.25 mg. Koska pillerin voi puolittaa, 0.25 mg:n karsiminen on helppoa. Aluksi siis 0.75 mg kaksi viikkoa, siiten 0.5 mg kaksi viikkoa ja lopulta 0.25 mg kaksi viikkoa. Tällä systeemillä ei tullut vieroitusoireita. Tosin annostuskin oli alun perin pieni.

Äänestä
  • Tämä ohje on hyvä. Lisähuomautuksena että kuuntele omaa itteä oireiden suhteen ja vieroitustahdissa, älä aseta liian tiukkaa aikataulua ja yritä olla nostamatta annosta kun olet laskenut

    Äänestä

Mikäs oli käyttöaikasi sillä rivalla 1,5kk tuntuu liian nopealta ellei ole lyhyt käyttö takana.Itsellä ei kokemusta rivatrillistä.

Äänestä

Kannattaa ottaa avuksi risperdal lääkitys. Se peittää vieroitusoireet eikä itsessään aiheuta riippuvuutta. Kysy lääkäriltä sitä.

Äänestä
  • Onko tämä yleinenkin käyttötapa kyseiselle lääkkelle vai mistä keksit, kokemuksesta? En mielelläni koske psykoosilääkkeisiin, esim ketipinorista tuli hirveä olo, mutta jos on pakko niin täytyy laittaa korvan taa.

    Äänestä

Minulla oli migreenin estolääkityksenä Rivatril yli 10v 2x2mg. Vaidettiin toiseen migreeni lääkkeeseen vauhdissa eli kerrasta poikki. Ei oireita. Lääkettä käytetään ilmeisesti monen näköiseen vaivaan. mm. Lihasten rentoutukseen, jalkojen nykimiseen ym. Jotenkin täysin sivuvaikutukseton. Tai ei kyllä migreeni vaivannut kuin 1-2 kert. vuodessa. Siihen Ibusalia.

Äänestä

Itse käytin 5 kuukautta, max päiväannos 1.5mg, tein niin, että laskin päiväannosta kerran viikossa 1.5->1.0->0.75->0.5-->0.25-> ja kun tuossa niin päätin hakea apua kun pelkäsin oireiden tulevan takaisin ja sanotaan, että pahimmat vieroitusoireet tulevat vasta 4-6 pv kun lääke on kokonaan lopetettu. Asun Helsingissä ja menin lääkevieroitukseen neuvoja hakemaan entiseen Laakson sairaalaan. Tosi hyvä palvelu, rahasta ei ole puhuttu mitään. Sain miedomman bentzon tilalle (risolid),rivatrillin vaihdoin siihen ja nyt vähennän sitä pikkuhiljaa. Joka viikko sairaalassa tsekki sairaanhoitajan ja lääkärin kanssa ja todettu, että jos mutkia tulee matkaan niin heidän kanssaan sovin jatkosta. Idea olisi lopettaa tuo kesän aikana. En tiedä etenenkö liian hitaasti mutta en haluaisi oireiden uusiutumista.

Kannattaa tsekata kotikunnan lääkevieroitus jos tarvitset tukea tai neuvoja. Lisäksi paljon tietoa löytyy järvenpään sosiaalisairaalan suomentamassa ashton manuaalissa, löytyy googlaamalla.

Tsemppiä!

Äänestä
  • "tein niin, että laskin päiväannosta kerran viikossa 1.5->1.0->0.75->0.5-->0.25->" ...siis tuliko sinulla tuolla menetälmällä viekkareita vai tarkoititko että pelkäsit oireiden, joihin lääke oli alunperin tarkoitettu, tulevan takaisin?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


ven33 kirjoitti:

Mulla on mennyt reilun kuukauden ajan Rivatril -nimistä bentsoa, 0.5 - 4mg / vrk riippuen päivästä. Ajattelin, että minulle ei ole ehtinyt kehittyä kovin suurta riippuvuutta koska huomaan selkeästi lääkkeen vaikutuksen ottaessani 1mg, eli puolikkaan kerralla. Niinä päivinä kun yritän olla ilman, alkaa kuitenkin ahdistaa ja tulemaan ties minkälaisia oireita, vaikea sanoa onko ne bentsoviekkareita vai ei, koska kärsin suht. pahasta paniikkihäiriöstä muutenkin.

Eli kaksi kysymystä; 1. voiko siitä, että puolikas tabletti pistää olon rennoksi, (toleranssi ei älyttömän suuri) päätellä ettei riippuvuus myöskään ole ehtinyt kehittyä kovin pahaksi. (vai olenko kenties käsittänyt väärin, ja 1mg on suuri annos?)

2. Millaista annoksen vähentämistä suosittelisitte kun nyt olisi aika päästä tuosta myrkystä eroon.. riittäisiköhän 0,5 mg / pvä vai onko pudotus liian suuri... kokeilemallahan se muuten selviäisi mutta kuten sanoin, saatan välillä saada paniikkikohtauksia bentsoihin tai muihin aineisiin liittymättömistä syistä. Mitenköhän sen aidon vieroitusoireen voisi sitten erottaa peruspaniikkikohtauksesta en tiedä..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu