34 % epäilee evoluutiota

cretu---

Uskonetin artikkelissa väitetään, että vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan 34 % suomalaisista epäilee evoluutiota.

http://www.uskonet.fi/artikkelit/216/uskotko_evoluutioon

Ateistit yms. puhuvat usein siitä, että evoluutiota ei ole järkevää edes epäillä, koska se on niin moneen kertaan todistettu tieteelliseksi faktaksi. Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen. Vain biologiassa ja geologiassa ja tähtitieteissä yms. enemmistö on tieteellisen naturalismin kannalla. Jopa matemaatikkojen, fyysikkojen ja kemistien joukossa on paljon niitä, jotka pitävät totena luomisen, mutta epäilevät evoluutioteoriaa ja alkuräjähdysteoriaa.

74

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et sitten malttanut vetäytyä kuten eilen lupasit? Oliko eilen depressiovaihe menossa vai aukesiko korkki tavallista perusteellisemmin?

      Miksi olet ottanut 10 vuotta vanhan kyselyn? Miksi ilmeisen puolueelliselta osapuolelta? Muutama viikko sitten täällä esitettiin avaus, jonka mukaan usko evoluutioon ja ateismi kasvattaa suosiotaan jopa kreationismin luvatussa maassa Yhdysvalloissa.

    • cretu---

      Joku varmaan ihmettelee, miksi kirjoitan vielä tällä foorumilla, koska sanoin eilen lopettavani kirjoittelun. Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa - vasta sitten, kun koen tehtäväni täytetyksi ja kirjoittamisen tuhlaavan liiaksi aikaani ilman siitä koituvaan hyötyyn lukijoitani ajatellen. En saa olla liian itsekäs ja vetäytyä pois liian varhain, koska moni etsivä sielu voi löytää totuuden kirjoitusteni kautta.

      Tuo Joel Konttisen kirjoittama uutinen kertoo David Berlinskistä, jonka kanssa olen saanut kunnian vaihtaa ajatuksia moneen eri otteeseen, koska olemme kollegoja ja kreationisteja. ID-teorian yksi tarkoitus oli yhdistää eri uskontoja edustavat tiedemiehet tieteellisen kreationismin taakse, mutta valitettavasti se ajatus hautautui hyvin nopeasti Raamattua totena pitävien kristittyjen toilailujen vuoksi. Ei ihme, että ID-teoria ei saanut tuulta purjeisiinsa ja se alkaa olla lähellä loppuaan, niin että vain harrastelijat jaksavat jatkaa sen parissa.

      • "Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa - vasta sitten, kun koen tehtäväni täytetyksi ja kirjoittamisen tuhlaavan liiaksi aikaani ilman siitä koituvaan hyötyyn lukijoitani ajatellen. "

        Tuskin jutuistasi on ollut lukijoille muuta hyötyä kuin se, että käsitys kreationistien maailmankuvan vääristyneisyydestä on entisestään vahvistunut. Tässäkin ketjussa olet ehtinyt syyllistyä joko karkeaan valehteluun tai oman mielikuvituksesi tuottamaan satuiluun.


      • Sieltähän se JC:kin pilkistää.
        Oletko kokonaan unohtanut pyyntöni esittää ne todisteet, jotka mielestäsi osoittavat universumin ja maapallon olevan luodut?


      • cretu---
        marathustra kirjoitti:

        Sieltähän se JC:kin pilkistää.
        Oletko kokonaan unohtanut pyyntöni esittää ne todisteet, jotka mielestäsi osoittavat universumin ja maapallon olevan luodut?

        Kuka on JC? :-)

        Olen omasta mielestäni ainutlaatuinen koko maailmassa enkä ole vielä tähän mennessä löytänyt vertaistani luotujen joukossa. ;-)

        Niin, ja olen todistetusti kuningas Daavidin jälkeläinen Salomon sukulinjaa pitkin, mutta en pidä silti itseäni Israelille luvattuna iankaikkisena kuninkaana, vaikka juutalaiset ystäväni ja sukuni jäsenet ovat sellaisen väitteen esittäneet! :-)


      • cretu---
        cretu--- kirjoitti:

        Kuka on JC? :-)

        Olen omasta mielestäni ainutlaatuinen koko maailmassa enkä ole vielä tähän mennessä löytänyt vertaistani luotujen joukossa. ;-)

        Niin, ja olen todistetusti kuningas Daavidin jälkeläinen Salomon sukulinjaa pitkin, mutta en pidä silti itseäni Israelille luvattuna iankaikkisena kuninkaana, vaikka juutalaiset ystäväni ja sukuni jäsenet ovat sellaisen väitteen esittäneet! :-)

        Onko mainitsemasi JC juutalaista sukua? Vai onko hän eri sukukuntaa kuin minä, joka olen Juudan jälkeläinen suoraan hänestä alenevassa polvessa?


      • cretu--- kirjoitti:

        Onko mainitsemasi JC juutalaista sukua? Vai onko hän eri sukukuntaa kuin minä, joka olen Juudan jälkeläinen suoraan hänestä alenevassa polvessa?

        JC, kuten me kaikki olemme samaa, noin 4 mrd vuotta vanhaa sukulinjaa. Eikö ole hienoa, kestävä sukulinjamme on kestänyt lukemattomia katastrofeja, mutta silti olemme selvinneet.


      • cretu---
        Kampelatutkija kirjoitti:

        JC, kuten me kaikki olemme samaa, noin 4 mrd vuotta vanhaa sukulinjaa. Eikö ole hienoa, kestävä sukulinjamme on kestänyt lukemattomia katastrofeja, mutta silti olemme selvinneet.

        On tieteellisesti todistettu fakta, että kaikki nykyään elävät ihmiset eivät ole Juudan jälkeläisiä ja kuningas Daavidin jälkeläisiä alenevassa polvessa kuningas Salomon sukulinjassa. Minä olen todistetusti sen sukulinjan edustaja ja pidän yhtenä syynä vanhempieni surmaan tätä sukulinjaamme. Kuvastaa myös ateistien idioottimaisuutta, että he tappoivat vanhempani, mutta eivät minua, jolle joidenkin juutalaisten fanaattikojen mukaan maailman kuninkuus kuuluu iankakkisesti. Minä pidän pelkkkänä puppuna tuollaisia väitteitä ja elän elämääni ikään kuin en olisi kuninkaallista sukua. :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        On tieteellisesti todistettu fakta, että kaikki nykyään elävät ihmiset eivät ole Juudan jälkeläisiä ja kuningas Daavidin jälkeläisiä alenevassa polvessa kuningas Salomon sukulinjassa. Minä olen todistetusti sen sukulinjan edustaja ja pidän yhtenä syynä vanhempieni surmaan tätä sukulinjaamme. Kuvastaa myös ateistien idioottimaisuutta, että he tappoivat vanhempani, mutta eivät minua, jolle joidenkin juutalaisten fanaattikojen mukaan maailman kuninkuus kuuluu iankakkisesti. Minä pidän pelkkkänä puppuna tuollaisia väitteitä ja elän elämääni ikään kuin en olisi kuninkaallista sukua. :-)

        Vaatimattomuus ei todellakaan kuulu luonteenpiirteisiisi. Kohta varmaan väität olevasi uudestisyntynyt Jeesus? Yrität antaa kuvan älykkäästä, oppineesta ja sivistyneestä tohtoriksi väitelleestä maailmanmiehestä, mutta ignorantti arroganssi paistaa läpi valheellisuudestasi. Minkä alan tohtori herra cretu muuten on? Kai sen uskallat paljastaa, jotta voisimme kysellä ja hieman oppia sinulta?


      • cretu---
        Kampelatutkija kirjoitti:

        Vaatimattomuus ei todellakaan kuulu luonteenpiirteisiisi. Kohta varmaan väität olevasi uudestisyntynyt Jeesus? Yrität antaa kuvan älykkäästä, oppineesta ja sivistyneestä tohtoriksi väitelleestä maailmanmiehestä, mutta ignorantti arroganssi paistaa läpi valheellisuudestasi. Minkä alan tohtori herra cretu muuten on? Kai sen uskallat paljastaa, jotta voisimme kysellä ja hieman oppia sinulta?

        Tieteellinen urani kattaa tähän mennessä matematiikan, taloustieteen, kilpailuteorian, biokemian ja biologian tutkimusta, opetusta ja tieteellistä analyysia. Olen opiskellut myös jonkin verran filosofiaa, klassisia kieliä ja englantia. Olen tutustunut vapaa-aikanani ns. kirjauskontoihin ja muinaisiin uskontoihin.

        Suoritin tohtorin tutkintoni matemaattisella alalla kommunistisen diktatuurin alaisessa maassa.


      • cretu---
        Kampelatutkija kirjoitti:

        Vaatimattomuus ei todellakaan kuulu luonteenpiirteisiisi. Kohta varmaan väität olevasi uudestisyntynyt Jeesus? Yrität antaa kuvan älykkäästä, oppineesta ja sivistyneestä tohtoriksi väitelleestä maailmanmiehestä, mutta ignorantti arroganssi paistaa läpi valheellisuudestasi. Minkä alan tohtori herra cretu muuten on? Kai sen uskallat paljastaa, jotta voisimme kysellä ja hieman oppia sinulta?

        "...Vaatimattomuus ei todellakaan kuulu luonteenpiirteisiisi. Kohta varmaan väität olevasi uudestisyntynyt Jeesus?"

        Jälleensyntyminen ei kuulu uskomukseni piiriin. Nasaretilainen Jeesus on ainoa laatuaan maailman historiassa ja hän on kuollut. Hän ei synny uudestaan tai jälleen hänen jälkeensä eläneiden ihmisten historiassa. Tuollainen väite kuvastaa suurta typeryyttä ja vain ateisti voi pilkata minua tuolla tavalla. En ole uudestisyntynyt Jeesus, mutta olen hämmästyttävän älykäs kuningas Salomon jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. :-)


      • cretu---
        cretu--- kirjoitti:

        "...Vaatimattomuus ei todellakaan kuulu luonteenpiirteisiisi. Kohta varmaan väität olevasi uudestisyntynyt Jeesus?"

        Jälleensyntyminen ei kuulu uskomukseni piiriin. Nasaretilainen Jeesus on ainoa laatuaan maailman historiassa ja hän on kuollut. Hän ei synny uudestaan tai jälleen hänen jälkeensä eläneiden ihmisten historiassa. Tuollainen väite kuvastaa suurta typeryyttä ja vain ateisti voi pilkata minua tuolla tavalla. En ole uudestisyntynyt Jeesus, mutta olen hämmästyttävän älykäs kuningas Salomon jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. :-)

        Muuan kristitty ystäväni sanoi minun olevan Antikristus, joka saa kaiken vallan maailmassa. Jotkut sukulaiseni ovat sanoneet minun olevan hamashiach, joka vapauttaa kansamme ja korottaa sen maailman valtiaaksi. Voinet arvata, mitä mieltä olen näistä tulkinnoista? :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        Muuan kristitty ystäväni sanoi minun olevan Antikristus, joka saa kaiken vallan maailmassa. Jotkut sukulaiseni ovat sanoneet minun olevan hamashiach, joka vapauttaa kansamme ja korottaa sen maailman valtiaaksi. Voinet arvata, mitä mieltä olen näistä tulkinnoista? :-)

        Kyllä osaan hyvin arvata, tuollaiset toteamukset varmasti hivelevät narsistin egoa.


    • " Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen."

      Taas tuli räikeä vale. Mitä koulutetumpia ihmiset ovat, sen vähemmän uhe ovat uskonnollisia.
      "...yliluonnolliseen olentoon, kun taas USA:n kansallisen tiedeakatemian jäsenistä vain 7 % uskoo."

      https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiYwsnenbXUAhXhFJoKHR20DOUQFghUMAk&url=http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201502121079.pdf&usg=AFQjCNE3kNDI6roeIDH9gMpZuNnyNdHCew

      • cretu---

        "..." Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen."

        Taas tuli räikeä vale. Mitä koulutetumpia ihmiset ovat, sen vähemmän uhe ovat uskonnollisia...."

        Miten niin tuli räikeä vale? On fakta, että suurin osa maailman korkeasti koulutetuista ihmisistä uskoo luojaan ja vähemmistö ei usko. Luojaan uskovien määrä vähenee länsimaissa koulutustason noustessa, mutta se ei kumoa faktaa, jonka mukaan suurin osa maailman yliopistotason tutkinnon suorittaneista ja vielä opiskelevista ihmisistä uskoo luojaan ja pitää epätotena tai kyseenalaistaa evoluutioteorian. Sinä valehtelet, mutta tilastotieteelliset tutkimukset ilmoittavat totuuden tässä asiassa. :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        "..." Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen."

        Taas tuli räikeä vale. Mitä koulutetumpia ihmiset ovat, sen vähemmän uhe ovat uskonnollisia...."

        Miten niin tuli räikeä vale? On fakta, että suurin osa maailman korkeasti koulutetuista ihmisistä uskoo luojaan ja vähemmistö ei usko. Luojaan uskovien määrä vähenee länsimaissa koulutustason noustessa, mutta se ei kumoa faktaa, jonka mukaan suurin osa maailman yliopistotason tutkinnon suorittaneista ja vielä opiskelevista ihmisistä uskoo luojaan ja pitää epätotena tai kyseenalaistaa evoluutioteorian. Sinä valehtelet, mutta tilastotieteelliset tutkimukset ilmoittavat totuuden tässä asiassa. :-)

        Yliopistotason tutkinnon suorittanut ei vielä ole akateemikko, kuten väitteessäsi olit kirjoittanut. Kandikin on yliopistotason tutkinto. Jäit kiinni törkeästä valehtelusta ja nyt siirtelet maalitolppia. Akateemikoista Jumalaan uskoo alle 10 %, jopa läpiuskonnollisessa USA:ssa luku on niinkin pieni kuin 7%. Se ei taida olla suurin osa.

        Ja sitten voit näyttää edes sen tilaston, jonka mukaan suurin osa yliopistoitason suoriattaneista tai yliopistossa opiskelevista epäilee evoluutiota ja uskoo Jumalaan. Kirjoittelet tilastotieteellisistä tutkimuksista esittämättä ainuttakaan. Tyypillistä kreationistin kiemurtelua, kun jää kiinni valehtelusta.


      • cretu---
        agnoskepo kirjoitti:

        Yliopistotason tutkinnon suorittanut ei vielä ole akateemikko, kuten väitteessäsi olit kirjoittanut. Kandikin on yliopistotason tutkinto. Jäit kiinni törkeästä valehtelusta ja nyt siirtelet maalitolppia. Akateemikoista Jumalaan uskoo alle 10 %, jopa läpiuskonnollisessa USA:ssa luku on niinkin pieni kuin 7%. Se ei taida olla suurin osa.

        Ja sitten voit näyttää edes sen tilaston, jonka mukaan suurin osa yliopistoitason suoriattaneista tai yliopistossa opiskelevista epäilee evoluutiota ja uskoo Jumalaan. Kirjoittelet tilastotieteellisistä tutkimuksista esittämättä ainuttakaan. Tyypillistä kreationistin kiemurtelua, kun jää kiinni valehtelusta.

        Onko väestön tai sen osan totena pitämä teoria totuus? Jos on, niin silloin luominen on totuus sekä historiassa että nykyään, koska valtaosa ihmisistä pitää totena luomisen riippumatta koulutuksen tasosta. :-)


      • gsesegseg
        cretu--- kirjoitti:

        "..." Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen."

        Taas tuli räikeä vale. Mitä koulutetumpia ihmiset ovat, sen vähemmän uhe ovat uskonnollisia...."

        Miten niin tuli räikeä vale? On fakta, että suurin osa maailman korkeasti koulutetuista ihmisistä uskoo luojaan ja vähemmistö ei usko. Luojaan uskovien määrä vähenee länsimaissa koulutustason noustessa, mutta se ei kumoa faktaa, jonka mukaan suurin osa maailman yliopistotason tutkinnon suorittaneista ja vielä opiskelevista ihmisistä uskoo luojaan ja pitää epätotena tai kyseenalaistaa evoluutioteorian. Sinä valehtelet, mutta tilastotieteelliset tutkimukset ilmoittavat totuuden tässä asiassa. :-)

        Edes suurin osa luojaan uskovista ei kyseenalaista evoluutioteoriaa.


      • cretu---
        gsesegseg kirjoitti:

        Edes suurin osa luojaan uskovista ei kyseenalaista evoluutioteoriaa.

        Voisitko todistaa väitteesi viittaamalla tilastotieteelliseen tutkimukseen? Vai oliko tuo pelkkä aivopieru, jolle ei löydy mitään tieteellistä todistetta?


      • cretu--- kirjoitti:

        Onko väestön tai sen osan totena pitämä teoria totuus? Jos on, niin silloin luominen on totuus sekä historiassa että nykyään, koska valtaosa ihmisistä pitää totena luomisen riippumatta koulutuksen tasosta. :-)

        En minä ole sellaista väittänyt. Itse väitit, että akateemikoista suurin osa ewpäilee evoluutiota. Osoitin väitteesi vääräksi.
        Koulukutetuista ihmisistä pieni osa pitää luomistarua totena. Suomessa koko väestöstä evoluutiota vastustaa enää 11% tiedebarometrin mukaan. Miksi valehtelet siitäkin?

        Toisen kirjoittajan kommenttiin. " Edes suurin osa luojaan uskovista ei kyseenalaista evoluutioteoriaa."
        "Voisitko todistaa väitteesi viittaamalla tilastotieteelliseen tutkimukseen?"

        Sekä katolinen- ortodoksinen- että luterilainen kirkko tunnustavat evoluution. Taitaa käsittää ylivoimaisen valtaosan kristityistä.
        Oletko noin totaalisen pihalla kaikesta, vai miksi ihmeessä isket kirveesi kiveen jokaisessa väitteessäsi?

        Wiki:
        "Teistinen evoluutio ... Ortodoksinen ja Roomalais-katolinen kirkko sekä enemmistö protestanttisista ja juutalaisista yhteisöistä kannattaa tätä näkemystä."


    • Mielenkiintoista miten kreationismi saa jopa sellaisen kreationistin, joka ei usko Raamattuun valehtelemaan näin:

      "Tosiasia on kuitenkin se, että maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen. "

      Kreationismi on siis pahanlaatuinen mielenterveyden häiriö.

      "Joku varmaan ihmettelee, miksi kirjoitan vielä tällä foorumilla, koska sanoin eilen lopettavani kirjoittelun. Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa"

      Sinä lopetit, kun et kyennyt järkevästi selittämään kirahvin kaulaa evoluution kieltämisesi takia.

      • cretu---

        "...Kreationismi on siis pahanlaatuinen mielenterveyden häiriö..."

        Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)

        ""Joku varmaan ihmettelee, miksi kirjoitan vielä tällä foorumilla, koska sanoin eilen lopettavani kirjoittelun. Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa"

        Sinä lopetit, kun et kyennyt järkevästi selittämään kirahvin kaulaa evoluution kieltämisesi takia."

        En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana. Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi. Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)

        Touché! :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        "...Kreationismi on siis pahanlaatuinen mielenterveyden häiriö..."

        Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)

        ""Joku varmaan ihmettelee, miksi kirjoitan vielä tällä foorumilla, koska sanoin eilen lopettavani kirjoittelun. Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa"

        Sinä lopetit, kun et kyennyt järkevästi selittämään kirahvin kaulaa evoluution kieltämisesi takia."

        En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana. Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi. Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)

        Touché! :-)

        Eikä alunperin kalan kiduksen kiertänyt kaulahermo pääse evoluutiossa oikaisemaan, van se kiertää kirahvilla sydänvaltimon ja on n. 4 m pitkä järjellisen suunnittelun puolen metrin sijaan.


      • cretu---

        Kansani fundamentalistit sanovat ateisteja sioiksi samoin kuin muiden uskontojen edustajia (kristittyjä, muslimeja, monijumalisia). Minä olen sitä mieltä, että ateistia on lupa sanoa siaksi, mutta olisi loukkaus sikaa kohtaan sanoa sitä ateistiksi. :-)

        Jos joku väittää, että syntyperältään juutalaisilla ei ole huumorintajua tai älykkyyttä, niin katsokoon Woody Allenin elokuvia ja tutkikoon Albert Einsteinin tieteellisiä saavutuksia! Molemmat kuuluvat ateistien tai agnostikkojen joukkoon, mutta koska juutalaisuudessa ei ole kyse vain uskonnosta vaan myös kansasta, niin minäkin voin tunnustaa olevani juutalainen biologisen syntyperäni vuoksi. Uskonnolliselta kannalta en ole juutalainen enkä kristitty. Tunnen toki kirjauskonnot yhtä hyvin kuin omat taskuni ja paljon paremmin kuin ateistit keskimäärin. :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        "...Kreationismi on siis pahanlaatuinen mielenterveyden häiriö..."

        Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)

        ""Joku varmaan ihmettelee, miksi kirjoitan vielä tällä foorumilla, koska sanoin eilen lopettavani kirjoittelun. Niin lopetankin, mutta vasta sitten, kun minulla ei ole enää mitään sanottavaa"

        Sinä lopetit, kun et kyennyt järkevästi selittämään kirahvin kaulaa evoluution kieltämisesi takia."

        En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana. Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi. Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)

        Touché! :-)

        "Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)"

        Niin, sairaudentuntosikin puuttuu.

        "En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana."

        Et ole, koska jätit vastaamatta suoraan kysymykseen koskien kirahvin kaulaa. Niinhän minä sanoinkin.

        "Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi."

        Siis todistaako kirahvin kaulan kasvaminen evoluutiosta vai luomisesta?

        "Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)"

        Eli nytkö sinusta kirahvi onkin saanut pitkän kaulansa lajiutumalla okapin kanssa yhteisestä kantamuodosta evoluutioteorian mukaisesti eikä sitä olekaan erikseen luotu muutama miljoona vuotta sitten?

        "Touché! :-)"

        Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista.


      • cretu---
        agnoskepo kirjoitti:

        Eikä alunperin kalan kiduksen kiertänyt kaulahermo pääse evoluutiossa oikaisemaan, van se kiertää kirahvilla sydänvaltimon ja on n. 4 m pitkä järjellisen suunnittelun puolen metrin sijaan.

        Ärsyttääkö sinua se, että minä sanon rakastavani sinua! Hyvä rakas ystäväni! :-)

        Joku kristitty esitti täällä taannoin hyviä ajatuksia siitä, miten Jumalan kieltävät ihmiset pelkäävät joutuvansa älykkäämpien ihmisten kynnysmatoiksi ja "syömiksi". Kamppailu olemassaolosta ja suosiosta ihmisten populaatioissa on ilmiselvä. Jos Jumala on sellainen kuin ajattelen hänen olevan, niin hän pitää huolen heikoista ja orvoista, niin että he kasvavat vahvoiksi aikuisiksi ja voivat suorittaa tohtorintutkinnon niin kuin minä vaikeissa olosuhteissa ja elämäntilanteessa. :-( Luoja antoi minulle kuitenkin uskollisen ja hyvän vaimon, jonka kanssa olen saanut viettää rikasta elämää yltäkylläisyydessä maassa, joka ei ole minun kotimaani.


      • cretu--- kirjoitti:

        Ärsyttääkö sinua se, että minä sanon rakastavani sinua! Hyvä rakas ystäväni! :-)

        Joku kristitty esitti täällä taannoin hyviä ajatuksia siitä, miten Jumalan kieltävät ihmiset pelkäävät joutuvansa älykkäämpien ihmisten kynnysmatoiksi ja "syömiksi". Kamppailu olemassaolosta ja suosiosta ihmisten populaatioissa on ilmiselvä. Jos Jumala on sellainen kuin ajattelen hänen olevan, niin hän pitää huolen heikoista ja orvoista, niin että he kasvavat vahvoiksi aikuisiksi ja voivat suorittaa tohtorintutkinnon niin kuin minä vaikeissa olosuhteissa ja elämäntilanteessa. :-( Luoja antoi minulle kuitenkin uskollisen ja hyvän vaimon, jonka kanssa olen saanut viettää rikasta elämää yltäkylläisyydessä maassa, joka ei ole minun kotimaani.

        Jumalan kieltävät ihmiset ovat tutkitusti keskimäärin jonkin verran uskovia älykkäämpiä. Tiedän oman ÄO:ni eikä minulla ole sen suhteen mitään hävettävää, kuten ilmeisesti useillakin palstalla kirjoittavilla kreationisteilla; ainakin jos ulosannista voi jotain päätellä.

        Mielistely on ihmisessä halveksittava piirre, vaikka se ei minua erityisesti ärsytäkään.


      • cretu---

        "...kreationistin, joka ei usko Raamattuun..."

        Ymmärrän sen ajatuksen, jota haet tuolla väitteelläsi. En ole koskaan sanonut, että en usko Raamattuun. Minä en usko sen kirjaimelliseen tulkintaan, mutta pidän totena sen kertomukset koskien Israelin historiaa, mutta näen myös niiden kertomusten sisältävän monia taruja ja legendoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Veljeni Louis Ginzberg on kirjoittanut juutalaisista taruista kertovan kirjan, jonka taruihin osa Raamatun teksteistä nojaa. Totuuden kanssa näillä taruilla ei ole mitään tekemistä. :-)

        https://philologos.org/__eb-lotj/

        Louis ehti nähdä päivänvaloni, mutta minulla ei ollut koskaan kunniaa tavata häntä. Miten selität tuon väitteen valheeksi? :-)


      • "Miten selität tuon väitteen valheeksi? :-)"

        Siten, että tutki asiaa vaikkapa Wikipediasta lähteineen:

        "The vast majority of the scientific community and academia supports evolutionary theory as the only explanation that can fully account for observations in the fields of biology, paleontology, molecular biology, genetics, anthropology, and others.[18][19][20][21][22] One 1987 estimate found that "700 scientists ... (out of a total of 480,000 U.S. earth and life scientists) ... give credence to creation-science".[23] A 1991 Gallup poll found that about 5% of American scientists (including those with training outside biology) identified themselves as creationists.[24][25]"


      • moloch_horridus kirjoitti:

        "Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)"

        Niin, sairaudentuntosikin puuttuu.

        "En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana."

        Et ole, koska jätit vastaamatta suoraan kysymykseen koskien kirahvin kaulaa. Niinhän minä sanoinkin.

        "Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi."

        Siis todistaako kirahvin kaulan kasvaminen evoluutiosta vai luomisesta?

        "Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)"

        Eli nytkö sinusta kirahvi onkin saanut pitkän kaulansa lajiutumalla okapin kanssa yhteisestä kantamuodosta evoluutioteorian mukaisesti eikä sitä olekaan erikseen luotu muutama miljoona vuotta sitten?

        "Touché! :-)"

        Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista.

        Eipä kreationistilta näytä tulevan vastauksia suoriinkaan kysymyksiin. Olenko yllättynyt? LOL.


      • cretu---
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Jos tuntisin paremmin hymiöt, niin laittaisin tähän tilanteeseen sopivan sellaisen. :-)"

        Niin, sairaudentuntosikin puuttuu.

        "En ole keskustellut kertaakaan kirahvin kaulasta täällä kirjoittamisen aikana."

        Et ole, koska jätit vastaamatta suoraan kysymykseen koskien kirahvin kaulaa. Niinhän minä sanoinkin.

        "Kirahveilla on seitsemän kaulanikamaa niin kuin muillakin nisäkkäillä. Kaulanikaman koon vaihtelu on lajin sisäistä muuntelua eikä todista evoluutiota todeksi."

        Siis todistaako kirahvin kaulan kasvaminen evoluutiosta vai luomisesta?

        "Sama biologinen rakenne voi vaihdella koon tai ulkomuodon puitteissa, mutta se ei muutu toiseksi biologiseksi rakenteeksi niin kuin evoluutiosadussa väitetään. :-)"

        Eli nytkö sinusta kirahvi onkin saanut pitkän kaulansa lajiutumalla okapin kanssa yhteisestä kantamuodosta evoluutioteorian mukaisesti eikä sitä olekaan erikseen luotu muutama miljoona vuotta sitten?

        "Touché! :-)"

        Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista.

        "...Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista..."

        Ihmisellä ja simpanssilla ei ole yhteistä kantamuotoa, joten kysymyksesi on irrelevantti. Kaikki fossiilit ovat joko ihmisapinoiden tai ihmisten fossiileja. Osa on voinut kuolla sukupuuttoon, osa elää vielä lajin sisäisen muuntumisen todisteena. Todisteeni luomisesta on aukoton. :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        "...Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista..."

        Ihmisellä ja simpanssilla ei ole yhteistä kantamuotoa, joten kysymyksesi on irrelevantti. Kaikki fossiilit ovat joko ihmisapinoiden tai ihmisten fossiileja. Osa on voinut kuolla sukupuuttoon, osa elää vielä lajin sisäisen muuntumisen todisteena. Todisteeni luomisesta on aukoton. :-)

        Kukaan antropologi ei taida allekirjoittaa väitettäsi.
        Kumpaan ryhmään itse luet Homo heidelbergensisin ja H. Neandertalin?

        Sinulla ei ole muuta todistetta luomisesta kuin harhainen uskomuksesi.


      • cretu---
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Miten selität tuon väitteen valheeksi? :-)"

        Siten, että tutki asiaa vaikkapa Wikipediasta lähteineen:

        "The vast majority of the scientific community and academia supports evolutionary theory as the only explanation that can fully account for observations in the fields of biology, paleontology, molecular biology, genetics, anthropology, and others.[18][19][20][21][22] One 1987 estimate found that "700 scientists ... (out of a total of 480,000 U.S. earth and life scientists) ... give credence to creation-science".[23] A 1991 Gallup poll found that about 5% of American scientists (including those with training outside biology) identified themselves as creationists.[24][25]"

        Ymmärsit väärin kysymykseni. Kirjoitin näin:

        "Louis ehti nähdä päivänvaloni, mutta minulla ei ollut koskaan kunniaa tavata häntä. Miten selität tuon väitteen valheeksi? :-) "

        Louis Binzberg nukkui pois marraskuussa 1953, mutta siitä huolimatta hän näki päivänvaloni ja minä en ole koskaan tavannut häntä. Tässä on älykäs dilemma, jota apinat eivät voi ratkaista. :-)


      • cretu---
        agnoskepo kirjoitti:

        Jumalan kieltävät ihmiset ovat tutkitusti keskimäärin jonkin verran uskovia älykkäämpiä. Tiedän oman ÄO:ni eikä minulla ole sen suhteen mitään hävettävää, kuten ilmeisesti useillakin palstalla kirjoittavilla kreationisteilla; ainakin jos ulosannista voi jotain päätellä.

        Mielistely on ihmisessä halveksittava piirre, vaikka se ei minua erityisesti ärsytäkään.

        Jos ihmisen ÄO on yli 150, niin voiko hän pitää totena luomisen ja kyseenalaistaa evoluutosadun ja alkuräjähdysteorian?


      • cretu---
        agnoskepo kirjoitti:

        Kukaan antropologi ei taida allekirjoittaa väitettäsi.
        Kumpaan ryhmään itse luet Homo heidelbergensisin ja H. Neandertalin?

        Sinulla ei ole muuta todistetta luomisesta kuin harhainen uskomuksesi.

        En ota kantaa asioihin, joita en tunne. Voin silti esittää mielipiteeni. Heidelbergin ihminen ja Neandertalin ihminen ovat luultavasti nykyihmisien esi-isiä ja saman biologisen lajin edustajia. Neandertalin ihmisen aivojen tilavuus oli hieman nykyihmisen aivojen tilavuutta suurempi. Nykyään elävien naisten aivojen tilavuus on keskimäärin pienempi kuin miesten. Jos aivojen tilavuus olisi ainoa kriteeri älykkyyden määrittämiseen, niin minkä johtopäätöksen siis teet? Miksi aivojen tilavuus olisi laskenut Neandertalin ihmisen jälkeen?


      • Rimanalitus
        cretu--- kirjoitti:

        Jos ihmisen ÄO on yli 150, niin voiko hän pitää totena luomisen ja kyseenalaistaa evoluutosadun ja alkuräjähdysteorian?

        Älykyys tai koulutus ei kokonaan sulje pois irrationaalisia uskomuksia, vaikkakin se rajoittaa sellaisiin uskomista. Paljon enemmän on ihmisiä, joilla ÄO on yli 150 ja jotka uskovat sekä alkuräjähdykseen että evoluutioon.

        Argumenttisi alkavat olla kiusallisen heikkoja.


      • kokoeiolekaikki
        cretu--- kirjoitti:

        En ota kantaa asioihin, joita en tunne. Voin silti esittää mielipiteeni. Heidelbergin ihminen ja Neandertalin ihminen ovat luultavasti nykyihmisien esi-isiä ja saman biologisen lajin edustajia. Neandertalin ihmisen aivojen tilavuus oli hieman nykyihmisen aivojen tilavuutta suurempi. Nykyään elävien naisten aivojen tilavuus on keskimäärin pienempi kuin miesten. Jos aivojen tilavuus olisi ainoa kriteeri älykkyyden määrittämiseen, niin minkä johtopäätöksen siis teet? Miksi aivojen tilavuus olisi laskenut Neandertalin ihmisen jälkeen?

        "Jos aivojen tilavuus olisi ainoa kriteeri älykkyyden määrittämiseen, niin minkä johtopäätöksen siis teet? Miksi aivojen tilavuus olisi laskenut Neandertalin ihmisen jälkeen? "

        Kysymys vaikuttaa sangen irrelevantilta kun ottaa huomioon sen, että aivojen tilavuus ei suinkaan ole ainoa kriteeri älykkyyden määrittelyyn. Tai kummoinen kriteeri ylipäänsä.


      • Rimanalitus kirjoitti:

        Älykyys tai koulutus ei kokonaan sulje pois irrationaalisia uskomuksia, vaikkakin se rajoittaa sellaisiin uskomista. Paljon enemmän on ihmisiä, joilla ÄO on yli 150 ja jotka uskovat sekä alkuräjähdykseen että evoluutioon.

        Argumenttisi alkavat olla kiusallisen heikkoja.

        "Älykyys tai koulutus ei kokonaan sulje pois irrationaalisia uskomuksia, vaikkakin se rajoittaa sellaisiin uskomista."
        Noinhan se on. On älykkäitä ihmisiä, jotka laittavat vasemman jalan sukan ensimmäisenä jalkaan, ehkäpä käyttävät jotain tiettyä vaatepartta tärkeissä tapahtumissa, varmistavat jäikö se hella tai kahvinkeitin päälle tai tulihan se ulko-ovi lukkoon. Kuten Pekka Reinikaisen tapauksessa, niin ei se, että ihminen on kretu tarkoita, että ihminen olisi tyhmä tai se, että ihminen on ydinfyysikko, tarkoita etteikö ihminen olisi taikauskoinen.


      • kokoeiolekaikki kirjoitti:

        "Jos aivojen tilavuus olisi ainoa kriteeri älykkyyden määrittämiseen, niin minkä johtopäätöksen siis teet? Miksi aivojen tilavuus olisi laskenut Neandertalin ihmisen jälkeen? "

        Kysymys vaikuttaa sangen irrelevantilta kun ottaa huomioon sen, että aivojen tilavuus ei suinkaan ole ainoa kriteeri älykkyyden määrittelyyn. Tai kummoinen kriteeri ylipäänsä.

        Aivojen koon korrelointi ihmisen älykkyyden kanssa resonoi ajattelutapaa 1800- ja 1900-luvun taitteesta ja sisältää myöskin ajatuksen eriarvoisista "roduista" joka on kyllä varmaan melkein kaikkien kretujen hyväksymä näkemys, kun se on niin mukavan raamatullinen.


      • cretu---
        kokoeiolekaikki kirjoitti:

        "Jos aivojen tilavuus olisi ainoa kriteeri älykkyyden määrittämiseen, niin minkä johtopäätöksen siis teet? Miksi aivojen tilavuus olisi laskenut Neandertalin ihmisen jälkeen? "

        Kysymys vaikuttaa sangen irrelevantilta kun ottaa huomioon sen, että aivojen tilavuus ei suinkaan ole ainoa kriteeri älykkyyden määrittelyyn. Tai kummoinen kriteeri ylipäänsä.

        "...aivojen tilavuus ei suinkaan ole ainoa kriteeri älykkyyden määrittelyyn..."

        Ei niin. Jos olisi, niin maailman älykkäimmät olennot olisivat sinivalaita.

        Jostakin ihmeen syystä osa naturalisteistä vetoaa toistuvasti aivojen tilavuuteen todistaessaan evoluutiosta. Jos aivojen tilavuus olisi todiste suuremmasta tai pienemmästä älykkyydestä, niin se todistaisi Neandertalien ihmisen olleen älykkäämpi kuin nykyihminen. Naiset olisivat sen teorian mukaan vähemmän älykkäitä kuin miehet, koska heidän aivonsa ovat keskimäärin pienemmät kuin miesten aivot. Jos ateisti sanoisi tuon teorian naisystävälleen, niin pillun saanti loppuisi siihen. :-) Jotakin järkeä ateisteilla on siis jäljellä, kun valehtelevat naarailleen näiden älykkyydestä... ;-) No, sikojahan ne ateistit noin tieteellisesti tulkittuna ovat, mutta olisi loukkaus sikoja kohtaan sanoa sikaa ateistiksi! :-)


      • cretu---
        cretu--- kirjoitti:

        Ymmärsit väärin kysymykseni. Kirjoitin näin:

        "Louis ehti nähdä päivänvaloni, mutta minulla ei ollut koskaan kunniaa tavata häntä. Miten selität tuon väitteen valheeksi? :-) "

        Louis Binzberg nukkui pois marraskuussa 1953, mutta siitä huolimatta hän näki päivänvaloni ja minä en ole koskaan tavannut häntä. Tässä on älykäs dilemma, jota apinat eivät voi ratkaista. :-)

        Louis "Binzberg " on siis tietenkin Louis Ginzberg. Pahoittelen kirjoitusvirhettä. :-)


      • cretu---

        Tämän viestin lukeminen saa minut räjähtämään nauruun kerta toisensa jälkeen. :-)


      • cretu---

        Ei tarvitse mennä edes niin kauas historiassa taaksepäin. Olenhan jo sanonut, että rakkaani näki päivänvalon vuonna 1950 ja hän on syy, miksi asun Suomessa. Vanhempani tapettiin kommunistisessa diktatuurissa vallankumouksen ja kommunimsin vastustajina. Minä sain elää ja kasvaa, niin että suoritin tohtorin tutkinnon naturastiseen tieteelliseen käsitykseen uskovassa maassa. Kun paljastin pitäväni luomista tieteellisenä totuutena, minulta evättiin virka paikallisessa yliopistossa ja jouduin maanpakoon. Sen tuloksena tapasin ihanimman olennon maailmanhistoriassa ja rakastan häntä kuolemaani asti. Suomella on ollut jotakin hyvää annettavaa minulle kaiken sen pahan ohella, jota Matti Leisola ja minä olemme saaneet kokea tieteellisen uramme aikana ateistien toimesta. :-(


      • cretu---
        cretu--- kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä edes niin kauas historiassa taaksepäin. Olenhan jo sanonut, että rakkaani näki päivänvalon vuonna 1950 ja hän on syy, miksi asun Suomessa. Vanhempani tapettiin kommunistisessa diktatuurissa vallankumouksen ja kommunimsin vastustajina. Minä sain elää ja kasvaa, niin että suoritin tohtorin tutkinnon naturastiseen tieteelliseen käsitykseen uskovassa maassa. Kun paljastin pitäväni luomista tieteellisenä totuutena, minulta evättiin virka paikallisessa yliopistossa ja jouduin maanpakoon. Sen tuloksena tapasin ihanimman olennon maailmanhistoriassa ja rakastan häntä kuolemaani asti. Suomella on ollut jotakin hyvää annettavaa minulle kaiken sen pahan ohella, jota Matti Leisola ja minä olemme saaneet kokea tieteellisen uramme aikana ateistien toimesta. :-(

        Liekö viinapullon korkki syynä tekemiini kirjoitusvirheisiin vai mikä, mutta lukija ymmärsi varmasti ajatukset, joita viestini sisälsi. :-)


      • cretu---

        Ihanaa! On hienoa lukea kaltaisesi ihmisen kirjoituksia! Valitettavasti osa ateisteista ei ole yhtä suorapuheisia kuin sinä, mutta heidän vihansa teistejä kohtaan ei jää huomiotta kaiken teeskentelevän valehtelun aikana. Jos ateistit saisivat vallan maailmassa, niin he tappaisivat teistit, koska eivät voi sulattaa heidän totuudellisia väitteitään luojasta. :-)


      • cretu--- kirjoitti:

        "...aivojen tilavuus ei suinkaan ole ainoa kriteeri älykkyyden määrittelyyn..."

        Ei niin. Jos olisi, niin maailman älykkäimmät olennot olisivat sinivalaita.

        Jostakin ihmeen syystä osa naturalisteistä vetoaa toistuvasti aivojen tilavuuteen todistaessaan evoluutiosta. Jos aivojen tilavuus olisi todiste suuremmasta tai pienemmästä älykkyydestä, niin se todistaisi Neandertalien ihmisen olleen älykkäämpi kuin nykyihminen. Naiset olisivat sen teorian mukaan vähemmän älykkäitä kuin miehet, koska heidän aivonsa ovat keskimäärin pienemmät kuin miesten aivot. Jos ateisti sanoisi tuon teorian naisystävälleen, niin pillun saanti loppuisi siihen. :-) Jotakin järkeä ateisteilla on siis jäljellä, kun valehtelevat naarailleen näiden älykkyydestä... ;-) No, sikojahan ne ateistit noin tieteellisesti tulkittuna ovat, mutta olisi loukkaus sikoja kohtaan sanoa sikaa ateistiksi! :-)

        Aivojen koko suhteessa kehon kokoon korreloi kyllä kognitiivisten kykyjen kanssa, mutta pelkkä aivojen tilavuus ei tietenkään älykyyttä määritä. Kukaan ei kai ole sellaista väittänyt. Aivojen koon kasvaminen on selvästi kytköksissä ihmisen evoluutioon.

        " Heidelbergin ihminen ja Neandertalin ihminen ovat luultavasti nykyihmisien esi-isiä ja saman biologisen lajin edustajia."
        Heidelbergin ihminen oli selvästi eri lajia kuin sapiens ja varmuudella kantalajimme. Välimuotoja on löydetty.
        Neandetalilainen oli sisarlajimme, jonka kanssa jopa risteydyimme, mutta silti nedut on määritelty omaksi lajikseen. Neandertalit eivät olleet nykyihmisen varhaismuotoja, vaan heidebergensisistä kehittynyt sisarlaji. Homo antecessor oli Heidelbergin ihmistä edeltävä laji ja sekin selvästi eri lajinsa. Jutut siitä, että ihmisen edeltäjät ovat joko ihmisiä tai apinoita ovat täyttä roskaa, jota yksikään alan tutkija ei allekirjoita.
        Eli väärin meni sekin väite.


      • cretu--- kirjoitti:

        Ihanaa! On hienoa lukea kaltaisesi ihmisen kirjoituksia! Valitettavasti osa ateisteista ei ole yhtä suorapuheisia kuin sinä, mutta heidän vihansa teistejä kohtaan ei jää huomiotta kaiken teeskentelevän valehtelun aikana. Jos ateistit saisivat vallan maailmassa, niin he tappaisivat teistit, koska eivät voi sulattaa heidän totuudellisia väitteitään luojasta. :-)

        Kreationistien väitteissä on hyvin vähän totuudellisuutta ja mitä tappamiseen tulee, niin katsohan tänään telkkua.
        Iltalehti. Tänään TV:ssa:
        "Vitalin näkemyksillä on kannattajia. Samaa linjaa ajaa God's Will- eli Jumalan tahto -järjestö. Sen johtajana toimii pelkällä etunimellä esiteltävä Dmitri.
        - Homot ovat Jumalan vihollisia, hän tuomitsee.
        Dmitri olisi valmis paljon radikaaleimpiinkin tekoihin, mikäli laki vain sallisi.
        - Kivittäisin homot kuoliaaksi kuten Raamatussa."

        Eli sellaista uskovaisuutta naapurissa.


      • kretuihin-ei-voi-luottaa

        ----- Mielenkiintoista miten kreationismi saa jopa sellaisen kreationistin, joka ei usko Raamattuun valehtelemaan näin:

        Itse en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kretujen teksteissä on tuollaisia ilmiselviä valheita. Kirjoittavat he mistä tahansa aiheesta, niin melkein aina vähintään sivulauseesta löytyy jokin valhe tai vääristely.
        On aivan liian naiivia luottaa heidän rehellisyyteensä tai siihen että he muka vain vilpittömästi erehtyisivät. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että jokaisessa kommentissa tehdään jonkinlaista vilunkia ja joka ikinen faktaväite on tarkistettava toisesta lähteestä.
        Valitettavasti ideologian puolustaminen on voittanut heidän piirissään faktat ja rehellisyyden.


      • olet.ihan.outo
        agnoskepo kirjoitti:

        Jumalan kieltävät ihmiset ovat tutkitusti keskimäärin jonkin verran uskovia älykkäämpiä. Tiedän oman ÄO:ni eikä minulla ole sen suhteen mitään hävettävää, kuten ilmeisesti useillakin palstalla kirjoittavilla kreationisteilla; ainakin jos ulosannista voi jotain päätellä.

        Mielistely on ihmisessä halveksittava piirre, vaikka se ei minua erityisesti ärsytäkään.

        "Mielistely on ihmisessä halveksittava piirre"

        Miksi? Minusta taas väkivaltaisuus on halveksittava piirre. Ja ateistinen omahyväisyys.


      • sorvaaja-Allu
        olet.ihan.outo kirjoitti:

        "Mielistely on ihmisessä halveksittava piirre"

        Miksi? Minusta taas väkivaltaisuus on halveksittava piirre. Ja ateistinen omahyväisyys.

        Olen huomannut työpaikallani sen että ateistit mielistelevät työnjohtajia ja valehtelevat heille. Kristityt puhuvat totta ja heidän sanojensa takana ovat myös tehokkuutta kuvaavat luvut.


      • Arvaaja-Sollu
        sorvaaja-Allu kirjoitti:

        Olen huomannut työpaikallani sen että ateistit mielistelevät työnjohtajia ja valehtelevat heille. Kristityt puhuvat totta ja heidän sanojensa takana ovat myös tehokkuutta kuvaavat luvut.

        Minä taas olen huomannut omalla työpaikallani sen, että kristityt mielistelevät työnjohtajia ja valehtelevat heille. Ateistit puhuvat totta ja heidän sanojensa takana ovat myös tehokkuutta kuvaavat luvut.


      • cretu--- kirjoitti:

        "...Kerropa vielä, mikä toinen biologinen rakenne olisi tarvittu käsityksesi mukaan siihen, että ihmisen evoluutio simpanssien kanssa yhteisestä kantamuodosta olisi ollut mahdollista..."

        Ihmisellä ja simpanssilla ei ole yhteistä kantamuotoa, joten kysymyksesi on irrelevantti. Kaikki fossiilit ovat joko ihmisapinoiden tai ihmisten fossiileja. Osa on voinut kuolla sukupuuttoon, osa elää vielä lajin sisäisen muuntumisen todisteena. Todisteeni luomisesta on aukoton. :-)

        "Ihmisellä ja simpanssilla ei ole yhteistä kantamuotoa, joten kysymyksesi on irrelevantti."

        Itse asiassa se on tieteellisesti varmistettu, että kyllä on, mutta väistit kysymykseni epärehellisyyttäsi vaikka olin muotoillut sen niin, että olisit voinut siihen vastata vaikka et iste uskokaan tieteen näkemykseen.

        "Kaikki fossiilit ovat joko ihmisapinoiden tai ihmisten fossiileja."

        Tietenkin, koska ihmisten edeltäjät luokitellaan ihmisapinoiksi.

        "Osa on voinut kuolla sukupuuttoon, osa elää vielä lajin sisäisen muuntumisen todisteena. Todisteeni luomisesta on aukoton. :-)"

        Ei ole, kuvaamasi käsitys on silkkaa humpuukia.


      • kretuihin-ei-voi-luottaa kirjoitti:

        ----- Mielenkiintoista miten kreationismi saa jopa sellaisen kreationistin, joka ei usko Raamattuun valehtelemaan näin:

        Itse en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kretujen teksteissä on tuollaisia ilmiselviä valheita. Kirjoittavat he mistä tahansa aiheesta, niin melkein aina vähintään sivulauseesta löytyy jokin valhe tai vääristely.
        On aivan liian naiivia luottaa heidän rehellisyyteensä tai siihen että he muka vain vilpittömästi erehtyisivät. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että jokaisessa kommentissa tehdään jonkinlaista vilunkia ja joka ikinen faktaväite on tarkistettava toisesta lähteestä.
        Valitettavasti ideologian puolustaminen on voittanut heidän piirissään faktat ja rehellisyyden.

        "Itse en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kretujen teksteissä on tuollaisia ilmiselviä valheita."

        Tämä on itsellenikin todella suuri mysteeri. Kukaan tavallinen ihminen ei valehtele käytännössä jokaikisessä kirjoituksessan, mutta kreationistit, jotka väittävät uskovansa Jumalaan, joka on totuus, tekevät sitä jatkuvasti, vaikka äkkiseltään luulisi, että asia olisi juuri päinvastoin. Noviisi tälläkin palstalla voisi kuvitella, että Herran pelko saisi kreationistit pysymään totuudessa, tarkistamaan väitteensä, että ovatko ne totta ja esittämään vain todeksi tietämiänsä väitteitä sen sijaan, että he valehtelevat aivan ilmiselvistä asioista, kuten nyt aloittaja esim. siitä, että muka "maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen". Tällaiset valheet kun ovat niin helposti kenen tahansa tarkistettavissa ja osoitettavissa valheiksi.

        "Kirjoittavat he mistä tahansa aiheesta, niin melkein aina vähintään sivulauseesta löytyy jokin valhe tai vääristely."

        Juuri näin. Enkä tarkoita edes palstan selvästi mytomaniaan tai johonkin muuhun mielenterveyden häiriöön, kuten narsismiin sairastuneita kreationisteja, vaan aivan tavallisia palstalle kirjoittavia kreationisteja, joilla ei ole mitään diagnoosia. Kreationistien on näemmä käytännössä mahdotonta puhuia totta.

        "On aivan liian naiivia luottaa heidän rehellisyyteensä tai siihen että he muka vain vilpittömästi erehtyisivät. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että jokaisessa kommentissa tehdään jonkinlaista vilunkia ja joka ikinen faktaväite on tarkistettava toisesta lähteestä."

        Täsmälleen näin. Mitä tahansa kreationisti väittää, kannattaa aina tarkistaa muualta, koska kreationismiin kuuluu tuo valehtelu olennaisena osana, jotenkin sisäänrakennettuna. Jos joku muu, enkä nyt tietenkään tarkoita trolleja tms. kirjoittaa jotain, niin lähtökohtaisesti hänen sanomaansa voi luottaa. Kreationistien kohdalla näin ei ole, mikä on itsestänikin täysin uskomatonta, mutta valitettavasti totta, minkä olen havainnut monivuotisen palstahistoriani aikana. Muistan, että RepeRuutikallo kertoi aikoinaan samasta havainnosta: hänkin tuli palstalle luottaen siihen, että varsinkin uskovaisten muka täytyisi olla rehellisiä. Tuosta luulosta hänkin pääsi nopeasti eroon seurattuaan palstan kreationistien kirjoituksia.

        "Valitettavasti ideologian puolustaminen on voittanut heidän piirissään faktat ja rehellisyyden."

        Sekin olisi vielä jotenkin ymmärrettävää, mutta kun kreationistit oikeasti valehtelevat lähes kaikesta mahdollisesta, kuten aloittaja siitä, että muka "maailman korkeasti koulutetuista akateemikoista suurin osa epäilee evoluutiota ja pitää totena luomisen".


    • cretu---

      Jumalaan/luojaan uskovia ihmisiä on maailmassa valtaenemmistö, mutta koulutustason lisääntyessä heidän suhteellinen osuutensa pienenee.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015041319512587_uu.shtml

      Suomen tilanne:

      https://yle.fi/uutiset/3-9263253

      Yhdysvalloissa ei pidetä ateismia suotuisana maailmankatsomuksena haettaessa poliittiseen virkaan kuten presidentiksi tai parinmuodostuksessa. Minkä tahansa uskonnon edustaja koetaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin ateisti, koska ateistit eivät nauti suurta luottamusta ihmisten mielissä Yhdysvalloissa. Mistä se mahtaa johtua?

      https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/amerikka-ei-usko-ateisteihin/

    • Sitten vähän faktaa nykytilanteesta.
      Tiedebarometri 2016 kertoo evoluutioon uskomisesta seuraavaa, kun kysymys oli "Ihminen on kehittynyt vuosimiljoonien aikana muista, varhaisemmista eläinlajeista" Sivu 78.

      Täysin- tai jokseenkin samaa mieltä 71 %.
      EOS 18%
      Täysin- tai jokseenkin eri mieltä 11 %.

      Jos uskonetin tutkimus on oikein laadittu, niin evoluutiota epäilleiden osuus on suorastaan romahtanut vuosikymmenessä. Tiedebarometrissa näkyy selvä laskeva trendi evoluutioteorian epäilyn suhteen, mutta 2007 epäilijöitä oli kuitenkin vain 13 %, ei 34 %. Evouutioon uskovien määrä taas oli kyseisestä vuodesta noussut 5% yksikköä.

      http://www.tieteentiedotus.fi/files/Tiedebarometri_2016.pdf

      • Selvisihän se, kun avasin cretun linkin. Tuo "Uskonet" sivuston artikkeli perustui samiseen tiedebarometriin, mutta tulkinta oli vähän toinen. Epäilijöihin oli laskettu myös "vaikea sanoa" vastaukset. Niitä oli 2007 21%, eli lähes tupla määrä todellisiin täysin- tai jokseenkin eri mieltä oleviin. Uskonnollisen sivuston tarkoitushakuinen tilaston vääristely.

        Jos cretu olisi hakenut tuoreimman tiedebarometrin luvut samoin tulkittuna, 34 % olisi kutistunut 29 %:iin. Kyse lienee siitä, että kouluaikanaan uskonnollisen "aivopesun" läpikäyneet alkavat vähentyä luonnollisen poistuman kautta ja paremmin koulutetun nuorison maailmankuva vastaa paremmin tieteellistä.


    • Cretu---

      Minulla on diagnosoitu mytomania eli olen patologinen valehtelija. Eilen juovuspäissäni halusin esittää elämäni ehtoopuolella olevaa viisasta professoria, joka vetäytyy taustalle valvomaan seuraajiaan. Tänään kuiten huomasin, että minulla on pakonomainen tarve jatkaa trollaamista, jotta saisin edes jotain huomiota mitättömään elämääni.

      • cretu---

        LOL

        Kiitos näistä rohkaisevista sanoista! :-)

        Muistanet vanhan viisauden: älä ruoki trollia!

        Jos pidät minua juoppona trollina, niin ruokit minua juuri äsken.

        Jos olen juoppo trolli, joka kirjoittaa täällä humalassa, niin taidan olla maailmanennätys sarallani. Tuskinpa kukaan humalassa oleva juoppo pystyy kirjoittamaan yhtä selvää ja lähes virheetöntä tekstiä kuin minä? :-)

        Hauskoja teorioita teillä, rakkaat ystäväni! :-)


      • cretu---
        cretu--- kirjoitti:

        LOL

        Kiitos näistä rohkaisevista sanoista! :-)

        Muistanet vanhan viisauden: älä ruoki trollia!

        Jos pidät minua juoppona trollina, niin ruokit minua juuri äsken.

        Jos olen juoppo trolli, joka kirjoittaa täällä humalassa, niin taidan olla maailmanennätys sarallani. Tuskinpa kukaan humalassa oleva juoppo pystyy kirjoittamaan yhtä selvää ja lähes virheetöntä tekstiä kuin minä? :-)

        Hauskoja teorioita teillä, rakkaat ystäväni! :-)

        En ole muuten koskaan sanonut olleeni professori. Olen suorittanut tohtorin tutkinnon ja opiskellut myös muita aloja kuin sitä, josta tohtorin tutkinnon suoritin. Onko sinusta omituista se, että tohtorintutkinnon suorittanut älykkö ei tiedä kaikkia totuuksia maailmassa? :-)

        Juutalaiset ovat kansana keskimäärin muita korkeammin koulutettuja ja älykkäämpiä ihmisiä, eikös vain? :-)


      • räyhräyh

        Sinä taas olet juutalaisista sitä alinta kastia, paskapää. Haukun sinua niin kauan, kuin näen sinut täällä ja muista, vajakki, että sinä aloitit haukkumisen.


      • aina.vaan.samaa
        räyhräyh kirjoitti:

        Sinä taas olet juutalaisista sitä alinta kastia, paskapää. Haukun sinua niin kauan, kuin näen sinut täällä ja muista, vajakki, että sinä aloitit haukkumisen.

        "Haukun sinua niin kauan, kuin näen sinut täällä"

        Tyypillistä Jumalkateellisen ateistin käytöstä. Tuollaiseen on jo totuttu.


      • Älä.jauha.paskaa.hihu
        aina.vaan.samaa kirjoitti:

        "Haukun sinua niin kauan, kuin näen sinut täällä"

        Tyypillistä Jumalkateellisen ateistin käytöstä. Tuollaiseen on jo totuttu.

        No oletko jo tottunut sitten kreationistiseen valehteluun? Sellaiseen kuin mitä Jyrpä, JC ja ROT täällä edustavat? Entä yleiseen kreationistiseen sekoiluun kuten mitä yurki edustaa? Entä tyhjänpäiväinen ylipitkä paskanjauhanta ja tyhjänjaarittelu, kuin mitä torppa edustaa? Jossain sinä nimittäin väitetysti olet tottunut tuohon mitä väität, ja missäpä muualla näitä keskusteluita käytäisiin kuin ikään kuin vuoroin vieraissa. Kerrohan siis, että miten tuo teikäläisten oma pesä: onko puhdas?


    • A.Teisti

      Eli 66 % kannattaa evoluutiota/evoluutioteoriaa... :)

      Luulen, että noista 34 %:sta suuri osa on henkilöitä, jotka eivät edes tunne evoluutioteoriaa...

      Näissä jutuissa olisi aina kiva tietää, miten asiaa on kysytty, ja eroaako se miten paljon siitä, miten tulokset sitten lopulta esitetään.

      Evoluutiota tapahtuu varmasti, sitä ei epäile kuin tietämättömät tai kiihkouskovaiset.
      Evoluutioteoriaa taas ei varsinkaan vanhemmista ikäluokista kaikki edes tunne. Minunkin kouluaikoina se juuri ja juuri mainittiin. Onneksi satuin vahingossa törmäämään siihen muuta kautta...

      JA: evoluutioon "uskominen" ei mitenkään vaadi ateismia!

      Korkeasti koulutetut pitävät todennäköisesti evoluutioteoriaa pätevänä, varsinkin biologit, jotka tuntevat asian.

      • "Näissä jutuissa olisi aina kiva tietää, miten asiaa on kysytty, ja eroaako se miten paljon siitä, miten tulokset sitten lopulta esitetään."

        Tuossa se kysymys tai paremminkin väite on vähän ylempänä, mutta laitetaan uudelleen.
        "Ihminen on kehittynyt vuosimiljoonien aikana muista, varhaisemmista eläinlajeista"

        Ja kuten yllä kerroin, tuosta 34 %:sta 21 % oli EOS vastauksia, joita ei voi laskea sen paremmin evoluution epäilijöihin kuin evoluutioon uskoviinkaan.


      • räyhräyh

        Niin, EOS- vastaus kuvastaa vain ja ainoastaan sitä, että vastaaja ei tunne asiaa, tai ei koe tuntevansa tarpeeksi, voidakseen sanoa mielipiteensä.

        Jos minulta kysytään, onko Scania parempi tukkirekan veturi kuin Sisu, vastaisin taatusti "En osaa sanoa".


      • räyhräyh kirjoitti:

        Niin, EOS- vastaus kuvastaa vain ja ainoastaan sitä, että vastaaja ei tunne asiaa, tai ei koe tuntevansa tarpeeksi, voidakseen sanoa mielipiteensä.

        Jos minulta kysytään, onko Scania parempi tukkirekan veturi kuin Sisu, vastaisin taatusti "En osaa sanoa".

        Niinpä ja tuokin oli hyvä osoitus uskovien harjoittamasta totuuden venyttämisestä. Väitetty prosenttimäärä oli lähes kolminkertainen tutkimuksen todelliseen lukuun verrattua. Jos olisi otettu tuorein tutkimus, luvut olisivat olleet vielä selvästi heikompia.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Niinpä ja tuokin oli hyvä osoitus uskovien harjoittamasta totuuden venyttämisestä. Väitetty prosenttimäärä oli lähes kolminkertainen tutkimuksen todelliseen lukuun verrattua. Jos olisi otettu tuorein tutkimus, luvut olisivat olleet vielä selvästi heikompia.

        Nyt on pakko korjata. En väitä, että kaikki uskovat venyttävät totuutta, mutta kreationistit tuntuvat pääsääntöisesti vähät välittävän faktoista. Se ei silti oikeuta tuomitsemaan uskovia kategorisesti valehtelijoiksi.


    • cretu---

      Kuuntelen tällä hetkellä John Lennonin kappaletta Imagine. Sen sanojen mukaan maailma olisi onnellisempi paikka, jos ei olisi uskontoja ja ihmiset eivät pitäisi totena kuoleman jälkeistä helvettiä tai taivasta.

      Olen samaa mieltä Johnin kanssa siitä, että helvettiin uskominen ei lisää ihmisten onnellisuutta vaan päinvastoin vähentää sitä. Helvetin pelko on yksi syy ihmisten tietämättömyyteen ja tieteellisten tosiasioiden kiistämiseen. Jos helvetin pelkoa ei ole, niin lopputulos on kaltaiseni tiedemies, joka pitää totena luomisen, mutta ei taikauskoa, johon helvettioppi nojautuu. :-)

      Kun ei ole mitään pelättävää, niin on mahdollista päästä yhteyteen luojan kanssa ja elää rauhassa siitä hetkestä eteenpäin - Jumalan oma todistus sydämessään! :-) Sitä ei voida kuitenkaan tieteellisesti todeta, joten jos minut sidottaisiin laboratoriossa tutkimuspenkkiin, niin esiin ei saataisi sen parempia todistuksia luojasta kuin katolisen inkvisition uhreilta heidän palaessaan roviolla noitavainojen uhreina. Hyi kristityt hävetkää juurianne! :-)

    • eiuunotettu

      Onhan se lohdullista, että edes 2/3 on täysjärkisiä.

    • Tällä hetkellä näyttää siltä että cretu--- on JC:n ja Viksumman lehtolapsi (Viksumpi on se edesmennyt Jyrtsin akka, jos kohta noin 99 prosenttia ihmisistä on viksumpia kuin Jyrtsi.).

      Palaan asiaan jahka Jumala lähettää heidät tänne Suur-Helvettiin. Täällä pääsee jopa sukeltelemaan Tulijärvessä jos haluaa, vaikka sen päätarkoitus onkin sähköenergian ja kaukolämmön tuotanto.

    • Knark5

      Saahan sitä epäillä vaikka mitä ja uskoa vaikka mihin mutta ei sillä vaikutusta ole. Vai häviääkö Aurinko sellaisen näkyvistä joka ei usko sen olemassaoloon?

    • Millätavalla tieteellisen teorian epäily tekee sinun valheistasi ja taikauskostasi todellista?

      Punakaartissa komppanjan päällikkö valittin huutoäänestyksellä. Oleko siis kommunistien ihannoija kun tieteellisen teorian paikkasapitävyys varmistetaan tällätavoin äänestämällä... naurettavaksi vain teet itsesi. Mutta kunniakkaan kretun tavoin olet hakemassa marttyyrin asemaa koska valehtelet ja kieroilet kokoajan...

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe