Ja miksi aina tehdä huonostti ei ne kestä kuin muutaman kuukauden onko asfallttiaineskin jotain säästöpaskaa laittaisivat kunnon eristeet ja vedenpoistot teiden alle rahaa ainakin autoilijoita nyhdetään annätys hyvin.
Kuulin että Suomessa Eu"n ohuimmat asfaltit.
11
302
Vastaukset
- Ruiseri
Väärin kuultu. Suomessa tienpohjat tehdään poikkeuksellisen hyvin verrattuna mihin muuhun maahan hyvänsä. Rahan puutteessa tehdyt korjauspaikkaukset ovat sitten eri juttu.
- Valintojen_tulosta
Toisaalta sekään ei riitä, koska routaolot ovat pahemmat kuin melkein missä tahansa muualla. Ja päällysteitä korjataan ohuesti, koska paksumpi maksaa enemmän ja hallituksemme käyttää rahat mieluummin arabinuorukaisten täysihoitoon.
- niinjanäinn
Kumma kun noi tiet routii pahemmin kuin esim talojen perustukset eli ei ne nyt niin hyä sit ole ja kovin on karkeaa/ ilmavaa tuo asfaltti Suomessa ei se kauaa kestä vaihtuvissa lämpötiloissa jos imee vettä kuin pesusieni.
- Varmuus_maksaa
Jos routiminen halutaan käytännössä varmasti lopettaa, pitäisi päällysteen alla olla pari metriä hiekkaa, soraa tai louhetta. Siitä kertyy tiekilometriä kohti ihan pirun monta kuutiometriä ja jokainen maksaa. Siksi tiesuunnittelussa ovat aina vastakkain varmuus ja kustannukset. Varsinkin alemman luokan teillä rahan säästämiseksi otetaan riskiäkin. Routavaurioita voidaan korjata myöhemminkin suhteellisen helposti.
Talon kokonaiskustannuksissa perusmontun kaivaminen on pikku juttu, joten siitä harvemmin tingitään. Tulee nimittäin pahoja ongelmia, jos perustukset alkavat heilua. - Ruiseri
Varmuus_maksaa kirjoitti:
Jos routiminen halutaan käytännössä varmasti lopettaa, pitäisi päällysteen alla olla pari metriä hiekkaa, soraa tai louhetta. Siitä kertyy tiekilometriä kohti ihan pirun monta kuutiometriä ja jokainen maksaa. Siksi tiesuunnittelussa ovat aina vastakkain varmuus ja kustannukset. Varsinkin alemman luokan teillä rahan säästämiseksi otetaan riskiäkin. Routavaurioita voidaan korjata myöhemminkin suhteellisen helposti.
Talon kokonaiskustannuksissa perusmontun kaivaminen on pikku juttu, joten siitä harvemmin tingitään. Tulee nimittäin pahoja ongelmia, jos perustukset alkavat heilua.Ettepä ilmeisesti ole nähneet millä tavalla valtateitten perustuksia Suomessa tehdään. Esimerkiksi Länsiväylän pohjaan kehä III länteen juntattiin ensin 10 metrin mittaisia betonipaaluja puolen metrin matriisilla, siihen päälle raudoitettiin ja valettiin puolen metrin paksuinen betonikansi, siihen päälle 40 senttiä styroksia ja pari metriä louhetta ja sepeliä, sitten pohjahiekka ja asfaltti. Missä talossa on yhtä hyvät perustukset? 5 vuoden jälkeen tie ja sen pinta on edelleen kuin uusi. Kyllä taas ovat tyhjäruikuttajat asialla.
- Varmuus_maksaa
Ruiseri kirjoitti:
Ettepä ilmeisesti ole nähneet millä tavalla valtateitten perustuksia Suomessa tehdään. Esimerkiksi Länsiväylän pohjaan kehä III länteen juntattiin ensin 10 metrin mittaisia betonipaaluja puolen metrin matriisilla, siihen päälle raudoitettiin ja valettiin puolen metrin paksuinen betonikansi, siihen päälle 40 senttiä styroksia ja pari metriä louhetta ja sepeliä, sitten pohjahiekka ja asfaltti. Missä talossa on yhtä hyvät perustukset? 5 vuoden jälkeen tie ja sen pinta on edelleen kuin uusi. Kyllä taas ovat tyhjäruikuttajat asialla.
Eipä taida ollakaan mikään alemman luokan tie. Noissa tapauksissa riskiä ei oteta, mutta kyse ei olekaan routimisesta vaan kantavuudesta. Ilman niitä paaluja tie uppoaa liejuun.
Paalulaatta maksaa _paljon_, mutta hyvä tie juuri siinä kohdassa antaa suurelle liikennemäärälle vastaavasti hyötyäkin. - Asfalttiprins
Eipä tarvihe kaukaa hakea ongelman yhdintä. Nimittäin katujen kunnossapito tehdään usein väärin muummuassa keväisin juuri viimeisten lumien siirto kaduilta tulisi tehdä varoen. Olen monen kerran ollut todistamassa kun aura-auto käy siirtämässä aurallaan melkein ei mitään lunta ja aura-auto tekee kipunoita. Ei siinä asfalttipinta enää uutuuden sileänä kestä.
- syöpyy
Pikeä mahtaa olla vain ripaus ja loput rautamalmia?
- paskamaa
Tosiaan usein on niitä tieauran piikkijäkiä ei ne ainakaan auta kulutuskestävyyttä yms jossain voidaan pätkä tehdä hyvin mutta suurin osa nopeestti ja halvalla kuten tiepaikkaukset yms ei pahemmin piitata tasoitella .
- ebanoli
ite olen vuosien varrella paikkaillu näitä suomen teitä, useammassaki alueurakassa, ja silmiinpistävää on ollu päällysteiden paksuus tai paremminkin sen paksuuden puuttuminen, varsinki tämä mixeri koneiden käyttö menneinä vuosina oli sellasta kusetusta että ei paremmasta väliä, jo kulunut päällyste lämmitettiin ja jyrsittiin ja vaan hiukan uutta massaa joukkoon, näillä pätkillä päällyste kerros monesti vaan n.3 senttiä paksu ja kun massa jo vanhaa niin huonosti sidosainetta sisältävää. milloin eteen sattu noita 80- luvun lopun aikaan tehtyjä päällysteitä niissä vieläkin paksuutta aivan eri tavalla ja nissä kiviaineskin ilmeisesti paremmin tarkastettua kun päosin aika hyvin kulutustakin kestäneet, luonnollisesti noi pätkät alkaa oleen harvassa ja pääosin alemmalla tie luokituksella enää löytyy.
- paikonoskos
Aivan viimeisin päällystys lievestuore kangasniemi 2016 ja nyt jo on merkitty mistä pitää paikata? Ja firma ncc eli tai toinen yhtiö yit ja 5 kuukautta et saa paikauttua 9 tien oi tätä......Mites se meni kokoomuksen mukaan et yksityinen hoitaa samalla tavalla kuin kunnallinen, no ei hoida koska puli vuotta sai rukoilla et paikkaa ja silti puolisokeat oli laitettu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875