Pastori Junkkaala tietää vastaukset Lutherista

taaasttä..samaa

Hän on kirjoittanut kirjan jossa oikoo vääriä käsityksiä Lutherista.
Lähde "Seurakuntalainen"

Yhteenveto: Reijo Telaranta

Oliko Luther elämänkielteinen ilonpilaaja, jota voimme syyttää luterilaisuuden työhulluudesta? Entä heittikö hän paholaista mustepullolla, kirjoitteli kapakkarenkutuksiin hengellisiä sanoja ja suhtautui kielteisesti seksuaalisuuteen? Lutherista on sanottu monenmoista, mutta mikä on totta ja mikä pelkkää tarinaa? Kirjassaan Timo Junkkaala oikoo nasevalla tavalla väärinkäsityksiä, joita Lutherin kohdalla tuntuu riittävän runsaasti jopa teologienkin keskuudessa. Erittäin kiinnostava ja tarpeellinen kirja.




Mistähän tuo uusi tieto on peräisin? Joko saan tietää, mitä sellaista sairautta hän poti, että se teki hänet juutalaisvihaajaksi? Kysyn, koska sairauden syyksi tuota piirrettä on yleisesti sanottu.
En viritä keskustelua sen ajan primitiivisyyksiin , vaan historian valkoisiin läiskiin joita kirja varmaan selvittää.

33

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suhteellista

      Junkkaala, rovasti ja teol.tri, kertoo oman näkemyksensä Lutherista ja jättää karmeudet kertomatta. Näin on tehty pyhimyksiä ennekin ja tehdään vastakin.

      • taaasttä..sama

        Toimittaja Telaranta antaa väärää tietoa tuon kirjan sisällöstä. Mitään uutta tietoa ei ole, vaan KEKSITÄÄN uusia selityksiä?


    • Onko juutalaisvastaisuus sairaus? Ihan ensimmäistä kertaa törmään sellaiseen ajatukseen, jos se siis oli sinun ajatuksesi?

      • taaasttä..sama

        Eerikatässämoi
        "Onko juutalaisvastaisuus sairaus?"

        Vastaan:
        Ei se ole minun tietoni vaan väite jonka kuulin jossain keskusteluohjelmassa. Siinä selitettiin, että hänellä oli jokin sairaus, joka vaikutti nuoruudesta asti. Sairauksista puhuen on myös väitetty, että häntä vaivasi vanhuuden höperyys-sairaus. Nämä väitteet siis tutkijoiden suulla.
        Minä en vain muista enää ohjelmien nimiä tai tutkijoita. Siksi olisi kiinnostavaa palata niihin, jos jollakin on paremmat tiedot.


      • IsraelHi

        Minusta on sairasta se viha ja tuhoamisvimma jota Jumalan omaisuuskansa on saanut kokea ja kokee edelleenkin.


      • vainoharhaisuutta
        IsraelHi kirjoitti:

        Minusta on sairasta se viha ja tuhoamisvimma jota Jumalan omaisuuskansa on saanut kokea ja kokee edelleenkin.

        Lutherilla oli sairaus nimeltään vainoharhaisuus. Hän näki perkeleitä vähän kaikkialla ja vainosi kaikkia, jotka olivat hänen kanssaan eri mieltä. Vauvoissakin hän näki perkeleitä.


      • vainoharhaisuutta kirjoitti:

        Lutherilla oli sairaus nimeltään vainoharhaisuus. Hän näki perkeleitä vähän kaikkialla ja vainosi kaikkia, jotka olivat hänen kanssaan eri mieltä. Vauvoissakin hän näki perkeleitä.

        Saatana voi ottaa myös vauvan hahmon itselleen siinä kuin käärmeenkin 🐍


      • harkittavaksi
        naurunpaikka kirjoitti:

        Saatana voi ottaa myös vauvan hahmon itselleen siinä kuin käärmeenkin 🐍

        Pitäisiköhän ruveta kastamaan myös käärmeitä? Vauvastahan perkele poistuu kasteen avulla.


      • harkittavaksi kirjoitti:

        Pitäisiköhän ruveta kastamaan myös käärmeitä? Vauvastahan perkele poistuu kasteen avulla.

        😂.


    • veikkaisin-että

      Ehkä tuo johtui siitä, että hän oli aikaisemmin hyvää pataa juutalaisten kanssa, mutta tuli sitten jotenkin huijatuksi, ja hänelle sitten pilkattu Jeesusta äpäräksi jne., Mariaa haukuttu huoraksi jne.

      Itse olen epäillyt raivokohtausten vuoksi jonkinlaista Aspergerin syndroomaa. Toisaalta sen ajan ihmiset käyttäytyivät kyllä sillä tavalla muutenkin.

      Paaville hän raivostui, koska halusi vain reformoida kirkkoa, ja talonpoikaiskapinasta hän raivostui, koska ei halunnut mitään väkivaltaa reformaation takia, eli siis käytettiin sitä väärin. Sitä hän tosin katui, että oli antanut luvan pistää kapinalliset matalaksi.

      • veikaisin-että

        Fyysisistä sairauksista en tiedä muuta kuin ilmeisesti on ollut virtsakivi. Siihen aikaan tietysti ollut mitään fyysisiin vaivoihin, ja ihmisestä tulee usein kärttyinen fyysisissä vaivoissa.


      • veikkaisin-että

        Aspergerin syndroomainen ei voi sietää minkäänlaista epärehellisyyttä ja sangen suorasukaiselta hän vaikuttaakin. Jo, se että hän koki munkkiluostarin valheelliseksi kohdallaan, viittaisi tähän.


      • taaasttä..sama

        veikkaisin-että

        "Itse olen epäillyt raivokohtausten vuoksi jonkinlaista Aspergerin syndroomaa"

        Totean:
        Sinulla ei liene mitään todistetta?


      • suhteellista
        taaasttä..sama kirjoitti:

        veikkaisin-että

        "Itse olen epäillyt raivokohtausten vuoksi jonkinlaista Aspergerin syndroomaa"

        Totean:
        Sinulla ei liene mitään todistetta?

        Hö, tietenkään menneen ajan ihmisestä ei voi tehdä varmaa dignoosia, kun se jo nykyisinkin elävästä venyy ja paukkuu kuin purukumi.

        Historiasta kuitenkin tiedämme, että hän käyttäytyi vähintäänkin omituisesti.


      • taaasttä..sama

        suhteellista


        "Hö, tietenkään menneen ajan ihmisestä ei voi tehdä varmaa dignoosia, kun se jo nykyisinkin elävästä venyy ja paukkuu kuin purukumi."

        Totean:
        Varmaan noinkin on. Toisaalta on voitu tutkia faaraoita ja saada selville. mitä he ovat sairastaneet. Tietenkin se vaatii jotakin itse tutkittavasta. Tiedät varmaan, että Napoleon kuoli arsenikkimyrkytykseen....sitä rataa asioita saadaan selville.

        Joten ei ole mahdoton ajatus, että ne jotka kertoisivat Lutherin sairastaneen jotakin
        sairautta X voisivat olla oikeassa ja vastata kysymykseen.


      • veikkaisin-että
        taaasttä..sama kirjoitti:

        veikkaisin-että

        "Itse olen epäillyt raivokohtausten vuoksi jonkinlaista Aspergerin syndroomaa"

        Totean:
        Sinulla ei liene mitään todistetta?

        Jo tuokin vaikutti sangen suorasukaiselta rehellisyydeltä, että hän menee antamaan teesejään, eikä varmaan tullut edes ajatelleeksi, että vastassa on juonitteleva paavi ja tämän jälkeen hänen henkensä on vaarassa.


      • taaasttä..sama

        veikkaisin-että

        "Jo tuokin vaikutti sangen suorasukaiselta rehellisyydeltä, että..".

        Mutta minä kysyn asiaa, johon et nyt vastaa...


      • veikkaisin-että

        Aihe vei mennessään. Jo koko luterilaisuus on ylirehellistä itsensä tutkiskelua ja vaatiikin siksi täyden evankeliumin. Muissa kristinuskon haaroissa voidaan jotenkin pelastua omillakin teoilla edes osittain, mutta luterilaiset näkevät itsensä ja virheensä suurennuslasin läpi, eivätkä pysty pettämään itseään niin taitavasti kuin muut.

        Tuskinpa täällä on ketään, joka tietää Lutherin sairauksista. En minäkään, vaikka luterilainen olenkin, pyöri Lutherin ympärillä eikä hän ole idolini.

        Ajattelin vain, että tällä palstalla ehkä saisi pohtia jotakin.


      • taaasttä..sama

        En tarkoita hyökätä ketään vastaan. Olen kuullut monta varmaa vastausta ja yhdestä kerroinkin. Noin yleisesti monet esittävät oletuksen jota minäkin olen miettinyt. Nyt kun on ilmestynyt kirja, joka tietää paremmin, aihe nousi esiin.

        Minä en saanut enempää, mutta jatkakaa te muut omaa keskusteluanne!


      • Trollolloolloooo
        taaasttä..sama kirjoitti:

        En tarkoita hyökätä ketään vastaan. Olen kuullut monta varmaa vastausta ja yhdestä kerroinkin. Noin yleisesti monet esittävät oletuksen jota minäkin olen miettinyt. Nyt kun on ilmestynyt kirja, joka tietää paremmin, aihe nousi esiin.

        Minä en saanut enempää, mutta jatkakaa te muut omaa keskusteluanne!

        Lukisit kirjan ja puhuisit vasta sitten!


    • Raadonlöyhkääihastellen

      Terveellistä muistaa, että yhden tarinat toisesta ovat periaatteessa juoruilua, jos ei oltu itse alun perin henkilön kanssa missään tekemisissä. Ja vaikka olisikin oltu tekemisissä, kertojan tulkinta ja käsityskyky, näkemykset ja muu sellainen nk. subjektiivinen todellisuus vaikuttavat kerrontaan.

      Minua ei hirveästi kiinnostaisi lähteä tonkimaan jotain kuolleen persoonaa ja kirjoitella siitä elämänkerta. Voitaisiin verrata tätä spiritismiin. Eikö nykyaikana ole tarpeeksi ihmisiä, että voi haastatella, tai voivat kirjoittaa itse?

      • >Minua ei hirveästi kiinnostaisi lähteä tonkimaan jotain kuolleen persoonaa ja kirjoitella siitä elämänkerta.

        Ehkä ei, mutta juuri noin elämänkerrat yleensä kirjoitetaan. Merkittävissä asemissa touhunneet ihmiset jättävät paljon kaikenlaista aineistoa jälkeensä. Elävien elämänkertoja kutsutaan yleensä muistelmiksi.


    • Ja Junkkaalan mielestä Luther ei jostain käsittämättömästä syystä ollut kuulemma antisemitisti. Vaan katsotaanpas mitä suuri oppi-isämme, kunnioitettu tohtori ja uskonpuhdistaja Martti Luther sanoo juutalaisista:

      "Miten minun on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
      Näin:

      1) heidän synagoogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeenluotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa.

      2 ) talonsakin samalla tavalla rikkirevittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat.

      3)heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.

      4) heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta.

      5) juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia.

      6) heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä
      otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi.

      7) nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty."

      • taaasttä..sama

        Kas kun luin huolimattomasti. Luulin Saksassa olevan uudelleen 12.vuotinen =tuhatvuotinen Saksa.
        Kun joku puhuu ihmisten tuhoamisesta, niin hyvällä tahdolla koettaa löytää jotain syytä joka selittää puheet, jonkin sairauden, vamman. Etsin ja luulen löytäväni mutta ei.


      • taaasttä..sama

        Kristitty.net

        "Ja Junkkaalan mielestä Luther ei jostain käsittämättömästä syystä ollut kuulemma antisemitisti. Vaan katsotaanpas mitä suuri oppi-isämme, kunnioitettu tohtori ja uskonpuhdistaja Martti Luther sanoo juutalaisista:"

        Mitä syitä esitti jos ei ne samat?


      • taaasttä..sama kirjoitti:

        Kristitty.net

        "Ja Junkkaalan mielestä Luther ei jostain käsittämättömästä syystä ollut kuulemma antisemitisti. Vaan katsotaanpas mitä suuri oppi-isämme, kunnioitettu tohtori ja uskonpuhdistaja Martti Luther sanoo juutalaisista:"

        Mitä syitä esitti jos ei ne samat?

        En ole lukenut aloituksen kirjaa enkä tiedä käsitteleekö Junkkaala tätä kysymystä kirjassaan, mutta Perusta lehdessä Junkkaala esitti että Luther ei ollut antisemitisti koska hän vastusti juutalaisia uskonnollisista, ei rodullisista syistä. Mikä on kerrassaan järjetöntä.


      • taaasttä..sama

        Tuo ajatus on järjetön. Kukaan muu kuin tuollainen ihminen ei voi jakaa juutalaisia noin. Tai voi, mutta silti se on järjettömyyttä. Hyvä tietää tuokin.


      • Jipk

        No niin täällä on taas tämä Luther-parjauksen kestoaihe käsittelyssä. Jo keväällä asiaa puitiin täällä, jolloin toin esiin samat raamatun kohdat joita kai Junkkaalakin kirjassaan tuo esiin. eli ilmestyskirjasta:
        3:9 "Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. Minä panen heidät tulemaan luoksesi ja kumartumaan maahan jalkojesi edessä, ja he ymmärtävät silloin, että sinä olet minun valittuni. "
        2:9"Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi -- sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole -- Saatanan synagogaa he ovat!"

        Eli ensin on ymmärrettävä, että oli ja on juutalaisia, jotka sanovat itseään juutalaisiksi, vaikka he eivät juutalaisia ole. No miksi kukaan esittäisi juutalaista, vaikka ei sellainen olisi? Varmaan samasta syystä kuin mitä Jeesus sanoo seurakunnastakin: Saatana kylvää lustetta vihaamansa kansan sekaan. Tälläinen luste mielellään toimii siten, että koko kansa saa vihat päälleen.

        Itse luen tällä hetkellä iltaisin Hesekielin kirjaa, jossa puhutaan jerusalemilaisista mm. näin: Hes.16:2-3 "Ihminen, tee Jerusalemille tiettäväksi, millaisiin iljettävyyksiin se on syyllistynyt. Sano: Näin sanoo Herra Jumala Jerusalemille: Sinä polveudut Kanaanin kaupustelijoista, sinun isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen."
        Luulen, että tuossa puhutaan nimenomaan Jerusalemin poliittisesta ja papistollisesta eliitistä. Lisäksi Hesekielin kirja valottaa kahdeksannessa luvussa salaseurojen ja saatanallisten rituaalinen perinnettä, jota Jerusalemissa tuolloin esiintyi ja josta Paavalikin myöhemmin efesolaisille puhuu: Efes. 5:11-13" Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. Mitä sellaiset ihmiset salassa tekevät, on häpeällistä sanoakin, mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa."

        Paavalikin puhuu kovaa kieltä juutalaisista tessalonikalaiskirjeessä olikohan hänkin sitten antisemitisti?(Tätäkin kysyin jo keväällä). 1.Tess.2:15"Juutalaiset ovat surmanneet sekä Herran Jeesuksen että profeetat, ja he ovat vainonneet meitäkin. He ovat Jumalan mieltä vastaan ja kaikkien ihmisten vihollisia."
        Vastaan itse. Luulen, että tässäkin puhutaan tuollaisesta juutaisesta valtaeliitistä, joka toimii Jumalan mieltä vastaan, kuten jo Hesekielin aikoina.

        Eli näin pitkän alustuksen jälkeen tulemme siihen, että luulen niin, että nimenomaan tälläisiiin pimeydentöissä pyöriviin juutalaisiin Luther, joka nuorempana oli puolustanut juutalaisia kertaalleen eräässä kiistakysymyksessä 1520-luvulla, oli törmännyt. Hän lienee saanut tietoonsa näiden perinteen iljettävyydet riittävin todistein ja on siitä juontunut muuttamaan kantaansa. ikävää on se, että on taitanut myös leimata koko porukan (en tunne asiaa hyvin, koska en ole lukenut tuota kirjaa, juutalaisista ja heidän valheistaan, josta nimimerkki kristitty.netin lainaukset ovat).


      • taaasttä..sama

        En kiitä palautteestasi.


      • Jipk kirjoitti:

        No niin täällä on taas tämä Luther-parjauksen kestoaihe käsittelyssä. Jo keväällä asiaa puitiin täällä, jolloin toin esiin samat raamatun kohdat joita kai Junkkaalakin kirjassaan tuo esiin. eli ilmestyskirjasta:
        3:9 "Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. Minä panen heidät tulemaan luoksesi ja kumartumaan maahan jalkojesi edessä, ja he ymmärtävät silloin, että sinä olet minun valittuni. "
        2:9"Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi -- sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole -- Saatanan synagogaa he ovat!"

        Eli ensin on ymmärrettävä, että oli ja on juutalaisia, jotka sanovat itseään juutalaisiksi, vaikka he eivät juutalaisia ole. No miksi kukaan esittäisi juutalaista, vaikka ei sellainen olisi? Varmaan samasta syystä kuin mitä Jeesus sanoo seurakunnastakin: Saatana kylvää lustetta vihaamansa kansan sekaan. Tälläinen luste mielellään toimii siten, että koko kansa saa vihat päälleen.

        Itse luen tällä hetkellä iltaisin Hesekielin kirjaa, jossa puhutaan jerusalemilaisista mm. näin: Hes.16:2-3 "Ihminen, tee Jerusalemille tiettäväksi, millaisiin iljettävyyksiin se on syyllistynyt. Sano: Näin sanoo Herra Jumala Jerusalemille: Sinä polveudut Kanaanin kaupustelijoista, sinun isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen."
        Luulen, että tuossa puhutaan nimenomaan Jerusalemin poliittisesta ja papistollisesta eliitistä. Lisäksi Hesekielin kirja valottaa kahdeksannessa luvussa salaseurojen ja saatanallisten rituaalinen perinnettä, jota Jerusalemissa tuolloin esiintyi ja josta Paavalikin myöhemmin efesolaisille puhuu: Efes. 5:11-13" Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. Mitä sellaiset ihmiset salassa tekevät, on häpeällistä sanoakin, mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa."

        Paavalikin puhuu kovaa kieltä juutalaisista tessalonikalaiskirjeessä olikohan hänkin sitten antisemitisti?(Tätäkin kysyin jo keväällä). 1.Tess.2:15"Juutalaiset ovat surmanneet sekä Herran Jeesuksen että profeetat, ja he ovat vainonneet meitäkin. He ovat Jumalan mieltä vastaan ja kaikkien ihmisten vihollisia."
        Vastaan itse. Luulen, että tässäkin puhutaan tuollaisesta juutaisesta valtaeliitistä, joka toimii Jumalan mieltä vastaan, kuten jo Hesekielin aikoina.

        Eli näin pitkän alustuksen jälkeen tulemme siihen, että luulen niin, että nimenomaan tälläisiiin pimeydentöissä pyöriviin juutalaisiin Luther, joka nuorempana oli puolustanut juutalaisia kertaalleen eräässä kiistakysymyksessä 1520-luvulla, oli törmännyt. Hän lienee saanut tietoonsa näiden perinteen iljettävyydet riittävin todistein ja on siitä juontunut muuttamaan kantaansa. ikävää on se, että on taitanut myös leimata koko porukan (en tunne asiaa hyvin, koska en ole lukenut tuota kirjaa, juutalaisista ja heidän valheistaan, josta nimimerkki kristitty.netin lainaukset ovat).

        Paavali ei ollut antisemitisti, toisin kuin Luther, hän ei kehoita väkivaltaan juutalaisia vastaan. Lue koko teos Juutalaisista ja heidän valheistaan niin saatat ehkä muuttaa kantaasi. Luther oli armoton antisemitisti, eikä hänen kirjoituksiaan voi mitenkään puolustella.


    • HmmHmmHmmHmm

      Maa pyörii 465 metriä sekunnissa tiettyyn suuntaan. Miten kukaan voi edes olettaa, että lentokone, joka lentää vastakkaiseen suuntaan pystyisi laskeutumaan 465 metriä sekunnissa eri suuntaan liikkuvalle alustalle?

      Seuratkaa Jeesusta.

      • taaasttä..sama

        Olen kuullut, että Luther ja hänen ystävänsä olisivat joskus nuoruudessaan olleet onnettomuudessa. Salama oli lyönyt puuhun jonka alla he olivat. Ystävä oli kuollut ja Luther itse niin järkyttynyt ettei ollut selvitä kauhustaan. Tämä esimerkkinä siitä, miten vammat voivat syntyä.


      • keskiaikaistasatua
        taaasttä..sama kirjoitti:

        Olen kuullut, että Luther ja hänen ystävänsä olisivat joskus nuoruudessaan olleet onnettomuudessa. Salama oli lyönyt puuhun jonka alla he olivat. Ystävä oli kuollut ja Luther itse niin järkyttynyt ettei ollut selvitä kauhustaan. Tämä esimerkkinä siitä, miten vammat voivat syntyä.

        Mahtaako Junakkaala tietää senkin, että Lutherin käsityksen mukaan aurinko kiertää maapalloa?
        Luther nimitti Kopernikusta saatanan agentiksi, kun tämä epäili katolisen kirkon oppia maakeskeisestä aurinkokunnasta.
        Joten tuolta pohjalta pitäisi Lutherin muitakin käsityksiä arvostella. Jotkut vaan pitävät Lutheria puolijumalana ja oppi-isänä-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe