Apuja ohjelmointikieltä taitamattomalle

Tupe246

Hei! Löytyisiköhän täältä osaajia? Harrastan geokätköilyä, ja pitäisi ratkaista koordinaatit seuraavasta pätkästä:

echo -n "64.??????, 25.??????" | shasum -a1
5bee528c0399d0d0a0682660cb4fc397944d93c8 -

Koordinaatit ovat yleensä muotoa N65 31.676 E 26° 38.628
Tuossa onkin jo N64 ja E25 valmiina.

Kiitos! 😊

42

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpp0a

      Helppo homma, jos kerran tiedät desimaalien lukumäärän. Pistät ne vain juoksemaan järjestyksessä alkaen 000 ja päättyen 999 ja lasket kaikista tarkistussumman, ja vertaat annettuun.

      Ei paha ollenkaan, kymmenessä minuutissa luulis olevan valmis skripti tehtynä.

      • Tupe246

        Kiitos mutta en ymmärrä ollenkaan mistä puhut..🙈 ja onko se noin pitkäkestoinen homma? Ajattelin että se tulisi helpommin. Mistä voisin saada vastauksen tuohon? En osaa tehdä ohjeiden mukaan.


      • helpp0a
        Tupe246 kirjoitti:

        Kiitos mutta en ymmärrä ollenkaan mistä puhut..🙈 ja onko se noin pitkäkestoinen homma? Ajattelin että se tulisi helpommin. Mistä voisin saada vastauksen tuohon? En osaa tehdä ohjeiden mukaan.

        No laitas ny aluks koko ohje tohon jos haluat että joku auttaa. Toi mikä sulla tossa on on ns. mission impossible, eli ei mahdollista ratkaista jos ei satu olemaan kvanttitietokonetta työpöydällä.

        Eli koko ohje tänne tai muuten me gurut luullaan täällä että sää vaan provoat.


      • Tupe246

      • ei.ole.oikea.tehtava
        Tupe246 kirjoitti:

        En kyllä provoa, en edes osaisi kun aihe on täysin vieras. Muuta ohjetta ei ole, täältä voi tarkistaa.

        https://www.geocaching.com/geocache/GC6TVK7_hajoita-ja-hallitse?guid=16e83f59-cc99-48df-a1f8-aa5f91510853

        Jos yksi kysymysmerkki vastaa numeroa välillä 0-9, sulla on 2 potenssiin 12 eri vaihtoehtoa. Se on iso homma tietokoneellekin. Sanoisinpa, että tuo tehtävä on pilailua, eli sen tarkoituksena on tuhlata jonkun (sinun) aikaa.


      • ei.ole.oikea.tehtava
        ei.ole.oikea.tehtava kirjoitti:

        Jos yksi kysymysmerkki vastaa numeroa välillä 0-9, sulla on 2 potenssiin 12 eri vaihtoehtoa. Se on iso homma tietokoneellekin. Sanoisinpa, että tuo tehtävä on pilailua, eli sen tarkoituksena on tuhlata jonkun (sinun) aikaa.

        Korjaan 10 potenssiin 12


    • mapskertoi

      Tuohan menee Puntariin :D...

    • Näin-se-meillä-menee

      Tein tyhmän Python Scriptin, jonka pistin ratkaisemaan tuota tehtävää, mutta koska menetelmä käy pahimmassa tapauksessa kaikki mahdolliset koordinaatit lävitse, saattaa ratkaisun löytäminen viedä jopa yli 9 vuorokautta.

      https://pastebin.com/Bnh2QyBF

      Jotain parempaa ja tehokkaampaa kaivataan, katotaan nyt. Tehtävän ratkaisu on käynnistetty 'time' ajan otolla, joten jos ratkaisu löytyy, saadaan siitä myös tuohon kulunut aika tieto ylös.


      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • älätuhlaa

        Et varmasti saa tässä elämässä ratkaistua, ellet omista kvanttitietokonetta.


      • Näin-se-meillä-menee
        älätuhlaa kirjoitti:

        Et varmasti saa tässä elämässä ratkaistua, ellet omista kvanttitietokonetta.

        En omista semmosta, ihan keskitason alle jää reilusti. Mutta eihän tuota tarvitse pahimmassa tapauksessakaan pyörittää kuin 9 vuorokautta.

        Testasin tuota python silmukkaa 999999 kierrosta josta kone selvisi 1.371sekunnissa, Kaikki vaihtoehdot on käyty läpi kun ajan tuota silmukkaa

        999999 x 999999
        eli
        999999 x 1.371sekuntia

        Jotain viksumpaa tapaa kaivataan, katsoin tuossa prosesorin kuormitusta ja vain yksi prossu painaa 100% teholla, ja muut huilaa. Tuo saattas nopeutua kun laittas useamman ohjelman ajoon yhtä aikaa jolloin se mahdollisesti työllistä useamman prosessorin. Mutta ei nyt viiti. Pitää saada vertailu arvo ensin ylös, ja vasta sitten noita jalostettuja keinoja kehiin.


        --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • hmmm.epävarmuustekijöitä

        Sulla on oletuksena nollat edessä, esim. 000321

        Entä jos tehtävän laatijalla ei olekaan ollut nollia edessä? Entä pilkun jälkeinen välilyönti koordinaattien välissä?

        Sinänsä hauska pähkinä, mutta en kyllä odottelisi ratkaisua 9 vuorokautta, tai edes 9 tuntia. Itse laittaisin menemään vaikka 10000 säiettä kerrallaan ja katsoa riittääkö muisti... pitäsköhän koettaa, tosin ei pythonilla :P.


      • nolliaon
        hmmm.epävarmuustekijöitä kirjoitti:

        Sulla on oletuksena nollat edessä, esim. 000321

        Entä jos tehtävän laatijalla ei olekaan ollut nollia edessä? Entä pilkun jälkeinen välilyönti koordinaattien välissä?

        Sinänsä hauska pähkinä, mutta en kyllä odottelisi ratkaisua 9 vuorokautta, tai edes 9 tuntia. Itse laittaisin menemään vaikka 10000 säiettä kerrallaan ja katsoa riittääkö muisti... pitäsköhän koettaa, tosin ei pythonilla :P.

        N65 31.676 E 26° 38.628
        koska siinä haetaan tuon tyyppistä ratkaisua niin ......


    • SamaAP

      Mielenkiintoista lukea viestejänne, aivan uusi maailma minulle. Tehtävälinkistä näkee aiempia kommentteja, kuinka ovat ratkaisseet ongelman. Jotain oletuksia on jotkut tehnyt, mikä ilmeisesti helpottanut tehtävää. En kuitenkaan osaa edetä tehtävässä, joten taitaa jäädä minun kohdaltani ratkaisematta. Kiitos silti kaikille viesteistä!

      • ok.sano

        No jotkut meistä varmaan jatkaa selvittämistä, vaikka sä poistut areenalta. Tämä on hyvä harjoitus, kuinka optimoida nested loop ja ottaa kaikki prossut käyttöön.


      • Tupe246

        Käyn kyllä tsekkaamassa täällä aika ajoin, miten homma etenee. Kiitos kaikille!


    • En tunne pythonia ja millaiset tyypit siinä on.

      lause
      temp=int(a) 1
      a=str(temp)

      toistetaan monta kertaa. Merkkijono a muutetaan kokonaisluvuksi ja lisätään 1 ja sitten taas merkkijonoksi. jos alkuarvo on '000000' niin ainakin joissain kielissä lauseen jälkeen a=1 eikä 000001 Tuon voisi tehdä tehokkaamnin. Ja jos tiedetään suunnilleen alue alkuarvot voisi olla fiksummat. Merkkijono on vektori jonka alkioita yleensä pystyy muuttamaan. Kääntäjä osaa yleensä muuttaa lauseen a:= a 1 tehokkaaksi, mutta siihenkin löytyy yleensä tehokas funktio.
      C tietysti tehokkaampi näissä. Jostain kirjastosta löytynee funktio joka osaa käsitellä merkkijonoa numerona ja kasvattaa sitä yhdellä tehokkaasti. Ratkaisua voi kokeilla myös satunnaisdatalla.

    • helpp0a

      Mää löysin sen, mutta mitäs mää saan jos kerron koordinaatit ;). Joen rannassahan tuo on, ja autolla menee 34 minuuttia oulun keskustasta :D.

      Haku kesti mun vanhalla läppärillä parisen tuntia, tosin tein yhden oletuksen rajatakseni hakua. Ja kaikki 4 prossua oli topin mukaan käytössä.

      • Tupe246

        Mahtava homma! Mitäs sää oisit vailla? 😂 kiitokset ja kunniaa ainakin täältä😊laittaisit oikean vastauksen tänne muillekin nähtäville 😊


      • helpp0a
        Tupe246 kirjoitti:

        Mahtava homma! Mitäs sää oisit vailla? 😂 kiitokset ja kunniaa ainakin täältä😊laittaisit oikean vastauksen tänne muillekin nähtäville 😊

        Hups, mää taisin hukata sen. Mutta onneksi säästin koodin jolla sen saa haettua. Olishan se varmaan jo ihan teidän kerhon sääntöjenkin vastaista postata tänne suomi24:lle valmista vastausta.

        Säädä

        var maxGoroutines int = 1000

        arvoa määrittääksesi koneellesi parhaiten sopivan yhtäaikaisten säikeiden määrän. Minä käytin tuota.

        Lycka till!

        https://play.golang.org/p/nfXtnWhzht

        PS. ai niin, se oletushan piti kanssa asettaa jos halus tän nopeemmaks (mutta kyllä se tälläkin löytyy). Mites se ny olikaan, perhana kun ei ehdi funtsia, pitää lähtee lomille tästä.


      • puppendahl
        helpp0a kirjoitti:

        Hups, mää taisin hukata sen. Mutta onneksi säästin koodin jolla sen saa haettua. Olishan se varmaan jo ihan teidän kerhon sääntöjenkin vastaista postata tänne suomi24:lle valmista vastausta.

        Säädä

        var maxGoroutines int = 1000

        arvoa määrittääksesi koneellesi parhaiten sopivan yhtäaikaisten säikeiden määrän. Minä käytin tuota.

        Lycka till!

        https://play.golang.org/p/nfXtnWhzht

        PS. ai niin, se oletushan piti kanssa asettaa jos halus tän nopeemmaks (mutta kyllä se tälläkin löytyy). Mites se ny olikaan, perhana kun ei ehdi funtsia, pitää lähtee lomille tästä.

        Toivottavasti olet onnellinen löydöstäsi, linkissä taisi lukea ettei siellä ole MITÄÄN.


      • sivusta.seuraten
        puppendahl kirjoitti:

        Toivottavasti olet onnellinen löydöstäsi, linkissä taisi lukea ettei siellä ole MITÄÄN.

        Onko pientä katkeruutta ilmasssa?


    • Tupee246

      Jaa. No enpä ymmärtänyt mitä ja mihin tehdä tai laittaa mitään, joten kai tämä jää tähän. Mutta oli mielenkiintoinen keskustelu. Odottelin ihan valmista vastausta 😊 tapa se on tämäkin hakea ratkaisua, ei ole mitenkään kielletty. Voin laittaa spostiosoitteen tänne jos joku toinen tuon vastauksen saapi aikaiseksi 🤔 tai sitten koetan tavoitella osaavaa jostain muuta kautta. Bye.

    • Näin-se-meillä-menee

      Nyt parantelin tuota ratkaisun hakua tehokkaammaksi, laittamalla ajoon yhden joka käy vaihtoehtoja alhaalta ylös (https://pastebin.com/GfwpWKEk), ja toisen joka käy vaihtoehtoja ylhäältä alas päin (https://pastebin.com/HEAvWWP2).

      Nyt pyörii kaksi (2) prosessoria 100% tehoilla. Toivottavasti ratkais-aika lyhenee samassa suhteessa.

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • per.kaksi

        Joo tollahan sä voit jakaa ratkaisuajan periaatteessa kahdella. Mutta tuossa golang-ratkaisussa, jos kurkkasit sitä, ongelmaa ajetaan aina niin monella corella ja toisaalta niin monella prossulla kuin OS näkee. Tyypillinen räkkiserveri hoitaa ongelman suit sait, kun kaikki resurssit ovat käytössä.

        Python alkaa olla jo vähän eilistä, siinä on juuri näitä ongelmia ja toisaalta sisennykseen perustuva ohjelmalohko, hankaluudet VM:n eri versioissa ja niiden asennuksissa eri OS-asennuksista nyt puhumattakaan eivät ole tätä päivää.


      • Näin-se-meillä-menee
        per.kaksi kirjoitti:

        Joo tollahan sä voit jakaa ratkaisuajan periaatteessa kahdella. Mutta tuossa golang-ratkaisussa, jos kurkkasit sitä, ongelmaa ajetaan aina niin monella corella ja toisaalta niin monella prossulla kuin OS näkee. Tyypillinen räkkiserveri hoitaa ongelman suit sait, kun kaikki resurssit ovat käytössä.

        Python alkaa olla jo vähän eilistä, siinä on juuri näitä ongelmia ja toisaalta sisennykseen perustuva ohjelmalohko, hankaluudet VM:n eri versioissa ja niiden asennuksissa eri OS-asennuksista nyt puhumattakaan eivät ole tätä päivää.

        Minulle tuo GO on siinä määrin outo ympäristö etten kykene sille puolelle rakentamaan yhtään mitään, enkä halua näitä vähäisiä resussejani jakaa sen opetteluun.

        Mutta aika kivutonta olisi tuon tehon nosto tuplasti, kun viittisi vielä pistää ratkaisun haku silmukan keskeltä yhden ylös ja yhden alas päin, jolloin neljä prosessoria tekisi töitä täydellä tehollaan.

        Suomi24 parsi tuohon toiseen linkkiin mukaan myös nuo ")." jotka siihen ei kuulu, joten linkki viskaa huisin-nevadaan.

        Nyt sitten samat linkit uudestaan:
        https://pastebin.com/GfwpWKEk
        https://pastebin.com/HEAvWWP2


        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • per.kaksi
        Näin-se-meillä-menee kirjoitti:

        Minulle tuo GO on siinä määrin outo ympäristö etten kykene sille puolelle rakentamaan yhtään mitään, enkä halua näitä vähäisiä resussejani jakaa sen opetteluun.

        Mutta aika kivutonta olisi tuon tehon nosto tuplasti, kun viittisi vielä pistää ratkaisun haku silmukan keskeltä yhden ylös ja yhden alas päin, jolloin neljä prosessoria tekisi töitä täydellä tehollaan.

        Suomi24 parsi tuohon toiseen linkkiin mukaan myös nuo ")." jotka siihen ei kuulu, joten linkki viskaa huisin-nevadaan.

        Nyt sitten samat linkit uudestaan:
        https://pastebin.com/GfwpWKEk
        https://pastebin.com/HEAvWWP2


        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Ok, ymmärrän.

        Jos haluat opetella pythonilla tyylikkäämmän ratkaisun, joka sopii myös jatkokäyttöön, harkitse threadpool executoria. Silloin riittää yhden ohjelman käynnistys, ja antaa rupsuttaa sen loppuun hyödyntäen kaikkia resursseja.

        https://docs.python.org/dev/library/concurrent.futures.html#threadpoolexecutor

        Olen vääntänyt tuolla useampaankin paikkaan multithreadingia. Se toimii samalla tavalla kuin javan ThreadPoolExecutor service, eli voit määritellä montako yhtäaikaista threadia ajetaan. Ja kun säikeitä on useita, runtimen pitäisi osata hyödyntää kaikkia coreja ihan automaattisesti. Ainakin redhatissa sujuu ongelmitta, ja miksei muissakin.

        Javallahan tuo on ihan simppeleistä simppelein homma, mutta ei nyt mennä siihen, paitsi tietty jos kiinnostaa.


      • Näin-se-meillä-menee
        per.kaksi kirjoitti:

        Ok, ymmärrän.

        Jos haluat opetella pythonilla tyylikkäämmän ratkaisun, joka sopii myös jatkokäyttöön, harkitse threadpool executoria. Silloin riittää yhden ohjelman käynnistys, ja antaa rupsuttaa sen loppuun hyödyntäen kaikkia resursseja.

        https://docs.python.org/dev/library/concurrent.futures.html#threadpoolexecutor

        Olen vääntänyt tuolla useampaankin paikkaan multithreadingia. Se toimii samalla tavalla kuin javan ThreadPoolExecutor service, eli voit määritellä montako yhtäaikaista threadia ajetaan. Ja kun säikeitä on useita, runtimen pitäisi osata hyödyntää kaikkia coreja ihan automaattisesti. Ainakin redhatissa sujuu ongelmitta, ja miksei muissakin.

        Javallahan tuo on ihan simppeleistä simppelein homma, mutta ei nyt mennä siihen, paitsi tietty jos kiinnostaa.

        Nyt sitten pyörii jaettuna neljään osaan ( http://aijaa.com/hdrETP ). Mutta mitäpä teki prosessorit, yksikään ei enää ajaa 100% tehoilla, vaan kaikkien kuormitus rakoilee aika pahasti, ja tuuletin huutaa. Kaikenlainen muu tekeminen koneella takkuilee, hiirestä lähtien.

        Tehtävän suoritus kahdella prosessilla pelitti taustalla huomaamattomasti.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


    • Näin-se-meillä-menee

      Seurannan poisto helpotti kokonais-kuormitusta jonkin verran. Nyt se näyttää tältä ( http://aijaa.com/HJkhlY ). Kun ratkaisu löytyy vain se tulostuu punaisena näytölle, ja vastaava prosessi päättyy siihen.

      Miten montaa kiinnostaa tällainen kimppa-ajo, jaettaisiin tehtävä niin moneen prosessiin kuin osanottajia haluaisi mukaan, jokaiselle 2 prosessia, tehokkuuden yläpitämiseksi. Se joka sitten löytää sen mantelin sopasta (ratkaisu), saa julkaisu kunnian itselleen. Tällaisia juttuja ei voi muulla tavalla ratkaista, kuin luomalla koordinaatti -->jolle luodaan tarkistussumma --> jota sitten verrataan oikean koordinaatin tarkistussummaan. mitään oikotietä ei ole olemassa koska tuota tarkistussummaa ei voi pyöräyttää takaisin koordinaatiksi.


      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

    • per.kaksi

      Siis mulla on se ratkaisu jo. Se tosiaan on joen rannassa, pikkasen pitää kävellä loppumatkasta autotieltä luoteeseen. En vaan tiedä haluanko antaa sitä tuolle alkuperäiselle kirjoittajalle, kun rupes vielä kiukuttelemaankin tuossa toisella nimimerkillä, vaikka ei ole itse laittanut tikkua ristiin asian eteen.

      Mutta siis sen takia sitä ei enää kannata hakata. Voin lähettää koordinaatit sulle jos kiinnostaa, harkitse sitten ite mitä niillä teet.

    • Näin-se-meillä-menee

      EI LÖYTYNYT

      Ensimmäinen ajo ei tuottanut oikeaa koordinaattia.
      Suoritin haun ETUNOLLIEN KANSSA (esim: 60.000999,24.000999).
      Nyt katsoin Google Mapista että google antaakin eri sijainnin ilman etunollia (60.999,24.999).

      Tehtävästä kuitenkin sain käsityksen että haku tehdään etunollien kera, eli 6 desimaalin kanssa. Mukautuukohan Google Mappi väärin asetettuun paikka kyselyyn, vai mikä se on virallinen tapa suorittaa sijainti kysely pisteellisellä koordinaatilla.

      No oli miten oli, uusi kierros on menossa, ja etunollien pois jättäminen nopeuttaa läpi käyntiä, joten nyt ei mene 33 tuntia joka oli etunollien kanssa tuo ajoaika.


      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

    • piri-kätkön_salaisuus

      Kysäiseppä poliisilta. Niillä saattaa olla ratkaistu jo tuo pulma jonka kanssa vielä painit.

      • Näin-se-meillä-menee

        Miksi luotat virkavallan apuun tälläisessa kysymyksessä ?

        Minä olen ollut poliisin kanssa eläissäni niin vähän tekemisissä, ettei ihan ensimmäisenä tule mieleen hakea sieltä apua mihinkään pulmaan.


        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • mulla.on.ne

        Aloittaja voisi tosiaan kertoa vähän tarkemmin tuosta sijainnista, miksi tuommoinen tehtävä on annettu ja miksi sivun urlissa on "hajoita ja hallitse". Ettei vaan olis hämärähommista kyse. Jotenkin outo tehtävä, miten muka liittyy geokätkentään.

        Sitä ennen mä en anna koordinaatteja. Mulla kyllä on ne. Eli perusteluja tänne kiitos.


      • Näin-se-meillä-menee
        mulla.on.ne kirjoitti:

        Aloittaja voisi tosiaan kertoa vähän tarkemmin tuosta sijainnista, miksi tuommoinen tehtävä on annettu ja miksi sivun urlissa on "hajoita ja hallitse". Ettei vaan olis hämärähommista kyse. Jotenkin outo tehtävä, miten muka liittyy geokätkentään.

        Sitä ennen mä en anna koordinaatteja. Mulla kyllä on ne. Eli perusteluja tänne kiitos.

        Minä en kovin innolla otakkaan vastaan valmista ratkaisua, kun tässä onnistumisen ilo on siinä että osaa ihan itse ratkaista sen. En epäile sitä etteikö sinulla olisi niitä koordinaatteja, kiinnostun niistä vasta sitten kun en itse onnistu niitä selvittämään. Tällä hetkellä kone kuitenkin hakee neljän prossun teholla oikeaa vastausta.

        Toisaalta ajattelin jos sinä antaisitkin ne, en minä ottaisi niitä todesta, ellen itse omin avuin päätyisi samaan tulokseen. Vasta sitten ne olisi minunkin mielestä ne oikeat.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • mulla.on.ne
        Näin-se-meillä-menee kirjoitti:

        Minä en kovin innolla otakkaan vastaan valmista ratkaisua, kun tässä onnistumisen ilo on siinä että osaa ihan itse ratkaista sen. En epäile sitä etteikö sinulla olisi niitä koordinaatteja, kiinnostun niistä vasta sitten kun en itse onnistu niitä selvittämään. Tällä hetkellä kone kuitenkin hakee neljän prossun teholla oikeaa vastausta.

        Toisaalta ajattelin jos sinä antaisitkin ne, en minä ottaisi niitä todesta, ellen itse omin avuin päätyisi samaan tulokseen. Vasta sitten ne olisi minunkin mielestä ne oikeat.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Totta kai onnistumisen ilo on siinä. Samalla oppii uusia ohjelmointitekniikoita. En halua pilata iloasi, mutta sen voin sanoa, että tehtävänanto on järkevä ja täsmällinen. Noilla ehdoin löytyy kyllä ratkaisu.

        Kyllähän ne olisi otettava todesta, jos sha1 antaa saman tarkistussumman kuin tehtävänannossa. Ja antaahan se, näillä mitä löysin ;).


    • Näin-se-meillä-menee

      Tässä olisi hyvä perehtyä C ja Pyhthon koodin tehokkuuteen, kun vain osaisi C kielellä tuon HAS1 tarkistus-summan kaivaa esiin. Olisko ketään joka tuohon pystyy ?

      Pythonin aika 100 000000 (sata miljoonaa) koordinaatin tarkistukseen oli: 3min 45sek 460msek.
      Eli aaika hyvä tulos. Väitän ellei toisin todisteta, C ja C ei pysty samaan.

      Minä itse voin tehdä tuon käännöksen C , kunhan vaan joku kertoo kuinka tuo tarkistus-summa C kielellä saadaan.


      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • mulla.on.ne

        Tuskin löytyy merkittävää eroa C:n ja pythonin välillä tässä casessa. Prossu joutuu tekemään yhtä monta rundia molemmissa.


    • Tupee246

      Ihan aiheellinen kysymys. Geokätköilyssä on useita eri kätkötyyppejä, ja harrastajat piilottavat itse toisilleen näitä kätköjä. Yleisin on helpohko peruskätkö, eli on annettu suoraan loppukoordinaatit, josta löytyy etsittävä purkki. Purkissa on vihko, johon laitetaan oma nimimerkki ja löytöpvm. Tämä tehtävä puolestaan on ns. mysteerikätkö, eli loppupurkin koordinaatit on ratkaistava annetusta tehtävästä. Tämän tehtävän tekijä on osannut ohjelmoida, joten hän on halunnut tehdä sellaisen tehtävän ratkaistavaksi. Tehtävänannossa sanotaankin että voi tarvita apuja jos ei itse osaa ratkaista. Tämä palsta tuli mieleen, kun en itse osaa.

      Tekijä saa nimetä kätkönsä haluamallaan tavalla. Aina niissä ei ole mitään logiikkaa, mutta usein kyllä. joskus on esim. MM2015 ja tehtävä liittyy kyseiseen turnaukseen (esim.tilastot, pelinumerot tms.) Joskus on vaikkapa kätkön nimenä on ollut "kapulaa kerrakseen", ja etsittävä purkki on paljastunut vanhaksi kapulakännykäksi, jonka sisältä vihko on löytynyt. Hajoita ja hallitse liittyy kai purkin olemukseen, tai sitten tuohon koodiin? Tai ei mihinkään.

      Mistään hämärähommista ei ole kyse, sillä tehdyt kätköt tarkastetaan ennen julkaisua tiettyjen tarkastajien toimesta. Kätköille on asetettu tietyt ehdot, ja yksi on nimenomaan se, ettei luontoa tai mitään rakennettua tai mitään muutakaan ei saa vahingoittaa.

      Harrastus se on tämäkin 😅

    • Näin-se-meillä-menee

      EI LÖYTYNYT

      Nyt ajettu ilman etunollia ja etunollien kera, ei vaan tullut oikeaa tarkistus-summaa ( '5bee528c0399d0d0a0682660cb4fc397944d93c8' )

      TÄHÄN HYLKÄÄN TEHTÄVÄN, ilman selittelyjä.

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

    • Tässä_vastaus

      Tämä on ihan triviaali salasanan murto tehtävä. Ohjelmointoi taitoa tähän ei tarvita, lataa vain oikeat työkalut ja laittaa näytönohjaimen ruksuttamaan. Ratkaisu on:

      64.829140, 25.394570

      • helpp0a

        Joo, samat sain itsekin tolla go-työkalulla minkä julkaisin jo päiviä sitten.

        Mulla oli oletuksena seuraava:

        - tehtävän laatija tuskin on omannut niin tarkkaa mittaria, että luvussa olisi 6 desimaalia. Siksi vaihdoin koodissa viimeisen numeron valmiiksi nollaksi. Näin ollen vastaus löytyi sukkelaan. Jos oletus ei olisi pitänyt paikkaansa, olisi vastauksen hakeminen kestänyt 100 kertaa pidempään.

        Nimimerkin näin-se-meillä-menee koodissa on joku vika. Kannattaa kyllä treenata homma läpi, harjoituksen vuoksi.

        Haluatko paljastaa mitä työkalua käytit?


      • Näin-se-meillä-menee
        helpp0a kirjoitti:

        Joo, samat sain itsekin tolla go-työkalulla minkä julkaisin jo päiviä sitten.

        Mulla oli oletuksena seuraava:

        - tehtävän laatija tuskin on omannut niin tarkkaa mittaria, että luvussa olisi 6 desimaalia. Siksi vaihdoin koodissa viimeisen numeron valmiiksi nollaksi. Näin ollen vastaus löytyi sukkelaan. Jos oletus ei olisi pitänyt paikkaansa, olisi vastauksen hakeminen kestänyt 100 kertaa pidempään.

        Nimimerkin näin-se-meillä-menee koodissa on joku vika. Kannattaa kyllä treenata homma läpi, harjoituksen vuoksi.

        Haluatko paljastaa mitä työkalua käytit?

        Olet just oikeassa, aluueiden jako meni päin persettä.
        Jaoin tehtävän 4 prosessorille näin:

        VIRHEELLINEN ALUE JAKO PROSESSORI 1
        #for i in range(0,250000):
        # for j in range(0,250000):

        OIKEA (LUULTAVASTI)
        for i in range(0,250000):
        for j in range(0,999999):
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        VIRHEELLINEN ALUE JAKO PROSESSORI 2
        #for i in range(250000,500000):
        # for j in range(250000,500000):

        OIKEA (LUULTAVASTI)
        for i in range(250000,500000):
        for j in range(0,999999):
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        VIRHEELLINEN ALUE JAKO PROSESSORI 3
        #for i in range(500000,750000):
        # for j in range(500000,750000):

        OIKEA (LUULTAVASTI)
        for i in range(500000,750000):
        for j in range(0,999999):

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        VIRHEELLINEN ALUE JAKO PROSESSORI 4
        #for i in range(750000,999999):
        # for j in range(750000,999999):

        OIKEA (LUULTAVASTI)
        for i in range(750000,999999):
        for j in range(0,999999):
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Joka tapauksessa, innostuin uudestaan, ja taas mylly jauhaa. Katotaan nyt joko onnistuu.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2377
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      177
      1430
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1178
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      96
      1127
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1082
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1045
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      987
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      960
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      901
    Aihe