Prikullen tasaohminen "ei-lämmittävä" vastus?

ledit-be

Tavallisen vastuksen vastus muuttuu lämpötilan vaihdellessa. Millä tavalla virtapiirin "esto" saadaan toteutettua vakioituna? Eli siten että syöttävä pää "kokee" kuorman jatkuvasti samanlaisena. Tasajännite kyseessä ja ledit pitäisi loistaa aina samalla tavalla.

13

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkövä

      Ei lämmittävä vastus on mahdottomuus, mutta vakiovirtalähde toimii.

    • kjhkjhkjhkhj

      Kun halutaan vastuksia, joiden resistanssi muuttuu mahdollisimman vähän lämpötilan muuttuessa, valitaa lämpötilakertoimellaan mahdollisimman pieni metalliseos. Yksi paljon käytetty on konstantaani.

      • NTC-termistor

        Ja jos tähän vastukseen integroidaan iso jäähdytyselementti ja pidetään ympäristön lämpötila vakiona, ei se vastus enää muutaman minuutin jälkeen lämpene enää juuri lainkaan.

        Ja aina voi käyttää NTC-vastuksia (termistori) kompensoimaan haitallia muutoksia.


      • ua741
        NTC-termistor kirjoitti:

        Ja jos tähän vastukseen integroidaan iso jäähdytyselementti ja pidetään ympäristön lämpötila vakiona, ei se vastus enää muutaman minuutin jälkeen lämpene enää juuri lainkaan.

        Ja aina voi käyttää NTC-vastuksia (termistori) kompensoimaan haitallia muutoksia.

        Kompensointi tehdään ilmeisesti jollain operaatiovahvistin takaisinkytkennällä?


      • RaarioMän
        ua741 kirjoitti:

        Kompensointi tehdään ilmeisesti jollain operaatiovahvistin takaisinkytkennällä?

        Itse asiassa NTC vastus riittäisi, mutta taitaa olla niin, että NTC:n ominaiskäyrä on paljon konstantaanivastusta jyrkempi.
        Ympäristön lämpötilan säätöön termostaattiohjattu lämpöuuni taitaisi olla jäähdytystä parempi ratkaisu. Sitä käytetään ainakin radiotekniikassa, kun halutaan päästä normaalia kideoskua tarkempiin teknisesti helpohkoihin sovellutuksiin.


    • elko14F

      Vakiojännistesyötössä vakiovastusksen saa sopivalla transistorikytkennällä, jossa transistorilla korvataan vastuksen lämpötilamuutoksen vaikutus - toimii jos virta on tarkoitus pitää vakiona; ohjaus vastuksen yli tapahtuvasta jännitehäviöstä. Jos ongelma on ledien valotehon muutos niiden lämpötilan mukaan, tämä ei välttämättä auta, vaan ohjaus pitäisi mitata valotehosta.

      • ledit-be

        Hups, unohtui siis aloituksessa kertoa että ledit tulevat saunan kattoon. Käyttövaiheessa siellä on lämpötilaero ehkä jotain 50 astetta. Tavoitteena suhteellisen vakio valoteho. Sen vuoksi tätä pähkäilen, kun katon rajassa etuvastuksen lämpötila seilaa vastaavasti.


      • SaunanValaisija
        ledit-be kirjoitti:

        Hups, unohtui siis aloituksessa kertoa että ledit tulevat saunan kattoon. Käyttövaiheessa siellä on lämpötilaero ehkä jotain 50 astetta. Tavoitteena suhteellisen vakio valoteho. Sen vuoksi tätä pähkäilen, kun katon rajassa etuvastuksen lämpötila seilaa vastaavasti.

        Suurin muutos "valotehossa" tapahtuu ihmisten silmissä. Kun hiukan vanhenut, opit tuon kantapään kautta.
        Eikä kukaan pakota sijoittamaan mitään vastuksia sinne kattoon. Sitä varten on keksitty sähköjohtimet. Virtalähteen voi sijoittaa saunan ulkopuolelle. Ledin valoteho heikkenee voimakkaasti sen lämmetessä, joten ei sitä lediäkään kannata sijoittaa sinne kattoon. Enkä ole eläissäni nähnyt koskaan mitään sähkövalaisinta saunan katossa. (Ovat olleet ehkä jopa kiellettyjä.) Saat ihan riittävästi valoa seinän läpi johdetuilla lyhillä valojohtimilla (kuiduilla). Tai pienillä "seinäikkunoilla" tai oven lasin läpi. Eli mieti hetki ja siirry Suomi24:n rakennuspalstan saunaosastoon.


      • fhghjg
        ledit-be kirjoitti:

        Hups, unohtui siis aloituksessa kertoa että ledit tulevat saunan kattoon. Käyttövaiheessa siellä on lämpötilaero ehkä jotain 50 astetta. Tavoitteena suhteellisen vakio valoteho. Sen vuoksi tätä pähkäilen, kun katon rajassa etuvastuksen lämpötila seilaa vastaavasti.

        Kuten jo sanottu, käytä vakiovirtalähdettä, et tarvitse vastuksia ollenkaan.


      • Raariomän
        SaunanValaisija kirjoitti:

        Suurin muutos "valotehossa" tapahtuu ihmisten silmissä. Kun hiukan vanhenut, opit tuon kantapään kautta.
        Eikä kukaan pakota sijoittamaan mitään vastuksia sinne kattoon. Sitä varten on keksitty sähköjohtimet. Virtalähteen voi sijoittaa saunan ulkopuolelle. Ledin valoteho heikkenee voimakkaasti sen lämmetessä, joten ei sitä lediäkään kannata sijoittaa sinne kattoon. Enkä ole eläissäni nähnyt koskaan mitään sähkövalaisinta saunan katossa. (Ovat olleet ehkä jopa kiellettyjä.) Saat ihan riittävästi valoa seinän läpi johdetuilla lyhillä valojohtimilla (kuiduilla). Tai pienillä "seinäikkunoilla" tai oven lasin läpi. Eli mieti hetki ja siirry Suomi24:n rakennuspalstan saunaosastoon.

        Et tarvitse säätöä. Ledin valoteho on riittävän vakio saunan valaistukseen. Itseäni mietityttää, kuinka hyvin nykyledit kestävät löylyä. Vanhempi puolijohde-elektroniikka on saunan lämmössä taatusti kovilla.
        Usein nämä ledeiltä näyttävät valot on saunassa tehty valokuidulla ja linssillä. Valokuitua valaistaan saunan ulkopuolelta.


    • supra_cool

      Jäähdytä laitteesi −273,15 celsiusasteiseksi.

    • aspergenssi

      Tee vaan valokuidulla, led-valaistus ei kestä ja saat siitä ikuisen korjausprojektin - en tosin osaa sanoa miten kestää jos asentaa lattianrajaan, kosteus rassaa sielläkin vaikka lämpötila on alhaisempi. Kannattaa selvitellä kuitunippujen hintoja, saataa olla kolmanneksen ero samasta nipusta eri kaupoissa.

    • Saunan kattoon sijoitetulle LED - lampulle en arvaisi kovin pitkää käyttöikää, ellei siinä tehotasoa ole säädetty murto-osaan niiden nimellistehosta. Jo normaalissa valaisinkäytössä ledejä ajetaan varsin kovissa lämpötiloissa ja ne oikeasti vaurioituvat liian kuumassa.

      Valaisinkäyttöön tarkoitettujen LEDien sisällä puolijohteen lämpötila on kymmeniä asteita korkeampi kuin ympäristön lämpötila. Saunan katossa päästään helposti lähelle sataa astetta, jolloin LEDin sisäinen lämpötila nousee liian suureksi. Seurauksena on se, että ledin valoteho putoaa nopeasti ja sen lähettämän valon väri muuttuu.

      Jos on pakko käyttää ledejä ilman kuituoptista valon siirtoa niin ei liene mikään pakko sijoittaa ledien ohjauselektroniikkaa ja etuvastusta sinne kaikkein kuumimpaan paikkaan. Sähkösaunassa tehonsäästö ei ole perusteena ledien käytölle, joten sellaisessa kannattaisi harkita muuta ratkaisua.

      https://www.linkedin.com/pulse/high-temperature-enemy-led-performance-what-you-need-know-floroiu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe