pitkään jatkuvan

miukumaukumurina

Köyhyyden pahimmaksi ongelmaksi muodostuu erakoituminen. Koska ei riitä rahaa yhteis viihteeseen eikä sosiaalisiin suhteisiin joissa rahaa tarvitaan lopulta ei edes osaa lähteä kotoa.
Laskut on maksettu ajallaan mitään avustuksia tai tukia en saa talouden kanssa on vain oltava tarkkana. Jos osallistuminen vaatii vaikka kahvin ostamisen se ei mahdu budjettiin.
TV viihde masentaa kauniita asuntoja joka kohtauksessa eri vaatteet ja kukkalaitteita joita ei sasi ostettua edes kuukauden säästettyään.

39

1441

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 637376

Pitää olla yhteydessä vain muihin köyhiin. Kyllä vaikkapa kansaneläkeläiset ymmärtävät, että kahvit juodaan tuttavien luona, ei kalliilla jossakin ulkona.

• Onnellinenköyhä

Köyhien kommuuni on tulevaisuudessa totta. Ihmiset jakautuu köyhiin ja näihin työorjiin.
        Köyhät voisivat auttaa toisiaan, miksi näin ei ole.

• jahammastenkiristys

Voi voi voi sentään kun on kauheaa. Että ei edes kahvikupilliseen ole varaa, vaikka kuinka säästäisi. Aloittaja valehtelee. Toimeentulotuki kyllä takaa sellaisen elintason, että tarvittaessa voi yhden kahvikupillisenkin joskus kahvilassa ostaa.

Mikä tekee näistä valitusvirsista niin hauskoja on se, että valittajat puhuvat itsensä pussiin. Kahta valitusvirtta täällä yritetään epätoivoisesti pitää yllä:
      1) Suomi on kurjistunut ja suurin osa ihmisistä elää äärimmäisessä köyhyydessä.
      2) Köyhyydestä seuraa vaikka mitä, esim. jää ilman miestä/naista, ei ole varaa hankkia lapsia, kahvikupillista, harrastaa, tavata ihmisiä jne.

Jos kerran suurin osa ihmisistä elää äärimmäisessä köyhyydessä, luulisi kaikkien köyhien nauttivan toistensa seurasta tasa-arvoisina ryysyläisinä. Mutta ei. Kuten aloituksestakin näkee, itkuvirret eivät kohtaa. Palstan vaki-itkijät osaavat itkeä vain yhtä virttä kerrallaan.

• mievuanm

jahammastenkiristys; sulle vastaan kun niin ottaa pattiin tuo aloittajalle tarkoitettu vastauksesi. Nykyajan Suomessa ei tavan kansalainen ainakaan saa toimeentulotukea kuin "Manu illallistaan", siinä joudutaan sellaista paperisotaa pitämään ek. sieltä mitään saa tai jos saa, että heikommat jättävät hakemuksena hakematta. Itselläsi ei taida olla kokemusta, kun niin pitää tuosta mesuta. Ei oo köyhän elämä nykypäivän Suomessa hauskaa, jos tuo nyt koskaan lie sitä ollut. On helppo tulla palstalle arvostelemaan, kun ei omakohtaista kokemusta Kelan toimeentulotuesta ole. Tämän vastauksen sulle kirjoittanut on tapellut kaikenlaisia rahan antajia vastaan, sillä ilman tappelua ja oman itsensä puolustamista, et pärjää. Joka eurosta joudun tinkimään ja laskujeni maksun jälkeen ei paljoo jää tuhlattavaa tai voi olla ettei jää mitään. Kelan päivärahastakin menee verot ellet pöljänä sitä tiennyt. Että niin rikas voi todellakin "köyhä" olla. Enkä kuulu työnvieroksujiin, vaan oon pätkätyöläinen!!

• Anonyymi
        mievuanm kirjoitti:

jahammastenkiristys; sulle vastaan kun niin ottaa pattiin tuo aloittajalle tarkoitettu vastauksesi. Nykyajan Suomessa ei tavan kansalainen ainakaan saa toimeentulotukea kuin "Manu illallistaan", siinä joudutaan sellaista paperisotaa pitämään ek. sieltä mitään saa tai jos saa, että heikommat jättävät hakemuksena hakematta. Itselläsi ei taida olla kokemusta, kun niin pitää tuosta mesuta. Ei oo köyhän elämä nykypäivän Suomessa hauskaa, jos tuo nyt koskaan lie sitä ollut. On helppo tulla palstalle arvostelemaan, kun ei omakohtaista kokemusta Kelan toimeentulotuesta ole. Tämän vastauksen sulle kirjoittanut on tapellut kaikenlaisia rahan antajia vastaan, sillä ilman tappelua ja oman itsensä puolustamista, et pärjää. Joka eurosta joudun tinkimään ja laskujeni maksun jälkeen ei paljoo jää tuhlattavaa tai voi olla ettei jää mitään. Kelan päivärahastakin menee verot ellet pöljänä sitä tiennyt. Että niin rikas voi todellakin "köyhä" olla. Enkä kuulu työnvieroksujiin, vaan oon pätkätyöläinen!!

Jos omistaa asunnon jossa asuu, niin ei saa toimeentulotukea. Vaan se pitäisi myydä. Eikä myynnin jälkeen saa toimeentulotukea, kun näkyy verotiedoista että asunto myyty hintaan x ja se raha pitää käyttää ensin. Ja se riittää noin ja noin moneen vuoteen. Eipän jää sitten perillisille jakamista. Kunnan varoilla hataankin ilman kirkko ja muita palveluja.

• Niskastakiinni

En ole ollut koskaan köyhä mutta kai silti saan kommentoida.

Pitkään jatkuneen köyhyyden suurin ongelma on passivoituminen ja mielen köyhtyminen. Mennään juuri tuohon "Ei ole rahaa ostaa yhtä perunaa -moodiin". Tuota samaa rutinaa on lehdet ja nettipalstat pullollaan. Mitään ei voi tehdä ja mikään ei koskaan onnistu kun ruokaan jää 5 snt/kk. Sitten kun passivoidutaan ja mieli köyhtyy on loukku valmis, koska syrjäydytään lopullisesti.

Elämässä on paljon asioita joita voi tehdä ilman rahaa, varsinkin näin kesällä. Viimeisenä sitten pelataan lapsikortti. Mietin tässä että ainakin omien pienten lasten kanssa aika iso osa siitä mitä tehdään ja mistä lapset tykkää on täysin ilmaista. Käydään potkimassa palloa, rannoilla, seikkailemassa metsissä, leikkipuistoissa, pyörälenkeillä ja jopa Lintsille pääsee täysin ilmaiseksi.

• kerjätkäämme

"Tapoja ansaita rahaa työttömänä"
      Kysellä (kerjätä) vastaantulevilta ihmisiltä rahaa. Pikku hiljaa parantaa kysely taktiikkaa (opii keksimään sopivii tarinoita joiden ansiosta vastaantulevat antavat useammin / suurempii summii)
      Siinä oppii ujostelematta kyseleen ja valehteleen
      Molemmista taidoista hyötyy myös työnhaussa.

Ja ei erakoidu kun on 10-100:n ihmisten kanssa tekemisissä päivittäin

• Anonyymi

Onko noin tyhmiä ihmisiä olemassa kuin sinä?

• köyhyyserakoit

Niin aloitukseen viitaten että köyhyys tuo mukanaan erakoitumisen, sitä voi kylläkin alkaa tapahtuun jos vaan jää kotio eikä liiku missään. Kirjasto on hyvä hiljainen sosiaalinen paikka missä kannattaa käydä lukemassa vaikka lehtiä mutta moni voi sanoa että katon netistä niin toi on yks passivoitumisen merkki.Passivoituminen ei sitten ole mistään kotoisin. Tunnin kävelykin jo piristää ja itse teen sen etanan vauhtia.

• SolitudeSun

Mitä pahaa yksin olemisessa on? En ole koskaan ollut niin onnellinen kuin yksin. Ihmiset on niin masentavia, juorutaan, puhutaan asioita jotka mua ei kiinnosta ollenkaan, ovat kateellisia ja kiusaavat, hyväksikäyttävät, ihmiset on vaan riesa mitä välttelen niin paljon kuin mahdollista. Oon muutaman kerran elämän aikana tavannut mukavia fiksuja miehiä, niiden kanssa oli mukava viettää aikaa mutta suurinosa ihmisistä semmosia että pysyn kaukana.

• eihänpahaaaa

Niin eihän yksinolemisessa mitään pahaa ole ja itsekkin viihdyn yksin ja teen asioita, ihan riittävät kontaktit lähipiiriin, mutta jos kokee yksinäisyyttä sen takia kun erakoitunut ni ei hyvä. Hyviä ihmissuhteita vaan vaalia kun minkä ihmeen takia sellasten kanssa napit vastakkain.

• Fghkk

On niitä ilmaisiakin paikkoja, riippuu missä asuu. Puistojakin on joihin voi mennä syömään vaikka eväät. Suun voi avata myös itse eikä aina odottaa että joku toinen aloittaa keskustelun. Sadesäällä voi vaikka lähtä lukemaan kirjastoon lehtiä. Minusta suomalaiset on vaikeasti lähestyttäviä ja yleensä olenkin kaveerannut ulkomaalaisten kanssa. Ulkomaalaisten kanssa keskustelu myös avartaa maailmankuvaa.

• köyhänelämää

Kyllä se erakoituminen on ihan sinun korvien välissä! Kyllä köyhälläkin voi olla sosiaalista elämää vaikka kuinka, ei siihen rahaa aina tarvita.
      Olen itsekin ollut köyhä ja yksin, mutten koskaan yksinäinen. Köyhälle löytyy paljon harrastuksia, joissa tapaa paljon muita ihmisiä, joten harrastusten myötä minullakin on paljon ystäviä ja tuttavia.
      Aiemmin harrastin kirjeenvaihtoa lähelle ja kauas, nyyän on sosiaalinen media mm. facebook, jonka välitykselä on helppo pitää yhteyksiä ja tutustua uusiin ihmisiin.
      Harrastin aikoinaan kilpatanssia, pieni yhdistys piti kotikaupungissani toimintaa yllä, jäsenmaksu kohtuullisen pieni ja kaupunki antoi tilat harjoituksiin. Suurin vaiva oli mennä iltaisin harjoituksiin, harjoituspaikat olivat sopivan lähellä, kävellen ja polkupyörällä pääsi ihan hyvin. Harjoituksia oli kolmena iltana viikossa, joten sopivia iltoja oli. Harjoituksissa ei tarvinnut mitään ihmeellisiä varusteita, kirpparilta ostetut nahkakengät riitti harjoituksiin kengiksi ja muut asusteet samaa kirppari kamaa. Pieni yhdistyksemme järjesti vuosittain yhdet tanssikilpailut, joten kaikille riitti kilpailuissa tehtävää järjestelyissä ja mitään murhetta ei ollut kilpavaatetuksesta, kun kukaan ei meistä kilpaillut omissa kilpailuissa.
      En hankkinut mitään kalliita kilpatanssivarusteita, enkä osallistunut kilpailuihin parini kanssa, me vain harrastettiin tanssimista halvalla. Jos olisimme käynneet jossain muualla tanssimassa, olisi se ollut hurjan kallista ja olisi pitänyt olla hyvin pukeutuneena. Nyt riitti, että oltiin edes jotenkin pukeuduttu!
      Pelasimme myös muutaman naapurin kanssa korttia jonain iltana, sekään ei ollut kallista harrastusta ja tapasin kavereita.
      Käytin myös kirjastoa ahkerasti ja tutustuin henkilökuntaan ja muihin kirjaston käyttäjiinkin.
      Matkustin jonkun verran erilaisilla tavoilla, joihin ei juuri rahaa tarvittu ja aina tutustuin uusiin ihmisiin. Vanhalla mopollakin ajoin joskus pohjoiseen ja hieman toista reittiä takaisin etelään. Laivamatkoja tein kansimatkustajana ja aina tutustuin uusiin ihmisiin. Lyhyempiä matkoja tein jopa polkupyörällä. Myöhemmin mukaan tulivat lentomatkat kaukomaille halpislennoilla, kun opin käyttämään niitä matkustamiseen. Ulkomailla tutustuin taas uusiin ihmisiin.
      Rahaa minulla ei ole koskaan ollut paljoa käytettäväksi, mutta olen osannut verkostoitua ja saannut kavereita. Olen ottanut asenteen, että kukaan ei tule minua kodistani hakemaan, minun täytyy itse mennä ja etsiä kaverit.

• neljänseinnn

Se on kylläkin jos kotionsa jämähtää niin se on siinä sitten

• köyhäkaupunkilainen

Olen lähes täysin erakko. Ei minulla ole kavereita eikä läheisiä. Ei kukaan soita käyhälle että lähdetkö iltaa viettämään tai lähdetkö kahville. Ei tosiaan ole varaa sosiaaliseen elämään. Parisuhdetta en tule koskaan saamaan koska naiset ei halua työtöntä miestä.

• jkgdfgatrsdefs

Ja höpö höpö taas sinun juttusi. Jos työttömällä miehellä vaan höpsötin toimii ja osaa sitä käyttää, niin kyllä naisia riittää. Taidat olla vaan joku kotitumputtaja! Ja naisilla on rahaa, ei siitä tarvitse huolehtia.

• KummajainenN

No jaa. Minä taas viihdyn erinomaisesti yksikseni, en viihdy väkijoukoissa. Koskaan en ole kaivannut omaa perhettä tai lapsia. Pari kaveria on joihin jonkin verran pidän yhteyttä mutta harvemmin heitäkään tapaan. Kerran äitini sanoi minulle, että olen kummallinen :) elämäntapani johdosta.

• Convelence

Et ole kummallinen vaan fiksu. Kaikki fiksut tietää että parempi pysyä kaukana ihmisistä. 99% ihmisistä vähä-älyisiä juoruajia, eivät katsos osaa keskustella oikeista asioista. Tuskimpa ovat edes eläessään lukeneet kirjaa, seiskaa ja iltalehteä osaavat lukea siinä se.

• lenkkiäsyön

Totta. Itse en käy missään, olen yöpuvussa koko päivän, kerran viikossa haen uuilenkin ja karkkia kaupasta, siinä on mun ulkoilut. Kun ei ole rahaa mennnä mihkään eikä ostaa lehtiä, ei ruokaa, eikä tavata kavereita eikä harrastaa,niin puhukykykin jo on huonontunut. En tee mitään muuta kun nukun ja kattelen telkkua. Puhelinta ei oo . Enkä jaksa enää eedes kävellä huilaamatta metrin jälkeen. Olen vaan enkä tee mitään.

• Hikikomori7

Saanko tulla kylään syömään sun kanssa karkkia pyjamassa, kuulostaa kivalta (teen sitä myös itse kotona)

• sinäsejaksatnäitä

...netti on kuitenkin, kun et käy missään, niin tuskin kirjastossa yöpuvussa trollailet tänne.

• Anonyymi

• erakkoedvard

Niin tuohon aloitukseen niin erakoitumiseen voi olla monia syitä työttömyys,köyhyys,oma persoona,- mutta se onkin sitten taas eri juttu jos haluaa olla yksin ja se kyllä onnistuu suomessa hyvin kun eipä ihmiset tungettele että pääsiskö kylään tai ventovieras tulis juttusille nooh tuohon kylläkin löytyy poikkeuksia.
      Yksinoleminen ja yksinäisyys eri asioita. Huonoissa ihmissuhteissa ei kannata roikkua.

• Kortepohjassa_kilahti

Joillekin myös vuosikausia jatkunut gradun nyhrääminen aiheuttaa erakoitumista ja pahoja mielenterveysongelmia.

• eitarvitse_erakoitua

Köyhän ei tarvitse erakoitua. On ihan itsestä kiinni, miten suhtautuu tähän elämään. Köyhällä voi olla hyvinkin sosiaalista elämää ja paljon kavereita.
      Jos jää työttömäksi, monelle jää työyhteisö ja ne kaverit sieltä pois, mutta uusia kavereita voi hankkia tilalle. Aina voi harrastaa, opiskella, matkustella ja tehdä monenlaista erakoitumisen välttämiseksi. Kaikkeen ei tarvita rahaa, riittää, kun on aikaa.

• roletaari

Paskapuhetta!

On erittäin paljon yhteisöjä ja harrastuksia joihin voi osallistua maksutta tai hyvin pienin kustannuksin.
      Luettelosta tulisi erittäin pitkä mutta vain esimerkkeinä
      Kaupunkimme uimahallin maksuttomat vuorot työttömille. Tosin ei erikseen "köyhille".
      Työväenopiston matalakustanteiset harrastuspiirit.
      Urheiluseurojen jäsenyyten liittyvät mahdollisuudet kuten oman seurani jäsenmaksun, 20€/vuosi, oikeuttama, rajaton kuntosalin käyttöoikeus kalenterivuoden ajaksi eikä sitäkään kukaan kontrolloi.

Köyhille eläkeläisille on viikoittain lukuisia yhteisiä harrastusmahdollisuuksia pintä vuosimaksua vastaan.

Ja niin pirun paljon muuta!

• köyhänelämää

Olen samaa mieltä kanssasi, että köyhälle löytyy todella paljon tekemistä ilman rahaa tai ilman suuria rahoja.
        Tuolla jo aiemmin luettelin, mitä pienessä kotikaupungissani harrastin. Luettelosta jäi pois vaikka kuinka mahdollisuuksia, mitä kaupungilla ja paikallisilla yhdistyksillä oli tarjottavana.
        Minuakin jopa pyydettiin useampaan yhdistykseen mukaan, kun olin jo tuossa tanssiurheilussa mukana. Kaupungissa toimi mm. ampumaseura, jonka ampumaradalla pääsi harrastamaan ammuntaa. Se ei ollut minun juttu, mutta jousella ja jalkajousella kävin kyllä ampumassa kavereiden kanssa muutamia kertoja.
        Kaupungissa toimi myös valokuvaukseen keskittynyt yhdistys, sekään ei ollut rahasta kiinni, kun kaupunki avusti tuotakin yhdistystä ja antoi tilaa näyttelyille. Sekään ei käytännössä maksanut mahdottomia ja jos kalustoa piti hankkia, niin porukalla saatiin hyvät alennukset hankinnoista. Kuvien julkaisuista maksettiin paikallisessa lehdessä.
        Kaupungin jäähallilla kävimme yhden kerran viikossa tanssiharjoituksissa omalla varatulla vuorollamme, kun viikoittain oli muitakin tanssin harrastajia peilisalissa. Samassa rakennuksessa oli punttisalit ym. tilat varattavissa halukkaille. Ja tietysti se jäähallin jääkin oli käytössä kaupunkilaisille.

Nykyään asun maaseudulla ja kaukana kaikesta, mutta täälläkin on erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Ampumarata löytyy muutaman kilometrin päästä, jonne pääsen polkupyörällä ja sieltä on vuorot varattavissa. Ei tosi ole edelleenkään minun juttu, mutta kilpailuja on kiva käydä katsomassa ja ei maksa mitään.
        Tälläkin paikkakunnalla toimii erilaisia yhdistyksiä ja kerhoja vaikka kuinka, toimintaa pääsee mukaan helposti. Kimppakyydit toimii, kun täällä etäisyydet on pitkiä, omaa autoa ei edes välttämättä tarvitse, niin pääsee kyydissä. Monet yritykset sponsoroivat näitä yhdistyksiä ja kerhoja, että yhdenkin yhdistyksen kylpylämatkat ovat ilmaisia jäsenille!

• ihmehommatoi

Ihme homma toi ettei mitään voi tehdä kun ei rahaa, nooh yks paikka kylläkin niin kirjasto ja sinne lukeen lehtiä.
      Termospullo mukaan ja menoksi. Huono homma jos jää kotio pyöritteleen peukaloita ainiin mikäs se työkunto ku ei edes kotoa pystytä lähteen mihinkään.

• liikaus

On se niinkin, että rikas, rahojensa päällä istuva voi erakoitua. Jotkut rikkaat on tosi saitoja.

• rikkaidenkaveri

Niin, kyllä rikkaat erakoituvat myös. Tunsin eräät iäkkäät neiti-ihmiset, jotka asuivat lähelläni, heillä oli omaisuutta niin paljon, että he ostivat nuoruudessaan mm. yhden hävittäjän Suomen ilmavoimille jatkosodan aikana. Vanhoilla päivillä nämä neitoset viihtyivät hyvin omissa oloissaan bakteerikammoisina, kauppiaat postittivat heille laskutkin todella varovaisesti ehdottoman siisteissä kirjekuorissa, autonkuljettaja vei heidät uudella Mersulla ostoksille hyvin tarkkaan.
        Rikkaat ovat myös todella saitoja, ruokaan ei riitä rahaa, iso koti saattaa olla valaistuna muutamalla pienellä lampulla ja lämpötila laskettu todella alhaiseksi. Yhdellä rikkaalla kaverillani on 400m² kartano, käydessäni hänen luonaan vierailulla, on aina pistettävä lämpimät vaatteet päälle, että ylipäätään tarkenen siellä. Ruokaa hän ei raaski syödä paljoakaan, mikrolla lämmittelee jotain. Hänen kuntonsa jopa meni niin huonoksi, että veimme häntä välillä kavereiden kanssa kunnolla syömään ja saimme hänet pakotettua syömään paremmin.

• hyvinsyövä

Mistä tiedätte rikkaiksi? Voi olla olo kuin engl.lordilla; omistaa ison talon, mutta tuloja ei ole sen(kään) ylläpitoon. Eli komeakaan talo ei kerro millaiset tulot sen omistajalla on juuri sillä hetkellä. Voi olla se tilanne, että tulot ovat hyvin pienet esim. 3v työttömyyden jälkeen. Eikä välttämättä halua kertoa kavereillekaan ongelmista. Lainoja saattaa olla juuri asumisen takia. Ja auton osamaksutkin pitää maksaa..

Mutta tietty voi olla tuollaista sairasta itaruuttakin eikä malteta ruokaan laittaa rahaa.

• rikkaidenkaveri
        hyvinsyövä kirjoitti:

Mistä tiedätte rikkaiksi? Voi olla olo kuin engl.lordilla; omistaa ison talon, mutta tuloja ei ole sen(kään) ylläpitoon. Eli komeakaan talo ei kerro millaiset tulot sen omistajalla on juuri sillä hetkellä. Voi olla se tilanne, että tulot ovat hyvin pienet esim. 3v työttömyyden jälkeen. Eikä välttämättä halua kertoa kavereillekaan ongelmista. Lainoja saattaa olla juuri asumisen takia. Ja auton osamaksutkin pitää maksaa..

Mutta tietty voi olla tuollaista sairasta itaruuttakin eikä malteta ruokaan laittaa rahaa.

Että mistäkö tiedän rikkaaksi? No tietysti talous - ja verotiedoista. Jos henkilöstä lauletaan pilkkalaulua ihan julkisesti (20 rikasta perhettä) https://www.youtube.com/watch?v=kq0X06OJdOk, niin kyllä silloin on rikas.
        Olin näiden rikkaiden perheiden vesojen kanssa opiskelemassa aikoinaan ja silloin tulin huomaamaan, miten tarkoja he olivat rahan suhteen tai silloin tietysti heidän vanhempansa ja nykyään nämä kaveritkin. Saatettiin katsoa illalla telkkarista iltauutisista, kuinka jonkun kaverin perhe teki suuret kaupat ostaen vaikka tehtaan jostain, mutta ei se näkynyt kavereiden elämässä.
        Tutustuin silloin kavereiden vanhempiin, jotka omistivat silloin käytännössä Suomen, ihan tavallisia ihmisiä olivat, paikatut kotivaatteet ja hyvin askeettista elämää, vaikka muuta olisi luullut. No, olihan heillä sitten huvilla jossain ulkomailla ja uima-allasta kartanossa, sekä jotain kallista autoa tallissa, mutta kaverit sai ajaa Skodalla tai Volkkarilla. Kaikilla kavereiden rikkailla vanhemmilla ei ollut edes kallista autoa omassakaan käytössä.

• rikkaantietääettä
        hyvinsyövä kirjoitti:

Ei rikkailla ole auton osamaksuja, eikä olla kolmea vuotta työttöminä, eikä myöskään ole lainoja asumisen vuoksi.
        Rikkaalla on varallisuutta enempi, kuin mahtuu kahteen muovikassiin rahaksi muutettuna suurina käyttämättöminä seteleinä. Muovikassihenkilöt, joiden omaisuus mahtuu rahaksi muutettuna kahteen muovikassiin, eivät ole rikkaita!

• köyhtynyt

Köyhät kokoontuvat niin jokainen voi tuoda vuorollaan kahvipaketin ja purtavaa itselleen.
      Myönnän että virkistyin näistä tilaisuuksista ja myöhemminkin pelkkä tervehtiminen ilahduttaa.
      Aina ei vain jaksa puhua ei istua.

• ilmaset.keksit

60-70 luvulla oli bingohalleja,joissa mummo-armeijat pelasivat kahvin lomassa tupakkaa poltellen.
      Kahvi oli tosin aivan kamalaa.

• köyhänelämää

Ei kannata alkaa erakoitumaan, ei saa jäädä kotiin makaamaan, pitää lähteä johonkin toimintaan mukaan. Harrastuksia on vaikka kuin, joihin ei rahaa tarvita tai jos tarvitaan, niin hyvin vähän. Itselläni on ollut suurin vaiva, että on vain viitsinyt lähteä mukaan. Sopivalla porukalla voi pelata vaikka monopolia taikka shakkia kerran viikossa. Jos perustaa jonkun asian ympärille yhdistyksen tai menee mukaan valmiiseen yhdistykseen, tekemistä kyllä riittää ja ei erakoidu. Googlettamalla löytyy jokaiselta paikkakunnalta sopivia yhdistyksiä, joihin voi mennä mukan toimintaa.
      Monethan muuttaessaan työpaikan vuoksi uudelle paikkakunnalle, ottavat heti yhteyttä paikkakunnan yhdistyksiin ja eri järjestöihin, että pääsevät mukaan toimintaan. Olen muuttanut useamman kerran paikkakuntaa ja asunut ulkomailla, aina on toiminut, että olen tehnyt itse aloitteen paikallisen väestön suhteen ja lähtenyt mukaan.
      Köyhä voi harrastaa niin monenlaisia asioita ja vain mielikuvitus on rajana. Lintuja voi bongata toisten harrastajien kanssa. Leijaa voi lennättää porukalla. Monella paikkakunnalla toimii VPK (vapaapalokunta) tai SPR (Suomen Punainen Risti) tai MLL jne. kaikkiin pääsee mukaan.

• Sanonpa

Kate Spade,itsemurha,varakas nainen. Raha ei onnea takaa.

• Anonyymi

Koronaeristystä on näin tullut harjoiteltua ihan huomaamattaan jo ja välit ovat pitäneet näihin päiviin saakka. Ei mitään uutta alla auringon.

• Anonyymi

Ole sinä vaan se erakko ja mieti omaa elämää älä muiden. On itsestään kiinni miten työttömänä olet ja mitä eet. Jos vaivut synkkyyteen se on sun asia.
      Minä työttömänä olen virkeempi ja osallistuvampi kuin koskaan. Työ teki minusta erakon ja masentuneen, siksi en mene enää töihin. Nyt jaksaa tehdä ja matkustaa ulkonailla, sitten taas kun se on mahdollista. Nyt makstustellaan kotimaassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33