Toteutumaton unelma

Iita72

Hei

Olen aina, ihan aina halunnut että unelmani toteutuu. Ei se vain toteudu. Olen aina halunnut elää 70-90 luvulla. Itse olen syntynyt 01 eli jos olet henkilö kuka on elänyt tuona aikana, olisi kiva kuulla omia näkökulmiasi. Kuuntelen sen ajan musiikkia, vuosi sitten pukeuduin siihen tyyliin, kun kerroin isälleni niin hän sanoi että "voit kuunnella sitä musiikkia, pukeutua siihen tyyliin ja katsoa sen ajan elokuvia". Kaikesta tosta tulee niin kamala olo, kun itse on saanut elää silloin ja tietää että se oli parasta aikaa, mutta minä en saanut. En voi syyttää ketään, paitsi joskus olen vihainen itselleni. Rakastan vain sitä aikaa, enkä pääse mitenkään ja aina ihminen voi tehdä unelmiensa eteen töitä, mutta minä en mitenkään voi.

7

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-no

      Mielenkiintoinen kirjoitus. Itse haluaisin elää 60- luvun Englannissa. Muutenkin ihannoin 60- lukua ja se oli samalla tavalla kuin sinulla , se aika ennen syntymääni.

      Tuossa lähistöllä, hiekkakuopassa on auton jäännökset ja leimoista näkee, että se on rakennettu 60- luvulla Englannissa. Siitä tulee paikkaan automaattisesti jonkinlainen pyhyyden tunne.

      70- luku oli vielä 60- luvun jälkimaininkeja - rakkautta, rauhaa ja ystävyyttä.
      80- luku oli kova - naiset pitivät olkatoppauksia, halusivat olla tuiman näköisiä ja tunteettomia.
      90- luku oli mitätön vuosikymmen - mutta silloin siirryttiin yhtenäiskulttuurista pirstaleisempaan suuntaan. Pirstaloituminen on jatkunut näihin päiviin saakka.

      Elämäni alussa oli vain kaksi mustavalkokanavaa TV:ssä. Radiossa yleisohjelma lähetti parempien ihmisten musiikkia ja kulttuuria. Ainoastaan rinnakkaisohjelmaa pystyi kuuntelemaan. Itse kuuntelin lyhytaaltolähetyksiä pääasiassa Englannin suunnalta. Silloin kuulin toisen puoliajan jostain Englannin Liigan matsista BBC:ltä lauantaisin - nyt näen kaikki sen liigan ottelut suorina maksukanavilta niin halutessani.

      Ihmiset eivät suvainneet erilaisuutta noina vuosikymmeninä. Oli vallalla yhtenäiskulttuuri ja koulussakin kaikki puhuivat jostain edellisillan TV- ohjelmasta, koska kaikki olivat sen kuitenkin katsoneet, nuorimmista vanhempiin. Koulussa oppilaista oli puolet epäsiistejä punkkareita ja toinen puoli epäsiisteihin vaatteisiin pukeutuneitä Rockabilly- tyyppejä, joilla oli aina orjuutta kannattavien Amerikan etelävaltioiden lippu rotsissaan. Itse fanitin ainoana koululaisena koko Suomessa tuolloin Beatlesta.

      Olisiko näin, että meidän mielessämme ovat vielä nuo syntymäämme edeltävät ajat. En usko sieluun tai elämän jatkumisesta samana olentona kuoleman jälkeenkin. Uskon kaiken yhteyteen ja että on olemassa vain ykseys.

    • Kiitos vastauksestas, se merkitisi paljon ja auttoi minua kun nyt tiedän etten ole yksin asian kanssa. Itselläni on soittohuone toisella puolella kaupunkia ja siitä tulee mieleen juuri 70-80 luku. Katson sitä ja tajuan koko ajan että aika vain menee, joka sekunti vie minut kauemmaksi unelmastani. Mitä tälle muka voisi tehdä? Kerran luin aikakoneista mutta vielä tällä vuosikymmenellä se ei ole mahdollista.

      En ole varma mitä tarkoitit tuolla kuoleman jälkeisellä, mutta itse uskon että kun kuolee, syntyy uudeksi. Olen miettinyt että jos syntyisin toiselle aikakaudelle. Vaikea tietää tuleeko niin edes käymään. Tollainen ajattelu tapa kuitenkin antaa toivoa minulle, kun oikein mitään muutakaan ei voi tehdä.

    • Ainoa mahdollisuus on vain pukeutua,sisustaa ,kuunnella musiikkia ja katsella elokuvia 70-luvun tai oman mieleisensä ajan tyyliin. varmaan joitain 70-luvun autojakin saa.

      En tiedä mille aikakaudelle oma hinkuni sijoittuisi mutta ainakin tykkäisin asua 50-luvun talossa, kenties sisustaa myös sen ja 60-luvun tyyliin, kuunnella 70-luvun musiikkia ja pukeutua kuin 80-luvun kauhurokkari. Taloa olen etsimässä jossa olisi leivinuuni ja iso piha. Halpa sen täytyy olla. Köyhä mikä köyhä.

      Toisaalta olen myös renesanssimies. Voisin myös asustaa 1800-luvun hirsikartanossa, maalata isoja maalauksia kalevala tai sitten barokintyyliin..niin tai renesanssin.

      Niin että mille vuosikymmenelle kaipaisin?

    • Niin, onhan toi varmaan ainoa keino. Kaikki aina sanovat että mikään ei ole mahdotonta, mutta sittenkun sanoisi tuollaisen niin tulisi hiljaista. Tänäänkin katsoin junassa ulos ja Helsingissä että en ehkä halua elää tässä maailmassa oikeasti. Katson esim 99 luvun salkkareita niin tuntuu niin epäreilulta, aika kuluu koko aika ja olen joka sekunti kauempana sieltä minne kuulun.

    • 31-mari

      Itse olen syntynyt 80 luvun puoli välissä Itsekkin kun olin n.12 vuotias aloin keräilemään lp -levyjä koska pidin paljon vanhemmasta musiikista ja olisin toivonut olevani syntynyt aikasemmin .no tässä on asioita joita jäi päälimmäisenä mieleen Lankapuhelin , markka aika, kauniit ja rohkeat oli kova sana, apu lehden takasivuilla oli aina kauniitten ja rohkeitten leikattava paperinen muoto kuva kauniitten ja rohkeitten hahmoista , terminaattori 2 elokuva , blondi tuli taloon sarja, amppari mehujää ilmestyi k - kauppoihin, verkarit missä on kaksi raitaa ,Jojo lelu taisi tulla muotiin 90 luvun puoli välissä kun kaikilla oli koulussa semmoinen, spice girls tuli, suomessa oli Jyrki niminen tv musiikki ohjelma sen ohjelman kautta on päässyt pinnalle aika moni suomalainen esiintyjä siihen aikaan, olka laukku reppujen sijaan alkoi tulla tytöillä muotiin ylä asteella,. ......Nuo tuli päälimmäisenä mieleen ...toivottavasti auttoi

      • 31-mari

        Ai niin puhelinkioski......


    • Kirppu-Liisa

      Herää huomaamaan mitä kivaa sinulla on tässä ja nyt - menneisyydessä eläminen masentaa ja liika tulevaisuuden tarkastelu aiheuttaa levottomuutta. Kauhistuttaako joku asia tulevaisuudessa niin, että haluaisit paeta historiaan?
      Tuskin kannataa olla itselleen vihainen, sillä voihan niitä unelmia olla useitakin, ja edes yksi niistä voisi olla realistinen ja siten tavoitettavissa... ja voit tietenkin pukeutua vintage-tyyliin, jos se miellyttää. Suomi-pop takaa että musiikki on todella entistä!
      Muista kuitenkin että muoti ja kulttuuri ovat vain kulisseja. Ei ole huono asia tietää paljon historiasta; sekin tieto voi tulla erittäin hyödylliseksi aikanaan.
      Itselläni on monia muistoja 60-luvulta alkaen, ja ne liittyvät pääasiallisesti henkilökohtaisiin olosuhteisiin ja tapahtumiin kyseisten vuosien raameissa.
      Unelmani nykyisin on olla terve seuraavat 30 vuotta, ja toteutan sitä unelmaa joka ainut päivä. Terveenä pystyn laatimaan itselleni kokemus-rikkaan elämän, ja aion oppia uusia asioita koko ajan. Uteliaisuus on plussaa. Elämä on annettu elämistä varten. Löydä itsesi. Voi jospa olisin käsittänyt tämän jo silloin 70-luvulla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4405
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2438
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      118
      1775
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1412
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      335
      1367
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe