Ohitettava nostaa oman nopeuden - mitä urpoja

Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Yhtä äkkiä kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja estää ohituksen. Miksi tuollaiset urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Vähäistä liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana näkynyt ketään. Lähestulkoon 3 km mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän.
Ilmianna
Jaa

106 Vastausta



Tyypillistä moottoriteillä ja maanteillä ohituskaistoilla. Pakottaa ylinopeuteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Älä edes leikilläsi ehdota, että joku muu kuin sinä tekisi päätökset ajamasi auton nopeudesta. Joku vielä ottaa tosissaan ja sitten sitä ollaan ihmeissään niiden pakotettuna otettujen ylinopeussakkojen kanssa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Just_joo kirjoitti:
Älä edes leikilläsi ehdota, että joku muu kuin sinä tekisi päätökset ajamasi auton nopeudesta. Joku vielä ottaa tosissaan ja sitten sitä ollaan ihmeissään niiden pakotettuna otettujen ylinopeussakkojen kanssa...
Eipä minun hermo kestä ajella kaikenmaailman pumppaajien ja vatkaajien perässä ketkä ajelee 5-20km/h alle rajoituksen edestakaisin vatkaten erityisesti silloin kun ohi ei pääse.

Ohituskaistalla kaasupoljin löytyy kyllä mutta kun kaista päättyy niin sama paska alkaa taas. Pakko ajaa ohi, välillä kovaakin ylinopeutta käyttäen kun takana ajaa vielä muutama ohitusta pelkääjä jokainen toisen perseessä kiinni.

Kyllä täytyy myöntää että käytännössä joka kerta kun ajan pidempää matkaa, tulee tilanteita joissa ajokortti olisi katkolla jos poliisi sattuisi paikalle. Onneksi ei ole sattunut vielä, pönttöpoliiseihin voi jarruttaa ja navigaattorikin varoittaa.

Ajan aina muutenkin ylinopeutta, sen verran että vielä huomautuksella selviän yleensä. Kiireessä ajan rikesakkoriskillä noin 15-18km/h ylinopeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja eniten vituttaa ihan kaikki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Se on teille kyrville ihan oikein jotta VITUTTAA plus 7-km
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ohitettavakin tajuaa, että vakkarikuski ei ohikaan pääse järkevässä ajassa, joten päättää auttaa ja sujuvoittaa siinä tilanteessa liikennettä ja jättää sinut vakkaroimaan kaukana perässään. Olette te huvittavia te narisevat vakkaripellet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olet hyvä esimerkki ihmisestä jolle ei asia uponnut. Nåh, aina ei voi voittaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei se vakionopeudensäädin vaikuta siihen missä ajasssa ohituksen tekee. Siihen vaikuttaa ihan muu asia. Vinkkinä voi heittää että nopeusero ohittajan ja ohitettavan välillä.

Aloituksessa nopeuseroa ei mainita mutta voisi hyvin kuvitella että se on voinut olla jotain 10 km/h luokkaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En mä ymmärrä, joku akka ajeli toissaviikolla tuusulanväylällä, aikana ajelin sen perässä reippaan matkan päässä kunnes saavutin häntä niin päätin että mennään nyt sitten ohi. Piti nostaa vauhtia vissiin 120km/h saakka 80km/h:stä että pääs ohi.. Myöhemmin oltiin samoissa liikennevaloissa rintarinnan, eipä tuo kattella minua päin... oisin näyttäny keskaria sille, jossain koomassa se kai oli..
Ps julkasen varmaan videon tuosta joskus aikanaan.. keräillään näitä ja uppaillaan sitten youtubee..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
"Myöhemmin oltiin samoissa liikennevaloissa rintarinnan"

No miksi yleensä lähdit ohitse, kun kerran et ajallisesti kuitenkaan voittanut siinä yhtikäs mitään? Vai oliko vain kiire seisomaan samoihin valoihin ohitettavan kanssa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VIIKKO OHITUKSEN jälkeen....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kysy.lisää kirjoitti:
VIIKKO OHITUKSEN jälkeen....
EI KU AUdii MERsuu BEmariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En saanut tekstistäsi selvää, että mitä oikein tapahtui.
Eli mitä se ohitettu teki väärää? Ajoitko itse ylinopeutta? Ajoitteko molemmat aluksi 80 km/h ja sitten nostit nopeutta? Miksi ajoitte 80 km/h? Eikö tiellä ole normaalisti rajoitus 120 km/h?
Etkö meinannut päästä ohi kaksikaistaisella moottoritiellä? Eikö vasen kaista ollut vapaa vai ajoiko se ohitettu vasenta kaistaa?

Miksi haluat julkaista videon?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Raskaankalustonkuljettajana olen vuosia ihmetellyt tilannetta jossa esim. 100km/h-alueella henkilöauto ajaa 70-80km/h mutta kun päästään nk. ohituskaistalle, usein vielä ylämäkeen niin nopeus nousee heti yhdeksäänkymppiin jollei jopa sataseen. Yritä siinä sitten raskaalla-ajoneuvolla päästä ohi kun nopeudenrajoitin rajoittaa nopeuden 85km/h. Onko kyseessä kiusanteko vai leveällä tiellä uskalletaan ajaa kovempaa? Ärsyttävää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Eikös se rekan ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ole max 80 ???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niinhän se on, rajoitin säädetty sinne jonnekkin 88km/h että on vähän pelivaraa kiihdyttää joissakin tilanteissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
miksi.pitäisi kirjoitti:
Eikös se rekan ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ole max 80 ???
Sinähän et koskaan aja ylinopeutta, ethän? Ohitustilannetta nopeuttaaksesi et koskaan ylitä siinäkään tilanteessa ylitä suurinta salllittua nopeutta? Ethän?
Eikö tullutkin taas hyvä olo kun pääsit viisastelemaan suurella liikennetietämykselläsi ja ylibertaisella osaamisella???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
PääsitTaasPätemään kirjoitti:
Sinähän et koskaan aja ylinopeutta, ethän? Ohitustilannetta nopeuttaaksesi et koskaan ylitä siinäkään tilanteessa ylitä suurinta salllittua nopeutta? Ethän?
Eikö tullutkin taas hyvä olo kun pääsit viisastelemaan suurella liikennetietämykselläsi ja ylibertaisella osaamisella???
MIksi pitää rekalla päästä ohi 80 ajavasta henkilöautosta? Mikä on pointti? Huvittavia liikennettä hidastavia tilanteita näkee usein motarilla, kun rekalla täytyy aina päästä ohi toisesta rekasta vaikka nopeusero olisi vain 2 km/h.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
anna.tulla kirjoitti:
MIksi pitää rekalla päästä ohi 80 ajavasta henkilöautosta? Mikä on pointti? Huvittavia liikennettä hidastavia tilanteita näkee usein motarilla, kun rekalla täytyy aina päästä ohi toisesta rekasta vaikka nopeusero olisi vain 2 km/h.
Rekalla pitää päästä ohi seilorista, jonka hetkellinen nopeus pumppaa 70-85 tasamaalla ja 60-90 mäkisessä maastossa. Pumppaajan keskinopeus, noin 75 on selväsi alempi kuin n. 83 mitä rekat omineen ajavat. 200 km ajomatkalla keskinopeuden tiputus 83 -> 75 tekee varttitunnin lisää. Ja taitaapa monelle rekalle kertyä päivän mittaan paljon tätä enemmänkin kilometrejä, joten itsekkäiden mulkkujen aiheuttama ajanhukka ei ole merkityksetön.

Suostuisitko sinä tekemään tunnin pidempää päivää ihan vaan siitä ilosta, että saisit ihastella työntekoasi hidastavan tumpulan edesottamuksia? Vai oletko koskaan töissä käynytkään?

Ei liene rekalle kovin kivaa sekään, kun seilorilla sattuu 70 km/h körötysvaihe päälle just mäen alla, jossa rekkakuski mielellään ottaisi vauhtia mäen nousuun. Jos rekka puutuu siinä mäessä viiden-kuudenkympin vauhtiin, niin saattaa käämi kärytä myös ao. rekan taakse juuttuneiden henkilöautojen kuskeilla. Myös ja erityisesti tientukolla.

On nimittäin monet kerrat nähty, että nämä "minä ajan aina oikeaa tilannenopeutta" kusipäät eivät suostu omasta ajonopeudestaan tinkimään yhtään.

Mulkun mielestä 75 km/h on ihan riittävä nopeus 80 rajoituksella. Osa ajaa samaa kyytiä myös 100 rajoituksilla, osa nostaa tällöin nopeuttaan 10 km/h. Ohituskaistojen kohdalla nopeus nouseekin jo vähän reilummin, vähintään sataseen.

Yhtälailla "minulla ei ole kiirettä" tientukon kiire alkaa, kun etene osuu isomman risteysalueen tai pikkukylän 50/60 rajoitus. Lähes joka ainoa "80 mittarissa" jurnuttava kusipää jatkaa järkähtämättä samaa 75 nopeutta. Vähemmistöryhmä hidastaa muodolliset 10 km/h.

"Minulla ei ole kiire" mulkut eivät suostu tinkimään yhtään omasta ajonopeudestaan. Moottoritiellä körötetään 87 km/h, mutta pakko on lähteä ohittamaan 85 km/h ajavaa rekkaa. Olemattoman nopeuseron vuoksi ohitus kestä ja kestää = vasten kaista tukitaan pitkäksi aikaa.

Kuudenkympin alueella mulkut ohittelevat 65 km/h ajavia autoja... päästäkseen kihnuttamaan tientukkona näiden edessä, kun rajoitus nousee 60->80->100.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Luultavasti huomaavat nopeutensa vasta kun rinnalle tulee vertailukohde. Moottoritiellä ajaminen on niin helppoa, että siinä ajatus saattaa harhailla hyvinkin kaukana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juuri tuota aloituksessa vähän ounasteltiin. Jos ajaminen on niin vaikeaa että ajatukset ovat muualla, tulisi kenties jättää se ajaminen muiden tehtäväksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi vakkari ja teidän vakkarit. Jos ohitetaan niin otetaan sen veran nopeuseroa ettei tule mitään kysymystäkään meneekö se ohi vai ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
11 VASTAUSTA:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
en.halua.rikkoa kirjoitti:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
en.halua.rikkoa kirjoitti:
Kai muistat että sääntöjen mukaan ei nopeusrajoitusta saa ylittää edes ohitustilanteissa. Meitä on monia jotka emme halua rikkoa sääntöjä tuolla liikenteessä.

Ihmettelen itse kanssa sitä että jos suurinta sallittua ajava saavuttaa jonkun ja lähtee ohi, niin lähtee sitten rikkomaan lakia.

Laissahan lukee että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
HÖNÖ. se nopeusrajoitus kyltti EIole nopeus MÄÄRÄYS vain ylin nopeus rajoitus ja KUKAkieltää ajamasta hiljempaa, jos tiedät niin oikeudessa tavataan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eihän vittumaisuus ja huono käytös toki ole laissa kiellettyä, mutta sitä pidetään yleisesti paheksuttavana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojoe kirjoitti:
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Osoitatko vaikka finlexistä tälaisen pykälän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojoe kirjoitti:
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Pitää paikkansa. Lisäksi se koskee muitakin väyliä, kuten moottoriteitä, kun niitä ei ole rajattu pykälän vaikutuksen ulkopuolelle.

Onko muuten niin, että kun huoltoaseman piha, tori ja pysäköintialue rinnastetaan tiehen, ei sielläkään saa ohitettava kiihdyttää?
"2 § Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uusi_poloilija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Lisäksi se koskee muitakin väyliä, kuten moottoriteitä, kun niitä ei ole rajattu pykälän vaikutuksen ulkopuolelle.

Onko muuten niin, että kun huoltoaseman piha, tori ja pysäköintialue rinnastetaan tiehen, ei sielläkään saa ohitettava kiihdyttää?
"2 § Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)" http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
Eikä pidä, laissa ei oteta mitään kantaa siihen suoritetaanko ohitus kaksi- tai useampikaistaisella tiellä tai käytetäänkö vastaantulijan kaistaa. Varsinaisia asiantuntijoita täällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ÖLLÖLÄ__ kirjoitti:
Eikä pidä, laissa ei oteta mitään kantaa siihen suoritetaanko ohitus kaksi- tai useampikaistaisella tiellä tai käytetäänkö vastaantulijan kaistaa. Varsinaisia asiantuntijoita täällä.
Juuri näin. Tuntuu siltä että useat ovat voittaneet ajokorttinsa bingossa.

19 § pätee aina, kaistamäärästä riippumatta. Ohitettava ei saa lisätä omaa nopeutta edes moottoritiellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
näinhänseon kirjoitti:
Juuri näin. Tuntuu siltä että useat ovat voittaneet ajokorttinsa bingossa.

19 § pätee aina, kaistamäärästä riippumatta. Ohitettava ei saa lisätä omaa nopeutta edes moottoritiellä.
Ohitettava ei saa nostaa nopeuttaan, jos havaitsee ohituksen. Kohdissa, joissa ohituskaista alkaa ja samalla rajoitus nousee 80 -> 100 on aivan laillista ensin kiihdyttää sataseen ja sitten katsoa, lähtikö joku ohittamaan. Itse teen aina niin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ÖLLÖLÄ__ kirjoitti:
Eikä pidä, laissa ei oteta mitään kantaa siihen suoritetaanko ohitus kaksi- tai useampikaistaisella tiellä tai käytetäänkö vastaantulijan kaistaa. Varsinaisia asiantuntijoita täällä.
"Eikä pidä, laissa ei oteta mitään kantaa siihen suoritetaanko ohitus kaksi- tai useampikaistaisella tiellä tai käytetäänkö vastaantulijan kaistaa."

Eikä Tojoe tai minä kumpikaan väittäneet, etteikö laki olisi voimassa myös muualla, kuten kuvasit ja minä jo sinua ennen. Ohitettava ei saa nostaa nopeutta, kirjoitin.
Onko sinulla useinkin näitä lukihäiriöitä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tojoe kirjoitti:
Tämä lakipykälä koskee tilannetta jossa ohittaja käyttää vastaantulijan kaistaa.
Älä puhu pehmosia. Se koskee kaikkia ohitustilanteita. Ohitus lähtee ajoneuvosi takaa, eli kun ohittaja siirtyy ohituksen alkaessa viereiselle kaistalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Motarin oikeallakin kaistalla saa ajaa yhtä kovaa kun vasemmalla kaistalla, tai halutessa jopa kovempaakin. Nopeutta saa myös nostaa tai laskea, ihan miten parhaaksi näkee. Myöskään ohittajan auttamisvelvollisuutta ei ole motarilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä 19 § "Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet" pätee joka paikassa. Ei moottoritie sitä mitenkään poista.

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Avaaja on toope.Ohitustarve lakkaa. Miksi nostat nopeutta.. Sama maanteillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Lukemisen ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Ei aloittaja nostanut mitään nopeutta. Aloittaja saavutti hitaamman ja lähti ohittamaan. Hitaampi sitten nosti omaa nopeutta ja torppasi ohituksen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vähän_slow_taidat_olla kirjoitti:
Lukemisen ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Ei aloittaja nostanut mitään nopeutta. Aloittaja saavutti hitaamman ja lähti ohittamaan. Hitaampi sitten nosti omaa nopeutta ja torppasi ohituksen.
Silloin.ohitustarve katosi toope!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vainohikiima kirjoitti:
Silloin.ohitustarve katosi toope!
Ei se tarve kadonnut minnekkään kun kerta ohitukseen oli jo lähdetty. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vainohikiima kirjoitti:
Silloin.ohitustarve katosi toope!
Ei kadonnut koska ohitetun auton nopeus putoaa jos ohitus peruuntuu hölmöilyn takia.
Samoin ohituskaistan jälkeen mennään taas ALINOPEUTTA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jää ajamaan vasemmalle kaistalle kiihdyttelijän viereen niin, että olet hänen peilinsä suhteen kuolleesa kulmassa. kun se pöljäke ei sinua näe, niin se joutuu joko kurottamaan nähdäkseen peilistä sinun autosi tai sitten se hiljentää suosiolla, eli luovuttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tuo on psyykaamista. Olet todellinen uhka kaikille jotka eivät halua tulla ohitetuiksi.
Tavallaan niinkuin pitäisit hullua jännityksessä ja eiköhän tuo sitä olekin. Mielenterveyden hitoon osoitetut varat ovat muutenkin rajallisia, niin ettei nyt sentään muita tiellä liikkujia hulluksi pidä tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Inhottavaa_psyykkaamista kirjoitti:
Tuo on psyykaamista. Olet todellinen uhka kaikille jotka eivät halua tulla ohitetuiksi.
Tavallaan niinkuin pitäisit hullua jännityksessä ja eiköhän tuo sitä olekin. Mielenterveyden hitoon osoitetut varat ovat muutenkin rajallisia, niin ettei nyt sentään muita tiellä liikkujia hulluksi pidä tehdä.
>> Olet todellinen uhka kaikille jotka eivät halua tulla ohitetuiksi.

Sellainen henkilö on jo jollain tasolla mielenvikainen joka ei halua tulla ohitetuksi. Luuleeko hän että kuolee jos joku ohittaa hänet?!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näin Ruotsissa, kun ohitettava nosti nopeutta. Ohittava palasi sen taakse.Ohitustarvehan lakkasi..
1
Ilmianna
Jaa
Jos rajoitus on nousussa, turhaa koheltaa silloin ohituskaistalle ennenaikojaan. Edellä ajava todennäköisesti nostaa nopeuttaan ja sitten ajellaan rinnan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
mutta kun mä haluan mennä saatana ohi perkele!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri niin!

Kyykytin kerran yhtä asuntoautokuskia vahingossa.:Kahdeksankympin alueella mutkaisemmalla tiellä mentiin tietenkin niukasti yli kahdeksaakymmentä ja kun alkoi ohituskaista, alkoi satasen alue. Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, koska en tietenkään aikonut jäädä ihan mukavasti kulkevalla henkilöautollani ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella vaan painoin kaasupoljinta ja mittariin normaalit 110 km/h. Se asuntoauto joutui palamaan jo parinkymmenen metrin ohituskaistaseikkailunsa jälkeen takaisin oikealle kaistalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin toki tuo on eri asia.
Omalla työmatkalla kun tulen turunväylää kehä II kohti etelää niin siinähän on 60 rajoutus vielä vähän matkaa ja sitten alkaa 80 rajoitus. Kyllä mä tuossa pidän sen 60 sinne 80 aluueelle saakka ja sitten kiihdytetään listää vauhti kun rajoitus muuttuu. Jätän eteenkin tilaa ajamalla etäällä edestä olevasta niin on tilaa kaistanvaihtoihin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Usein on vaan paljon turvallisempaa ja helpompaa ajaa edessä kuin takana...
Ilmianna
Jaa
Aika monelta puuttuu liikenteessä pelisilmä ja yhteispeli. Mutta malttia vaan mukaan ja matka kuitenkin etenee joskus vähän nopeemmin ja joskus taas vähän hitaammin.
1
Ilmianna
Jaa
itse nostan kaasujalan pois kaasulta kun joku menee ohi. sehän ärsyttää kanssa, kun pakotan menemään ohi :D
Ilmianna
Jaa
Nämä vakkari päällä ohittavat ovat yksi huvittava ihmisrotu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Miksi ihmeessä ottaisin vakkarin pois ohituksen ajaksi? Eihän siinä ole tarpeen hidastaa (vaikka moni kyllä ohittaessaan laskeekin nopeuttaan).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Miksi ihmeessä ottaisin vakkarin pois ohituksen ajaksi? Eihän siinä ole tarpeen hidastaa (vaikka moni kyllä ohittaessaan laskeekin nopeuttaan).
Taidat olla eläkeläinen, jolle työmatka-ajo on muisto menneiltä ajoilta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sossupummin varaa huudella. Fatta maksaa sakkosi.. Me itse maksavat pakko olla tarkempia!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lsdmlmdl kirjoitti:
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Mikä estää nostamasta nopeutta ohituksen aikana? Ei ainakaan vakkari. Kevyt oikean jalan ojennus ja nopeuseroa on juuri niin paljon kuin halutaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mieti.sitä kirjoitti:
Taidat olla eläkeläinen, jolle työmatka-ajo on muisto menneiltä ajoilta.
En suinkaan? Mistä näin päättelet?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lsdmlmdl kirjoitti:
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Kädettön kermapersesukupolvi ei ymmärrä hyvän päälle. Vakkari on kautta aikain paras keksintö.

Vakkarin käyttöä haittaa nopeusjojoilijat joilla on ilmeisesti jotain pahempaa vikaa hermoradoissa kun eivät tasaiseen vauhtiin kykene. Heille vakkari olisi lähestulkoon pakollinen sujuvoittamaan liikennettä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Miksi ihmeessä ottaisin vakkarin pois ohituksen ajaksi? Eihän siinä ole tarpeen hidastaa (vaikka moni kyllä ohittaessaan laskeekin nopeuttaan).
Minä ainakin otan vakkarin pois, melko usein kun joku ohittaa. Kahdesti, ainakin kerran olen juuri em. syystä välttänyt onnettomuuden kohdallani, kun ohittaja alkoi heittelehtimään ja sen jälkeen pyöriskelemään tielläni. Vastaantullut joutui väistämään vasemalta puolelta. Onneksi olin hidastanut ennakkoon ja oli tilaa. No, kaikille ei ole tullut elämän aikana kahtakaan oikeasti pahaa tilannetta, minullekin vain kaksi ja on jo 58v autoiltu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2014LahdenMikkelin kirjoitti:
Minä ainakin otan vakkarin pois, melko usein kun joku ohittaa. Kahdesti, ainakin kerran olen juuri em. syystä välttänyt onnettomuuden kohdallani, kun ohittaja alkoi heittelehtimään ja sen jälkeen pyöriskelemään tielläni. Vastaantullut joutui väistämään vasemalta puolelta. Onneksi olin hidastanut ennakkoon ja oli tilaa. No, kaikille ei ole tullut elämän aikana kahtakaan oikeasti pahaa tilannetta, minullekin vain kaksi ja on jo 58v autoiltu.
Puhe oli "vakkari päällä ohittavista". Ohitettavana sitten titetysti tilanteen mukaan. Noh, niinhän aina. :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
lsdmlmdl kirjoitti:
Siinä sitä sitten ohitetaan 1 km/h nopeuserolla ja toivotaan että kaista ja aika riittävät.
Vakkari sinänsä on typerin keksintö kautta aikojen.
Vakkari päällä voi polkaista lisää vauhtia,lopussa jalka pois maasilta niin auto palaa vakionopeudensäädin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pieniauto.punainen kirjoitti:
Vakkari päällä voi polkaista lisää vauhtia,lopussa jalka pois maasilta niin auto palaa vakionopeudensäädin.
> Vakkari päällä voi polkaista lisää vauhtia

Niin voi, mutta moottoritiet ovat nykyään täynnä VAG, skeida- ja volvokuskeja, jotka eivät tätä tiedä.

Volvokuskit lähtevät ohittamaan 0,3 km/h nopeuserolla, mikä tarkoittaa, että ohitettavan rinnalla roikutaan minuuttitolkulla. Ei kovin kivaa, kun jossain vaiheessa tulee rekka tms. perse edellä vastaan.

Volkkaripapat ovat vieläkin "hauskempia". Oikealla kaistalla körötetään tasan 117 (tasan 120 mittarissa?). Kun volkkaripappa saavuttaa rekan, hän vaihtaa vasemmalle kaistalle ja kytkee vakionopeussäätimen pois päältä. Oletettavasti siitä syystä, että kuvittelee vakkarin estävän kiihdytyksen.

Kun vakkari kytketään pois päältä, auton vauhti lerpahtaakin 117 -> 85 km/h. Taitaa pappa vähän yllättyä siitä, miten syvälle kaasupoljinta pitääkään painaa 120 -nopeuksissa.

Alun "jarrutusta" seuraa pitkä pähkäily, jonka aikana VAGinapappa kinhuttaa rekan perävaunun takanurkan vierellä, tasatahtiin. Sitten pappa pikku hiljaa uskaltautuu hivuttamaan nopeuttaan ylemmäs; 90, 95, 100. Se on niin pelottavaa ajaa, kun on rekka rinnalla.

Kun VAGinapappa lopulta pääsee rekan nupin rinnalle eikä tuulilaisissa näkyvä maisema enää ole niin pelottava, hän intoutuu kiihdyttämään 110 vauhtiin. Tämän jälkeen VAGinapappa palaa omalle kaistalleen ja kytkee vakionopeussäätimen päälle. Tämän huomaa siitä, että auto tekee terävän kiihdytyksen siihen 117 marssivauhtiin, jota VAGinapappa ennen ohitushidasteluaan ajoi.

Hyvällä tuurilla tämä kiihdytys varmistaa, ettei ohituksen aikana VAGinapapan taakse kertynyt 6 auton jono kerkiä papan ohi ennen kuin pappa saavuttaa seuraavan rekan ja suorittaa "tuki vasenta kaistaa 3 minuutin ajan" operaationsa uudelleen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VAGinat_tientukkoina kirjoitti:
> Vakkari päällä voi polkaista lisää vauhtia

Niin voi, mutta moottoritiet ovat nykyään täynnä VAG, skeida- ja volvokuskeja, jotka eivät tätä tiedä.

Volvokuskit lähtevät ohittamaan 0,3 km/h nopeuserolla, mikä tarkoittaa, että ohitettavan rinnalla roikutaan minuuttitolkulla. Ei kovin kivaa, kun jossain vaiheessa tulee rekka tms. perse edellä vastaan.

Volkkaripapat ovat vieläkin "hauskempia". Oikealla kaistalla körötetään tasan 117 (tasan 120 mittarissa?). Kun volkkaripappa saavuttaa rekan, hän vaihtaa vasemmalle kaistalle ja kytkee vakionopeussäätimen pois päältä. Oletettavasti siitä syystä, että kuvittelee vakkarin estävän kiihdytyksen.

Kun vakkari kytketään pois päältä, auton vauhti lerpahtaakin 117 -> 85 km/h. Taitaa pappa vähän yllättyä siitä, miten syvälle kaasupoljinta pitääkään painaa 120 -nopeuksissa.

Alun "jarrutusta" seuraa pitkä pähkäily, jonka aikana VAGinapappa kinhuttaa rekan perävaunun takanurkan vierellä, tasatahtiin. Sitten pappa pikku hiljaa uskaltautuu hivuttamaan nopeuttaan ylemmäs; 90, 95, 100. Se on niin pelottavaa ajaa, kun on rekka rinnalla.

Kun VAGinapappa lopulta pääsee rekan nupin rinnalle eikä tuulilaisissa näkyvä maisema enää ole niin pelottava, hän intoutuu kiihdyttämään 110 vauhtiin. Tämän jälkeen VAGinapappa palaa omalle kaistalleen ja kytkee vakionopeussäätimen päälle. Tämän huomaa siitä, että auto tekee terävän kiihdytyksen siihen 117 marssivauhtiin, jota VAGinapappa ennen ohitushidasteluaan ajoi.

Hyvällä tuurilla tämä kiihdytys varmistaa, ettei ohituksen aikana VAGinapapan taakse kertynyt 6 auton jono kerkiä papan ohi ennen kuin pappa saavuttaa seuraavan rekan ja suorittaa "tuki vasenta kaistaa 3 minuutin ajan" operaationsa uudelleen.
Mistä juontaa alkunsa kateus ja viha Vag-konsernin autoja kohtaan? Mistä johtuu käsityksesi siitä että Tekniikan Mailma suosisi em. autonvalmistajan tuotteita? Tekniikan Mailma -lehtihän on miemestäsi VAGniikka kuten aikaisemmista kirjoituksistasi tälläkin pastalla on voitu lukea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pyydä anteeksi olen miettinyt typerää toimintaani ja haluan kertoa totuuden tässä korjattu versio:

"Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä hinuutan aivan edelläajavan kantaan suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ymmärtämättä vaihtaa kaistaa ajoissa ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Tuskallisen hitaasti edeten kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja pelastaa ohituksen. Taakse oli kertynyt jo niin paljon jonoa miksi tuollaiset takaa tulevat urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Hitosti liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana jono. Lähestulkoon 3 km pitkä, mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän ja teki puolestani tilaa muille"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Miksi rämmit ohituskaistalla samaa nopeutta? Paikasi on mennä ohitettavan taakse!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ohituspakkokko kirjoitti:
Miksi rämmit ohituskaistalla samaa nopeutta? Paikasi on mennä ohitettavan taakse!
Sinun paikkasi on perseessäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Väärin korjattu. Et tiedä aloituksessa ohittajan ja ohitettavan nopeuseroa. Vakkari päällä ohitukseen ei varmastikkaan olisi mennyt kovinkaan monta sekunttia. Nyt kuvittelet että nopeusero on vain pari km/h vaikka todellisuus on usein jotain muuta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kuulun suurinta sallittua vakkarilla ajajiin. Viimevuonna sain ison sakon, kun ohittaessani 65 ja 75 väliä sahaava Transit mies kiihdytti ohittaessani. Poliisi oli ensimmäinen vastaantulija. Sanoinkin poliisille että ensikerralla pidän vakkarinopeuteni ja jos ohitettava kiihdyttää, jatkan ohitusta samaan tapaan. Jos olette silloinkin tulossa vastaan, toivotteko että palaan kaistalleni vasta kun on tilaa vai että kiilaan itseni takaisin kaistalleni sitten, kun ohitusmatka olisi riittänyt jos ohitettava ei olisi kiihdyttänyt.
En saanut selvää vastausta, mutta täpärälle varmaan päästän, ja viimehetkellä palaan omalle kaistalleni, kävi miten kävi. Sakkoja en enää ota niin ettei kiihdyttävä ohitettavakin kärsi tavalla tai toisella. Kusipäät ei saa päästä kuin koira veräjästä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Mikä on sinun suurin sallittusi 80:n, 100:n ja 120:n alueella? Otatko huomioon mittarivirheen? Voit ajaa vielä mittarivirheenkin huomioimisen jälkeen 5 km/h kovempaa.

Esim. rajoitus 100 km/h, mittarivirheen takia 108 km/h on oikeasti 100 km/h. Jos ajat enintään 113 km/h, niin et vielä silloinkaan ole saamassa sakkoja, koska nopeutesi ei ylitä sakotusrajaa.

Jos jyristät mittarin mukaan 100 km/h, voi oikea nopeutesi olla vain 93 km/h ja tukit tien.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mikä_suurin kirjoitti:
Mikä on sinun suurin sallittusi 80:n, 100:n ja 120:n alueella? Otatko huomioon mittarivirheen? Voit ajaa vielä mittarivirheenkin huomioimisen jälkeen 5 km/h kovempaa.

Esim. rajoitus 100 km/h, mittarivirheen takia 108 km/h on oikeasti 100 km/h. Jos ajat enintään 113 km/h, niin et vielä silloinkaan ole saamassa sakkoja, koska nopeutesi ei ylitä sakotusrajaa.

Jos jyristät mittarin mukaan 100 km/h, voi oikea nopeutesi olla vain 93 km/h ja tukit tien.
>> Voit ajaa vielä mittarivirheenkin huomioimisen jälkeen 5 km/h kovempaa.

Noudatan sääntöjä ja lakeja enkä pyri ajamaan yli sallitun. Minä en valitse nopeuttani poliisin tai sakkojen pelosta vaan siihen on aivan muut syyt. Mittarivirhe on tiedossa ja tasan suurinta sallittua pyrin ajamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mikä_suurin kirjoitti:
Mikä on sinun suurin sallittusi 80:n, 100:n ja 120:n alueella? Otatko huomioon mittarivirheen? Voit ajaa vielä mittarivirheenkin huomioimisen jälkeen 5 km/h kovempaa.

Esim. rajoitus 100 km/h, mittarivirheen takia 108 km/h on oikeasti 100 km/h. Jos ajat enintään 113 km/h, niin et vielä silloinkaan ole saamassa sakkoja, koska nopeutesi ei ylitä sakotusrajaa.

Jos jyristät mittarin mukaan 100 km/h, voi oikea nopeutesi olla vain 93 km/h ja tukit tien.
Minulla 3-4 km erotus eikä 7-9km kuten jollain muilla.Eli voin ajaa huoletta n 8km yli nopeusrajoituksen.Eikä tarvitse painaa jarrua "peltipoliisi"kohdatessa kuten eräät herkkähipiäiset.Tästä jarruttelusta juuri tulee haitariliike,mikä kertautuu jonoajossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Aloittajalle noin yleisemmin ohje:

Keskity parantamaan omaa ajoasi sensijaan että vauhkoat muiden ajotavoista.
Omaan ajoosi voit nimittäin oikeasti vaikuttaakin.
Koulutettu liikenneopettaja löytäisi hetkessä sinunkin ajosuorituksestasi paljon korjattavaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kerro ihmeessä miten omaa ajoa olisi kyseisessä ohitustilanteessa voinut parantaa?

Saavutat 10 km/h hitaammin ajavan ja lähdet ohitukseen. Sitten tämä ohitettava nostaa nopeutensa ja torpaa ohituksesi. Mitä parannettavaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kun köyhillä ei ole vakionopeudensäädintä. Siitä tietä aina että ajavat sekasin kaikkia nopeuksia ja silloin kun ohitat alkavat ajamaan vähän kovempaa. Maantiellä vakionopeudensäädin pitäisi olla pakollinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Näin viikonlopun paluuruuhkssa kovin tyypillinen tilanne on sellainen, jossa joku jurnuttaa vakkarilla vasenta kaistaa 115 km/h nopeudella. Taakse kertyy pian muhkea jono. Sitten oikean kaistan 100 km/h kulkeva jono saavuttaa rekka-auton. Alkaa hurja kiilaus vasemman kaistan jonon sisään. Vasemman kaistan hännillä nopeus tippuu mateluksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tasaisen nopeuden ajaminen pitäisi olla yksi vaatimus ajokortin saamiseksi. Jos ei osaa, niin sitten ei ajo-oikeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Siinähän iskee kramppi jalanpohjaan, kun täytyy pitää jännityksessä kaiken aikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ughwerf kirjoitti:
Siinähän iskee kramppi jalanpohjaan, kun täytyy pitää jännityksessä kaiken aikaa.
Et siis ole sopivaa kuskimateriaalia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan, eli kun meillä on suurin ajonopeus 120 k/h:ssa pitää autojen tehoja pudottaa alle sadan hevosvoimaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
adikoss kirjoitti:
Aivan, eli kun meillä on suurin ajonopeus 120 k/h:ssa pitää autojen tehoja pudottaa alle sadan hevosvoimaan.
Miksi pitäisi? Tosin ei siitä mitään haittaakaan olisi vaikka tehoja vähän tiputettaisiinkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Näitä mielenterveyspotilaita näkee paljonkin motareilla ja ohituskaistojen kohdalla, kun on vielä 1 kaista ajetaan selvää alinopeutta, sitten kun tullaan ohituskaistalle tai motarille ja takana olevat pääsisivät ohi, kiihdytetään koska mielenterveysongelmien takia ei kestetä kun joku pääsee ohi.

Suosittelen vaan vetämään ohi kunnon nopeudella, sitten kun ohituskaista/motari loppuu, alkavat kuitenkin taas ajamaan alinopeutta. Heidän mielenterveytensä ei vain jotenkin kestä että takana oleva pääsisi helposti ohi koska lääkitys ei ole ihan kunnossa.

Muuta selitystä tuollaiselle käyttäytymiselle ei ole kuin vakavat mielenterveys/persoonallisusshäiriöt. Esim psykiatrian dsm5 kriiteereissä skizotyyppinen yhdistettynä narsistiseen persoonallisuushäiriöön voivat aiheuttaa tuollaista mikä ilmenee haluna estää muiden sujuvaa elämää koska itse kärsitään mielenterveyshäiriöistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Oikein!On unohtunut myös keltaisen viivan hidastelijat jotka pudottavat myös nopeutta n.5-10km kun ohitus kielletty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Samaan.kategoriaan kirjoitti:
Oikein!On unohtunut myös keltaisen viivan hidastelijat jotka pudottavat myös nopeutta n.5-10km kun ohitus kielletty.
Kummallista kun en ole koskaan nähnyt tällaisia kuskeja jotka säätäisivät vauhtiaan keltaisen viivan mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ei.ole.tullut.nähtyä kirjoitti:
Kummallista kun en ole koskaan nähnyt tällaisia kuskeja jotka säätäisivät vauhtiaan keltaisen viivan mukaan.
Onko kylpyhuoneessasi peili? Sieltä löydät yhden jonon hinaajan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taatusti_löydät kirjoitti:
Onko kylpyhuoneessasi peili? Sieltä löydät yhden jonon hinaajan!
Sekoilet aika lailla. Ovatko lääkkeet päässeet loppumaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mistäs moottoritiellä tunnistaa ohittajan?
Joku voi kilometrikaupalla roikkua vasenta kaistaa ja hänen edellään oikeanpuoleista kaistaa ajavako ei saisi nostaa koskaan nopeuttaan?
Kun saavutan edellä ajavan rekan, vaihdan kaistaa tämän runkkarin edessä aivan huoletta.
Pääsääntö on siis se, että oikeanpuoleista kaistaa ajetaan ja vasenta käytetään vain ohittamiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Aloituksesta saa käsityksen että aloittaja ajaa juurikin oikeaa kaistaa. Hän saavuttaa hitaamman ja lähtee ohi. Siinä vaiheessa ohitettava herää unestaan ja nostaa oman nopeutensa sellaiseksi että torppaa aloittajan ohitusaikeet. Ohittajan tunnistaa siis siitä että hän lähtee takaasi ohitukseen.

Ylinopeutta ajavat ovat omineet vasemman kaistan itselleen ja ovat sitä mieltä ettei kukaan laillista nopeutta ajava saisi käyttää sitä koska estävät heidän ylinopeutensa. Nämä ylinopeusääliöt jäävät sinne vasemmalle kaistalle asumaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
hyvin_tunnistaa kirjoitti:
Aloituksesta saa käsityksen että aloittaja ajaa juurikin oikeaa kaistaa. Hän saavuttaa hitaamman ja lähtee ohi. Siinä vaiheessa ohitettava herää unestaan ja nostaa oman nopeutensa sellaiseksi että torppaa aloittajan ohitusaikeet. Ohittajan tunnistaa siis siitä että hän lähtee takaasi ohitukseen.

Ylinopeutta ajavat ovat omineet vasemman kaistan itselleen ja ovat sitä mieltä ettei kukaan laillista nopeutta ajava saisi käyttää sitä koska estävät heidän ylinopeutensa. Nämä ylinopeusääliöt jäävät sinne vasemmalle kaistalle asumaan.
Oman kokemuksen mukaan kylläkin vasemmalla roikkuvat lähinnä alinopeutta ajavat. Tänäänkin aamulla ajelin kolmoskehältä ykköskehälle vasemmalla kaistalla roikkuvan takana 90 km/h nopeutta (pari autoa välissä). Oikeallakin olisi ollut tilaa, mutta tämä ei väistänyt ja nuo pari autoa eivät ohittaneet.

Kun kolmas kaista sitten tuli käyttöön, siirryin sinne ja ajoin tästä kolmen auton jonosta ohi. Sinne jäi junnaamaan vasemmalle tuo tukos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ote Suomisanakirjasta:
"ohittaa
verbi

mennä ohi
(erit.) liikenteessä ajaminen nopeutta kiihdyttämällä ja kaistaa vaihtamalla samaan suuntaan kulkevan auton ohi"

Tämän mukaan siis moottoritiellä viereistä kaistaa omaa nopeuttaan ajava ei ole ohittaja.
Vastaantulevan kaistaa käyttävä taas on aina ohittaja.
Tätä tarkoitin aiemmassa kirjoittelussani.
Tieliikennelaki ei määrittele mitä on ohittaminen.
Ohituksen moottoritiellä havaitsen ohitukseksi vasta silloin kun rinnalleni ajanut sytyttää vilkun palatakseen oikeanpuoleiselle kaistalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
"Ohituksen moottoritiellä havaitsen ohitukseksi vasta silloin kun rinnalleni ajanut sytyttää vilkun palatakseen oikeanpuoleiselle kaistalle."

Sinulla on velvollisuus seurata liikennettä takanasi, sitä varten peilit ovat pakollinen varuste. Kun takanasi ajava näyttää suuntamerkkiä vasemmalle ja alkaa vaihtaa kaistaa, on ohitus alkanut. Tuosta hetkestä alkaen et saa kiihdyttää vauhtia ennen kuin se on palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle tai jatkanut ohitustaan edelläsi ajavan ohittamiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi kiihdyttäisin nopeuttani?
Jos edelläni jono nostaa nopeuttaan, ajan sen mukaisesti. Enhän voi etukäteen tietää tuleeko hän eteeni vai jatkaako matkaa viereisellä kaistalla ennenkuin vilkku syttyy oikealle.
Kaksisuuntaisella ajoradalla ohitettavan nopeuden nosto on pirun vaarallista ja aivan eri asia kuin useampikaistaisella tiellä.
Jos moottoritiellä autot kulkevat rinnakaisissa jonoissa, lakikin sallii että oikeanpuoleisessa jonossa voidaan käyttää suurempaa nopeutta kuin mitä vasen jono kulkee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nvpaib kirjoitti:
"Ohituksen moottoritiellä havaitsen ohitukseksi vasta silloin kun rinnalleni ajanut sytyttää vilkun palatakseen oikeanpuoleiselle kaistalle."

Sinulla on velvollisuus seurata liikennettä takanasi, sitä varten peilit ovat pakollinen varuste. Kun takanasi ajava näyttää suuntamerkkiä vasemmalle ja alkaa vaihtaa kaistaa, on ohitus alkanut. Tuosta hetkestä alkaen et saa kiihdyttää vauhtia ennen kuin se on palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle tai jatkanut ohitustaan edelläsi ajavan ohittamiseksi.
nvpaib kirjoitti: "Sinulla on velvollisuus seurata liikennettä takanasi, sitä varten peilit ovat pakollinen varuste. Kun takanasi ajava näyttää suuntamerkkiä vasemmalle ja alkaa vaihtaa kaistaa, on ohitus alkanut. Tuosta hetkestä alkaen et saa kiihdyttää vauhtia ennen kuin se on palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle tai jatkanut ohitustaan edelläsi ajavan ohittamiseksi. "

Onko seuraavassakin tapauksessa jäätävä odottamaan, että suuntamerkin päälle laittanut (tässä asuntoauto) pääsee ohi? Ja saako ohitettu sen jälkeen kiihdyttää ylimpään sallittuun nopeuteen ja ohittaa sen ohittajan?

"Kyykytin kerran yhtä asuntoautokuskia vahingossa.:Kahdeksankympin alueella mutkaisemmalla tiellä mentiin tietenkin niukasti yli kahdeksaakymmentä ja kun alkoi ohituskaista, alkoi satasen alue. Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, koska en tietenkään aikonut jäädä ihan mukavasti kulkevalla henkilöautollani ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella vaan painoin kaasupoljinta ja mittariin normaalit 110 km/h. Se asuntoauto joutui palamaan jo parinkymmenen metrin ohituskaistaseikkailunsa jälkeen takaisin oikealle kaistalle. "

Voinko "vaatia" moottoritiellä 120 km/h rajoituksen alkaessa laittamalla vilkun päälle, etteivät edellä olevat voi nostaa nopeuttaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
entä_tässä_tapauksessa kirjoitti:
nvpaib kirjoitti: "Sinulla on velvollisuus seurata liikennettä takanasi, sitä varten peilit ovat pakollinen varuste. Kun takanasi ajava näyttää suuntamerkkiä vasemmalle ja alkaa vaihtaa kaistaa, on ohitus alkanut. Tuosta hetkestä alkaen et saa kiihdyttää vauhtia ennen kuin se on palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle tai jatkanut ohitustaan edelläsi ajavan ohittamiseksi. "

Onko seuraavassakin tapauksessa jäätävä odottamaan, että suuntamerkin päälle laittanut (tässä asuntoauto) pääsee ohi? Ja saako ohitettu sen jälkeen kiihdyttää ylimpään sallittuun nopeuteen ja ohittaa sen ohittajan?

"Kyykytin kerran yhtä asuntoautokuskia vahingossa.:Kahdeksankympin alueella mutkaisemmalla tiellä mentiin tietenkin niukasti yli kahdeksaakymmentä ja kun alkoi ohituskaista, alkoi satasen alue. Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, koska en tietenkään aikonut jäädä ihan mukavasti kulkevalla henkilöautollani ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella vaan painoin kaasupoljinta ja mittariin normaalit 110 km/h. Se asuntoauto joutui palamaan jo parinkymmenen metrin ohituskaistaseikkailunsa jälkeen takaisin oikealle kaistalle. "

Voinko "vaatia" moottoritiellä 120 km/h rajoituksen alkaessa laittamalla vilkun päälle, etteivät edellä olevat voi nostaa nopeuttaan?
> Onko seuraavassakin tapauksessa jäätävä odottamaan, että suuntamerkin päälle
> laittanut (tässä asuntoauto) pääsee ohi? Ja saako ohitettu sen jälkeen kiihdyttää
> ylimpään sallittuun nopeuteen ja ohittaa sen ohittajan?

Lain mukaan kyllä. Järjen käyttöä suosittelen kuitenkin.

Itselle käy usein toisin päin (tietyömaa työmatkalla):
- rajoitus moottoritiellä 120 km/h
- saavutan selvästi hitaammin (arviolta ~110) ajavan ja siirryn ohituskaistalle
- rajoitus laskee 120 => 100 => 80 => 60 => 50
- ohitettavan nopeus edellisiin rajoituksiin suhteuttaen 110 => 110 => 110 => 80 => 40
- oma nopeus edellisiin rajoituksiin suhteuttaen 130 => 110 => 90 => 70 => 60 (vähemmän, jos tietyön kohdalla on työt käynnissä)

Siinä sitä sitten ihmetellään ohituksen etenemistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aloituksessa mainitaan ohitus eli, ohitus on saman suuntaan kulkevan auton ohi ajamista vaihtamalla kaistaa. Entäs sitten. Näinhän se juurikin on.

Ohitettava pitää noudattaa velvollisuuttaan eikä saa nostaa omaa nopeuttaan ohituksen aikana. Kun ohittaja on tehnyt oman ohituksensa valmiiksi, lakkaa ohitettavan velvollisuus häntä kohtaan. Sillä ei ole mitään väliä vaikka nopeusrajoitus edessä muuttuu ja letka edessä lähtee ajamaan nopeampaa vauhtia. Ohituksen aikana ei saa nopstaa nopeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kyllä saa nostaa nopeutta kun nopeus vaihtuu esim. 80->100km/h vaikka siinä vieressä olisi ohittava auto. pitää tietysti ohitavan auton nostaa kanssa vauhtia. usein ohi lähdetään juuri ennen 100-merkkiä. itse kyllä nostan heti nopeden 100-merkin kohdalla 100km/h. enkä jää odettamaan että kuppanen oopeli pääsee ohi ja joudun sitten menemään hänen ohi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outo_olet kirjoitti:
kyllä saa nostaa nopeutta kun nopeus vaihtuu esim. 80->100km/h vaikka siinä vieressä olisi ohittava auto. pitää tietysti ohitavan auton nostaa kanssa vauhtia. usein ohi lähdetään juuri ennen 100-merkkiä. itse kyllä nostan heti nopeden 100-merkin kohdalla 100km/h. enkä jää odettamaan että kuppanen oopeli pääsee ohi ja joudun sitten menemään hänen ohi.
Ei saa, jos ohitettava havaitsee ohituksen. Mutta jos et kiihdytyksen aikana katso, lähteekö joku ohittamaan, niin silloin et riko lakia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outo_olet kirjoitti:
kyllä saa nostaa nopeutta kun nopeus vaihtuu esim. 80->100km/h vaikka siinä vieressä olisi ohittava auto. pitää tietysti ohitavan auton nostaa kanssa vauhtia. usein ohi lähdetään juuri ennen 100-merkkiä. itse kyllä nostan heti nopeden 100-merkin kohdalla 100km/h. enkä jää odettamaan että kuppanen oopeli pääsee ohi ja joudun sitten menemään hänen ohi.
Laki sanoo selvällä suomenkielellä että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Ei siis saa lisätä nopeutta. Jos ei ymmärrä selvää Suomenkieltä, voi vain ihmetellä miten tällainen henkilö on saanut ajo-oikeuden itselleen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
entä_tässä_tapauksessa kirjoitti:
nvpaib kirjoitti: "Sinulla on velvollisuus seurata liikennettä takanasi, sitä varten peilit ovat pakollinen varuste. Kun takanasi ajava näyttää suuntamerkkiä vasemmalle ja alkaa vaihtaa kaistaa, on ohitus alkanut. Tuosta hetkestä alkaen et saa kiihdyttää vauhtia ennen kuin se on palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle tai jatkanut ohitustaan edelläsi ajavan ohittamiseksi. "

Onko seuraavassakin tapauksessa jäätävä odottamaan, että suuntamerkin päälle laittanut (tässä asuntoauto) pääsee ohi? Ja saako ohitettu sen jälkeen kiihdyttää ylimpään sallittuun nopeuteen ja ohittaa sen ohittajan?

"Kyykytin kerran yhtä asuntoautokuskia vahingossa.:Kahdeksankympin alueella mutkaisemmalla tiellä mentiin tietenkin niukasti yli kahdeksaakymmentä ja kun alkoi ohituskaista, alkoi satasen alue. Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, koska en tietenkään aikonut jäädä ihan mukavasti kulkevalla henkilöautollani ajamaan kahdeksaakymppiä satasen alueella vaan painoin kaasupoljinta ja mittariin normaalit 110 km/h. Se asuntoauto joutui palamaan jo parinkymmenen metrin ohituskaistaseikkailunsa jälkeen takaisin oikealle kaistalle. "

Voinko "vaatia" moottoritiellä 120 km/h rajoituksen alkaessa laittamalla vilkun päälle, etteivät edellä olevat voi nostaa nopeuttaan?
"Se asuntoauto meni ohituskaistalle jo keltaisten viivojen aikana ja kai aikoi ohittaa enkä ymmärrä miksi, "

Tässä tapauksessa voisi ottaa mukaan myös tulkinnan liikenteen ennalta-arvattavuudesta. Ei ole syytä vaatia keneltäkään varautumista siihen, että ohitus alkaa siinä kohdassa tietä, jossa se on selvästi erikseen kielletty.
Ei siis olisi tarvetta tarkkailla takanatulevan ohitusaikeita sulkuviivojen kohdalla, vaan rajoituksen muuttuessa saa itse painaa kaasua peileihin vilkuilematta olettaen, että tl-lakia noudatetaan myös tältä osin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
olet_niin_väärässä kirjoitti:
Laki sanoo selvällä suomenkielellä että: "Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Ei siis saa lisätä nopeutta. Jos ei ymmärrä selvää Suomenkieltä, voi vain ihmetellä miten tällainen henkilö on saanut ajo-oikeuden itselleen.
Ikävä kyllä myös ohituskaistojen päättyessä harrastetaan ohituksen haittaamista.
Ajellaan ohituskaista-alueella oikeata kaistaa 100-110 km/h ja kun ohituskaista alkaa loppumaan, niin hiljennellään siihen turvalliseen 75-85 km/h juuri sopivasti, ettei ohitusta enää
ehdi tekemään; ja nopeusrajoitus jatkuu edelleen 100 km/h .
Mitä ja miksi joku vajakki ei uskalla ajaa samaa nopeutta kuin ohituskaista-alueella??
Samat toopet hiljentävät kameratolpan kohdalla 10-15 km/h alle rajoituksen ja
odottelevat sitten Poliisin kiitoskirjettä turvallisesta ajamisesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Milloin on ohitus havaittavissa?
Ohitus on havaittavissa jos viereen tuleva on vastaantulevan kaistalla. Silloin ohitettava ei saa nostaa nopeuttaan, tarvittaessa vähentää.
Useampikaistaisella tiellä ei aina ole kyse ohituksesta jos liikenne kulkee vierekkäisilä kaistoilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Luuletko, että tuo tulkintasi, että useampikaistaisella tiellä ei ole kyse ohituksesta, pitää paikkansa myös ohituskaistan kohdalla?

Ainakin jotkut idiootit näyttävät käytännössä näin ajattelevan. Muutaman kerran on pitänyt turvautua ohituskaistalla melkoiseen kilpa-ajoon ohi päästäkseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Onneksi on autossa ruutia niin paljon että ohi mennään vaikka viereisen kaistan vatipää mitä yrittäisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ohitus lähtee oman ajoneuvosi takaa. Kaistojen määrä ei vaikuta siihen mitenkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Juuri eilen moottoritien ohituskaistaa mateli oranssi KIA jonka kuljettaja olisi saanut turpaansa jos olis ollut yhtään enemmän aikaa.
Tämä reppana pakotti muut autot ohittamaan oikealta.
Ilmianna
Jaa
Tässä paskanjauhantanne lomassa muistututtaisin, että nopeusrajoitus tarkoittaa maksiminopeutta. Ja nopeusrajoituksen nopeutta kovempaa ei saa ajaa edes ohitettaessa.
Niin eikä silloinkaan jos gaysex-liike on menossa just kiinni, ja tulee kiire ostamaan liukuvoidetta. Tai mitä "syitä" teillä lieneekään.

Parempi etten tiedäkään.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ohitettava nostaa oman nopeuden - mitä urpoja

Miten voi joillakin olla vaikeaa ajaa tasaista nopeutta vaikka joku lähtisikin ohittamaan?!

Saavutan motarilla, vakkari päällä suurinta sallittua todellista nopeutta ajaen (mittari siis näyttää 6 km/h enemmän), oikeaa kaistaa ajavan ja lähden vakkaari päällä ohittamaan . Yhtä äkkiä kun olen lähes rinnalla, niin ohitettava herää unestaan ja nostaa omaa nopeuttaan ja estää ohituksen. Miksi tuollaiset urpot eivät voi ajaa alle rajoitusten kun siihenkin asti ovat näin tehneet. Viikon sisään on nyt jo kolme tällaista tapausta. Mistä näitä kädettömiä oikein tulee?

Viimeisen tapauksen kohdalla ajattelin että katsotaan sitten että miten pitkään mennään rinta rinnan ennen kuin viesti menee perille. Vähäistä liikennettä kun sillä hetkellä oli eikä takana näkynyt ketään. Lähestulkoon 3 km mentiin sitten siinä ennen kuin ohitettava ymmärsi yskän.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta