Mikä on oikea raamatullinen pyhäpäivä, seitsemäs päivä? Tämä on nykyään yksi palavimmista keskusteluaiheista kristikunnassa, ja ei mikään ihme koska pyhäpäiväkäsky on yksi Jumalan lain käskyistä. Tää on myös tärkeä pelastuskysymys, koska yksi pelastuksen ehto, ikuiseen elämään pääsyn ehto on ehdoton parannus ja kääntymys, synneistä luopuminen. Pelastus on yksin Jeesuksen sovitusuhrin kautta, ja usko Jeesukseen on pelastuksen perusta ja pelastuksen ensimmäinen ehto. Mutta Raamattu opettaa selkeästi, että meidän tulee myös ehdottomasti myös tehdä parannus, kääntyä ja luopua synneistämme. Synti on Jumalan lain rikkomista, eli myös sitä jos ei pyhitä viikon seitsemättä päivää, sapatinpäivää.
Mikä on tämä Raamatun velvoittamana pyhäpäivä, viikon seitsemäs päivä? Siitä on erimielisyyttä kristikunnassa, toiset ovat sitä mieltä, että se on sunnuntai, toiset, että se on lauantai. Kaikkein liberaalimmat, ja vapaamielisemmät menevät niin pitkälle, että opettavat, että voi valita minkätahansa viikon päivistä pyhäpäiväkseen. Se nyt ei ainakaan voi olla Raamatun mukaista, koska neljäs käsky puhuu erityisesti seitsemännestä päivästä. Jumala valitsee oikean pyhäpäivän, ei ihminen. Eli jäljelle jää: lauantai vai sunnuntai?
Tutkiessamme tätä asiaa, lähdemme Vanhan Testamentin ajoista. Jumala julisti Kymmenen käskyn lakinsa Israelin kansalle Hoorebin vuorelta, vähän senjälkeen kun Israelin kansa oli Mooseksen johdolla lähtenyt pois Egyptin orjuudesta. Toki laki oli olemassa jo ennen tätä, ja se ei ollut pelkästään Israelin kansalle, vaan koko ihmiskunnalle. Mitä päivää Israelin kansa vietti pyhäpäivänään Vanhan Testamentin aikana? Samaa päivää kuin juutalaiskansa nykyäänkin, ei sunnuntaita vaan lauantaita. Tai oikeastaan vuorokautta, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun, koska raamatullinen vuorokausi alkaa auringonlaskusta.
Eli Vanhan Testamentin aikana Raamatun pyhäpäivä oli sapatti-lauantai. Entä nyt uuden liiton aikana? Onko se edelleen sama päivä, vai onko se muutettu toiselle päivälle. Jos näin olisi, siitä pitäisi olla selkeä maininta Uudessa Testamentissa. Mutta ei vain ole. Voit lukea Uuden Testamentin alusta loppuun, mutta sieltä ei löydy yhtäkään mainintaa, että Jumala olisi muuttanut pyhäpäivän lauantailta sunnuntaille, ei yhtään mainintaa. Päinvastoin Jeesus opetti vuorisaarnassaan, ettei laista katoa yksikään kirjain, eikä pieninkään piirto. Eli aivan selkee asia. Meidän tulee perustaa uskomme ja elämämme Raamattuun, myös tässä pyhäpäiväasiassa. Raamatun selkeä opetus on, että Raamatun pyhäpäivä on edelleen sapatti-lauantai, sama päivä kuin Vanhan Testamentinkin aikaan.
Mistä sitten on sunnuntai tullut? Historian ja kirkkohistorian mukaan sunnuntain pyhittäminen oli alkujaan useita vuosisatoja auringonpalvontauskonnon viikottainen pyhäpäivä. Auringonpalvojat, esiintyi Rooman valtakunnassa Mithrakultin nimellä, omistivat viikon ensimmäisen päivän aurinkojumalalleen. Kun aurinkokultti, Mithrakultin nimellä valloitti Rooman valtakunnan, auringon päivästä tuli suosittu juhlapäivä. 300-luvun alkupuolella keisari Konstantinus oli toteuttamassa valtakunnassaan suurta kalenteriuu- distusta. Tämän yhteydessä hän teki lailla viikon ensimmäisestä päivästä, auringon päivästä Rooman valtakunnan lakisääteisen vapaa- ja pyhäpäivän. Maallistuneen Rooman kirkon silloinen joihtaja paavi Sylvester oli kalenteriuudistusta varten laatinut oman ehdotuksensa Rooman uudeksi viikkokalenteriksi. Sitä ei kuitenkaan hyväksytty, mutta se tuli käyttöön Rooman kirkon sisällä. Tähän uuteen viikkokalenteriin paavi Sylvester oli nimennyt viikon ensimmäisen päivän Herran päiväksi. Sama paavi antoi myös käskyn kirkkonsa jäsenille tästälähtien pyhittää mieluummin "Herran päivää" kuin sapattia. Vähän myöhemmin (toisten lähteiden mukaan 330-luvulla/toisten lähteiden mukaan 360-luvulla) Laodicean kirkolliskokous vahvisti Sylvesterin muutoksen ja määräyksen ja sisällytti sen kirkkolakiin. Näin oli tapahtunut laittomuuden lapsen pyhäpäivän ja Jumalan lain muutos, joka oli ennustettu jo satoja vuosia aiemmin Danielin kirjassa.
Eli Raamatun pyhäpäivä on sapatti-lauantai, ei sunnuntai. Sunnuntainpyhittäminen on vain Rooman kirkon 300-luvun alussa aloittama tapa. Jos haluaa päästä ikuiseen elämään, tulee totella ja seurata Jumalaa, myös tässä pyhäpäiväasiassa. Sunnuntainpyhittäminen on vain ihmiskäsky. Jos tottelee enemmän ihmistä, kuin Jumalaa, ei taivaan portit aukea. Tästä on varoitus Ilmestyskirjan luvuissa 13 ja 14.
Raamatun sapatti on lauantai
19
259
Vastaukset
- perusasiaa
Juutalaisille sapatti merkitsee lepoa. Kristittyjen lepo on Jeesuksessa. Jeesus täytti lain. Sunnuntai on Jeesuksen ylösnousemuksen muistopäivä, joten se on pyhäpäivä. Sitä nimitetään Herran Ylösnousemuksen Päiväksi, ei sapatiksi, joten sapattia ei ole vaihdettu missään vaiheessa minnekään. Se on edelleen perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun kuluva aika (eli ei edes lauantai) ja juutalaisten lepopäivä.
Johanneksen ilmestyksessä puhutaan niistä, jotka teeskentelevät juutalaista, vaikka eivät ole. Nimitys, jota heistä käytetään, ei ole mairitteleva. Selvästikin sillä viitataan tällaisiin ei-juutalaisiin sapatin viettäjiin.- 1234567---
Kymmenenkäskyn lakiin sapatti kuuluu itsestään selvyytenä pitää pyhänäpäivänä. Illasta iltaan klo 18.00.
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat. Virsi 135.1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY saa Herran laki olla, jonk' antoiitse Jumala. Jeesus täytti lain. Mutta Jeesus sanoi, ettei hän tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään piirto. Raamatussa ei sanota, että sunnuntai on pyhä koska se on ylösnousemuksen muistopäivä. Sunnuntaita ei kertaakaan Raamatussa kutsuta pyhäpäiväksi. Se että ylösnousemus olisi siirtänyt sapatin pyhyyden sunnuntaille on täyttä mielikuvituksen tuotetta. Raamatussa ei kertaakaan sunnuntaita kutsuta lepopäiväksi, pyhäpäiväksi, tai "Herran Ylösnousemuksen Päiväksi". Jumala pyhitti luomisviikolla sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä.
Johannes ei puhu sanaakaan sapatin viettäjistä. Täyttä mielikuvituksen tuotetta jälleen.- etkö.tiedä
Johannes puhuu juutalaisista, jotka vainosivat kristittyjä. SELLAISET ovat valhejuutalaisia.
- sapattikunniaan
Lauantai oli Jeesuksen lepopäivä ja meille Jeesuksen seuraajille kelpaa sama päivä, jota Jeesuskin pyhitti.
- ihmetellen_
Muslimeilla pyhä päivä on perjantai, juutalaisilla lauantai, useimmillä kristityillä sunnuntai.
Kaikki nämä uskonnot ovat peräisin samoilta seuduilta lähi-idästä.
Uskontojen tulkinnat ovat vain muuttuneet vuosituhansien aikana. - 1234567---
ihmetellen_ kirjoitti:
Muslimeilla pyhä päivä on perjantai, juutalaisilla lauantai, useimmillä kristityillä sunnuntai.
Kaikki nämä uskonnot ovat peräisin samoilta seuduilta lähi-idästä.
Uskontojen tulkinnat ovat vain muuttuneet vuosituhansien aikana.Jumalan antama sapatti Paratiisissa on luomisesta lähtien ollut pyhäpäivä.
- violaluna17
Jokos ne sapattikiihkoilijat on täälläkin? On se nyt kummaa,että kolmas käsky nostetaan ihan Jeesuksenkin yli Taivaan oveksi! Viettäkää ja pyhittäkää ni7nkuin haluatte,mutta älkää kaikkialla riidelkö! Hyi Jumalan lapsia,jotka kaikkialla mäyhää ja riitelee! Jaak. 3 jae 16.
On se kumma kun kaikkien mielestä kolmatta käskyä saa rikkoa, eikä saisi keskustella aiheesta! Jos kirkko opettaisi että kuudetta käskyä saa rikkoa, millainen meteli siitä nousisikaan! Mutta jostain syystä sapattikäskyn rikkomista pidetään täysin normaalina.
- pyhpyh2245
Lepopäiväkäsky on NELJÄS käsky, eikä KOLMAS, kuten katolinen kirkko väärin opettaa.
- YlistysHerralle1
Seitsemännen päivän sapattia kutsutaan usein, vanhaksi juutalaiseksi sapatiksi.
Tämä käsitys on kuitenkin ongelmallinen, sillä seitsemännen päivän sapatilla ei alkuperänsä, tarkoituksensa ja merkityksensä puolesta ole mitään tekemistä juutalaisten kanssa. Sapatti yhdistetään juutalaisiin vain siksi että he ovat tuhansien vuosien aikana viettäneet sitä, mutta se ei vielä tee sapatista juutalaista.- lomalehmä
>> Sapatti yhdistetään juutalaisiin vain siksi että he ovat tuhansien vuosien aikana viettäneet sitä, mutta se ei vielä tee sapatista juutalaista>>
Kyllä se on ,siinä mielessä juutalainen tai heprealainen ettei "vuosituhansien aikana" ole tietoa muiden kuin heidän sitä viettäneen lukuunottamatta kristinuskon myötä syntyneitä pieniä sapatinviettäjälahkoja.
- PiispaHenrik
Tätä samaa sapattilahkon scheisseä on nyt taas ihan joka palstalla. Miksei tätä tahallista keskustelujen sabotointia saada kuriin? Jos tämä aivoton massapostaaja luulee tällä toiminnallaan käännyttävänsä lukijoita harhaoppinsa kannattajiksi, hän on pahasti väärässä. Lopeta ja keskustele asiallisesti palstan aiheista. Täällä halutaan keskustella asiallisesti uskonnollisista kysymyksistä, sapattiasialle on omat ketjunsa. Kirjoita siis siellä, missä muutkin tästä asiasta kiinnostuneet hengenheimolaisesi ovat. Vai meneekö yksinpuheluksi.
Sapatti koskee niin katolilaisia, helluntailaisia kuin luterilaisiakin. Täällä ei ole omaa palstaa sapatille, siksi siitä on täysin asiallista keskustella myös täällä.
- Jeesusontie
Nyt uskonphudistuksen merkkivuotena meidän on edettävä myös raamatullisen sapatin opettamisessa ja rohkaistava kaikkia kristittyjä seuraamaan Jeesusta, joka meni tapansa mukaan sapattina jumalanpalvelukseen. Jeesus on tie Jumalan luo, ja jos poikkeamme hänen viitoittamaltaan tieltä, niin olemme silloin väärällä tiellä.
- UnaSancta
Adventismi, mormonismi ja jehovalaisuus eivät ole kristinuskoa. Lutherin seuraajat eivät apostolista uskoa edusta.
- onkooikein
Paavi jonka yksi arvonimi on "Jumalan pojan viransijainen" latinaksi Donatio Constantini-n mukaan VICARIVS FILII DEI, pitää sunnuntaita valtansa merkkinä.
Toiset laskevat nimen numeroarvon: V=5, I= 1, C=100, L= 50, D=500. Summa 666.- lomalehmä
>>Toiset laskevat nimen numeroarvon: V=5, I= 1, C=100, L= 50, D=500. Summa 666.>>
No, mihin sinä ylimääräiset kirjaimet jätit?
- Herrantie
Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja silloin "sapatti oli alkamaisillaan." Mikäs päivä se seuraa perjantaita? Aivan oikein, sehän on lauantai. Näin ollen lauantai on oikea sapatti, jota meidän kristittyjen tulee Jumalan käskyn ja Jeesuksen esimerkin mukaan pyhittää. Jeesus meni "tapansa mukaan" sapattina synagoogaan ja niin menevät Jeesuksen seuraajatkin kirkkoon samana viikon seitsemäntenä päivänä eli lauantaina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363925- 851925
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151801Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541422Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi531400Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1311337VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981292- 701176
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1141033