Fordia ostamassa ja autokaupat Suomessa ovat täynnä Trend-karvalakkeja. Titanium- ja Ghia-mallit ovat vähissä ja menevät nopeasti.
Sama ilmiö muissakin merkeissä: Suomalainen haluaa uuden, vaikka riisuttuna versiona sitten. Myös moottoriksi otetaan se halvin 1,4 tai 1,6 vapari.
Käytettyä ostaessa ei kannata tyytyä karvalakkiin, koska samalla rahalla saa varusteetkin. Myös moottori saa olla sieltä isommasta päästä.
Näköjään monissa muissa maissa ei pelätä hyvää varustetasoa, kun ostetaan uusi auto.
Suomalaiset ostavat vain karvalakkimalleja
28
396
Vastaukset
- dippadaadappadii
Katsos kun suomalaiset haluavat ajaa paremmalla autolla kuin heillä oikeasti on varaa. Itse olen aina saanut sellaisen auton kuin haluan.
- NiitäNe
Entisiä firmojen ja leasing autoja..., toki usein ne omaan käyttöön ostetutkin pikkukoneilla vaikka olisi sitten varusteita.
- hghghfghgfh
Joistakin malleista ja merkeistä jo melkein näkee että on täytynyt tehdä ihan Suomi versio.On jopa nahkainen ohjauspyörä ja hiukan erikoisen näköiset manuaali-ilmastoinnit juuri tänne.Myös sitten ihan kehitysmaa perusradio ja jopa ihan perinteinen piippari peruutustutka.Myös sitten tietenkin niin kovin pienet teräsvanteet kapseleilla.
- halpa-vaihdokki
Täysin varustellusta ei saa vaihdossa yhtään enempää hyvitystä kuin karvalakkimallista. Arvon alennus jää siis pienemmäksi ja uuteen karvalakkiin tarvitaan pienempi väliraha.
- myössuomalaiset
Sanoisin että kaikkialla maailmassa perusmallit on niitä volyymimalleja. En huomannut esimerkiksi espanjassa, että siellä kansa ajaisi millään runsain varustelluin malleilla. Kyllä ne oli niitä hinnat alkaen seatteja ja relluja. Auto on useimmille liikkumista varten ja siihen riittää se perusmalli.
- voihanUskoToivoJaTyhmyys
Miten arvauksesi Espanjan aitoista liittyy meidän autokantaan?
- päivitäItsesi
Aloittajan tiedot ovat jostain havisevasta historiasta, jälleen kerran. Vaarit ehkä ostaa karvalakkeja, mutta eipä juuri muut.
- poverty.finland
Kiitos sikaverotuksen ja huonojen palkkojen, sikäli jos töitä sattuu edes olemaan, suomalaiset ovat ja pysyvät köyhinä.
- KaikienVastaustenÄiti
Puhtaasti autotehtaiden ja kauppojen hinnoittelukysymys.
Hinnat alkaen malli on suhteellisesti kaikkein edullisin ostos. Paria astetta parempi malli saattaa maksaa jopa kolmanneksen enemmän. Käytännössä kuitenkin autojen valmistuskustannuksen ero on häviävän pieni. Pelkästään astetta isompi moottori saattaa nostaa auton hintaa 20% joka on lähes puhdasta katetta autotehtaalle ja kaupoille.- tietämättämyys
Meikäläinen verotus sitä hintaa nostaa. Isompi kpne vaatii isompia jarruja ja parempaa aöustaa jneeee.
- perusmalli.järkimalli
Nykyään ns. karvalakkimallitkin ovat aika hyvin varusteltuja, on sähkölasia, ilmastointia ym. ja ns. paremmin varustelluissa versioissa on vaan jotain turhaa rihkamaa, nahkarattia, kromilistoja tms.
- kallistaSePnKuitenlin
Riippuu merkistä ja mihin tyytyy. On niissä paljon hyviäkin varusteita lisähintaa kpita kannattaa ottaa.
- ykköskarvalakki
Aikoinaan kyselin Konelasta Ladaa kaikista karvalakkisimpana mallina niin kovasti myyjä yritti myydä Lada 1500S mallia mutta sanoin etten tarvitse moisia hienouksia kuten plyysiverhoilua ja ratiota. Päädyin sitten Lada 1200L malliin joka on palvellut hyvin tänne asti, tosin nykyään lähinnä kesäautona vaikka paremminhan tuo lähtee käyntiin talvella kuin naapurin huippuvarusteltu Audi.
- premium.lada
Halvalla sai myös de luxe-ladan eli sen 1600-mallin, missä oli vähän edemmän potkuakin kuin prolemallissa. Kiva oli kiusata niitä 1.6 opeleita ja taunuksia, kun tehot oli tasavertaisia, mutta ladassa oli tiheämpi perävälitys.
- 32435325
Pieniä koneita en oikein ymmärrä, ostin hiljattain auton jossa 1.8 ja 2.0 koneita, 70% myytävistä on juuri tuolla pienemmällä. Kulutusero näiden välillä on vain 0,2dl enemmän isommassa mutta isommassa 21hv enemmän tehoa eli isompi ehdottomasti parempi.
Varustelu riippuu vähän merkistä, jotkut ovat hyvinvarusteltuja jo perusmalliltaan. Ja varusteillakin eroja, esim nykypäivän uusien autoja parkkitutkat, iphone mediakeskukset jne ovat täysin turhia ja ymmärrän hyvin ettei tällaisesta varustetasosta haluta maksaa. Eri asia oli vaikka 2000-luvun alussa, koita nyt myydä vaikka -03 autoa missä ei ole automaattista ilmastointia tai vakionopeudensäädintä, aika vaikea kyllä myydä.
Sanoisin että tänä päivänä lisävarusteet ovat paljon turhempia kuin 15v sitten, LED valot on ainoa poikkeus, kun huvikseni rakentelen netissä uusia autoja niin yleensä LEDien takia joutuu ottamaan sen kalliimman varustetason.- perskarvalakkimalli
Parkkitutka tai peruutuskamera on kyllä itseasiassa hyödyllinen varuste kun nykyautoissa perä on usein kovin pimeä nousevien ikkunalinjojen takia.
- TaloudellistaMatkaa
Siitä olen samaa mieltä, ettei nykypäivän uusien autojen kalliimmissa varustetasoissa ole juuri mitään oikeasti tarpeellista. Lähinnä juurikin lisää kromiripaa, isompaa (lue epämukavampaa) vannetta, isompaa kosketusnäyttöä, kaikenlaista turhanpäiväistä sälää siis.
Uskonkin, että juuri noissa kalliimmissa varusteversioissa valmistajien katteet ovat kohdillaan, kun taas sen hinnat alkaen mallin hinta pyritään painamaan mahdollisimman kilpailukykyiseksi jo ihan markkinointi mielessä.
Valtaosalle suomalaisista nyt vain riittää keskikokoinen auto 100-120 hp moottorilla ja varusteiksi automaatti-ilmastointi, kahdet renkaat, musiikkilaite ja lohkolämmitin. Kyllä tuollaisella autolla matka taittuu yleensä jo vallan mukavasti.
Esimerkkinä nyt vaikkapa uusi Seat Leon ST 1.0 TSI Reference farmari:
Keskikokoluokan menopeli, jonka tavarankuljetustilat eivät olennaisesti eroa 20-40teur kalliimmista "isoista" farmareista ja riittävät lapsiperheille ja mökkeilijöille vallan hyvin. Moottorin 115 hp riittää normaaliin ajeluun aivan hyvin suomen olosuhteissa ja on taloudellinen. Autossa on yleispätevä ajettavuus.
Perus varustukseen voi lisätä vielä lisänä kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, paremman poppikoneen , bluetoothin ja pysäköintitutkan taakse, siltikin hinta jää aika tasan tarkkaan 20teur.
Noin 20tkm/vuodessa ajeleva jos ajaa uudesta tällaisen auton 5-vuotiaaksi, saa vaihdossa seuraavaan samanmerkkiseen luultavasti noin 8-10teur vaihtohyvitystä.
Arvonalennusta kertyy siis noin 2000-2400 eur/per vuosi. Kalliimmalla autolla enempi lisävarusteltuna vuotuinen arvonalennus on vähintään tuplasti tuon verran.
- suomalaisetonmulkkuja
Suomalaiset on niin köyhiä, köyhyys taas johtuu laiskuuden ja tyhmyyden kombinaatiosta.
- pop987
Itse jo vastasitkin kysymykseesi:
"Käytettyä ostaessa ei kannata tyytyä karvalakkiin, koska samalla rahalla saa varusteetkin. "
Eli 10 000euron varusteista saa vaihdossa 0euroa.
Itseasiassa monet ei asiaa kykene hahmottamaan pienissä päissään, mutta uudella autolla ajaminen on halvempaa kuin 3v käytetyllä, jos tyytyy perusversioon.
Arvonalennus ensimmäisen 1-3 vuoden aikana on poikkeuksetta pienempi kuin ikävuosien 3-6v välillä.
Varustelluissa autoissa asia on toisin päin, koska uutena ostetun varusteiden arvo nollautuu 3 vuodessa. - uusi_poloilija
"Sama ilmiö muissakin merkeissä: Suomalainen haluaa uuden, vaikka riisuttuna versiona sitten. Myös moottoriksi otetaan se halvin 1,4 tai 1,6 vapari."
Itse ostin Polon halvimman mallin mm. siksi, että muita bensakoneita ei saanut Trendline-varustelutasolla, jossa on Suomen olosuhteisiin paras 175/70 R 14-rengaskoko. Kalliimpien tasojen leveämmät renkaat meluavat enemmän ja tekevät jousituksesta epämukavan kovan, ja lisäksi vielä maksavat enemmän sekä ostaessa että uusittaessa. Ei mitään järkeä.
Keski-Euroopassa on kuulemma hiljaisempi asvaltti ja muutenkin paremmat tiet, joten siellä voisin ehkä valita toisin. - 5345345
Huomaa että Ghia mallit esimekrkiksi Saksassa ei välttämättä aina sisälle kuin täysin manuaalisen ilmastoinnin. Ghian ja muiden varuste settien sisältö vaihtelee maittain.
Käytännössä Saksassa ihmisten omat autot ne vasta karvalakkeja onkin. Liisarit on sitten paremmin varusteltuja mutta niissäkin saataa olla tuo manuaalinen ilmastointi ja varustelu jopa Suomalaisittain heikkoa. - Anonyymi
Karvalakkiautoilu on suomalaisten kansallissairaus. 80-luvun nousukaudellakin yli puolet Volkkareista ostettiin matalavireisellä 1.3 koneella. Kaikki 55 heppaa ilman mitään lisävarusteita. Jokainen halusi länsiauton johon ei todellisuudessa ollut varaa. Tehtaan kanssa venytettiin penniä kunnes saatiin kompromissina totaalisen riisuttu koirankoppi. Oli se kummaa aikaa kun 2-litrasella sianpää-Volvollakin sai useimmat maanmiehet kihisemään kateudesta. Onneksi ei itse tarvinnut penniä venyttää vaan sai nauttia autoilusta aidosti! Ruiskukoneisessa pikku-Vollessa maantiekulutus jopa pienempi kuin monissa yks-piste-äkäsissä kaasarikinnereissä (tuolla ei kannattanut baarissa rehennellä tai tuli aika äkäseen käkättimeen).
- Anonyymi
Tämmöstä se vaan on elämä nälkämaassa. Ajamisen vain pitää olla kärsimystä koska "on sitä ennenkin pärjätty".
- Anonyymi
Meillä ei edes myydä niin karvalakkeja malleja kuin saksassa.
Keskimäärin Suomessa myydään isompia ja kalliimpia autoja kuin Saksassa. - Anonyymi
Ford tekee globaaleja malleja ja se tarkoittaa, että niistä on saatavilla todella kevyesti varusteltuja varusteltutasoja heikon ostovoiman maita varten.
- Anonyymi
Monille kirjoittajille ei ole selvää, miksi Suomeen myytävät autot usein
ovat olleet varusteköyhiä.
Jos varusteet ovat autossa vakiona, se nostaa autoista perittävän veron
osuutta.
Mikäli samat varusteet asennuttaa jälkeenpäin, niissä ei ole autoveroa.
Hinnoittelupolitiikan vuoksi lopputulos sattaa olla + - 0. - Anonyymi
Auto on aina huono sijoitus. Käyttötarvara kyseessä, mutta Suomessa sillä on usein luksustuotteen hinta.
- Anonyymi
Vielä 80-luvulla esim. Saksassa oli uusia autoja, kalliitakin malleja, joissa ei ollut edes oikeanpuoleista ulkopeiliä, kun taas täällä Suomessa lie ollut pakollinen varuste. Jo 70-luvun lopulla taisi täällä olla jo kaikissa autoissa molemmat ulkopeilit.
Ajovalonpesurit oli myös hyödyllinen pakollinen varuste Suomessa 80-luvulla, muualla ne oli vain luksusvarusteita huippumalleihin. Sääli että niistä jouduttiin luopumaan EU:n takia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1765369
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1284785- 303036
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa301961"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla231804Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O161767Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????1101744Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221740Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301653Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181581