Suomalaiset ostavat vain karvalakkimalleja

tarkan_markan_ostajat

Fordia ostamassa ja autokaupat Suomessa ovat täynnä Trend-karvalakkeja. Titanium- ja Ghia-mallit ovat vähissä ja menevät nopeasti.

Sama ilmiö muissakin merkeissä: Suomalainen haluaa uuden, vaikka riisuttuna versiona sitten. Myös moottoriksi otetaan se halvin 1,4 tai 1,6 vapari.

Käytettyä ostaessa ei kannata tyytyä karvalakkiin, koska samalla rahalla saa varusteetkin. Myös moottori saa olla sieltä isommasta päästä.

Näköjään monissa muissa maissa ei pelätä hyvää varustetasoa, kun ostetaan uusi auto.

46

655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Katsos kun suomalaiset haluavat ajaa paremmalla autolla kuin heillä oikeasti on varaa. Itse olen aina saanut sellaisen auton kuin haluan.

    • NiitäNe

      Entisiä firmojen ja leasing autoja..., toki usein ne omaan käyttöön ostetutkin pikkukoneilla vaikka olisi sitten varusteita.

      • hghghfghgfh

        Joistakin malleista ja merkeistä jo melkein näkee että on täytynyt tehdä ihan Suomi versio.On jopa nahkainen ohjauspyörä ja hiukan erikoisen näköiset manuaali-ilmastoinnit juuri tänne.Myös sitten ihan kehitysmaa perusradio ja jopa ihan perinteinen piippari peruutustutka.Myös sitten tietenkin niin kovin pienet teräsvanteet kapseleilla.


    • halpa-vaihdokki

      Täysin varustellusta ei saa vaihdossa yhtään enempää hyvitystä kuin karvalakkimallista. Arvon alennus jää siis pienemmäksi ja uuteen karvalakkiin tarvitaan pienempi väliraha.

    • myössuomalaiset

      Sanoisin että kaikkialla maailmassa perusmallit on niitä volyymimalleja. En huomannut esimerkiksi espanjassa, että siellä kansa ajaisi millään runsain varustelluin malleilla. Kyllä ne oli niitä hinnat alkaen seatteja ja relluja. Auto on useimmille liikkumista varten ja siihen riittää se perusmalli.

      • voihanUskoToivoJaTyhmyys

        Miten arvauksesi Espanjan aitoista liittyy meidän autokantaan?


    • päivitäItsesi

      Aloittajan tiedot ovat jostain havisevasta historiasta, jälleen kerran. Vaarit ehkä ostaa karvalakkeja, mutta eipä juuri muut.

    • poverty.finland

      Kiitos sikaverotuksen ja huonojen palkkojen, sikäli jos töitä sattuu edes olemaan, suomalaiset ovat ja pysyvät köyhinä.

    • KaikienVastaustenÄiti

      Puhtaasti autotehtaiden ja kauppojen hinnoittelukysymys.

      Hinnat alkaen malli on suhteellisesti kaikkein edullisin ostos. Paria astetta parempi malli saattaa maksaa jopa kolmanneksen enemmän. Käytännössä kuitenkin autojen valmistuskustannuksen ero on häviävän pieni. Pelkästään astetta isompi moottori saattaa nostaa auton hintaa 20% joka on lähes puhdasta katetta autotehtaalle ja kaupoille.

      • tietämättämyys

        Meikäläinen verotus sitä hintaa nostaa. Isompi kpne vaatii isompia jarruja ja parempaa aöustaa jneeee.


    • perusmalli.järkimalli

      Nykyään ns. karvalakkimallitkin ovat aika hyvin varusteltuja, on sähkölasia, ilmastointia ym. ja ns. paremmin varustelluissa versioissa on vaan jotain turhaa rihkamaa, nahkarattia, kromilistoja tms.

      • kallistaSePnKuitenlin

        Riippuu merkistä ja mihin tyytyy. On niissä paljon hyviäkin varusteita lisähintaa kpita kannattaa ottaa.


    • ykköskarvalakki

      Aikoinaan kyselin Konelasta Ladaa kaikista karvalakkisimpana mallina niin kovasti myyjä yritti myydä Lada 1500S mallia mutta sanoin etten tarvitse moisia hienouksia kuten plyysiverhoilua ja ratiota. Päädyin sitten Lada 1200L malliin joka on palvellut hyvin tänne asti, tosin nykyään lähinnä kesäautona vaikka paremminhan tuo lähtee käyntiin talvella kuin naapurin huippuvarusteltu Audi.

      • premium.lada

        Halvalla sai myös de luxe-ladan eli sen 1600-mallin, missä oli vähän edemmän potkuakin kuin prolemallissa. Kiva oli kiusata niitä 1.6 opeleita ja taunuksia, kun tehot oli tasavertaisia, mutta ladassa oli tiheämpi perävälitys.


    • 32435325

      Pieniä koneita en oikein ymmärrä, ostin hiljattain auton jossa 1.8 ja 2.0 koneita, 70% myytävistä on juuri tuolla pienemmällä. Kulutusero näiden välillä on vain 0,2dl enemmän isommassa mutta isommassa 21hv enemmän tehoa eli isompi ehdottomasti parempi.

      Varustelu riippuu vähän merkistä, jotkut ovat hyvinvarusteltuja jo perusmalliltaan. Ja varusteillakin eroja, esim nykypäivän uusien autoja parkkitutkat, iphone mediakeskukset jne ovat täysin turhia ja ymmärrän hyvin ettei tällaisesta varustetasosta haluta maksaa. Eri asia oli vaikka 2000-luvun alussa, koita nyt myydä vaikka -03 autoa missä ei ole automaattista ilmastointia tai vakionopeudensäädintä, aika vaikea kyllä myydä.

      Sanoisin että tänä päivänä lisävarusteet ovat paljon turhempia kuin 15v sitten, LED valot on ainoa poikkeus, kun huvikseni rakentelen netissä uusia autoja niin yleensä LEDien takia joutuu ottamaan sen kalliimman varustetason.

      • perskarvalakkimalli

        Parkkitutka tai peruutuskamera on kyllä itseasiassa hyödyllinen varuste kun nykyautoissa perä on usein kovin pimeä nousevien ikkunalinjojen takia.


      • TaloudellistaMatkaa

        Siitä olen samaa mieltä, ettei nykypäivän uusien autojen kalliimmissa varustetasoissa ole juuri mitään oikeasti tarpeellista. Lähinnä juurikin lisää kromiripaa, isompaa (lue epämukavampaa) vannetta, isompaa kosketusnäyttöä, kaikenlaista turhanpäiväistä sälää siis.

        Uskonkin, että juuri noissa kalliimmissa varusteversioissa valmistajien katteet ovat kohdillaan, kun taas sen hinnat alkaen mallin hinta pyritään painamaan mahdollisimman kilpailukykyiseksi jo ihan markkinointi mielessä.

        Valtaosalle suomalaisista nyt vain riittää keskikokoinen auto 100-120 hp moottorilla ja varusteiksi automaatti-ilmastointi, kahdet renkaat, musiikkilaite ja lohkolämmitin. Kyllä tuollaisella autolla matka taittuu yleensä jo vallan mukavasti.

        Esimerkkinä nyt vaikkapa uusi Seat Leon ST 1.0 TSI Reference farmari:

        Keskikokoluokan menopeli, jonka tavarankuljetustilat eivät olennaisesti eroa 20-40teur kalliimmista "isoista" farmareista ja riittävät lapsiperheille ja mökkeilijöille vallan hyvin. Moottorin 115 hp riittää normaaliin ajeluun aivan hyvin suomen olosuhteissa ja on taloudellinen. Autossa on yleispätevä ajettavuus.
        Perus varustukseen voi lisätä vielä lisänä kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, paremman poppikoneen , bluetoothin ja pysäköintitutkan taakse, siltikin hinta jää aika tasan tarkkaan 20teur.

        Noin 20tkm/vuodessa ajeleva jos ajaa uudesta tällaisen auton 5-vuotiaaksi, saa vaihdossa seuraavaan samanmerkkiseen luultavasti noin 8-10teur vaihtohyvitystä.
        Arvonalennusta kertyy siis noin 2000-2400 eur/per vuosi. Kalliimmalla autolla enempi lisävarusteltuna vuotuinen arvonalennus on vähintään tuplasti tuon verran.


    • suomalaisetonmulkkuja

      Suomalaiset on niin köyhiä, köyhyys taas johtuu laiskuuden ja tyhmyyden kombinaatiosta.

    • pop987

      Itse jo vastasitkin kysymykseesi:
      "Käytettyä ostaessa ei kannata tyytyä karvalakkiin, koska samalla rahalla saa varusteetkin. "

      Eli 10 000euron varusteista saa vaihdossa 0euroa.

      Itseasiassa monet ei asiaa kykene hahmottamaan pienissä päissään, mutta uudella autolla ajaminen on halvempaa kuin 3v käytetyllä, jos tyytyy perusversioon.

      Arvonalennus ensimmäisen 1-3 vuoden aikana on poikkeuksetta pienempi kuin ikävuosien 3-6v välillä.
      Varustelluissa autoissa asia on toisin päin, koska uutena ostetun varusteiden arvo nollautuu 3 vuodessa.

    • uusi_poloilija

      "Sama ilmiö muissakin merkeissä: Suomalainen haluaa uuden, vaikka riisuttuna versiona sitten. Myös moottoriksi otetaan se halvin 1,4 tai 1,6 vapari."

      Itse ostin Polon halvimman mallin mm. siksi, että muita bensakoneita ei saanut Trendline-varustelutasolla, jossa on Suomen olosuhteisiin paras 175/70 R 14-rengaskoko. Kalliimpien tasojen leveämmät renkaat meluavat enemmän ja tekevät jousituksesta epämukavan kovan, ja lisäksi vielä maksavat enemmän sekä ostaessa että uusittaessa. Ei mitään järkeä.
      Keski-Euroopassa on kuulemma hiljaisempi asvaltti ja muutenkin paremmat tiet, joten siellä voisin ehkä valita toisin.

    • 5345345

      Huomaa että Ghia mallit esimekrkiksi Saksassa ei välttämättä aina sisälle kuin täysin manuaalisen ilmastoinnin. Ghian ja muiden varuste settien sisältö vaihtelee maittain.

      Käytännössä Saksassa ihmisten omat autot ne vasta karvalakkeja onkin. Liisarit on sitten paremmin varusteltuja mutta niissäkin saataa olla tuo manuaalinen ilmastointi ja varustelu jopa Suomalaisittain heikkoa.

    • Anonyymi

      Karvalakkiautoilu on suomalaisten kansallissairaus. 80-luvun nousukaudellakin yli puolet Volkkareista ostettiin matalavireisellä 1.3 koneella. Kaikki 55 heppaa ilman mitään lisävarusteita. Jokainen halusi länsiauton johon ei todellisuudessa ollut varaa. Tehtaan kanssa venytettiin penniä kunnes saatiin kompromissina totaalisen riisuttu koirankoppi. Oli se kummaa aikaa kun 2-litrasella sianpää-Volvollakin sai useimmat maanmiehet kihisemään kateudesta. Onneksi ei itse tarvinnut penniä venyttää vaan sai nauttia autoilusta aidosti! Ruiskukoneisessa pikku-Vollessa maantiekulutus jopa pienempi kuin monissa yks-piste-äkäsissä kaasarikinnereissä (tuolla ei kannattanut baarissa rehennellä tai tuli aika äkäseen käkättimeen).

    • Anonyymi

      Tämmöstä se vaan on elämä nälkämaassa. Ajamisen vain pitää olla kärsimystä koska "on sitä ennenkin pärjätty".

    • Anonyymi

      Meillä ei edes myydä niin karvalakkeja malleja kuin saksassa.
      Keskimäärin Suomessa myydään isompia ja kalliimpia autoja kuin Saksassa.

    • Anonyymi

      Ford tekee globaaleja malleja ja se tarkoittaa, että niistä on saatavilla todella kevyesti varusteltuja varusteltutasoja heikon ostovoiman maita varten.

    • Anonyymi

      Monille kirjoittajille ei ole selvää, miksi Suomeen myytävät autot usein
      ovat olleet varusteköyhiä.
      Jos varusteet ovat autossa vakiona, se nostaa autoista perittävän veron
      osuutta.
      Mikäli samat varusteet asennuttaa jälkeenpäin, niissä ei ole autoveroa.
      Hinnoittelupolitiikan vuoksi lopputulos sattaa olla + - 0.

      • Anonyymi

        Harmi vaan että perusasiat kuten riittävän kokoinen moottori ja viides vaihde puuttui noista nälkämaa-tason Suomituonti-malleista 80-luvun nousukauden huippua myöten. Vai tuliko se sittenkin halvemmaksi jälkiasentaa esim. 1.3 Golffiin 1.8 kone ja 5-loota?


    • Anonyymi

      Auto on aina huono sijoitus. Käyttötarvara kyseessä, mutta Suomessa sillä on usein luksustuotteen hinta.

    • Anonyymi

      Vielä 80-luvulla esim. Saksassa oli uusia autoja, kalliitakin malleja, joissa ei ollut edes oikeanpuoleista ulkopeiliä, kun taas täällä Suomessa lie ollut pakollinen varuste. Jo 70-luvun lopulla taisi täällä olla jo kaikissa autoissa molemmat ulkopeilit.
      Ajovalonpesurit oli myös hyödyllinen pakollinen varuste Suomessa 80-luvulla, muualla ne oli vain luksusvarusteita huippumalleihin. Sääli että niistä jouduttiin luopumaan EU:n takia.

    • Anonyymi

      Muuan perhetuttu aikanaan osti neloskorisen Golfin 1.4 koneella ja karvalakkivarustein. Hehkutti jatkuvasti että "minulle auto on sijoitus". Aika paska sijoitus kun ei meinannut saada autoa kaupaksi uudempaan vaihtaessa. Mitäs ei ruksinut isompaa konetta ja ilmastointia varustelistalta. Nelostiellä satuttiin usein samalle mökkimatkalle niin tuosta kaverista oli kiva painella ohitte. Jäi poloinen "sijoitusautollaan" auttamatta jalkoihin ohituskaistalla. Itelläni on filosofiana ostaa aina se isompi moottori ja samoihin aikoihin ajossa oli Xsara-Sitikka 2.0-litrasella koneella. Matka-ajon kulutus samaa tasoa kuin tuolla "sijoitus"-Golfin rimpulalla. Erinomaisesti pelitti sen parikymmentä vuotta ja 400 tkm Tojota-vaarien kuluneista "rapeat ranskalaiset saa grilliltä"-märinöistä huolimatta.

      • Anonyymi

        Ranskalaisissa kieltämättä saanut samalla rahalla isomman myllyn ja paremmat varusteet kuin kilpailijoilla koska "parhaat ranut saa grilliltä" sano Esson baarin pojat. Tätä ennakkoluuloa olen härskisti hyödyntänyt autokaupoilla. Vuonna 2007 tuli ostettua Citroen C4 2.0 padalla enkä ole päivääkään katunut. Ehdolla oli myös Golf ja Auris mutta molemmissa sai samalla rahalla vain 1.6:sen ja kehnommat varusteet. Sen lisäksi Auris oli aivan hirveä ajettava! Sitikka on vieläkin ajossa ja taulussa rapiat 360 tkm. Ei syö öljyä eikä nesteitä, voimakin tallessa.


    • Anonyymi

      Onneksi olkoon!
      Jätät kertomatta -C4 - , että olet mitä ilmeisemmin omistamisen aikana myös huolehtinut autosta, etkä vain niin, kuten useimmat kirjoittajat täällä - vain
      ajaneet!
      2-litrainen pannu pienessä autossa jättää muutenkin sitä reserviä!
      Miten on korin laita?
      Kohta joutuu jotain hitsaamaan, mutta 17v , ei siis odottamatonta!

    • Anonyymi

      Järkevää on ostaa paljon myytyjä malleja, että esim. varaosien saanti on hyvällä mallilla. Hörhö ostaa jonkun eksoottisen mallin ja maksaa sitten jatkossakin maltaita huoltoihin liittyen.

    • Anonyymi

      Eihän naapuri näe, että uudesta autosta puuttuvat varusteet ja moottori on moposta.

      • Anonyymi

        Kateus katosi jo 70-luvulla. Vanhat kääkät muistelevat huoltoaseman kahviossa kateutta haikeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus katosi jo 70-luvulla. Vanhat kääkät muistelevat huoltoaseman kahviossa kateutta haikeudella.

        Mutta edelleen Esson baarin takapöydässä istuu kaljapöhnässä valtava määrä
        niitä kaikkien alojen asiantuntijoita, jotka tietää autoista paljon enemmän
        kuin merkkikorjaamot konsanaan.


    • Anonyymi

      Samalla tavalla se Ecoboost hajoaa alle 100 tkm oli siellä takaluukussa tai kyljessä mitkä kirjaimet tahansa.

      • Anonyymi

        joo väärällä voiteluaineella ecoboostin saa rikki, mutta oikealla on ajettu suomessakin jo yli 400000 kilometriä ja tosi paljon on yli 300000 km ajettuja. tästä oli uutisissa viime vuoden puolella. että ei ole mitään järkeä rikkoa moottoria väärällä voiteluaineella...


      • Anonyymi

        Aika paskapuhetta tuo ecoboostien hajoaminen. Tai kyllä sen rikki saa kuten monen muunkin auton moottorin kun heittää jotain öljyä sinne mitä sattuu käsiin osumaan.
        Jostain syystä vain ecoboost on nostettu tikun nokkaan.

        Ei siitä ole pitkää aikaa kun uutisoitiin miehestä jonka VAGilaiseen oli kaksi kertaa motti vaihdettu kun oli väärää öljyä molemmilla kerroilla huollossa laitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paskapuhetta tuo ecoboostien hajoaminen. Tai kyllä sen rikki saa kuten monen muunkin auton moottorin kun heittää jotain öljyä sinne mitä sattuu käsiin osumaan.
        Jostain syystä vain ecoboost on nostettu tikun nokkaan.

        Ei siitä ole pitkää aikaa kun uutisoitiin miehestä jonka VAGilaiseen oli kaksi kertaa motti vaihdettu kun oli väärää öljyä molemmilla kerroilla huollossa laitettu.

        Kestää se oikein huollettuna, mutta sanoisin että on keskimääräistä herkempi virheille. Eli koneeseen ei saa laittaa yhtään (edes lisäyksenä) öljyä joka ei täytä normeja, ja valmistajan määrittämä öljynvaihtoväli on ehdoton maksimi, vaihto mieluummin useammin. Jakohihna kannattaa vaihtaa viimeistään 100 tkm:n kohdalla vaikka virallinen vaihtoväli on pidempi, ja samassa yhteydessä uusia myös öljypumpun hihna & tarkastaa/puhdistaa öljypumpun imusihti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää se oikein huollettuna, mutta sanoisin että on keskimääräistä herkempi virheille. Eli koneeseen ei saa laittaa yhtään (edes lisäyksenä) öljyä joka ei täytä normeja, ja valmistajan määrittämä öljynvaihtoväli on ehdoton maksimi, vaihto mieluummin useammin. Jakohihna kannattaa vaihtaa viimeistään 100 tkm:n kohdalla vaikka virallinen vaihtoväli on pidempi, ja samassa yhteydessä uusia myös öljypumpun hihna & tarkastaa/puhdistaa öljypumpun imusihti.

        Eikös se nyt ole selvää ettei sinne mitä tahansa lisäillä.


    • Anonyymi

      Taitaa tuo tilanne olla toinen nyt 2024 kuin vuonna 2017 ja aiemmin, siis ajasta kuin mitä avaus on kirjoitettu?

    • Anonyymi

      varaosien hinnoissa voi olla isot erot...esim kytkimissä ja vaihdelaatikoissa...

      • Anonyymi

        Ai varustepaketin perusteella?


    • Anonyymi

      Kun ostaa käytettyjä autoja niin on varaa saada kaikki tarvittavat varusteet. Minulla on ollut 80-luvulta lähtien kaikki muut tavalliset lisävarusteet, mutta ilmastointi vasta viimeisessä kun edellinen auto oli lähes 20 vuotta eikä siinä sattunut olemaan. Navigaattori olisi myös hyvä kiinteänä, muita en kaipaa.

      Monet asiat uudemmissa huonommin, esim niin pienet digitaalinäytöt ettei teksteistä saa mitään selvää ilman laseja, sähköautoissa turhankin isoja ja muuten surkeita.

    • Anonyymi

      Itsellä on Titanium mutta sekin vanha ja sekin on karvalakki nykyisiin karvalakkeihinkin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2785
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2310
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1906
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      168
      1335
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      282
      1167
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      961
    Aihe