10-vuotiaan auton ruostesuojaus?

StopRost

Olen harkinnut 10-vuotiaan autoni ruostesuojausta. Autoni markkina arvo on tällä hetkellä varmaankin luokkaa 5-6 tuhatta euroa, joten hyvin kalliiksihan tuo auton arvoon suhteutettuna tulisi. Täälläpäin näyttävät pyytävän tämän kokoluokan auton täydellisestä ruostesuoja käsittelystä noin 700-800 euroa.

Olen myös harkinnut maalipinnan käsittelyä kestopinnoitteella. Auto on maalipinnoiltaan vielä hienossa kunnossa ja toivoisin sen sellaisena pysyvänkin jatkossakin. Olen kuitenkin hieman laiska pesettämään autoani, jonka takia juuri tuo maalipinnan helppo hoitoisuus kiinnostaisi.

Autoni on toistaiseksi pysynyt ruosteettomana, on vähän ajettu ja teknisesti erinomaisessa kunnossa. Tarkoituksena olisikin ajaa autolla vielä pitkään, kenties niin sanotusti loppuun asti. Tässä tapauksessa omilla melko vähäisillä ajoillani saattaisin siis pitää tätä autoa hyvinkin vielä 10-vuotta eteenpäin tai pidempäänkin.

Tämän vuoksi olenkin alkanut tuota ruostesuojaamista ja maalipinnan pinnoittamista harkita.

Mitä arvon raati on asiasta mieltä, kannattaako tämä mielestänne?

19

7423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 325435325

      Tuollaisessa vanhemman auton käsittelyssä kyllä pesevät alustan ja kotelot ennen aineiden ruiskuttamista joten pääsee suht puhtaalle pinnalle. Jo pelkästään tämä pesu on mielestäni hyödyllinen. Jos auto 10 vuotias, kyllä siellä varmaan jotain ruosteenalkua on mutta nykyaineet tehokkaasti hidastavat alkanuttakin ruostumista. Ja saahan sillä ehjille pelleillekin paljon paremman suojan tulevaisuutta varten.

      Itse ostin 12 vuotiaan auton 4 tonnilla pari vuotta sitten ja vein heti tuollaiseen vanhan auton suojaukseen. Tämä auto oli joskus ennenkin suojattu mutta oli aika uusintakäsitellä. Maksoi 560e (mazda6) ja käsittelivät kaikki kotelot ja alustan. Alustaan tulee sellaista paksuhkoa vaseliinin paksuista mönjää. Kovettuvaa massaa eivät laita vanhoihin mutta tuo paksu mönjäkin pysyy siellä hyvin. Pitäisi kestää 3-4v ainakin tuollainen vanhan auton käsittely.

      Jos vähääkään meinaa ajaa tiesuolassa niin mielestäni suojaus on hintansa arvoinen, jos alkaa ruostua niin auton arvo tippuu jyrkästi eikä se ole kiva hitsailla katsastuksiin.

    • RMB54

      Kun autosi on jo 10 vuotta vanha, tulee alustanpesun jälkeen tehtävä tarkka kartoitus mahdollisista ruostekohteista. Ruoste kohdat, myös pintaruoste, tulisi käsitellä mahdollisesti hiekkapuhaltamalla. Myös palkkien sisäpuolen tarkastus tulisi suorittaa stetoskooppikameralla piiloruosteiden varalta. Muussa tapauksessa käsittely menee ruosteen piilotteluksi.

      Maalin pintakäsittely (brilliant- yms.) on hyväksi laiskalle auton pitäjälle. On kuitenkin muistettava, että auton pesu käsittelyn jälkeen ei olisi hyvä tehdä harjapesussa vaan käsin ja runsaalla vedellä. Huolellinen huuhtelu ennen pesua on tärkeää.

    • toinen.vaihtoehto

      Autoni täyttää ensi vuonna 20 v.. Pitkän iän salaisuus on se, että olen uhrannut muutaman vuoden välein vähän aikaa ja 10-15 € suoja-ainepulloon ja ruiskuttanut sillä pahimmat kiveniskemäpaikat ja sellaiset kohteet, missä on alkavaa ruostumista. Näin menetellen on saanut aina autolle muutaman vuoden lisää ikää lähes olemattomilla kustannuksilla. Jos vanha suoja-aina näyttää irronneelta, niin sen voi rapsia pois ennen suojaamista (porakone teräsharjakakkara).
      Katson, että 6-800 €:n satsaus suojaukseen on melkoisen suuri investointi vanhaan autoon ja sen voikin sijoittaa esim. jarrujen kunnostukseen ja uusimiseen tai pariin rengassarjaan.

      • sdjsdkfksdllkdsd

        Samaa mieltä tuosta. Ei 10v vanhaa autoa enää kannata mielestäni viedä liikkeeseen ruosteenestokäsittelyyn. Paras hetki sille käsittelylle olisi ihan uutena tai korkeintaan 3 vuotta vanhalle autolle.
        10v vanhassa autossa on ruostuminen alkanut jo koteloiden sisällä ja ei se ruosteenestokäsittely sitä enää pysty pysäyttämään, korkeintaan hidastamaan.
        Ruosteenestoaineita on myytävänä suihkepulloinakin ja voi yrittää niillä itse suihkia koteloihin ja alustan kuluneisiin kohtiin suoja-ainetta mikä tuurilla voi hidastaa ruostumista. Kannattaa kuitenkin kotelot koettaa puhdistaa irtoliasta vaikka paineilmalla ja imurilla.
        Työ kannattaisi suorittaa pidemmän hellejakson aikana jolloin rakenteet varmimmin ovat kosteudesta kuivia jolloin aineiden alle ei suljeta kosteutta joka ruostuttaa rakenteet entistäkin nopeammin.
        Takalokasuojan kaaret kannattaisi yrittää suojata myös sisäpuolelta, siis korirakenteen sisäpuolelta. Kynnyskoteloiden takapäät ainakin ja ovien alareunat ovat myös ensimmäisiä ruostuvia kohteita vanhemmissa autoissa.


      • 235425645
        sdjsdkfksdllkdsd kirjoitti:

        Samaa mieltä tuosta. Ei 10v vanhaa autoa enää kannata mielestäni viedä liikkeeseen ruosteenestokäsittelyyn. Paras hetki sille käsittelylle olisi ihan uutena tai korkeintaan 3 vuotta vanhalle autolle.
        10v vanhassa autossa on ruostuminen alkanut jo koteloiden sisällä ja ei se ruosteenestokäsittely sitä enää pysty pysäyttämään, korkeintaan hidastamaan.
        Ruosteenestoaineita on myytävänä suihkepulloinakin ja voi yrittää niillä itse suihkia koteloihin ja alustan kuluneisiin kohtiin suoja-ainetta mikä tuurilla voi hidastaa ruostumista. Kannattaa kuitenkin kotelot koettaa puhdistaa irtoliasta vaikka paineilmalla ja imurilla.
        Työ kannattaisi suorittaa pidemmän hellejakson aikana jolloin rakenteet varmimmin ovat kosteudesta kuivia jolloin aineiden alle ei suljeta kosteutta joka ruostuttaa rakenteet entistäkin nopeammin.
        Takalokasuojan kaaret kannattaisi yrittää suojata myös sisäpuolelta, siis korirakenteen sisäpuolelta. Kynnyskoteloiden takapäät ainakin ja ovien alareunat ovat myös ensimmäisiä ruostuvia kohteita vanhemmissa autoissa.

        Kyllä 10v ikäisen käyttöikää voi huomattavasti vielä pidentää jos suojauttaa kunnollisesti, nykyaineet kuitenkin hidastavat alkanuttakin ruostetta ja ruostumattomat kohdat ovat sitten suojassa.

        Olen joskus itse kotioloissa suojaillut vanhaa autoa itse ja sanon että on kyllä erittäin työlästä alkaa purkamaan kaikki katteita ja saada kotelojen reiät esiin. Kotioloissa en usko että saa läheskään yhtä kattavaa suojausta kuin liikkeessä. Liikkeellä kuitenkin välineet kotelojen tehokkaaseen suojaukseen ja pesuun.

        Lisäksi tietääkseni ei perus kuluttajille myydä missään sellaista vaseliinin paksuista ainetta mitä vanhempiin ruiskuttavat pohjaan. Ohut kotelosuoja ei pysy pohjassa ja kovettuvaa massaa ei kannata laittaa. Mitä ainetta sinne edes laittaisi kotioloissa?

        5-6 tonnin auto ei vielä ole niin arvoton etteikö kannattaisi liikkeessä suojata, täydellisen vanhemman auton suojauksen voi kuitenkin saada alle 600e eli melkein rengassarjan hinnalla saa korin kestäväksi suolateille ja autolle vuosia lisää käyttöaikaa.


      • rellut

        Totta, vanhaa muutaman tonnin arvoista autoa ei kannata viedä suojaukseen, vaan itse kannattaa katsoa auton pohjan kunto. Usein riittää kuluneiden kohtien ruiskuttaminen spraypullolla. Kyllä siinä pääsee hyvälle tuntipalkalle, kun tekemällä parin tunnin työn säästää 500 euroa. Säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa muuta välttämätöntä huolta, jarrulevyjä ym.


      • sdjsdkfksdllkdsd
        235425645 kirjoitti:

        Kyllä 10v ikäisen käyttöikää voi huomattavasti vielä pidentää jos suojauttaa kunnollisesti, nykyaineet kuitenkin hidastavat alkanuttakin ruostetta ja ruostumattomat kohdat ovat sitten suojassa.

        Olen joskus itse kotioloissa suojaillut vanhaa autoa itse ja sanon että on kyllä erittäin työlästä alkaa purkamaan kaikki katteita ja saada kotelojen reiät esiin. Kotioloissa en usko että saa läheskään yhtä kattavaa suojausta kuin liikkeessä. Liikkeellä kuitenkin välineet kotelojen tehokkaaseen suojaukseen ja pesuun.

        Lisäksi tietääkseni ei perus kuluttajille myydä missään sellaista vaseliinin paksuista ainetta mitä vanhempiin ruiskuttavat pohjaan. Ohut kotelosuoja ei pysy pohjassa ja kovettuvaa massaa ei kannata laittaa. Mitä ainetta sinne edes laittaisi kotioloissa?

        5-6 tonnin auto ei vielä ole niin arvoton etteikö kannattaisi liikkeessä suojata, täydellisen vanhemman auton suojauksen voi kuitenkin saada alle 600e eli melkein rengassarjan hinnalla saa korin kestäväksi suolateille ja autolle vuosia lisää käyttöaikaa.

        Taitaa siellä vaan joku ruosteenestoliike kirjoitella. 10v vanhan auton jos vie ruostesuojaliikkeeseen niin varmasti haluavat hiekkapuhaltaa, hitsailla yms. lisätöitä tehdä saadakseen muutaman satasen työstä muutaman tonnin työn.


      • 235425645
        sdjsdkfksdllkdsd kirjoitti:

        Taitaa siellä vaan joku ruosteenestoliike kirjoitella. 10v vanhan auton jos vie ruostesuojaliikkeeseen niin varmasti haluavat hiekkapuhaltaa, hitsailla yms. lisätöitä tehdä saadakseen muutaman satasen työstä muutaman tonnin työn.

        Itse vein 13 vuotiaan auton ensin tarkistukseen, alusta todettiin hyväkuntoiseksi ja liikkeessä suosittelivat vanhan auton suojausta. Eli täydellinen käsittely paitsi pohjaan ei laiteta massaa vaan juuri tuollaista paksumpaa kotelosekoitusta. Kyllä ne aineet kuitenkin hidastavat alkanutta ruostetta ja tulipahan ehjätkin pellit suojattua ettei alakaan ruostumaan. 560e maksoi isohkoon autoon.

        Varmaan ammattitaitoinen liike opastaa auton kunnon ja arvon perusteella mitä kannattaa tehdä. Jos ei todennäköisesti kohta mee enää katsastuksesta läpi niin varmasti kertovat että turha suojata ellei korjaa vaurioita. Ei ne minulle ainakaan mitään hiekkapuhalluksia ja hitsauksia kaupitellut kun pohjassa muutamassa pienessä kohdassa vain jotain pintaruostepilkkuja. Sanoivat vaan että niihin kohtiin voin itse vaikka vuosittain suihkutella jotain koteloainetta.

        Auto on tekniikaltaan tosi varmatoiminen japsi ja nyt kun taas 3-4v tehoaa tuo vanhan auton käsittely niin voi rauhallisin mielin ajella kunnes tulee aika myydä pois.


      • Anonyymi
        235425645 kirjoitti:

        Itse vein 13 vuotiaan auton ensin tarkistukseen, alusta todettiin hyväkuntoiseksi ja liikkeessä suosittelivat vanhan auton suojausta. Eli täydellinen käsittely paitsi pohjaan ei laiteta massaa vaan juuri tuollaista paksumpaa kotelosekoitusta. Kyllä ne aineet kuitenkin hidastavat alkanutta ruostetta ja tulipahan ehjätkin pellit suojattua ettei alakaan ruostumaan. 560e maksoi isohkoon autoon.

        Varmaan ammattitaitoinen liike opastaa auton kunnon ja arvon perusteella mitä kannattaa tehdä. Jos ei todennäköisesti kohta mee enää katsastuksesta läpi niin varmasti kertovat että turha suojata ellei korjaa vaurioita. Ei ne minulle ainakaan mitään hiekkapuhalluksia ja hitsauksia kaupitellut kun pohjassa muutamassa pienessä kohdassa vain jotain pintaruostepilkkuja. Sanoivat vaan että niihin kohtiin voin itse vaikka vuosittain suihkutella jotain koteloainetta.

        Auto on tekniikaltaan tosi varmatoiminen japsi ja nyt kun taas 3-4v tehoaa tuo vanhan auton käsittely niin voi rauhallisin mielin ajella kunnes tulee aika myydä pois.

        Missä teetit homma ja milloin


    • Dinitrol_company

      Kyllä 10-vuotias auto kannattaa ruostesuojata. Tuolla on kuitenkin vielä toiset 10 vuotta edessä eli ruostesuojauksen kustannus on n. 80 €/vuosi. Samalla säästyy hitsaamiselta tai auto on helpompi myydä eteenpäin.

      Mietipäs sitä, että jotkut maksavat uuden auton arvonalennusta jopa kymppitonnin vuodessa ilman ruostesuojausta!

      • mnmnmnmnmnmn

        Samaa mieltä eli ei se sitä katso montako vuotta on takana, vaan kuinka monta on vielä edessä. Jos ja kun autolla ajetaan 10 tai 15 vuotta, niin se kannattaa suojata. Koskee niin uusia kuin vanhojakin autoja. Jos taas auto on suunnitelmissa romuttaa seuraavan 5 vuoden aikana, niin en lähtisi suojaamaan.


    • Kannattase

      Suojasin itse 5 vuotta vanhan farmari autoni vuonna 2013 siveltävällä alustamassalla pohjan, pyöränkotelot. Palkkeihin, oviin, luukkuihin, kynnyskoteloon kotelosuojat. Viikonlopun homma, purku, pesu ja muutaman pintaruosteen poisto ja putsaus, suojaus ja kasaus. Tänä keväänä pesin alustan ja pyöränkotelot. Pyörän koteloihin jouduin muutaman kohdan putsata ja massata uudelleen. Ehdottamasti kannattaa suojata alusta. Suolaloska kuravelli on kuluttava ja rasittava autolle.

    • Ei_käy_järkeen

      Moni ruostesuojauksen laiminlyövä ei voi ymmärtää, että ruostesuojatulla 10-vuotiaalla autolla on vielä toiset 10 vuotta edessä.

      On kuulemma liian kallista maksaa 500 € eli n. 1 - 2% uuden auton hinnasta. Investoinnista jätetään 100% suojaamatta 1 - 2%:n tähden.

      Samalla on kuitenkin ihan ok, että auton pääomakulu on yhdessä kuukaudessa saman verran kuin mitä maksaisi 10 vuoden suojaus.

    • 4r34rref

      Minulla on vuonna 2003 saksassa tehty auto johon tehty vuoden vanhana hyvä ruostesuojaus elikotelot, alusta ym. Nyt auto on siis 14v ikäinen ja alustassa ei ole missään edes pintaruostessa.
      Katsastusmiehen mukaan järjestään alle 5 vuotiaat autot on pahemmassa kunnossa joita ei ole suojattu erikseen.

      Omassa autossa on muutenkin yksi parhaimmista koreista hyvän sinkityksen ansiosta mutta myös hyvin suunniteltujen rakenteiden johdosta.

      Auto on mennyt aina katsastuksesta läpi ilman huomautuksia ja korjauskehoituksia.


      hinta / laatu kohdallaan,

    • jhjjl

      itse pesettäisin auton vain säännöllisesti tasokkaassa paikassa, 25e saa jo ihan laatua. 700e saa jo kivasti pesuja ottamatta pesuharjaa itse käteen.

      Jos ja kun auton myy, niin varsinkin liikkeitä ei kiinnosta pahemmin missä kunnossa auton pinta on. Hyvä että edes kiertää autoa..Katsoo vaan tietokoneelta autolle hinnan.

      Hyvä myös muistaa, että autoon voi tulla jtn muita suuria yllättäviä kuluja.

      • mklsdklmds

        Jotta pesemällä estäisi ruostumista, pesu olisi tehtävä minimissään kerran viikossa. Eli 52 kertaa vuodessa. Siis ihan minimissään. Jos pesu maksaa 25 euroa, se on 1300 euroa vuodessa. Tosin siltikään en usko, että suojaus olisi samalla tasolla kuin ammattilaisen tekemä ruostesuojaus, missä tapauksessa suola ei koskaan edes pääse kontaktiin metallin kanssa. Kuitenkin 1300 euroa vuodessa pesuihin ruostumisen estämiseksi on silkkaa idiotismia.


      • juuupss
        mklsdklmds kirjoitti:

        Jotta pesemällä estäisi ruostumista, pesu olisi tehtävä minimissään kerran viikossa. Eli 52 kertaa vuodessa. Siis ihan minimissään. Jos pesu maksaa 25 euroa, se on 1300 euroa vuodessa. Tosin siltikään en usko, että suojaus olisi samalla tasolla kuin ammattilaisen tekemä ruostesuojaus, missä tapauksessa suola ei koskaan edes pääse kontaktiin metallin kanssa. Kuitenkin 1300 euroa vuodessa pesuihin ruostumisen estämiseksi on silkkaa idiotismia.

        No toi kuulosti jo mainospuheelta. Ei tänä päivänä kukaan enää mitään ruostesuojauksia tee. Jotkut vanhat autot voi olla ruosteherkkiä mut en sijoittaisi tollaisia summia kuitenkaan.

        Kyllä autotkin on sellasta liukuhihnakamaa nykyään että ei haittaa vaikka olisi vähän kukintaa helmassa.


      • Anonyymi

        Höpöjä puhut , tietämätön!


      • Anonyymi
        mklsdklmds kirjoitti:

        Jotta pesemällä estäisi ruostumista, pesu olisi tehtävä minimissään kerran viikossa. Eli 52 kertaa vuodessa. Siis ihan minimissään. Jos pesu maksaa 25 euroa, se on 1300 euroa vuodessa. Tosin siltikään en usko, että suojaus olisi samalla tasolla kuin ammattilaisen tekemä ruostesuojaus, missä tapauksessa suola ei koskaan edes pääse kontaktiin metallin kanssa. Kuitenkin 1300 euroa vuodessa pesuihin ruostumisen estämiseksi on silkkaa idiotismia.

        Oikeassa todellakin olet näin se asia on mutta antaa niiden pestä kenellä on aikaa ja paikka


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3950
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2963
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2233
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1900
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1770
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1762
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      53
      1667
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1537
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1485
    Aihe