Pohjan muovilevyt antavat ruosteelle rauhan

vikaostos

Kyseessä 7-vuotias Mazda ja ruostesuojausta miettiessäni otin pohjasta muovilevyn irti.

Siistin muovilevyn takaa paljastui ikävä yllätys: Ruoste oli saanut rauhassa tehdä tuhojaan. Irrotin lisää muoveja ja koko pohja näyttäisi olevan kukassa, paikoitellen ruostuminen on pitkällä.

Katsastusmies ei tietenkään ole sanonut mitään, koska ei niitä näe!

Käykö tässä pian niin, että katsastuksessa hyväksytty auto voi katketa ruostumisen takia?

Minun mielestä muovilevyt pitäisi poistaa katsastusta varten! Ne ovat vaarallisia.

16

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alustanpesu

      Mitäs jos ensin pesisit ne ruosteeksi luulemasi alueet jollain liuottimella, nimittäin pinttynyt suolainen kura voi näyttää ruosteelta harjaantumattoman silmään. Alustanpesu ei ole tietysti haitaksi muutenkaan, varsinkin jos muovilevyt ovat jo valmiiksi irti.

    • grangulli

      Mahtaako edes olla kortsuja alustassa?

    • Mazdat_ruostuvat

      Muoveista on se hyöty, että muovilevyillä naamioidut paikat voidaan jättää ruostesuojaamatta tehtaalla eikä katsastuksessakaan ruostumisesta ole haittaa, koska katsastusmies näkee vain täystuhon peittävän muovilevyn.

      Tietysti ruosteen levitessä näkyviin korin osiin päästään täystuhon jäljille. Tai sitten Mazda ihan oikeasti joku päivä katkeaa vauhdissa.

      Kaikki autot ruostuvat, mutta Mazdat nopeasti.

    • rustofff

      Maksalaatikot tunnettuja tuosta ilmiöstä ikäväkyllä.

    • rellut

      Opel Astrassakin on ruosteenhaudutusmuovit kynnysten päällä 98-2003. Jos uskaltaa katsoa niiden alle, niin reikää pukkaa pukkaa esiin.

      • kjkdslsflkjkd

        Monikohan ruosteesta voivottelija on edes koskaan pessyt autonsa alustaa, voivotellaan ja levitellään vaan käsiä mutta ei TEHDÄ mitään asian eteen. Ei Suomalaiset ennen olleet näin kädettömiä, täällä oltiin tekijämiehiä eikä mitään valittajia!


      • voivoivoivoivoi
        kjkdslsflkjkd kirjoitti:

        Monikohan ruosteesta voivottelija on edes koskaan pessyt autonsa alustaa, voivotellaan ja levitellään vaan käsiä mutta ei TEHDÄ mitään asian eteen. Ei Suomalaiset ennen olleet näin kädettömiä, täällä oltiin tekijämiehiä eikä mitään valittajia!

        Ei se ruoste pesemällä lähde.


      • ksjdfkfkslkfldj
        voivoivoivoivoi kirjoitti:

        Ei se ruoste pesemällä lähde.

        Se alusta pitäisikin pestä jo ENNEN kuin ruoste kerkeää iskeä. Ainakin kerran vuodessa suolauskauden loputtua kannattaisi pestä suolapaskat pois alustasta ja pyöräkoteloista niin auttaisi varmaan autoa kestämään ilman erityistä ruostesuojaustakin. Samalla näkee jos on jotain vaurioita alustansuojauksessa niin ne olisi helppo fiksata samalla.


    • onNeSikoja

      Ahaa, siis kaikki japanilaiset toimivat noin. Muovia peitoksi, että ruoste on piilossa.

      • E220_CDI

        Tuo on vanha Mersun toimintatapa, ja jälki on ihan samanlaista kuin aloittajankin autossa.

        Nyt siellä Mersun alustamuovien alla on sentään jo yli 10 vuotta ollut sinkitty kori. Paras ratkaisu on käyttää muovit pois vielä ehjästä autosta, ruostesuojata se kunnolla ja asentaa suojamuovit takaisin ohutta sinkkikerrosta suojaavan massauksen päälle suojakilveksi. Hyvin kestää eikä uusintakäsittelyjä tarvita.

        Aloittajalla on kaksi vaihtiehtoa, siivota ruosteet pois ja suojata alusta nyt kunnolla ( asentaa sen jälkeen muovit takaisin) tai laittaa miina kiertoon.


    • 65464564

      Vain tyhmä ei suojauta autoaan uutena. Muovilevyt suojaavat hyvin kiveniskelmiltä mutta EUn ja kaikenlaisten vihersäädösten takia uusissa autoissa ei kunnon suoja-aineita muovien alla.

      Viekää uutena suojaukseen niin muovien alle saa ruosteelta estävät aineet. Lisäksi muovi suojaa kiveniskelmiltä ja näin pohja kestää erittäin hyvin.

      • onneksiOnLaatuakin

        Eipä kannata maksaa suojauksesta rahaa kun autot lähtevät kiertoon muutaman vuoden päästä, ei siitä mitään hyvitetä ja edut jää tuleville omistajille.
        Kyllä tehtaiden pitäisi hoitaa tuo asia niin ettei auto ole kypsä muutaman vuoden kuluttua kuten japanilaisilla on tapana.


      • 35634643
        onneksiOnLaatuakin kirjoitti:

        Eipä kannata maksaa suojauksesta rahaa kun autot lähtevät kiertoon muutaman vuoden päästä, ei siitä mitään hyvitetä ja edut jää tuleville omistajille.
        Kyllä tehtaiden pitäisi hoitaa tuo asia niin ettei auto ole kypsä muutaman vuoden kuluttua kuten japanilaisilla on tapana.

        Riippuu merkistä mutta esim luotettavasta japanilaisesta/korealaisesta varmasti saa osan suojauksen hinnasta jälleenmyynnissä takaisin. Tällaiset suojatut suoranaisesti viedään käsistä ja ne saa myytyä hieman korkeampaan hintaan. Suojattu japsi/korealainen on aikamonen ikiliikkuja koska ovat tekniikaltaan luotettavimmasta päästä.

        Ei liikkeet toki oma-aloitteisesti tarjoa sinulle suurempaa setelinippua vaan pitää avata suunsa ja vaatia. Kun liike saa myytyä auton nopeasti ja ehkä hieman kallimmalla, voivat he ihan hyvin maksaa hieman suojauksesta.

        Ihmetteln usein miksi kaiken maailman peruutuskameroihin ja muihin tonneja maksaviin viihde-härpäkkeisiin laitetaan kyllä rahaa mutta ei suojata. Ei sitä lisävarusteistakaan saa mitään takaisin ja käytetyn ostajaa kiinnostaa varmasti enemmän suojattu kori kuin se 7'' viihdekeskusnäyttö.

        Esim tehtaalla hyvin suojatusta volvosta tuskin saa suojauksesta hyvitystä, samoin joku fiat tai ranskis hajoaa tekniikaltaan ennen kuin kori mätä. Mutta vaikka suojattu toyota on erittäin haluttua tavaraa.


    • akat.takaisin.keittiöön

      Aloittaja on varmaan joku akka joka panikoi ja ylireagoi hysteerisesti nähtyään yhden ruostepilkun että nyt se auto varmaan katkeaa ruosteen takia :D

    • suojakaasu

      Mulla on reilu 10-vuotias Mazda ja siinä muovilevyt kyllä alkavat roikkumaan kiinnityspisteiden ruostuessa rikki. Sitten muovit tippuu matkalla tai ne joutuu repimään pois. Itse olen vaihtanut peltiä pohjaan eli kustannus on mitätön.

      Luokattoman huono ruostesuojaus Mazdassa, muuten olisi ihan ok kärry.

    • sataeurootunti

      Kaikki ei pysty itse hitsaileen elli kustannus Valtaisa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe